abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 29 augustus 2012 @ 22:29:51 #101
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_116167406
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 17:23 schreef invine het volgende:

[..]

Verven is toch geen verbouwing :')
Je zult je verbazen hoeveel stellen er zijn die behangen en verven al als verbouwen zien; dat zijn precies dezelfde mensen die niet snappen dat je al een half jaar bezig bent met verbouwen en nog niet klaar bent :O

"Goh, wij hebben na 2 maand verbouwen al onze woning betrokken"

:%
  woensdag 29 augustus 2012 @ 23:09:33 #102
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_116169489
Als ik ga verven ben ik gerust drie jaar bezig hoor :P .
Maar 1 ding kan ik je verzekeren:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 21:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik verbouw liever in één keer goed; dan dat ik als ik er een half jaar in woon ga zitten denken van dat hadden we heel anders moeten aanpakken of dat hadden we beter zo of zo kunnen doen :s)
Dat vet gedrukte gaat je zeker over komen :P . Hoe goed je er ook over nadenkt je mist allerlei details die je achteraf beter anders had kunnen doen.
  woensdag 29 augustus 2012 @ 23:17:38 #103
36431 bleiblei
pi_116169961
Wat ik overigens wel denk is dat jullie de luxe hebben dat je niet in het klusobject hoeft te wonen.
Wij hebben in een maand tijd het hoognodige verbouwd, zijn er in getrokken en zijn nu 4 jaar later nog lang niet klaar. Maar we pakken het inderdaad niet zo grondig aan als jij omdat dat simpelweg niet kan als je er al woont. De aanbouw en verbouwing van de woonkamer was echt een crime. Van september tot eind december (vlak voor kerst lag de vloer erin) wonen in een bouwput is echt niet grappig.

Ook als ik nu kijk hoe klote het is om de tuin overhoop te halen en gewoon hier te wonen. De benedenverdieping is nu al een maand 1 grote zandbak... Dat is echt niet relaxt ff bijkomen savonds van je werk of het klussen in de tuin. Kortom... Geniet van je ideale situatie, maar onderschat niet die van anderen ;) .

Samenvatting/conclusie:
Ja, je doet lang over je verbouwing (meeste klussers strijken dat uit over een laaaange periode, maar doen het stukje bij beetje).
Maar je kan het, dus gebruik het zodat je dadelijk je eigen paleisje hebt :P .

En als ik het goed begrepen heb, er zat nogal wat achterstallig onderhoud in het pand qua basisstructuur waardoor het wel een vrij heftige klus wordt.
pi_116177294
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 23:09 schreef bleiblei het volgende:
Als ik ga verven ben ik gerust drie jaar bezig hoor :P .
Maar 1 ding kan ik je verzekeren:

[..]

Dat vet gedrukte gaat je zeker over komen :P . Hoe goed je er ook over nadenkt je mist allerlei details die je achteraf beter anders had kunnen doen.
Yep. Al is het alleen maar omdat je achteraf iet ziet (waar je van te voren nog nooit van gehoord had) en je denkt: goh, dat was wel handig geweest. Of iets wat op papier goed werkt, maar in de praktijk blijkt tegen te vallen.

wij hebben dat met 1 deur. Daar moet nog een vouwdeur in (volgens de oorspronkelijke planning), maar een paar maanden gelezen zag ik iets waardoor ik dat gevoel had: had ik dat maar eerder geweten. Een schuifdeur die in de muur verdwijnt. En om dat muurtje weer af te breken en opnieuw op te bouwen hebben we ook geen zin in...
  Moderator donderdag 30 augustus 2012 @ 21:48:15 #105
92034 crew  Vonkenboer
pi_116206190
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 23:17 schreef bleiblei het volgende:
Wat ik overigens wel denk is dat jullie de luxe hebben dat je niet in het klusobject hoeft te wonen.

Wij hebben in een maand tijd het hoognodige verbouwd, zijn er in getrokken en zijn nu 4 jaar later nog lang niet klaar.
Ik besef mij idd. heel goed dat dit een luxe is in vergelijking met heel veel anderen.
Ook niet iedereen heeft een klus project op laten we zeggen kruipafstand van hun huidige woning :+

quote:
Maar we pakken het inderdaad niet zo grondig aan als jij omdat dat simpelweg niet kan als je er al woont. De aanbouw en verbouwing van de woonkamer was echt een crime. Van september tot eind december (vlak voor kerst lag de vloer erin) wonen in een bouwput is echt niet grappig.
Er zijn bepaalde klussen die kun je ook gewoon niet doen als je al de woning bewoont; ik wist van te voren natuurlijk al heel goed wat ik kocht en wat voor werk er sowieso zou moeten gebeuren om het te moderniseren. Ook wist ik dat mijn vader toen hij met pensioen ging ook best bereid is om heel wat uren in dit project te stoppen, daar hebben we ook heel veel steun aan.

Als we alles alleen in de avonduren na werktijd en in de weekenden (en eventuele vakanties e.d.) zouden moeten doen dan betwijfel ik zelfs of we er ooit aan zouden zijn begonnen :@
Het ging dan in ieder geval zeker niet zo snel als dat het nu gaat, we zijn nu ongeveer denk ik een jaar bezig.

quote:
Ook als ik nu kijk hoe klote het is om de tuin overhoop te halen en gewoon hier te wonen. De benedenverdieping is nu al een maand 1 grote zandbak... Dat is echt niet relaxt ff bijkomen savonds van je werk of het klussen in de tuin. Kortom... Geniet van je ideale situatie, maar onderschat niet die van anderen ;) .
Het is absoluut een luxe; deze manier van verbouwen :s)
We hebben dan ook niet echt een streefdatum in het hoofd van dan moeten we erin ofzo; maar ik hoop volgend jaar eind augustus / begin september toch wel dat het allemaal klaar is.

quote:
Samenvatting/conclusie:
Ja, je doet lang over je verbouwing (meeste klussers strijken dat uit over een laaaange periode, maar doen het stukje bij beetje).
Maar je kan het, dus gebruik het zodat je dadelijk je eigen paleisje hebt :P .

En als ik het goed begrepen heb, er zat nogal wat achterstallig onderhoud in het pand qua basisstructuur waardoor het wel een vrij heftige klus wordt.
Er zaten toch wel wat zaken in die we aan het begin niet voorzien hadden; omdat je de meeste zo op het oog ook gewoon niet zichtbaar was. Zoals de aangetaste balken in de zolder; de bij nadere inspectie wel erg scheve vloer op de bovenverdieping en de verrotte houten vloer in de woonkamer.

En we hebben natuurlijk ook wel in het werk de nodige keuzes gemaakt waardoor we wat meer werk hadden. Het ene moet je aanpakken en het andere verzin je er zelf ter plekke bij; o.a. het creëren van de wc boven is er daar één van. :)
  Moderator donderdag 30 augustus 2012 @ 21:59:42 #106
92034 crew  Vonkenboer
pi_116206914
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 08:00 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Yep. Al is het alleen maar omdat je achteraf iet ziet (waar je van te voren nog nooit van gehoord had) en je denkt: goh, dat was wel handig geweest. Of iets wat op papier goed werkt, maar in de praktijk blijkt tegen te vallen.

wij hebben dat met 1 deur. Daar moet nog een vouwdeur in (volgens de oorspronkelijke planning), maar een paar maanden gelezen zag ik iets waardoor ik dat gevoel had: had ik dat maar eerder geweten. Een schuifdeur die in de muur verdwijnt. En om dat muurtje weer af te breken en opnieuw op te bouwen hebben we ook geen zin in...
Er zal altijd wel iets zijn waar je achteraf van denkt "Goh, dat was nu een mooiere oplossing geweest, dan dat we nu hebben".

Maar dat hoort toch ook bij de filosofie "Een eigen huis is nooit helemaal klaar" :s)
  Moderator donderdag 30 augustus 2012 @ 22:22:59 #107
92034 crew  Vonkenboer
pi_116208240

Je kunt wel direct zien dat er een stukadoor aan het werk is ! :X
Maar het resultaat is prima ^O^

pi_116208644
Zo zit er echt schot in.

Ik hoor tot je bewonderaars, want het was van begin af aan al een stevige klus.
  Moderator donderdag 30 augustus 2012 @ 22:34:42 #109
92034 crew  Vonkenboer
pi_116209011
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 22:29 schreef Teslynd het volgende:
Zo zit er echt schot in.

Ik hoor tot je bewonderaars, want het was van begin af aan al een stevige klus.
Het lijkt dan al wel af; maar er zit nog een hoop werk in hoor.
Zo hebben we de plafonds nog, de vloerverwarming en de cementdekvloer, het nodige installatiewerk in de keuken en de badkamer enz. enz. enz. :P
pi_116209108
Ja, maar nu heb je de goede vormen die je nader gaat invullen. Dat ziet er heel anders uit dan als je nog van alles moet wegbreken.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 23:13:59 #111
102912 crv
Screwed up
pi_116211322
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 22:36 schreef Teslynd het volgende:
Ja, maar nu heb je de goede vormen die je nader gaat invullen. Dat ziet er heel anders uit dan als je nog van alles moet wegbreken.
idd, nu is het opbouwen/afwerken begonnen en als zo'n Stukert is langsgeweest ziet het er ineens een stuk anders uit ^O^
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
  Moderator zondag 2 september 2012 @ 13:21:58 #112
92034 crew  Vonkenboer
pi_116301220
Nou, de stukadoor was er vrijdag voor het laatst; alle wanden die volledig gestript waren zijn gestuct, alleen het bestaande stuc-werk aan de straatkant in de woonkamer en in de inbouwkast moet nog hersteld worden. Dit doen we op een later tijdstip; aangezien daar nog het één en ander aan voorbereid moet worden :)

Het stuc-werk droogt in ieder geval al mooi op ! :)

Gisteren heb ik alle inbouwdozen in de wanden weer even opgezocht en los getikt; alleen in de keuken zijn we nog een paar inbouwdozen kwijt :X hopelijk "tekenen" die zich straks wel af en anders moet ik maar even een dozendetector detector van de zaak lenen :{

Na al dat gesmeer met knauf, cement e.d. zag de hardboard plaat ter bescherming van de vloer en de vloer zelf; die in de gang lag er echt niet meer uit. De vloer hebben we even schoongemaakt en weer fris afgedekt met een nieuwe hardboard plaat :P

Verder is het bestelde Berker S1 schakelmateriaal binnen gekomen en ben ik begonnen met het afmonteren van de elektrische installatie.

Ik plaats eerst alleen de binnenwerken van het materiaal; als de wanden dan eens een keer afgewerkt zijn dan plaats ik de afdekramen wel een keer.

Het montage gemak is uitstekend en het materiaal voelt zeer solide en degelijk aan !, ook de veerklemmen voelen goed aan; dat kun je van merken als Jung en Peha niet altijd zeggen :+

Ook is er goed nagedacht over het verpakken van de wandcontactdozen en de bijbehorende kapjes; normaal gesproken zit altijd het kapje van de wandcontactdoos in de wandcontactdoos gedrukt en dat zit dan samen in de verpakking; wil je nu alleen de binnenwerken monteren dan heb je een hele hoop losse kapjes die je ergens bewaren moet. En je zult altijd zien dat er dan wel weer wat kwijt raken o.i.d. tenminste dat is mijn praktijkervaring :X

Bij Berker hebben ze dat opgelost door de wandcontactdozen allemaal liggend in de verpakking te plaatsen en de kapjes er los bij te leveren samen op een apart kartonnetje waar ze als het ware in geklemd worden.

Dit zouden eigenlijk veel meer fabrikanten zo moeten uitvoeren !
Zo hou je toch alles netjes bij elkaar ^O^ sowieso zijn wat kleinere zaken toch beter uitgevoerd dan menig ander merk schakelmateriaal, wat dat betreft ben ik reuze enthousiast over dit schakelmateriaal _O_ ^O^

Het lijkt alweer heel anders zo !

Afmonteren moet ook gebeuren in de kleine hoekjes van het huis :P

Disclaimer; die steigerplanken lagen wel veilig naast elkaar toen ik naar de andere kant van het trappengat gelopen ben hoor !
  zondag 2 september 2012 @ 13:52:18 #113
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_116302207
Over die laatste foto? Zat dat plateautje er al? En heeft het een doel?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_116312003
Moet je elke keer over die plank lopen? Leuke uitdaging straks voor je kinderen.
pi_116312620
Komt daar de wasmachine? :p
  Moderator zondag 2 september 2012 @ 18:06:38 #116
92034 crew  Vonkenboer
pi_116313309
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
Over die laatste foto? Zat dat plateautje er al? En heeft het een doel?
Dat plateautje zit in de gang; en het enige praktische nut is dat je op die manier bij het raam kunt komen wat in de gang zit. En je kunt daarop gaan staan tijdens het schoonmaken van dat raam :).

quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:39 schreef Teslynd het volgende:
Moet je elke keer over die plank lopen? Leuke uitdaging straks voor je kinderen.
Wie zegt het dat ik kinderen neem ? Normaal gesproken is dat plateau niet bereikbaar, of je moet een trap in het trappengat zetten of een steigerplank er overheen leggen.

Straks komt er hooguit een plant of iets anders decoratiefs te staan :)
pi_116313558
Er is natuurlijk geen wet dat mensen die gaan samenwonen kinderen zullen krijgen. Er is wel kans op.
Die plant moet water hebben. Doe je dat met een bakje aan een lange stok? Moet je trouwens ook nog handig in zijn en niet de muur of de trap butsen met het andere einde van zo'n stok.
  Moderator zondag 2 september 2012 @ 18:28:47 #118
92034 crew  Vonkenboer
pi_116314207
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 18:13 schreef Teslynd het volgende:
Er is natuurlijk geen wet dat mensen die gaan samenwonen kinderen zullen krijgen. Er is wel kans op.
Soms ben ik er gewoon flauw van; hoe vaak mensen al niet hebben laten horen "Goh, dan wordt dit vast de toekomstige baby-kamer" bij het zien van de kleine slaapkamer. Of als je ergens op bezoek gaat en er loopt een kleuter/peuter rond, wordt er al toegefluisterd van "Ja, jullie zullen ook wel een keer aan kinderen gaan denken he ? huisje, boompje, beestje he ?"

Dan krijg ik al spontaan braakneigingen... :r

quote:
Die plant moet water hebben. Doe je dat met een bakje aan een lange stok? Moet je trouwens ook nog handig in zijn en niet de muur of de trap butsen met het andere einde van zo'n stok.
Het lijkt op de foto misschien wat vreemd maar als je de (gewone) trap op gaat kun je prima een plant die daar zou kunnen staan met een gewone gieter wat water geven :)
pi_116315098
Zeg VB, had je de wkd's niet liever lager gehad ?
vlak boven de plinten bijv. :?
  Moderator zondag 2 september 2012 @ 18:58:02 #120
92034 crew  Vonkenboer
pi_116315604
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2012 18:47 schreef AnneX het volgende:
Die wandcontactdozen op de foto zitten straks net boven de kastjes van ons bed; wandcontactdozen achter de kasten leek mij niet handig. Verder zitten alle wandcontactdozen wel op 30 vanaf de vloer en de schakelaars op 1,05m.
pi_116318468
Ik heb ook de wandcontactdozen bij mijn bed uitgemeten zodat ze naast het bed en boven de kastjes uitkomen.
Aan beide kanten van het bed heb ik dubbele wandcontactdozen en een kruisschakelaar gemonteerd, zodat ik het plafondlicht vanaf het bed kan bedienen.
  zondag 2 september 2012 @ 22:03:03 #122
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_116326375
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 18:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat plateautje zit in de gang; en het enige praktische nut is dat je op die manier bij het raam kunt komen wat in de gang zit. En je kunt daarop gaan staan tijdens het schoonmaken van dat raam :).

[..]

Maar op de foto lijkt het of je er inbouwdozen voor WCD's hebt zitten. Wat voor nut hebben die dan? :?
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zondag 2 september 2012 @ 22:13:47 #123
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_116327046
Berker is goed inderdaad. Zelf heb ik in de keuken en vlak boven de vloer de versie met het klepje voor de WCD, dan wordt de binnenkant niet zo vies :P
[_] <- Sign here
pi_116328554
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:03 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Maar op de foto lijkt het of je er inbouwdozen voor WCD's hebt zitten. Wat voor nut hebben die dan? :?
Misschien om later een lampje te plaatsen ? beter mee verlegen dan om verlegen
pi_116330513
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 18:28 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Soms ben ik er gewoon flauw van; hoe vaak mensen al niet hebben laten horen "Goh, dan wordt dit vast de toekomstige baby-kamer" bij het zien van de kleine slaapkamer. Of als je ergens op bezoek gaat en er loopt een kleuter/peuter rond, wordt er al toegefluisterd van "Ja, jullie zullen ook wel een keer aan kinderen gaan denken he ? huisje, boompje, beestje he ?"

[..]

Het lijkt op de foto misschien wat vreemd maar als je de (gewone) trap op gaat kun je prima een plant die daar zou kunnen staan met een gewone gieter wat water geven :)
Lange armen?
Je moet je huis gewoon wat breder inrichten dan alleen voor jullie twee. Hoewel niet elk bezoekend kind gelijk naar boven rent, is het altijd mogelijk dat er kinderen in huis komen. Daarnaast is het handig om bij keuzes rekening te houden met de toekomstige verkoop. Tenzij je een levensloopbestendinge woning hebt en thuis eindigt. Dan bekijken de erven maar wat ze ermee doen.
quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2012 18:47 schreef AnneX het volgende:
Wat is er zo geweldig aan lage wandcontacten? Ik vind het vooral gevaarlijk voor kinderen en huisdieren; slecht voor je rug als je niet (meer) soepel bent en onvriendelijk voor gehandicapten.

Valt me nog wat in: in Zwitserland zag ik vrij grote transparante kunsttofplaatjes tussen muur en wandcontactdozen/lichtschakelaars. Leek me erg handig, want zo'n plaatje maak je makkelijker schoon dan het behang. Is dat helemaal niet te krijg in Nederland?

quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 22:13 schreef Xiphos het volgende:
Berker is goed inderdaad. Zelf heb ik in de keuken en vlak boven de vloer de versie met het klepje voor de WCD, dan wordt de binnenkant niet zo vies :P
Hm. Dat klepje kreeg ik bij een renovatie van een paar jaar geleden alleen in de badkamer. Wel 2 contactdozen: voor de wascombinatie en bij de wastafel. In de keuken is het ook wel handig, vooral op die bij het kooktoestel.
  zondag 2 september 2012 @ 23:14:22 #126
36431 bleiblei
pi_116330899
quote:

[..]

Haha, hoe herkenbaar :D .
Doen mensen ook bij de tuin :Y . "Oh! Komt hier de zandbak later? En waar is er plek voor de schommel?" :r
pi_116331087
quote:

[..]

herkenbaar.
alleen dan de vraag : "waar is de 2e slaapkamer?"
mensen die zich niet kunnen voorstellen dat je gaat samenwonen in een appartement met 1 slaapkamer
  zondag 2 september 2012 @ 23:22:47 #128
149959 SQ
snelle trees
pi_116331401
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 23:14 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Doen mensen ook bij de tuin :Y . "Oh! Komt hier de zandbak later? En waar is er plek voor de schommel?" :r
en de teleurgestelde gezichten als je panisch NEIN!! roept O+ :')

Waarop men reageert met: hoe oud ben jij eigenlijk, SQ? ;(
disclaimer
pi_116334132
Van de tuin vind ik wel ver gaan en van het kinderen opdringen. Niet van het huis, niet zozeer of je wel of niet kinderen op het programma hebt staan, maar dat je huis meer mogelijkheden heeft.
pi_116336502
quote:

[..]

Ben dus niet de enige!

quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 23:08 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Lange armen?
Je moet je huis gewoon wat breder inrichten dan alleen voor jullie twee. Hoewel niet elk bezoekend kind gelijk naar boven rent, is het altijd mogelijk dat er kinderen in huis komen. Daarnaast is het handig om bij keuzes rekening te houden met de toekomstige verkoop. Tenzij je een levensloopbestendinge woning hebt en thuis eindigt. Dan bekijken de erven maar wat ze ermee doen.
Waarom zou ik mijn huis moeten inrichten voor een ander? Wij hebben 3 kamers uit ons huis gehaald. Dus ipv 7 slaapkamers zijn het er nog maar 4. En die derde kamer hebben we zelfs kleiner gemaakt. (waardoor hij alleen nog maar geschikt is voor een logeerbed). Het kan mij absoluut niet schelen wat een ander daarvan denkt, wij vonden het praktischer en mooier.

quote:
Wat is er zo geweldig aan lage wandcontacten? Ik vind het vooral gevaarlijk voor kinderen en huisdieren; slecht voor je rug als je niet (meer) soepel bent en onvriendelijk voor gehandicapten.

Ik vind het mooier als ik een lamp heb waarvan ik het snoer niet zie (omdat hij dus in die WCD boven de plint zit, ipv op een meter hoogte...) En op een aantal plekken hebben we er 1 naast de lichtschakelaar. En wat betreft kinderen, als je kinderen hebt, zou je altijd alle open stopcontacten moeten afdekken, op welke hoogte ze ook mogen zitten.
pi_116337177
Mooi spul die S1 serie. Waar heb je die uiteindelijk gekocht?
Hoor ik die Griekse melodie...
  Moderator maandag 3 september 2012 @ 22:13:21 #132
92034 crew  Vonkenboer
pi_116365278
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 23:08 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Lange armen?
Waar haal jij uit dat het huis niet ingericht zou zijn voor kinderen ? Los van het feit dat of we wel of niet kinderen zouden willen :).

En bezoekende kinderen komen bij ons straks echt niet zomaar boven; daar hebben ze namelijk helemaal niks te zoeken !

quote:
[..]

Beneden kiezen we straks voor alle wandcontactdozen die op 30 cm van de vloer zitten voor wandcontactdozen met ingebouwde kinderbeveiliging; dat heeft maar een meerprijs van nauwelijks 1 euro per wandcontactdoos.

Tegenwoordig worden heel veel wandcontactdozen op 30 cm van de vloer aangebracht; of soms zelfs nog lager. Je kunt snoeren van lampen en snoeren/stellers van apparatuur makkelijker wegwerken.

Verder zitten er her en der in huis nog enkele wandcontactdozen gewoon op 1,05m voor het aansluiten van de stofzuiger, strijkijzer, opladers van telefoons e.d. apparatuur.

quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 23:14 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dat wekt dus bij jou ook al zoveel frustratie op ? :P
Ik zeg niet dat ik nooit geen kinderen zal nemen; maar voorlopig nog zeker niet.

Laat ons straks eerst maar samen genieten van het huis en alle noeste arbeid die wij samen verzet hebben en dat kan gelukkig prima zonder kinderen :P

quote:
1s.gif Op zondag 2 september 2012 23:22 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

en de teleurgestelde gezichten als je panisch NEIN!! roept O+ :')

Waarop men reageert met: hoe oud ben jij eigenlijk, SQ? ;(
_O-

quote:
0s.gif Op maandag 3 september 2012 09:18 schreef mark_dabomb het volgende:
Mooi spul die S1 serie. Waar heb je die uiteindelijk gekocht?
Via een bevriende ex-collega van mij; was via hem ongeveer ¤ 400,- kwijt al het schakelmateriaal voor de complete bovenverdieping samen. Scheelt toch alweer een dikke ¤ 150,- euro met de adviesprijzen op internet.
  woensdag 5 september 2012 @ 10:28:38 #133
102912 crv
Screwed up
pi_116413109
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 13:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Afmonteren moet ook gebeuren in de kleine hoekjes van het huis :P

Disclaimer; die steigerplanken lagen wel veilig naast elkaar toen ik naar de andere kant van het trappengat gelopen ben hoor !

1 plank is toch genoeg om over te lopen? :+
Bij mij liepen de kelderbouwertjes zonder zekering over een betonnen muurtje van 13cm :o

Overigens wel erg leuk zo'n plateau ^O^
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
  woensdag 5 september 2012 @ 10:31:34 #134
102912 crv
Screwed up
pi_116413169
quote:

[..]

[..]

Zo wordt bij ons al "aangenomen" dat er een logeerkamer komt. Makkelijk als je op doorreis bent :( :r

Daar doen we dus niet aan. Mensen hebben gewoon geen idee hoeveel werk het is als je continue iemand over de vloer hebt, al is het maar voor 1 nachtje

Dus standaard antwoord: Achterin de tuin is (KOUD) stromend water en plek voor een tentje. Bakker is 2 dorpen verder :+
  donderdag 6 september 2012 @ 15:06:44 #135
368818 denman1710
Druk druk in een verbouwing
pi_116460122
Ik volg dit topic met interesse.

Ik zie dat jullie net jullie schakelmateriaal binnen hebben, en kunnen mij vast wel helpen met mijn vraag.

Wij hebben ons oog laten vallen op het PEHA levendig wit schakelmateriaal.

Nu kan ik voor elk vertrek gewoon een wisselschakelaar aanschaffen, maar welke schakelaar moet ik aanschaffen als ik deze als "hotel" schakeling wil gebruiken?

Ik sta bijvoorbeeld in de hal beneden, doe het licht aan, loop de trap op en op de overloop wil ik de verlichting uitzetten.

Moet ik daarvoor een wissel/wissel schakelaar nemen, of een kruisschakelaar of nog een variant serieschakelaar.?
pi_116461297
2x wisselschakelaar

Vanaf lamp een zwarte draad in de ene schakelaar, 2 zwarte draden naar de andere schakelaar en vanaf de andere schakelaar een bruine draad naar de centraaldoos. Vanaf de lamp een blauwe draad naar de centraaldoos.

Hopelijk snap je de uitleg.
pi_116463029
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2012 22:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je zult je verbazen hoeveel stellen er zijn die behangen en verven al als verbouwen zien; dat zijn precies dezelfde mensen die niet snappen dat je al een half jaar bezig bent met verbouwen en nog niet klaar bent :O

"Goh, wij hebben na 2 maand verbouwen al onze woning betrokken"

:%
Ik ken mensen (*kuch mijn bovenbuurman* ) die in ruim een half jaar tijd nog niet eens het verfwerk klaar hebben of een vloertje heeft gelegd :') structureel heeft ie ook nog niks gedaan.

Zo'n megaklus als dit kost echter gewoon veel tijd, respect hoor. Ziet er goed uit.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  Moderator vrijdag 14 september 2012 @ 19:39:38 #138
92034 crew  Vonkenboer
pi_116790652
Al een ruime week heb ik in dit topic geen update geplaatst; tijd om daar wat aan te doen! :)
Vaste lurkers van dit topic herinneren zich vast nog wel het stuk muur in de achtergevel van het huis waar vroeger het kolenhok gestaan heeft ?

Dat hok is in de loop van de jaren ooit eens weggebroken; waarna dat stuk muur gewoon met cement aangesmeerd was; dit leek eigenlijk helemaal nergens op :P en vanaf het begin af aan hadden we ons al voorgenomen om dat stuk muur weg te halen en er een nieuw stuk muur in te metselen.

En dan wel opgetrokken uit oude stenen die passen bij de stenen die nu al in het huis zitten; gelukkig werd er in de buurt een oudere woning gesloopt waar bijna exact dezelfde stenen gebruikt waren.
En daar mochten we er voor vier gebakken vissen wel +/- 350 stenen meenemen, die we met een stenenbikker ontdaan hebben van alle specie resten.

En voordat er een nieuw muurtje kon staan ,was het echt weer tijd om de kangoo uit het vet te halen.
Om voorzichtig een begin te maken met het slopen van het stukje muur.

Uiteraard hebben alles van te voren goed geschoord en gestut om te voorkomen dat er scheuren in het bestaande metselwerk konden ontstaan of dat de hele muur om zou vallen.
Een stuk van een dragende muur slopen is natuurlijk niet zomaar een klein klusje

Het slopen ging in ieder geval erg voorspoedig; ook het kozijn wat er inzat gaan we vervangen.
Het nieuwe kozijn hadden we voor dat we begonnen met slopen al besteld bij een plaatselijk timmerbedrijf en was ook al door hun geleverd.

De laatste loodjes..

Gelukkig was het een paar dagen erg goed en droog weer; zodat we zonder problemen buiten konden werken...

Aangezien ik niet kan metselen en we geen mensen in wouden huren om dat muurtje weer opnieuw op te trekken is mijn vader de uitdaging aangegaan om daar weer een nieuw muurtje op te trekken.
Helaas liet het weer deze week wel wat te wensen over :X

Maar morgen nog ff een klein stukje en dan is de muur in ieder geval weer helemaal dicht..

Voor een amateur metselaar vind ik het geleverde resultaat van paps in ieder geval erg goed *O*
Het lijkt zonder voegwerk al vele malen beter dan dat het was ^O^ *O*

Tot zover deze gedeeltelijke update w/
pi_116799572
Mooie klus van Vader Vonkenboer ! _O_
  zaterdag 15 september 2012 @ 10:54:16 #140
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_116809357
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 19:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Al een ruime week heb ik in dit topic geen update geplaatst; tijd om daar wat aan te doen! :)
Vaste lurkers van dit topic herinneren zich vast nog wel het stuk muur in de achtergevel van het huis waar vroeger het kolenhok gestaan heeft ?

Dat hok is in de loop van de jaren ooit eens weggebroken; waarna dat stuk muur gewoon met cement aangesmeerd was; dit leek eigenlijk helemaal nergens op :P en vanaf het begin af aan hadden we ons al voorgenomen om dat stuk muur weg te halen en er een nieuw stuk muur in te metselen.

En dan wel opgetrokken uit oude stenen die passen bij de stenen die nu al in het huis zitten; gelukkig werd er in de buurt een oudere woning gesloopt waar bijna exact dezelfde stenen gebruikt waren.
En daar mochten we er voor vier gebakken vissen wel +/- 350 stenen meenemen, die we met een stenenbikker ontdaan hebben van alle specie resten.

[ afbeelding ]
En voordat er een nieuw muurtje kon staan ,was het echt weer tijd om de kangoo uit het vet te halen.
Om voorzichtig een begin te maken met het slopen van het stukje muur.

[ afbeelding ]
Uiteraard hebben alles van te voren goed geschoord en gestut om te voorkomen dat er scheuren in het bestaande metselwerk konden ontstaan of dat de hele muur om zou vallen.
Een stuk van een dragende muur slopen is natuurlijk niet zomaar een klein klusje

[ afbeelding ]
Het slopen ging in ieder geval erg voorspoedig; ook het kozijn wat er inzat gaan we vervangen.
Het nieuwe kozijn hadden we voor dat we begonnen met slopen al besteld bij een plaatselijk timmerbedrijf en was ook al door hun geleverd.

[ afbeelding ]
De laatste loodjes..

[ afbeelding ]
Gelukkig was het een paar dagen erg goed en droog weer; zodat we zonder problemen buiten konden werken...

Aangezien ik niet kan metselen en we geen mensen in wouden huren om dat muurtje weer opnieuw op te trekken is mijn vader de uitdaging aangegaan om daar weer een nieuw muurtje op te trekken.
Helaas liet het weer deze week wel wat te wensen over :X

[ afbeelding ]

Maar morgen nog ff een klein stukje en dan is de muur in ieder geval weer helemaal dicht..

[ afbeelding ]

Voor een amateur metselaar vind ik het geleverde resultaat van paps in ieder geval erg goed *O*
Het lijkt zonder voegwerk al vele malen beter dan dat het was ^O^ *O*

Tot zover deze gedeeltelijke update w/
da ziet er inderdaad veel beter uit. Let je op dat de onderste stenen onder de rollaag met cement gevoegd zijn en waarschijnlijk harder gebakken zijn dan de bovenste. Dit tegen optrekkend vocht. De bovenste laag is waarschijnlijk gevoegd met een flexibele voegmiddel met meer kalk.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_116809614
Rsp. met trascement en trasstenen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_116821855
Wat is de rollaag?
pi_116823044
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 18:48 schreef Teslynd het volgende:
Wat is de rollaag?
De stenen die "rechtop" staan.
Zie het rijtje op ca. 1 m van de grond en boven het kozijn.
-
pi_116826668
Dat vroeg ik me al af. Maar wat rolt daar dan?
  zaterdag 15 september 2012 @ 20:45:55 #145
102912 crv
Screwed up
pi_116826673
Keurig stukje metselwerk hoor. ^O^
  zaterdag 15 september 2012 @ 20:56:30 #146
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_116827202
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 20:45 schreef Teslynd het volgende:
Dat vroeg ik me al af. Maar wat rolt daar dan?
Een rollaag is een metselverband waarbij de bakstenen op de verticaal liggen, dus op de strek of op de kop.
Vroeger werd de rollaag vaak en tegenwoordig nog wel gebruikt als latei boven een venster of deur. De rollaag geeft in een bakstenen muur een natuurlijke afbakening van de muuropening (venster, deur). Een rollaag is steviger dan een gemetselde laag platgelegde stenen. Ook bij de randen van een bestrating met straatstenen worden rollagen gebruikt.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_116827398
In het vak van metselaar komen wel meer termen voor die "vreemd" overkomen. Wat dacht je van
"drieklezoor" ?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 15 september 2012 @ 21:01:18 #148
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_116827429
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:00 schreef blomke het volgende:
In het vak van metselaar komen wel meer termen voor die "vreemd" overkomen. Wat dacht je van
"drieklezoor" ?
Nog nooit van gehoord.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_116827529
quote:
10s.gif Op zaterdag 15 september 2012 20:56 schreef cvboer het volgende:
Een rollaag is een metselverband waarbij de bakstenen op de verticaal liggen, dus op de strek of op de kop.
Vroeger werd de rollaag vaak en tegenwoordig nog wel gebruikt als latei boven een venster of deur. De rollaag geeft in een bakstenen muur een natuurlijke afbakening van de muuropening (venster, deur). Een rollaag is steviger dan een gemetselde laag platgelegde stenen. Ook bij de randen van een bestrating met straatstenen worden rollagen gebruikt.
Ook "Joost de Vree" ontdekt? Die kan je ook iets over de drieklezoor uitleggen.
  zaterdag 15 september 2012 @ 21:05:49 #150
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_116827634
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Ook "JoostdeVree" ontdekt? Die kan je ook iets over de drieklezoor uitleggen.
Daar heb ik de tekst inderdaad gevonden. :P
pi_116827847
Klezoor en klezoor(metsel)verband heeft met een kwart van een strek van een metselsteen te maken. Bij een k-verband, verspringen de metsellagen ongeveer een kwart van de strek. Om dat op te vangen (of te starten) wordt er met een klezoor (kwart strek) aan het begin van de metsellaag of drieklezoor ( driekwartssteen) aan het einde afgewerkt.

zaterdag 15 september 2012 @ 22:09:43 #152
182073 invine
blablabla etc.
pi_116830131
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 10:54 schreef lipje het volgende:

[..]

da ziet er inderdaad veel beter uit. Let je op dat de onderste stenen onder de rollaag met cement gevoegd zijn en waarschijnlijk harder gebakken zijn dan de bovenste. Dit tegen optrekkend vocht. De bovenste laag is waarschijnlijk gevoegd met een flexibele voegmiddel met meer kalk.
Dat weet ik bijna wel zeker ;) sowieso dat er een zachtere mortel gebruikt is.
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_116831694
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:00 schreef blomke het volgende:
"drieklezoor" ?
Dan gooi ik de klisklezoor er nog even in :)
En dat hoef ik niet op te zoeken want ik ben gediplomeerd hobbymetselaar. De vaardigheid is allang weg maar de theorie is aardig blijven hangen.
-
pi_116832328
Prachtig, die klisklezoor. Een steen in de strekrichting doormidden geslepen/gezaagd.
pi_116838015
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 22:50 schreef quo_ het volgende:

[..]

Dan gooi ik de klisklezoor er nog even in :)
En dat hoef ik niet op te zoeken want ik ben gediplomeerd hobbymetselaar. De vaardigheid is allang weg maar de theorie is aardig blijven hangen.
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 september 2012 23:07 schreef blomke het volgende:
Prachtig, die klisklezoor. Een steen in de strekrichting doormidden geslepen/gezaagd.
Ook wel paardenlul genoemd. O-)
Jeroentje.
pi_116839044
Ook Joost de Vree ontdekt.
  Moderator zondag 16 september 2012 @ 10:46:12 #157
92034 crew  Vonkenboer
pi_116840133
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2012 22:46 schreef AnneX het volgende:
Mooie klus van Vader Vonkenboer ! _O_
Dat vond ik ook al ! *O*

quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 10:54 schreef lipje het volgende:

[..]

Bedankt voor je mededeling :)

quote:
2s.gif Op zaterdag 15 september 2012 20:45 schreef crv het volgende:
Keurig stukje metselwerk hoor. ^O^
Het duurt misschien wat langer dan dat een gemiddelde metselaar er over zou doen; maar mijn vader kost ook geen ¤ 45,- in het uur :+

En zo ziet het voorlopige resultaat eruit ! ^O^ eerst laten we het metselwerk maar eens goed drogen alvorens we de stempels weg gaan halen.

De vensterbank zit ook op ze plaats.

En in eerste instantie dachten we veelste weinig stenen te hebben; maar we houden er nu zelfs nog een +/- 50 tal stenen over !

Verder is er gisteren het nodige bouwafval afgevoerd, is de schuur en de carport weer een beetje opgeruimd en aangeveegd. En is mijn vriendin bezig geweest met het schuren van de achterkant van de trap; dat klusje schiet ook alweer mooi op *O*
pi_116840310
Mooi metselwerk! Die waterslagtegels zijn ook heel functioneel. In ons vorige huis zat er alleen een klodder cement onder de ramen gesmeerd; altijd vocht en groene aanslag op de muur eronder. Nu hebben dus ook die waterslagtegels of een houten dorpel oner de ramen en alles blijft een stuk schoner, droger en netter.
pi_116840816
Zo dat metselwerk ziet er mooi uit !
pi_116848095
Goed bezig! Als ik iets erg vind, is het wel herstel-metselwerk met nieuwe stenen in een mooi oud huis. Zo kan het dus ook, mooi. :)
pi_116849927
Leuk die oude baksteentermen.
Je vriendin zal zich later de verbouwing herinneren als het Jaar van het Grote Schuren. ;)
pi_116925836
Hoe ga je het allemaal voegen? bij ons is ook een nieuw stukje muur geplaatst, met oorspronkelijke stenen (we hebben er nog een hele zooi van...). Alle voegen zijn alleen "modern" en niet de mooie knip...
  Moderator dinsdag 18 september 2012 @ 21:55:55 #163
92034 crew  Vonkenboer
pi_116956999
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 10:50 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Hoe ga je het allemaal voegen? bij ons is ook een nieuw stukje muur geplaatst, met oorspronkelijke stenen (we hebben er nog een hele zooi van...). Alle voegen zijn alleen "modern" en niet de mooie knip...
We gaan in ieder geval niet de hele gevel opnieuw laten voegen; dat is budget technisch ook niet echt mogelijk :) en eigenlijk ook niet noodzakelijk want het bestaande voegwerk is niet poreus o.i.d. en in goede kwaliteit.
De voegen in het onderste deel van de muur zijn wat donkerder van kleur en is uitgevoerd met gewone volle voegen; de rest van de muur is opgetrokken met knipvoegen.

Het onderste deel willen we zelf op kleur gaan voegen; de knipvoegen laten we waarschijnlijk even door iemand anders doen.
pi_116959004
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 21:55 schreef Vonkenboer het volgende:

De voegen in het onderste deel van de muur zijn wat donkerder van kleur en is uitgevoerd met gewone volle voegen;
Trascement.
pi_116964348
quote:
17s.gif Op zondag 16 september 2012 10:57 schreef blomke het volgende:
Mooi metselwerk! Die waterslagtegels zijn ook heel functioneel.
Volgens mij zijn dat raamdorpelstenen. _O-
pi_116968511
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 21:55 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

We gaan in ieder geval niet de hele gevel opnieuw laten voegen; dat is budget technisch ook niet echt mogelijk :) en eigenlijk ook niet noodzakelijk want het bestaande voegwerk is niet poreus o.i.d. en in goede kwaliteit.
De voegen in het onderste deel van de muur zijn wat donkerder van kleur en is uitgevoerd met gewone volle voegen; de rest van de muur is opgetrokken met knipvoegen.

Het onderste deel willen we zelf op kleur gaan voegen; de knipvoegen laten we waarschijnlijk even door iemand anders doen.
Onze gevel moet eigenlijk helemaal schoongemaakt en opnieuw gevoegd worden.. Daarom hebben we niet moeilijk gedaan met de voegen in dat ene stukje muur. Maar zoals je zelf al zegt, budget technisch is dat was lastiger!

Maar wel goed dat je de knipvoeg gebruikt. kost misschien wel wat meer, maar dat zie je er wel aan af.
pi_116968831
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 23:49 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn dat raamdorpelstenen. _O-
Blomke heeft ook gelijk

Een waterslag of raamdorpel (Belgisch-Nederlands: vensterdorpel) is een gevelonderdeel dat voorkomt dat regenwater direct op of in de onderliggende gevel loopt.
De raamdorpels of waterslagen worden onder de onderdorpel van een kozijn aangebracht, steken iets buiten de gevel (overstek) en lopen schuin af zodat het water dat van de kozijnen komt de gelegenheid heeft er af te lopen. Vuil dat met het water meekomt loopt hierdoor ook niet direct langs de gevel.
Waterslagen worden van verschillende materialen gemaakt zoals kunststof, metalen (aluminium, zetwerk), beton of steenachtige materialen (hardsteen, bakstenen, raamdorpelstenen). Bij steen of beton spreekt men vooral van een raamdorpel, terwijl men bij metalen of kunststof van een waterslag spreekt. Steenachtige raamdorpels hebben aan de onderzijde vaak een zogenaamd druip- of waterhol, waardoor het water niet langs de onderzijde kan kruipen en zo in de gevel trekt.
De metalen waterslagen zijn aan de onderzijde voorzien van een lekrand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterslag_(bouwkunde)
  Moderator woensdag 19 september 2012 @ 17:13:03 #168
92034 crew  Vonkenboer
pi_116987208
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 08:16 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Onze gevel moet eigenlijk helemaal schoongemaakt en opnieuw gevoegd worden.. Daarom hebben we niet moeilijk gedaan met de voegen in dat ene stukje muur. Maar zoals je zelf al zegt, budget technisch is dat was lastiger!

Maar wel goed dat je de knipvoeg gebruikt. kost misschien wel wat meer, maar dat zie je er wel aan af.
Het is ook niet veel m² knipvoeg wat er gemaakt moet worden dus dat drukt de prijs natuurlijk ook.
Al zal het nieuwe voegwerk wel nooit voor 100% exact dezelfde kleur en/of "vorm" krijgen die de rest ook heeft; dat heeft immers al een dikke +/- 60 jaar in weer en wind gestaan :P
pi_116988227
Ik denk dat je spijt gaat krijgen als je niet meteen heel de gevel doet. Maarja, eventjes je gevel laten knipvoegen kost je echt een flinke smak geld (reken op zo'n 100 euro per vierkante meter met oud voegwerk uithaken en alles schoonspuiten erbij)..... dus best wel begrijpelijk :P
pi_117013145
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:36 schreef _VoiD_ het volgende:
Ik denk dat je spijt gaat krijgen als je niet meteen heel de gevel doet. Maarja, eventjes je gevel laten knipvoegen kost je echt een flinke smak geld (reken op zo'n 100 euro per vierkante meter met oud voegwerk uithaken en alles schoonspuiten erbij)..... dus best wel begrijpelijk :P
Ja, zo'n actie kan een budget volledig opeten!
pi_117043621
quote:
17s.gif Op zaterdag 15 september 2012 21:10 schreef blomke het volgende:
Klezoor en klezoor(metsel)verband heeft met een kwart van een strek van een metselsteen te maken. Bij een k-verband, verspringen de metsellagen ongeveer een kwart van de strek. Om dat op te vangen (of te starten) wordt er met een klezoor (kwart strek) aan het begin van de metsellaag of drieklezoor ( driekwartssteen) aan het einde afgewerkt.

[ afbeelding ]
Die klezoortjes worden ook nooit vermetseld zoals bij vonkie het geval is.
  Moderator donderdag 20 september 2012 @ 21:53:06 #172
92034 crew  Vonkenboer
pi_117044018
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:46 schreef BennoDeBever het volgende:

[..]

Die klezoortjes worden ook nooit vermetseld zoals bij vonkie het geval is.
En toch heeft men het ooit dan zo vermetseld :P
pi_117044128
Haha dat kan natuurlijk altijd! :Y Verder wordt het prachtig in stijl! ^O^
pi_117242128
...en hoe gaat het hier Vonkje?
Lief huis dus kan niet wachten tot het áf is. Tegenslagen gehad of loopt het nog lekker?
Waar het stinkt is het warm.
  Moderator dinsdag 25 september 2012 @ 22:12:21 #175
92034 crew  Vonkenboer
pi_117253594
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:29 schreef knoblaucha6 het volgende:
...en hoe gaat het hier Vonkje?
Lief huis dus kan niet wachten tot het áf is. Tegenslagen gehad of loopt het nog lekker?
Het gaat vooruit, maar op het moment gaat het niet heel erg hard..
De werkzaamheden die er op het moment gebeuren zijn niet heel erg topic-update waardig (vind ik :@)

Er is in ieder geval een begin gemaakt met het ragelwerk van het plafond in de keuken, en het aan helen van het bestaande ragelwerk in de woonkamer op het nieuwe ragelwerk van de keuken,
verder is er al een gat gemaakt in de gevel voor de afvoer van de toekomstige afzuigkap (150mm), zijn we verder gegaan met het schuren van de achterkant van de treden van de trap.

En omdat het toch wat kouder begint te worden, zijn we sinds deze week bezig met allerlei werkzaamheden die te maken hebben met het herstellen van de centrale verwarming zodat we straks wanneer het echt koud wordt het huis weer kunnen verwarmen.

En omdat verbouwen nou eenmaal niet altijd helemaal vlekkeloos kan verlopen hebben we wat kleine zaken waarvoor we nog een oplossing moeten bedenken; maar daar houden we ons nu eigenlijk nog niet mee bezig omdat het nog geen prioriteit heeft, we werken er zeg maar langzaam naar toe ;):P.

Het grootste probleem is eigenlijk nog dat we met een hoogteverschil zitten tussen de nieuwe vloer in de woonkamer, en de bestaande vloer in de hal bij de voordeur.
We zijn er namelijk achter gekomen dat als we de mooie bestaande originele tegelvloer willen behouden dan hebben we een hoogteverschil tussen de hal en de woonkamer van +/- 2,5 tot 3 cm !
En dat is op ze minst gezegd een behoorlijke "verkeers" drempel; en voor iemand die op bezoek komt en achter een rollator loopt een hele hindernis... :{

Of stel dat ik of mijn vriendin om wat voor reden dan ook een tijd op krukken zou moeten lopen dan is zo'n verschil in hoogte toch wel erg vervelend..

Een echte oplossing hebben we daarvoor nog niet echt bedacht; ik zal van de week eens een foto maken om een beter beeld te schetsen van het probleem misschien is hier wel een K&W'r die DE oplossing daarvoor heeft.

Verder heb ik zo na bijna een jaar verbouwen een beetje last van verbouwingsmoeheid; Met momenten kan ik mij druk maken over iets in de verbouwing wat eigenlijk relatief onbelangrijk is maar ik kan daar dan een heel drama omheen bouwen. -O-
pi_117254137
Ik denk zomaar dat jij daar een prima oplossing voor gaat vinden.
En verbouwingsmoe is geen onherkenbaar punt (al hebben wij het láten doen) maar feit is dat het ooit af komt en je mag genieten dus denk maar aan je einddoel en zie je bank maar al daar staan waar die hoort, krijg je energie van. Zéker als je dat, net als jullie allemaal zelf hebt gemaakt.
Komt goed (schatje) ^O^
pi_117254650
Tis al laat.

Wij hielden een vergelijkbaar hoogteverschil over tussen voór en áchter.
Daar is een granieten drempel gelegd, die ietwat schuin afloopt en aansluit op beide vloeren, zónder dat nog niemand erover is gestruikeld in al die jaren.
Schma met rollator kan eroverheen.

Het had eigenlijk een belgisch hardsteen moeten zijn.
Foutje van mij bij de bestelling.

Gekozen omdat een vette zwarte streep je erop wijst ( in je ooghoeken) dat sprake is van drempel.
Foto volgt morgen.
  Moderator dinsdag 25 september 2012 @ 22:33:13 #178
92034 crew  Vonkenboer
pi_117254782
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 22:21 schreef knoblaucha6 het volgende:
Ik denk zomaar dat jij daar een prima oplossing voor gaat vinden.
En verbouwingsmoe is geen onherkenbaar punt (al hebben wij het láten doen) maar feit is dat het ooit af komt en je mag genieten dus denk maar aan je einddoel en zie je bank maar al daar staan waar die hoort, krijg je energie van. Zéker als je dat, net als jullie allemaal zelf hebt gemaakt.
Komt goed (schatje) ^O^
Als ik beneden wel eens om me heen kijk; dan zie en denk ik eigenlijk alleen :@ maar aan alles wat er nog moet gebeuren, en kan er op dit moment toch even wat moeilijk doorheen kijken.. :%
pi_117255044
En toch komt het altijd ooit hélemaal goed, écht wel :Y
Adem in, adem uit en vóór je het weet heb je enkel je adem nog nodig om kaarsjes uit te blazen alvorens in je eigen huis je eigen bed in te klimmen :*
pi_117262378
Je weet in ieder geval dat je het grondig aanpakt en niet achteraf spijt hebt van keuzes die je hebt gemaakt als ik je topic zo lees. Dat is lijkt mij ook wat waard. Wij doen de verbouwing in 3 maanden tijd en zien onderweg gewoon wel eens keuzes voorbij komen waar we omwille van tijd (of geld) niet voor het beste alternatief kunnen kiezen.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_117262673
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 22:33 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Als ik beneden wel eens om me heen kijk; dan zie en denk ik eigenlijk alleen :@ maar aan alles wat er nog moet gebeuren, en kan er op dit moment toch even wat moeilijk doorheen kijken.. :%
Heel erg bekend... Hadden wij ook heel erg. Er is een moment waarop het allemaal zo .... hopeloos?... lijkt. Er lijkt geen vooruitgang in te zitten (het begin van het afwerken)...

Het gaat bij ons nu in spurts. Dan ligt het weer een paar weken stil en dan gebeurt er ineens weer heel veel.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 22:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Het grootste probleem is eigenlijk nog dat we met een hoogteverschil zitten tussen de nieuwe vloer in de woonkamer, en de bestaande vloer in de hal bij de voordeur.
We zijn er namelijk achter gekomen dat als we de mooie bestaande originele tegelvloer willen behouden dan hebben we een hoogteverschil tussen de hal en de woonkamer van +/- 2,5 tot 3 cm !
En dat is op ze minst gezegd een behoorlijke "verkeers" drempel; en voor iemand die op bezoek komt en achter een rollator loopt een hele hindernis... :{

Of stel dat ik of mijn vriendin om wat voor reden dan ook een tijd op krukken zou moeten lopen dan is zo'n verschil in hoogte toch wel erg vervelend..

Een echte oplossing hebben we daarvoor nog niet echt bedacht; ik zal van de week eens een foto maken om een beter beeld te schetsen van het probleem misschien is hier wel een K&W'r die DE oplossing daarvoor heeft.
Tja... Ons huis bestaat uit drie delen. Woonkamer + hal, midden deel en achterhuis. Deze drie delen zijn gescheiden door een deur kozijn (zitten geen deuren meer in, maar zijn wel de originele 100+ jaar oude kozijnen, dus inclusief drempel). Nu is de vloer in de woonkamer en midden deel eruit gegaan. En hebben we een koof gemaakt tussen een kamer in het achterhuis en een kamer in het midden deel. En toen kwamen we erachter dat het achterhuis een centimeter of 2 hoger ligt dan het midden deel (wat je natuurlijk niet zag, vanwege de drempel in het kozijn). En aangezien het halletje naar de badkamer ook aan het middendeel ligt, en hier al een betonvloer in lag, kon de vloer van het middendeel niet verhoogd worden. En dus is de vloer in die kamer die samengevoegd is, iets hoger dan de de vloer in de gang. En zit daar ook een drempel...
pi_117266724
Beloofde foto's :
Links het hoge deel tov lage vloer achter:

Staande aan de "hoge" kant:

Op ooghoogte:

Dus de vloer - plintje tegen de hardstenen dorpel - die is 2 cm vlak en loopt dan
schuin af .
Hoogteverschil 4 cm.
Plint kwam van de grafwerker, die ook het aanrechtblad leverde.

Heb je wat aan de info.

Zelf riep ik altijd vanaf de eerste wanhoop " zó veel te doen" tot aan de laatste fase: wij zijn al over de helft.
En we hielden de gang erin, door bij zelf klussen alleen óm de avond en op zaterdag.
Zondag is vrije dag.

Succes. Jullie zijn goed bezig.
pi_117268519
quote:

[..]

Probeer anders ruimte voor ruimte af te werken tot in detail. Bijvoorbeeld de bovenste kamers eerst. Kan je er gelijk ook je bed en verhuisdozen kwijt. Vervolgens de woonkamer bijvoorbeeld. Het voordeel is dat je je terug kan trekken op de bovenste verdieping. Tv kijken in een aparte kamer.. Je kan sneller een klus aanpakken vanuit het huis.

Zo heb ik het iig hier gedaan.
pi_117270683
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 12:22 schreef Eelcotje84 het volgende:

[..]

Probeer anders ruimte voor ruimte af te werken tot in detail. Bijvoorbeeld de bovenste kamers eerst. Kan je er gelijk ook je bed en verhuisdozen kwijt. Vervolgens de woonkamer bijvoorbeeld. Het voordeel is dat je je terug kan trekken op de bovenste verdieping. Tv kijken in een aparte kamer.. Je kan sneller een klus aanpakken vanuit het huis.

Als je er echt diep door zit................... Neem een weekendje weg en ga genieten. Doe energie en ideeën op in een hotelkamer ergens ver weg. Neem het er van en ga genieten.
Soms is dat gewoon even nodig en heb je daarna de batterij weer vol zitten en blijkt alle problemen heel simpel te zijn. Weekend tasje pakken is het moeilijkste niet, vergeet de tanden borstel niet.
Jeroentje.
  woensdag 26 september 2012 @ 13:49:15 #185
102912 crv
Screwed up
pi_117271433
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 22:12 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het gaat vooruit, maar op het moment gaat het niet heel erg hard..
De werkzaamheden die er op het moment gebeuren zijn niet heel erg topic-update waardig (vind ik :@)

Er is in ieder geval een begin gemaakt met het ragelwerk van het plafond in de keuken, en het aan helen van het bestaande ragelwerk in de woonkamer op het nieuwe ragelwerk van de keuken,
verder is er al een gat gemaakt in de gevel voor de afvoer van de toekomstige afzuigkap (150mm), zijn we verder gegaan met het schuren van de achterkant van de treden van de trap.

En omdat het toch wat kouder begint te worden, zijn we sinds deze week bezig met allerlei werkzaamheden die te maken hebben met het herstellen van de centrale verwarming zodat we straks wanneer het echt koud wordt het huis weer kunnen verwarmen.

En omdat verbouwen nou eenmaal niet altijd helemaal vlekkeloos kan verlopen hebben we wat kleine zaken waarvoor we nog een oplossing moeten bedenken; maar daar houden we ons nu eigenlijk nog niet mee bezig omdat het nog geen prioriteit heeft, we werken er zeg maar langzaam naar toe ;):P.

Verder heb ik zo na bijna een jaar verbouwen een beetje last van verbouwingsmoeheid; Met momenten kan ik mij druk maken over iets in de verbouwing wat eigenlijk relatief onbelangrijk is maar ik kan daar dan een heel drama omheen bouwen. -O-
opes.... even timeout nemen dan. heb een kennis die in hetzelfde shuitje kwam en te lang doorging. daar gebeurde vervolgens een jaar niets meer :X

wat betreft je drempel: ik neem aan dat je de nieuwe vloer niet langzaam op kan laten lopen?
  woensdag 26 september 2012 @ 13:51:25 #186
102912 crv
Screwed up
pi_117271541
zoals AnneX aangeeft dus ^O^
  Moderator zondag 30 september 2012 @ 11:58:01 #187
92034 crew  Vonkenboer
pi_117418611
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 07:41 schreef mark_dabomb het volgende:
Je weet in ieder geval dat je het grondig aanpakt en niet achteraf spijt hebt van keuzes die je hebt gemaakt als ik je topic zo lees. Dat is lijkt mij ook wat waard. Wij doen de verbouwing in 3 maanden tijd en zien onderweg gewoon wel eens keuzes voorbij komen waar we omwille van tijd (of geld) niet voor het beste alternatief kunnen kiezen.
Dat is natuurlijk helemaal waar; en wij hebben de luxe dat we niet in het klusobject moeten wonen en leven; dat was in de mate waarin wij verbouwen denk ik ook eigenlijk niet te doen geweest :X
Al had ik zelf van te voren niet helemaal voorzien dat het zo'n grote klus zou worden.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 08:15 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Heel erg bekend... Hadden wij ook heel erg. Er is een moment waarop het allemaal zo .... hopeloos?... lijkt. Er lijkt geen vooruitgang in te zitten (het begin van het afwerken)...

Het gaat bij ons nu in spurts. Dan ligt het weer een paar weken stil en dan gebeurt er ineens weer heel veel.
inderdaad, je klust week na week in het huis en je ziet soms eigenlijk niet eens terug wat je nu eigenlijk allemaal die week gedaan hebt. Dat frustreert mij eigenlijk het meest.

quote:
[..]

Tja... Ons huis bestaat uit drie delen. Woonkamer + hal, midden deel en achterhuis. Deze drie delen zijn gescheiden door een deur kozijn (zitten geen deuren meer in, maar zijn wel de originele 100+ jaar oude kozijnen, dus inclusief drempel). Nu is de vloer in de woonkamer en midden deel eruit gegaan. En hebben we een koof gemaakt tussen een kamer in het achterhuis en een kamer in het midden deel. En toen kwamen we erachter dat het achterhuis een centimeter of 2 hoger ligt dan het midden deel (wat je natuurlijk niet zag, vanwege de drempel in het kozijn). En aangezien het halletje naar de badkamer ook aan het middendeel ligt, en hier al een betonvloer in lag, kon de vloer van het middendeel niet verhoogd worden. En dus is de vloer in die kamer die samengevoegd is, iets hoger dan de de vloer in de gang. En zit daar ook een drempel...
Bij oudere huizen moet je soms compromissen sluiten; maar zijn die drempels dan ook enkele centimeters hoog ?

quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 12:22 schreef Eelcotje84 het volgende:

[..]

Het idee is heel goed :P, alleen hoeven wij nog (lang) niet in het huis te wonen; we hebben ook nog geeneens een keuken, een badkamer en stromend warm of koud water :+
En ik woon natuurlijk naast de deur van de kluswoning; op 2 min loopafstand ofzo en dan loop ik nog heel langzaam :+

quote:
2s.gif Op woensdag 26 september 2012 13:49 schreef crv het volgende:

[..]

opes.... even timeout nemen dan. heb een kennis die in hetzelfde shuitje kwam en te lang doorging. daar gebeurde vervolgens een jaar niets meer :X

wat betreft je drempel: ik neem aan dat je de nieuwe vloer niet langzaam op kan laten lopen?
Daar hebben wij ook al aan zitten denken, maar dat is eigenlijk geen optie.
Niet dat het niet kan maar ik ben bang dat het niet mooi wordt en dat de toekomstige pvc vloer die ook op dat schuine stuk dan geplakt wordt op den duur daar los gaat laten.

Dan moet je alweer een stripje of profieltje plaatsen van een paar mm hoog waar je die pvc vloer dan weer tegen aan kunt leggen.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2012 13:29 schreef jpajs het volgende:

[..]

Als je er echt diep door zit................... Neem een weekendje weg en ga genieten. Doe energie en ideeën op in een hotelkamer ergens ver weg. Neem het er van en ga genieten.
Soms is dat gewoon even nodig en heb je daarna de batterij weer vol zitten en blijkt alle problemen heel simpel te zijn. Weekend tasje pakken is het moeilijkste niet, vergeet de tanden borstel niet.
We zijn nog wel van plan om een paar zaterdagen een keer wat anders te doen samen dan hele dagen dat klussen. En misschien ver in het najaar nog een weekendje weg naar Brugge of Antwerpen oid.

We hebben dit jaar eigenlijk ook geen echte vakantie gehad :@

quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2012 11:20 schreef AnneX het volgende:
Beloofde foto's :
Links het hoge deel tov lage vloer achter:
[ afbeelding ]

Staande aan de "hoge" kant:
[ afbeelding ]

Op ooghoogte:
[ afbeelding ]

Dus de vloer - plintje tegen de hardstenen dorpel - die is 2 cm vlak en loopt dan
schuin af .
Hoogteverschil 4 cm.
Plint kwam van de grafwerker, die ook het aanrechtblad leverde.

Heb je wat aan de info.

Zelf riep ik altijd vanaf de eerste wanhoop " zó veel te doen" tot aan de laatste fase: wij zijn al over de helft.
En we hielden de gang erin, door bij zelf klussen alleen óm de avond en op zaterdag.
Zondag is vrije dag.

Succes. Jullie zijn goed bezig.
Annex ^O^ *O*, dat zijn nu eens ideeën waar we denk ik wel wat mee kunnen.
Op die manier kun je het hoogte verschil natuurlijk wel makkelijker en geleidelijker weg werken en in ons geval misschien toch de originele vloer in de gang kunnen behouden ^O^

En om tocht dan te voorkomen kunnen we natuurlijk een val-dorpel in de deur opnemen die dan op die schuine hardstenen dorpel valt.
pi_117454046
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:

Bij oudere huizen moet je soms compromissen sluiten; maar zijn die drempels dan ook enkele centimeters hoog ?

Wij hebben... even tellen... 4 hoogte verschillen op de beneden verdieping.

Het achterhuis ligt het hoogst. Die heeft een centimeter ofzo hoogte verschil (puur) met de gang. Maar, het kozijn heeft ook een drempel, dus het hoogte verschil van de top van de drempel en de gang is zo'n 1.5cm. Het hoogte verschil van mijn kamer met de gang is dus een centimeter. Dan zit er een centimeter of 2 hoogte verschil tussen de gang en de top van de drempel in de hal. En de hal en de woonkamer hebben dezelfde hoogte, dus daar zit alleen de drempel van een halve centimeter. En dan nog iets met de keuken (zal ook wel een centimeter ofzo zijn, die weet ik eigenlijk niet precies).
  Moderator dinsdag 2 oktober 2012 @ 22:31:12 #189
92034 crew  Vonkenboer
pi_117526783
En ik wil toch nog even een update met de uitgevoerde werkzaamheden van afgelopen week plaatsen. :P

Er is een gat gemaakt in de gevel waar straks de afvoer van de afzuigkap (spirobuis rond 150mm) door heen moet; de leiding zelf kunnen we nog niet precies op plek hangen omdat we uiteindelijk nog geen keuken gekocht hebben. Wel hebben we een goed idee/beeld over hoe het ongeveer moet worden.

In de avonduren heb ik mij uitgeleefd op het oude stuc-werk in de woonkamer; en dan bedoel ik het stuk wat nog gestucadoord moest worden ;) alle loszittende delen zijn er nu verwijderd, nu alleen nog even de wanden voorstrijken en dan kan de stucadoor weer een dag of wat terug komen.

Toch bleek er wel veel meer stucwerk los te zitten dan dat we van te voren hadden gedacht, wat dat betreft dus alleen maar goed dat we daar nu nog achter kwamen ! En niet zomaar klakkeloos de wand opnieuw hadden laten stucadoren.

Op zaterdag heb ik mij uitgeleefd met de sleuvenfrees en de dozenboor en de boorhamer :P

In de vaste kast in de woonkamer heb ik ook nog even een stopcontact gecreëerd.

En al het oude stuc-werk in de gang is nu ook weg ^O^, die wanden laten we alleen mooi aanrapen met specie en wordt niet "wit" gemaakt. We willen namelijk de buitenmuren van de gang isoleren met behulp van zogenoemde wedieplaten

Omdat de buitenmuren bij de gang uitgevoerd zijn als steens-metselwerk is er namelijk geen enkele vorm van isolatie en met wedieplaten kunnen we toch met minimale dikte toch iets bereiken qua isolatie. Ook helpen Wedieplaten tegen mogelijk optrekkend vocht.

En verder wordt er druk door paps en mij gewerkt aan iets wat ooit het plafond moet worden :+ .

Enigste nadeel is dat onze woning op het moment even wat moeilijk te bereiken is; het aanvoeren en afvoeren van bouwmaterialen en sloopafval is wel eens makkelijker geweest :P

pi_117527033
Zo Vonkenboer goed bezig zeg!! Niets meer dan lof over deze traditionele verbouwing. ^O^
  Moderator dinsdag 2 oktober 2012 @ 22:45:26 #191
92034 crew  Vonkenboer
pi_117527665
quote:
17s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 22:34 schreef BennoDeBever het volgende:
Zo Vonkenboer goed bezig zeg!! Niets meer dan lof over deze traditionele verbouwing. ^O^
Dank je ! We kiezen idd. veelal voor de traditionele manier van verbouwen w/
pi_117528368
Jullie zijn halverwege w/

Allemaal voorbereidende werkzaamheden om het plafond er zo in te leggen w/
de muren wit te krijgen w/ de vloeren te leggen w/
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 23:03:12 #193
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_117528652
Wow, zelfs de gemeente heeft de geest gekregen door jullie verbouwing. Niet alleen is jullie woning dadelijk helemaal verbouwd, ook de toegangsweg is dan weer up-to-date.
pi_117531650
quote:

[..]

Ik was eruit gesmeten, had dat niet meteen door en kwam op de 1e pagina terecht ipv de laatste. Nou joh, kijk zelf maar eens naar het begin, naar wat een bergen werk er verzet zijn.
pi_117532137
Vraagje n.a.v. deze foto:

Die leidingen lopen niet parallel. Waarom niet?

Op die manier weet niemand hoe de leidingen lopen.
Bij een renovatie in mijn huurhuis, liepen de nieuwe leidingenparen ook niet meer parallel. Het gevolg was, dat toen het aanrechtblad geïnstalleerd werd, de monteur een gat in de leiding boorde.
pi_117535749
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 00:17 schreef Teslynd het volgende:

Bij een renovatie in mijn huurhuis, liepen de nieuwe leidingenparen ook niet meer parallel. Het gevolg was, dat toen het aanrechtblad geïnstalleerd werd, de monteur een gat in de leiding boorde.
Dat is fout, je mag nooit boren zonder eerst te checken...

Ze zijn niet helemaal recht (beetje dronken, Vonkenboer? :P) maar ik vind ze aardig parallel... (of bedoel je die aftakking?)
  woensdag 3 oktober 2012 @ 08:57:24 #197
102912 crv
Screwed up
pi_117536267
Wow, begin jij eigenlijk af en toe opnieuw _O-
Wanneer plan je nu klaar te zijn met de "voorbereidende" werkzaamheden
pi_117544079
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 08:04 schreef Sweetpea8472 het volgende:

[..]

Dat is fout, je mag nooit boren zonder eerst te checken...

Ze zijn niet helemaal recht (beetje dronken, Vonkenboer? :P) maar ik vind ze aardig parallel... (of bedoel je die aftakking?)
Ik bedoel dat paar ooievaarspoten. Bij mij liep het wel duidelijker uiteen naar beneden.
  Moderator woensdag 3 oktober 2012 @ 21:50:02 #199
92034 crew  Vonkenboer
pi_117566059
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 22:57 schreef AnneX het volgende:
Jullie zijn halverwege w/

Allemaal voorbereidende werkzaamheden om het plafond er zo in te leggen w/
de muren wit te krijgen w/ de vloeren te leggen w/
Naja, daar zitten nog een heeeeele hoop tussen stapjes tussen hoor :P

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 23:03 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Wow, zelfs de gemeente heeft de geest gekregen door jullie verbouwing. Niet alleen is jullie woning dadelijk helemaal verbouwd, ook de toegangsweg is dan weer up-to-date.
Je zult het haast gaan denken ja ! Het grote voordeel is dat de gemeente direct een gescheiden riool stelsel aan laat leggen; dat houdt in dat het vuile afvalwater en het gewone hemelwater gescheiden wordt. Omdat we het riool stelsel toch nog aan moeten pakken kunnen we dat direct gescheiden aanleggen !

Ik ben blij dat ze nu de straat aanpakken; en niet wanneer we er net een jaar ofzo zouden wonen.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 00:07 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik was eruit gesmeten, had dat niet meteen door en kwam op de 1e pagina terecht ipv de laatste. Nou joh, kijk zelf maar eens naar het begin, naar wat een bergen werk er verzet zijn.
Ik kijk soms ook wel eens foto's terug; en als ik dan denk dat we vorig jaar oktober pas begonnen zijn dan is er idd. een hele hoop werk verzet. Maar we zijn er nog lang niet :+

quote:
2s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 08:57 schreef crv het volgende:
Wow, begin jij eigenlijk af en toe opnieuw _O-
Wanneer plan je nu klaar te zijn met de "voorbereidende" werkzaamheden
Af en toe beginnen we idd. weer van voor af aan :+, zo moet de vloer in de badkamer en het toilet beneden er ook nog helemaal uit en moeten we die ruimten nog helemaal aanpakken; daar is eigenlijk nog helemaal niks gedaan (behalve het hoger maken van het plafond) :P

We pakken het huis op het moment ruimte voor ruimte aan; dat werkt voor ons op het moment nu eenmaal het beste qua overzicht e.d.; er zijn natuurlijk wel bepaalde werkzaamheden die in meerdere ruimten tegelijk gebeuren, omdat het nu eenmaal moet omdat je er anders niet meer bij kunt komen.

De hoogste prioriteit heeft het op nieuw aansluiten van de radiatoren en de cv-ketel zodat we weer kunnen stoken; daarna denk ik dat we de het beste de vloerverwarming kunnen aanpakken en het storten van de cementdekvloer. En ergens tussendoor moeten we ook nog even een nieuwe keuken uit gaan zoeken :+

quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 00:17 schreef Teslynd het volgende:

Die twee leidingen lopen idd. niet helemaal "recht" naar boven; dat heeft een reden.
- De meest linker doos is straks voor de schakelaar van de buitenverlichting, daarmee kan ik straks kiezen of ik de lamp op de sensor laat reageren of dat ik hem handmatig "uit" zet.
Als we dan straks eens buiten zitten dan gaat niet die hele tijd die lamp aan en uit omdat de sensor "beweging" ziet. De sleuf die aan de bovenkant van die linker inbouwdoos zit loopt straks rechtstreeks naar de meterkast zodat ik ter zijne tijd altijd nog kan beslissen om de lamp mee te laten schakelen met de schemerschakelaar die in de meterkast zit.

- In de doos die daarnaast zit komt straks een wandcontactdoos met randaarde te zitten, de sleuf die vandaar naar boven loopt gaat naar de centraaldoos in de ruimte.

Omdat ik bovenaan niet helemaal goed weg kon komen (daar loopt namelijk de muurplaat met de bijbehorende balklaag) lopen de sleuven wat naar elkaar toe. Daardoor zit ik nog net aan de "goede kant" van de balklaag.

Ik moet wel toegeven dat dit niet het mooiste stukje sleufwerk is wat ik ooit gemaakt heb :%
Maar soms moet het gewoon zoals het kan ! :)
pi_117577423
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 21:50 schreef Vonkenboer het volgende:

Ik moet wel toegeven dat dit niet het mooiste stukje sleufwerk is wat ik ooit gemaakt heb :%
Maar soms moet het gewoon zoals het kan ! :)
Was dus niet een gevalletje van niet helemaal sober sleuven :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')