Nogmaals, hoeveel mensen verdienen modaal in Nederland?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 13:36 schreef Yreal het volgende:
[..]
Eerste schijf is 33%, tenzij je 65 jaar of ouder bent.
Wat snap je niet aan : De eerste schijf in nederland is 33%. Maak gewoon alle 4 de schuiven 33%. Krijg je meer geld in de economie en niemand die er armer op word.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 15:07 schreef betyar het volgende:
[..]
Nogmaals, hoeveel mensen verdienen modaal in Nederland?
Ik denk dat een modaal persoon met HRA wel degelijk inlevert.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 16:59 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan : De eerste schijf in nederland is 33%. Maak gewoon alle 4 de schuiven 33%. Krijg je meer geld in de economie en niemand die er armer op word.
Hoeveel hypotheek? Werkende partner? Belastingvrije voet aanhouden van 20k?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:13 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik denk dat een modaal persoon met HRA wel degelijk inlevert.
Hoe kan iemand er op inleveren als je alle schijven gelijk maakt aan de eerste?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:13 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik denk dat een modaal persoon met HRA wel degelijk inlevert.
Je kan ook op de eerste schijf HRA aftrekkenquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:13 schreef Yreal het volgende:
[..]
Hoe kan iemand er op inleveren als je alle schijven gelijk maakt aan de eerste?
oh wacht even, ik snap nu wat je bedoelt..quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:14 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Je kan ook op de eerste schijf HRA aftrekken.
4 keer je jaarsalaris, moet je niet meetellen, er zijn ook mensen alleen en dat aantal groeit alleen maar. Er zal inderdaad iets moeten gebeuren om dat verlies van mensen rond modaal te compenseren.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:13 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Hoeveel hypotheek? Werkende partner? Belastingvrije voet aanhouden van 20k?
Aha. Ik hou het even simpel en tel geen belastingvrije voet mee.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 18:17 schreef betyar het volgende:
[..]
4 keer je jaarsalaris, moet je niet meetellen, er zijn ook mensen alleen en dat aantal groeit alleen maar. Er zal inderdaad iets moeten gebeuren om dat verlies van mensen rond modaal te compenseren.
Hoe lang?quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 22:10 schreef sjefdevries het volgende:
er is maar een partij die ons lang nog kan redden, en dat is de partij die met een P begint en met een V eindigd
Het lijkt me lastig uit te voeren. Ofwel verhoog je enorm de druk voor de lagere inkomens ofwel dalen de collectieve inkomsten sterk. Alleen al omdat het CDA een vlaktax wil invoeren (populisme omdat de partij bang is te krimpen?) zou ik niet op die partij stemmen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 16:59 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan : De eerste schijf in nederland is 33%. Maak gewoon alle 4 de schuiven 33%. Krijg je meer geld in de economie en niemand die er armer op word.
Inderdaad, de meeste doen niks...quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 17:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Gelukkig is deze persoon niet representatief voor uitkeringstrekkers.
Die zijn er inderdaad bij onder die groep van 300.000 bijstandsgerechtigden in Nederland.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 18:04 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Inderdaad, de meeste doen niks...
Onzin natuurlijk, maar de uitkeringstrekkers die ik ken zijn nou niet toonbeelden van die wel willen maar niet kunnen.
Vraag me altijd af hoeveel van die 300.000 sp'rs nou denken dat er in het sociale vangnet zitten,,quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die zijn er inderdaad bij onder die groep van 300.000 bijstandsgerechtigden in Nederland.
De politiek heeft daar de laatste 30 jaar niet succesvol iets aan gedaan, ook de VVD niet.
Het aantal is onder de VVD zelfs weer iets toegenomen.
Misschien dat het met de SP aan de macht ook niet verandert, je kan het ze in iedergeval niet in de schoenen schuiven dat het er 300.000 zijn.
Overigens is de SP duidelijk: "Iedereen moet naar eigen vermogen meedoen in de samenleving".
Als je kan werken, zal je moeten gaan werken.
Het vangnet dat dan overblijft moet wel goed zijn, dat heet "sociaal".
Alleen als je uitkeringen verhoogd wordt de motivatie niet groter om aan het werk te gaan. Net als de gezinsbijstand waar de SP zo op tegen is.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die zijn er inderdaad bij onder die groep van 300.000 bijstandsgerechtigden in Nederland.
De politiek heeft daar de laatste 30 jaar niet succesvol iets aan gedaan, ook de VVD niet.
Het aantal is onder de VVD zelfs weer iets toegenomen.
Misschien dat het met de SP aan de macht ook niet verandert, je kan het ze in iedergeval niet in de schoenen schuiven dat het er 300.000 zijn.
Overigens is de SP duidelijk: "Iedereen moet naar eigen vermogen meedoen in de samenleving".
Als je kan werken, zal je moeten gaan werken.
Het vangnet dat dan overblijft moet wel goed zijn, dat heet "sociaal".
Je vergeet een klein detail.quote:
juist als je alleen bent lijkt het mij prima toeven..quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je vergeet een klein detail.
Als je samenwoont/gehuwd bent en in de bijstand zit dan werkt géén van beide partners.
Als 1 partner gaat werken wordt dat loon, uiteraard, ingehouden op de uitkering.
Als je samenwoont/gehuwd bent en 1 partner werkt, kan de andere partner zonder problemen ook gaan werken en hierdoor het bruto-inkomen verdubbelen.
Daarnaast is in beide berekeningen het uiterste gekozen.
Klein detail.
Mocht je alleen zijn en in de bijstand zitten, is het overigens niet zo'n "vetpot" als je voorstelt.
Het is alleen beter in de bijstand onder de omstandigheden die je noemt in die berekening.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:50 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik stel niks voor. ik laat alleen zien dat de bijstand in vergelijk met werken een beter alternatief is. Staatje is overigens van 2008 dus de norm van nu zal iets hoger liggen.
Reken me dat eens voorquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:51 schreef Yreal het volgende:
[..]
juist als je alleen bent lijkt het mij prima toeven..
Er zijn hele gezinnen die in de bijstand zitten. zo'n gek voorbeeld is het niet.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is alleen beter in de bijstand onder de omstandigheden die je noemt in die berekening.
Het voorbeeld dat je er naast zet, daar heb ik het over.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er zijn hele gezinnen die in de bijstand zitten. zo'n gek voorbeeld is het niet.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het voorbeeld dat je er naast zet, daar heb ik het over.
Hondenbelasting is een keuze.quote:
Alleenstaande in Zoetermeer krijgen 1054. Tel daarbij op de 124 euro huurtoeslag en 72 euro zorgtoeslag...quote:
Je kunt gaan muggenziften maar deze berekening laat zien dat de uitkering hoog zat is. De berekening gaat uit van 25 km woon/werk verkeer per dag.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hondenbelasting is een keuze.
Ver van je werk afwonen ook.
Dus die 106 + 950 kan je alvast schrappen.
En waar is de kinderopvang in deze berekening?
Hoe kom je er bij dat een alleenstaande in Zoetermeer 1054 Euro per maand krijgt in de bijstand?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 22:58 schreef Yreal het volgende:
[..]
Alleenstaande in Zoetermeer krijgen 1054. Tel daarbij op de 124 euro huurtoeslag en 72 euro zorgtoeslag...
Geen auto of andere rare dingen kopen, moet dat prima kunnen. Of moet ik het nog verder uittellen?
70% van het minimumloon is de norm. Geen hele bijzondere bedragen hoor, is vrijwel overal zo..quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat een alleenstaande in Zoetermeer 1054 Euro per maand krijgt in de bijstand?
Die 70% geldt alleen voor alleenstaande ouders.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:02 schreef Yreal het volgende:
[..]
70% van het minimumloon is de norm. Geen hele bijzondere bedragen hoor, is vrijwel overal zo..
als je er lang inzit komt er nog 100 euro bij !
De SP wil het minimumloon verhogen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:01 schreef Paper_Tiger het volgende:
Laat de SP gewoon die uitkeringen verhogen dan werkt er geen mens meer.
Maar het is sowieso lastig een discussie te voeren met iemand die de overheid wil afschaffen aangezien we het fundamenteel al oneens zijn.quote:Om de armoede te bestrijden stelt de SP een structurele verhoging van het wettelijk minimumloon en daaraan gekoppelde uitkeringen voor van 5 procent voor de komende vier jaar. Door het invoeren van een werkbonus wordt werken lonender.
Mensen met een baan tegen het minimumloon krijgen van de overheid een werkbonus. De werkbonus wordt afgebouwd naarmate iemand meer gaat verdienen. Het geld dat bestemd is voor gemeentelijke armoedebestrijding moet daar ook daadwerkelijk voor worden gebruikt. Door de kinderbijslag en de zorgpremies inkomensafhankelijk te maken komt het geld daar terecht waar het het hardste nodig is. Gemeenten moeten meer mogelijkheden krijgen om armoede te bestrijden, schulden te saneren en te voorkomen dat kinderen opgroeien in armoede.
Ook als je woonkosten niet kan delen krijg je een toeslag van 20%, zowel die 70% als die 50%quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Die 70% geldt alleen voor alleenstaande ouders.
50% is de norm voor een alleenstaande.
635,02 Euro + 33,42 Euro vakantiegeld.
En als je een kind hebt, heb je dat extra geld hard nodig.
Dan kom je nog steeds niet aan die 1054 Euro van jou.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:07 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ook als je woonkosten niet kan delen krijg je een toeslag van 20%, zowel die 70% als die 50%
http://www.st-ab.nl/bijstandsnorm.htm klik nou gewoon even op deze link. daar staan alle bedragen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dan kom je nog steeds niet aan die 1054 Euro van jou.
Belastingverlaging is zeker niet altijd goed maar in dit geval lijkt het mij verstandig, eventueel kan je dat elders (hogere inkomens?) compenseren voor zo ver dat nodig is. Het zou best kunnen dat je die verminderde belastinginkomsten terugkrijgt dankzij betere positie in de markt.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
De SP wil het minimumloon minder belasten. Geen slecht voorstel. Belastingverlaging is altijd goed. Even een link naar de bijstandsnormen zodat we allemaal weten waar we over praten. http://www.st-ab.nl/bijstandsnorm.htm
Vrijwel iedere gemeente heeft zo'n toeslagsregeling. En als dat beleid is, krijg je hem.quote:Toeslag alleenstaanden;
Gemeenten mogen alleenstaanden en alleenstaande ouders een toeslag geven van maximaal 20% van het netto minimumloon. Deze toeslag ontvangen zij bovenop het normbedrag.
Dat zeg ik dus, je komt nog steeds niet op die 1054 Euro voor een alleenstaande zonder kinderen.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:10 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
http://www.st-ab.nl/bijstandsnorm.htm klik nou gewoon even op deze link. daar staan alle bedragen.
Het probleem met het verhogen van het minimumloon is dat er dan nog meer mensen niet aan de slag komen omdat ze die verdiencapaciteit niet hebben. Niet doen dus. De kosten voor de werkgever omlaag brengen helpt natuurlijk weer wel. De uitkeringen kunnen niet omhoog omdat het niet te verkopen is dat iemand met een uitkering meer overhoud dan iemand die werkt.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Belastingverlaging is zeker niet altijd goed maar in dit geval lijkt het mij verstandig, eventueel kan je dat elders (hogere inkomens?) compenseren voor zo ver dat nodig is. Het zou best kunnen dat je die verminderde belastinginkomsten terugkrijgt dankzij betere positie in de markt.
Er is een kloof tussen werken en niet werken maar als je die kloof groter wil maken dan is het vergroten van het inkomen door minder belasting te heffen beter dan de uitkering te verlagen.
Waarom zou een alleenstaande zonder kinderen (die geen MS heeft) niet gewoon gaan werken? Hoeven we ook niet over zijn uitkering te discussiëren...quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus, je komt nog steeds niet op die 1054 Euro voor een alleenstaande zonder kinderen.
Als het minimumloon omhoog gaat, zoals de SP wil (5%, verspreid over 4 jaar), dan stijgen de uitkeringen mee.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:16 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het probleem met het verhogen van het minimumloon is dat er dan nog meer mensen niet aan de slag komen omdat ze die verdiencapaciteit niet hebben. Niet doen dus. De kosten voor de werkgever omlaag brengen help natuurlijk weer wel. De uitkeringen kunnen niet omhoog omdat het niet te verkopen is dat iemand met een uitkering meer overhoud dan iemand die werkt.
Hoger minimumloon = meer werkeloosheid.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als het minimumloon omhoog gaat, zoals de SP wil (5%, verspreid over 4 jaar), dan stijgen de uitkeringen mee.
In Euro's stijgt het minimumloon dan meer dan de uitkering.
Het verhaal dat "dit niet te verkopen is bla bla bla", vervalt daardoor.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:18 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Hoger minimumloon = meer werkeloosheid.
quote:Daarnaast kan je het minimumloon prima netto iets verhogen zonder dat de bruto-kosten voor de
werkgever omhoog gaan. Kwestie van belastingvrije voet (of soortgelijke regeling) verhogen. Dan is die verdiencapaciteit van jou holle retoriek.
Zoals Paper_Tiger zegt veroorzaakt het minimumloon werkloosheid.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als het minimumloon omhoog gaat, zoals de SP wil (5%, verspreid over 4 jaar), dan stijgen de uitkeringen mee.
In Euro's stijgt het minimumloon dan meer dan de uitkering.
Het verhaal dat "dit niet te verkopen is bla bla bla", vervalt daardoor.
Daarnaast kan je het minimumloon prima netto iets verhogen zonder dat de bruto-kosten voor de werkgever omhoog gaan. Dan is die verdiencapaciteit van jou holle retoriek.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:19 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Zoals Paper_Tiger zegt veroorzaakt het minimumloon werkloosheid.
Mensen die minder 'waard' zijn dan het minimumloon komen niet aan het werk. Verder worden veel baantjes ook sneller geautomatiseerd, omdat mensen steeds duurder worden.
Door het goed uit te voeren kost het de werkgever niets meer.quote:Daarnaast kan je het minimumloon prima netto iets verhogen zonder dat de bruto-kosten voor de
werkgever omhoog gaan. Kwestie van belastingvrije voet (of soortgelijke regeling) verhogen. Dan is die verdiencapaciteit van jou holle retoriek.
Ik heb geklikt.....quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:20 schreef Yreal het volgende:
Gaat nou niemand op mijn link klikken..
Hmm, daar heb je wel een punt eigenlijk.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:20 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
Door het goed uit te voeren kost het de werkgever niets meer.
Dat is de belastingverlaging die de SP voorstaat. Die 5% verhoging in 5 jaar is een sigaar uit eigen doos omdat de inflatie veel hoger ligt.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:22 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hmm, daar heb je wel een punt eigenlijk.
Ik heb 3x geklikt.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:20 schreef Yreal het volgende:
Gaat nou niemand op mijn link klikken..
Het praat de rest van het financiële beleid inderdaad niet goed.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is de belastingverlaging die de SP voorstaat. Die 5% verhoging in 5 jaar is een sigaar uit eigen doos omdat de inflatie veel hoger ligt.
Oh, maar dan gaat je andere argument niet meer op natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:24 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is de belastingverlaging die de SP voorstaat. Die 5% verhoging in 5 jaar is een sigaar uit eigen doos omdat de inflatie veel hoger ligt.
Lonen en prijzen stijgen altijd. Dat veroorzaakt immers de inflatie. Dat minimumloon zou toch wel gestegen zijn. Het stijgt ieder jaar.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Oh, maar dan gaat je andere argument niet meer op natuurlijk.
Het is het één of het ander: of het zorgt voor meer werkloosheid of het is inflatie-correctie.
Faalhaas.
Dat is juist waar de SP wat aan wil gaan doen, zoals je kon lezen in mijn eerder genoemde stukje uit het partij-programma.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
Blijft dat het verschil tussen werken en lijntrekken veel te klein is. Als je 130% van het minimumloon verdient, en dat zijn heel veel mensen, ben je in sommige situaties iets beter en in andere zelfs nog iets slechter uit.
Het minimumloon stijgt jaarlijks minder dan die 5% die de SP voorstelt.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:28 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Lonen en prijzen stijgen altijd. Dat veroorzaakt immers de inflatie. Dat minimumloon zou toch wel gestegen zijn. Het stijgt ieder jaar.
Per 01-07-2012 - ¤ 1.456,20quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:29 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het minimumloon stijgt jaarlijks minder dan die 5% die de SP voorstelt.
Bedankt voor de bevestiging, reken de stijgingen maar eens uit in %.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:30 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
er 01-07-2012 - ¤ 1.456,20
Per 01-01-2012 - ¤ 1.446,60
Per 01-07-2011 - ¤ 1.435,20
Per 01-01-2011 - ¤ 1.424,40
Per 01-07-2010 - ¤ 1.416,00
Per 01-01-2010 - ¤ 1.407,60
Per 01-07-2009 - ¤ 1.398,60
Per 01-01-2009 - ¤ 1.381,20
Per 01-07-2008 - ¤ 1.356,60
Per 01-01-2008 - ¤ 1.335,60
De SP wil dat helemaal niet, staat nergens in het verkiezingsprogramma. Je hebt waarschijnlijk het oude verkiezingsprogramma zitten lezen want daar stond het nog wel in.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
In vier jaar 120 Euro erbij op een bedrag van 1335... net geen 9%quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:30 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bedankt voor de bevestiging, reken de stijgingen maar eens uit in %.
Gaan jullie SPers nu ook al elkaar afvallen?quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:32 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
De SP wil dat helemaal niet, staat nergens in het verkiezingsprogramma. Je hebt waarschijnlijk het oude verkiezingsprogramma zitten lezen want daar stond het nog wel in.
http://www.sp.nl/standpunten/cd_133/standpunt_over_armoede.htmlquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:32 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
De SP wil dat helemaal niet, staat nergens in het verkiezingsprogramma. Je hebt waarschijnlijk het oude verkiezingsprogramma zitten lezen want daar stond het nog wel in.
Hoezo afvallen? We moeten toch wel bij de feiten blijven? En ik heb al eerder gezegd dat de SP heel goed begrijpt dat het crisistijd is en dat sommige wensen van het verlanglijstje even (hopelijk tijdelijk) op de plank moeten blijven liggen en daarom een voor hun doen veel behoudender verkiezingsprogramma heeft opgesteld dan de vorige keren.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Gaan jullie SPers nu ook al elkaar afvallen?
We staan open voor discussiequote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Gaan jullie SPers nu ook al elkaar afvallen?
Nogmaals, het staat er gewoon inquote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:36 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Hoezo afvallen? We moeten toch wel bij de feiten blijven? En ik heb al eerder gezegd dat de SP heel goed begrijpt dat het crisistijd is en dat sommige wensen van het verlanglijstje even (hopelijk tijdelijk) op de plank moeten blijven liggen en daarom een voor hun doen veel behoudender verkiezingsprogramma heeft opgesteld dan de vorige keren.
Nu even terug naar de onze. Van 2008 tot nu is het minimumloon 9% gestegen.quote:
Je moet het verkiezingsprogramma aanhouden, dat is het beleid dat de SP de komende 4 jaar wil uitvoeren. De standpunten op de website zijn voor de lange termijn.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 23:37 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nogmaals, het staat er gewoon in
http://www.sp.nl/standpunten/cd_133/standpunt_over_armoede.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |