abonnement Unibet Coolblue
pi_145147693
Ik heb verder geen verstand wat er voor richtlijnen zijn, maar gewoon als moeder zou ik er niet zo veel moeite mee hebben dat het geen native speaker of iemand is die volledig Engels heeft gestudeerd. Voor mij zou dan op de basisschool prioriteit hebben dat ze er ueberhaupt mee in aanraking komen en woorden leren, zodat ze zich verstaanbaar kunnen maken. Maar als iemand bewust voor een tweetalige school kiest, kijkt die er misschien heel anders tegenaan.
  Moderator vrijdag 3 oktober 2014 @ 09:27:04 #202
5428 crew  miss_sly
pi_145147817
Engelse les van een niet native speaker vind ik iets anders dan tweetalig les. Tenminste, als ik het goed begrijp worden dan ook andere lessen in het Engels gegeven. In dat geval vind ik ook dat het native speakers moeten zijn.
Wij hebben ook besloten om gewoon Nederlands te doen, terwijl mijn vriend al 20 jaar voor een internationaal bedrijf werkt en zijn Engels (dat hij ook dagelijks spreekt, leest en schrijft) echt heel goed is. Ook zijn uitspraak. Maar hij is gewoon geen native speaker, dus vinden we dat we dat niet moeten doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 09:30:13 #203
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_145147880
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:02 schreef Dot. het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met een tweetalige school en Engels docenten? Ik heb zelf Engels gestudeerd en ook lesgegeven op een tweetalige school, maar dat kwam er op neer dat docenten zonder echt gedegen talenopleiding gewoon hun lessen deden in het Engels. Het enige vak waar dan wel een native speaker voor de klas stond was mijn stagebegeleider, dus Engels. Ik ben daardoor wat skeptisch geworden over tweetalig onderwijs, omdat ik eigenlijk alleen een native speaker zou vertrouwen om het ook zo consequent goed te doen. Ik ga bijvoorbeeld mijn eigen kind ook niet tweetalig opvoeden, omdat het gewoon niet mijn moedertaal is, ondanks dat ik het wel vloeiend (en dagelijks) spreek. Nu is dat al weer een paar jaar geleden, dus misschien is er inmiddels een richtlijn voor oid?
Zelfde achtergrond en precies dezelfde bezwaren hier. Ik zie tweetalig vwo wel als een mogelijkheid voor extra uitdaging mocht ik een hele slimme krijgen. Maar Engels vanaf groep 1 of tweetalig basisonderwijs zal ik niet snel voor kiezen.

Resultaat van tvwo wat ik gehoord heb (door lln te begeleiden die pre university college deden) vond ik ook niet denderend. Aan de andere aknt, toen wist ik nog niet hoe zwak het niveau van gewone eindexamenkandidaten was (schrijven dan he, lezen in Engels kunnen nlse kinderen echt heel goed).

Heb zelf mijn Engels opgepikt van native speakers door vele vakanties toen ik klein was, die manier spreekt me meer aan.
Kwak
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 09:30:42 #204
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145147888
Jemig, 1000 euro. Met 3 kinderen zou dat dan al geen optie mee zijn joh :o
pi_145148242
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:27 schreef miss_sly het volgende:
Engelse les van een niet native speaker vind ik iets anders dan tweetalig les. Tenminste, als ik het goed begrijp worden dan ook andere lessen in het Engels gegeven. In dat geval vind ik ook dat het native speakers moeten zijn.
Wij hebben ook besloten om gewoon Nederlands te doen, terwijl mijn vriend al 20 jaar voor een internationaal bedrijf werkt en zijn Engels (dat hij ook dagelijks spreekt, leest en schrijft) echt heel goed is. Ook zijn uitspraak. Maar hij is gewoon geen native speaker, dus vinden we dat we dat niet moeten doen.
Ja idd.

Maar juist voor een tweetalige basisschool zou ik native speakers erg belangrijk vinden, want het is toch een basis die je legt en waar je specifiek voor kiest. Een lesje zo nu en dan kan idd prima door een Nederlandse docent worden gegeven.

Tweetalig vwo lijkt me idd een mooie uitdaging, maar afhankelijk van het niveau van mijn kind en het Engels is gymnasium of technasium dat ook :)

Hier overigens veel BBC vroeger :)
pi_145148248
De school die we hebben gekozen heeft alleen native speakers die al hun lessen in het Engels geven. Dat was ook mijn voorwaarde want ondanks dat ik veel met Engels bezig ben en het dagelijks spreek en schrijf, vind dat toch beduidend anders.
Tweetalig vwo ben ik nog niet mee bezig, eerst maar eens zien hoe ze de basisschool doorkomt. Mocht ze net zo slim zijn als ML en ik, dan is dat zeker een optie.

Hier voeden we ook niet tweetalig op, maar we hebben wel een aantal Engelse boekjes en ze hoort het regelmatig voorbij komen, dus ze pakt het wel mee.
Home is where the O+ is...
pi_145149971
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:30 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Zelfde achtergrond en precies dezelfde bezwaren hier. Ik zie tweetalig vwo wel als een mogelijkheid voor extra uitdaging mocht ik een hele slimme krijgen. Maar Engels vanaf groep 1 of tweetalig basisonderwijs zal ik niet snel voor kiezen.

Resultaat van tvwo wat ik gehoord heb (door lln te begeleiden die pre university college deden) vond ik ook niet denderend. Aan de andere aknt, toen wist ik nog niet hoe zwak het niveau van gewone eindexamenkandidaten was (schrijven dan he, lezen in Engels kunnen nlse kinderen echt heel goed).

Heb zelf mijn Engels opgepikt van native speakers door vele vakanties toen ik klein was, die manier spreekt me meer aan.
mijnes krijgt wel Engels vanaf groep 1, dat was nieuw geïntroduceerd. Bij inschrijven wisten we wel dat ze ermee bezig waren maar niet dat het zo intensief zou zijn :D ik vind het wel grappig en ze pikt het snel op.

Dit is bijv. een opdrachtje die ze gemaakt hebben in groep 1.


ze moesten dus een huis tekenen met de items erin die genoemd waren. Het thema was huis en dan wordt er binnen dat thema dus ook Engels gegeven.

:)
pi_145150215
Bij Floris gaan ze dit jaar beginnen met Engels in de kleuterklassen.
Denk dat ie dat wel leuk gaat vinden, hij pikt Engels best snel op (sowieso pikt ie dingen snel op), dus een leuke basis.
Geen idee hoe het precies toegepast gaat worden trouwens.
pi_145150274
In onze directe omgeving is er helaas geen tweetalig basisonderwijs. Nu is dat ook geen must wat mij betreft aangezien mijn moeder Schots is+ mijn eerste taal Engels is. Hij krijgt dus wel wat mee. We hebben ook gevraagd of mijn moeder op de oppasdag alleen maar Engels tegen hem praat :P.

Verder zijn wij ook al aan het oriënteren :{ dus ik lees mee.
pi_145150319
Bij Anne op school krijgen alle groepen Engels van een native speaker, dus ook al bij de kleuters. Ze krijgen 1 keer per week les. Anne heeft het nu twee keer gehad en komt thuis met allerlei Engels liedjes, dus ze vindt het erg leuk.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 11:28:31 #211
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_145150368
Ik denk gewoon dat ik me persoonlijk zou ergeren aan de taalfouten en slechte uitspraak van veel basisschool docenten (en ik heb al een baisschool boek gezien met een dikke vette fout erin..)

T gevoel dat ik mijn kind dat dan weer af moet leren ofzo. Spelenderwijs woordjes oppikken is natuurlijk altijd goed.

Tenzij er native speakers zijn dus. Maar dat is helaas lang niet altijd zo -O-
Kwak
pi_145150523
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 11:28 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk gewoon dat ik me persoonlijk zou ergeren aan de taalfouten en slechte uitspraak van veel basisschool docenten (en ik heb al een baisschool boek gezien met een dikke vette fout erin..)

T gevoel dat ik mijn kind dat dan weer af moet leren ofzo. Spelenderwijs woordjes oppikken is natuurlijk altijd goed.
Ik kreeg op de basisschool aangeleerd dat iemand langs mij zat :X Erg Brabantse fout en toen mijn moeder me verbeterde zei ik dat de juf dat zo zei, dus het kan ook gewoon in het Nederlands fout gaan.

Maar een school waar een native speaker alle klassen af gaat vind ik erg leuk klinken!

Wij hebben hier 1 school op loopafstand zonder een grote weg ertussen, dus ik hoop heel erg dat die bij onze wensen aansluit straks. Ze hebben de laatste jaren onder wat strenger toezicht gestaan, dus even kijken hoe dat verbetert. Het is wel een christelijke school, inclusief ochtend- en middaggebed, maar mijn vriend is christelijk en thuis doen we er niks mee, dus ik vind het wel ok als er op school wel aandacht aan wordt besteed. Al wil ik wel weten hoe ze omgaan met de hel, want tegen mijn kind vertellen dat God en Jezus van hem houden is 1 ding, maar zeggen dat bepaalde mensen (waaronder dus mama) naar de hel gaan vind ik een tweede. En je zou denken dat dat niet wordt verteld op basisscholen, maar helaas was dat op de school van mijn vriend toch echt anders.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 13:56:49 #213
381212 Gulara
From the future
pi_145154710
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 23:42 schreef Cwen het volgende:

[..]

Ja, tussen de middag. Er wordt ook opvang aangeboden, van 14,00-18.00 uur, maar daar betaal je uiteraard een gewoon opvangtarief voor.

Miss_sly, ja, wij vinden het an sich het ook waard. Maar ik vind het ook wel enorm moeilijk in te schatten wat nu écht waaraan opgaat.

Gulara, hoe is het daar geregeld dan? En jullie willen weer terug dan?
We blijven sowieso niet voor altijd. En ik vind van alles mis met het schoolsysteem. Walgelijke schooluniformen (jaren '50 meets biblebelt) en dan ook nog van verschrikkelijk materiaal. Maar niet in de les mogen als je die vreselijke kriebelsokken niet aan hebt.
Privé en staatsscholen, dat onderscheid vind ik niks. Privéscholen zijn vaak ook jongens- of meisjesscholen.
Erg prestatiegericht allemaal. Reclame maken op billboards wat je scores zijn en zo.
Toen ik ooit met wat zwangere vrouwen zat en vertelde dat ik een jongetje kreeg werd me meteen dringen op het hart gedrukt hem snel in te schrijven voor Die Ene private boyschool.
Montessori is privé. Moet je met een vergrootglas zoeken, heel bijzonder.
Oh en ik zag laatst een school waar je vanaf je 9de van zo-vr. kunt boarden, zodat je kind zich volledig op zijn/ haar academische carrière kan richten. :r

Om eens een paar dingen op te noemen. :')
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 13:59:49 #214
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_145154785
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 11:28 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk gewoon dat ik me persoonlijk zou ergeren aan de taalfouten en slechte uitspraak van veel basisschool docenten (en ik heb al een baisschool boek gezien met een dikke vette fout erin..)

T gevoel dat ik mijn kind dat dan weer af moet leren ofzo. Spelenderwijs woordjes oppikken is natuurlijk altijd goed.

Tenzij er native speakers zijn dus. Maar dat is helaas lang niet altijd zo -O-

hier in de provincie was een proef met drietalig onderwijs. (ned-eng-fries) de nagels krulden echt van je tenen van alleen al het engels in het promofilmpje. :X
het idee was prima. De uitvoering kan beter. ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:01:00 #215
381212 Gulara
From the future
pi_145154820
Oh en als we in Nederland zouden wonen zou ik wel voor tweetalig (of in ieder geval met veel Engels) onderwijs gaan. Zonde om die hersens van het arme kind nu zo te laten kraken en er vervolgens niks mee te doen. Plus de helft van onze vriendenkring spreekt geen Nederlands, dus praktisch gezien is het ook wel handig.
Ik zou trouwens in Nederland wel graag op een tweetalige school willen werken. En dus ook Engels geven. :@

En hoewel ons Engels meer dan prima is spreken wij ook gewoon Nederlands tegen hem. Vooral ook omdat het heel raar is om Engels tegen je kind te praten. :P
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:04:56 #216
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145154938
Dat klinkt echt verschrikkelijk Gulara :o

Ik ga volgende week ook een rondje bellen. Hier in de directe omgeving 3 scholen: een openbare, een christelijke en een katholieke.

De openbare sluit op papier het beste aan bij ons maar staat onder toezicht en zit in een verbetertraject. de Christelijke school viert een heleboel dingen niet op grond van haar overtuiging (oa carnaval) en dat vind ik alweer niks en de katholieke schijnt een janboel te zijn in het bestuur en directie. Zodra er gebeden wordt, haak ik sowieso al af.

Maar even kijken hoe het met het traject van de openbare staat en anders toch maar buiten de wijk kijken (wat ook betekent dat we (in het begin) de kinderen met de auto naar school moeten brengen en ze altijd over moeten blijven).
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:17:18 #217
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_145155370
Ik werk op een middelbare school die drie jaar onder verscherpt toezicht heeft gestaan en dat was echt geen slechte school.

De kwaliteitskaart is m.i. een ruk-instrument dat dingen in cijfers vat die niet altijd zo negatief zijn als ze lijken. Bovendien is een verbetertraject juist een reden dat er op die school misschien wel meer gewerkt wordt aan zwakke plekken dan op net-voldoende scholen.

Bij ons zijn alle afdelingen weer groen en daar hebben we keihard voor gewerkt, maar om nou te zeggen dat het onderwijs en de mensen zoveel anders zijn dan daarvoor...
Kwak
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:38:22 #218
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145156034
Klopt ook wel. En zeker omdat het hier nog sowieso 1,5 jaar duurt voordat de eerste naar school gaat.

Maar goed, die cito scores zijn blijkbaar wel beneden niveau. En dat mag dan misschien een heel ruk-instrument zijn om te meten. Het is wel belangrijk voor de middelbare school keuze. Zeker als die de score wel zwaar laten meewegen.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:43:46 #219
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_145156163
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:38 schreef Kyara het volgende:
Klopt ook wel. En zeker omdat het hier nog sowieso 1,5 jaar duurt voordat de eerste naar school gaat.

Maar goed, die cito scores zijn blijkbaar wel beneden niveau. En dat mag dan misschien een heel ruk-instrument zijn om te meten. Het is wel belangrijk voor de middelbare school keuze. Zeker als die de score wel zwaar laten meewegen.
maar ook afhankelijk van het publiek van de school, en of er veel mee geoefend wordt (wat niet de bedoeling is, maar veel scholen wel doen).... de cito is zo gemaakt dat kindjes zonder oefenen gewoon hun niveau moeten kunnen scoren. scholen waar geoefend wordt leveren geinflateerde scores en hogere gemiddeldes op... dat lijkt fijn, maar straks zit je kindje op de havo terwijl t veel te moeilijk is ofzo... thuis oefenen gebeurt overigens ook...

(ik bedoelde meer indicatoren als of er te veel kinderen blijven zitten oid, en voor middelbare scholen: wij hebben vaak kinderen die een kans krijgen op een hoger niveau, dan is je rendement dus slechter, maakt dat je een slechte school?)
Kwak
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:46:25 #220
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145156241
Ja, maar dat is dus wel het lastige. Als leek, want dat ben ik natuurlijk, weet ik niet precies waar die slechte score door komt.

En teveel zitten blijvers... tja, als er veel decemberkindjes zijn die toch wat langer blijven kleuteren dan telt dat ook al als zitten blijven toch?
pi_145156563
Afgezien van de scores moet het ook gewoon goed voelen.
Dus vooral overal gaan kijken. En van wat bidden worden ze niet slechter. Daar zijn wel veel gradaties in, snap ik. Bij mij zitten ze op een katholieke school. Helemaal prima, bijbelverhalen en wat activiteiten rond Kerst en Pasen. Ik heb er niets mee. Maar de kinderen vinden het leuk. Kunnen ze later normaal een kruiswoordpuzzel maken :)


Mijn collega had alles helemaal uitgezocht maar in de eerste week bleek de school in de praktijk totaal anders (ook te voelen). Dus toen nog een snelle switch moeten doen.
Met een meidenkwartet
pi_145156604
Niet meer. Dat was wel een aantal jaren zo, maar in de praktijk werden daardoor teveel kinderen doorgestuurd naar groep 3 die dat nog helemaal niet aankonden. Of kregen scholen een slechte beoordeling op basis van die decemberkinderen.

Nu tellen alleen de kinderen die voor 1 oktober geboren zijn als een doublure en spreek je van 'kleuterverlenging' bij kinderen tussen oktober en januari, maar die tellen niet mee in de officiële 'zittenblijven-telling'
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 15:07:55 #223
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_145156687
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:46 schreef Kyara het volgende:
Ja, maar dat is dus wel het lastige. Als leek, want dat ben ik natuurlijk, weet ik niet precies waar die slechte score door komt.

En teveel zitten blijvers... tja, als er veel decemberkindjes zijn die toch wat langer blijven kleuteren dan telt dat ook al als zitten blijven toch?
ah ik zie dat dat niet meer zo is (ze hebben zelfs een poosje tussen 1 oktober en 1 januari meegeteld volgens mij).

oh of dat is de kleuterverlenging waar fannetje t over heeft.

tellen ze dat niet negatief mee Fannetje? :@ mijn moeder heeft geen kleuters meer voor vast dus heeft er niet zoveel mee te maken.
Kwak
pi_145156736
Nee, de kids tussen 1 okt en 1 jan zitten nu in een 'grijs gebied'. Prima als ze door gaan naar 3, maar ook prima als ze nog een jaar blijven. Wel fijn voor ons kleuterjuffen ;)
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 15:28:06 #225
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145157234
En ook fijn voor de ouders, dat je kind gewoon wat langer kan kleuteren in plaats van dat je moet lullen als brugman om je kind naar groep 0 te sturen in plaats van naar groep 1.
pi_145159024
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:01 schreef Gulara het volgende:
Oh en als we in Nederland zouden wonen zou ik wel voor tweetalig (of in ieder geval met veel Engels) onderwijs gaan. Zonde om die hersens van het arme kind nu zo te laten kraken en er vervolgens niks mee te doen. Plus de helft van onze vriendenkring spreekt geen Nederlands, dus praktisch gezien is het ook wel handig.
Ik zou trouwens in Nederland wel graag op een tweetalige school willen werken. En dus ook Engels geven. :@

En hoewel ons Engels meer dan prima is spreken wij ook gewoon Nederlands tegen hem. Vooral ook omdat het heel raar is om Engels tegen je kind te praten. :P
In jullie geval kan ik het me idd wel voorstellen.
Ik ken iemand waarvan het kind naar de tweetalige school van cwen gaat. Zij hebben een aantal jaar in Engeland gewoond. Oudste kind is er ook geboren, dan snap ik de keuze ook wel.

Ik heb hem eigenlijk nooit in de keuze meegenomen (nou ging ik ook pas vorig jaar serieus naar scholen kijken en was ik sowieso te laat geweest ivm de wachtlijst ;))
Maar ik denk dat mijn kind beter op zijn plek zit op de school waar hij nu zit.
En ik geloof dat ik om de kosten ook wel afgehaakt was.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 17:42:39 #227
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_145160609
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:38 schreef Kyara het volgende:
Klopt ook wel. En zeker omdat het hier nog sowieso 1,5 jaar duurt voordat de eerste naar school gaat.

Maar goed, die cito scores zijn blijkbaar wel beneden niveau. En dat mag dan misschien een heel ruk-instrument zijn om te meten. Het is wel belangrijk voor de middelbare school keuze. Zeker als die de score wel zwaar laten meewegen.
dat wordt minder hè. De citotoets is bij ons al verschoven naar mei en ze plaatsen volgens een plaatsingssysteem dat alle scores meeweegt vanaf groep 6.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 17:44:04 #228
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145160652
Maar neemt de onderwijsinspectie dan ook niet als die scores mee in hun beoordeling?

Het lijkt me toch stug dat zo'n rapport helemaal nergens op slaat?
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 17:48:30 #229
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_145160783
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 17:44 schreef Kyara het volgende:
Maar neemt de onderwijsinspectie dan ook niet als die scores mee in hun beoordeling?

Het lijkt me toch stug dat zo'n rapport helemaal nergens op slaat?
dat lijkt me wel ja. Maar ik doelde meer op de eindcito die eers leidend was. En dan nog; onze school presteerde ook onder de maat. Nu zitten we bij de top. :') met dezelfde populatie is dat raar. Kinderen beter getraind in de 'citomethode'. En leraren die weten waar ze precies de vinkjes moeten zetten denk ik wel eens. :@

Misschien ook eens goed te kijken waar de uitstroom heengaat en hoe lang die op uitstroomniveau blijven zitten. (Veel afstromers geeft ook wat aan in die zin. Maar opstromers ook)

Geen idee of zoiets mogelijk is hoor. Maar dit valt mij nu (negatief) op
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 18:17:12 #230
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145161539
Ik weet niet of dat te achterhalen is maar dat is wel een goed idee inderdaad.

Want het valt mij wel op dat zodra ik aangeef dat de school onder toezicht staat, iedereen maar begint over dat dat niks hoeft te zeggen en dat het maar cijfertjes zijn enzo. Maar goed, het zegt natuurlijk wel iets lijkt me. Alleen ik weet niet hoe ik moet beoordelen of ik die onder toezichtstelling wel of niet moet laten meewegen in de schoolkeuze.
pi_145194591
zijn hier ouders die kinderen op een gemengde school hebben of waar kinderen met veel verschillende nationaliteiten/ achtergronden zitten? of misschien zelfs op zo een school hebben gezeten?

ik heb een (openbare) basisschool op het oog, die mij qua ligging en klasgrootte wel aanspreekt, maar ik ben bang dat er groepsvorming komt en misschien in de pauzes niet altijd Nederlands wordt gesproken, ook is het een vrij kleine school en ik weet niet hoe het dan zit met de financiële middelen in vergelijking met een grotere school, de Cito scores verschillen trouwens niet zo veel van andere scholen
pi_145194741
Gulara, dat klinkt afschuwelijk.. Is thuisscholing een optie daar, of kennen ze dat niet?

Ik ontdekte gisteren overigens dat wij geen 30 per maand maar 40 per maand betalen, dus 400 per jaar. Maar heej, het kind is er dolgelukkig dus O+
pi_145194934
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 20:12 schreef Zana het volgende:
zijn hier ouders die kinderen op een gemengde school hebben of waar kinderen met veel verschillende nationaliteiten/ achtergronden zitten? of misschien zelfs op zo een school hebben gezeten?

ik heb een (openbare) basisschool op het oog, die mij qua ligging en klasgrootte wel aanspreekt, maar ik ben bang dat er groepsvorming komt en misschien in de pauzes niet altijd Nederlands wordt gesproken, ook is het een vrij kleine school en ik weet niet hoe het dan zit met de financiële middelen in vergelijking met een grotere school, de Cito scores verschillen trouwens niet zo veel van andere scholen
Ja ik. Volgens mij praten de kinderen altijd Nederlands met elkaar, en ook met hun ouders over het algemeen als ze op school zijn. Een van mijn dochters beste vriendinnetjes uit de klas is Duits, een ander Marokkaans. Wat ik erg fijn vindt, is dat er echt van alles zit: Nederlands, Duits, Engels, Turks, Marokkaans, Surinaams, Chinees, Pools. Het is dus ook niet zo dat er grote groepen van één nationaliteit zijn, wat de kans op kliekjes kleiner maakt.
pi_145196623
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 20:24 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ja ik. Volgens mij praten de kinderen altijd Nederlands met elkaar, en ook met hun ouders over het algemeen als ze op school zijn. Een van mijn dochters beste vriendinnetjes uit de klas is Duits, een ander Marokkaans. Wat ik erg fijn vindt, is dat er echt van alles zit: Nederlands, Duits, Engels, Turks, Marokkaans, Surinaams, Chinees, Pools. Het is dus ook niet zo dat er grote groepen van één nationaliteit zijn, wat de kans op kliekjes kleiner maakt.
heb je er echt voor gekozen of was het gewoon vanwege praktische overwegingen?
en hoe is dan het contact tussen de ouders en bijvoorbeeld bij vriendjes spelen?
en welke feestdagen vieren ze op school, hier wordt dan bijvoorbeeld geen kerstfeest gevierd, maar een "sfeerfeest"
pi_145197264
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 20:12 schreef Zana het volgende:
zijn hier ouders die kinderen op een gemengde school hebben of waar kinderen met veel verschillende nationaliteiten/ achtergronden zitten? of misschien zelfs op zo een school hebben gezeten?

ik heb een (openbare) basisschool op het oog, die mij qua ligging en klasgrootte wel aanspreekt, maar ik ben bang dat er groepsvorming komt en misschien in de pauzes niet altijd Nederlands wordt gesproken, ook is het een vrij kleine school en ik weet niet hoe het dan zit met de financiële middelen in vergelijking met een grotere school, de Cito scores verschillen trouwens niet zo veel van andere scholen
Ja, ik als kind. Hier waren het buiten nederlanders enkel turkse en marokkaanse kinderen. Die niet altijd nederlands praatte in de pauze. Dit was ook een kleine school en kregen extra geld hiervoor.
  zaterdag 4 oktober 2014 @ 21:55:36 #236
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_145198150
Mijn kind zit op een gemengde school. Speciaal onderwijs in een grote stad, dan is dat onontkoombaar. Er wordt altijd nederlands gepraat en ik merk niets van kliekjesvorming. Kerst en Sinterklaas worden gewoon gevierd, maar het valt me wel op dat mijn zoon wel veel weet van de andere geloven en gebruiken. Meer dan mijn dochter die op een witte school zit.
Er is geen of nauwelijks contact met andere ouders, maar dat heeft meer te maken met het feit dat je geen andere ouders ziet. Bijna alle kinderen worden gebracht en gehaald met de taxi. Als ik mijn kind zelf breng of haal, dan sta ik tussen de taxichauffeurs en een enkele ouder.

[ Bericht 15% gewijzigd door livelink op 04-10-2014 22:00:48 ]
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 5 oktober 2014 @ 07:07:13 #237
381212 Gulara
From the future
pi_145206490
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2014 20:17 schreef L-E het volgende:
Gulara, dat klinkt afschuwelijk.. Is thuisscholing een optie daar, of kennen ze dat niet?

Ik ontdekte gisteren overigens dat wij geen 30 per maand maar 40 per maand betalen, dus 400 per jaar. Maar heej, het kind is er dolgelukkig dus O+
Ja dat kennen ze wel, maar dat vind ik ook stom. :P
  zondag 9 november 2014 @ 13:36:27 #238
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146461129
Morgen afspraak bij 1 van de 3 scholen hier in de buurt. Ik vind het zo ontzettend lastig. -O-
Topics doorgeplozen, websites bekeken, vragen opgesteld maar ik zie gewoon echt door de bomen het bos niet meer. Morgen maar over me heen laten komen.

Hoe hebben jullie je voorbereid op een kennismakingsgesprek?
pi_146461683
Niet, eigenlijk... :@
Nu hadden we eigenlijk van tevoren al bedacht dat het die school ging worden, want daar gingen de kinderen van een vriendin van me ook al naartoe want lekker dichtbij, en ik had/heb niet zo'n zwaar eisenpakket eerlijk gezegd. Ik heb me met name laten leiden door gevoel. Hoe is de sfeer op die school? Voel ik me er thuis, en zullen mijn kinderen zich daar thuis voelen? En dat ging eigenlijk in 1 keer goed. We hebben ook niet bij andere scholen gekeken.
pi_146461833
Hier was de basisschool al gekozen toen zoon 1 was. Zoon was de 1 na laatste op de lijst en dan zat de groep vol.

Het is de dichtstbijzijnde school, wat een handige bijkomstigheid is. Het is een middelgrote en katholieke school.

De visie van deze school sprak ons erg aan.

Van tevoren heb ik alle sites vd scholen uit de buurt bekeken. 1 school gekozen om te gaan kijken en dat is hem geworden.

(zoon is nu pas 20 mnd)
  zondag 9 november 2014 @ 13:58:50 #241
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_146461906
+1 wat Shandaly zegt eigenlijk, ik heb vooral gekozen op gevoel. De sfeer was er heel leuk, het verhaal van de directeur sloot heel erg aan op onze visie en belevingswereld en ik heb er zelf ook op school gezeten dus wij waren al voor 80% zeker van onze keus. We wonen er ook vlak achter, dus Stef kan als hij ouder is zelf naar school zonder een drukke weg over te hoeven steken.
3!
  zondag 9 november 2014 @ 14:20:01 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_146462720
Afgewezen voor de dichtstbijzijnde school (1.1 km) omdat we te ver weg wonen :')
Ze hanteren een afstandsbeleid om te voorkomen dat allerlei kinderen van andere wijken (die alternatieven dichterbij hebben), op die school worden geplaatst, dat wij in een uithoekje van dezelfde wijk zitten is daarbij jammer voor ons.... of juist niet, want de afwijzingsbrief bevatte maar liefs 3 spel- en stijlfouten.

Nu gaat hij naar een school 2,2 km hier vandaan, er zit zelfs een andere wijk tussen |:(
Wel een vrijwel compleet witte school met hoge citoscores en uitstroom.

Afhankelijk van hoe de weginrichting tzt gaat worden kan het zelfs zijn dat ik vrijwel langs de dichtstbijzijnde school moet rijden om hem naar school te brengen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_146463290
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 13:52 schreef Shandaly het volgende:
Niet, eigenlijk... :@
Nu hadden we eigenlijk van tevoren al bedacht dat het die school ging worden, want daar gingen de kinderen van een vriendin van me ook al naartoe want lekker dichtbij, en ik had/heb niet zo'n zwaar eisenpakket eerlijk gezegd. Ik heb me met name laten leiden door gevoel. Hoe is de sfeer op die school? Voel ik me er thuis, en zullen mijn kinderen zich daar thuis voelen? En dat ging eigenlijk in 1 keer goed. We hebben ook niet bij andere scholen gekeken.
Dit eigenlijk :D behalve dat ik niemand kende die op die school zat. Neefje en nichtje zitten op een andere school hier in de wijk. Die is dichterbij voor ons trouwens. Maar katholiek hoefde voor ons niet zo.
pi_146464401
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 13:36 schreef Kyara het volgende:
Morgen afspraak bij 1 van de 3 scholen hier in de buurt. Ik vind het zo ontzettend lastig. -O-
Topics doorgeplozen, websites bekeken, vragen opgesteld maar ik zie gewoon echt door de bomen het bos niet meer. Morgen maar over me heen laten komen.

Hoe hebben jullie je voorbereid op een kennismakingsgesprek?
Waarschijnlijk heb je er al lang over nagedacht, maar ik zou de school ook vragen naar het tweelingenbeleid (ik neem aan dat je je meiden naar dezelfde school wilt laten gaan over een paar jaar). Er zijn hier in het dorp scholen die tweelingen pertinent niet bij elkaar zetten.

Ik heb er bij het kiezen van de school nog geen rekening mee gehouden, want wist ik veel dat ik een tweeling zou krijgen. :+ Ik heb wel gelijk toen ik van de tweeling wist naar het beleid van onze school gevraagd, omdat ik op het moment van naar school gaan zelf wil bepalen of ze wel of niet bij elkaar in de klas komen. Niet dat ik op dit moment daar al een keuze in heb gemaakt, maar gebaseerd op verschillende onderzoeken neig ik toch al naar een bepaalde kant.

Vragen die je wellicht zou kunnen stellen:
- Hoe ziet een dag voor de kleuters eruit? Wat voor methode gebruiken ze? Is er een sprake van een wekelijks/maandelijks terugkomende structuur? Werken ze met thema's?
- In hoeverre wordt er iets gedaan voor kinderen die slecht mee kunnen komen?
- In hoeverre wordt er iets gedaan voor kinderen die meer stof aankunnen dan alleen de basisstof?
- Misschien iets over het gym/zwembeleid?
- Is de citoscore in groep 8 leidend of hanteren ze andere methoden voor het bepalen van het niveau van het vervolgonderwijs?
- Hoe groot zijn de groepen?
- Is het een bijzondere school, in hoeverre doen ze dan iets op het gebied van godsdienst? Deze was voor mij van belang omdat wij thuis iets over alle geloven mee gaan geven en als dan op school alleen een bepaalde zienswijze wordt aangeboden zou ik dat minder prettig vinden.
- Krijgen kinderen huiswerk? Vanaf wanneer en hoeveel? (bij ons in het dorp is er een school waar kinderen vrijwel geen huiswerk krijgen, bijna middeleeuws als dat zo is maar toch zou ik het vragen)
- Bij continue rooster: hoe gaat het eraan toe tijdens lunchpauzes? Komen er overblijfouders, wordt er in de klas gegeten, hoeveel tijd hebben kinderen om te eten?

En verder, proef de sfeer op de school. Heel belangrijk dat je zelf een fijn gevoel hebt bij de school.
pi_146464650
Wij hebben al een school uitgekozen. Misschien gek want ons kind komt pas in maart, maar het is een vrij uitzonderlijke school. Als ze geboren is kan ik haar meteen aanmelden, misschien ook wel nodig want ik verwacht lange wachtlijsten. Gelukkig krijgen wij voorrang omdat we in de wijk wonen.

Website van de school is www.wittering.nl voor geintereseerde, ik kan namelijk niet zo goed uitleggen wat er nou bijzonder aan is, behalve dat het geen traditionele groep 1-8 is, maar 3 units en er geen traditioneel taal, rekenen etc gegeven wordt. Maar dat in themavorm aangeboden wordt of iets.
Volgens mij hebben ze ook een peuterspeelzaal achtig iets. Maar dat moet ik straks nog maar even bekijken. Er zit ook een OBS vlakbij, loopafstand zelfs, wittering moeten we fietsend heen, dus mocht het niks zijn uiteindelijk, dan kan ze daar nog heen. Ik hoor om me heen in ieder geval heel positieve verhalen over de school.
pi_146467055
Zoiets zit hier ook in de buurt en dat spreekt ons juist niet aan. :)

Wij willen graag een tradionele school. Al kan ik niet goed uitleggen waarom.

Het is maar goed dat de meeste mensen keus hebben voor de school. Zoveel mensen, zoveel wensen :P

[ Bericht 14% gewijzigd door gestreeptestoel op 09-11-2014 18:29:22 ]
pi_146468888
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 15:22 schreef Risu het volgende:
Wij hebben al een school uitgekozen. Misschien gek want ons kind komt pas in maart, maar het is een vrij uitzonderlijke school. Als ze geboren is kan ik haar meteen aanmelden, misschien ook wel nodig want ik verwacht lange wachtlijsten. Gelukkig krijgen wij voorrang omdat we in de wijk wonen
Hee, je woont vlakbij mij ;)
De wittering heeft volgens mij geen wachtlijst hoor. Grappig dat je er zoveel positieve verhalen over hoort. Ik werk in het onderwijs (ook in jouw regio) en hoor veel mindere verhalen over de wittering.
Heel veel kinderen die op andere scholen (gedragsmatig) vastlopen gaan erheen. Dat zou mij tegenhouden. Maar fijn dat er ook mensen zo enthousiast over zijn!
pi_146469255
Mij spreekt de wittering ook niet heel erg aan. Heb het een dag ervaren en voor eanzou het niks zijn.
pi_146472849
Ik heb even op de link van wittering geklikt en het komt eerlijkgezegd allemaal heel warrig op me over. Een kind mag bij wijze van spreken zijn hele periode in het eerste blok van 4-6 jarigen in de bouwhoek spelen. Dan wordt hem daar, in de bouwhoek dus, werk aangeboden om te leren lezen, rekenen etc. Toch worden andere vaardigheden die ook belangrijk zijn dan helemaal niet ontwikkeld, simpelweg omdat dat imho met eeuwig in de bouwhoek spelen niet mogelijk is.

Oh, en ik zag een spelfout op de website, dan ben ik er bij een school al snel klaar mee. :@
pi_146473630
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 15:22 schreef Risu het volgende:
Wij hebben al een school uitgekozen. Misschien gek want ons kind komt pas in maart, maar het is een vrij uitzonderlijke school. Als ze geboren is kan ik haar meteen aanmelden, misschien ook wel nodig want ik verwacht lange wachtlijsten. Gelukkig krijgen wij voorrang omdat we in de wijk wonen.

Website van de school is www.wittering.nl voor geintereseerde, ik kan namelijk niet zo goed uitleggen wat er nou bijzonder aan is, behalve dat het geen traditionele groep 1-8 is, maar 3 units en er geen traditioneel taal, rekenen etc gegeven wordt. Maar dat in themavorm aangeboden wordt of iets.
Volgens mij hebben ze ook een peuterspeelzaal achtig iets. Maar dat moet ik straks nog maar even bekijken. Er zit ook een OBS vlakbij, loopafstand zelfs, wittering moeten we fietsend heen, dus mocht het niks zijn uiteindelijk, dan kan ze daar nog heen. Ik hoor om me heen in ieder geval heel positieve verhalen over de school.
Grappig. We wonen in dezelfde wijk. En hebben juist niet gekozen voor deze school. De scholen die in deze wijk wel aanspraken hadden een wachtlijst. En de school die aan de overkant van mijn straat is hebben we om dezelfde rede afgeschoten als de wittering.
Mijn dochter zit net een hele week op school, en deze bevalt tot dusver prima.

Ik hoor juist heel veel negatieve verhalen. Ook veel kinderen die overgestapt zijn naar "onze" basisschool.
29/10/'10 - 25/03/'13
pi_146474813
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 13:52 schreef Shandaly het volgende:
Niet, eigenlijk... :@
Nu hadden we eigenlijk van tevoren al bedacht dat het die school ging worden, want daar gingen de kinderen van een vriendin van me ook al naartoe want lekker dichtbij, en ik had/heb niet zo'n zwaar eisenpakket eerlijk gezegd. Ik heb me met name laten leiden door gevoel. Hoe is de sfeer op die school? Voel ik me er thuis, en zullen mijn kinderen zich daar thuis voelen? En dat ging eigenlijk in 1 keer goed. We hebben ook niet bij andere scholen gekeken.
Oh, ik vond het juist een heel zware beslissing, echt nachten van wakker gelegen, je kiest een plek waar je kind de komende acht jaar vijf dagen per week zal zijn.. ik vind het nogal wat. Geen klacht of aanval hoor, ik kan het me gewoon echt niet voorstellen dat er ouders zijn die daar minder neurotisch in staan dan ik :+ Maar wellicht zegt dat veel over mij :P

Voor ons was hun visie tov kinderen enorm belangrijk. Dat leren schrijven en rekenen geloof ik wel, als ik eerlijk ben, maar hoe kijkt een school naar een kind? Krijgt het de ruimte, ook om minder positieve emoties zoals boosheid te tonen, mag het buiten de lijntjes kleuren (of juist niet), wordt er gestraft en zo ja: hoe dan, zijn ze slechts bezig met een aap een kunstje leren, of zijn ze echt bezig met een kind te ondersteunen bij zijn/haar plekje in deze maatschappij te vinden.

Gevoel is idd allesbepalend, helemaal mee eens. En ik zou eigenlijk iedereen wel aanraden om meerdere scholen te bezoeken. Juist omdat je niet weet waar je in stapt, is het goed om vergelijkingsmateriaal te hebben :)
pi_146475116
Tja, wat zal ik zeggen, het gevoel was gewoon meteen dusdanig goed dat ik met een gerust hart hem daar 5 dagen per week achter zou laten.
En nu, achteraf, nu hij een paar maanden naar school is geweest, lijkt het erop dat hij het er zelf ook prima naar zijn zin heeft. De eerste tijd was hij zelfs boos als het weekend was, want dan mocht hij niet naar school ;) En het argument "het is nu echt bedtijd, morgen mag je weer naar school", helpt tegenwoordig ook erg goed om het bedritueel wat vlotter te laten verlopen ;)

Sterker nog, voor ons was het argument "dan kan hij op deze school blijven" ook een van de belangrijkste waardoor wij besloten hebben dit nieuwbouwhuis 300m verderop te kopen. Terwijl Lars na amper 2 maanden school ook best makkelijk aan een andere school had kunnen wennen...
pi_146475767
Goed om te horen dat er ook negatieve verhalen zijn over de school. Het begon al bijna gek te worden dat niet de hele wijk hun kind erheen stuurde. Wij gaan bij beide opties kijken natuurlijk en de uiteindelijke beslissing kan nog wel veranderen. Het kind is er immers nog niet en zal misschien veel meer hebben aan traditioneel. Mocht het gelijk lopen qua voor en nadelen voor ons, dan zal ze waarschijnlijk toch naar de OBS gaan, aangezien die op loopafstand is en ze dus eerder alleen naar school kan lopen. Maar dat zien we dan wel weer. Dat er een wachtlijst zou zijn hoorde ik van een ouder wiens kinderen erheen gingen maar die wonen buiten de wijk. Dat zal ook wel meespelen. Het maakt het wel makkelijk, heb ik iig minder haast met aanmelden. Ruim de tijd om na te denken en eerst maar eens genieten van het feit dat ze nog maar een baby is. School komt pas in 2019.
pi_146476543
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 19:51 schreef L-E het volgende:

[..]

Oh, ik vond het juist een heel zware beslissing, echt nachten van wakker gelegen, je kiest een plek waar je kind de komende acht jaar vijf dagen per week zal zijn.. ik vind het nogal wat. Geen klacht of aanval hoor, ik kan het me gewoon echt niet voorstellen dat er ouders zijn die daar minder neurotisch in staan dan ik :+ Maar wellicht zegt dat veel over mij :P

Voor ons was hun visie tov kinderen enorm belangrijk. Dat leren schrijven en rekenen geloof ik wel, als ik eerlijk ben, maar hoe kijkt een school naar een kind? Krijgt het de ruimte, ook om minder positieve emoties zoals boosheid te tonen, mag het buiten de lijntjes kleuren (of juist niet), wordt er gestraft en zo ja: hoe dan, zijn ze slechts bezig met een aap een kunstje leren, of zijn ze echt bezig met een kind te ondersteunen bij zijn/haar plekje in deze maatschappij te vinden.

Gevoel is idd allesbepalend, helemaal mee eens. En ik zou eigenlijk iedereen wel aanraden om meerdere scholen te bezoeken. Juist omdat je niet weet waar je in stapt, is het goed om vergelijkingsmateriaal te hebben :)
Ik ben er ook al maanden mee bezig :Y. Vind het heel moeilijk, nog steeds. Ondanks dat we gevoelsmatig weten dat het wel snor zit.
Home is where the O+ is...
  zondag 9 november 2014 @ 20:49:44 #255
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146477067
Ik vind het dus ook wel een hele beslissing. En wat ook niet helpt is dat is daar een klein beetje alleen in sta hier in huis. Mijn man staat er veel nuchterder in en vind mij weer heel kritisch. Op papier schort er aan elke school wel iets.

Het jammere is dat we morgen pas einde van de dag een afspraak hebben, dus buiten schooltijd. Degene die de afspraken doet geeft namelijk zelf ook les. Maar 1 van mijn vragen is dus wel of ik nog een keer onder schooltijd mag komen kijken want dat vind ik dus wel heel belangrijk, sfeer proeven.

Bedankt voor je uitvoerige antwoord Nikki! Ga wat vragen overnemen. Tweelingbeleid staat al op mijn vragenlijst want ik heb daar inderdaad ook al een mening over gevormd ;)
pi_146477232
De school waar ean naar toe gaat heb ik zelf als lkr al gezien. De abdere school in de wijk was door verhuizing al wat afgevallen en met hun vernieuwingsslag voor mij nu helemaal
pi_146477975
Ik ben er ook mee bezig. Al heb ik wel een school op het oog waarbij ik een heel goed gevoel krijg. Ook in mijn omgeving hoor ik positieve berichten op deze school. En wat ik ook een voordeel vind van deze school is dat een ophaal en breng service bestaat met mijn huidige kinderdagverblijf
pi_146478521
Ik lees mee. Ik vind het ook een heel moeilijke beslissing, ook omdat het nog zo lastig in te schatten is wat bij peuter zal passen. Mijn schoonmoeder en schoonzus werken beiden al jaren in het basisonderwijs, dat vind ik wel prettig. Daarbij woon ik 'pas' 9 jaar hier en ik ken weinig verhalen over de scholen in de buurt. In mijn vorige woonplaats heb ik zelf nog op school gezeten en ken ik de reputatie van de meeste scholen wel.

Er is nogal wat keus: christelijk, katholiek, evangelisch en vrije school op loopafstand. Iets verder montessori.

Vrije school is gekoppeld aan KDV waar peuter zit. Op zich prettig en pedagogisch beleid staat me erg aan. Wat me dwarszit, en mijn vriend nog meer: komt het leren van standaard stof niet onder druk te staan? De dagen zijn kort (kleuters altijd maar tot 13 uur, groep 3 gaat 2 dagen tot 15 uur, rest tot 13 uur), onderwijs thematisch en bijvoorbeeld geschiedenis pas vanaf groep 7/8. Kunnen ze omgaan met kinderen die extra uitdaging nodig hebben? Het is een zwakke school en bezig met verbetertraject. Het gaat de goede kant op (van zeer zwak nu zwak en leerlingaantal stijgt), maar het knaagt toch.

Evangelisch valt af.

Katholiek hoor ik van buurtbewoners wel goede verhalen, maar op de website lijkt het geloof wel een erg centrale plek in te nemen. Ik ben gelovig opgevoed (hoewel niet katholiek), vriend heeft er niets mee. Ik denk dat we deze iets té vinden.

Christelijke lijkt een heel mainstream school. Grootste van de 4, weinig op aan te merken. Bso waar ze mee samen werken zit wel op een onmogelijke plek in een andere wijk, dat is toch wel een groot minpunt.

Montessori: ik denk dat het goed bij ons/peuter past. Zit wel iets verder dus, onhandig met combi KDV van baby. Daarnaast is website vreselijk onoverzichtelijk, ik klik telkens weg omdat ik niks kan vinden. Hoeft niks te zeggen, maar ik erger me mateloos aan zoiets.

Nou ja, heel verhaal dus aan overwegingen. Ik wil zeker eens langsgaan bij de christelijke en montessori en ik hoop dat vriend ook de vrije school een kans wil geven.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_146478768
Phaidra, wat is precies de angst omtrent het leren van standaard stof op de VS? Mijnes zit er ook, en dat is nu iets waar ik me nooit zorgen om heb gemaakt, dus ik ben benieuwd :)
pi_146479173
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:25 schreef Phaidra het volgende:


Montessori: ik denk dat het goed bij ons/peuter past. Zit wel iets verder dus, onhandig met combi KDV van baby. Daarnaast is website vreselijk onoverzichtelijk, ik klik telkens weg omdat ik niks kan vinden. Hoeft niks te zeggen, maar ik erger me mateloos aan zoiets.

Ghehe heel herkenbaar xD
Ik ben aan het rondkijken voor muziekles hier in de buurt. Eentje valt af voor mij omdat ze zichzelf op de website consequent juffie ... noemt :') verder ziet het er prima uit en is het volgens mij een hele kundige dame. Maar ik krijg zo'n onwijze jeuk van dat juffie en ook in de derde persoon over jezelf spreken dat ik er enorm op afhaak :')
:)
  zondag 9 november 2014 @ 21:55:49 #261
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146479982
Oh zo herkenbaar. Ik heb ook grote moeite om door slecht websites heen te kijken :X
pi_146480498
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 21:55 schreef Kyara het volgende:
Oh zo herkenbaar. Ik heb ook grote moeite om door slecht websites heen te kijken :X
Wat zijn vragen die op je lijstje staan? Voor mij zou het een gevoelskwestie zijn. Ja die inspectie rapporten zijn ook handig. En de combi met evt bso.

Verder kan het allemaal erg mooi gebracht worden natuurlijk. In de praktijk is het vooral hopen op een leerkracht waar je mee door een deur kunt. En waar je kind zich fijn bij voelt.

Wij hebben 1 school. Geen idee hoe en wat zij denken en of doen met tweelingen bv. Maar ik maak me daar totaal niet druk over. Mijn kinderen gaan tot nu toe hun eigen weg, ook mijn oudsten.

Ben benieuwd maar je gevoel morgen.

De website van onze school is om te janken zo slecht. Maar wel een super goede school.
Met een meidenkwartet
  zondag 9 november 2014 @ 22:07:44 #263
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146480626
Klopt ook. En nu kan het allemaal prima zijn, wie weet hoe het over 5 jaar is.

En qua website kijk ik misschien ook iets anders omdat ik daar beroepsmatig veel mee bezig ben geweest. Het is het visitekaartje van je school, dat verdient toch enige aandacht?
pi_146480787
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 22:07 schreef Kyara het volgende:
Klopt ook. En nu kan het allemaal prima zijn, wie weet hoe het over 5 jaar is.

En qua website kijk ik misschien ook iets anders omdat ik daar beroepsmatig veel mee bezig ben geweest. Het is het visitekaartje van je school, dat verdient toch enige aandacht?
Zeker! Maar er is niet altijd tijd en geld voor. Mee eens dat daar veel ruimte voor verbetering zit.
Hou je rekening met bso of heb je veel mogelijkheden in de buurt?

Te veel keuze maakt het niet makkelijker denk ik.
Met een meidenkwartet
pi_146480794
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 21:55 schreef Kyara het volgende:
Oh zo herkenbaar. Ik heb ook grote moeite om door slecht websites heen te kijken :X
Ow ja... of lettertypes...
Een uitnodiging in Comic Sans heeft bij voorbaat eigenlijk al geen kans bij mij. :@

Laatst hing er op m'n werk een memo over een of andere bijeenkomst. In CS... Nu interesseerde het onderwerp me sowieso niet, maar .. brr!

Maar goed, ik dwaal af ;)

Hier was het ook heel prettig dat de basisschool in de zomervakantie zou verhuizen naar een nieuw pand. Nu is alles nieuw, licht, schoon, vrolijk etc... Oude gebouw had wel sfeer, maar viel ook bijna van ellende uit elkaar. En het nieuwe motto "ontdek je talent" vind ik ook tof.
  zondag 9 november 2014 @ 22:17:25 #266
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146481118
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 22:11 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Zeker! Maar er is niet altijd tijd en geld voor. Mee eens dat daar veel ruimte voor verbetering zit.
Hou je rekening met bso of heb je veel mogelijkheden in de buurt?

Te veel keuze maakt het niet makkelijker denk ik.
De 3 scholen in de buurt zijn allemaal brede scholen (2 vallen onder dezelfde brede school).
pi_146481232
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:30 schreef L-E het volgende:
Phaidra, wat is precies de angst omtrent het leren van standaard stof op de VS? Mijnes zit er ook, en dat is nu iets waar ik me nooit zorgen om heb gemaakt, dus ik ben benieuwd :)
Ik denk dat het de combi is van minder schooltijd t/m groep 3, veel aandacht voor muziek, theater, natuur e.d. en aanbieden van (op het oog) geïsoleerde lesblokken. Alles op zichzelf prima, maar in combinatie misschien niet heel handig. Taal- en rekenniveau ligt tegenwoordig al lager heb ik het idee(en niet alleen bij kinderen van allochtone afkomst), dus vraag me af of dit handig is. Het is iig iets wat ik wil voorleggen.

Van de website:

quote:
In periodes van drie tot vier weken is er aansluitend het periode-onderwijs. Tijdens de periode is de aandacht gericht op één hoofdvak. De eerste jaren zijn dat taal, rekenen en heemkunde. Vanaf klas 4 (groep 6) wordt aardrijkskunde en dierkunde gegeven, vanaf klas 5 plantkunde en geschiedenis en in klas 6 komen daar meetkunde, natuurkunde en mineralogie bij
Bijv. geschiedenis krijgen ze pas vanaf groep 7. Hoeveel blokken? Kan je daarin evenveel leren als kinderen die al spelenderwijs vanaf groep 3 geschiedenis krijgen?
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 10 november 2014 @ 02:40:08 #268
381212 Gulara
From the future
pi_146488209
Wij zijn er nog niet mee bezig. Maar het zal denk ik ook voornamelijk een gevoelskwestie zijn. Ik vertrouw erop dat m'n kind zich op veel plekken wel kan aarden. En uiteindelijk is het toch iets wat je maar moeilijk kunt voorspellen. Het kan niet klikken met een bepaalde leerkracht waardoor 1 (of 2, 3) jaar ineens minder zijn. Moeilijke voorspellen allemaal en ook in hoeverre je daarmee kunt/ wilt dealen.

Heel erg religieus valt af. En montessori / jenaplan zijn zeker opties. Maar een leuke openbare school met een tof team behoort ook tot de mogelijkheden.
  maandag 10 november 2014 @ 07:48:06 #269
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146489376
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 20:49 schreef Kyara het volgende:
Ik vind het dus ook wel een hele beslissing. En wat ook niet helpt is dat is daar een klein beetje alleen in sta hier in huis. Mijn man staat er veel nuchterder in en vind mij weer heel kritisch. Op papier schort er aan elke school wel iets.

Het jammere is dat we morgen pas einde van de dag een afspraak hebben, dus buiten schooltijd. Degene die de afspraken doet geeft namelijk zelf ook les. Maar 1 van mijn vragen is dus wel of ik nog een keer onder schooltijd mag komen kijken want dat vind ik dus wel heel belangrijk, sfeer proeven.

Bedankt voor je uitvoerige antwoord Nikki! Ga wat vragen overnemen. Tweelingbeleid staat al op mijn vragenlijst want ik heb daar inderdaad ook al een mening over gevormd ;)
Hier een man die zich er totaal niet mee bezig heeft gehouden :X
Bij ons was er een open dag, ik kreeg een rondleiding (samen met Anouk geweest dus ;) ) en konden we in de lokalen kijken toen de kinderen bezig waren.
Ik heb overigens verder geen andere scholen bekeken. Deze zit op 3 minuten loopafstand, richting het station waar ik 's morgens naar toe moet, sfeer was prettig en Anouk haar vriendinnetje van kdv gaat ook naar die school ;) (dat is alleen maar leuk natuurlijk).
En mijn oude juf geeft er ook les O+, helaas dit jaar met pensioen.
BSO zit bij de school, maar daar ben ik juist nog niet overuit, wat ik ga doen met de buitenschoolse opvang. Daar ga ik in januari eens naar kijken prijstechnisch etc.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  maandag 10 november 2014 @ 09:13:22 #270
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_146490400
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 22:11 schreef Shandaly het volgende:

[..]

Ow ja... of lettertypes...
Een uitnodiging in Comic Sans heeft bij voorbaat eigenlijk al geen kans bij mij. :@

Laatst hing er op m'n werk een memo over een of andere bijeenkomst. In CS... Nu interesseerde het onderwerp me sowieso niet, maar .. brr!

Maar goed, ik dwaal af ;)

Hier was het ook heel prettig dat de basisschool in de zomervakantie zou verhuizen naar een nieuw pand. Nu is alles nieuw, licht, schoon, vrolijk etc... Oude gebouw had wel sfeer, maar viel ook bijna van ellende uit elkaar. En het nieuwe motto "ontdek je talent" vind ik ook tof.
Heeft de school toevallig van naam gewisseld? Iets met d.orp? Dan is dat mijn oude basisschool.

Comic sans is vaak iets van de kleuterjuffen. Ik heb mijn collega's er ook op aangesproken.
Officiële brieven vanuit de directie gaan wel in een normaal lettertype.
En de organisatie heeft overigens ook een huisstijl, daar hoort ook een lettertype bij.
  maandag 10 november 2014 @ 09:39:18 #271
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_146490852
Grappig, ik zie de website van de school helemaal niet als visitekaartje. Helemaal omdat ik een openbare school zocht waar minder budget is voor dat soort dingen en het vaak door een ouder wordt gedaan. Of een ict juf ofzo. Niets ten nadele maar dat is toch anders dan door een pro.

Ik vond de sfeer op school het belangrijkst. Ben op beide scholen gewoon eens onaangekondigd binnen gelopen. De ene school was stil en opgeruimd en georganiseerd. De andere zaten kinderen in het speellokaal schilderwerken te maken voor bij een project was het druk en bezig en hoorde je kinderen lachen. Nou, toen was ik er al uit. :+
En daarna is er nog een hoop werk verzet om het onderwijs wat meer op iedereen aan te laten sluiten :P
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_146491243
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 22:19 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Ik denk dat het de combi is van minder schooltijd t/m groep 3, veel aandacht voor muziek, theater, natuur e.d. en aanbieden van (op het oog) geïsoleerde lesblokken. Alles op zichzelf prima, maar in combinatie misschien niet heel handig. Taal- en rekenniveau ligt tegenwoordig al lager heb ik het idee(en niet alleen bij kinderen van allochtone afkomst), dus vraag me af of dit handig is. Het is iig iets wat ik wil voorleggen.

Van de website:

[..]

Bijv. geschiedenis krijgen ze pas vanaf groep 7. Hoeveel blokken? Kan je daarin evenveel leren als kinderen die al spelenderwijs vanaf groep 3 geschiedenis krijgen?
Hier op de VS is het anders ingedeeld met die blokken, dus dat weet ik niet. Maar die schooluren t/m groep 3, dat vind ik juist enorm fijn! Ik vind kleuters echt nog hartstikke jong en speels, het is zoooo prettig dat ze tot 13:00 school hebben en daarna nog lekker kunnen uitrazen in hun eigen tijd. Mijnes komt van een school waar hij les had tot 15:30 (behalve woensdag) en ik merk echt dat hij beter gedijt met kortere schooldagen. Zijn energie wordt gewoon beter verdeeld, en dat is ook het idee achter die korte dagen: als je zo jong bent is het lastiger je te focussen en neem je op een gegeven moment geen lesstof meer op. Dus wat voor meerwaarde hebben die lange dagen? En moet je echt al serieus 'leren' in de kleuterklas? Ik denk zelf van niet :)

Nu is natuurlijk de ene VS zeker de andere niet, dus absoluut goed om al die vragen te stellen. Ik ben ook van mening dat het een schooltype is dat niet voor ieder kind geschikt is. Die van ons bloeit echt op van de warmte en de kleinschaligheid. Het voelt hier als een community, waar iedereen elkaar kent en voor elkaars kind zorgt, heel prettig O+

Dat taal- en rekenniveau: ik zei het al, maar daar hebben wij niet eens naar gekeken. Ik geloof dat we een kind hebben dat makkelijk leert daarin (hij heeft de twee cito's foutloos gemaakt - op de vorige school, de VS toetst de kleuters niet) maar dat is uiteraard wel iets waar je je meer in verdiept als je kind dat wat lastiger vindt :)
pi_146494931
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 09:39 schreef debuurvrouw het volgende:
Grappig, ik zie de website van de school helemaal niet als visitekaartje. Helemaal omdat ik een openbare school zocht waar minder budget is voor dat soort dingen en het vaak door een ouder wordt gedaan. Of een ict juf ofzo. Niets ten nadele maar dat is toch anders dan door een pro.

Ik vond de sfeer op school het belangrijkst. Ben op beide scholen gewoon eens onaangekondigd binnen gelopen. De ene school was stil en opgeruimd en georganiseerd. De andere zaten kinderen in het speellokaal schilderwerken te maken voor bij een project was het druk en bezig en hoorde je kinderen lachen. Nou, toen was ik er al uit. :+
En daarna is er nog een hoop werk verzet om het onderwijs wat meer op iedereen aan te laten sluiten :P
Voor mij is dat toch het eerste wat ik zie van een school. Ik vind het toch wel een drempel om zomaar een school binnen te wandelen. Komt misschien ook hoe de scholen hier ingericht zijn. Bij de ene school moet ik via een trap naar boven. En bij de andere 2 zou ik niet eens weten waar de ingang zit, met gedeelde speelpleinen, schoolwoningen en weet ik veel wat er allemaal bij die brede school hoort.

Dus als ik als ouder snel en makkelijk informatie wil zoeken over een bepaalde school en het onderwijsaanbod, dan is de website toch het eerste waar ik naar kijk.
pi_146495461
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 09:13 schreef amaranta het volgende:

[..]

Heeft de school toevallig van naam gewisseld? Iets met d.orp? Dan is dat mijn oude basisschool.

Comic sans is vaak iets van de kleuterjuffen. Ik heb mijn collega's er ook op aangesproken.
Officiële brieven vanuit de directie gaan wel in een normaal lettertype.
En de organisatie heeft overigens ook een huisstijl, daar hoort ook een lettertype bij.
Jep, dat is 'm. Je had ook al verteld dat je ouders hier nog in de buurt wonen toch? Toen ik je glijbaan en zandbak had overgenomen? Glijbaan is overigens netjes meeverhuisd, de buurkindjes vinden het ook geweldig O+
pi_146496636
Hier ook vooral op de sfeer afgegaan. De 2 buurtscholen eerst al gemeden door de verhalen van ouders die hun kinderen er al hadden. De ene door de omgang met de drukkere kinderen. De andere school door de streberigheid.
Bij de freinetschool dook Chris helemaal tegen ons aan. Maar bij de montessori ging hij direct spelen, en dat zegt veel over ons (toen) verlegen guppie. Daarnaast beviel de methode ons ook wel. Dus deels op de methode gevallen, en een groter deel op de sfeer.
pi_146564008
quote:
2s.gif Op maandag 10 november 2014 12:43 schreef Kyara het volgende:

[..]

Voor mij is dat toch het eerste wat ik zie van een school. Ik vind het toch wel een drempel om zomaar een school binnen te wandelen. Komt misschien ook hoe de scholen hier ingericht zijn. Bij de ene school moet ik via een trap naar boven. En bij de andere 2 zou ik niet eens weten waar de ingang zit, met gedeelde speelpleinen, schoolwoningen en weet ik veel wat er allemaal bij die brede school hoort.

Dus als ik als ouder snel en makkelijk informatie wil zoeken over een bepaalde school en het onderwijsaanbod, dan is de website toch het eerste waar ik naar kijk.
Vertel eens hoe het ging? Vond je de antwoorden op je vragen passen bij je gevoel over de school?
Met een meidenkwartet
pi_146572849
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 09:27 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Vertel eens hoe het ging? Vond je de antwoorden op je vragen passen bij je gevoel over de school?
Ik was eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld over het feit dat ik niet zo enthousiast was. Ik kan niet overal een vinger op leggen maar ik vond het bijvoorbeeld het feit dat er in november nog geen schoolgids is een beetje jammer. Verder is het een erg grote school en veel kinderen in redelijk kleine lokaaltjes. Tweelingbeleid staat me totaal niet aan en ook haar reactie op mijn mening was nogal star, waardoor ik ook meteen mijn twijfels hebben over flexibiliteit en kijken naar kinderen op andere punten.

In elk geval ben ik nu wel gesterkt in mijn wens om ook naar een kleinere school buiten de wijk te kijken.

en okey, die kleine school buiten de wijk is een jenaplan school en ik blijf toch een zwak houden voor jenaplan omdat ik daar zelf hele goede ervaringen mee heb.
pi_146576299
Weet trouwens iemand hoe dat zit als extra begeleiding nodig is op de gewone basisschool?
Mijn zoontje gaat nu een keer per week naar logopedie en ik heb geen idee, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen, zijn woordenschat is goed alleen met zinsbouw loopt hij achter blijkt uit de testen.
Ikzelf zie het op dit moment misschien minder als een groot probleem, omdat ik hem gewoon begrijp, nu ja ik kan er nog niet altijd precies uithalen wat ze op de PSZ gedaan hebben die dag, maar voor mijn gevoel kan hij thuis in elk geval al relatief goed praten, maar laat hij dat misschien bij de logopediste niet altijd horen ( ik zit er niet bij, alleen aan het eind van de sessie).
De logopediste heeft indirect te kennen gegeven dat het misschien niet zo' n goed idee is om hem naar een kleine openbare basisschool met hoog allochtonen aandeel te sturen, omdat er soms gewoon niet zo goed op taalontwikkeling wordt gelet en de scholen zelf de extra begeleiding nu moeten regelen en daar dan misschien minder budget voor is.
Ik vind het ontzettend lastig, omdat je ook niet wilt dat je binnen een half jaar weer moet wisselen van school. Het alternatief is een katholieke of christelijke basisschool en ik wil eigenlijk niet dat mijn kind geïndoctrineerd wordt door een of ander geloof onder schooluren.
pi_146576389
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 14:31 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik was eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld over het feit dat ik niet zo enthousiast was. Ik kan niet overal een vinger op leggen maar ik vond het bijvoorbeeld het feit dat er in november nog geen schoolgids is een beetje jammer. Verder is het een erg grote school en veel kinderen in redelijk kleine lokaaltjes. Tweelingbeleid staat me totaal niet aan en ook haar reactie op mijn mening was nogal star, waardoor ik ook meteen mijn twijfels hebben over flexibiliteit en kijken naar kinderen op andere punten.

In elk geval ben ik nu wel gesterkt in mijn wens om ook naar een kleinere school buiten de wijk te kijken.

en okey, die kleine school buiten de wijk is een jenaplan school en ik blijf toch een zwak houden voor jenaplan omdat ik daar zelf hele goede ervaringen mee heb.
Niks mis met jenaplan toch? Wup en Pinq hebben er geloof ik goede ervaringen mee :Y
hoewel de ene school de andere niet is natuurlijk. Onze gastouder had haar zoon op Montesorri, want montesorri zeg maar; maar ik geloof dat ze na 5 weken al is gewisseld van school naar een openbare school. Het bleek absoluut niet te klikken met de juf zowel tussen haar en haar zoon, en daarbij bleek de school op meerdere fronten stug en tegen te vallen.
Gut-feeling zegt heel veel volgens mij :Y
:)
pi_146576822
Ik bedoel meer dat ik ook een beetje bang ben dat ik me blind staar op Jenaplan. En alleen daarom is het denk ik goed om ook die school te bezoeken.

Want nu heb ik bij elke school zoiets van tja, het is geen jenaplan. Dus de gedachte om met maar 1 groep in een klas te zitten vind ik al heel benauwend.

Aan de andere kant hebben combinatieklassen ook weer nadelen en vooral gecombineerd met een kleine school. 2 combinatieklassen met 3 groepen betekent hier automatisch dat er hoe dan ook gedurende 2 jaar, 2 kinderen bij elkaar in de klas komen te zitten.
pi_146576905
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:22 schreef Kyara het volgende:
Ik bedoel meer dat ik ook een beetje bang ben dat ik me blind staar op Jenaplan. En alleen daarom is het denk ik goed om ook die school te bezoeken.

Want nu heb ik bij elke school zoiets van tja, het is geen jenaplan. Dus de gedachte om met maar 1 groep in een klas te zitten vind ik al heel benauwend.

Aan de andere kant hebben combinatieklassen ook weer nadelen en vooral gecombineerd met een kleine school. 2 combinatieklassen met 3 groepen betekent hier automatisch dat er hoe dan ook gedurende 2 jaar, 2 kinderen bij elkaar in de klas komen te zitten.
oh op fiets!
ja nouja, blijkbaar probeert je onderbewuste je te vertellen dat je je kinderen héél graag op jenaplan wil hebben :D

Snap wel wat je bedoelt over die combiklassen ja,kan me voorstellen dat dat iets is om in de overweging mee te nemen. Maar daar zullen ze vast ook ervaring mee hebben daar lijkt me?
:)
pi_146576937
Nou ja, ze zullen in elk geval niet een al te star tweelingbeleid hebben :P
pi_146577034
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:26 schreef Kyara het volgende:
Nou ja, ze zullen in elk geval niet een al te star tweelingbeleid hebben :P
hahaha :D
dat zou wel een lastig verhaal worden ja!

Wat wilde de school waar je bent wezen kijken dan? Uit elkaar halen?
Ik herinner me hier van een paar jaar geleden dat een moeder op het CB gal stond te spuwen dat ze de tweede van haar tweeling niet geplaatst had gekregen. Blijkbaar had de school een lotingssysteem voor bepaalde postcodes en ze hanteerden dat naar hun idee eerlijk. :') met als gevolg dat tweelingkind1 wel geplaatst is op die school en tweelingkind2 niet :') :') terwijl ze dus wel zo'n broertjes/zusjes voorrangs beleid hadden zeg maar; maar de tweeling telden beide als nieuwe leerlingen dus dan gold dat niet. Bizar toch? :D
:)
pi_146577132
Dat is gewoon belachelijk :o

Deze school heeft het beleid dat tweelingen vanaf dag 1 uit elkaar gaan. En als ik dat anders zou willen dat moest ik wel met hele goede argumenten komen en dan zouden ze het eventueel misschien wel in overweging willen nemen. Dat idee. Ongeacht of ik ze nu bij elkaar wil of uit elkaar wil, ik wil dat zelf bepalen. Ik ken mijn kinderen dan het beste.
pi_146577250
ja nou inderdaad zeg :?
en het is ook een beetje de toon die de muziek maakt met zulke dingen. Vind ik dan. Ik heb geen idee van het tweelingbeleid hier hoor, want *verrassing* geen tweeling :+ maar wji hebben wel gemengde 1/2 groepen dus ik heb ook gevraagd naar hoe ze daar mee omgingen. Ik kreeg als antwoord "in principe plaatsen we broertjes/zusjes niet bij elkaar in de klas; maar als ouders dat juist wel willen kunnen we altijd kijken naar de mogelijkheden". Volgens mij zegt dat min of meer hetzelfde maar ik vond het wat vriendelijker overkomen
:)
pi_146578212
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:07 schreef Zana het volgende:
Weet trouwens iemand hoe dat zit als extra begeleiding nodig is op de gewone basisschool?
Mijn zoontje gaat nu een keer per week naar logopedie en ik heb geen idee, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen, zijn woordenschat is goed alleen met zinsbouw loopt hij achter blijkt uit de testen.
Ikzelf zie het op dit moment misschien minder als een groot probleem, omdat ik hem gewoon begrijp, nu ja ik kan er nog niet altijd precies uithalen wat ze op de PSZ gedaan hebben die dag, maar voor mijn gevoel kan hij thuis in elk geval al relatief goed praten, maar laat hij dat misschien bij de logopediste niet altijd horen ( ik zit er niet bij, alleen aan het eind van de sessie).
De logopediste heeft indirect te kennen gegeven dat het misschien niet zo' n goed idee is om hem naar een kleine openbare basisschool met hoog allochtonen aandeel te sturen, omdat er soms gewoon niet zo goed op taalontwikkeling wordt gelet en de scholen zelf de extra begeleiding nu moeten regelen en daar dan misschien minder budget voor is.
Ik vind het ontzettend lastig, omdat je ook niet wilt dat je binnen een half jaar weer moet wisselen van school. Het alternatief is een katholieke of christelijke basisschool en ik wil eigenlijk niet dat mijn kind geïndoctrineerd wordt door een of ander geloof onder schooluren.
Het hangt per school en situatie af wat er nodig is qua begeleiding denk ik..
Een vriendje van mijn oudste is met een taalachterstand op school begonnen. Hij heeft in groep 2 elke week 3 ochtenden in een speciale taalklas gedraaid. Dat was op een andere school. Maar zo had hij en de vriendjes van zijn eigen school en toch ook de taal begeleiding die hij nodig had. Dit jaar was ook voldoende om mee te kunnen draaien in groep 3 qua taalniveau.
Hier heeft de logopedist altijd de vinger aan de pols gehouden en heeft overleg gehad met de juf.
Een ander kindje had meer problemen met de taal en is direct naar het speciaal onderwijs gegaan, ook een taalklas eigenlijk, maar dan fulltime. Ik geloof dat ze proberen om dan na de kleuterklas of groep 3/4 de kinderen weer in de buurtschool te laten instromen als dat kan.

quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:22 schreef Kyara het volgende:
Ik bedoel meer dat ik ook een beetje bang ben dat ik me blind staar op Jenaplan. En alleen daarom is het denk ik goed om ook die school te bezoeken.

Want nu heb ik bij elke school zoiets van tja, het is geen jenaplan. Dus de gedachte om met maar 1 groep in een klas te zitten vind ik al heel benauwend.

Aan de andere kant hebben combinatieklassen ook weer nadelen en vooral gecombineerd met een kleine school. 2 combinatieklassen met 3 groepen betekent hier automatisch dat er hoe dan ook gedurende 2 jaar, 2 kinderen bij elkaar in de klas komen te zitten.
Bij Chris in de klas zit ook 1 meisje van een tweeling. De andere zit bij haar grote broer in de parallel klas. Ze hebben gekozen om de meest zelfstandige/weerbaarste van de twee bij de broer in te plaatsen, zodat broer niet teveel hoeft te verdedigen. Het meer verlegen meisje bij Chris in de klas moet nu voor zichzelf op leren komen, na 2 jaar rustig aan school wennen met zus in de kleuterklas. Dat werkt prima als ik de moeder zo hoor.

Maar altijd in overleg met de ouders dus. Niet dat de ouders altijd hun wil door kunnen drijven, maar er wordt over gesproken ipv direct af te kappen..
pi_146578410
Dat is dus precies wat ik wil DF, in overleg. Ik kan nu ook nog niet bepalen of ik ze wel of niet bij elkaar wil plaatsen. Dat weet ik pas als ze 3,5 zijn. Maar ik wil nu wel 3 kinderen inschrijven en daar zit dus ook een tweeling bij. Overleg met de ouders en naar het kind kijken in plaats van blind staren op beleid. Want mi is dat wat ze doen door het op die manier te formuleren.

Maar goed, er is ook nieuw onderzoek mbt het wel of niet bij elkaar plaatsen van tweelingen dus daarmee kan ik ze ook altijd nog om de oren slaan ;)
  woensdag 12 november 2014 @ 17:29:05 #288
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_146579334
In de klas bij de maxi zat ze vorig jaar met 1 tweeling die samen zaten en 1 van een tweeling die apart zat. Bij ons kijken ze heel erg naar wat de ouder wil.

Ik heb wel geleerd om niet te letten op het naampje wat aan de school hangt. Daar ben ik bij de eerste school voor maxi heel erg de mist mee in gegaan. En ook het school info boekje zegt weinig.
het valt en staat vooral met de juffen en het plezier dat ze hebben.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_146580383
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:07 schreef Zana het volgende:
Weet trouwens iemand hoe dat zit als extra begeleiding nodig is op de gewone basisschool?
Mijn zoontje gaat nu een keer per week naar logopedie en ik heb geen idee, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen, zijn woordenschat is goed alleen met zinsbouw loopt hij achter blijkt uit de testen.
Ikzelf zie het op dit moment misschien minder als een groot probleem, omdat ik hem gewoon begrijp, nu ja ik kan er nog niet altijd precies uithalen wat ze op de PSZ gedaan hebben die dag, maar voor mijn gevoel kan hij thuis in elk geval al relatief goed praten, maar laat hij dat misschien bij de logopediste niet altijd horen ( ik zit er niet bij, alleen aan het eind van de sessie).
De logopediste heeft indirect te kennen gegeven dat het misschien niet zo' n goed idee is om hem naar een kleine openbare basisschool met hoog allochtonen aandeel te sturen, omdat er soms gewoon niet zo goed op taalontwikkeling wordt gelet en de scholen zelf de extra begeleiding nu moeten regelen en daar dan misschien minder budget voor is.
Ik vind het ontzettend lastig, omdat je ook niet wilt dat je binnen een half jaar weer moet wisselen van school. Het alternatief is een katholieke of christelijke basisschool en ik wil eigenlijk niet dat mijn kind geïndoctrineerd wordt door een of ander geloof onder schooluren.
Goede vraag bij een kennismakingsgesprek. Op zich moet een school extra hulp bieden als hij achterblijft op taalgebied. Maar op welke manier verschilt bij school.

Over Christelijke scholen gesproken. Je ziet vaak dat er een heel "streng" stukje over godsdienst in de schoolgids staat terwijl het in praktijk blijft bij een gebed in de ochtend/middag, een opwekkingsliedje en met kerst een viering in de kerk.
pi_146580452
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:57 schreef Loj het volgende:
Over Christelijke scholen gesproken. Je ziet vaak dat er een heel "streng" stukje over godsdienst in de schoolgids staat terwijl het in praktijk blijft bij een gebed in de ochtend/middag, een opwekkingsliedje en met kerst een viering in de kerk.
en dat vind ik dus alweer teveel van het goede. zeker dat gebed. Ik zie niet in waarom mijn kind zou moeten bidden op school, en zeker dagelijks :o
pi_146583547
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:00 schreef Kyara het volgende:

[..]

en dat vind ik dus alweer teveel van het goede. zeker dat gebed. Ik zie niet in waarom mijn kind zou moeten bidden op school, en zeker dagelijks :o

Ik ben niet gelovig opgevoed maar ging wel naar een school die dit idd zo aanpakte. Als kind zijnde ga je er gewoon in mee... En omdat we thuis niet geloofden was het voor mij ook al snel een 'daar doen ze het zo, hier anders'-dingetje. Achteraf ben ik er eigenlijk wel blij mee.
Home is where the O+ is...
pi_146584349
Voor mij zou een school dan wel afvallen. En de meeste scholen hebben allemaal wel een "wij staan open voor niet en anders gelovigen" maar op deze manier dring je toch wel behoorlijk je geloof op imo. Ik heb me een beetje ingelezen over de verschillende methoden van levensbeschouwing en daar zitten best hele open, bijna filosofische methoden tussen. Daar kan ik me best in vinden, evenals in de achtergronden van Kerst en Pasen. Maar bij bidden trek ik wel een grens.
pi_146584610
Jammer dat je geen goed gevoel had over die school Kyara. Je gevoel over een school is een hele belangrijke graadmeter vind ik :*
pi_146587498
Ik zou mijn kinderen ook niet naar een school doen waar dagelijks bidden een verplichting is.

Kyara, vervelend dat ze tweelingen zo zwart/wit bekijken op de school waar je bent geweest. Heb jij ondanks dat het nu nog een ver van je bed show is wel een voorkeur voor je meiden?
pi_146587895
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:56 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik zou mijn kinderen ook niet naar een school doen waar dagelijks bidden een verplichting is.

Kyara, vervelend dat ze tweelingen zo zwart/wit bekijken op de school waar je bent geweest. Heb jij ondanks dat het nu nog een ver van je bed show is wel een voorkeur voor je meiden?
Ik neig nu naar samen starten en dan langzaam "losweken" maar wil vooral zelf de keuze hebben over wel of niet samen starten.

En jij?
pi_146588257
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:03 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik neig nu naar samen starten en dan langzaam "losweken" maar wil vooral zelf de keuze hebben over wel of niet samen starten.

En jij?
Ik denk op dit moment dat ik ze samen wil laten starten in de kleuterklas. Met name omdat onderzoeken uitwijzen dat tweelingen problemen ondervinden als ze in de kleuterklas uit elkaar gehaald worden.
Uit elkaar halen in groep 3 lijkt minder schadelijk te zijn voor hun ontwikkeling, alleen durf ik nu nog niet te zeggen dat ik het echt zo ga doen, omdat ze nog zo klein zijn. Misschien werkt samen in één klas wel zo goed dat ze ook in de hogere groepen samen kunnen blijven. Het ligt wat mij betreft echt aan de kinderen en wat op dat moment de beste keus is voor ze.
pi_146588631
Ik sta er exact hetzelfde in :Y
Ook door dat onderzoek inderdaad.
pi_146592525
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:18 schreef Kyara het volgende:
Ik sta er exact hetzelfde in :Y
Ook door dat onderzoek inderdaad.
Grappig. Ik helemaal niet. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik ze perse uit elkaar wil, maar ik zie daar voor mijn kinderen wel voordelen in.

Je ervaring op de school waar je vd week was klinkt trouwens helemaal niet fijn kyara. Ik weet niks van jenaplan maar als dat nou het meest fijn voelt is de keuze misschien makkelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cathmar op 12-11-2014 22:27:59 ]
Met een meidenkwartet
pi_146592775
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:43 schreef Kyara het volgende:
Voor mij zou een school dan wel afvallen. En de meeste scholen hebben allemaal wel een "wij staan open voor niet en anders gelovigen" maar op deze manier dring je toch wel behoorlijk je geloof op imo. Ik heb me een beetje ingelezen over de verschillende methoden van levensbeschouwing en daar zitten best hele open, bijna filosofische methoden tussen. Daar kan ik me best in vinden, evenals in de achtergronden van Kerst en Pasen. Maar bij bidden trek ik wel een grens.
Het lastige is je bent er niet bij als ouder, bij de ene katholieke school gingen ze kaarsjes branden, dat klingt onschuldig, maar je weet nooit wat ze je kind dan allemaal vertellen en je kunt ook niet zeggen ik wil niet dat mijn kind eraan meedoet, want als het ueberhaupt al mogelijk is, plaats je daardoor je kind al buiten de groep.
pi_146592932
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:22 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Grappig. Ik helemaal niet. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik ze perse uit elkaar wil, maar ik zie daar voor mijn kinderen wel voordelen in.

Je ervaring op de school waar je vd week was klinkt trouwens helemaal niet fijn kyara. Ik weet niks van jenaplan maar als dat nou he meest fijn voelt is de keuze misschien makkijk.
Ik wil dus de keuze hebben en ik wil dat ze naar het kind kijken in plaats van alleen naar het beleid. En het kan best zijn dat uit elkaar voordelen heeft maar dan omdat dat voor mijn kinderen het beste werkt en omdat ik daar achter sta en niet omdat het beleid zo is :)

Ja, als ik het alleen voor het zeggen had dan stond ik daar nu al op de stoep....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')