Zelfde achtergrond en precies dezelfde bezwaren hier. Ik zie tweetalig vwo wel als een mogelijkheid voor extra uitdaging mocht ik een hele slimme krijgen. Maar Engels vanaf groep 1 of tweetalig basisonderwijs zal ik niet snel voor kiezen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:02 schreef Dot. het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met een tweetalige school en Engels docenten? Ik heb zelf Engels gestudeerd en ook lesgegeven op een tweetalige school, maar dat kwam er op neer dat docenten zonder echt gedegen talenopleiding gewoon hun lessen deden in het Engels. Het enige vak waar dan wel een native speaker voor de klas stond was mijn stagebegeleider, dus Engels. Ik ben daardoor wat skeptisch geworden over tweetalig onderwijs, omdat ik eigenlijk alleen een native speaker zou vertrouwen om het ook zo consequent goed te doen. Ik ga bijvoorbeeld mijn eigen kind ook niet tweetalig opvoeden, omdat het gewoon niet mijn moedertaal is, ondanks dat ik het wel vloeiend (en dagelijks) spreek. Nu is dat al weer een paar jaar geleden, dus misschien is er inmiddels een richtlijn voor oid?
Ja idd.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:27 schreef miss_sly het volgende:
Engelse les van een niet native speaker vind ik iets anders dan tweetalig les. Tenminste, als ik het goed begrijp worden dan ook andere lessen in het Engels gegeven. In dat geval vind ik ook dat het native speakers moeten zijn.
Wij hebben ook besloten om gewoon Nederlands te doen, terwijl mijn vriend al 20 jaar voor een internationaal bedrijf werkt en zijn Engels (dat hij ook dagelijks spreekt, leest en schrijft) echt heel goed is. Ook zijn uitspraak. Maar hij is gewoon geen native speaker, dus vinden we dat we dat niet moeten doen.
mijnes krijgt wel Engels vanaf groep 1, dat was nieuw geïntroduceerd. Bij inschrijven wisten we wel dat ze ermee bezig waren maar niet dat het zo intensief zou zijn ik vind het wel grappig en ze pikt het snel op.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:30 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Zelfde achtergrond en precies dezelfde bezwaren hier. Ik zie tweetalig vwo wel als een mogelijkheid voor extra uitdaging mocht ik een hele slimme krijgen. Maar Engels vanaf groep 1 of tweetalig basisonderwijs zal ik niet snel voor kiezen.
Resultaat van tvwo wat ik gehoord heb (door lln te begeleiden die pre university college deden) vond ik ook niet denderend. Aan de andere aknt, toen wist ik nog niet hoe zwak het niveau van gewone eindexamenkandidaten was (schrijven dan he, lezen in Engels kunnen nlse kinderen echt heel goed).
Heb zelf mijn Engels opgepikt van native speakers door vele vakanties toen ik klein was, die manier spreekt me meer aan.
Ik kreeg op de basisschool aangeleerd dat iemand langs mij zat Erg Brabantse fout en toen mijn moeder me verbeterde zei ik dat de juf dat zo zei, dus het kan ook gewoon in het Nederlands fout gaan.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:28 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk gewoon dat ik me persoonlijk zou ergeren aan de taalfouten en slechte uitspraak van veel basisschool docenten (en ik heb al een baisschool boek gezien met een dikke vette fout erin..)
T gevoel dat ik mijn kind dat dan weer af moet leren ofzo. Spelenderwijs woordjes oppikken is natuurlijk altijd goed.
We blijven sowieso niet voor altijd. En ik vind van alles mis met het schoolsysteem. Walgelijke schooluniformen (jaren '50 meets biblebelt) en dan ook nog van verschrikkelijk materiaal. Maar niet in de les mogen als je die vreselijke kriebelsokken niet aan hebt.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:42 schreef Cwen het volgende:
[..]
Ja, tussen de middag. Er wordt ook opvang aangeboden, van 14,00-18.00 uur, maar daar betaal je uiteraard een gewoon opvangtarief voor.
Miss_sly, ja, wij vinden het an sich het ook waard. Maar ik vind het ook wel enorm moeilijk in te schatten wat nu écht waaraan opgaat.
Gulara, hoe is het daar geregeld dan? En jullie willen weer terug dan?
hier in de provincie was een proef met drietalig onderwijs. (ned-eng-fries) de nagels krulden echt van je tenen van alleen al het engels in het promofilmpje.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:28 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk gewoon dat ik me persoonlijk zou ergeren aan de taalfouten en slechte uitspraak van veel basisschool docenten (en ik heb al een baisschool boek gezien met een dikke vette fout erin..)
T gevoel dat ik mijn kind dat dan weer af moet leren ofzo. Spelenderwijs woordjes oppikken is natuurlijk altijd goed.
Tenzij er native speakers zijn dus. Maar dat is helaas lang niet altijd zo
maar ook afhankelijk van het publiek van de school, en of er veel mee geoefend wordt (wat niet de bedoeling is, maar veel scholen wel doen).... de cito is zo gemaakt dat kindjes zonder oefenen gewoon hun niveau moeten kunnen scoren. scholen waar geoefend wordt leveren geinflateerde scores en hogere gemiddeldes op... dat lijkt fijn, maar straks zit je kindje op de havo terwijl t veel te moeilijk is ofzo... thuis oefenen gebeurt overigens ook...quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:38 schreef Kyara het volgende:
Klopt ook wel. En zeker omdat het hier nog sowieso 1,5 jaar duurt voordat de eerste naar school gaat.
Maar goed, die cito scores zijn blijkbaar wel beneden niveau. En dat mag dan misschien een heel ruk-instrument zijn om te meten. Het is wel belangrijk voor de middelbare school keuze. Zeker als die de score wel zwaar laten meewegen.
ah ik zie dat dat niet meer zo is (ze hebben zelfs een poosje tussen 1 oktober en 1 januari meegeteld volgens mij).quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:46 schreef Kyara het volgende:
Ja, maar dat is dus wel het lastige. Als leek, want dat ben ik natuurlijk, weet ik niet precies waar die slechte score door komt.
En teveel zitten blijvers... tja, als er veel decemberkindjes zijn die toch wat langer blijven kleuteren dan telt dat ook al als zitten blijven toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |