Aangepast. Dank je.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Emmentaler is Zwitsers by the way
Ben er sinds pas kort achter hoeveel kazen er op de wereld zijn. Duizenden.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:02 schreef Mirjam het volgende:
kaas
alhoewel niet alle kazen me kunnen bekoren, van die verschrikkelijke stinkkazen met een echt stevige, uitgesproken stal-smaak vind ik echt te heftig bijv.
zomg in alle vormen en maten.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:03 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ben er sinds pas kort achter hoeveel kazen er op de wereld zijn. Duizenden.
Ik heb nog niet vele soorten op, maar daar gaat de komende tijd verandering in komen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:04 schreef Mirjam het volgende:
[..]
zomg in alle vormen en maten.
echt, ik ben gék op kaas.
overal neem ik wel kaas mee, liefst uit het buitenland ook indien mogelijk om uit te proberen.
vooral op de markt en bij de echte speciaalzaken is het leuk kaas halen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:06 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ik heb nog niet vele soorten op, maar daar gaat de komende tijd verandering in komen.Ik wil beetje bij beetje elke week gaan mixen bij de boodschappen. Volgend jaar zal ik ook in het buitenland mijn ogen de kost geven.
Ja, er staat hier wekelijks op dinsdag een kaasboer op de markt en bij de supermarkten. Zal eens vragen naar een lekkere kaas. Het liefst natuurlijk voor op de brood.quote:Op maandag 13 augustus 2012 14:07 schreef Mirjam het volgende:
[..]
vooral op de markt en bij de echte speciaalzaken is het leuk kaas halen.
en neem er eens kletzenbrot bij, voor op het plankje
Staat bij de Griekse kazen. Je hebt ook nog Turkse feta, maar zo ver ben ik nog niet. Ben de komende 2 weken toch vrij, komt nog allemaal aan de beurt.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:11 schreef SaskiaR het volgende:
Echte goeie feta mag natuurlijk niet ontbreken in dit geweldige lijstje!
Kaas![]()
Thanks. Zal dit hele topic vullen de komende 2 weken. Ook met kristallen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:16 schreef markmarkmark het volgende:
port salut vind ik erg lekker.
ook hele oude kazen waar je van die zout kristallen in proeft.
laatst zag ik ook een kaas voorbij komen die ze helemaal weg laten rotten en dan pas eten.
was volgens mij op fok ook?
dat zag er echt ranzig uit.
quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:19 schreef markmarkmark het volgende:
zal wel kijken of ik de naam nog kan vinden van die oude kaas.
Dat zal wel een casu marzu zijn geweest.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:16 schreef markmarkmark het volgende:
port salut vind ik erg lekker.
ook hele oude kazen waar je van die zout kristallen in proeft.
laatst zag ik ook een kaas voorbij komen die ze helemaal weg laten rotten en dan pas eten.
was volgens mij op fok ook?
dat zag er echt ranzig uit.
Casu Marzu, kaas voor de larven. Dank je.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:21 schreef SaskiaR het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu
Ieuww
daar pas ik ook voor jaquote:Op maandag 13 augustus 2012 15:29 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Casu Marzu, kaas voor de larven. Dank je.
dat zijn meerdere soorten, als ik er zin in heb, vraag ik altijd naar oude snijdbare met zoutkristallen, overheerlijkquote:Op maandag 13 augustus 2012 15:19 schreef markmarkmark het volgende:
zal wel kijken of ik de naam nog kan vinden van die oude kaas.
Damn, ik hoor vandaag pas over het feit dat Port notabene zelfs in kaas wordt gegoten. Mooie foto.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:48 schreef Mirjam het volgende:
rond kerst wil ik mezelf nog wel eens trakteren op een klein stukje blue stilton waar een fles port op z'n kop in is gezet, zodat de port helemaal in de kaas is getrokken
[ afbeelding ]
Ik zou het best willen proberen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:29 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Casu Marzu, kaas voor de larven. Dank je.
Hmm, voor een keertje zou ik het ook wel doen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:59 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Ik zou het best willen proberen.
die staan bij de grotere AH's als ik me niet vergis.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:48 schreef Mirjam het volgende:
rond kerst wil ik mezelf nog wel eens trakteren op een klein stukje blue stilton waar een fles port op z'n kop in is gezet, zodat de port helemaal in de kaas is getrokken
[ afbeelding ]
het is nog wel scherp en echt blauwe kaas achtig, maar met een lekkere zoetige touch door de port.quote:Op maandag 13 augustus 2012 16:00 schreef markmarkmark het volgende:
[..]
die staan bij de grotere AH's als ik me niet vergis.
nog nooit geproefd.
ik hou niet echt van blauwe kaas, maar zal is een klein stukje meenemen als ik er ben.
Vele kazen lijken mij zo op het eerste oog goed te doen. Nederlandse kaas is door Amerikanen tot de beste kaas ter wereld verkozen by the way. Had ik volgens mij al vermeld.quote:Op maandag 13 augustus 2012 16:58 schreef Id_do_her het volgende:
Mont D'or laatst voor het eerst gehad, best goed te doen.
En Amerikaanse wijnen als beste van de wereld door Fransen, gek genoeg.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:06 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Vele kazen lijken mij zo op het eerste oog goed te doen. Nederlandse kaas is door Amerikanen tot de beste kaas ter wereld verkozen by the way. Had ik volgens mij al vermeld.
Haha, gekke wereld, je zou denken dat ze het dichterbij huis zoeken. Frankrijk.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:07 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
En Amerikaanse wijnen als beste van de wereld door Fransen, gek genoeg.
Het was een test en elke Franse proever verkoos de wijn uit Californië als de beste, ze waren er ook behoorlijk ziek van toen ze dat te horen kregen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:08 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Haha, gekke wereld, je zou denken dat ze het dichterbij huis zoeken. Frankrijk.
Het land puilt uit van de wijngaarden, maar heb ook vernomen dat Chili goede wijnen maakt. Wel gek dat wijn uit de USA dan tot de beste wordt gekroond. Dacht dat hun keuken alleen bestond uit Big Macs, andere junkfood en cola.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:08 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Het was een test en elke Franse proever verkoos de wijn uit Californië als de beste, ze waren er ook behoorlijk ziek van toen ze dat te horen kregen.
Oh, ik zie het ja. Zuid-Afrika hetzelfde verhaal. Ik heb het eigenlijk vrij recentelijk ontdekt, gaat ook erg goed met sommige soorten käse.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:10 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Het land puilt uit van de wijngaarden, maar heb ook vernomen dat Chili goede wijnen maakt. Drink het zelf niet by the way uit het geloof.
Ik had een paar jaar geleden stage gelopen bij een administratiekantoor. De eigenaar was redelijk vermogend en had een kelder met honderden verschillende wijnen. Sommige ter waarde van een paar honderd euro. Bestelde de wijn uit het buitenland en het werd om de zoveel dagen geleverd bij de voordeur van zijn onderneming. Voor speciale gelegenheden maakte hij wel eens een fles dure wijn open.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:11 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Oh, ik zie het ja. Zuid-Afrika hetzelfde verhaal. Ik heb het eigenlijk vrij recentelijk ontdekt, gaat ook erg goed met sommige soorten käse.
Met dure wijn heb ik nog geen ervaring, helaas.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:15 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ik had een paar jaar geleden stage gelopen bij een administratiekantoor. De eigenaar was redelijk vermogend en had een kelder met honderden verschillende wijnen. Sommige ter waarde van een paar honderd euro. Bestelde de wijn uit het buitenland en het werd om de zoveel dagen geleverd bij de voordeur van zijn onderneming. Voor speciale gelegenheden maakte hij wel eens een fles dure wijn open.
Weinig mensen. Zelfs mensen die het bezitten maken heel af en toe een fles open.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:15 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Met dure wijn heb ik nog geen ervaring, helaas.
Van wat ik gehoord heb is het heel erg lekker.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:16 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Weinig mensen. Zelfs mensen die het bezitten maken heel af en toe een fles open.
Nederland is sowieso een kaasland. Dus dat verbaast mij niks. Bedankt voor de tip. Heb nog veel te proeven en te doen in mijn leven. Mensenleven is eigenlijk te kort om alles te ontdekken en te doen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:18 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Van wat ik gehoord heb is het heel erg lekker.
Oh ja, uit Nederland nog:
[ afbeelding ]
Belegen komijnekaas.
Dat lijkt me ook wel wat ja. Maar ja, elk land produceert zowat zijn eigen soorten kaas, van Chili tot Japan.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:25 schreef Jellereppe het volgende:
Franse kaas
Sainte-Maure de Touraine (de kaasmassa is stevig en heeft een duidelijke geitenmelk smaak.)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ziet er goed uit, ja.quote:Op maandag 13 augustus 2012 17:33 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook wel wat ja. Maar ja, elk land produceert zowat zijn eigen soorten kaas, van Chili tot Japan.
Als je tijd hebt en een beetje handig bent, is het zeker het proberen waard.quote:Op maandag 13 augustus 2012 18:11 schreef markmarkmark het volgende:
ik zag laatst trouwens een webshop met artikelen om zelf kaas te maken.
lijkt me ook leuk om te doen.
Plaats foto's als je een keer zover bent.quote:Op maandag 13 augustus 2012 18:22 schreef markmarkmark het volgende:
www.zelfkaasmaken.nl
daar staat een hoop info en het lijkt me niet al te moeilijk.
als ik meer tijd heb wil ik me er best is in verdiepen en proberen kaas te maken.
Ik heb helaas geen verstand van kaas. Mosterdkaas vind ik wel lekker, maar oude kaas is mij wat te sterk. Daar houdt mijn kennis al op, sorry.quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:27 schreef bellabeauti het volgende:
Ik zie al die kazen voorbij komen en denk iedere keer bij mijzelf dat ziet er lekker uit!Maar helaas iedere keer als ik een stukje kaas koop valt de smaak mij toch tegen (te sterk?). Misschien is kaas iets dat je leert waarderen in de loop der tijd? Want ik vond kaas vroeger altijd zo stinken en at het daarom ook zelden. Maar dat neemt niet weg dat ik kaas altijd erg appetijtelijk vond/vind uitzien
![]()
Hebben jullie kaas altijd al lekker gevonden? Ook de sterke schimmelkazen? En nog aanbevelingen qua kaassoorten voor de kaasbeginnelingen onder ons?
kijk eerst welke soort je wel lust zoals :quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:27 schreef bellabeauti het volgende:
Ik zie al die kazen voorbij komen en denk iedere keer bij mijzelf dat ziet er lekker uit!Maar helaas iedere keer als ik een stukje kaas koop valt de smaak mij toch tegen (te sterk?). Misschien is kaas iets dat je leert waarderen in de loop der tijd? Want ik vond kaas vroeger altijd zo stinken en at het daarom ook zelden. Maar dat neemt niet weg dat ik kaas altijd erg appetijtelijk vond/vind uitzien
![]()
Hebben jullie kaas altijd al lekker gevonden? Ook de sterke schimmelkazen? En nog aanbevelingen qua kaassoorten voor de kaasbeginnelingen onder ons?
Vermeer kaas - Cantenaarquote:Op dinsdag 14 augustus 2012 00:58 schreef Jellereppe het volgende:
Amerikanen verkiezen Nederlandse kaas tot wereldkampioen
Een Nederlandse kaas is vannacht in de Verenigde Staten bekroond tot beste kaas ter wereld. Het gaat om een Vermeer, een Goudse kaas met weinig vet van Friesland Campina uit Wolvega .
Jurylid Peter Piersma belde de locatiemanager van de fabriek Piet Nederhoed midden in de nacht wakker met het goede nieuws. 'Hij was aanvankelijk een beetje stil, maar was al snel erg blij', zegt Piersma.
Het drie dagen durende World Champion Cheese Contest wordt iedere twee jaar in het Amerikaanse Madison gehouden. Doorgaans dingen tweeduizend kazen uit meer dan twintig landen mee naar de hoofdprijs. Tot nu toe proefde alleen de jury de kaas, maar dit jaar werden voor het eerst ook toegangskaarten verkocht. Alle vierhonderd kaartjes werden verkocht. De bezoekers mochten van de vijftien hoogstgenoteerde kazen proeven.
In de drie voorgaande verkiezingen won een kaas uit Zwitserland. Deze keer bezetten de Zwitsers de tweede en derde plaats.
Een jurylid uit Minnesota, Dan Konz, roemde de winnende Vermeer om zijn 'aardige, zachte, zuivere smaak'. 'De kaas had aan goede body en lag goed in de mond'
Servet
De experts vergelijken de speciale kazen met wijn. Beide hebben ze subtiele variaties door de regio waar ze vandaan komen, het jaar dat ze gemaakt zijn en de techniek die bij het maken is toegepast. De jurering verschilt dan ook niet veel. De juryleden nemen een monster in de mond, zoeken naar nuanceverschillen en leggen het monster dan weg. Sommige juryleden vegen tussen de verschillende monsters hun tong af met een servet.
De drie dagen durende wedstrijd begon afgelopen maandag. Er waren 2500 inzendingen in 82 categorieën kaas en boter. De winnaars gingen door naar de halve finale. De zestien beste belandden gisteren in de finale. Zeven finalisten kwamen uit de Verenigde Staten en vijf uit Zwitserland.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)wereldkampioen.dhtml
Lijst van kazen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 18:11 schreef Thorical het volgende:
Wat is eigenlijk de bedoeling van dit topic?
Een kaasencyclopedie, een lijst van kazen.
Zijn deze kazen ook in Nederland te koop en zo ja, waar dan. Zijn het kazen van rauwe melk of fabriekskazen van gepasteuriseerde melk.
Ik houd van een boeren rauwmelkse zeer oude Beemsterkaas maar die kom ik niet elke dag tegen.
Umm, wales is toch echt niet Ierland.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 17:59 schreef Jellereppe het volgende:
Ierse kaas
Caerphilly (milde kaas uit Wales met een delicate smaak, half-hard tot harde kaas. Kruimig en licht zout.)
[ afbeelding ]
Ja. Toen ik een jaar of acht was of zo at ik al de trolley met allerlei afschrikwekkende stinkkazen in een Frans restaurant leeg toen mijn ouders even niet opletten. Zo'n trolley moet namelijk meerdere tafels langs en mijn ouders waar zeer streng op dat soort wellevendheid.quote:Op maandag 13 augustus 2012 20:27 schreef bellabeauti het volgende:
![]()
Hebben jullie kaas altijd al lekker gevonden? Ook de sterke schimmelkazen?
Zoek een echt goeie kaasboer. Stel plankjes samen, een stuk of 5 verschillende kleine stukjes en drink er wat smaakvols bij, port doet het goed, een volle rooie wijn, of een bijpassend Belgisch bier (ben ik niet zo in thuis, maar er zijn hele boeken volgeschreven over welk bier bij welke kaas past).quote:En nog aanbevelingen qua kaassoorten voor de kaasbeginnelingen onder ons?
Haha, nee, verre van zelfs.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:09 schreef Erasmo het volgende:
Californië schijnt een prima klimaat te hebben voor wijn.
Maar TS, heb je al die kazen ook al eens geproefd?
Weet iemand trouwens waar je buiten Amsterdam nog meikaas kan krijgen?
Ah, ik zal het eerlijk toegeven, ik wist dat niet eens. Weet alleen dat Groot-Britannië uit Schotland, Engeland en Ierland bestaat. Wales is een aparte staat als je goed begrijp?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 08:21 schreef DrParanoid het volgende:
[..]
Umm, wales is toch echt niet Ierland.
Vrees dat je dan het beste deze zelf kan maken, moeilijkste is aan stremsel te komen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 21:09 schreef Erasmo het volgende:
Californië schijnt een prima klimaat te hebben voor wijn.
Maar TS, heb je al die kazen ook al eens geproefd?
Weet iemand trouwens waar je buiten Amsterdam nog meikaas kan krijgen?
quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:05 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Haha, nee, verre van zelfs.
[..]
Ah, ik zal het eerlijk toegeven, ik wist dat niet eens. Weet alleen dat Groot-Britannië uit Schotland, Engeland en Ierland bestaat. Wales is een aparte staat als je goed begrijp?
Lastig, kaasmaken is niet moeilijk maar goede kaas maken is een vak apart. Nu vrees ik dat ik dan toch eens langs L'amuse in Amsterdam moet gaan. Beter laat ik dan wel m'n bankpas in de auto liggen anders ga ik er bankroet weer vandaanquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vrees dat je dan het beste deze zelf kan maken, moeilijkste is aan stremsel te komen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Meikaas
Laat Ieren het maar niet horen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:05 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Haha, nee, verre van zelfs.
[..]
Ah, ik zal het eerlijk toegeven, ik wist dat niet eens. Weet alleen dat Groot-Britannië uit Schotland, Engeland en Ierland bestaat. Wales is een aparte staat als je goed begrijp?
Ik heb het filmpje even gekeken en daar werd ook gezegd dat ze elkaar niet mogen. Weet sinds vandaag pas dat Wales een aparte staat is in Groot-Britannië. Damn, wat een flater.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:31 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Laat Ieren het maar niet horen.
Kan gebeuren. En niet zo heel lang geleden had je dit:quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:38 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ik heb het filmpje even gekeken en daar werd ook gezegd dat ze elkaar niet mogen. Weet sinds vandaag pas dat Wales een aparte staat is in Groot-Britannië. Damn, wat een flater.
Ja, klopt. Dat is dan wel wat zacht uitgedrukt als je die prachtige foto's ziet, maar terug ontopic.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 17:41 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Kan gebeuren. En niet zo heel lang geleden had je dit:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dus ja, die mogen elkaar niet zo.![]()
Maar terug naar de Käse.
Briljant filmpje inderdaad.quote:
Jep, en ze beginnen steeds beter verkrijgbaar te worden. In de jaren 80 probeerden ze al eens te exporteren, daar kwam BSE en britse kazen waren aan de straatstenen niet kwijt te rakenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Briljant filmpje inderdaad.
Wat betreft de kroonkoloniën weet ik het niet zo, maar ik moet zeggen dat ze in Groot-Brittanië uitstekende kaas maken, veel uitstekende kaas. Het is zowel divers als voorzien van toppers.
Niet veel van gemerkt destijds, maar ik was ook iets meer op Frankrijk georienteerd toen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jep, en ze beginnen steeds beter verkrijgbaar te worden. In de jaren 80 probeerden ze al eens te exporteren, daar kwam BSE en britse kazen waren aan de straatstenen niet kwijt te raken
Heeft lang geduurd, maar Britten zijn er trots op hun regio en grown local heeft daar een enorme vlucht genomen. britse kazen hebben daar geluk mee gehad. En ze zijn erg goed, UK steekt frankrijk naar de kroon.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 18:43 schreef Erasmo het volgende:
Ik dacht altijd dat de Britse kaasindustrie nooit goed was bijgekomen van de Government Cheddar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |