abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115256609
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 14:26 schreef Gewas het volgende:
Even een algemene vraag:

Speelt eenzaamheid bij jullie ook een rol als je je depressief voelt?
Eigenlijk als gevolg, 2-3 jaar terug had ik genoeg vrienden, toen voelde ik me niet meer thuis en besloot ik meer op mezelf te willen zijn, toen heb ik alles genegeerd en sindsdien de boel niet meer op kunnen pakken en gewoon steeds verder gezakt. Ondertussen wel het een en ander proberen te verbeteren aan mezelf, maar zoals mijn leven nu is schiet ik daar ook geen reet mee op.

Het gaat hier ondertussen niet goed, heb nu vakantie totdat mijn nieuwe studie begint, maar ik heb dus de hele dag niks te doen. Hoe meer ik binnen zit, hoe moeilijker het word om voor bepaalde dingen nog naar buiten te gaan. Als ik een uurtje weg moet zie ik er vaak als tegenop. Ik ben echt een beetje mijn persoonlijkheid verloren, vroeger kon ik meer mezelf zijn, maar nu ben ik overal angstig om. Het enige wat ik nog doe is naar de sportschool gaan, tennissen en af en toe familie bezoeken, maar een bezoekje aan de supermarkt vind ik al niet meer prettig. Ik woon in een klein dorp waar veel mensen elkaar kennen en er is teveel kans dat ik bepaalde mensen tegenkom die ik niet wil tegenkomen. Als ik naar een andere stad ga om te winkelen, heb ik daar vaak geen last van.

Het positieve is dat ik ook betere dagen heb waarop ik blij ben met mezelf en bepaalde dingen wel beter kan confronteren, daar moet ik de vooruitgang en voorderest zal het voorlopig wel met veel ups en downs blijven gaan.

Ik heb trouwens een paar mailcontacten waarmee ik praat over mijn depressie en ik ze vorige week allemaal gemaild. Ik merk dat ik in het ene mailtje positief ben, de andere negatief en de andere weer positief. Zegt iets over ups en downs en hoe dat mijn gedachten in bedwang houd.

[ Bericht 7% gewijzigd door patrickpsv op 07-08-2012 20:44:53 ]
pi_115326739
Zo bizar hè, ik ging naar de dokter in verband met mijn steeds herhalende paniekaanvallen. Ik heb trillend en naar adem happend in de wachtkamer gezeten, continu denkend dat ik elk moment dood kon neervallen; zag het echt niet meer zitten. Toen bij de huisarts gezeten, rustig gepraat, hij heeft me een kalmeringsmiddel voorgeschreven en een doorverwijsbriefje gegeven naar de psycholoog. Nu zit ik thuis en helemaal nergens last meer van. Wat een geruststellend bezoekje aan de dokter al niet voor mij kan betekenen :P.
pi_115520503
quote:
10s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 10:06 schreef Tywin het volgende:
Zo bizar hè, ik ging naar de dokter in verband met mijn steeds herhalende paniekaanvallen. Ik heb trillend en naar adem happend in de wachtkamer gezeten, continu denkend dat ik elk moment dood kon neervallen; zag het echt niet meer zitten. Toen bij de huisarts gezeten, rustig gepraat, hij heeft me een kalmeringsmiddel voorgeschreven en een doorverwijsbriefje gegeven naar de psycholoog. Nu zit ik thuis en helemaal nergens last meer van. Wat een geruststellend bezoekje aan de dokter al niet voor mij kan betekenen :P.
Fijn voor je zeg :)
Ik kan het me goed voorstellen en heb het zelf ook wel eens, dat ik van tevoren denk dat ze mij niet gaan snappen etc., maar als je dan met een fijn iemand praat die wat probeert te kalmeren en op je gemak te stellen(oké een psycholoog doet dat wat meer dan een HA :@ ) en met je meedenkt heb je precies het tegenovergestelde *O*
pi_115746807
Fijn dat de huisarts je kon geruststellen en je kalmeringsmiddelen en een verwijsbriefje hebt gehad Tywin!

Hier gaat het op zich redelijk, lekker 8 dagen op vakantie naar Spanje geweest, dat doet een mens goed :) Gisteravond hadden we bbq met mn schoonfamilie en op een gegeven moment ging het over mensen die het afgelopen jaar overleden zijn (schoonoma en vader van zwager) Toen barstte opeens de bom bij mij, toen ik besefte dat ze ook over mij hadden kunnen praten.

Dat kwam wel even hard aan, daar had ik niet eerder zo bewust stil bij gestaan. Dus toen kwamen de tranen wel en hebben we het gehad over hoe die maanden voor mij en de rest van de familie geweest zijn. Was wel fijn om erover te praten en daarna ging het wel weer en hebben we nog een gezellige avond gehad.
pi_116082024
Juist nu net terug van een warme vakantie,
klats boem voel ik mij erg depressief - neerslachtig in Nederland.

Niks vind ik meer leuk,
zelfs de dingen waar ik wel van genoot!
pi_116136319
Goede avond allemaal.

vorig jaar ben ik twee keer opgenomen, in oktober heb ik dan psychiatrie verlaten en ben ik meteen gaan werken, omdat stilzitten het bij mij alleen maar erger maakt. nu zijn we bijna een jaar verder, en er is eigenlijk geen reden, maar voel me plots weer helemaal hetzelfde als toen. Voel me zo nutteloos soms, en voor elk stuk in de toekomst heb ik bang, zal ik wel kids krijgen? of een vriend? zal ik een huisje kunnen kopen? ik pieker mij echt ziek over zo'n zaken, terwijl ik weet dat ik in het nu moet leven, en het gewoon allemaal moet laten gebeuren. ik woon bij mama, die was 3 maanden gestopt met drinken, nu is ze uiteindelijk weer begonnen en dat vind ik echt wel heel erg. ze word niet kwaad ofzo, maar dan gebeurd er niets in het huishouden, slaapt ze al om 8 uur savonds.. terwijl ze zo'n briljant persoon is zonder alcohol. ik ben 2 weken geleden beginnen afbouwen met mijn AD, ik neem hem nu al twee jaar ik dacht nou ja dat is wel lang genoeg, van 3 pilletjes naar 1.5 dan maar. Gisteren heb ik er weer 3 genomen, ik kan niet leven met zo'n slecht gevoel als ik nu heb, dat zou echt slecht aflopen. Hopelijk ben ik binnen een paar dagen weer 'de oude' en heb ik weer iets meer zin in het leven.
aan jullie allemaal veel sterkte gewenst!
pi_116247497
Om mijn angststoornis aan te pakken krijg ik nu cognitieve gedragstherapie. Is iemand hier daar bekend mee en zo ja, heeft dat bij jullie geholpen?
pi_116247622
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 20:48 schreef Tywin het volgende:
Om mijn angststoornis aan te pakken krijg ik nu cognitieve gedragstherapie. Is iemand hier daar bekend mee en zo ja, heeft dat bij jullie geholpen?
Ja, ik heb ontzettend veel cognitieve (gedrags)therapie gehad. Dan werk je vaak met een 5G-schema waarin je de gebeurtenis, je gevoel, je gedachten, je gedrag en het gevolg inzet. En dan ga je je gedachten uitdagen door van irrationele gedachten, rationele gedachten te maken. Want als je gedachten veranderen, veranderen de andere G's ook.

En op zich heeft het bij mij wel geholpen, al zijn er een aantal hardnekkige gedachten die ik wel kan omzetten naar rationele gedachten, maar het is nog te moeilijk om er echt in te geloven zeg maar ;)
pi_116263358
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 20:48 schreef Tywin het volgende:
Ik ben nu voor de tweede keer bezig met cognitieve gedragstherapie.

De eerste keer heeft het heel goed geholpen, ben daarna een paar jaar klachtenvrij geweest. En nu ik met de tweede keer bezig ben gaat het ook de goede kant op.

Dus het kan zeker helpen. :)
  zaterdag 1 september 2012 @ 10:53:43 #60
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_116264145
Ik geloof niet in cognitieve gedragstherapie. Het is pure symptoombestrijding, je verbiedt jezelf dan als het ware om bang te zijn. Ofwel, je veroordeelt jezelf, kan zelfs averechts werken. Je moet eerst weten waarom je bang bent, daarna kan je het (bijv dmv cogn.gedr.Th) veranderen.

Of het moet een heel beperkte angst zijn die nergens vandaan komt, daar kan je dmv oefenen in blootstellen wel mee leren omgaan (bijv angst voor spinnen, hoogtes....)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_116270686
Er worden bij mij ook maar vier sessies vergoed, dat is ook debiel. Nu heb ik als ik daarheen ga al het gevoel dat het toch niet gaat werken, omdat het 1- zo weinig is en 2 - ik me kort daarna wel goed voel maar een dag later weer klote. En dan moet ik weer twee weken wachten voor ik mijn volgende sessie heb. Ik krijg wel opdrachten mee, maarja, het lijkt zo zinloos op een of andere manier. Ik denk dat ik binnenkort weer eens naar de huisarts ga en het met hem bespreek of ik niet een langdurige therapie en/of medicatie kan krijgen, want op dit moment beheerst het echt mijn leven. Ik wil er gewoon vanaf.

Overigens heb ik me gisteren laten verleiden tot een avond stappen met de nodige drank en dat had ik beter niet kunnen doen. Zit nu echt in een constante angsttrip. Net een kalmeringspilletje genomen en dat helpt enigszins om de paniekaanvallen te onderdrukken, maar het is wel echt fukking vervelend; vooral dat gevoel dat het eindeloos lijkt te duren en nooit overgaat. Hebben jullie dat eigenlijk ook, dat je meer last krijgt van paniekaanvallen wanneer je de avond ervoor gezopen hebt?
pi_116271528
4 Sessies gaat idd niet opschieten nee. Dan kun je beter gewoon naar de GGZ. Ik kan bij mijn AD geen alcohol gebruiken, maar alcohol versterkt je emoties. Dus niet zo vreemd dat je paniekaanvallen daardoor nog erger worden.
pi_116279952
Ja, hoe ongezellig het ook is; ik heb besloten alcohol voorlopig even af te zweren. Ook koffie laat ik staan. Ik merk echt dat die twee dranken mijn klachten extreem verergeren.
pi_116281579
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 20:06 schreef Tywin het volgende:
Ja, hoe ongezellig het ook is; ik heb besloten alcohol voorlopig even af te zweren. Ook koffie laat ik staan. Ik merk echt dat die twee dranken mijn klachten extreem verergeren.
Drank laten staan is helemaal niet ongezellig wat een onzin.
heel verstandig btw dat je ergens gewoon mee stopt als je merkt dat het slecht voor je is ^O^
pi_116282526
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 20:37 schreef patrickpsv het volgende:

[..]

Eigenlijk als gevolg, 2-3 jaar terug had ik genoeg vrienden, toen voelde ik me niet meer thuis en besloot ik meer op mezelf te willen zijn, toen heb ik alles genegeerd en sindsdien de boel niet meer op kunnen pakken en gewoon steeds verder gezakt. Ondertussen wel het een en ander proberen te verbeteren aan mezelf, maar zoals mijn leven nu is schiet ik daar ook geen reet mee op.

Het gaat hier ondertussen niet goed, heb nu vakantie totdat mijn nieuwe studie begint, maar ik heb dus de hele dag niks te doen. Hoe meer ik binnen zit, hoe moeilijker het word om voor bepaalde dingen nog naar buiten te gaan. Als ik een uurtje weg moet zie ik er vaak als tegenop. Ik ben echt een beetje mijn persoonlijkheid verloren, vroeger kon ik meer mezelf zijn, maar nu ben ik overal angstig om. Het enige wat ik nog doe is naar de sportschool gaan, tennissen en af en toe familie bezoeken, maar een bezoekje aan de supermarkt vind ik al niet meer prettig. Ik woon in een klein dorp waar veel mensen elkaar kennen en er is teveel kans dat ik bepaalde mensen tegenkom die ik niet wil tegenkomen. Als ik naar een andere stad ga om te winkelen, heb ik daar vaak geen last van.

Het positieve is dat ik ook betere dagen heb waarop ik blij ben met mezelf en bepaalde dingen wel beter kan confronteren, daar moet ik de vooruitgang en voorderest zal het voorlopig wel met veel ups en downs blijven gaan.

Ik heb trouwens een paar mailcontacten waarmee ik praat over mijn depressie en ik ze vorige week allemaal gemaild. Ik merk dat ik in het ene mailtje positief ben, de andere negatief en de andere weer positief. Zegt iets over ups en downs en hoe dat mijn gedachten in bedwang houd.
Herken heel veel dingen hierin
pi_116286461
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 september 2012 20:47 schreef DeZoektocht het volgende:

[..]

Drank laten staan is helemaal niet ongezellig wat een onzin.
heel verstandig btw dat je ergens gewoon mee stopt als je merkt dat het slecht voor je is ^O^
Ja, vandaag was ik er ineens helemaal klaar mee. Ik pijnig mezelf er in principe mee, terwijl dat helemaal niet hoeft. Kijken of ik het volhoud. En inderdaad, zonder drank kan het ook gezellig zijn. Dat ben ik echter niet gewend, dus het zal wel anders aanvoelen voortaan.
pi_116287717
Ben er weer. Ben 6 weken weggeweest op vakantie. Tenminste een soort van naar mijn 2e leven in het buitenland met familie.
En het heeft me aan de ene kant super goed gedaan, maar aan de andere kant moet ik nu vechten om mezelf niet weer in isolatie te laten kruipen en in een diepe dip te belanden door het missen van familie en mijn leventje/gangetje daar
Binnenkort over 1 week kan ik weer verder met de opleiding en dat Orgt voor wat afleiding en zenuwen...
pi_116297245
Ik herken dat wel ja, dat als je een tijdje in een omgeving bent geweest die 'vertrouwd' wordt en vervolgens weer terug komt je erg weemoedig kan voelen. Zelf heb ik de hele vakantie op het platteland gezeten bij mijn ouders (omdat; met lekker weer in de tuin zitten enzovoort) en nu ik weer terug ben op mijn kamer in de stad voelt dat zo koud en alleen. Sterkte ermee!

Ik ga trouwens op vakantie naar Italië vandaag, vliegend. Nu heb ik geen last van vliegangst, maar ben ik wel bang dat ik een paniekaanval krijg als we in de lucht zijn. Me vantevoren maar 'stoned' maken met zo'n kalmeringspil denk ik.
pi_116297555
quote:
9s.gif Op zaterdag 1 september 2012 15:08 schreef Tywin het volgende:
Hebben jullie dat eigenlijk ook, dat je meer last krijgt van paniekaanvallen wanneer je de avond ervoor gezopen hebt?
Bij mij waren ze destijds het ergst na een aantal dagen losgaan kwa drank en drugs, het is een dubbele werking van enerzijds je gevoelens onderdrukken die er daarna 2x zo hard uitkomen en het doen van dingen die je normaal niet of anders zou doen, dus veel meer tot je nemen (omdat je dan het gevoel hebt dat dat kan, je bent immers laveloos op dat moment) en wat dan kwa indrukken dan ook weer verwerkt moet worden er nog eens bovenop.

Maakt van een kater geen pretje nee, en goed dat je ermee stopt want het maakt het veel erger :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_116301612
quote:
Op zaterdag 1 september 2012 15:08 schreef Tywin het volgende:
Hebben jullie dat eigenlijk ook, dat je meer last krijgt van paniekaanvallen wanneer je de avond ervoor gezopen hebt?
dit herken ik zelf ook erg. Tenminste nu valt het erg mee, ik ben de volgende dag alleen iets prikkelbaarder. Doordat ik er moe ben..maar echt woede of paniekaanvallen of wat voor soort aanvallen krijg ik niet meer...

Maar op de momenten dat ik in een echte dip of depressie zat, kwam alles wat ik erin had zitten er altijd dubbel zo hard uit. En dat zorgde ervoor dat ik extreeem prikkelbaar werd en dus extreem snel overdreven reageerde op dingen.
  maandag 3 september 2012 @ 16:48:57 #71
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_116349312
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 15:22 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Eenzaamheid is bij mij de oorzaak van mijn depressie.

Wat heeft het voor zin om allerlei dingen te gaan ondernemen als het toch niet opvalt wat je aan het doen bent en als je je verhaal niet kwijt kan?
Als ik gewoon op een wekelijkse basis mijn verhaal kwijt kon aan mensen die oprecht geïnteresseerd in mij zijn, dan was ik veel gemotiveerder.
Ik merk dat ik me - als het gaat om verhaal kwijt kunnen/oprechte interesse - ook steeds meer ga storen aan zaken als Facebook en Twitter. Je bent bijna verplicht elke scheet die je laat te posten, want anderen doen dat ook en je 'vrienden' op FB vragen zich af of je wel een leven hebt als je er een tijdje niks opzet. Het massale 'liken' van de meest nutteloze berichten. Vroeger belde je mekaar op of sprak je in person af om bij te kletsen/nieuws uit te wisselen, waardoor contact veel intiemer en persoonlijker was.. Tegenwoordig levert het bericht 'ik smeer een boterham' je tien 'likes' op. Nou hoera...
pi_116754104
zo wat een rust hier! Is dat een teken dat het zo goed gaat met iedereen?

Ik ben vandaag bij de gynaecoloog geweest, omdat vriend en ik een kinderwens hebben, Die we willen gaan invullen na onze bruiloft in mei, MAAAAAR ik zit nog aan de paroxetine, dus ik was bij de huisarts geweest om te overleggen over hoe en wat, maar die wist er niks van dus verwees mij door.

Vanmiddag dus geweest, en een ontzettend leuke vrouw, Heel duidelijk en eerlijk ook, en we kregen een compliment dat het heel goed is dat we er nu al mee bezig zijn!
Zij gaf zelf aan dat ze niet voldoende kennis heeft ivm afbouwen enz, maar ze heeft mij doorverwezen naar het Erasmus, naar de afdeling psychiatrie, daar zit iemand die zwangere vrouwen begeleidt die aan de AD zitten, ik moet daarheen om te overleggen OF we af gaan bouwen, En zo ja krijg ik daar begeleiding bij, en als blijkt dat ik toch nog medicatie nodig heb, dan kijken zij met mij wat dan de beste optie is, en wordt ik tijdens de zwangerschap begeleidt en wordt ons kindje na de geboorte ook extra in de gaten gehouden.
Maar goed dat zijn allemaal uiterste, want als het aan mij ligt dan wil ik gewoon van de pillen af voor dat ik zwanger raak, want een kindje hoort gewoon schoon en clean geboren te worden en niet onder de antidepressiva van mama!

Maar de begeleiding erbij is wel fijn voor als er onverhoopt iets anders loopt dan ik zou willen.
S. 2014
J. 2016
pi_116755906
Goede stap gewoonmezelf! Fijn dat er zo meegedacht wordt.

Ik voel me niet echt denderend, wel het idee dat ik qua hulp nu in elk geval de goede getroffen heb. Echt een gouden casemanager!
Fake it till you make it...
pi_116759942
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 10:53 schreef Murmeli het volgende:
Ik geloof niet in cognitieve gedragstherapie. Het is pure symptoombestrijding, je verbiedt jezelf dan als het ware om bang te zijn. Ofwel, je veroordeelt jezelf, kan zelfs averechts werken. Je moet eerst weten waarom je bang bent, daarna kan je het (bijv dmv cogn.gedr.Th) veranderen.

Of het moet een heel beperkte angst zijn die nergens vandaan komt, daar kan je dmv oefenen in blootstellen wel mee leren omgaan (bijv angst voor spinnen, hoogtes....)
HA! ik las hier net vanochtend nog wat leuks over:

quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 02:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Cool! Dit is precies mijn ervaring na al bijna tien jaar de theorie van Radical Honesty in de praktijk te gebruiken! *O*

That Giant Tarantula is Terrifying, But I'll Touch It
Expressing your emotions can reduce fear, UCLA psychologists report

Can simply describing your feelings at stressful times make you less afraid and less anxious?

A new UCLA psychology study suggests that labeling your emotions at the precise moment you are confronting what you fear can indeed have that effect.

The psychologists asked 88 people with a fear of spiders to approach a large, live tarantula in an open container outdoors. The participants were told to walk closer and closer to the spider and eventually touch it if they could.

The subjects were then divided into four groups and sat in front of another tarantula in a container in an indoor setting. In the first group, the subjects were asked to describe the emotions they were experiencing and to label their reactions to the tarantula — saying, for example, "I'm anxious and frightened by the ugly, terrifying spider."

"This is unique because it differs from typical procedures in which the goal is to have people think differently about the experience — to change their emotional experience or change the way they think about it so that it doesn't make them anxious," said Michelle Craske, a professor of psychology at UCLA and the senior author of the study. "Here, there was no attempt to change their experience, just to state what they were experiencing."

In a second group, the subjects used more neutral terms that did not convey their fear or disgust and were aimed at making the experience seem less threatening. They might say, for example, "That little spider can't hurt me; I'm not afraid of it."

"This is the usual approach for helping individuals to confront the things they fear," Craske said.

In a third group, the subjects said something irrelevant to the experience, and in a fourth group, the subjects did not say anything — they were simply exposed to the spider.

All the participants were re-tested in the outdoor setting one week later and were again asked to get closer and closer to the tarantula and potentially touch it with a finger. The researchers measured how close subjects could get to the spider, how distressed they were and what their physiological responses were, focusing in particular on how much the subjects' hands sweated, which is a good measure of fear, Craske said.

The researchers found that the first group did far better than the other three. These people were able to get closer to the tarantula — much closer than those in the third group and somewhat closer than those in the other two groups — and their hands were sweating significantly less than the participants in all of the other groups.

The results are published in the online edition of the journal Psychological Science and will appear in an upcoming print edition.

"They got closer and they were less emotionally aroused," Craske said. "The differences were significant. The results are even more significant given the limited amount of time involved. With a fuller treatment, the effects may be even larger.

[ afbeelding ]

"Exposure is potent," she added. "It's surprising that this minimal intervention action had a significant effect over exposure alone."

So why were the people in the first group — those who performed what the life scientists call "affect labeling" — able to get closer to the tarantula?

"If you're having less of a threat response, which is indicated by less sweat, that would allow you to get closer; you have less of a fear response," said study co-author Matthew Lieberman, a UCLA professor of psychology and of psychiatry and biobehavioral sciences. "When spider-phobics say, 'I'm terrified of that nasty spider,' they're not learning something new; that's exactly what they were feeling — but now instead of just feeling it, they're saying it. For some reason that we don't fully understand, that transition is enough to make a difference."

The scientists also analyzed the words the subjects used. Those who used a larger number of negative words did better, in terms of both how close they were willing to get to the tarantula and their skin-sweat response. In other words, describing the tarantula as terrifying actually proved beneficial in ultimately reducing the fear of it.

"Doing more affect labeling seemed to be better," Lieberman said.

"That is so different from how we normally think about exposure therapy, where you try to get the person to think differently, to think it's not so bad," Craske said. "What we did here was to simply encourage individuals to state the negative."

"We've published a series of studies where we asked people, 'Which do you think would make you feel worse: looking at a disturbing image or looking at that disturbing image and choosing a negative emotional word to describe it,'" Lieberman said. "Almost everyone said it would be worse to have to look at that image and focus on the negative by picking a negative word. People think that makes our negative emotions more intense. Well, that is exactly what we asked people to do here. In fact, it's a little better to have people label their emotions — multiple studies now show this. Our intuitions here are wrong." This is the first study to demonstrate benefits for affect labeling of fear and anxiety in a real-world setting, Craske and Lieberman said.

"The implication," Craske said, "is to encourage patients, as they do their exposure to whatever they are fearful of, to label the emotional responses they are experiencing and label the characteristics of the stimuli — to verbalize their feelings. That lets people experience the very things they are afraid and say, 'I feel scared and I'm here.' They're not trying to push it away and say it's not so bad. Be in the moment and allow yourself to experience whatever you're experiencing." Craske and Lieberman are studying how this approach can help people who have been traumatized, such as rape victims and victims of domestic violence. The approach potentially could benefit soldiers returning from war as well.

"I'm far more optimistic than I was before this study," Lieberman said. "I'm a believer that this approach can have real benefits for people.

"There is a region in the brain, the right ventrolateral prefrontal cortex, that seems to be involved in labeling our feelings and our emotional reactions, and it is also associated with regulating our emotional responses," he said. "Why those two go together is still a bit of a mystery. This brain region that is involved in simply stating how we are feeling seems to mute our emotional responses, at least under certain circumstances."

"There's a trend in psychology of acceptance-based approaches — honestly label your feelings. This study has that flavor to it," Craske said.

http://www.zeitnews.org/s(...)rifying-ill-touch-it
  donderdag 13 september 2012 @ 22:25:03 #75
262 Re
Kiss & Swallow
pi_116761519
Misschien is dat specifieker voor fobieën, denk ik. Tastbare angsten.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_116767097
quote:
1s.gif Op donderdag 13 september 2012 22:25 schreef Re het volgende:
Misschien is dat specifieker voor fobieën, denk ik. Tastbare angsten.
Mijn ervaring is dat het voor alle angsten werkt, ook sociale angsten. Het is goed om gewoon hardop tegenover jezelf toe te geven dat je je onzeker voelt en dat je bang bent in bepaalde situaties. Als je dat doet en je laat het gevoel gewoon zijn, dan zal het de volgende keer minder heftig zijn.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  vrijdag 14 september 2012 @ 08:19:21 #77
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_116768420
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 september 2012 00:56 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat het voor alle angsten werkt, ook sociale angsten. Het is goed om gewoon hardop tegenover jezelf toe te geven dat je je onzeker voelt en dat je bang bent in bepaalde situaties. Als je dat doet en je laat het gevoel gewoon zijn, dan zal het de volgende keer minder heftig zijn.
Dat werkt op zich ook wel, doe ik ook meestal. Maar het gaat er niet helemaal mee weg. Het wordt gewoon iets beter te hanteren. In combinatie met andere dingen helpt het wel denk ik. Dit vanwege de acceptatie van je angst die hier een grote rol bij speelt.
Cognitieve gedragstherapie doet het omgekeerde, namelijk jou zeggen dat het níet nodig Is om bang te zijn, ofwel, jezelf zeggen dat je het niet goed doet
pi_116769631
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 september 2012 08:19 schreef Murmeli het volgende:
Cognitieve gedragstherapie doet het omgekeerde, namelijk jou zeggen dat het níet nodig Is om bang te zijn, ofwel, jezelf zeggen dat je het niet goed doet
Dat is vind ik inderdaad de grote valkuil van puur/voornamelijk cognitief bezig zijn; je gaat dan je gedachten in, en denken dempt het gevoel want je trekt je terug in jezelf en uit de situatie. Dat voelt dan 'veilig' maar het is overleven. Eigenlijk trek je je dan terug weg van het leven en maak je het idee van moeten/willen vluchten voor gevoel groter wat uiteindelijk beperkend werkt.

Je cognitie is er om dingen te begrijpen, niet om weg te stoppen en daar wordt het vandaag de dag helaas vooral voor gebruikt; mensen leven in hun hoofd, de illusie van controle in gedachten om niet echt te hoeven voelen. Jammere daaraan is dat je dan ook nooit echt kan ervaren dat je leeft aangezien gevoel daar het grootste deel van uit maakt. Als je door je hoofd/denken feitelijk op de rem staat omdat het constant bezig 'moet' zijn met controle over je gevoelens hebben dan kan je nooit vol overgave echt fijn leven. Dat is een gemis :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_116840496
Ik volg alweer een jaar CGT voor mijn (co-morbide) gegeneraliseerde angststoornis.
Qua medicatie slik ik Fevarin en Risperdal en ik moet zeggen dat het sinds de toevoeging van de Risperdal wel heerlijk rustig is in mn kop!!! Bij mij een goeie combi!!
  maandag 17 september 2012 @ 19:16:50 #80
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_116901450
Ik heb een aantal jaar last van paniekaanvallen/angst. Nu gaat het weer de verkeerde kant op en ben nu op een punt gekomen dat ik langs de huisarts ga voor medicijnen. Therapie heb ik al een tijdje en waar het dan even goed gaat, lijkt het nu niks meer te helpen. Ik beland telkens weer in dezelfde cirkel. Toch ben ik geen fan van medicijnen, omdat ik geen "zombie" wil worden. Heeft er iemand hier ervaring met medicijnen die niet zo heftig zijn?
pi_116908552
Begrijp ik goed dat je hier nog niet eerder medicatie voor hebt gebruikt? Want ik kan me voorstellen dat je dan ook niet goed weet wat je ervan kunt verwachten. Goed dat je toch de stap naar de huisarts maakt.

Ik snap dat je het liever niet zou gebruiken, ben zelf ook geen groot voorstander (vooral het gemak waarmee het soms verstrekt wordt), maar heb wel mensen gezien die er veel baat bij hadden.

Geef het aan bij je arts, je twijfels, dat je geen zombie wilt worden. Ik snap dat je graag wat ervaringen zou willen, maar staar je er niet blind op. Iedereen reageert anders op medicatie en ervaringen kunnen ook weer verschillen door een andere dosering. Wat de één als licht/niet zo heftig ervaart, kan de ander door bijwerkingen als erg vervelend ervaren.
Overleg vooral goed met je arts en laat je ook voorlichten over de tijd die nodig is om op de medicatie ingesteld te worden.

Sterkte!
"The problem with common sense is that most people are morons."
  dinsdag 18 september 2012 @ 11:29:56 #82
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_116926915
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 21:08 schreef Lolaatje het volgende:
Begrijp ik goed dat je hier nog niet eerder medicatie voor hebt gebruikt? Want ik kan me voorstellen dat je dan ook niet goed weet wat je ervan kunt verwachten. Goed dat je toch de stap naar de huisarts maakt.

Ik snap dat je het liever niet zou gebruiken, ben zelf ook geen groot voorstander (vooral het gemak waarmee het soms verstrekt wordt), maar heb wel mensen gezien die er veel baat bij hadden.

Geef het aan bij je arts, je twijfels, dat je geen zombie wilt worden. Ik snap dat je graag wat ervaringen zou willen, maar staar je er niet blind op. Iedereen reageert anders op medicatie en ervaringen kunnen ook weer verschillen door een andere dosering. Wat de één als licht/niet zo heftig ervaart, kan de ander door bijwerkingen als erg vervelend ervaren.
Overleg vooral goed met je arts en laat je ook voorlichten over de tijd die nodig is om op de medicatie ingesteld te worden.

Sterkte!
Ik heb er idd nooit eerder medicatie voor gehad, omdat ik het simpelweg niet wilde. Nu ben ik echt op een punt dat alleen hulp niet genoeg is en dat ik even niet weet hoe nu verder. Morgen in ieder geval een afspraak met mijn huisarts gemaakt dus dat is wel fijn om alles te bespreken. Thanks voor je input iig :)
pi_116936165
Join the club zou ik zeggen :P

Ik was een tijdje clean na jarenlang sertraline gebruikt te hebben. Dat had weinig effect overigens, maar dat is altijd lastig te bepalen zeker na jarenlang gebruik.

Ik heb vandaag een voorschrift Escitalopram gehad van de psychiator. Ben er nog niet 100% uit of ik er wel aan wil. Maar je weet gewoon niet van te voren waar je goed aan doet.
  dinsdag 18 september 2012 @ 16:20:45 #84
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_116938562
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:24 schreef 1299 het volgende:

Ik was een tijdje clean na jarenlang sertraline gebruikt te hebben. Dat had weinig effect overigens, maar dat is altijd lastig te bepalen zeker na jarenlang gebruik.

Ik heb vandaag een voorschrift Escitalopram gehad van de psychiator. Ben er nog niet 100% uit of ik er wel aan wil. Maar je weet gewoon niet van te voren waar je goed aan doet.
Daar ben ik ook wel bang voor dat je van tevoren niet weet hoe het uitpakt. Alleen ik wil het wel proberen. Hopelijk komt de dokter met wat advies erover. Stomme vraag maar schakelen medicijnen heel je gevoel uit of word je er rustiger van?
pi_116938642
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 16:20 schreef Danielle83 het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel bang voor dat je van tevoren niet weet hoe het uitpakt. Alleen ik wil het wel proberen. Hopelijk komt de dokter met wat advies erover. Stomme vraag maar schakelen medicijnen heel je gevoel uit of word je er rustiger van?
Verschilt per persoon. Maar staar je niet kapot op de eerste 2 weken, want dan zijn de bijverschijnselen erg aanewezig. Meestal kalmeert dat daarna.

Maar hoor mij praten, ik moet het eerst nog zien hoe het mij bevalt :{
  dinsdag 18 september 2012 @ 16:29:24 #86
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_116938986
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 16:22 schreef 1299 het volgende:

[..]

Verschilt per persoon. Maar staar je niet kapot op de eerste 2 weken, want dan zijn de bijverschijnselen erg aanewezig. Meestal kalmeert dat daarna.

Maar hoor mij praten, ik moet het eerst nog zien hoe het mij bevalt :{
De eerste 2 weken lijken me helemaal niet fijn, maar neem aan dat het ook ligt aan hoe heftig een medicijn is.

Hopelijk vind jij ook iets wat bij je past :)
pi_116941796
Ik word soms helemaal gek van mezelf en altijd maar die negatieve gedachten. Ik heb soms het idee dat ik mezelf letterlijk gek maak (als dat mogelijk is).
pi_116942397
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 10:53 schreef Murmeli het volgende:
14.gif.
pi_116943721
Voor mij werkt cognitieve gedragstherapie ook helemaal niet.
pi_116944094
Bij mij werkt het ook niet... ik kan het allemaal best bedenken nl...
Fake it till you make it...
  dinsdag 18 september 2012 @ 18:30:34 #91
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_116944357
Bij mij ook niet echt. Het heeft mij even geholpen, maar ik val nu weer keihard terug.
pi_116947663
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 18:24 schreef Nijna het volgende:
Bij mij werkt het ook niet... ik kan het allemaal best bedenken nl...
Dat had ik dus ook. Ik kan rationeel ook wel bedenken dat ik niet moet denken zoals ik denk. Maar het nare gevoel blijft.
  woensdag 19 september 2012 @ 16:55:27 #93
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_116986417
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 15:24 schreef 1299 het volgende:

Ik heb sertraline als recept meegekregen. Ik ga er nog een nachtje over slapen. Misschien moet ik niet op internet gaan speuren naar bijwerkingen, maar werd er niet vrolijk van.
pi_116988162
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 19:33 schreef julia222 het volgende:

[..]

Dat had ik dus ook. Ik kan rationeel ook wel bedenken dat ik niet moet denken zoals ik denk. Maar het nare gevoel blijft.
Idd, ik kan ook prima bedenken dat ik wel waardevol ben, maar erin geloven is een heel ander verhaal.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 16:55 schreef Danielle83 het volgende:

[..]

Ik heb sertraline als recept meegekregen. Ik ga er nog een nachtje over slapen. Misschien moet ik niet op internet gaan speuren naar bijwerkingen, maar werd er niet vrolijk van.
Ik slik ook Sertraline en de eerste twee weken heb ik wel wat last van bijwerkingen gehad, maar niet heel erg veel. Daarna had ik geen last meer van bijwerkingen en merkte ik wel effect. Bedenk goed dat op internet vooral de negatieve verhalen te lezen zijn!!! Laat je niet weerhouden door deze negatieve verhalen en probeer het iig langer dan 2 weken. Pas na een week of 6 kun je pas iets zeggen of het effect heeft of niet.
pi_116989259
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 16:55 schreef Danielle83 het volgende:

[..]

Niet te druk over maken hoor!
Eerste paar weken zijn niet altijd even fijn (ook dat wisselt per persoon, maar ik vind het dan zelf wel prettig om het iemand te vertellen zodat ik diegene kan bellen als ik me echt niet lekker voel en om dan in ieder geval niet al teveel te hoeven werken ofzo, want dat vind ik ook niet fijn als ik me gammel voel.)
Je gevoel dooft helemaal niet uit hoor, althans, als dat gebeurt past het middel niet bij je of slik je teveel. Ik heb zelf ook nooit gemerkt dat het me afvlakt ofzo, maar mijn emoties zijn gewoon net ietsje stabieler dan zonder. En dat ietsje is dan voor mij net genoeg om mezelf verder aan de gang te houden en om wel profijt te kunnen hebben van bijv therapie. (mits je een therapie hebt die bij je past)
  woensdag 19 september 2012 @ 18:07:56 #96
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_116989984
Thanks voor de reacties. Ik ben echt een leek betreft medicijnen en van reacties die alleen maar negatief zijn over het middel, kom je ook niet verder mee. Gelukkig ook fijn gesprek met mn huisarts gehad. Ik ben dus idd bang dat ik mezelf als persoon straks niet meer herken, maar dokter garandeerde dat dit niet 1 vd heftigste medicijnen zijn. Wat hierboven ook stond ik heb ook een aantal mensen die close bij me staan ingelicht in t geval als ik me niet fijn voel dat je dan iig iemand kan bellen.
pi_116994680
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 17:28 schreef julia222 het volgende:
Ik word soms helemaal gek van mezelf en altijd maar die negatieve gedachten. Ik heb soms het idee dat ik mezelf letterlijk gek maak (als dat mogelijk is).
Dat is heel goed mogelijk zelfs (helaas).
pi_116996661
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 17:28 schreef julia222 het volgende:
Zeg jij wel eens tegen jezelf ''nu ga ik mezelf gek maken met gedachtes?''

Of zijn die gedachtes er gewoon?

Denken gebeurt gewoon, constant, dat is nou eenmaal wat het denken doet, wat het is. Je hoeft daar echt niet iets mee te doen, je hoeft je er niet mee te identificeren. Wanneer je gelooft dat je gedachten iets over jou zeggen dan maak je ze persoonlijk en dan worden ze een last.

Alles waar je aandacht aan besteed wordt groter en sterker, verzetten is de grootste vorm van aandacht geven dus hoe meer je je tegen je gedachten verzet des te groter en sterker ze worden. Richt je aandacht op jezelf, op wie jij bent en wat jij wil :)
pi_117000349
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 17:35 schreef Sylvana het volgende:
Ik slik ook Sertraline en de eerste twee weken heb ik wel wat last van bijwerkingen gehad, maar niet heel erg veel. Daarna had ik geen last meer van bijwerkingen en merkte ik wel effect. Bedenk goed dat op internet vooral de negatieve verhalen te lezen zijn!!! Laat je niet weerhouden door deze negatieve verhalen en probeer het iig langer dan 2 weken. Pas na een week of 6 kun je pas iets zeggen of het effect heeft of niet.
De meeste medicijnen hebben een 'inwerktijd' nodig om aan te slaan, dat is vaak 2 weken.

In die periode kan het lijken alsof het extra kut gaat allemaal, maar dat staat ook in de bijsluiter, weliswaar in andere bewoording, maar het is een normaal randeffect.
pi_117016112
quote:
0s.gif Op woensdag 19 september 2012 20:18 schreef Canillas het volgende:

[..]

Zeg jij wel eens tegen jezelf ''nu ga ik mezelf gek maken met gedachtes?''

Of zijn die gedachtes er gewoon?

Denken gebeurt gewoon, constant, dat is nou eenmaal wat het denken doet, wat het is. Je hoeft daar echt niet iets mee te doen, je hoeft je er niet mee te identificeren. Wanneer je gelooft dat je gedachten iets over jou zeggen dan maak je ze persoonlijk en dan worden ze een last.

Alles waar je aandacht aan besteed wordt groter en sterker, verzetten is de grootste vorm van aandacht geven dus hoe meer je je tegen je gedachten verzet des te groter en sterker ze worden. Richt je aandacht op jezelf, op wie jij bent en wat jij wil :)
Die gedachtes zijn er gewoon. Ben eigenlijk veel te veel met mezelf bezig (maar niet in die zin dat ik mezelf zo geweldig vind, integendeel).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')