abonnement Unibet Coolblue
pi_145147693
Ik heb verder geen verstand wat er voor richtlijnen zijn, maar gewoon als moeder zou ik er niet zo veel moeite mee hebben dat het geen native speaker of iemand is die volledig Engels heeft gestudeerd. Voor mij zou dan op de basisschool prioriteit hebben dat ze er ueberhaupt mee in aanraking komen en woorden leren, zodat ze zich verstaanbaar kunnen maken. Maar als iemand bewust voor een tweetalige school kiest, kijkt die er misschien heel anders tegenaan.
  Moderator vrijdag 3 oktober 2014 @ 09:27:04 #202
5428 crew  miss_sly
pi_145147817
Engelse les van een niet native speaker vind ik iets anders dan tweetalig les. Tenminste, als ik het goed begrijp worden dan ook andere lessen in het Engels gegeven. In dat geval vind ik ook dat het native speakers moeten zijn.
Wij hebben ook besloten om gewoon Nederlands te doen, terwijl mijn vriend al 20 jaar voor een internationaal bedrijf werkt en zijn Engels (dat hij ook dagelijks spreekt, leest en schrijft) echt heel goed is. Ook zijn uitspraak. Maar hij is gewoon geen native speaker, dus vinden we dat we dat niet moeten doen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 09:30:13 #203
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_145147880
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:02 schreef Dot. het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met een tweetalige school en Engels docenten? Ik heb zelf Engels gestudeerd en ook lesgegeven op een tweetalige school, maar dat kwam er op neer dat docenten zonder echt gedegen talenopleiding gewoon hun lessen deden in het Engels. Het enige vak waar dan wel een native speaker voor de klas stond was mijn stagebegeleider, dus Engels. Ik ben daardoor wat skeptisch geworden over tweetalig onderwijs, omdat ik eigenlijk alleen een native speaker zou vertrouwen om het ook zo consequent goed te doen. Ik ga bijvoorbeeld mijn eigen kind ook niet tweetalig opvoeden, omdat het gewoon niet mijn moedertaal is, ondanks dat ik het wel vloeiend (en dagelijks) spreek. Nu is dat al weer een paar jaar geleden, dus misschien is er inmiddels een richtlijn voor oid?
Zelfde achtergrond en precies dezelfde bezwaren hier. Ik zie tweetalig vwo wel als een mogelijkheid voor extra uitdaging mocht ik een hele slimme krijgen. Maar Engels vanaf groep 1 of tweetalig basisonderwijs zal ik niet snel voor kiezen.

Resultaat van tvwo wat ik gehoord heb (door lln te begeleiden die pre university college deden) vond ik ook niet denderend. Aan de andere aknt, toen wist ik nog niet hoe zwak het niveau van gewone eindexamenkandidaten was (schrijven dan he, lezen in Engels kunnen nlse kinderen echt heel goed).

Heb zelf mijn Engels opgepikt van native speakers door vele vakanties toen ik klein was, die manier spreekt me meer aan.
Kwak
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 09:30:42 #204
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145147888
Jemig, 1000 euro. Met 3 kinderen zou dat dan al geen optie mee zijn joh :o
pi_145148242
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:27 schreef miss_sly het volgende:
Engelse les van een niet native speaker vind ik iets anders dan tweetalig les. Tenminste, als ik het goed begrijp worden dan ook andere lessen in het Engels gegeven. In dat geval vind ik ook dat het native speakers moeten zijn.
Wij hebben ook besloten om gewoon Nederlands te doen, terwijl mijn vriend al 20 jaar voor een internationaal bedrijf werkt en zijn Engels (dat hij ook dagelijks spreekt, leest en schrijft) echt heel goed is. Ook zijn uitspraak. Maar hij is gewoon geen native speaker, dus vinden we dat we dat niet moeten doen.
Ja idd.

Maar juist voor een tweetalige basisschool zou ik native speakers erg belangrijk vinden, want het is toch een basis die je legt en waar je specifiek voor kiest. Een lesje zo nu en dan kan idd prima door een Nederlandse docent worden gegeven.

Tweetalig vwo lijkt me idd een mooie uitdaging, maar afhankelijk van het niveau van mijn kind en het Engels is gymnasium of technasium dat ook :)

Hier overigens veel BBC vroeger :)
pi_145148248
De school die we hebben gekozen heeft alleen native speakers die al hun lessen in het Engels geven. Dat was ook mijn voorwaarde want ondanks dat ik veel met Engels bezig ben en het dagelijks spreek en schrijf, vind dat toch beduidend anders.
Tweetalig vwo ben ik nog niet mee bezig, eerst maar eens zien hoe ze de basisschool doorkomt. Mocht ze net zo slim zijn als ML en ik, dan is dat zeker een optie.

Hier voeden we ook niet tweetalig op, maar we hebben wel een aantal Engelse boekjes en ze hoort het regelmatig voorbij komen, dus ze pakt het wel mee.
Home is where the O+ is...
pi_145149971
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 09:30 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Zelfde achtergrond en precies dezelfde bezwaren hier. Ik zie tweetalig vwo wel als een mogelijkheid voor extra uitdaging mocht ik een hele slimme krijgen. Maar Engels vanaf groep 1 of tweetalig basisonderwijs zal ik niet snel voor kiezen.

Resultaat van tvwo wat ik gehoord heb (door lln te begeleiden die pre university college deden) vond ik ook niet denderend. Aan de andere aknt, toen wist ik nog niet hoe zwak het niveau van gewone eindexamenkandidaten was (schrijven dan he, lezen in Engels kunnen nlse kinderen echt heel goed).

Heb zelf mijn Engels opgepikt van native speakers door vele vakanties toen ik klein was, die manier spreekt me meer aan.
mijnes krijgt wel Engels vanaf groep 1, dat was nieuw geïntroduceerd. Bij inschrijven wisten we wel dat ze ermee bezig waren maar niet dat het zo intensief zou zijn :D ik vind het wel grappig en ze pikt het snel op.

Dit is bijv. een opdrachtje die ze gemaakt hebben in groep 1.


ze moesten dus een huis tekenen met de items erin die genoemd waren. Het thema was huis en dan wordt er binnen dat thema dus ook Engels gegeven.

:)
pi_145150215
Bij Floris gaan ze dit jaar beginnen met Engels in de kleuterklassen.
Denk dat ie dat wel leuk gaat vinden, hij pikt Engels best snel op (sowieso pikt ie dingen snel op), dus een leuke basis.
Geen idee hoe het precies toegepast gaat worden trouwens.
pi_145150274
In onze directe omgeving is er helaas geen tweetalig basisonderwijs. Nu is dat ook geen must wat mij betreft aangezien mijn moeder Schots is+ mijn eerste taal Engels is. Hij krijgt dus wel wat mee. We hebben ook gevraagd of mijn moeder op de oppasdag alleen maar Engels tegen hem praat :P.

Verder zijn wij ook al aan het oriënteren :{ dus ik lees mee.
pi_145150319
Bij Anne op school krijgen alle groepen Engels van een native speaker, dus ook al bij de kleuters. Ze krijgen 1 keer per week les. Anne heeft het nu twee keer gehad en komt thuis met allerlei Engels liedjes, dus ze vindt het erg leuk.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 11:28:31 #211
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_145150368
Ik denk gewoon dat ik me persoonlijk zou ergeren aan de taalfouten en slechte uitspraak van veel basisschool docenten (en ik heb al een baisschool boek gezien met een dikke vette fout erin..)

T gevoel dat ik mijn kind dat dan weer af moet leren ofzo. Spelenderwijs woordjes oppikken is natuurlijk altijd goed.

Tenzij er native speakers zijn dus. Maar dat is helaas lang niet altijd zo -O-
Kwak
pi_145150523
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 11:28 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk gewoon dat ik me persoonlijk zou ergeren aan de taalfouten en slechte uitspraak van veel basisschool docenten (en ik heb al een baisschool boek gezien met een dikke vette fout erin..)

T gevoel dat ik mijn kind dat dan weer af moet leren ofzo. Spelenderwijs woordjes oppikken is natuurlijk altijd goed.
Ik kreeg op de basisschool aangeleerd dat iemand langs mij zat :X Erg Brabantse fout en toen mijn moeder me verbeterde zei ik dat de juf dat zo zei, dus het kan ook gewoon in het Nederlands fout gaan.

Maar een school waar een native speaker alle klassen af gaat vind ik erg leuk klinken!

Wij hebben hier 1 school op loopafstand zonder een grote weg ertussen, dus ik hoop heel erg dat die bij onze wensen aansluit straks. Ze hebben de laatste jaren onder wat strenger toezicht gestaan, dus even kijken hoe dat verbetert. Het is wel een christelijke school, inclusief ochtend- en middaggebed, maar mijn vriend is christelijk en thuis doen we er niks mee, dus ik vind het wel ok als er op school wel aandacht aan wordt besteed. Al wil ik wel weten hoe ze omgaan met de hel, want tegen mijn kind vertellen dat God en Jezus van hem houden is 1 ding, maar zeggen dat bepaalde mensen (waaronder dus mama) naar de hel gaan vind ik een tweede. En je zou denken dat dat niet wordt verteld op basisscholen, maar helaas was dat op de school van mijn vriend toch echt anders.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 13:56:49 #213
381212 Gulara
From the future
pi_145154710
quote:
1s.gif Op donderdag 2 oktober 2014 23:42 schreef Cwen het volgende:

[..]

Ja, tussen de middag. Er wordt ook opvang aangeboden, van 14,00-18.00 uur, maar daar betaal je uiteraard een gewoon opvangtarief voor.

Miss_sly, ja, wij vinden het an sich het ook waard. Maar ik vind het ook wel enorm moeilijk in te schatten wat nu écht waaraan opgaat.

Gulara, hoe is het daar geregeld dan? En jullie willen weer terug dan?
We blijven sowieso niet voor altijd. En ik vind van alles mis met het schoolsysteem. Walgelijke schooluniformen (jaren '50 meets biblebelt) en dan ook nog van verschrikkelijk materiaal. Maar niet in de les mogen als je die vreselijke kriebelsokken niet aan hebt.
Privé en staatsscholen, dat onderscheid vind ik niks. Privéscholen zijn vaak ook jongens- of meisjesscholen.
Erg prestatiegericht allemaal. Reclame maken op billboards wat je scores zijn en zo.
Toen ik ooit met wat zwangere vrouwen zat en vertelde dat ik een jongetje kreeg werd me meteen dringen op het hart gedrukt hem snel in te schrijven voor Die Ene private boyschool.
Montessori is privé. Moet je met een vergrootglas zoeken, heel bijzonder.
Oh en ik zag laatst een school waar je vanaf je 9de van zo-vr. kunt boarden, zodat je kind zich volledig op zijn/ haar academische carrière kan richten. :r

Om eens een paar dingen op te noemen. :')
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 13:59:49 #214
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_145154785
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 11:28 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk gewoon dat ik me persoonlijk zou ergeren aan de taalfouten en slechte uitspraak van veel basisschool docenten (en ik heb al een baisschool boek gezien met een dikke vette fout erin..)

T gevoel dat ik mijn kind dat dan weer af moet leren ofzo. Spelenderwijs woordjes oppikken is natuurlijk altijd goed.

Tenzij er native speakers zijn dus. Maar dat is helaas lang niet altijd zo -O-

hier in de provincie was een proef met drietalig onderwijs. (ned-eng-fries) de nagels krulden echt van je tenen van alleen al het engels in het promofilmpje. :X
het idee was prima. De uitvoering kan beter. ;)
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:01:00 #215
381212 Gulara
From the future
pi_145154820
Oh en als we in Nederland zouden wonen zou ik wel voor tweetalig (of in ieder geval met veel Engels) onderwijs gaan. Zonde om die hersens van het arme kind nu zo te laten kraken en er vervolgens niks mee te doen. Plus de helft van onze vriendenkring spreekt geen Nederlands, dus praktisch gezien is het ook wel handig.
Ik zou trouwens in Nederland wel graag op een tweetalige school willen werken. En dus ook Engels geven. :@

En hoewel ons Engels meer dan prima is spreken wij ook gewoon Nederlands tegen hem. Vooral ook omdat het heel raar is om Engels tegen je kind te praten. :P
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:04:56 #216
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145154938
Dat klinkt echt verschrikkelijk Gulara :o

Ik ga volgende week ook een rondje bellen. Hier in de directe omgeving 3 scholen: een openbare, een christelijke en een katholieke.

De openbare sluit op papier het beste aan bij ons maar staat onder toezicht en zit in een verbetertraject. de Christelijke school viert een heleboel dingen niet op grond van haar overtuiging (oa carnaval) en dat vind ik alweer niks en de katholieke schijnt een janboel te zijn in het bestuur en directie. Zodra er gebeden wordt, haak ik sowieso al af.

Maar even kijken hoe het met het traject van de openbare staat en anders toch maar buiten de wijk kijken (wat ook betekent dat we (in het begin) de kinderen met de auto naar school moeten brengen en ze altijd over moeten blijven).
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:17:18 #217
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_145155370
Ik werk op een middelbare school die drie jaar onder verscherpt toezicht heeft gestaan en dat was echt geen slechte school.

De kwaliteitskaart is m.i. een ruk-instrument dat dingen in cijfers vat die niet altijd zo negatief zijn als ze lijken. Bovendien is een verbetertraject juist een reden dat er op die school misschien wel meer gewerkt wordt aan zwakke plekken dan op net-voldoende scholen.

Bij ons zijn alle afdelingen weer groen en daar hebben we keihard voor gewerkt, maar om nou te zeggen dat het onderwijs en de mensen zoveel anders zijn dan daarvoor...
Kwak
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:38:22 #218
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145156034
Klopt ook wel. En zeker omdat het hier nog sowieso 1,5 jaar duurt voordat de eerste naar school gaat.

Maar goed, die cito scores zijn blijkbaar wel beneden niveau. En dat mag dan misschien een heel ruk-instrument zijn om te meten. Het is wel belangrijk voor de middelbare school keuze. Zeker als die de score wel zwaar laten meewegen.
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:43:46 #219
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_145156163
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:38 schreef Kyara het volgende:
Klopt ook wel. En zeker omdat het hier nog sowieso 1,5 jaar duurt voordat de eerste naar school gaat.

Maar goed, die cito scores zijn blijkbaar wel beneden niveau. En dat mag dan misschien een heel ruk-instrument zijn om te meten. Het is wel belangrijk voor de middelbare school keuze. Zeker als die de score wel zwaar laten meewegen.
maar ook afhankelijk van het publiek van de school, en of er veel mee geoefend wordt (wat niet de bedoeling is, maar veel scholen wel doen).... de cito is zo gemaakt dat kindjes zonder oefenen gewoon hun niveau moeten kunnen scoren. scholen waar geoefend wordt leveren geinflateerde scores en hogere gemiddeldes op... dat lijkt fijn, maar straks zit je kindje op de havo terwijl t veel te moeilijk is ofzo... thuis oefenen gebeurt overigens ook...

(ik bedoelde meer indicatoren als of er te veel kinderen blijven zitten oid, en voor middelbare scholen: wij hebben vaak kinderen die een kans krijgen op een hoger niveau, dan is je rendement dus slechter, maakt dat je een slechte school?)
Kwak
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 14:46:25 #220
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145156241
Ja, maar dat is dus wel het lastige. Als leek, want dat ben ik natuurlijk, weet ik niet precies waar die slechte score door komt.

En teveel zitten blijvers... tja, als er veel decemberkindjes zijn die toch wat langer blijven kleuteren dan telt dat ook al als zitten blijven toch?
pi_145156563
Afgezien van de scores moet het ook gewoon goed voelen.
Dus vooral overal gaan kijken. En van wat bidden worden ze niet slechter. Daar zijn wel veel gradaties in, snap ik. Bij mij zitten ze op een katholieke school. Helemaal prima, bijbelverhalen en wat activiteiten rond Kerst en Pasen. Ik heb er niets mee. Maar de kinderen vinden het leuk. Kunnen ze later normaal een kruiswoordpuzzel maken :)


Mijn collega had alles helemaal uitgezocht maar in de eerste week bleek de school in de praktijk totaal anders (ook te voelen). Dus toen nog een snelle switch moeten doen.
Met een meidenkwartet
pi_145156604
Niet meer. Dat was wel een aantal jaren zo, maar in de praktijk werden daardoor teveel kinderen doorgestuurd naar groep 3 die dat nog helemaal niet aankonden. Of kregen scholen een slechte beoordeling op basis van die decemberkinderen.

Nu tellen alleen de kinderen die voor 1 oktober geboren zijn als een doublure en spreek je van 'kleuterverlenging' bij kinderen tussen oktober en januari, maar die tellen niet mee in de officiële 'zittenblijven-telling'
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 15:07:55 #223
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_145156687
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 oktober 2014 14:46 schreef Kyara het volgende:
Ja, maar dat is dus wel het lastige. Als leek, want dat ben ik natuurlijk, weet ik niet precies waar die slechte score door komt.

En teveel zitten blijvers... tja, als er veel decemberkindjes zijn die toch wat langer blijven kleuteren dan telt dat ook al als zitten blijven toch?
ah ik zie dat dat niet meer zo is (ze hebben zelfs een poosje tussen 1 oktober en 1 januari meegeteld volgens mij).

oh of dat is de kleuterverlenging waar fannetje t over heeft.

tellen ze dat niet negatief mee Fannetje? :@ mijn moeder heeft geen kleuters meer voor vast dus heeft er niet zoveel mee te maken.
Kwak
pi_145156736
Nee, de kids tussen 1 okt en 1 jan zitten nu in een 'grijs gebied'. Prima als ze door gaan naar 3, maar ook prima als ze nog een jaar blijven. Wel fijn voor ons kleuterjuffen ;)
  vrijdag 3 oktober 2014 @ 15:28:06 #225
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_145157234
En ook fijn voor de ouders, dat je kind gewoon wat langer kan kleuteren in plaats van dat je moet lullen als brugman om je kind naar groep 0 te sturen in plaats van naar groep 1.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')