abonnement Unibet Coolblue
pi_146474813
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 13:52 schreef Shandaly het volgende:
Niet, eigenlijk... :@
Nu hadden we eigenlijk van tevoren al bedacht dat het die school ging worden, want daar gingen de kinderen van een vriendin van me ook al naartoe want lekker dichtbij, en ik had/heb niet zo'n zwaar eisenpakket eerlijk gezegd. Ik heb me met name laten leiden door gevoel. Hoe is de sfeer op die school? Voel ik me er thuis, en zullen mijn kinderen zich daar thuis voelen? En dat ging eigenlijk in 1 keer goed. We hebben ook niet bij andere scholen gekeken.
Oh, ik vond het juist een heel zware beslissing, echt nachten van wakker gelegen, je kiest een plek waar je kind de komende acht jaar vijf dagen per week zal zijn.. ik vind het nogal wat. Geen klacht of aanval hoor, ik kan het me gewoon echt niet voorstellen dat er ouders zijn die daar minder neurotisch in staan dan ik :+ Maar wellicht zegt dat veel over mij :P

Voor ons was hun visie tov kinderen enorm belangrijk. Dat leren schrijven en rekenen geloof ik wel, als ik eerlijk ben, maar hoe kijkt een school naar een kind? Krijgt het de ruimte, ook om minder positieve emoties zoals boosheid te tonen, mag het buiten de lijntjes kleuren (of juist niet), wordt er gestraft en zo ja: hoe dan, zijn ze slechts bezig met een aap een kunstje leren, of zijn ze echt bezig met een kind te ondersteunen bij zijn/haar plekje in deze maatschappij te vinden.

Gevoel is idd allesbepalend, helemaal mee eens. En ik zou eigenlijk iedereen wel aanraden om meerdere scholen te bezoeken. Juist omdat je niet weet waar je in stapt, is het goed om vergelijkingsmateriaal te hebben :)
pi_146475116
Tja, wat zal ik zeggen, het gevoel was gewoon meteen dusdanig goed dat ik met een gerust hart hem daar 5 dagen per week achter zou laten.
En nu, achteraf, nu hij een paar maanden naar school is geweest, lijkt het erop dat hij het er zelf ook prima naar zijn zin heeft. De eerste tijd was hij zelfs boos als het weekend was, want dan mocht hij niet naar school ;) En het argument "het is nu echt bedtijd, morgen mag je weer naar school", helpt tegenwoordig ook erg goed om het bedritueel wat vlotter te laten verlopen ;)

Sterker nog, voor ons was het argument "dan kan hij op deze school blijven" ook een van de belangrijkste waardoor wij besloten hebben dit nieuwbouwhuis 300m verderop te kopen. Terwijl Lars na amper 2 maanden school ook best makkelijk aan een andere school had kunnen wennen...
pi_146475767
Goed om te horen dat er ook negatieve verhalen zijn over de school. Het begon al bijna gek te worden dat niet de hele wijk hun kind erheen stuurde. Wij gaan bij beide opties kijken natuurlijk en de uiteindelijke beslissing kan nog wel veranderen. Het kind is er immers nog niet en zal misschien veel meer hebben aan traditioneel. Mocht het gelijk lopen qua voor en nadelen voor ons, dan zal ze waarschijnlijk toch naar de OBS gaan, aangezien die op loopafstand is en ze dus eerder alleen naar school kan lopen. Maar dat zien we dan wel weer. Dat er een wachtlijst zou zijn hoorde ik van een ouder wiens kinderen erheen gingen maar die wonen buiten de wijk. Dat zal ook wel meespelen. Het maakt het wel makkelijk, heb ik iig minder haast met aanmelden. Ruim de tijd om na te denken en eerst maar eens genieten van het feit dat ze nog maar een baby is. School komt pas in 2019.
pi_146476543
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 19:51 schreef L-E het volgende:

[..]

Oh, ik vond het juist een heel zware beslissing, echt nachten van wakker gelegen, je kiest een plek waar je kind de komende acht jaar vijf dagen per week zal zijn.. ik vind het nogal wat. Geen klacht of aanval hoor, ik kan het me gewoon echt niet voorstellen dat er ouders zijn die daar minder neurotisch in staan dan ik :+ Maar wellicht zegt dat veel over mij :P

Voor ons was hun visie tov kinderen enorm belangrijk. Dat leren schrijven en rekenen geloof ik wel, als ik eerlijk ben, maar hoe kijkt een school naar een kind? Krijgt het de ruimte, ook om minder positieve emoties zoals boosheid te tonen, mag het buiten de lijntjes kleuren (of juist niet), wordt er gestraft en zo ja: hoe dan, zijn ze slechts bezig met een aap een kunstje leren, of zijn ze echt bezig met een kind te ondersteunen bij zijn/haar plekje in deze maatschappij te vinden.

Gevoel is idd allesbepalend, helemaal mee eens. En ik zou eigenlijk iedereen wel aanraden om meerdere scholen te bezoeken. Juist omdat je niet weet waar je in stapt, is het goed om vergelijkingsmateriaal te hebben :)
Ik ben er ook al maanden mee bezig :Y. Vind het heel moeilijk, nog steeds. Ondanks dat we gevoelsmatig weten dat het wel snor zit.
Home is where the O+ is...
  zondag 9 november 2014 @ 20:49:44 #255
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146477067
Ik vind het dus ook wel een hele beslissing. En wat ook niet helpt is dat is daar een klein beetje alleen in sta hier in huis. Mijn man staat er veel nuchterder in en vind mij weer heel kritisch. Op papier schort er aan elke school wel iets.

Het jammere is dat we morgen pas einde van de dag een afspraak hebben, dus buiten schooltijd. Degene die de afspraken doet geeft namelijk zelf ook les. Maar 1 van mijn vragen is dus wel of ik nog een keer onder schooltijd mag komen kijken want dat vind ik dus wel heel belangrijk, sfeer proeven.

Bedankt voor je uitvoerige antwoord Nikki! Ga wat vragen overnemen. Tweelingbeleid staat al op mijn vragenlijst want ik heb daar inderdaad ook al een mening over gevormd ;)
pi_146477232
De school waar ean naar toe gaat heb ik zelf als lkr al gezien. De abdere school in de wijk was door verhuizing al wat afgevallen en met hun vernieuwingsslag voor mij nu helemaal
pi_146477975
Ik ben er ook mee bezig. Al heb ik wel een school op het oog waarbij ik een heel goed gevoel krijg. Ook in mijn omgeving hoor ik positieve berichten op deze school. En wat ik ook een voordeel vind van deze school is dat een ophaal en breng service bestaat met mijn huidige kinderdagverblijf
pi_146478521
Ik lees mee. Ik vind het ook een heel moeilijke beslissing, ook omdat het nog zo lastig in te schatten is wat bij peuter zal passen. Mijn schoonmoeder en schoonzus werken beiden al jaren in het basisonderwijs, dat vind ik wel prettig. Daarbij woon ik 'pas' 9 jaar hier en ik ken weinig verhalen over de scholen in de buurt. In mijn vorige woonplaats heb ik zelf nog op school gezeten en ken ik de reputatie van de meeste scholen wel.

Er is nogal wat keus: christelijk, katholiek, evangelisch en vrije school op loopafstand. Iets verder montessori.

Vrije school is gekoppeld aan KDV waar peuter zit. Op zich prettig en pedagogisch beleid staat me erg aan. Wat me dwarszit, en mijn vriend nog meer: komt het leren van standaard stof niet onder druk te staan? De dagen zijn kort (kleuters altijd maar tot 13 uur, groep 3 gaat 2 dagen tot 15 uur, rest tot 13 uur), onderwijs thematisch en bijvoorbeeld geschiedenis pas vanaf groep 7/8. Kunnen ze omgaan met kinderen die extra uitdaging nodig hebben? Het is een zwakke school en bezig met verbetertraject. Het gaat de goede kant op (van zeer zwak nu zwak en leerlingaantal stijgt), maar het knaagt toch.

Evangelisch valt af.

Katholiek hoor ik van buurtbewoners wel goede verhalen, maar op de website lijkt het geloof wel een erg centrale plek in te nemen. Ik ben gelovig opgevoed (hoewel niet katholiek), vriend heeft er niets mee. Ik denk dat we deze iets té vinden.

Christelijke lijkt een heel mainstream school. Grootste van de 4, weinig op aan te merken. Bso waar ze mee samen werken zit wel op een onmogelijke plek in een andere wijk, dat is toch wel een groot minpunt.

Montessori: ik denk dat het goed bij ons/peuter past. Zit wel iets verder dus, onhandig met combi KDV van baby. Daarnaast is website vreselijk onoverzichtelijk, ik klik telkens weg omdat ik niks kan vinden. Hoeft niks te zeggen, maar ik erger me mateloos aan zoiets.

Nou ja, heel verhaal dus aan overwegingen. Ik wil zeker eens langsgaan bij de christelijke en montessori en ik hoop dat vriend ook de vrije school een kans wil geven.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_146478768
Phaidra, wat is precies de angst omtrent het leren van standaard stof op de VS? Mijnes zit er ook, en dat is nu iets waar ik me nooit zorgen om heb gemaakt, dus ik ben benieuwd :)
pi_146479173
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:25 schreef Phaidra het volgende:


Montessori: ik denk dat het goed bij ons/peuter past. Zit wel iets verder dus, onhandig met combi KDV van baby. Daarnaast is website vreselijk onoverzichtelijk, ik klik telkens weg omdat ik niks kan vinden. Hoeft niks te zeggen, maar ik erger me mateloos aan zoiets.

Ghehe heel herkenbaar xD
Ik ben aan het rondkijken voor muziekles hier in de buurt. Eentje valt af voor mij omdat ze zichzelf op de website consequent juffie ... noemt :') verder ziet het er prima uit en is het volgens mij een hele kundige dame. Maar ik krijg zo'n onwijze jeuk van dat juffie en ook in de derde persoon over jezelf spreken dat ik er enorm op afhaak :')
:)
  zondag 9 november 2014 @ 21:55:49 #261
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146479982
Oh zo herkenbaar. Ik heb ook grote moeite om door slecht websites heen te kijken :X
pi_146480498
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 21:55 schreef Kyara het volgende:
Oh zo herkenbaar. Ik heb ook grote moeite om door slecht websites heen te kijken :X
Wat zijn vragen die op je lijstje staan? Voor mij zou het een gevoelskwestie zijn. Ja die inspectie rapporten zijn ook handig. En de combi met evt bso.

Verder kan het allemaal erg mooi gebracht worden natuurlijk. In de praktijk is het vooral hopen op een leerkracht waar je mee door een deur kunt. En waar je kind zich fijn bij voelt.

Wij hebben 1 school. Geen idee hoe en wat zij denken en of doen met tweelingen bv. Maar ik maak me daar totaal niet druk over. Mijn kinderen gaan tot nu toe hun eigen weg, ook mijn oudsten.

Ben benieuwd maar je gevoel morgen.

De website van onze school is om te janken zo slecht. Maar wel een super goede school.
Met een meidenkwartet
  zondag 9 november 2014 @ 22:07:44 #263
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146480626
Klopt ook. En nu kan het allemaal prima zijn, wie weet hoe het over 5 jaar is.

En qua website kijk ik misschien ook iets anders omdat ik daar beroepsmatig veel mee bezig ben geweest. Het is het visitekaartje van je school, dat verdient toch enige aandacht?
pi_146480787
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 22:07 schreef Kyara het volgende:
Klopt ook. En nu kan het allemaal prima zijn, wie weet hoe het over 5 jaar is.

En qua website kijk ik misschien ook iets anders omdat ik daar beroepsmatig veel mee bezig ben geweest. Het is het visitekaartje van je school, dat verdient toch enige aandacht?
Zeker! Maar er is niet altijd tijd en geld voor. Mee eens dat daar veel ruimte voor verbetering zit.
Hou je rekening met bso of heb je veel mogelijkheden in de buurt?

Te veel keuze maakt het niet makkelijker denk ik.
Met een meidenkwartet
pi_146480794
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 21:55 schreef Kyara het volgende:
Oh zo herkenbaar. Ik heb ook grote moeite om door slecht websites heen te kijken :X
Ow ja... of lettertypes...
Een uitnodiging in Comic Sans heeft bij voorbaat eigenlijk al geen kans bij mij. :@

Laatst hing er op m'n werk een memo over een of andere bijeenkomst. In CS... Nu interesseerde het onderwerp me sowieso niet, maar .. brr!

Maar goed, ik dwaal af ;)

Hier was het ook heel prettig dat de basisschool in de zomervakantie zou verhuizen naar een nieuw pand. Nu is alles nieuw, licht, schoon, vrolijk etc... Oude gebouw had wel sfeer, maar viel ook bijna van ellende uit elkaar. En het nieuwe motto "ontdek je talent" vind ik ook tof.
  zondag 9 november 2014 @ 22:17:25 #266
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_146481118
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 22:11 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Zeker! Maar er is niet altijd tijd en geld voor. Mee eens dat daar veel ruimte voor verbetering zit.
Hou je rekening met bso of heb je veel mogelijkheden in de buurt?

Te veel keuze maakt het niet makkelijker denk ik.
De 3 scholen in de buurt zijn allemaal brede scholen (2 vallen onder dezelfde brede school).
pi_146481232
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:30 schreef L-E het volgende:
Phaidra, wat is precies de angst omtrent het leren van standaard stof op de VS? Mijnes zit er ook, en dat is nu iets waar ik me nooit zorgen om heb gemaakt, dus ik ben benieuwd :)
Ik denk dat het de combi is van minder schooltijd t/m groep 3, veel aandacht voor muziek, theater, natuur e.d. en aanbieden van (op het oog) geïsoleerde lesblokken. Alles op zichzelf prima, maar in combinatie misschien niet heel handig. Taal- en rekenniveau ligt tegenwoordig al lager heb ik het idee(en niet alleen bij kinderen van allochtone afkomst), dus vraag me af of dit handig is. Het is iig iets wat ik wil voorleggen.

Van de website:

quote:
In periodes van drie tot vier weken is er aansluitend het periode-onderwijs. Tijdens de periode is de aandacht gericht op één hoofdvak. De eerste jaren zijn dat taal, rekenen en heemkunde. Vanaf klas 4 (groep 6) wordt aardrijkskunde en dierkunde gegeven, vanaf klas 5 plantkunde en geschiedenis en in klas 6 komen daar meetkunde, natuurkunde en mineralogie bij
Bijv. geschiedenis krijgen ze pas vanaf groep 7. Hoeveel blokken? Kan je daarin evenveel leren als kinderen die al spelenderwijs vanaf groep 3 geschiedenis krijgen?
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 10 november 2014 @ 02:40:08 #268
381212 Gulara
From the future
pi_146488209
Wij zijn er nog niet mee bezig. Maar het zal denk ik ook voornamelijk een gevoelskwestie zijn. Ik vertrouw erop dat m'n kind zich op veel plekken wel kan aarden. En uiteindelijk is het toch iets wat je maar moeilijk kunt voorspellen. Het kan niet klikken met een bepaalde leerkracht waardoor 1 (of 2, 3) jaar ineens minder zijn. Moeilijke voorspellen allemaal en ook in hoeverre je daarmee kunt/ wilt dealen.

Heel erg religieus valt af. En montessori / jenaplan zijn zeker opties. Maar een leuke openbare school met een tof team behoort ook tot de mogelijkheden.
  maandag 10 november 2014 @ 07:48:06 #269
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_146489376
quote:
2s.gif Op zondag 9 november 2014 20:49 schreef Kyara het volgende:
Ik vind het dus ook wel een hele beslissing. En wat ook niet helpt is dat is daar een klein beetje alleen in sta hier in huis. Mijn man staat er veel nuchterder in en vind mij weer heel kritisch. Op papier schort er aan elke school wel iets.

Het jammere is dat we morgen pas einde van de dag een afspraak hebben, dus buiten schooltijd. Degene die de afspraken doet geeft namelijk zelf ook les. Maar 1 van mijn vragen is dus wel of ik nog een keer onder schooltijd mag komen kijken want dat vind ik dus wel heel belangrijk, sfeer proeven.

Bedankt voor je uitvoerige antwoord Nikki! Ga wat vragen overnemen. Tweelingbeleid staat al op mijn vragenlijst want ik heb daar inderdaad ook al een mening over gevormd ;)
Hier een man die zich er totaal niet mee bezig heeft gehouden :X
Bij ons was er een open dag, ik kreeg een rondleiding (samen met Anouk geweest dus ;) ) en konden we in de lokalen kijken toen de kinderen bezig waren.
Ik heb overigens verder geen andere scholen bekeken. Deze zit op 3 minuten loopafstand, richting het station waar ik 's morgens naar toe moet, sfeer was prettig en Anouk haar vriendinnetje van kdv gaat ook naar die school ;) (dat is alleen maar leuk natuurlijk).
En mijn oude juf geeft er ook les O+, helaas dit jaar met pensioen.
BSO zit bij de school, maar daar ben ik juist nog niet overuit, wat ik ga doen met de buitenschoolse opvang. Daar ga ik in januari eens naar kijken prijstechnisch etc.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  maandag 10 november 2014 @ 09:13:22 #270
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_146490400
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 22:11 schreef Shandaly het volgende:

[..]

Ow ja... of lettertypes...
Een uitnodiging in Comic Sans heeft bij voorbaat eigenlijk al geen kans bij mij. :@

Laatst hing er op m'n werk een memo over een of andere bijeenkomst. In CS... Nu interesseerde het onderwerp me sowieso niet, maar .. brr!

Maar goed, ik dwaal af ;)

Hier was het ook heel prettig dat de basisschool in de zomervakantie zou verhuizen naar een nieuw pand. Nu is alles nieuw, licht, schoon, vrolijk etc... Oude gebouw had wel sfeer, maar viel ook bijna van ellende uit elkaar. En het nieuwe motto "ontdek je talent" vind ik ook tof.
Heeft de school toevallig van naam gewisseld? Iets met d.orp? Dan is dat mijn oude basisschool.

Comic sans is vaak iets van de kleuterjuffen. Ik heb mijn collega's er ook op aangesproken.
Officiële brieven vanuit de directie gaan wel in een normaal lettertype.
En de organisatie heeft overigens ook een huisstijl, daar hoort ook een lettertype bij.
  maandag 10 november 2014 @ 09:39:18 #271
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_146490852
Grappig, ik zie de website van de school helemaal niet als visitekaartje. Helemaal omdat ik een openbare school zocht waar minder budget is voor dat soort dingen en het vaak door een ouder wordt gedaan. Of een ict juf ofzo. Niets ten nadele maar dat is toch anders dan door een pro.

Ik vond de sfeer op school het belangrijkst. Ben op beide scholen gewoon eens onaangekondigd binnen gelopen. De ene school was stil en opgeruimd en georganiseerd. De andere zaten kinderen in het speellokaal schilderwerken te maken voor bij een project was het druk en bezig en hoorde je kinderen lachen. Nou, toen was ik er al uit. :+
En daarna is er nog een hoop werk verzet om het onderwijs wat meer op iedereen aan te laten sluiten :P
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_146491243
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2014 22:19 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Ik denk dat het de combi is van minder schooltijd t/m groep 3, veel aandacht voor muziek, theater, natuur e.d. en aanbieden van (op het oog) geïsoleerde lesblokken. Alles op zichzelf prima, maar in combinatie misschien niet heel handig. Taal- en rekenniveau ligt tegenwoordig al lager heb ik het idee(en niet alleen bij kinderen van allochtone afkomst), dus vraag me af of dit handig is. Het is iig iets wat ik wil voorleggen.

Van de website:

[..]

Bijv. geschiedenis krijgen ze pas vanaf groep 7. Hoeveel blokken? Kan je daarin evenveel leren als kinderen die al spelenderwijs vanaf groep 3 geschiedenis krijgen?
Hier op de VS is het anders ingedeeld met die blokken, dus dat weet ik niet. Maar die schooluren t/m groep 3, dat vind ik juist enorm fijn! Ik vind kleuters echt nog hartstikke jong en speels, het is zoooo prettig dat ze tot 13:00 school hebben en daarna nog lekker kunnen uitrazen in hun eigen tijd. Mijnes komt van een school waar hij les had tot 15:30 (behalve woensdag) en ik merk echt dat hij beter gedijt met kortere schooldagen. Zijn energie wordt gewoon beter verdeeld, en dat is ook het idee achter die korte dagen: als je zo jong bent is het lastiger je te focussen en neem je op een gegeven moment geen lesstof meer op. Dus wat voor meerwaarde hebben die lange dagen? En moet je echt al serieus 'leren' in de kleuterklas? Ik denk zelf van niet :)

Nu is natuurlijk de ene VS zeker de andere niet, dus absoluut goed om al die vragen te stellen. Ik ben ook van mening dat het een schooltype is dat niet voor ieder kind geschikt is. Die van ons bloeit echt op van de warmte en de kleinschaligheid. Het voelt hier als een community, waar iedereen elkaar kent en voor elkaars kind zorgt, heel prettig O+

Dat taal- en rekenniveau: ik zei het al, maar daar hebben wij niet eens naar gekeken. Ik geloof dat we een kind hebben dat makkelijk leert daarin (hij heeft de twee cito's foutloos gemaakt - op de vorige school, de VS toetst de kleuters niet) maar dat is uiteraard wel iets waar je je meer in verdiept als je kind dat wat lastiger vindt :)
pi_146494931
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 09:39 schreef debuurvrouw het volgende:
Grappig, ik zie de website van de school helemaal niet als visitekaartje. Helemaal omdat ik een openbare school zocht waar minder budget is voor dat soort dingen en het vaak door een ouder wordt gedaan. Of een ict juf ofzo. Niets ten nadele maar dat is toch anders dan door een pro.

Ik vond de sfeer op school het belangrijkst. Ben op beide scholen gewoon eens onaangekondigd binnen gelopen. De ene school was stil en opgeruimd en georganiseerd. De andere zaten kinderen in het speellokaal schilderwerken te maken voor bij een project was het druk en bezig en hoorde je kinderen lachen. Nou, toen was ik er al uit. :+
En daarna is er nog een hoop werk verzet om het onderwijs wat meer op iedereen aan te laten sluiten :P
Voor mij is dat toch het eerste wat ik zie van een school. Ik vind het toch wel een drempel om zomaar een school binnen te wandelen. Komt misschien ook hoe de scholen hier ingericht zijn. Bij de ene school moet ik via een trap naar boven. En bij de andere 2 zou ik niet eens weten waar de ingang zit, met gedeelde speelpleinen, schoolwoningen en weet ik veel wat er allemaal bij die brede school hoort.

Dus als ik als ouder snel en makkelijk informatie wil zoeken over een bepaalde school en het onderwijsaanbod, dan is de website toch het eerste waar ik naar kijk.
pi_146495461
quote:
1s.gif Op maandag 10 november 2014 09:13 schreef amaranta het volgende:

[..]

Heeft de school toevallig van naam gewisseld? Iets met d.orp? Dan is dat mijn oude basisschool.

Comic sans is vaak iets van de kleuterjuffen. Ik heb mijn collega's er ook op aangesproken.
Officiële brieven vanuit de directie gaan wel in een normaal lettertype.
En de organisatie heeft overigens ook een huisstijl, daar hoort ook een lettertype bij.
Jep, dat is 'm. Je had ook al verteld dat je ouders hier nog in de buurt wonen toch? Toen ik je glijbaan en zandbak had overgenomen? Glijbaan is overigens netjes meeverhuisd, de buurkindjes vinden het ook geweldig O+
pi_146496636
Hier ook vooral op de sfeer afgegaan. De 2 buurtscholen eerst al gemeden door de verhalen van ouders die hun kinderen er al hadden. De ene door de omgang met de drukkere kinderen. De andere school door de streberigheid.
Bij de freinetschool dook Chris helemaal tegen ons aan. Maar bij de montessori ging hij direct spelen, en dat zegt veel over ons (toen) verlegen guppie. Daarnaast beviel de methode ons ook wel. Dus deels op de methode gevallen, en een groter deel op de sfeer.
pi_146564008
quote:
2s.gif Op maandag 10 november 2014 12:43 schreef Kyara het volgende:

[..]

Voor mij is dat toch het eerste wat ik zie van een school. Ik vind het toch wel een drempel om zomaar een school binnen te wandelen. Komt misschien ook hoe de scholen hier ingericht zijn. Bij de ene school moet ik via een trap naar boven. En bij de andere 2 zou ik niet eens weten waar de ingang zit, met gedeelde speelpleinen, schoolwoningen en weet ik veel wat er allemaal bij die brede school hoort.

Dus als ik als ouder snel en makkelijk informatie wil zoeken over een bepaalde school en het onderwijsaanbod, dan is de website toch het eerste waar ik naar kijk.
Vertel eens hoe het ging? Vond je de antwoorden op je vragen passen bij je gevoel over de school?
Met een meidenkwartet
pi_146572849
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 09:27 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Vertel eens hoe het ging? Vond je de antwoorden op je vragen passen bij je gevoel over de school?
Ik was eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld over het feit dat ik niet zo enthousiast was. Ik kan niet overal een vinger op leggen maar ik vond het bijvoorbeeld het feit dat er in november nog geen schoolgids is een beetje jammer. Verder is het een erg grote school en veel kinderen in redelijk kleine lokaaltjes. Tweelingbeleid staat me totaal niet aan en ook haar reactie op mijn mening was nogal star, waardoor ik ook meteen mijn twijfels hebben over flexibiliteit en kijken naar kinderen op andere punten.

In elk geval ben ik nu wel gesterkt in mijn wens om ook naar een kleinere school buiten de wijk te kijken.

en okey, die kleine school buiten de wijk is een jenaplan school en ik blijf toch een zwak houden voor jenaplan omdat ik daar zelf hele goede ervaringen mee heb.
pi_146576299
Weet trouwens iemand hoe dat zit als extra begeleiding nodig is op de gewone basisschool?
Mijn zoontje gaat nu een keer per week naar logopedie en ik heb geen idee, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen, zijn woordenschat is goed alleen met zinsbouw loopt hij achter blijkt uit de testen.
Ikzelf zie het op dit moment misschien minder als een groot probleem, omdat ik hem gewoon begrijp, nu ja ik kan er nog niet altijd precies uithalen wat ze op de PSZ gedaan hebben die dag, maar voor mijn gevoel kan hij thuis in elk geval al relatief goed praten, maar laat hij dat misschien bij de logopediste niet altijd horen ( ik zit er niet bij, alleen aan het eind van de sessie).
De logopediste heeft indirect te kennen gegeven dat het misschien niet zo' n goed idee is om hem naar een kleine openbare basisschool met hoog allochtonen aandeel te sturen, omdat er soms gewoon niet zo goed op taalontwikkeling wordt gelet en de scholen zelf de extra begeleiding nu moeten regelen en daar dan misschien minder budget voor is.
Ik vind het ontzettend lastig, omdat je ook niet wilt dat je binnen een half jaar weer moet wisselen van school. Het alternatief is een katholieke of christelijke basisschool en ik wil eigenlijk niet dat mijn kind geïndoctrineerd wordt door een of ander geloof onder schooluren.
pi_146576389
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 14:31 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik was eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld over het feit dat ik niet zo enthousiast was. Ik kan niet overal een vinger op leggen maar ik vond het bijvoorbeeld het feit dat er in november nog geen schoolgids is een beetje jammer. Verder is het een erg grote school en veel kinderen in redelijk kleine lokaaltjes. Tweelingbeleid staat me totaal niet aan en ook haar reactie op mijn mening was nogal star, waardoor ik ook meteen mijn twijfels hebben over flexibiliteit en kijken naar kinderen op andere punten.

In elk geval ben ik nu wel gesterkt in mijn wens om ook naar een kleinere school buiten de wijk te kijken.

en okey, die kleine school buiten de wijk is een jenaplan school en ik blijf toch een zwak houden voor jenaplan omdat ik daar zelf hele goede ervaringen mee heb.
Niks mis met jenaplan toch? Wup en Pinq hebben er geloof ik goede ervaringen mee :Y
hoewel de ene school de andere niet is natuurlijk. Onze gastouder had haar zoon op Montesorri, want montesorri zeg maar; maar ik geloof dat ze na 5 weken al is gewisseld van school naar een openbare school. Het bleek absoluut niet te klikken met de juf zowel tussen haar en haar zoon, en daarbij bleek de school op meerdere fronten stug en tegen te vallen.
Gut-feeling zegt heel veel volgens mij :Y
:)
pi_146576822
Ik bedoel meer dat ik ook een beetje bang ben dat ik me blind staar op Jenaplan. En alleen daarom is het denk ik goed om ook die school te bezoeken.

Want nu heb ik bij elke school zoiets van tja, het is geen jenaplan. Dus de gedachte om met maar 1 groep in een klas te zitten vind ik al heel benauwend.

Aan de andere kant hebben combinatieklassen ook weer nadelen en vooral gecombineerd met een kleine school. 2 combinatieklassen met 3 groepen betekent hier automatisch dat er hoe dan ook gedurende 2 jaar, 2 kinderen bij elkaar in de klas komen te zitten.
pi_146576905
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:22 schreef Kyara het volgende:
Ik bedoel meer dat ik ook een beetje bang ben dat ik me blind staar op Jenaplan. En alleen daarom is het denk ik goed om ook die school te bezoeken.

Want nu heb ik bij elke school zoiets van tja, het is geen jenaplan. Dus de gedachte om met maar 1 groep in een klas te zitten vind ik al heel benauwend.

Aan de andere kant hebben combinatieklassen ook weer nadelen en vooral gecombineerd met een kleine school. 2 combinatieklassen met 3 groepen betekent hier automatisch dat er hoe dan ook gedurende 2 jaar, 2 kinderen bij elkaar in de klas komen te zitten.
oh op fiets!
ja nouja, blijkbaar probeert je onderbewuste je te vertellen dat je je kinderen héél graag op jenaplan wil hebben :D

Snap wel wat je bedoelt over die combiklassen ja,kan me voorstellen dat dat iets is om in de overweging mee te nemen. Maar daar zullen ze vast ook ervaring mee hebben daar lijkt me?
:)
pi_146576937
Nou ja, ze zullen in elk geval niet een al te star tweelingbeleid hebben :P
pi_146577034
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:26 schreef Kyara het volgende:
Nou ja, ze zullen in elk geval niet een al te star tweelingbeleid hebben :P
hahaha :D
dat zou wel een lastig verhaal worden ja!

Wat wilde de school waar je bent wezen kijken dan? Uit elkaar halen?
Ik herinner me hier van een paar jaar geleden dat een moeder op het CB gal stond te spuwen dat ze de tweede van haar tweeling niet geplaatst had gekregen. Blijkbaar had de school een lotingssysteem voor bepaalde postcodes en ze hanteerden dat naar hun idee eerlijk. :') met als gevolg dat tweelingkind1 wel geplaatst is op die school en tweelingkind2 niet :') :') terwijl ze dus wel zo'n broertjes/zusjes voorrangs beleid hadden zeg maar; maar de tweeling telden beide als nieuwe leerlingen dus dan gold dat niet. Bizar toch? :D
:)
pi_146577132
Dat is gewoon belachelijk :o

Deze school heeft het beleid dat tweelingen vanaf dag 1 uit elkaar gaan. En als ik dat anders zou willen dat moest ik wel met hele goede argumenten komen en dan zouden ze het eventueel misschien wel in overweging willen nemen. Dat idee. Ongeacht of ik ze nu bij elkaar wil of uit elkaar wil, ik wil dat zelf bepalen. Ik ken mijn kinderen dan het beste.
pi_146577250
ja nou inderdaad zeg :?
en het is ook een beetje de toon die de muziek maakt met zulke dingen. Vind ik dan. Ik heb geen idee van het tweelingbeleid hier hoor, want *verrassing* geen tweeling :+ maar wji hebben wel gemengde 1/2 groepen dus ik heb ook gevraagd naar hoe ze daar mee omgingen. Ik kreeg als antwoord "in principe plaatsen we broertjes/zusjes niet bij elkaar in de klas; maar als ouders dat juist wel willen kunnen we altijd kijken naar de mogelijkheden". Volgens mij zegt dat min of meer hetzelfde maar ik vond het wat vriendelijker overkomen
:)
pi_146578212
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:07 schreef Zana het volgende:
Weet trouwens iemand hoe dat zit als extra begeleiding nodig is op de gewone basisschool?
Mijn zoontje gaat nu een keer per week naar logopedie en ik heb geen idee, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen, zijn woordenschat is goed alleen met zinsbouw loopt hij achter blijkt uit de testen.
Ikzelf zie het op dit moment misschien minder als een groot probleem, omdat ik hem gewoon begrijp, nu ja ik kan er nog niet altijd precies uithalen wat ze op de PSZ gedaan hebben die dag, maar voor mijn gevoel kan hij thuis in elk geval al relatief goed praten, maar laat hij dat misschien bij de logopediste niet altijd horen ( ik zit er niet bij, alleen aan het eind van de sessie).
De logopediste heeft indirect te kennen gegeven dat het misschien niet zo' n goed idee is om hem naar een kleine openbare basisschool met hoog allochtonen aandeel te sturen, omdat er soms gewoon niet zo goed op taalontwikkeling wordt gelet en de scholen zelf de extra begeleiding nu moeten regelen en daar dan misschien minder budget voor is.
Ik vind het ontzettend lastig, omdat je ook niet wilt dat je binnen een half jaar weer moet wisselen van school. Het alternatief is een katholieke of christelijke basisschool en ik wil eigenlijk niet dat mijn kind geïndoctrineerd wordt door een of ander geloof onder schooluren.
Het hangt per school en situatie af wat er nodig is qua begeleiding denk ik..
Een vriendje van mijn oudste is met een taalachterstand op school begonnen. Hij heeft in groep 2 elke week 3 ochtenden in een speciale taalklas gedraaid. Dat was op een andere school. Maar zo had hij en de vriendjes van zijn eigen school en toch ook de taal begeleiding die hij nodig had. Dit jaar was ook voldoende om mee te kunnen draaien in groep 3 qua taalniveau.
Hier heeft de logopedist altijd de vinger aan de pols gehouden en heeft overleg gehad met de juf.
Een ander kindje had meer problemen met de taal en is direct naar het speciaal onderwijs gegaan, ook een taalklas eigenlijk, maar dan fulltime. Ik geloof dat ze proberen om dan na de kleuterklas of groep 3/4 de kinderen weer in de buurtschool te laten instromen als dat kan.

quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:22 schreef Kyara het volgende:
Ik bedoel meer dat ik ook een beetje bang ben dat ik me blind staar op Jenaplan. En alleen daarom is het denk ik goed om ook die school te bezoeken.

Want nu heb ik bij elke school zoiets van tja, het is geen jenaplan. Dus de gedachte om met maar 1 groep in een klas te zitten vind ik al heel benauwend.

Aan de andere kant hebben combinatieklassen ook weer nadelen en vooral gecombineerd met een kleine school. 2 combinatieklassen met 3 groepen betekent hier automatisch dat er hoe dan ook gedurende 2 jaar, 2 kinderen bij elkaar in de klas komen te zitten.
Bij Chris in de klas zit ook 1 meisje van een tweeling. De andere zit bij haar grote broer in de parallel klas. Ze hebben gekozen om de meest zelfstandige/weerbaarste van de twee bij de broer in te plaatsen, zodat broer niet teveel hoeft te verdedigen. Het meer verlegen meisje bij Chris in de klas moet nu voor zichzelf op leren komen, na 2 jaar rustig aan school wennen met zus in de kleuterklas. Dat werkt prima als ik de moeder zo hoor.

Maar altijd in overleg met de ouders dus. Niet dat de ouders altijd hun wil door kunnen drijven, maar er wordt over gesproken ipv direct af te kappen..
pi_146578410
Dat is dus precies wat ik wil DF, in overleg. Ik kan nu ook nog niet bepalen of ik ze wel of niet bij elkaar wil plaatsen. Dat weet ik pas als ze 3,5 zijn. Maar ik wil nu wel 3 kinderen inschrijven en daar zit dus ook een tweeling bij. Overleg met de ouders en naar het kind kijken in plaats van blind staren op beleid. Want mi is dat wat ze doen door het op die manier te formuleren.

Maar goed, er is ook nieuw onderzoek mbt het wel of niet bij elkaar plaatsen van tweelingen dus daarmee kan ik ze ook altijd nog om de oren slaan ;)
  woensdag 12 november 2014 @ 17:29:05 #288
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_146579334
In de klas bij de maxi zat ze vorig jaar met 1 tweeling die samen zaten en 1 van een tweeling die apart zat. Bij ons kijken ze heel erg naar wat de ouder wil.

Ik heb wel geleerd om niet te letten op het naampje wat aan de school hangt. Daar ben ik bij de eerste school voor maxi heel erg de mist mee in gegaan. En ook het school info boekje zegt weinig.
het valt en staat vooral met de juffen en het plezier dat ze hebben.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_146580383
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:07 schreef Zana het volgende:
Weet trouwens iemand hoe dat zit als extra begeleiding nodig is op de gewone basisschool?
Mijn zoontje gaat nu een keer per week naar logopedie en ik heb geen idee, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen, zijn woordenschat is goed alleen met zinsbouw loopt hij achter blijkt uit de testen.
Ikzelf zie het op dit moment misschien minder als een groot probleem, omdat ik hem gewoon begrijp, nu ja ik kan er nog niet altijd precies uithalen wat ze op de PSZ gedaan hebben die dag, maar voor mijn gevoel kan hij thuis in elk geval al relatief goed praten, maar laat hij dat misschien bij de logopediste niet altijd horen ( ik zit er niet bij, alleen aan het eind van de sessie).
De logopediste heeft indirect te kennen gegeven dat het misschien niet zo' n goed idee is om hem naar een kleine openbare basisschool met hoog allochtonen aandeel te sturen, omdat er soms gewoon niet zo goed op taalontwikkeling wordt gelet en de scholen zelf de extra begeleiding nu moeten regelen en daar dan misschien minder budget voor is.
Ik vind het ontzettend lastig, omdat je ook niet wilt dat je binnen een half jaar weer moet wisselen van school. Het alternatief is een katholieke of christelijke basisschool en ik wil eigenlijk niet dat mijn kind geïndoctrineerd wordt door een of ander geloof onder schooluren.
Goede vraag bij een kennismakingsgesprek. Op zich moet een school extra hulp bieden als hij achterblijft op taalgebied. Maar op welke manier verschilt bij school.

Over Christelijke scholen gesproken. Je ziet vaak dat er een heel "streng" stukje over godsdienst in de schoolgids staat terwijl het in praktijk blijft bij een gebed in de ochtend/middag, een opwekkingsliedje en met kerst een viering in de kerk.
pi_146580452
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:57 schreef Loj het volgende:
Over Christelijke scholen gesproken. Je ziet vaak dat er een heel "streng" stukje over godsdienst in de schoolgids staat terwijl het in praktijk blijft bij een gebed in de ochtend/middag, een opwekkingsliedje en met kerst een viering in de kerk.
en dat vind ik dus alweer teveel van het goede. zeker dat gebed. Ik zie niet in waarom mijn kind zou moeten bidden op school, en zeker dagelijks :o
pi_146583547
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:00 schreef Kyara het volgende:

[..]

en dat vind ik dus alweer teveel van het goede. zeker dat gebed. Ik zie niet in waarom mijn kind zou moeten bidden op school, en zeker dagelijks :o

Ik ben niet gelovig opgevoed maar ging wel naar een school die dit idd zo aanpakte. Als kind zijnde ga je er gewoon in mee... En omdat we thuis niet geloofden was het voor mij ook al snel een 'daar doen ze het zo, hier anders'-dingetje. Achteraf ben ik er eigenlijk wel blij mee.
Home is where the O+ is...
pi_146584349
Voor mij zou een school dan wel afvallen. En de meeste scholen hebben allemaal wel een "wij staan open voor niet en anders gelovigen" maar op deze manier dring je toch wel behoorlijk je geloof op imo. Ik heb me een beetje ingelezen over de verschillende methoden van levensbeschouwing en daar zitten best hele open, bijna filosofische methoden tussen. Daar kan ik me best in vinden, evenals in de achtergronden van Kerst en Pasen. Maar bij bidden trek ik wel een grens.
pi_146584610
Jammer dat je geen goed gevoel had over die school Kyara. Je gevoel over een school is een hele belangrijke graadmeter vind ik :*
pi_146587498
Ik zou mijn kinderen ook niet naar een school doen waar dagelijks bidden een verplichting is.

Kyara, vervelend dat ze tweelingen zo zwart/wit bekijken op de school waar je bent geweest. Heb jij ondanks dat het nu nog een ver van je bed show is wel een voorkeur voor je meiden?
pi_146587895
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:56 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik zou mijn kinderen ook niet naar een school doen waar dagelijks bidden een verplichting is.

Kyara, vervelend dat ze tweelingen zo zwart/wit bekijken op de school waar je bent geweest. Heb jij ondanks dat het nu nog een ver van je bed show is wel een voorkeur voor je meiden?
Ik neig nu naar samen starten en dan langzaam "losweken" maar wil vooral zelf de keuze hebben over wel of niet samen starten.

En jij?
pi_146588257
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:03 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik neig nu naar samen starten en dan langzaam "losweken" maar wil vooral zelf de keuze hebben over wel of niet samen starten.

En jij?
Ik denk op dit moment dat ik ze samen wil laten starten in de kleuterklas. Met name omdat onderzoeken uitwijzen dat tweelingen problemen ondervinden als ze in de kleuterklas uit elkaar gehaald worden.
Uit elkaar halen in groep 3 lijkt minder schadelijk te zijn voor hun ontwikkeling, alleen durf ik nu nog niet te zeggen dat ik het echt zo ga doen, omdat ze nog zo klein zijn. Misschien werkt samen in één klas wel zo goed dat ze ook in de hogere groepen samen kunnen blijven. Het ligt wat mij betreft echt aan de kinderen en wat op dat moment de beste keus is voor ze.
pi_146588631
Ik sta er exact hetzelfde in :Y
Ook door dat onderzoek inderdaad.
pi_146592525
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:18 schreef Kyara het volgende:
Ik sta er exact hetzelfde in :Y
Ook door dat onderzoek inderdaad.
Grappig. Ik helemaal niet. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik ze perse uit elkaar wil, maar ik zie daar voor mijn kinderen wel voordelen in.

Je ervaring op de school waar je vd week was klinkt trouwens helemaal niet fijn kyara. Ik weet niks van jenaplan maar als dat nou het meest fijn voelt is de keuze misschien makkelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cathmar op 12-11-2014 22:27:59 ]
Met een meidenkwartet
pi_146592775
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:43 schreef Kyara het volgende:
Voor mij zou een school dan wel afvallen. En de meeste scholen hebben allemaal wel een "wij staan open voor niet en anders gelovigen" maar op deze manier dring je toch wel behoorlijk je geloof op imo. Ik heb me een beetje ingelezen over de verschillende methoden van levensbeschouwing en daar zitten best hele open, bijna filosofische methoden tussen. Daar kan ik me best in vinden, evenals in de achtergronden van Kerst en Pasen. Maar bij bidden trek ik wel een grens.
Het lastige is je bent er niet bij als ouder, bij de ene katholieke school gingen ze kaarsjes branden, dat klingt onschuldig, maar je weet nooit wat ze je kind dan allemaal vertellen en je kunt ook niet zeggen ik wil niet dat mijn kind eraan meedoet, want als het ueberhaupt al mogelijk is, plaats je daardoor je kind al buiten de groep.
pi_146592932
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:22 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Grappig. Ik helemaal niet. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik ze perse uit elkaar wil, maar ik zie daar voor mijn kinderen wel voordelen in.

Je ervaring op de school waar je vd week was klinkt trouwens helemaal niet fijn kyara. Ik weet niks van jenaplan maar als dat nou he meest fijn voelt is de keuze misschien makkijk.
Ik wil dus de keuze hebben en ik wil dat ze naar het kind kijken in plaats van alleen naar het beleid. En het kan best zijn dat uit elkaar voordelen heeft maar dan omdat dat voor mijn kinderen het beste werkt en omdat ik daar achter sta en niet omdat het beleid zo is :)

Ja, als ik het alleen voor het zeggen had dan stond ik daar nu al op de stoep....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')