abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114207970
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 18:23 schreef Viajero het volgende:

[..]

En wat denk jij dan dat de reden is dat onze strafrechtwetgeving helemaal niets doet, niet in de hele EU en slechts heel beperkt in de VS? Er is overduidelijk veel aan de hand, maar het hele rechtsstaatapparaat zit op zijn handen. Geen arrestaties, geen onderzoeken, niets.

Waarom?
Het feit of wel of geen onderzoek wordt verricht heeft weinig met strafwetgeving te maken. Het gaat erom dat er sprake moet zijn van een strafbaar feit omschreven in een wetboek. Als we maar dingen strafbaar gaan stellen dmv een petitie is het hek van de dam. Er is dan totaal geen rechtszekerheid meer, zeker omdat niets zo veranderlijk en beïnvloedbaar is als de publieke opinie. Het gaat mij dan ook niet om de vraag of wat er gebeurd is in de crisis rechtvaardig is, maar of het wenselijk is dat we het vervolgen met het initiatief zoals voorgesteld in de OP.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 22:26:08 #277
111528 Viajero
Who dares wins
pi_114209786
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:39 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Het feit of wel of geen onderzoek wordt verricht heeft weinig met strafwetgeving te maken. Het gaat erom dat er sprake moet zijn van een strafbaar feit omschreven in een wetboek. Als we maar dingen strafbaar gaan stellen dmv een petitie is het hek van de dam. Er is dan totaal geen rechtszekerheid meer, zeker omdat niets zo veranderlijk en beïnvloedbaar is als de publieke opinie. Het gaat mij dan ook niet om de vraag of wat er gebeurd is in de crisis rechtvaardig is, maar of het wenselijk is dat we het vervolgen met het initiatief zoals voorgesteld in de OP.
Er ZIJN strafbare feiten gepleegd, mar er wordt niets aan gedaan. We hebben al meer dan genoeg anti fraude wetgeving, maar er gebeurt niets mee.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_114209840
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 22:26 schreef Viajero het volgende:

[..]

Er ZIJN strafbare feiten gepleegd, mar er wordt niets aan gedaan. We hebben al meer dan genoeg anti fraude wetgeving, maar er gebeurt niets mee.
Welke zou je 't onder willen schuiven dan?
  zaterdag 14 juli 2012 @ 22:29:44 #279
111528 Viajero
Who dares wins
pi_114209958
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 22:27 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Welke zou je 't onder willen schuiven dan?
Ik ben geen jurist, maar denk je echt dat er helemaal geen strafbare feiten zijn gepleegd? Of ben je gewoon aan het trollen en ga je zeggen dat ik maar precies nummer en paragraaf van het wetboek moet geven, alsof er helemaal niet aan de hand is?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_114210195
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 22:29 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik ben geen jurist, maar denk je echt dat er helemaal geen strafbare feiten zijn gepleegd? Of ben je gewoon aan het trollen en ga je zeggen dat ik maar precies nummer en paragraaf van het wetboek moet geven, alsof er helemaal niet aan de hand is?
Er zullen vast wel strafbare feiten gepleegd zijn. Dit gebeurd echter in alle lagen van het bedrijfsleven, en zal zich voornamelijk beperken tot dingen als valsheid in geschriften e.d. Hiermee pak je de 'criminelen' niet aan, het zijn betrekkelijk lichte straffen voor lichte vergrijpen. Veel als "misdadig" gestelde constructies met betrekking tot verzekeringen en hypotheken zijn juridisch zitten perfect in elkaar. Het lijkt mij dus zeker lastig om bepaalde dingen (zeker de hier "grote misdadige" vergrijpen (bepaalde constructies ect.) te passen op een artikel uit onze strafwetgeving en zo de bankiers ( en dus niet de bank an sich) te pakken.
  zondag 15 juli 2012 @ 15:18:43 #281
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_114229858
Ondertekend.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 15 juli 2012 @ 15:22:30 #282
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_114230000
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:18 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ondertekend.
En nu? Ga je gewoon zitten afwachten wat er gebeurt? Kan ik je nu al vertellen: Er gebeurt helemaal niks omdat de wet nu eenmaal niet wordt toegepast omdat mensen het willen, maar uitsluitend als er iets is, waar de wet is overtreden en waar bewijs voor is. En ondanks het gehuil van types als Viajero c.s. worden er in diverse landen onderzoeken gedaan (we hebben in NL notabene een parlementaire enquete gehad) en als daar bewijsbare wetsovertredingen uitkomen, worden er mensen opgepakt.
Dat dat in de ogen van al die huilerds niet genoeg gebeurt, is alleen maar een pluspunt. Het bewijst dat de wet niet reageert op de onderbuik, maar slechts op echte overtredingen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 15 juli 2012 @ 15:23:58 #283
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_114230053
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En nu? Ga je gewoon zitten afwachten wat er gebeurt? Kan ik je nu al vertellen: Er gebeurt helemaal niks omdat de wet nu eenmaal niet wordt toegepast omdat mensen het willen, maar uitsluitend als er iets is, waar de wet is overtreden en waar bewijs voor is. En ondanks het gehuil van types als Viajero c.s. worden er in diverse landen onderzoeken gedaan (we hebben in NL notabene een parlementaire enquete gehad) en als daar bewijsbare wetsovertredingen uitkomen, worden er mensen opgepakt.
Dat dat in de ogen van al die huilerds niet genoeg gebeurt, is alleen maar een pluspunt. Het bewijst dat de wet niet reageert op de onderbuik, maar slechts op echte overtredingen.
Dan is het afwachten tot het moment dat de mensen het zo zat worden dat ze de bankgebouwen bestormen en de bankiers er met fakkels en hooivorken uit jagen :)
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  zondag 15 juli 2012 @ 15:25:26 #284
66444 Lord_Vetinari
pi_114230116
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:23 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dan is het afwachten tot het moment dat de mensen het zo zat worden dat ze de bankgebouwen bestormen en de bankiers er met fakkels en hooivorken uit jagen :)
En dat lost... wat precies op-?
  zondag 15 juli 2012 @ 15:27:28 #285
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_114230193
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

En dat lost... wat precies op-?
Omverwerping van het systeem. Anarchie. En dan vanuit de puinhopen iets nieuws bouwen. Voor en door het volk.
  zondag 15 juli 2012 @ 15:28:11 #286
111528 Viajero
Who dares wins
pi_114230217
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De mensen zijn boos omdat ze geen brood hebben? Dan eten ze toch cake?
  zondag 15 juli 2012 @ 15:28:15 #287
66444 Lord_Vetinari
pi_114230222
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:27 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Omverwerping van het systeem. Anarchie. En dan vanuit de puinhopen iets nieuws bouwen. Voor en door het volk.
:')

Ach gussie... Wat lief..
  zondag 15 juli 2012 @ 15:28:42 #288
66444 Lord_Vetinari
pi_114230238
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:28 schreef Viajero het volgende:

[..]

De mensen zijn boos omdat ze geen brood hebben? Dan eten ze toch cake?
Begrijpend lezen is niet jouw forte, he?
  zondag 15 juli 2012 @ 15:38:38 #289
111528 Viajero
Who dares wins
pi_114230603
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Begrijpend lezen is niet jouw forte, he?
Nee, jij begrijpt het niet. Mensen worden steeds bozer, omdat ze zien dat de dieven wegkomen met hun miljarden diefstal, en de rekening komt bij ons terecht. Een heel kleine elite wordt steeds rijker en houdt elkaar de hand boven het hoofd, politici, bankiers, justitie en bestuurders roven er een eind op los met zijn allen. En dan kom jij dat even rechtvaardigen met een whitewash commissie en een paar verlegen onderzoeken tegen een paar individuele zondebokken en een paar details zoals libor.

Dat is dus echt te vergelijken met de "let them eat cake" mentaliteit.
  zondag 15 juli 2012 @ 15:42:39 #290
66444 Lord_Vetinari
pi_114230761
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:38 schreef Viajero het volgende:

[..]

Nee, jij begrijpt het niet. Mensen worden steeds bozer, omdat ze zien dat de dieven wegkomen met hun miljarden diefstal, en de rekening komt bij ons terecht. Een heel kleine elite wordt steeds rijker en houdt elkaar de hand boven het hoofd, politici, bankiers, justitie en bestuurders roven er een eind op los met zijn allen. En dan kom jij dat even rechtvaardigen met een whitewash commissie en een paar verlegen onderzoeken tegen een paar individuele zondebokken en een paar details zoals libor.

Dat is dus echt te vergelijken met de "let them eat cake" mentaliteit.
Ik begrijp het prima. Al dat gejank over elites en gekerm over de arme bevolking.. Hou toch op. Als het je zo tegenstaat ga je toch lekker ergens op een eiland zitten in je blote reet?
En als het je echt tegenstaat, zoals ik al eerder gezegd heb, doe je er wat aan. Ga niet op een forum onzin zitten te verkondigen, maar kom met bewiijzen. Gooi net zo lang met feiten tot autoriteiten wel gedwongen worden actie die volgens jou nodig is te ondernemen.
Al dit geneuzel met petities is een oefening in futiliteit van de eerste orde.
  zondag 15 juli 2012 @ 15:49:25 #291
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_114231021
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

:')

Ach gussie... Wat lief..
Wat wil jij dan doen? Nog een bank opzetten?
  zondag 15 juli 2012 @ 15:50:14 #292
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_114231050
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 15:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik begrijp het prima. Al dat gejank over elites en gekerm over de arme bevolking.. Hou toch op. Als het je zo tegenstaat ga je toch lekker ergens op een eiland zitten in je blote reet?
En als het je echt tegenstaat, zoals ik al eerder gezegd heb, doe je er wat aan. Ga niet op een forum onzin zitten te verkondigen, maar kom met bewiijzen. Gooi net zo lang met feiten tot autoriteiten wel gedwongen worden actie die volgens jou nodig is te ondernemen.
Al dit geneuzel met petities is een oefening in futiliteit van de eerste orde.
Wat wil je doen dan? In je eentje demonstreren voor de deur van de rabobank?
pi_114232508
Wil TS ook de mensen die te dure hypotheken ondertekenden, terwijl zij door logisch na te denken ook wel konden beredeneren dat zij dit niet konden betalen, ook achter tralies zetten? Gezien zij degenen waren die de banken niet betaalden, terwijl zij dat wel moesten. Eigenlijk dus hun schuld, toch? ;)
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
  zondag 15 juli 2012 @ 16:33:38 #294
66444 Lord_Vetinari
pi_114232630
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:31 schreef PowerData het volgende:
Wil TS ook de mensen die te dure hypotheken ondertekenden, terwijl zij door logisch na te denken ook wel konden beredeneren dat zij dit niet konden betalen, ook achter tralies zetten? Gezien zij degenen waren die de banken niet betaalden, terwijl zij dat wel moesten. Eigenlijk dus hun schuld, toch? ;)
Nee, nee. Het is allemaal, enkel en alleen en uitsluitend, de schuld van elke bankier ter wereld. Die moeten deaud! Bij voorkeur levend verbranden, na ze opgehangen te hebben en gevierendeeld.
  zondag 15 juli 2012 @ 16:47:08 #295
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_114233248
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:31 schreef PowerData het volgende:
Daar zit wel meer achter, he. Die mensen zijn ook verleid door degenen die nu om het hardst roepen dat die mensen dat nooit hadden mogen doen, maar waarvan de banken, de makelaars en de overheid het hardst geprofiteerd hebben. Dus het is altijd een samenspel. Als ik jou constant hamburgers voor 1 euro aanbied, moet ik over drie maanden ook niet klagen dat je te dik bent.
pi_114234162
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:47 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Daar zit wel meer achter, he. Die mensen zijn ook verleid door degenen die nu om het hardst roepen dat die mensen dat nooit hadden mogen doen, maar waarvan de banken, de makelaars en de overheid het hardst geprofiteerd hebben. Dus het is altijd een samenspel. Als ik jou constant hamburgers voor 1 euro aanbied, moet ik over drie maanden ook niet klagen dat je te dik bent.
Ik vind dat een trieste belevingswereld. Ik ga er liever vanuit dat mensen zélf wel rationeel kunnen nadenken, dat zij zélf beslissingen kunnen nemen. De banken aanklagen en bankiers achter de tralies gooien is bijna net zo triest als McDonald's aanklagen omdat je kind te dik is.
Overigens weet ik heus wel dat het wat genuanceerder ligt, maar men mag ook wel eens kijken naar de samenleving zélf. De kredietcrisis komt van twee kanten.
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
  zondag 15 juli 2012 @ 17:11:09 #297
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_114234579
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 17:04 schreef PowerData het volgende:

[..]

Ik vind dat een trieste belevingswereld. Ik ga er liever vanuit dat mensen zélf wel rationeel kunnen nadenken, dat zij zélf beslissingen kunnen nemen. De banken aanklagen en bankiers achter de tralies gooien is bijna net zo triest als McDonald's aanklagen omdat je kind te dik is.
Overigens weet ik heus wel dat het wat genuanceerder ligt, maar men mag ook wel eens kijken naar de samenleving zélf. De kredietcrisis komt van twee kanten.
Klopt. Maar het is ook niet juist om de schuld alleen maar bij de mensen te leggen die een woning moesten hebben. Je moet toch wonen. En als je dan constant van iedereen om je heen hoort dat het allemaal niet op kan, dat alle (notabene door de banken gemaakte!) producten harstikke veilig zijn, dan verplaatst jouw referentiekader zich langzaamaan naar "het kan wel". En nu roept iedereen achteraf dat die mensen maar beter hadden moeten weten. Aan de ene kant hebben mensen inderdaad hun eigen verantwoordelijkheid, maar aan de andere kant is er door belanghebbenden een klimaat geschapen waarin mensen die verantwoordelijkheid niet meer hoefden te nemen.

En nu dat klimaat gebakken lucht blijkt te zijn, roepen diezelfde belanghebbenden weer dat zij geen schuld hebben en dat die mensen hun product maar niet hadden moeten kopen.
pi_114240482
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 08:57 schreef Viajero het volgende:

[..]

Een Godwin ten gunste van de dieven. Waarom in godsnaam?
Omdat het lekker makkelijk en kortzichtig is om met terugwerkende kracht mensen te straffen voor dingen die ze hebben gedaan, terwijl die niet strafbaar waren. En omdat ik kotsmisselijk word van het volk dat klaagt over dieven zus en dieven zo, maar wel verwacht dat hun spaargeld verdubbelt in een jaartje of twintig en aan de andere kant te bedonderd is om te lezen waar ze voor tekenen en wat voor product ze kopen. Zodra het mis gaat is er lekker snel een zondebok gevonden, zonder dat men zich hoeft te bekommeren om hun eigen falen.
pi_114241548
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 19:47 schreef breapbreap het volgende:

[..]

Omdat het lekker makkelijk en kortzichtig is om met terugwerkende kracht mensen te straffen voor dingen die ze hebben gedaan, terwijl die niet strafbaar waren. En omdat ik kotsmisselijk word van het volk dat klaagt over dieven zus en dieven zo, maar wel verwacht dat hun spaargeld verdubbelt in een jaartje of twintig en aan de andere kant te bedonderd is om te lezen waar ze voor tekenen en wat voor product ze kopen. Zodra het mis gaat is er lekker snel een zondebok gevonden, zonder dat men zich hoeft te bekommeren om hun eigen falen.
Als jurist zijnde mag ik hier graag op inhaken. Dit mag nooit het geval zijn. Gaat tegen alle rechtmatigheid in. Alleen als dingen vanuit de natuurrechterlijke blik strafbaar zijn (zoals bijvoorbeeld de Neurenbergprocessen) dan mag deze regel overtreden worden. Hoewel de bankencrisis zeer ernstig is, is hij naar mijn mening niet ernstig genoeg om op deze manier aangepakt te worden.
pi_114241612
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 20:12 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Als jurist zijnde mag ik hier graag op inhaken. Dit mag nooit het geval zijn. Gaat tegen alle rechtvaardigheid in. Alleen als dingen vanuit de natuurrechterlijke blik strafbaar zijn (zoals bijvoorbeeld de Neurenbergprocessen) dan mag deze regel overtreden worden. Hoewel de bankencrisis zeer ernstig is, is hij naar mijn mening niet ernstig genoeg om op deze manier aangepakt te worden.
Als mede-jurist wil ik aantekenen dat ook de Neurenbergprocessen en het Eichmannproces veel vraagtekens hebben opgeworpen, en dat iedereen wel heel makkelijk het rechtskarakter aan het nazirecht ontzegde met een beroep op natuurrecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')