Nu snap je de term "geld maakt geld"quote:Op zaterdag 14 juli 2012 16:34 schreef EenKoudKonijn het volgende:
[..]
Ouders met een extra woonruimte hebben naar alle waarschijnlijkheid al een hoog inkomen. Vervolgens kunnen ze afspreken dat het kind niets hoeft te betalen, het is immers hun kind. Maar om toch huurtoeslag te ontvangen, laten ze het kind wel geld overmaken, zodat er een bewijs van betaling is. De huur wordt vervolgens onder de tafel teruggegeven. Zo kan een praktisch ''thuis''wonend student toch nog extra ''studiefinanciering'' krijgen.
Als diegene de huur onderhands net zo hard terug krijgt niet, nee.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 18:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus iemand die jaarlijks de maximale belastingvrije schenking van zijn ouders krijgt heeft wat jou betreft geen recht op huurtoeslag, ongeacht het inkomen van die persoon?
Dat geldt net zo goed voor HRA voor iemand die 2 ton per jaar verdient en een huis van een miljoen heeft.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:22 schreef dortmund09 het volgende:
Als de huurprijs inderdaad binnen de marges valt is dit wettelijk toegestaan.
Echter vanuit rationeel oogpunt is dit natuurlijk pure waanzin en niet waarvoor de regeling bedoeld is.
En dit soort 'slimme constructies' hebben er in het verleden toch vaak voor gezorgd dat dingen moeilijker toegankelijk worden voor de mensen waar het wel voor bedoeld was.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:22 schreef dortmund09 het volgende:
Als de huurprijs inderdaad binnen de marges valt is dit wettelijk toegestaan.
Echter vanuit rationeel oogpunt is dit natuurlijk pure waanzin en niet waarvoor de regeling bedoeld is.
Niets mis met de constructie van TS.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:28 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Als diegene de huur onderhands net zo hard terug krijgt niet, nee.
Juist. Ik vind dit soort constructies best wel triest wanneer men gewoon genoeg heeft om rond te kunnen komen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:32 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En dit soort 'slimme constructies' hebben er in het verleden toch vaak voor gezorgd dat dingen moeilijker toegankelijk worden voor de mensen waar het wel voor bedoeld was.
De huurder uit het verhaal in de OP heeft geen inkomen, waar haal je vandaan dat hij genoeg heeft om rond te komen?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:42 schreef Ayumu2.0 het volgende:
[..]
Juist. Ik vind dit soort constructies best wel triest wanneer men gewoon genoeg heeft om rond te kunnen komen.
De HRA is bedoeld om huizenbezit te stimuleren. Daarnaast is de regeling zo opgezet dat de hoogste inkomens het meest kunnen aftrekken. Dat de bank bereid is een miljoen te lenen voor een woning aan iemand die 2 ton verdiend doet daar verder niets aan af.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat geldt net zo goed voor HRA voor iemand die 2 ton per jaar verdient en een huis van een miljoen heeft.
Ook pure waanzin en niet waarvoor het bedoeld is, maar gewoon wettelijk toegestaan en sociaal geaccepteerd.
Huurtoeslag is bedoeld om (een deel van) je huur te betalen. Maar de huurder heeft hoe dan ook genoeg geld om die huur te betalen, want dat krijgt hij van zijn ouders.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:45 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De huurder uit het verhaal in de OP heeft geen inkomen, waar haal je vandaan dat hij genoeg heeft om rond te komen?
Ach we vergeten de belastingvrije schenking maar even voor het gemak?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:45 schreef Wokkel het volgende:
[..]
De huurder uit het verhaal in de OP heeft geen inkomen, waar haal je vandaan dat hij genoeg heeft om rond te komen?
quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Huurtoeslag is bedoeld om (een deel van) je huur te betalen. Maar de huurder heeft hoe dan ook genoeg geld om die huur te betalen, want dat krijgt hij van zijn ouders.
Belastingtechnisch gezien : Gift <> inkomenquote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:49 schreef Ayumu2.0 het volgende:
[..]
Ach we vergeten de belastingvrije schenking maar even voor het gemak?
Ik zou me er prima bij voelen, omdat het geld is waar je wel recht op hebt. Als het kind bij een andere verhuurder huurt en geld daarvoor krijgt via een belastingvrije schenking van ouders, krijgt het kind ook huurtoeslag. Waarom zou het anders zijn als een kind van ouders huurt?quote:Op zaterdag 14 juli 2012 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Zeg, TS, voel je je daar nu goed bij, als je op deze manier geld binnenkrijgt waar je geen recht op hebt?
ik heb geen idee of dit juridisch legaal is, interesseert me ook geen hout, maar jij en ik weten allebei dat huurtoeslag hier dus niet voor bedoeld is
Huurtoeslag krijg je alleen voor een zelfstandige woonruimte, dus eigen voordeur, keuken en douche/toilet.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:01 schreef Gia het volgende:
Maar dan zou je als ouder ook wel je zolder kunnen 'verhuren' aan je kind, volgens deze constructie.
Geen eigen voordeur.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:01 schreef Gia het volgende:
Maar dan zou je als ouder ook wel je zolder kunnen 'verhuren' aan je kind, volgens deze constructie.
Iemand met een beetje leuke woning kan dat best realiseren.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:04 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Huurtoeslag krijg je alleen voor een zelfstandige woonruimte, dus eigen voordeur, keuken en douche/toilet.
Je ziet ze vliegen.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Iemand met een beetje leuke woning kan dat best realiseren.
Kinderen genoeg die een eigen badkamer hebben. Een keukentje en aparte ingang zijn zo gemaakt.
Leg eens uit wat de familiale relatie met een verhuurder te maken heeft met het recht hebben op huurtoeslag?quote:Maar goed, ik mag hopen dat deze constructie niet mogelijk is en daarom ook het voorbeeld van TS niet.
Het kind woont in het huis van de ouders. Die kunnen hem/haar er ook gratis laten wonen, zoals dat ook het geval is als je nog bij je ouders woont.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:11 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Je ziet ze vliegen.
[..]
Leg eens uit wat de familiale relatie met een verhuurder te maken heeft met het recht hebben op huurtoeslag?
Ik ken geen één woning waar een gezin 2 verdiepingen bewoont en de student de bovenste verdieping huurt, inclusief eigen voordeur en opgang.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 20:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Het kind woont in het huis van de ouders. Die kunnen hem/haar er ook gratis laten wonen, zoals dat ook het geval is als je nog bij je ouders woont.
Ik ken overigens genoeg woningen met twee voordeuren, waarbij een gezin twee verdiepingen bewoont en een student een grote bovenste etage huurt.
quote:Maar goed, ik mag hopen dat deze constructie niet mogelijk is en daarom ook het voorbeeld van TS niet.
Je stelt dus maar een paar globale voorwaarden en hoopt dat S daar in valt,...quote:Op zaterdag 14 juli 2012 18:44 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
ja. Max 600 euro indien >23 en max 350 indien <23 jaar.
Anders krijg je sws geen huurtoeslag.
Dit dus.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 21:25 schreef Schuifpui het volgende:
Ik snap die verontwaardiging hier niet zo. Als de student in een zelfstandige woning gaat wonen die niet van de ouders is, kan hij/zij ook huurtoeslag krijgen en kunnen de ouders ook nog steeds de belastingvrije schenking doen. Niet anders dan wanneer de studio van de ouders is.
Dan krijgt TS de huur niet net zo hard terug.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 19:35 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Niets mis met de constructie van TS.
TS betaalt huur.
TS heeft recht op huurtoeslag.
TS krijgt een schenking van zijn ouders.
Wat maakt de situatie anders als zijn ouders niet de verhuurders waren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |