quote:Ronald Schilperoort (Delft, 1968) is een Nederlands componist en tekstschrijver.
In 1986 start hij, samen met o.a. John Ewbank en Sophia Wezer, de band Shift. De band breekt in 1989 door als het een terugkerende rol heeft in de dramaserie Spijkerhoek, waarin ze het personage Patty Starrenburg (Mary-Lou van Steenis) muzikaal begeleiden. Het nummer “Wonderful” wordt een nummer 1-hit. In 1990 doet Shift mee aan de voorrondes van het Nationaal Songfestival, met het nummer “Helemaal”. Ze eindigen in de Nederlandse finale op plaats drie. In 1991 gaat de band uit elkaar.
Intussen heeft Schilperoort zich ook toegelegd op het componeren voor tv-series, nadat hij een demo voor de serie Spijkerhoek liet horen aan componist Hans van Eijck. In 1990 begint hij met het componeren van de achtergrondmuziek van de soap Goede Tijden, Slechte Tijden.
Samen met Hans van Eijck schrijft en componeert Schilperoort bekende televisietunes, zoals “Vrienden voor het Leven” (Danny de Munk), “Nog één kans” (Vera Mann), “Onderweg naar Morgen” (Ruth Jacott) en “Het Spijt Me” (Anita Meyer). Tevens verzorgt Schilperoort vanaf begin 1994 ook de achtergrondmuziek voor de soap Onderweg naar Morgen.
Dankzij Spijkerhoek en Onderweg naar Morgen leert Schilperoort acteur en regisseur Steven de Jong kennen. Als De Jong begint met het maken van speelfilms en televisieseries, verzorgt Schilperoort hiervoor de muziek. Door de jaren heen heeft Schilperoort alle speelfilms en tv-series van De Jong mogen componeren, waaronder de films De Schippers van de Kameleon (2003), Kameleon 2 (2005), De Scheepsjongens van Bontekoe (2007) en De Hel van ’63 (2009), en de tv-series Baas Boppe Baas, Dankert & Dankert en Bit. Voor De schippers van de Kameleon schreef en componeerde Schilperoort, samen met tekstschrijver Wil Westra, de titelsong “Voor Altijd Samen”.
In 2011 stoppen zijn werkzaamheden bij GTST, nadat de producent heeft besloten een andere componist in te huren voor de achtergrondmuziek. Na zijn vertrek bij GTST componeert Schilperoort de jeugdserie Koen Kampioen, en daarnaast is hij druk bezig met andere projecten, zoals de titelsong voor Echte Boerenliefde, de nieuwste film van Steven de Jong.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Topicreeks
- De OP -
NOTE VAN DE MODS: Dit topic is om over GTST te praten, niet om persoonlijke vetes uit te vechten.
Dus gaarne niet persoonlijk worden, niet trollen en gewoon normaal doen!
Game on!![]()
Een geniaal werk van een geniale componistquote:
Het echte "afscheid" van Arnie en niet die troep van 2005.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:39 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Dit is een mooie scene met ook goede achtergrondmuziek erbij.
Eens. Sowieso jammer dat ie 2005 alsnog doodverklaard werd, ze hadden het einde wat mij betreft beter open kunnen laten.quote:Op zondag 29 juli 2012 21:05 schreef Frey het volgende:
[..]
Het echte "afscheid" van Arnie en niet die troep van 2005.
Prachtig vertolkt door Wilbert, wow...quote:Op zondag 29 juli 2012 21:05 schreef Frey het volgende:
[..]
Het echte "afscheid" van Arnie en niet die troep van 2005.
Ja hey, ik heb hem destijds in die heruitgave gekocht en kreeg 'm in één van de eerste dagen na release thuis... Maar als de eerste DVD al blijft hangen dat het onbekijkbaar wordtquote:Op zondag 29 juli 2012 19:33 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Kwam ik al achter inderdaad, ga het via de box kijken, daar is ie tenslotte voor
...Dat lijkt me eerder een cover. Een goede, maar een cover.quote:Op zondag 29 juli 2012 20:07 schreef crazydiamond het volgende:
De instrumentale gtst theme uit de eerste seizoenen staat op dit album:
http://www.muziekweb.nl/Link/HKX2284
quote:Op zondag 29 juli 2012 19:49 schreef PeterKelder het volgende:
Ik hoorde bij Blauw Blauw zo'n Rozenboom-deuntje uit de eerste seizoenen
quote:Op zondag 29 juli 2012 19:52 schreef crazydiamond het volgende:
Die komen dan ook uit de KPM music library:
http://www2.playkpmmusic.com/pages/viewcd/viewcd.cfm?cdnum=1920
Moet ik even kwijt, maar die plaat is ZÓ goedquote:
Volgens mij is 't de echte. Hans van Eijck staat iig vermeld als uitvoerende.quote:Op zondag 29 juli 2012 21:47 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
...Dat lijkt me eerder een cover. Een goede, maar een cover.
Dan is het in ieder geval niet de versie uit de aftiteling want die klinkt nét iets anders.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:06 schreef crazydiamond het volgende:
[..]
Volgens mij is 't de echte. Hans van Eijck staat iig vermeld als uitvoerende.
In die galashows met Koos Postema uit de jaren 90 en dergelijke deze uitvoering vaak op de achtergrond.
(is toch dezelfde als bij de Isa Hoes fragmenten?)
Ja, want daar zat nog een gitaar bij die de melodie speelde.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:22 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Dan is het in ieder geval niet de versie uit de aftiteling want die klinkt nét iets anders.
Het enige dat nog goed was aan GTST hebben ze in 2011 weggehaald.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:25 schreef Hogendoorn het volgende:
Dit is een goed topic. Ode aan de geweldige muziek uit GTST!
Hier, op minuut 5quote:Op zondag 29 juli 2012 22:28 schreef crazydiamond het volgende:
[..]
Ja, want daar zat nog een gitaar bij die de melodie speelde.
Deze uitvoering (maar dan met iets minder drums) gebruikten ze ook bij huwelijken en zo. In het begin dan natuurlijk
Sowieso.quote:Op zondag 29 juli 2012 22:35 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Het enige dat nog goed was aan GTST hebben ze in 2011 weggehaald.
Verdomdquote:
En trouwens, in het vorige deel had ik het met Peter Kelder over Kinderen Geen Bezwaar waarin ze een soap-parodie'tje deden met een muziekje uit Vrouwenvleugel. Goede Eieren, Slechte Eieren!quote:Sandra: Zeg, mag ik even voorstellen: Dit is Rogier van de krant, Rogier, Daniël.
Rogier: Voor of achternaam?
Daniël: Alletwee.
Dat was vroeger echt een verwarring, in de aftiteling stond het ook nooit duidelijk en als je nou net deze afleveringen gemist hebtquote:Op zondag 29 juli 2012 22:51 schreef ArnieAlberts het volgende:
Whahaha, de tweede keer dat ze Daniël's naam uitleggen in de serie, DVD 7, aflevering 9, rond 3,5 minuten: Sandra stelt Daniël voor aan Rogier (van de krant).
En Ronald in beeld van 1:50 t/m 1:58 minquote:Op zondag 29 juli 2012 21:48 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Moet ik even kwijt, maar die plaat is ZÓ goedAnthem of the 80s
![]()
![]()
Het zou erg mooi zijn, maar ik denk niet dat dat gaat lukken. Endemol en Grundy bezitten de rechten over GTST en het zou me niets verbazen als er in het contract dat ooit is afgesloten ook een clausule met het onderwerp "Muziek" te vinden isquote:Op zondag 29 juli 2012 22:38 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Sowieso.
Meesterzet die Schilperoort nu zou moeten maken is gewoon een CD-box uitbrengen met alle muziek die hij ooit voor de reeks heeft uitgebracht (Of for any reeks at that matter) en dat gieten in een mooi GTST'ish hoesje. Alle GTSTfans zullen het willen hebben 'Want GTST' en wij willen het 'Want mooie muziek'. En Ronald Schilperoort krijgt alsnog prima inkomsten
Nope. Endemol wil de componistenwissel "intern" houden en volgens Ronalds antwoord was het de keuze van de producent.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:11 schreef Frey het volgende:
Hebben ze ooit nog gezegd waarom Ronald weg moest?
Het enige goede ook nog even weg bezuinigen.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:14 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Nope. Endemol wil de componistenwissel "intern" houden en volgens Ronalds antwoord was het de keuze van de producent.
Wellicht was Ronald te duur voor Endemol ofzo, zeker gezien al het werk dat hij in de serie stak. Met Fons en zijn voorgeproduceerde muziekjes zijn ze natuurlijk stukken goedkoper uit
Geen cover, het is de instrumentale versie van de volledige song uit 1991:quote:Op zondag 29 juli 2012 21:47 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
...Dat lijkt me eerder een cover. Een goede, maar een cover.
Tja, maar wel al die prutschrijvers dik belonen voor hun wanstaltige ideetjesquote:Op maandag 30 juli 2012 00:16 schreef Frey het volgende:
[..]
Het enige goede ook nog even weg bezuinigen.
quote:Op maandag 30 juli 2012 00:18 schreef Frey het volgende:
[ afbeelding ]
"Ronald Schilperoort? Zorgde die niet voor de koffie? Oh, dan hebben ze misschien de verkeerde weggestuurd.
Maar Jantien van der Meer componeert ook prachtige muziek. Of is dat nu Charlotte Besijn?"
quote:Op maandag 30 juli 2012 00:17 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Geen cover, het is de instrumentale versie van de volledige song uit 1991:
Kolere, ik heb in tijden niet zo gelachenquote:Op maandag 30 juli 2012 00:18 schreef Frey het volgende:
[ afbeelding ]
"Ronald Schilperoort? Zorgde die niet voor de koffie? Oh, dan hebben ze misschien de verkeerde weggestuurd.
Maar Jantien van der Meer componeert ook prachtige muziek. Of is dat nu Charlotte Besijn?"
Hier komt het misselijke antwoord: Omdat Ronald Schilperoort geen begrip is in Medialand en Hans van Eijck wel. Ik heb geruchten bij hoog en laag gehoord over dat het een vermeende kinderlokker was en what not...quote:Op maandag 30 juli 2012 00:24 schreef PeterKelder het volgende:
Trouwens; Ronald heeft de huidige leadermuziek gecomponeerd. Waarom staat hij dan níét op de aftiteling vermeldt, en Hans van Eijck (die ooit in 1990 de leader heeft gecomponeerd en er vervolgens nooit meer iets mee te maken heeft gehad naar mijn weten) wel?
Het Dian-dreigingsdeuntjequote:Op maandag 30 juli 2012 00:34 schreef Frey het volgende:
Hier ook zo'n lekker muziekje dat je in die seizoenen hoorde.
quote:A special kind of TV-movie
*** This review may contain spoilers ***
This movie was reviewed only once before, and it obviously has been reviewed by someone who doesn't care about the original soap drama at all. 'Goede tijden, slechte tijden: De Reünie' (In English 'Good times, bad times: The Reunion') is a one time only TV-movie/Christmas-special around the Alberts-family (One of the main families in the series) having a calm and quiet Christmas.
After Robert and Laura argued about a little sculpture their long-lost son Arnie has made as a kid, having the idea of putting it on top of the Christmas-tree, Laura decides to go to bed. Then she suddenly is awakened by loud noises. She goes downstairs and notices that there are people working for 'the big Christmas-party' at the Alberts' residence. Laura is confused but slowly more and more guests (Some who had left years before or even guests who had died in the soap opera, like Sylvia Merkx, Frits van Houten and even Laura's deceased baby-daughter, Lotje) arrive at the party.
In the meanwhile, Roos and Stan are waiting for Arnie to arrive at the airport. The same airport where he left on a flight to Venezuela years before, but never arrived (Arnie was missing ever since). Stan and Roos were waiting for Arnie and Laura was completely overwhelmed of the fact she would see her son again... Although the party almost got out of hand when the departed villains Frits van Houten and Martine Hafkamp arrived, and when Laura's longtime rival Linda accidentally broke Arnie's little sculpture.
Laura was still waiting for her son to arrive and when Stan and Roos were standing at the door, they had bad news for Laura... Arnie had missed his flight, so he wouldn't make it to the party. The morning after, Laura woke up, thinking it was all a dream. But it was then that she found Arnie's sculpture, glued together, as it had fallen apart in her dream the other night. But how it actually broke, that will stay a Christmas-mystery.
This TV-movie is one of the most cute TV-specials I've ever seen, at least for a soap opera. The Reunion was a little nod to the fans who were eager to see the most legendary characters from the old days together again for one more time. It's not really as exciting nor as action-filled as the normal series is/was in that days, but it made up with the nostalgic-feeling that went over it. And yes, it was a really unbelievable story, but at least it was done right. The acting was alright, they won't win an Oscar for it, but at least it wasn't as bad as reading from an autocue. There's only one minor point to it: Legendary characters, such as Peter Kelder, Daniel and mister Harmsen were missing in it, although 2 of 3 were missing with a genuine reason: Wim Zomer had just left the series and wasn't going back immediately to be in the reunion, as he had left on bad conditions after 8 years of playing Daniel (From the start), while Wik Jongsma (The actor who played Govert Harmsen) was very ill during the taping of the special.
The music for this TV-movie was done brilliantly by Ronald Schilperoort (Who also composed for the regular episodes of the show until 2011/2012), with touching themes and tunes and last but not least, a wonderful Christmas-theme of the original opening theme. The best part is that this TV-movie was recorded in the final Christmas having the old Alberts' residence, the set that was used from the beginning of the soap in 1990 (Although with a few little changes, throughout the years); Less than a year after airing this TV-movie, the set of the Alberts' residence was completely overhauled, which, in my eyes, didn't look as great as the original set.
This TV-movie/Christmas-special won't stand up to 'normal' movies nor will it stand up to the original series, and it's indeed something more for the fans, but when you know the series, you'll like this special very much. It's nostalgic and sweet. The TV-movie hasn't been released on DVD yet, hopefully that will happen at one point in the future.
Bron: Mijn review op IMDb![]()
Wat had je eerst dan?quote:Op maandag 30 juli 2012 00:42 schreef ArnieAlberts het volgende:
13 september 1999 nog het oude huis van Robert en Laura? Dan heb ik een grote fout gemaakt in mijn review over 'De Reünie'Even bijgewerkt, voila:
[..]
Ik had er instaan dat dit een van de laatste opnames was in het oude decor van het Alberts-residence.quote:
Hoezo?quote:Op maandag 30 juli 2012 00:57 schreef ArnieAlberts het volgende:
Maar de cliff van seizoen 13 is zo op me ingetraumatizeerd...
Je review is pretty impressive Arnie, I agree dat de mensen niet moeten beoordelen zolang ze het origineel niet kennen. Veel mensen vinden GTST een leuke soap, maar ontkennen hun eigen mening omdat ze bang zijn om de reactie van anderen. Heel sterk geschreven Arnie. Nu nog review voor de seizoenboxen.quote:Op maandag 30 juli 2012 00:42 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Het Dian-dreigingsdeuntje(Ik hoorde het voor het eerst in je Strijd met Dian-film
)
13 september 1999 nog het oude huis van Robert en Laura? Dan heb ik een grote fout gemaakt in mijn review over 'De Reünie'Even een beetje bijgewerkt... Let u niet op kleine verhaalfoutjes, ik heb de film al een lange tijd niet meer compleet gezien.
[..]
Heel die vete tussen Valerie en Barbara die tot een climax komt, Barbara die aan de telefoon uit haar dak gaat terwijl haar 'dochter' ligt dood te gaan, Charlie waar heel de cliff om draaide... Nee. Vond hem, als ik er nú op terugkijk, niet zo geslaagd als toen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |