quote:
Op maandag 30 juli 2012 01:17 schreef LetsGame het volgende:[..]
Je review is pretty impressive Arnie, I agree dat de mensen niet moeten beoordelen zolang ze het origineel niet kennen. Veel mensen vinden GTST een leuke soap, maar ontkennen hun eigen mening omdat ze bang zijn om de reactie van anderen. Heel sterk geschreven Arnie. Nu nog review voor de seizoenboxen.

U vraagt...? Nou, dan kan ik kort zijn:
Seizoen 1: Mooie kwaliteitsuitgave. Je moet het maar durven als uitgever, een SOAP integraal op DVD! In 2006 20 DVD's in 20 cases in een gigantische schoenendoos, in een afmeting waar normaal enkel complete series in zaten... Allemaal leuk en aardig, maar de afleveringen zelf waren natuurlijk niet super. Kom op, ik wees reëel, Jan en Petra waren bij uitstek geschikt om te bekijken wanneer je juist niet kon slapen. Ook had ik enkele kleine opmerkingen over de kwaliteit van de compressie in sommige afleveringen (Heel veel macroblocks, maar terug in 2006 noemde ik het gewoon 'blokkerig beeld'

) maar dat werd naarmate het seizoen vorderde steeds beter. Net als de inhoud van de afleveringen. Ik zal waarschijnlijk de enige zijn maar ik vond de afleveringen bij de Dalstra's geweldig, juist omdat het eigenlijk pure Big Brother 1-TV was; Het ging helemaal nergens over en het duurde maar voort, en toen was ineens de finale van de verhaallijn en kon Teri weer praten. ...Godsamme, het leek Maggie Simpson wel.
Seizoen 2 heb ik heel lang niet gekocht, omdat ik de schatkist destijds té duur vond, nadat ik 2-4 jaar over het eerste seizoen had gedaan. Dat, en ik vond ze ook gewoon niet mooi bij de schatkist staan. Okee, ik geef toe; Ook ik ben een continuïteitsverzamelaar, alright?

Ik haat ook de nieuwe uitgaves van The Simpsons waar ze van limited hoofden naar vage 3D-opplaksels overgaan, maar ik dwaal af.
Nu ben ik iets voor de helft in Seizoen 2 (DVD 8, aflevering 2) en ik kan al wel zeggen dat de reeks een eigen stijl begint te vinden. Weliswaar nog steeds een namaak van de Australische reeks, maar de huiselijke stijl van Goede Tijden Slechte Tijden laat de sfeer in positieve toenemen. Waarschijnlijk had de populariteitsboost uit die tijd er ook mee te maken. Hoe dan ook werd de reeks 'professioneler' als het ware. Goed, de minimaal één keer per aflevering een hengelmicrofoon in beeld is gebleven, maar de professionaliteit neemt toe.

Onder de al vaste karakters uit seizoen 1, maar ook onder de nieuwe karakters volgt een mooie uitdieping in plaats van de platte en oppervlakkige characters, wel nog op enkele uitzonderingen daargelaten (zoals Tim's moeder, for one). Tim Waterman zelf echter is meteen vertrouwd in de reeks en een aanwinst. Koossie is een begrip in opkomst, Jef toont zich een ware baas wanneer hij tegen zijn baan z'n middelvinger opsteekt en Dian (die ik hier nog wél kan waarderen, dus ik zie op tegen hoe erg ze wordt in seizoen 3

) steunt met de demonstratie, en tenslotte krijgt zelfs Harmsen hier al wat van zijn later legendarische klungelige trekjes mee, zoals wanneer hij als 'Opa protesteerder' voor zijn eigen rust tegen de sloop van het speelpleintje is. De kwaliteit kan ik niet optimaal over oordelen, doordat de originele DVD's bij mij bleven hangen en ik het momenteel kijk vanaf tot DVD5-verpakte DVD-files. Maar vooralsnog geen videostoringen dus ik ben tevreden, niks te klagen. Vind het alleen jammer dat ze Sara Middelkoop moesten laten doodvallen, vond het wel een leuk karaktertje.
Seizoen 4... Tja... De reeks begon voor mij in het wilde, nadat ik van FOK! de nieuwe box had gewonnen met een prijzen-topic (Nogmaals, dank FOK!

) waarin men moest vertellen wat hij of zij de leukste herinnering aan GTST vond. Waarschijnlijk heeft mijn accountnaam ook meegeholpen, maar in wezen ben ik helemaal niet zo'n überfan van GTST. Nou ja... Beetje dan. Het vroegere vooral.

De username is enkel gekozen omdat ik een goede kloonnaam moest hebben en dit is iets totaal anders van wat ik normaal heet online

Anyway...

Ik startte dus in the middle of nowhere, omdat ik reeks 3 nog niet had gezien. Hoe dan ook vond ik dat ik het niet kon maken zo'n prijs niet te kijken dus ik begon en vooralsnog is het het snelste seizoen waar ik ooit doorheen ben gevlogen.

Ook echt met plezier heb ik alle afleveringen gevolgd. De binnenkomst van Stan, de (voor mij eerste) scènes met Roos, Arthur, Anita, de nieuwe Cactus (Wat anderen ook zeggen, ik vond dat nieuwe Amerikaanse interieur epic

), de jacht op dat schilderij, Daniël in de put (Frey liep iedereen hier godverdomme zó lekker te maken dat ik het nu wel móest zien, en toen ik in de gaten kreeg dat Nettie ermee te maken had (Tot aan de binnenkomst van Nettie had ik destijds seizoen 2 gezien) voelde ik een nostalgisch sfeertje.

Ook episch was, inderdaad, dat dit gewoon hét seizoen van de badguy-clan was. Wassenaar stapt binnen!

Martine en Frits die voor de kijker jarenlang dé slechterikken waren, maar die nu, vergeleken met Onno P. Wassenaar en de hele ondergrondse criminelengroep, verdomme net zo intelligent bezig waren als Bassie en Adriaan

Geweldig vond ik het. De ontvoering van Deepak, het feit dat zelfs de in- en inslechte Frits van Houten een hart heeft was gewoon ontroerend om te zien... Eindelijk voor mij wat meer te zien van Flash en A&A (later samen als AA&F

), Marieke die zich, zo naïef als ze is, continue in de nesten werkt, Sylvia die voor het eerst in de reeks te zien is, de meesterlijke fietsscène van Peter Kelder, Suzanne die hem tevens tot waanzin drijft waardoor hij (wijselijk, geloof me

) besluit te vertrekken, en dan heb ik nog niet eens iets gezegd over Robert, Linda, Laura én de spiegel...
Volgens mij heb ik het halve seizoen al genoemd.

Vooruit, Janine en Simon zijn een fantastisch stel samen en de driehoeksverhouding met Daniël liet me toch even nagelbijten als een maffe... Net zoals Koen. Damn, dit seizoen was epic. True, sommige relatielijnen en dergelijke duurden, zoals Peter Kelder al eens zei, maar voort en maar voort... Maar ik vond het wel episch. Ik miste misschien een seizoen, maar ik zag het meer als een boost vooruit richting de goede tijden van Goede Tijden.

Seizoen 4 was episch. Helaas was de kwaliteit absoluut niet best. Was ook de eerste keer dat ik dat achterop de doos zag staan (Geloof ik), maar ik vond het vreemd want de eerste 2 seizoenen leken gewoon prima (al had seizoen 1 die compression-trouble)... Boy, was I wrong. Per twee afleveringen wisselde de kwaliteit zonder dollen af. Ik maak geen grap; Een aflevering was perfect gedigitaliseerd op DVD geplaatst, en de volgende zat vol videostoringen en had daardoor last van een te lage bitrate voor de rest van het scherm, waardoor het complete beeld verkloot werd.

Alsof de even afleveringen van RTL afkwamen en de oneven afleveringen kwamen uit de put van Daniël Daniël.

Oh en just fyi: De heruitgave-boxen van Seizoen 1 en 2 waren de perfecte manier voor het uitbrengen van de rest van de reeks. Dubbel karton en géén dichtklap-klep (Die ik er overigens bij de box van seizoen 4 eraf geknipt heb

), maar om de productie zo goedkoop mogelijk te houden geef ik JustBridge groot gelijk dat ze nu de goedkopere boxen maken. Het is maar een slipcover, zolang mijn scanavo-bricks maar heel blijven.
...Conclusie: Ik kan niet kort zijn.
[ Bericht 1% gewijzigd door ArnieAlberts op 30-07-2012 01:53:21 (Was nog steeds niet klaar. xD) ]
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.