abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114876622
quote:
12s.gif Op maandag 30 juli 2012 23:36 schreef Cherna het volgende:

Je hoeft maar de geschiedenis in te duiken dan weet je genoeg.
Dan weet je ook aan welke kant je moet staan.
pi_114876694
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 23:42 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Je moet niet naar film kijken maar zelf maken; Michael Moore kan daardoor nu zelf zijn broek ophouden en elke behandeling betalen die hij nodig acht.
:') Vandaar dat hij nog steeds bezig is.

Deze post zegt iets over jouw morele waarden.
"When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed"
pi_114876779
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 23:33 schreef Reuzelbek het volgende:

[..]

Hij heeft gewoon gelijk, dit is een slippery slope, eerst de mensen met een zeldzame ziekte, dan bejaarden boven de 80, dan mensen met kanker, wie weet wanneer het eindigt? Voor een toekomstvisie raad ik je aan 'Sicko' te kijken.
Alles blind betalen ook. Dan zullen die prijzen altijd hoog blijven. Als je een max stelt gaat de verkopende partij daar misschien net onder zitten.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_114877819
quote:
Hoezo de verkeerde kant op? Of denk je dat het geld in de zorg magisch verschijnt?

Alhoewel, je zegt op de SP te stemmen. Dus het zou me niet eens verbazen.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 00:13:28 #130
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_114877980
quote:
7s.gif Op maandag 30 juli 2012 23:27 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Jij moet een komiek worden.
Het was niet grappig bedoeld. Martin Niemöller was ook geen cabaretier, maar hij probeerde ons wel te waarschuwen voor het hellend vlak.

[ Bericht 0% gewijzigd door Knip op 31-07-2012 00:21:01 ]
Non possumus non loqui
pi_114878094
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 00:10 schreef nikk het volgende:

[..]

Hoezo de verkeerde kant op? Of denk je dat het geld in de zorg magisch verschijnt?

Alhoewel, je zegt op de SP te stemmen. Dus het zou me niet eens verbazen.
Die mensen hebben al in land van herkomst een fucking verzekering 8)7
  dinsdag 31 juli 2012 @ 08:55:24 #132
377249 Seksgod_beta_v1
De weg is saai.
pi_114884556
Geld is een menselijk verzinsel, ik meld het maar even.

Maar goed, het maakt allemaal niet zoveel uit. Het systeem bezwijkt toch wel onder het eigen gewicht.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_114884904
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 08:55 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Geld is een menselijk verzinsel, ik meld het maar even.

Maar goed, het maakt allemaal niet zoveel uit. Het systeem bezwijkt toch wel onder het eigen gewicht.
Ja dus? Het medicijn is ook een menselijk verzinsel.
Omdat geld een zelfverzonnen iets is, maakt het niet minder boeiend. Er staat nog steeds een hoeveelheid arbeid tegenover.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 09:26:17 #134
377249 Seksgod_beta_v1
De weg is saai.
pi_114885093
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 09:15 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Ja dus?
Dus kiezen we er voor mensen niet te helpen, daar waar de middelen er gewoon zijn :)

Op dit moment is de situatie zo, doe je niets aan. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat we ons realiseren dat winst als uitgangspunt nemen niet altijd het beste is voor iedereen. That's all.

quote:
Het medicijn is ook een menselijk verzinsel.
Nee medicijnen zijn menselijke samenstellingen van middelen die aantoonbaar en zonder verdere menselijke inmenging hun chemische werking hebben.

quote:
Omdat geld een zelfverzonnen iets is, maakt het niet minder boeiend. Er staat nog steeds een hoeveelheid arbeid tegenover.
Ik heb het niet over de arbeid die er tegenover staat. Die is niet relevant. Het is de waardering van die arbeid die relevant is.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  dinsdag 31 juli 2012 @ 09:38:09 #135
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114885311
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 09:26 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Ik heb het niet over de arbeid die er tegenover staat. Die is niet relevant. Het is de waardering van die arbeid die relevant is.
Uiteraard is dit wel degelijk relevant. Ben jij bereid om meerdere jaren (!!) te werken zodat 1 onbekende 1 dag langer kan leven? Want dat is de verhouding waar we over spreken bij dergelijk dure medicijnen die over 40 jaar slechts 5% levensverlenging (levenselixer!) geven!
Ik herinner me de vele protesten tegen het ook maar een maand langer werken voor het pensioen... Ik denk niet dat er iemand onder de verontwaardigde mensen hier in het topic zelf bereid is om jaren te werken voor 1 dag extra voor een ander. En terecht.
censuur :O
  dinsdag 31 juli 2012 @ 09:38:46 #136
377249 Seksgod_beta_v1
De weg is saai.
pi_114885322
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 09:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Uiteraard is dit wel degelijk relevant. Ben jij bereid om meerdere jaren (!!) te werken zodat 1 onbekende 1 dag langer kan leven? Want dat is de verhouding waar we over spreken bij dergelijk dure medicijnen die over 40 jaar slechts 5% levensverlenging (levenselixer!) geven!
Ik herinner me de vele protesten tegen het ook maar een maand langer werken voor het pensioen... Ik denk niet dat er iemand onder de verontwaardigde mensen hier in het topic zelf bereid is om jaren te werken voor 1 dag extra voor een ander. En terecht.
Je snapt mijn eerdere post dus niet...

Die verhouding is namelijk een voortvloeisel uit de wijze waarop we de geldelijke waarde van dat alles bepalen.
pi_114885668
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 22:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk kan er links en rechts nog wel wat efficientie behaald worden. En die medicijnen zijn in de VS misschien goedkoper omdat alles daar goedkoper is vanwege de hoge belastingtarieven hier. Maar die belastingen zijn weer nodig om de zorg te betalen. En vergeet vooral niet dat de meeste mensen in de VS die medicijnen wel zelf mogen betalen. Vind je dat dan beter?

Het gaat niet om het reorganiseren van de zorg, het gaat om het zo effectief mogelijk aanwenden van middelen.
Laat 1 ding duidelijk zijn: de VS is het walhalla voor farmaceuten. Waarom? Omdat ze daar hun eigen prijzen mogen stellen. Dus zeggen dat medicijnen in Amerika goedkoper zijn als in Europa is gewoon onzin. Ze zijn in de regel altijd duurder als in Europa.

quote:
De eerste directe kritiek van de Amerikanen op het Europese medicijnbeleid hoorde Hoogervorst vorig jaar op de bijeenkomst van gezondheidministers van de Oeso-landen. Toen was het de Amerikaanse minister van Volksgezondheid die opmerkte dat Amerikaanse patiënten meer betalen voor dezelfde geneesmiddelen da Europese patiënten. Volgens de Amerikanen komt dat omdat zij opdraaien voor de onderzoeks- en ontwikkelingskosten van die geneesmiddelen. Hoogervorst beaamt dat: ,,Het is duidelijk dat er een probleem is.'' Maar tijdens zijn werkbezoek aan de VS zag hij in dat er meer aan de hand is.
http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1869367.ece
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 09:59:24 #138
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114885840
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 09:38 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Je snapt mijn eerdere post dus niet...

Die verhouding is namelijk een voortvloeisel uit de wijze waarop we de geldelijke waarde van dat alles bepalen.
Werk jij voor rijstkorrels?
censuur :O
  dinsdag 31 juli 2012 @ 10:11:18 #139
377249 Seksgod_beta_v1
De weg is saai.
pi_114886156
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 09:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Heb jij rijstkorrels tussen je oren, of wat?
pi_114886528
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 09:15 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Ja dus? Het medicijn is ook een menselijk verzinsel.
Waarom kunnen we het systeem niet zodanig omgooien dat we zorg niet meer uitdrukken in een monetaire waarde, en alleen nog maar aanbieden tegen de kostprijs (qua lonen, productieproces en grondstoffen)?

Waarom iemand dood laten gaan omdat een bedrijf 8 ton voor een medicijn wil? Waarom zou je dan in godsnaam zeggen 'Sorry, ga maar dood. Het is te duur' vóórdat je zegt 'Fuck die prijs. En als je het niet leuk vindt nemen we het gewoon!'. En dán zou de EU mooi een handje kunnen helpen, om te zorgen dat die fuckers niet een paar landen verderop gaan zitten. Boycot met zn allen het farmaceutische / zorgverzekeraars systeem, en neem die shit gewoon tegen kostprijs.

Waarom laten we iets zo belangrijk en nodig als zorg, bepalen door farmaceutische bedrijven? Zeker als het op een gegeven moment zo schaars wordt dat het mensenlevens kost. Dát snap ik niet.

(En tsja, hoe dat er in de praktijk uit gaat zien weet ik niet precies, ik ben de expert niet. Maar toch..)
"Pools are perfect for holding water"
pi_114886557
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 09:26 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Dus kiezen we er voor mensen niet te helpen, daar waar de middelen er gewoon zijn :)

Op dit moment is de situatie zo, doe je niets aan. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat we ons realiseren dat winst als uitgangspunt nemen niet altijd het beste is voor iedereen. That's all.

[..]

Nee medicijnen zijn menselijke samenstellingen van middelen die aantoonbaar en zonder verdere menselijke inmenging hun chemische werking hebben.

[..]

Dank-je-wel.
pi_114886703
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 10:24 schreef probeer het volgende:

[..]

Dát snap ik niet.

(En tsja, hoe dat er in de praktijk uit gaat zien weet ik niet precies, ik ben de expert niet. Maar toch..)
Dat blijkt.
  dinsdag 31 juli 2012 @ 10:34:08 #143
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_114886838
quote:
De laatste keer dat in Nederland de doodstraf werd voltrokken was op 21 maart 1952. Toen kregen de Duitser Wilhelm Albrecht en de Nederlander Andries Pieters de kogel.

Nu 60 jaar later dreigen er opnieuw mensen ter dood te worden veroordeeld. Niet door een rechter, maar door een eminent college, het College voor Zorgverzekeringen.

Halsmisdrijf
De ter dood veroordeelden zijn patiënten met de ziekte van Pompe en de ziekte van Fabry. Hun stofwisselingsziekte is hun enige halsmisdrijf.
Het College heeft hun behandeling met peperdure enzymen gewogen en te kostbaar bevonden om nog langer binnen het basispakket te worden vergoed.

Het zal je maar gezegd worden 'dat je te duur bent om te leven'.

Toch gebeurde het een paar honderd patiënten en hun naasten. Gewoon tijdens het NOS Journaal. Zonder slachtofferhulp op de driezitsbank.

Eén van deze patiënten was twitteraar Monique Weber. Ze zat waarschijnlijk nog na te genieten van de zege van Marianne Vos, wegdromend naar de tijd dat ze zelf nog kon fietsen. En toen ging het Journaal naadloos over op haar ziekte, dezelfde rotziekte die haar zonder tweewekelijks infuus laat verslappen, inclusief de spieren die haar ademhaling regelen.
Ze tweette: 'gratis eenmalig de drionpil aub #pompe #ikvoelmeongewenst.'
Gewoon een mevrouw uit Lelystad, de wanhoop nabij. En ze was niet de enige.

Hoop
Patiënten en ouders, hun kinderen, ze zullen niet geslapen hebben. Je hoort het ze denken: 'Hoe kunnen ze dit doen? Er was net een medicijn. Er was juist weer hoop.' Totale paniek door dit rapport van een adviescollege. Maar waarom?

Ik vermoed dat het College voor Zorgverzekeringen best weet dat het politiek onhaalbaar is om patiënten te laten stikken in hun eigen slijm, alleen omdat hun medicijnen te duur zijn. En dat zelfs minister Schippers in verkiezingstijd de infuuskraan niet dicht gaat draaien.
En het college heeft vast voorzien dat de dag na het uitbrengen van hun rapport, indrukwekkende interviews met lieve Pompe-kindertjes en wanhopige Fabry-ouders over het land zouden rollen. Kortom, dat hun advies op dit moment totaal onhaalbaar is.

Shocktherapie
Ik denk dat de Pompe en Fabry-patiënten nog even niet bang hoeven te zijn dat hun doodvonnis wordt voltrokken. Maar dat er om een andere reden gekozen is voor keiharde shocktherapie.

Volgens mij is het CvZ-rapport zo hard gesteld, om de beperkte waarde van een mensenleven in te masseren en de scherpe kantjes van deze discussie met een botte bijl eraf te slijpen. Zijn onze zieken kostbaar of alleen maar duur? Wat hebben we voor dodelijk zieke patiënten over als we van hun behandeling ook een nieuwe afrit kunnen asfalteren? De oneindige waarde van mensenleven is een taboe dat niet past in de neo-liberale agenda.

Daarnaast is dit rapport een politiek breekijzer om snel harde bezuinigingen in andere delen van de gezondheidszorg te kunnen forceren. Met de Pompe en Fabry-patiënten als gijzelaar. 'Budget cuts or these puppies die!'

Laten we hopen dat ik ongelijk heb. Dat er geen cynische proefballonnen worden opgelaten over de hoofden van de meest kwetsbare mensen van Nederland. Dat er geen politieke spelletjes worden gespeeld met het leven van deze mensen. Zieker kan het namelijk echt niet worden.
http://www.volkskrant.nl/(...)nt-om-te-leven.dhtml
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_114886950
quote:

[..]

Waarom kunnen we het systeem niet zodanig omgooien dat we zorg niet meer uitdrukken in een monetaire waarde, en alleen nog maar aanbieden tegen de kostprijs (qua lonen, productieproces en grondstoffen)?
Jij begrijpt hopelijk wel wat er gaat gebeuren als je de hele zorgketen in overheids handen legt. Overheidsbedrijven blinken nu niet echt uit in kostenefficiëntie.

quote:
Waarom iemand dood laten gaan omdat een bedrijf 8 ton voor een medicijn wil? Waarom zou je dan in godsnaam zeggen 'Sorry, ga maar dood. Het is te duur' vóórdat je zegt 'Fuck die prijs. En als je het niet leuk vindt nemen we het gewoon!'. En dán zou de EU mooi een handje kunnen helpen, om te zorgen dat die fuckers niet een paar landen verderop gaan zitten. Boycot met zn allen het farmaceutische / zorgverzekeraars systeem, en neem die shit gewoon tegen kostprijs.
Ik ga hier niet eens serieus op in. Dit is werkelijk te dom voor woorden. zit jij soms nog op de basisschool?

quote:
Waarom laten we iets zo belangrijk en nodig als zorg, bepalen door farmaceutische bedrijven? Zeker als het op een gegeven moment zo schaars wordt dat het mensenlevens kost. Dát snap ik niet.
We laten de zorg niet bepalen door farmaceutische bedrijven. In Europa liggen de medicijnen prijzen al een stuk lager als Amerika omdat we in Europa maximum prijzen hanteren, iets wat ze in Amerika niet doen. Plus dat we in Europa als het even kan kiezen voor een goedkopere generieke variant.

Heb jij trouwens enig idee hoeveel de ontwikkeling van een medicijn kost? En hoeveel onderzoek er stopgezet wordt voor de introductie.

jij wil farmaceutische bedrijven dus allemaal nationaliseren? De meeste zijn trouwens Amerikaans, dus hoe je dat gaat doen is me een mystery. En als je ze gaat proberen te dwingen verkopen ze gewoon geen medicijnen meer in Europa en dan? Dan heeft niemand meer medicijnen. Daar zitten we echt op te wachten.

quote:
Ik ben ook geen expert, maar wat jij schrijft is gewoon grote onzin
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_114886963
quote:

[..]

Als het verplicht zou zijn om medicijnen tegen kostprijs (dus winstmarge 0) te verkopen, hoeveel bedrijven zouden er dan nog overblijven om medicijnen te produceren? Bij investeren in iets hoort een risico en de enige reden dat je dat risico zou nemen is een vooruitzicht op mogelijke winst.
pi_114886979
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 09:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Eventjes kort door de bocht (in praktijk zal het vast iets ingewikkelder liggen):

Neem samen met de andere Europese landen alle farmaceutische industrie over. Productie gewoon door laten gaan, (loon)kosten betalen uit het zorgverzekerings-potje. Alles leveren tegen minimale kostprijs. Apotheken met winstoogmerk kunnen ook opflikkeren, Alleen bij ziekenhuizen kan je eventueel nog kijken naar het nut van enige marktwering (lijkt bv in Duitsland best goed te gaan.)

Dan heb je als overheid al die onzin in handen. Het loopt allemaal nog want de rekeningen worden betaald. Medicijnen kosten een stuk minder, er hoeft immers geen winst gemaakt te worden, en omdat Nederland niet het enige land is maar dit samen met heel Europa doet (en Europa niet echt te negeren is, globaal gezien) zullen de productiekosten ook niet uit de klauwen lopen door geen concurrentie en de kostprijzen door heel Europa gelijk blijven. Desnoods met inzet van het leger.

Dán zou je kunnen zeggen, 'Kijk we hebben nu samen (want waarom verschillende R&D's die met elkaar concurreren) met de slimste wetenschappers in heel Europa, al xx miljard tegen het ontwikkelen van medicijn x tegen super zeldzame ziekte y gegooid, maar het is nog niet gelukt. Misschien eens tijd om te kijken waar we dat geld beter kunnen besteden?' In ieder geval moreel gezien een stuk beter te verkopen dan: 'We weten wel hoe, maar omdat bepaalde mensen er per se een bepaald bedrag voor willen en anderen dat te duur vinden, krijgen de zieken hun medicijn niet.'
pi_114886989
quote:

[..]

Omdat er dan geen enkele reden is om nog onderzoek te doen. Er moet een winst uit te slepen zijn.

quote:
Waarom iemand dood laten gaan omdat een bedrijf 8 ton voor een medicijn wil? Waarom zou je dan in godsnaam zeggen 'Sorry, ga maar dood. Het is te duur' vóórdat je zegt 'Fuck die prijs. En als je het niet leuk vindt nemen we het gewoon!'.

En dán zou de EU mooi een handje kunnen helpen, om te zorgen dat die fuckers niet een paar landen verderop gaan zitten. Boycot met zn allen het farmaceutische / zorgverzekeraars systeem, en neem die shit gewoon tegen kostprijs.
Snap je het serieus niet? Omdat diegene daarna dan nooit meer een middel maakt. Het grote voordeel wat we nu hebben is dat na x jaar het patent wel degelijk vervalt, en we een middel hebben wat goedkoop is, en werkt.
Als jij het afneemt dan zullen ze gewoon stoppen met produceren, want het is niet meer rendabel.

quote:

We laten het bepalen door hen omdat zij die medicijnen maken. Niet jij, niet ik, niet de overheid, maar zij. Zij zijn bereid om het geld te investeren, omdat ze er iets voor terug krijgen.

quote:
Leuk zo'n emotioneel verhaal maar wat moeten we ermee. Ten eerste veroordeel je niemand ter dood, dat doet de ziekte. Ten tweede is er altijd een maximumprijs.
pi_114887016
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 10:38 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Omdat er dan geen enkele reden is om nog onderzoek te doen. Er moet een winst uit te slepen zijn.

[..]

Snap je het serieus niet? Omdat diegene daarna dan nooit meer een middel maakt. Het grote voordeel wat we nu hebben is dat na x jaar het patent wel degelijk vervalt, en we een middel hebben wat goedkoop is, en werkt.
Als jij het afneemt dan zullen ze gewoon stoppen met produceren, want het is niet meer rendabel.

[..]

We laten het bepalen door hen omdat zij die medicijnen maken. Niet jij, niet ik, niet de overheid, maar zij. Zij zijn bereid om het geld te investeren, omdat ze er iets voor terug krijgen.

[..]

Leuk zo'n emotioneel verhaal maar wat moeten we ermee. Ten eerste veroordeel je niemand ter dood, dat doet de ziekte. Ten tweede is er altijd een maximumprijs.
waarom MOET dat? toch alleen maar omdat bepaalde mensen dat zo bepalen voor de rest?
pi_114887050
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 10:38 schreef probeer het volgende:
Dán zou je kunnen zeggen, 'Kijk we hebben nu samen (want waarom verschillende R&D's die met elkaar concurreren) met de slimste wetenschappers in heel Europa, al xx miljard tegen het ontwikkelen van medicijn x tegen super zeldzame ziekte y gegooid, maar het is nog niet gelukt. Misschien eens tijd om te kijken waar we dat geld beter kunnen besteden?'
Waarmee je dus zegt "jij mag dood, want jouw ziekte is te duur."
Het probleem is dat tegenstanders van dit plan dat NOOIT een antwoord vinden. Dus ook niet in dit geval.
pi_114887078
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 10:39 schreef probeer het volgende:

[..]

waarom MOET dat? toch alleen maar omdat bepaalde mensen dat zo bepalen voor de rest?
Ik neem aan dat je het over de winst hebt?
Simpelweg omdat investeren zo werkt. Je gaat het niet doen als je alleen risicos loopt, maar geen enkele winst eruit kan halen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')