technisch niet haalbaarquote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:20 schreef TheSalesman het volgende:
Is kilometerheffing, geldend voor ALLE auto's (evt. met wat tariefverschillen afhankelijk van milieuvriendelijkheid), niet de meest logische oplossing hier? Dan hoeven de mensen die een oldtimer enkel gebruiken als 'hobby' nog steeds niet veel te betalen, maar wel diegenen die in een 25 jaar oude 'kutbak' (om dhr. Muisarm te citeren) rondrijden.
Mee eens.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 15:20 schreef Elfletterig het volgende:
...
Voor de goede orde: wat mij betreft wordt de wegenbelasting volledig afgeschaft en wordt de accijns op brandstof verhoogd. Dan krijg je automatisch dat het gebruik wordt belast, in plaats van het bezit. En onzuinige, vervuilende auto's hebben daar automatisch meer last van.
...
Als we alle sociale en zorgvoorzieningen afschaffen kunnen we zelfs helemaal gratis rijdenquote:Op donderdag 2 augustus 2012 17:25 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Mee eens.
Alleen hoef je de accijns helemaal niet verlagen als je bv. de bijstandsuitkeringen verlaagt/afschaft.
En wat denk je van vliegtuigen?quote:Op donderdag 2 augustus 2012 18:42 schreef AdoraBelle het volgende:
Wat een tunnelvisie weer. Alsof men niet verder kijkt dan hun neus lang is bij dat planbureau.
Zoals al eerder gezegd in dit topic is het percentage oldtimers dat nog rijdt gewoon verwaarloosbaar.
Pak dan gewoon de scheepvaart aan die nog lekker op stookolie vaart en maar van alles in de tank gooit.
Die zijn mogelijk nog erger, want die mogen iedere keer hun brandstof lozen boven de Noordzee als ze nog te vol zitten en willen landen.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 18:58 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
En wat denk je van vliegtuigen?
quote:Op donderdag 2 augustus 2012 18:42 schreef AdoraBelle het volgende:
Zoals al eerder gezegd in dit topic is het percentage oldtimers dat nog rijdt gewoon verwaarloosbaar.
quote:De oldtimers waren vorig jaar verantwoordelijk voor 5 procent van alle uitstoot van fijnstof door personenwagens. Van de uitstoot van stikstofoxiden is 10 procent afkomstig van oldtimers, terwijl maar 1,5 procent van alle gereden kilometers wordt afgelegd door oude auto's.
Die vaart niet in het centrum van steden. Dat is het hele punt. Je mag met je oude kutbak ook gewoon rondrijden. Maar niet in het centrum.quote:Pak dan gewoon de scheepvaart aan die nog lekker op stookolie vaart en maar van alles in de tank gooit.
Daarnaast lost het oldtimer-"probleem" zich vanzelf op.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:01 schreef 2cv het volgende:
5% van de uitstoot van personenwagens is een percentage van een percentage. Vervang je die 'vervuilende' auto's dan gaat dat percentage van dat percentage omlaag, maar het wordt geen 0. Oftewel; een druppel op een gloeiende plaat waarmee je veel oldtimer-liefhebbers pest en de auto-industrie helpt.
En naast auto's zijn er ook nog brommers/scooters in de stad (die walmende tweetakt-dingen). En in Amsterdam varen er ook nog een paar rondvaartboten door de de grachten (het centrum) die ook vanalles uitbraken.
Als ik me niet vergis is het doortellen inmiddels weer hervat, met natuurlijk een paar jaar achterstand vanwege de tijd waarin de oldtimerregeling geschrapt was. Maar een auto uit 1987 (en daarna verder) wordt straks dus ook belastingvrij, en volgens mij gebeurt dat voor 2017 al.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:03 schreef MaGNeT het volgende:
- auto's moeten straks al 30 jaar zijn voor ze belastingvrij zijn
Klopt.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:05 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis is het doortellen inmiddels weer hervat, met natuurlijk een paar jaar achterstand vanwege de tijd waarin de oldtimerregeling geschrapt was. Maar een auto uit 1987 (en daarna verder) wordt straks dus ook belastingvrij, en volgens mij gebeurt dat voor 2017 al.
Ofwel, een auto uit 1990 zal pas in 2020 belastingvrij zijn, ééntje uit 1992 in 2022, etc.quote:In gebruik name tot en met 1986 blijft na 25 jaar volledig belastingvrij
■een 87-er wordt na 26 jaar belastingvrij
■een 88-er wordt na 27 jaar belastingvrij
■een 89-er wordt na 28 jaar belastingvrij
■een 90-er wordt na 29 jaar belastingvrij
■na 1990 belastingvrijstelling vanaf 30 jaar
Valt mee.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:13 schreef Kriegel het volgende:
Ah, oké. Aparte constructie, klinkt nogal verwarrend.
ik moet nog tot 2013 wachte voordat mijn sunny belasting vrij word (die is uit 2jan 1987)quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:05 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis is het doortellen inmiddels weer hervat, met natuurlijk een paar jaar achterstand vanwege de tijd waarin de oldtimerregeling geschrapt was. Maar een auto uit 1987 (en daarna verder) wordt straks dus ook belastingvrij, en volgens mij gebeurt dat voor 2017 al.
duitsland is het ook 30 jaar.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 21:18 schreef Kriegel het volgende:
Nu ik het even beter bekijk valt het qua logica inderdaad wel mee.
Hooguit vind ik het wel vreemd dat de grens nu wordt opgerekt naar 30 jaar, aangezien auto's gemiddeld ongeveer vanaf 1990 een behoorlijk stuk minder vervuilend begonnen te worden. Verplichte katalysatoren, vaker roetfilters, de gebruikelijke ontwikkeling van schonere techniek, enzovoort.
Je zou verwachten dat zoiets juist beloond hoort te worden, dus waarom juist op dat punt de leeftijdsgrens verhogen? Nou ja, het is nog altijd beter dan géén vrijstelling...
Kilometerheffing bestaat al lang. Noemen we in de volksmond ook wel accijns op benzine en diesel. Meest eerlijke wat er is, iedereen wordt perfect naar verbruik belast. Schaf alles af, verhoog dat een beetje zodat inkomstenverschil ongeveer 0 is en alles is opgelost zonder nieuwe dure verzinsels.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 21:20 schreef TheSalesman het volgende:
Is kilometerheffing, geldend voor ALLE auto's (evt. met wat tariefverschillen afhankelijk van milieuvriendelijkheid), niet de meest logische oplossing hier? Dan hoeven de mensen die een oldtimer enkel gebruiken als 'hobby' nog steeds niet veel te betalen, maar wel diegenen die in een 25 jaar oude 'kutbak' (om dhr. Muisarm te citeren) rondrijden.
Hoe naief!quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:43 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Kilometerheffing bestaat al lang. Noemen we in de volksmond ook wel accijns op benzine en diesel. Meest eerlijke wat er is, iedereen wordt perfect naar verbruik belast. Schaf alles af, verhoog dat een beetje zodat inkomstenverschil ongeveer 0 is en alles is opgelost zonder nieuwe dure verzinsels.
Nee, dat weet ik ook, maar een voorstel waarbij de overheid minder inkomsten genereert komt er natuurlijk helemaal nooit...quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 08:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoe naief!
De kilometerheffing heeft blijkbaar een enorm draagvlak voor veel hogere brandstofprijzen gecreeerd... Wat je daarbij vergeet is dat er al torenhoge belastingen op brandstof zitten, en dat de overheid daar nu al nooit genoeg aan heeft.
en het spoorweg museum met hun kool en diesel locs? zelfs het centraal station gebruikt nog HELE oude dieselsquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 00:17 schreef BlackFrancis het volgende:
Let wel op, iedereen die afgunstig loopt te gniffelen dat die old-timer bezitters gepakt worden, als het milieuzone stelsel eenmaal staat is het uitbreiden ervan een kleine stap!
Ik vind het in ieder geval een kortzichtig plan, pure symboolpolitiek.
Zouden de vogeltjes hun adem even inhouden als ik om moet rijden, of hoe werkt dat eigenlijk ;-)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |