quote:
Op maandag 30 juli 2012 15:17 schreef Neroje het volgende:[..]
Tuurlijk kan een voetballer of tennisser een snellere 100m lopen dan de gemiddelde schutter. Die eerste twee hebben zoals je zegt meer "algemeen talent voor sport"
Maar dat betekent voor mij niet dat sommigen sporten niet Olympisch zouden moeten zijn omdat ze minder op dat algemeen sporttalent vallen. En zeker niet dat iedereen die sporten makkelijk zou kunnen

Nee, dat ben ik met je eens. Maar ik heb wel veel meer respect voor de beste zijn van een hele hoop getalenteerden dan voor de best zijn van een klein clubje mensen over de hele wereld die zich er op toe hebben gelegd en niet tot de meest getalenteerden behoorden toen ze zich erop toe gingen leggen.
Elk jongetje heeft wel eens gekeken wie er het hardste kon rennen over een kort stukje. En de snelsten zijn dat blijven doen, en gingen zich meten met andere snelsten, dat waren dan al de meer getalenteerden lang voordat ze zich erop toe gingen leggen. En dat voor miljoenen jongetjes over de hele wereld. Dus als je Usain Bolt heet dan ben de beste van een veel grotere groep dan als je de beste bent in kayakken met een enkelvoudige peddel.
Als we dan de OS als het podium voor de beste sporters beschouwen dan telt dat wel mee bij welke sporten weg mogen en welke uitgedund mogen. Het aantal zwemmedailles mag dan wel gehalveerd of erger, kleine sportjes als kayakken en korfbal mogen dan ook wel wegblijven. Voetbal mag er wat mij betreft uit omdat het dan weer te groot is, het verdient een zelfstandig hoogste podium naast de OS en heeft dat ook al bereikt. Honkbal heeft ook al een hoger niveau elders, dus kan wegblijven.
Als je je gewoon een consistent beeld vormt over wat de OS zouden moeten zijn dan volgt daar eigenlijk vanzelf wel uit welke sporten en onderdelen geschrapt zouden kunnen worden. Maar ja, het zijn juist dat soort sporten waarin kleine landen kunnen scoren om bovenstaande redenen, en met landgenoten die meedoen om de prijzen heb je publiek en met publiek heb je reclame-inkomsten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.