quote:FIA clarifies defensive driving guidelines in Formula 1
Formula 1 drivers have been advised of new driving standards guidelines in relation to defending positions, AUTOSPORT has learned, following some controversial incidents earlier this year.
Nico Rosberg came under fire at the Bahrain Grand Prix after he robustly tried to fend off attacks from both Lewis Hamilton and Fernando Alonso during the race.
In the end the stewards decided to not take any action because Rosberg had moved in a continuous manner and no 'significant' part of either Hamilton or Alonso's cars was alongside the Mercedes driver at the time.
However, with racing being so tight this season, drivers have continued the debate with the FIA about what is acceptable - and what is the proper definition of a 'significant' part of the car.
A few hours before the British Grand Prix, FIA race director Charlie Whiting wrote to all the teams informing them of new guidelines that will be used from now on in judging incidents.
In the note, a copy of which has been seen by AUTOSPORT, Whiting said that "any driver defending his position on a straight and before any braking area may use the full width of the track during his first move provided no significant portion of the car attempting to pass is alongside his. Whilst defending in this way the driver may not leave the track without justifiable reason."
To further clarify the situation he later added: "For the avoidance of doubt, if any part of the front wing of the car attempting to pass is alongside the rear wheel of the car in front this will be deemed to be a 'significant portion'."
Speaking about the Bahrain incident at the time, Rosberg said he would be happy for the FIA to provide clarification on driving standards.
"It is driver safety and we need to do the best we can so that we can move forward. We could look at implementing more rules in that situation because it is not very clear, but it can be looked at," he said.
"Rules such as a car width [when a driver is moving back towards the racing line after making a block] is very good because we need that clear situation to penalise drivers when there is a need to."
http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/18854061quote:Marussia says its car was not at fault for a crash which left test driver Maria de Villotta seriously injured.
The 32-year-old hit a support truck at Duxford airfield earlier this month while testing and had two operations in hospital, losing her right eye
Marussia team principal John Booth said: "We are satisfied the findings of our internal investigation exclude the car as a factor in the accident."
The Spanish driver is reported to have made a "remarkable" recovery.
De Villota was injured on 3 July during a straight-line test at the Cambridgeshire airfield in which she was making her testing debut and driving an F1 car for the fourth time in her career.
She sustained her injuries after her car "suddenly accelerated" into the back of the support lorry, according to witnesses.
Marussia says it carried out a detailed analysis of the accident, and an external forensic investigation was also conducted. The results have been passed on to the Health and Safety Executive.
"This has been a necessarily thorough process in order to understand the cause of the accident," said Booth.
"We have now concluded our investigatory work and can again focus on the priority, which continues to be Maria's wellbeing. In that regard, we continue to support Maria and the De Villota family in any way we can."
Marussia says its initial analysis after the crash had shown there were no faults with its cars ahead of that weekend's British Grand Prix.
"Having carefully examined all the data and supplementary information available at that time, the team were satisfied that there were no such car-related issues and cleared its chassis for race weekend participation," said a statement.
Euh. ja.... Zoals bijna iedere coureur wel eens een fout maakt, maar dit liep natuurlijk belachelijk heftig af.quote:
Dat gevoel had ik dus ook direct na het lezen van dat bericht. Erg wrang om haar nu al de schuld van te geven en dan nog, ik had het noooit naar buiten gebracht als team. Nu komt het over als "Eigen schuld domme doos, nu zitten wij met de kosten, en bedankt he"quote:Op maandag 16 juli 2012 21:48 schreef Marks het volgende:
[..]
Euh. ja.... Zoals bijna iedere coureur wel eens een fout maakt, maar dit liep natuurlijk belachelijk heftig af.
Er zijn coureurs die een STUURfout maken bijvoorbeeld op de Eeau rouge en niets mankeren. Dat is iets wat ze zelf doen en wat onderdeel is van het racen. Wat haar is overkomen is gewoon walgelijk en verzin je niet, totaal ongepast om hier ook maar enige vorm van ´´schuld´´ op te projecteren.
Misschien doet Marussia wel een zaak tegen Maria, vanwege de kostenquote:Op maandag 16 juli 2012 21:53 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik dus ook direct na het lezen van dat bericht. Erg wrang om haar nu al de schuld van te geven en dan nog, ik had het noooit naar buiten gebracht als team. Nu komt het over als "Eigen schuld domme doos, nu zitten wij met de kosten, en bedankt he"
Mijn sympathie voor dit team is wel wat afgenomen door dit bericht en kan me niet voorstellen dat er dikke rechtzaak komt tegen Marussia Racing.
Inderdaad. En ze maken ook stomme fouten, kijk maar naar Coulthard:quote:Op maandag 16 juli 2012 21:48 schreef Marks het volgende:
[..]
Euh. ja.... Zoals bijna iedere coureur wel eens een fout maakt, maar dit liep natuurlijk belachelijk heftig af.
Er zijn coureurs die een STUURfout maken bijvoorbeeld op de Eeau rouge en niets mankeren. Dat is iets wat ze zelf doen en wat onderdeel is van het racen. Wat haar is overkomen is gewoon walgelijk en verzin je niet, totaal ongepast om hier ook maar enige vorm van ´´schuld´´ op te projecteren.
Het is blijkbaar toch een foutje (met grote gevolgen) van de coureur? In het begin werd er ook geroepen dat Marussia de schuldige was (amateuristisch team werden ze bv genoemd), lijkt me ook niet echt goed voor een team...quote:Op maandag 16 juli 2012 21:53 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dat gevoel had ik dus ook direct na het lezen van dat bericht. Erg wrang om haar nu al de schuld van te geven en dan nog, ik had het noooit naar buiten gebracht als team. Nu komt het over als "Eigen schuld domme doos, nu zitten wij met de kosten, en bedankt he"
Mijn sympathie voor dit team is wel wat afgenomen door dit bericht en kan me niet voorstellen dat er dikke rechtzaak komt tegen Marussia Racing.
quote:De F1-omloop de Nurburgring krijgt geen financiele steun van de Europese Unie, waardoor een faillissement onafwendbaar lijkt. Dat meldt de Rhein Zeitung. De deelstaat Rheinland-Pfalz is grootaandeelhouder in de Nurburgring GmbH en had bij de EU een reddingsplan ingediend. Daarbij werd verzocht om steun door middel van een investering van 13 miljoen euro. Bovendien zouden de rentebetalingen op een krediet van 330 miljoen euro aan de ISB uitgesteld moeten worden.
De Europese Unie weigerde hier echter akkoord mee te gaan waardoor een faillissement niet meer af te wenden is. In tegenstelling tot steun gaat de EU een onderzoek instellen wegens concurrentievoordeel. De leningen die de overheid zou hebben verstrekt aan het racecircuit zouden tegen gunstigere voorwaarden hebben plaatsgevonden dan gebruikelijk was. Over de toekomst van het circuit is nog niets bekend. Een curator zal bekijken of het complex in zijn geheel of gedeeltelijk verkocht gaat worden. De racekalender van 2012 komt niet in gevaar maar het is onbekend wat dit voor invloed heeft op de toekomst van het circuit.
wauw...quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:31 schreef kepler het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)a_francorchamps.html
En dat was nog een rustig rondje
quote:FIA-president Jean Todt probeert Michelin terug te krijgen in de Formule 1, zo meldt het Duitse Auto Bild Motorsport. Momenteel is Pirelli de bandenleverancier in de koningsklasse, met een contract tot eind 2013. De teams en coureurs zijn niet allen even tevreden met het rubber van de Italiaanse producent, met name omdat de degradatie fors is en het window waarin de banden werken zeer beperkt en lastig te vinden is. De F1-fans zijn echter veelal positief door de onvoorspelbaarheid van de races.
Toch probeert Todt Michelin te verleiden tot een terugkeer, nadat zij tussen 2001 en 2007 al meerdere jaren actief waren in de sport, destijds als concurrent van Bridgestone. Kort na het bandendrama in de Grand Prix van Amerika, waarbij alle Michelin-coureurs zich terug moesten trekken wegens gevaar met de banden, trok de Franse producent de stekker uit het project. De FIA besloot vanaf dat moment nog maar één fabrikant toe te laten, wat tot 2010 Bridgestone was waarna Pirelli het stokje in 2011 over nam.
Een nieuwe bandenoorlog is volgens het huidige reglement niet mogelijk waardoor er twee opties zijn: Jean Todt heeft liever Michelin terug, of er komt een reglementswijziging waardoor er een tweede producent toe mag treden. Pirelli gaf al meerdere malen aan ook na 2013 graag actief te blijven in de koningsklasse terwijl Michelin liet weten enkel terug te willen keren als er een bandenoorlog kan losbarsten.
precies. Laat Pirelli gewoon de komende jaren maar in de sport actief zijn als enige leverancier. imo vinden ze steeds beter de balans tussen niet te veel pitsstops en veel actie op de baanquote:Op woensdag 18 juli 2012 18:25 schreef Fir3fly het volgende:
Niet weer zo'n 'bandenoorlog'. Dan krijg je weer van die circuits waar je alleen kunt winnen op Michelins ofzo. Bleh. Die focus op de banden de laatste twee jaar is al erg genoeg.
quote:Q: Going back to Silverstone, it was a race that everyone expected you to do well at, given the track characteristics. Have you analysed what went wrong exactly? You mentioned the upgrades, where should we be looking?
MW: The sidepods from the front to the rear are quite different so youll notice those and there are other bits and pieces that the sharper-eyed will see. And clearly there are some parts which are hidden to the naked eye. So they are the main area of modifications and they will be reasonably noticeable. In terms of Silverstone, it was about getting the tyres to work and getting them at the right temperature and not graining. We had graining on the option tyre. On Lewiss car, for example, the first set of prime tyres were quite strong. Ten laps later we went on to the second set of prime tyres, with the same pressures, the same temperatures, the same preparation and by a lap and a half Lewis felt those tyres were significantly different to the first set hed run quite successfully. It was difficult to interpret, unless it was higher tyre degradation. We obviously had a poor qualifying session (at Silverstone). I think on the intermediate tyre we were reasonably competitive. Up until that point, on the dry tyre and the wet tyre I dont think we had enough temperature in the intermediate which was why we struggled in qualifying and the race thereafter was quite difficult.
quote:Op donderdag 19 juli 2012 11:21 schreef Sinister-D- het volgende:
Kleine tip voor de mensen die ook een abonnement hebben op Formule1.nl:
Kreeg van de week de acceptgiro binnen voor het abonnement te verlengen. fokking ¤102.40![]()
Ik denk ''maar dat betaal ik niet meer''. Dus ik bel met zo'n domme callcenter doos voor het op te zeggen. ''Meneer de abonnee, ik kan U wel korting geven.'' tikketikketik door de telefoon: ''ik kan U het abonnement ook aanbieden voor ¤59'' IkDas nogal een verschil, stuur me die acceptgiro dan maar door
![]()
Dus mensen: bel eventjes ipv direct te betalen
quote:Caterham-coureur Heikki Kovalainen is aan zijn derde jaar bezig bij het team. In die periode heeft hij geen enkel punt weten te scoren. De Fin wil nu snel verbetering, of hij gaat zijn heil elders zoeken.
Druk opvoeren
Kovalainen voert in een gesprek met Autosprint de druk op Caterham op. "Ik voel me goed hier maar ik zou graag meer voor elkaar willen krijgen waar het resultaten betreft, en snel ook. Op het moment zitten we er nog niet bij."
Toekomst in het ongewisse
Een vertrek behoort dan ook tot de mogelijkheden. "Ik weet niet wat de toekomst voor mij in petto heeft. Misschien wil mijn huidige team me helemaal niet meer hebben. Ik laat mijn resultaten voor mij spreken, en tot nu toe lijkt dat aardig goed voor mij uit te pakken. Dat is de beste manier om mijzelf te presenteren."
Nog niet klaar
De Fin zelf is nog lang niet klaar met de Formule 1. "Ik heb nog meer dan genoeg racen in mijn bloed zitten. Ik heb niet het gevoel dat ik alles al heb gegeven, ook omdat het bij McLaren niet allemaal even goed ging en ik nog steeds wat moet laten zien. Het maakt me niet eens uit op welke plek ik sta, wat belangrijk is is dat er mensen zijn die beseffen dat ik beter kan dan zestiende of zeventiende."
Geld is niet het belangrijkste
Kovalainen is niet van plan een goede deal te laten lopen door hoge salariseisen te stellen. "Geld interesseert me echt het minst. Het is belangrijk een goed team te vinden, hier of ergens anders. Ik denk dat ik daar nu toe in staat ben."
Allemaal leuk en aardig dat het er op vooruit is gegaan, al vind ik dat dat niet helemaal waar is want ik denk dat het gewoon hetzelfde is gebleven als ~2jaar terug, maar dan heb ik er nog geen ¤100+ voor over. Als er dan eens iets interessants instaat koop ik die ene editie wel los.quote:Op donderdag 19 juli 2012 12:02 schreef Marks het volgende:
[..]
Moet zeggen dat het blad er na de laatste upgrade wel op vooruit is gegaan!
En ik ben het ook vaak erg eens met de redacteur.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |