abonnement Unibet Coolblue
pi_146564008
quote:
2s.gif Op maandag 10 november 2014 12:43 schreef Kyara het volgende:

[..]

Voor mij is dat toch het eerste wat ik zie van een school. Ik vind het toch wel een drempel om zomaar een school binnen te wandelen. Komt misschien ook hoe de scholen hier ingericht zijn. Bij de ene school moet ik via een trap naar boven. En bij de andere 2 zou ik niet eens weten waar de ingang zit, met gedeelde speelpleinen, schoolwoningen en weet ik veel wat er allemaal bij die brede school hoort.

Dus als ik als ouder snel en makkelijk informatie wil zoeken over een bepaalde school en het onderwijsaanbod, dan is de website toch het eerste waar ik naar kijk.
Vertel eens hoe het ging? Vond je de antwoorden op je vragen passen bij je gevoel over de school?
Met een meidenkwartet
pi_146572849
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 09:27 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Vertel eens hoe het ging? Vond je de antwoorden op je vragen passen bij je gevoel over de school?
Ik was eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld over het feit dat ik niet zo enthousiast was. Ik kan niet overal een vinger op leggen maar ik vond het bijvoorbeeld het feit dat er in november nog geen schoolgids is een beetje jammer. Verder is het een erg grote school en veel kinderen in redelijk kleine lokaaltjes. Tweelingbeleid staat me totaal niet aan en ook haar reactie op mijn mening was nogal star, waardoor ik ook meteen mijn twijfels hebben over flexibiliteit en kijken naar kinderen op andere punten.

In elk geval ben ik nu wel gesterkt in mijn wens om ook naar een kleinere school buiten de wijk te kijken.

en okey, die kleine school buiten de wijk is een jenaplan school en ik blijf toch een zwak houden voor jenaplan omdat ik daar zelf hele goede ervaringen mee heb.
pi_146576299
Weet trouwens iemand hoe dat zit als extra begeleiding nodig is op de gewone basisschool?
Mijn zoontje gaat nu een keer per week naar logopedie en ik heb geen idee, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen, zijn woordenschat is goed alleen met zinsbouw loopt hij achter blijkt uit de testen.
Ikzelf zie het op dit moment misschien minder als een groot probleem, omdat ik hem gewoon begrijp, nu ja ik kan er nog niet altijd precies uithalen wat ze op de PSZ gedaan hebben die dag, maar voor mijn gevoel kan hij thuis in elk geval al relatief goed praten, maar laat hij dat misschien bij de logopediste niet altijd horen ( ik zit er niet bij, alleen aan het eind van de sessie).
De logopediste heeft indirect te kennen gegeven dat het misschien niet zo' n goed idee is om hem naar een kleine openbare basisschool met hoog allochtonen aandeel te sturen, omdat er soms gewoon niet zo goed op taalontwikkeling wordt gelet en de scholen zelf de extra begeleiding nu moeten regelen en daar dan misschien minder budget voor is.
Ik vind het ontzettend lastig, omdat je ook niet wilt dat je binnen een half jaar weer moet wisselen van school. Het alternatief is een katholieke of christelijke basisschool en ik wil eigenlijk niet dat mijn kind geïndoctrineerd wordt door een of ander geloof onder schooluren.
pi_146576389
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 14:31 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik was eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld over het feit dat ik niet zo enthousiast was. Ik kan niet overal een vinger op leggen maar ik vond het bijvoorbeeld het feit dat er in november nog geen schoolgids is een beetje jammer. Verder is het een erg grote school en veel kinderen in redelijk kleine lokaaltjes. Tweelingbeleid staat me totaal niet aan en ook haar reactie op mijn mening was nogal star, waardoor ik ook meteen mijn twijfels hebben over flexibiliteit en kijken naar kinderen op andere punten.

In elk geval ben ik nu wel gesterkt in mijn wens om ook naar een kleinere school buiten de wijk te kijken.

en okey, die kleine school buiten de wijk is een jenaplan school en ik blijf toch een zwak houden voor jenaplan omdat ik daar zelf hele goede ervaringen mee heb.
Niks mis met jenaplan toch? Wup en Pinq hebben er geloof ik goede ervaringen mee :Y
hoewel de ene school de andere niet is natuurlijk. Onze gastouder had haar zoon op Montesorri, want montesorri zeg maar; maar ik geloof dat ze na 5 weken al is gewisseld van school naar een openbare school. Het bleek absoluut niet te klikken met de juf zowel tussen haar en haar zoon, en daarbij bleek de school op meerdere fronten stug en tegen te vallen.
Gut-feeling zegt heel veel volgens mij :Y
:)
pi_146576822
Ik bedoel meer dat ik ook een beetje bang ben dat ik me blind staar op Jenaplan. En alleen daarom is het denk ik goed om ook die school te bezoeken.

Want nu heb ik bij elke school zoiets van tja, het is geen jenaplan. Dus de gedachte om met maar 1 groep in een klas te zitten vind ik al heel benauwend.

Aan de andere kant hebben combinatieklassen ook weer nadelen en vooral gecombineerd met een kleine school. 2 combinatieklassen met 3 groepen betekent hier automatisch dat er hoe dan ook gedurende 2 jaar, 2 kinderen bij elkaar in de klas komen te zitten.
pi_146576905
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:22 schreef Kyara het volgende:
Ik bedoel meer dat ik ook een beetje bang ben dat ik me blind staar op Jenaplan. En alleen daarom is het denk ik goed om ook die school te bezoeken.

Want nu heb ik bij elke school zoiets van tja, het is geen jenaplan. Dus de gedachte om met maar 1 groep in een klas te zitten vind ik al heel benauwend.

Aan de andere kant hebben combinatieklassen ook weer nadelen en vooral gecombineerd met een kleine school. 2 combinatieklassen met 3 groepen betekent hier automatisch dat er hoe dan ook gedurende 2 jaar, 2 kinderen bij elkaar in de klas komen te zitten.
oh op fiets!
ja nouja, blijkbaar probeert je onderbewuste je te vertellen dat je je kinderen héél graag op jenaplan wil hebben :D

Snap wel wat je bedoelt over die combiklassen ja,kan me voorstellen dat dat iets is om in de overweging mee te nemen. Maar daar zullen ze vast ook ervaring mee hebben daar lijkt me?
:)
pi_146576937
Nou ja, ze zullen in elk geval niet een al te star tweelingbeleid hebben :P
pi_146577034
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:26 schreef Kyara het volgende:
Nou ja, ze zullen in elk geval niet een al te star tweelingbeleid hebben :P
hahaha :D
dat zou wel een lastig verhaal worden ja!

Wat wilde de school waar je bent wezen kijken dan? Uit elkaar halen?
Ik herinner me hier van een paar jaar geleden dat een moeder op het CB gal stond te spuwen dat ze de tweede van haar tweeling niet geplaatst had gekregen. Blijkbaar had de school een lotingssysteem voor bepaalde postcodes en ze hanteerden dat naar hun idee eerlijk. :') met als gevolg dat tweelingkind1 wel geplaatst is op die school en tweelingkind2 niet :') :') terwijl ze dus wel zo'n broertjes/zusjes voorrangs beleid hadden zeg maar; maar de tweeling telden beide als nieuwe leerlingen dus dan gold dat niet. Bizar toch? :D
:)
pi_146577132
Dat is gewoon belachelijk :o

Deze school heeft het beleid dat tweelingen vanaf dag 1 uit elkaar gaan. En als ik dat anders zou willen dat moest ik wel met hele goede argumenten komen en dan zouden ze het eventueel misschien wel in overweging willen nemen. Dat idee. Ongeacht of ik ze nu bij elkaar wil of uit elkaar wil, ik wil dat zelf bepalen. Ik ken mijn kinderen dan het beste.
pi_146577250
ja nou inderdaad zeg :?
en het is ook een beetje de toon die de muziek maakt met zulke dingen. Vind ik dan. Ik heb geen idee van het tweelingbeleid hier hoor, want *verrassing* geen tweeling :+ maar wji hebben wel gemengde 1/2 groepen dus ik heb ook gevraagd naar hoe ze daar mee omgingen. Ik kreeg als antwoord "in principe plaatsen we broertjes/zusjes niet bij elkaar in de klas; maar als ouders dat juist wel willen kunnen we altijd kijken naar de mogelijkheden". Volgens mij zegt dat min of meer hetzelfde maar ik vond het wat vriendelijker overkomen
:)
pi_146578212
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:07 schreef Zana het volgende:
Weet trouwens iemand hoe dat zit als extra begeleiding nodig is op de gewone basisschool?
Mijn zoontje gaat nu een keer per week naar logopedie en ik heb geen idee, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen, zijn woordenschat is goed alleen met zinsbouw loopt hij achter blijkt uit de testen.
Ikzelf zie het op dit moment misschien minder als een groot probleem, omdat ik hem gewoon begrijp, nu ja ik kan er nog niet altijd precies uithalen wat ze op de PSZ gedaan hebben die dag, maar voor mijn gevoel kan hij thuis in elk geval al relatief goed praten, maar laat hij dat misschien bij de logopediste niet altijd horen ( ik zit er niet bij, alleen aan het eind van de sessie).
De logopediste heeft indirect te kennen gegeven dat het misschien niet zo' n goed idee is om hem naar een kleine openbare basisschool met hoog allochtonen aandeel te sturen, omdat er soms gewoon niet zo goed op taalontwikkeling wordt gelet en de scholen zelf de extra begeleiding nu moeten regelen en daar dan misschien minder budget voor is.
Ik vind het ontzettend lastig, omdat je ook niet wilt dat je binnen een half jaar weer moet wisselen van school. Het alternatief is een katholieke of christelijke basisschool en ik wil eigenlijk niet dat mijn kind geïndoctrineerd wordt door een of ander geloof onder schooluren.
Het hangt per school en situatie af wat er nodig is qua begeleiding denk ik..
Een vriendje van mijn oudste is met een taalachterstand op school begonnen. Hij heeft in groep 2 elke week 3 ochtenden in een speciale taalklas gedraaid. Dat was op een andere school. Maar zo had hij en de vriendjes van zijn eigen school en toch ook de taal begeleiding die hij nodig had. Dit jaar was ook voldoende om mee te kunnen draaien in groep 3 qua taalniveau.
Hier heeft de logopedist altijd de vinger aan de pols gehouden en heeft overleg gehad met de juf.
Een ander kindje had meer problemen met de taal en is direct naar het speciaal onderwijs gegaan, ook een taalklas eigenlijk, maar dan fulltime. Ik geloof dat ze proberen om dan na de kleuterklas of groep 3/4 de kinderen weer in de buurtschool te laten instromen als dat kan.

quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:22 schreef Kyara het volgende:
Ik bedoel meer dat ik ook een beetje bang ben dat ik me blind staar op Jenaplan. En alleen daarom is het denk ik goed om ook die school te bezoeken.

Want nu heb ik bij elke school zoiets van tja, het is geen jenaplan. Dus de gedachte om met maar 1 groep in een klas te zitten vind ik al heel benauwend.

Aan de andere kant hebben combinatieklassen ook weer nadelen en vooral gecombineerd met een kleine school. 2 combinatieklassen met 3 groepen betekent hier automatisch dat er hoe dan ook gedurende 2 jaar, 2 kinderen bij elkaar in de klas komen te zitten.
Bij Chris in de klas zit ook 1 meisje van een tweeling. De andere zit bij haar grote broer in de parallel klas. Ze hebben gekozen om de meest zelfstandige/weerbaarste van de twee bij de broer in te plaatsen, zodat broer niet teveel hoeft te verdedigen. Het meer verlegen meisje bij Chris in de klas moet nu voor zichzelf op leren komen, na 2 jaar rustig aan school wennen met zus in de kleuterklas. Dat werkt prima als ik de moeder zo hoor.

Maar altijd in overleg met de ouders dus. Niet dat de ouders altijd hun wil door kunnen drijven, maar er wordt over gesproken ipv direct af te kappen..
pi_146578410
Dat is dus precies wat ik wil DF, in overleg. Ik kan nu ook nog niet bepalen of ik ze wel of niet bij elkaar wil plaatsen. Dat weet ik pas als ze 3,5 zijn. Maar ik wil nu wel 3 kinderen inschrijven en daar zit dus ook een tweeling bij. Overleg met de ouders en naar het kind kijken in plaats van blind staren op beleid. Want mi is dat wat ze doen door het op die manier te formuleren.

Maar goed, er is ook nieuw onderzoek mbt het wel of niet bij elkaar plaatsen van tweelingen dus daarmee kan ik ze ook altijd nog om de oren slaan ;)
  woensdag 12 november 2014 @ 17:29:05 #288
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_146579334
In de klas bij de maxi zat ze vorig jaar met 1 tweeling die samen zaten en 1 van een tweeling die apart zat. Bij ons kijken ze heel erg naar wat de ouder wil.

Ik heb wel geleerd om niet te letten op het naampje wat aan de school hangt. Daar ben ik bij de eerste school voor maxi heel erg de mist mee in gegaan. En ook het school info boekje zegt weinig.
het valt en staat vooral met de juffen en het plezier dat ze hebben.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_146580383
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 16:07 schreef Zana het volgende:
Weet trouwens iemand hoe dat zit als extra begeleiding nodig is op de gewone basisschool?
Mijn zoontje gaat nu een keer per week naar logopedie en ik heb geen idee, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen, zijn woordenschat is goed alleen met zinsbouw loopt hij achter blijkt uit de testen.
Ikzelf zie het op dit moment misschien minder als een groot probleem, omdat ik hem gewoon begrijp, nu ja ik kan er nog niet altijd precies uithalen wat ze op de PSZ gedaan hebben die dag, maar voor mijn gevoel kan hij thuis in elk geval al relatief goed praten, maar laat hij dat misschien bij de logopediste niet altijd horen ( ik zit er niet bij, alleen aan het eind van de sessie).
De logopediste heeft indirect te kennen gegeven dat het misschien niet zo' n goed idee is om hem naar een kleine openbare basisschool met hoog allochtonen aandeel te sturen, omdat er soms gewoon niet zo goed op taalontwikkeling wordt gelet en de scholen zelf de extra begeleiding nu moeten regelen en daar dan misschien minder budget voor is.
Ik vind het ontzettend lastig, omdat je ook niet wilt dat je binnen een half jaar weer moet wisselen van school. Het alternatief is een katholieke of christelijke basisschool en ik wil eigenlijk niet dat mijn kind geïndoctrineerd wordt door een of ander geloof onder schooluren.
Goede vraag bij een kennismakingsgesprek. Op zich moet een school extra hulp bieden als hij achterblijft op taalgebied. Maar op welke manier verschilt bij school.

Over Christelijke scholen gesproken. Je ziet vaak dat er een heel "streng" stukje over godsdienst in de schoolgids staat terwijl het in praktijk blijft bij een gebed in de ochtend/middag, een opwekkingsliedje en met kerst een viering in de kerk.
pi_146580452
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 17:57 schreef Loj het volgende:
Over Christelijke scholen gesproken. Je ziet vaak dat er een heel "streng" stukje over godsdienst in de schoolgids staat terwijl het in praktijk blijft bij een gebed in de ochtend/middag, een opwekkingsliedje en met kerst een viering in de kerk.
en dat vind ik dus alweer teveel van het goede. zeker dat gebed. Ik zie niet in waarom mijn kind zou moeten bidden op school, en zeker dagelijks :o
pi_146583547
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 18:00 schreef Kyara het volgende:

[..]

en dat vind ik dus alweer teveel van het goede. zeker dat gebed. Ik zie niet in waarom mijn kind zou moeten bidden op school, en zeker dagelijks :o

Ik ben niet gelovig opgevoed maar ging wel naar een school die dit idd zo aanpakte. Als kind zijnde ga je er gewoon in mee... En omdat we thuis niet geloofden was het voor mij ook al snel een 'daar doen ze het zo, hier anders'-dingetje. Achteraf ben ik er eigenlijk wel blij mee.
Home is where the O+ is...
pi_146584349
Voor mij zou een school dan wel afvallen. En de meeste scholen hebben allemaal wel een "wij staan open voor niet en anders gelovigen" maar op deze manier dring je toch wel behoorlijk je geloof op imo. Ik heb me een beetje ingelezen over de verschillende methoden van levensbeschouwing en daar zitten best hele open, bijna filosofische methoden tussen. Daar kan ik me best in vinden, evenals in de achtergronden van Kerst en Pasen. Maar bij bidden trek ik wel een grens.
pi_146584610
Jammer dat je geen goed gevoel had over die school Kyara. Je gevoel over een school is een hele belangrijke graadmeter vind ik :*
pi_146587498
Ik zou mijn kinderen ook niet naar een school doen waar dagelijks bidden een verplichting is.

Kyara, vervelend dat ze tweelingen zo zwart/wit bekijken op de school waar je bent geweest. Heb jij ondanks dat het nu nog een ver van je bed show is wel een voorkeur voor je meiden?
pi_146587895
quote:
0s.gif Op woensdag 12 november 2014 20:56 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik zou mijn kinderen ook niet naar een school doen waar dagelijks bidden een verplichting is.

Kyara, vervelend dat ze tweelingen zo zwart/wit bekijken op de school waar je bent geweest. Heb jij ondanks dat het nu nog een ver van je bed show is wel een voorkeur voor je meiden?
Ik neig nu naar samen starten en dan langzaam "losweken" maar wil vooral zelf de keuze hebben over wel of niet samen starten.

En jij?
pi_146588257
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:03 schreef Kyara het volgende:

[..]

Ik neig nu naar samen starten en dan langzaam "losweken" maar wil vooral zelf de keuze hebben over wel of niet samen starten.

En jij?
Ik denk op dit moment dat ik ze samen wil laten starten in de kleuterklas. Met name omdat onderzoeken uitwijzen dat tweelingen problemen ondervinden als ze in de kleuterklas uit elkaar gehaald worden.
Uit elkaar halen in groep 3 lijkt minder schadelijk te zijn voor hun ontwikkeling, alleen durf ik nu nog niet te zeggen dat ik het echt zo ga doen, omdat ze nog zo klein zijn. Misschien werkt samen in één klas wel zo goed dat ze ook in de hogere groepen samen kunnen blijven. Het ligt wat mij betreft echt aan de kinderen en wat op dat moment de beste keus is voor ze.
pi_146588631
Ik sta er exact hetzelfde in :Y
Ook door dat onderzoek inderdaad.
pi_146592525
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 21:18 schreef Kyara het volgende:
Ik sta er exact hetzelfde in :Y
Ook door dat onderzoek inderdaad.
Grappig. Ik helemaal niet. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik ze perse uit elkaar wil, maar ik zie daar voor mijn kinderen wel voordelen in.

Je ervaring op de school waar je vd week was klinkt trouwens helemaal niet fijn kyara. Ik weet niks van jenaplan maar als dat nou het meest fijn voelt is de keuze misschien makkelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cathmar op 12-11-2014 22:27:59 ]
Met een meidenkwartet
pi_146592775
quote:
2s.gif Op woensdag 12 november 2014 19:43 schreef Kyara het volgende:
Voor mij zou een school dan wel afvallen. En de meeste scholen hebben allemaal wel een "wij staan open voor niet en anders gelovigen" maar op deze manier dring je toch wel behoorlijk je geloof op imo. Ik heb me een beetje ingelezen over de verschillende methoden van levensbeschouwing en daar zitten best hele open, bijna filosofische methoden tussen. Daar kan ik me best in vinden, evenals in de achtergronden van Kerst en Pasen. Maar bij bidden trek ik wel een grens.
Het lastige is je bent er niet bij als ouder, bij de ene katholieke school gingen ze kaarsjes branden, dat klingt onschuldig, maar je weet nooit wat ze je kind dan allemaal vertellen en je kunt ook niet zeggen ik wil niet dat mijn kind eraan meedoet, want als het ueberhaupt al mogelijk is, plaats je daardoor je kind al buiten de groep.
pi_146592932
quote:
1s.gif Op woensdag 12 november 2014 22:22 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Grappig. Ik helemaal niet. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik ze perse uit elkaar wil, maar ik zie daar voor mijn kinderen wel voordelen in.

Je ervaring op de school waar je vd week was klinkt trouwens helemaal niet fijn kyara. Ik weet niks van jenaplan maar als dat nou he meest fijn voelt is de keuze misschien makkijk.
Ik wil dus de keuze hebben en ik wil dat ze naar het kind kijken in plaats van alleen naar het beleid. En het kan best zijn dat uit elkaar voordelen heeft maar dan omdat dat voor mijn kinderen het beste werkt en omdat ik daar achter sta en niet omdat het beleid zo is :)

Ja, als ik het alleen voor het zeggen had dan stond ik daar nu al op de stoep....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')