Mijn ervaring is dat het voor alle angsten werkt, ook sociale angsten. Het is goed om gewoon hardop tegenover jezelf toe te geven dat je je onzeker voelt en dat je bang bent in bepaalde situaties. Als je dat doet en je laat het gevoel gewoon zijn, dan zal het de volgende keer minder heftig zijn.quote:Op donderdag 13 september 2012 22:25 schreef Re het volgende:
Misschien is dat specifieker voor fobieën, denk ik. Tastbare angsten.
Dat werkt op zich ook wel, doe ik ook meestal. Maar het gaat er niet helemaal mee weg. Het wordt gewoon iets beter te hanteren. In combinatie met andere dingen helpt het wel denk ik. Dit vanwege de acceptatie van je angst die hier een grote rol bij speelt.quote:Op vrijdag 14 september 2012 00:56 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat het voor alle angsten werkt, ook sociale angsten. Het is goed om gewoon hardop tegenover jezelf toe te geven dat je je onzeker voelt en dat je bang bent in bepaalde situaties. Als je dat doet en je laat het gevoel gewoon zijn, dan zal het de volgende keer minder heftig zijn.
Dat is vind ik inderdaad de grote valkuil van puur/voornamelijk cognitief bezig zijn; je gaat dan je gedachten in, en denken dempt het gevoel want je trekt je terug in jezelf en uit de situatie. Dat voelt dan 'veilig' maar het is overleven. Eigenlijk trek je je dan terug weg van het leven en maak je het idee van moeten/willen vluchten voor gevoel groter wat uiteindelijk beperkend werkt.quote:Op vrijdag 14 september 2012 08:19 schreef Murmeli het volgende:
Cognitieve gedragstherapie doet het omgekeerde, namelijk jou zeggen dat het níet nodig Is om bang te zijn, ofwel, jezelf zeggen dat je het niet goed doet
Ik heb er idd nooit eerder medicatie voor gehad, omdat ik het simpelweg niet wilde. Nu ben ik echt op een punt dat alleen hulp niet genoeg is en dat ik even niet weet hoe nu verder. Morgen in ieder geval een afspraak met mijn huisarts gemaakt dus dat is wel fijn om alles te bespreken. Thanks voor je input iigquote:Op maandag 17 september 2012 21:08 schreef Lolaatje het volgende:
Begrijp ik goed dat je hier nog niet eerder medicatie voor hebt gebruikt? Want ik kan me voorstellen dat je dan ook niet goed weet wat je ervan kunt verwachten. Goed dat je toch de stap naar de huisarts maakt.
Ik snap dat je het liever niet zou gebruiken, ben zelf ook geen groot voorstander (vooral het gemak waarmee het soms verstrekt wordt), maar heb wel mensen gezien die er veel baat bij hadden.
Geef het aan bij je arts, je twijfels, dat je geen zombie wilt worden. Ik snap dat je graag wat ervaringen zou willen, maar staar je er niet blind op. Iedereen reageert anders op medicatie en ervaringen kunnen ook weer verschillen door een andere dosering. Wat de één als licht/niet zo heftig ervaart, kan de ander door bijwerkingen als erg vervelend ervaren.
Overleg vooral goed met je arts en laat je ook voorlichten over de tijd die nodig is om op de medicatie ingesteld te worden.
Sterkte!
Daar ben ik ook wel bang voor dat je van tevoren niet weet hoe het uitpakt. Alleen ik wil het wel proberen. Hopelijk komt de dokter met wat advies erover. Stomme vraag maar schakelen medicijnen heel je gevoel uit of word je er rustiger van?quote:Op dinsdag 18 september 2012 15:24 schreef 1299 het volgende:
Join the club zou ik zeggen
Ik was een tijdje clean na jarenlang sertraline gebruikt te hebben. Dat had weinig effect overigens, maar dat is altijd lastig te bepalen zeker na jarenlang gebruik.
Ik heb vandaag een voorschrift Escitalopram gehad van de psychiator. Ben er nog niet 100% uit of ik er wel aan wil. Maar je weet gewoon niet van te voren waar je goed aan doet.
Verschilt per persoon. Maar staar je niet kapot op de eerste 2 weken, want dan zijn de bijverschijnselen erg aanewezig. Meestal kalmeert dat daarna.quote:Op dinsdag 18 september 2012 16:20 schreef Danielle83 het volgende:
[..]
Daar ben ik ook wel bang voor dat je van tevoren niet weet hoe het uitpakt. Alleen ik wil het wel proberen. Hopelijk komt de dokter met wat advies erover. Stomme vraag maar schakelen medicijnen heel je gevoel uit of word je er rustiger van?
De eerste 2 weken lijken me helemaal niet fijn, maar neem aan dat het ook ligt aan hoe heftig een medicijn is.quote:Op dinsdag 18 september 2012 16:22 schreef 1299 het volgende:
[..]
Verschilt per persoon. Maar staar je niet kapot op de eerste 2 weken, want dan zijn de bijverschijnselen erg aanewezig. Meestal kalmeert dat daarna.
Maar hoor mij praten, ik moet het eerst nog zien hoe het mij bevalt
quote:Op zaterdag 1 september 2012 10:53 schreef Murmeli het volgende:
Ik geloof niet in cognitieve gedragstherapie. Het is pure symptoombestrijding, je verbiedt jezelf dan als het ware om bang te zijn. Ofwel, je veroordeelt jezelf, kan zelfs averechts werken. Je moet eerst weten waarom je bang bent, daarna kan je het (bijv dmv cogn.gedr.Th) veranderen.
Dat had ik dus ook. Ik kan rationeel ook wel bedenken dat ik niet moet denken zoals ik denk. Maar het nare gevoel blijft.quote:Op dinsdag 18 september 2012 18:24 schreef Nijna het volgende:
Bij mij werkt het ook niet... ik kan het allemaal best bedenken nl...
Ik heb sertraline als recept meegekregen. Ik ga er nog een nachtje over slapen. Misschien moet ik niet op internet gaan speuren naar bijwerkingen, maar werd er niet vrolijk van.quote:Op dinsdag 18 september 2012 15:24 schreef 1299 het volgende:
Join the club zou ik zeggen
Ik was een tijdje clean na jarenlang sertraline gebruikt te hebben. Dat had weinig effect overigens, maar dat is altijd lastig te bepalen zeker na jarenlang gebruik.
Ik heb vandaag een voorschrift Escitalopram gehad van de psychiator. Ben er nog niet 100% uit of ik er wel aan wil. Maar je weet gewoon niet van te voren waar je goed aan doet.
Idd, ik kan ook prima bedenken dat ik wel waardevol ben, maar erin geloven is een heel ander verhaal.quote:Op dinsdag 18 september 2012 19:33 schreef julia222 het volgende:
[..]
Dat had ik dus ook. Ik kan rationeel ook wel bedenken dat ik niet moet denken zoals ik denk. Maar het nare gevoel blijft.
Ik slik ook Sertraline en de eerste twee weken heb ik wel wat last van bijwerkingen gehad, maar niet heel erg veel. Daarna had ik geen last meer van bijwerkingen en merkte ik wel effect. Bedenk goed dat op internet vooral de negatieve verhalen te lezen zijn!!! Laat je niet weerhouden door deze negatieve verhalen en probeer het iig langer dan 2 weken. Pas na een week of 6 kun je pas iets zeggen of het effect heeft of niet.quote:Op woensdag 19 september 2012 16:55 schreef Danielle83 het volgende:
[..]
Ik heb sertraline als recept meegekregen. Ik ga er nog een nachtje over slapen. Misschien moet ik niet op internet gaan speuren naar bijwerkingen, maar werd er niet vrolijk van.
Niet te druk over maken hoor!quote:Op woensdag 19 september 2012 16:55 schreef Danielle83 het volgende:
[..]
Ik heb sertraline als recept meegekregen. Ik ga er nog een nachtje over slapen. Misschien moet ik niet op internet gaan speuren naar bijwerkingen, maar werd er niet vrolijk van.
Dat is heel goed mogelijk zelfs (helaas).quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:28 schreef julia222 het volgende:
Ik word soms helemaal gek van mezelf en altijd maar die negatieve gedachten. Ik heb soms het idee dat ik mezelf letterlijk gek maak (als dat mogelijk is).
Zeg jij wel eens tegen jezelf ''nu ga ik mezelf gek maken met gedachtes?''quote:Op dinsdag 18 september 2012 17:28 schreef julia222 het volgende:
Ik word soms helemaal gek van mezelf en altijd maar die negatieve gedachten. Ik heb soms het idee dat ik mezelf letterlijk gek maak (als dat mogelijk is).
De meeste medicijnen hebben een 'inwerktijd' nodig om aan te slaan, dat is vaak 2 weken.quote:Op woensdag 19 september 2012 17:35 schreef Sylvana het volgende:
Ik slik ook Sertraline en de eerste twee weken heb ik wel wat last van bijwerkingen gehad, maar niet heel erg veel. Daarna had ik geen last meer van bijwerkingen en merkte ik wel effect. Bedenk goed dat op internet vooral de negatieve verhalen te lezen zijn!!! Laat je niet weerhouden door deze negatieve verhalen en probeer het iig langer dan 2 weken. Pas na een week of 6 kun je pas iets zeggen of het effect heeft of niet.
Die gedachtes zijn er gewoon. Ben eigenlijk veel te veel met mezelf bezig (maar niet in die zin dat ik mezelf zo geweldig vind, integendeel).quote:Op woensdag 19 september 2012 20:18 schreef Canillas het volgende:
[..]
Zeg jij wel eens tegen jezelf ''nu ga ik mezelf gek maken met gedachtes?''
Of zijn die gedachtes er gewoon?
Denken gebeurt gewoon, constant, dat is nou eenmaal wat het denken doet, wat het is. Je hoeft daar echt niet iets mee te doen, je hoeft je er niet mee te identificeren. Wanneer je gelooft dat je gedachten iets over jou zeggen dan maak je ze persoonlijk en dan worden ze een last.
Alles waar je aandacht aan besteed wordt groter en sterker, verzetten is de grootste vorm van aandacht geven dus hoe meer je je tegen je gedachten verzet des te groter en sterker ze worden. Richt je aandacht op jezelf, op wie jij bent en wat jij wil
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |