Telkens een nieuw volledig onderzoekstraject voor nieuwe medicijnen levert juist geen drol op. Kleine aanpassingen voor verlenging van patenten daarentegen wel, zoals een nieuwe toedieningsvorm, of andere samenstelling van tabletten.quote:Op zondag 15 juli 2012 11:07 schreef Re het volgende:
[..]
juist wel, generieke medicatie (en dat is in de psych erg veel) levert geen drol op natuurlijk
Daar komt in principe wle meer bij kijken maar je zou ook best een eindje komen. Kijk uiteindelijk gaat het niet alleen om diagnosticering, je moet vertrouwen van je patient hebben, je moet er voor zorgen dat de patient ook daadwerkelijk je raad op volgt en je moet met moeilijke patienten om kunnen gaan. Het is misschien een beetje vergelijkbaar met een professionele kok en jij (ik in ieder geval) een recept opvolgen lukt vaak aardig en meestal krijg je ook wel iets op je bord dat lijkt op wat de bedoeling was, maar om het echt te kunnen en de moeilijke "recepten" te kunnen heb je goee training nodig.quote:Op zondag 15 juli 2012 10:01 schreef boyv het volgende:
[..]
Met name door dat laatste bevindt mijn mening hierover zich nog steeds in een grijs gebied.
Aan de ene kant wil je natuurlijk behandelingen standaardiseren, aan de andere kant is geen menselijk brein gelijk, en vind ik het een grote belediging tegenover de patiënt om aan de hand van een boek een diagnose op te stellen.
Misschien dat ik nu een vakgebied betreedt waar ik niks van weet, maar zou ik ook kunnen diagnosticeren met behulp van een DSM? Of komt daar werkelijk meer bij kijken?
Wie gebruikt er nou 'de pil'?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 12:30 schreef .SP. het volgende:
Dit vind ik een erg foute beslissing:
http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-18863341
Wie gaat dit nu gebruiken? 'T is gewoon een uitnodiging voor onveilige sex, over 5 jaar komen ze er achter dat er een correlatie is tussen dit 'medicijn' en ongewilde zwangerschap.
Er zit een flink verschil tussen het voorkomen van zwangerschap en het voorkomen van een dodelijke ziekte (hoewel een zwangerschap op bepaalde momenten ook als ziekte aanvoeltquote:
de pil vermindert de kans op zwangerschap maar elimineert die kans niet... dus waarom slikken meiden dan de pil? Stel je partner is seropositief, zou je de kans niet willen verkleinen om ook geinfecteerd te worden? een condoom is ook niet 100% HIV overdraagbaar vrij...quote:Op dinsdag 17 juli 2012 13:22 schreef .SP. het volgende:
[..]
Er zit een flink verschil tussen het voorkomen van zwangerschap en het voorkomen van een dodelijke ziekte (hoewel een zwangerschap op bepaalde momenten ook als ziekte aanvoelt).
Dat laatste is het natuurlijk ookquote:Op dinsdag 17 juli 2012 13:28 schreef Re het volgende:
[..]
de pil vermindert de kans op zwangerschap maar elimineert die kans niet... dus waarom slikken meiden dan de pil? Stel je partner is seropositief, zou je de kans niet willen verkleinen om ook geinfecteerd te worden? een condoom is ook niet 100% HIV overdraagbaar vrij...
(en zwangerschap lijkt me een perfecte virale infectie, of een parasitaire)
en een persistente ook nog, als de incubatieperiode is afgelopen zit je er nog minimaal 18 jaar aan vastquote:
De efficientie van de pil (99.x%) is wel iets beter dan de 44-73% die de HIV pil biedt.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 13:28 schreef Re het volgende:
[..]
de pil vermindert de kans op zwangerschap maar elimineert die kans niet... dus waarom slikken meiden dan de pil? Stel je partner is seropositief, zou je de kans niet willen verkleinen om ook geinfecteerd te worden? een condoom is ook niet 100% HIV overdraagbaar vrij...
(en zwangerschap lijkt me een perfecte virale infectie, of een parasitaire)
Ik bedoel maarquote:Op dinsdag 17 juli 2012 13:45 schreef Re het volgende:
[..]
en een persistente ook nog, als de incubatieperiode is afgelopen zit je er nog minimaal 18 jaar aan vast
er staat toch ook dat het binnen een totaalpakket gebruikt moet worden... en waarom gelik de gedachte dat iedereen maar gelijk naar de dokter loopt voor die pil, en dan ook nog krijgen zonder enige vorm van begeleiding?... Je moet wel een erg laag beeld hebben van de geneeskunde als ik het zo leesquote:Op dinsdag 17 juli 2012 13:46 schreef .SP. het volgende:
[..]
De efficientie van de pil (99.x%) is wel iets beter dan de 44-73% die de HIV pil biedt.
Buiten misschien een uiterst klein aantal legitieme gebruikers (partners met HIV die geen condoom kunnen gebruiken), is het naar mijn mening een uitnodiging voor mensen om condoomloos rond te neuken terwijl er nog steeds een enorme kans is om geinfecteerd te worden. Het geeft een vals gevoel van veiligheid om maar niet te spreken van de andere SOA's die lekker worden doorgegeven.
Ik heb een hele hoge pet op van de geneeskunde, alleen vind ik het vrijgeven van dit medicijn alleen ter verlaging van de kans op HIV infectie incorrect. De FDA kan wel zeggen dat het bij een totaalpakket moet worden gebruikt, maar de kans dat de gebruiker dit daadwerkelijk doet lijkt me erg klein, integendeel, de kans dat mensen een condoom gebruiken zou wel eens omlaag kunnen gaan.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 13:49 schreef Re het volgende:
[..]
er staat toch ook dat het binnen een totaalpakket gebruikt moet worden... en waarom gelik de gedachte dat iedereen maar gelijk naar de dokter loopt voor die pil, en dan ook nog krijgen zonder enige vorm van begeleiding?... Je moet wel een erg laag beeld hebben van de geneeskunde als ik het zo lees
doelgroep zou bijvoorbeeld mensen in de zorg zijn die met hiv geinfecteerden werken of andere doelgroepen die vaak in aanmerking komen met deze mensen (hiv is niet alleen door onbeschermde seks overdraagzaam dacht ik). De aanname dat het gevolg is dat er meer onbeschermde seks zal komen door dit middel vind ik vooralsnog voorbarigquote:Op dinsdag 17 juli 2012 14:26 schreef .SP. het volgende:
[..]
Ik heb een hele hoge pet op van de geneeskunde, alleen vind ik het vrijgeven van dit medicijn alleen ter verlaging van de kans op HIV infectie incorrect. De FDA kan wel zeggen dat het bij een totaalpakket moet worden gebruikt, maar de kans dat de gebruiker dit daadwerkelijk doet lijkt me erg klein, integendeel, de kans dat mensen een condoom gebruiken zou wel eens omlaag kunnen gaan.
En statistisch gezien is het gebruik van dit middel, naast een condoom, vrijwel nutteloos.
Wie zou jij als doelgroep zien? Ik heb misschien het foute idee dat ik een roedel bareback-liefhebbers naar de huisarts zie rennen om ze een extra schijnveiligheid te geven.
Hier is een aardig artikel over de voors en tegens:quote:Op dinsdag 17 juli 2012 15:42 schreef Re het volgende:
[..]
doelgroep zou bijvoorbeeld mensen in de zorg zijn die met hiv geinfecteerden werken of andere doelgroepen die vaak in aanmerking komen met deze mensen (hiv is niet alleen door onbeschermde seks overdraagzaam dacht ik). De aanname dat het gevolg is dat er meer onbeschermde seks zal komen door dit middel vind ik vooralsnog voorbarig
Aangezien je niet echt op mijn post inging ...quote:Op dinsdag 17 juli 2012 17:06 schreef .SP. het volgende:
[..]
Hier is een aardig artikel over de voors en tegens:
http://www.nature.com/news/2011/110816/full/476260a.html
Het punt dat je geld uitgeeft aan het voorkomen van ziekte en deze dus niet aan een zieke kan uitgeven is ook interessant.
Ach jee, passer ik zomaar een post. Zoals ik al stelde, voor specifieke dooelgroepen/situaties zou het best een redelijk middel zijn, wat me tegenstaat is dat het in de VS (niet de UK b.v.) op de markt lijkt te komen voor iedereen die het maar zou willen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 17:18 schreef Re het volgende:
[..]
Aangezien je niet echt op mijn post inging ...
En ja de ziekte bestrijden en het voorkomen zijn natuurlijk verschillende disciplines binnen de geneeskunde, elk met eigen geldstromen. Je zou denken dat BF zich niet bezighoudt met voorkomen van ziektes (zou toch snijden in eigen vlees zijn), gelukkig is het tegendeel waar zoals je ziet
Plus dat je niet eens ziek hoeft te zijn (geweest) om ervoor in aanmerking te komen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:00 schreef .SP. het volgende:
Beetje OT, maar wellicht zijn bestrijders betere melkkoeien voor de BF dan curatieve middelen, aan een bestrijder zit je je hele leven vast, als je beter bent lever je niets meer op!
Da's niet zo'n vreemde suggestie, aangezien het merendeel van de medicatie allemaal symptoombestrijders zijn, en helemaal niet curatief van aard zijn.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:00 schreef .SP. het volgende:
[..]
Ach jee, passer ik zomaar een post. Zoals ik al stelde, voor specifieke dooelgroepen/situaties zou het best een redelijk middel zijn, wat me tegenstaat is dat het in de VS (niet de UK b.v.) op de markt lijkt te komen voor iedereen die het maar zou willen.
Bestrijden en voorkomen zijn m.i. geen verschillende disciplines, het middel waar het over gaat is zelfs van origine als HIV bestrijder ontwikkeld.
Beetje OT, maar wellicht zijn bestrijders betere melkkoeien voor de BF dan curatieve middelen, aan een bestrijder zit je je hele leven vast, als je beter bent lever je niets meer op!
Het lijkt me juist de natte droom van BF. Wat is er lucratiever dan mensen medicatie voor te schrijven zodat ze een bepaalde ziekte niet zullen krijgen?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 17:18 schreef Re het volgende:
[..]
Aangezien je niet echt op mijn post inging ...
En ja de ziekte bestrijden en het voorkomen zijn natuurlijk verschillende disciplines binnen de geneeskunde, elk met eigen geldstromen. Je zou denken dat BF zich niet bezighoudt met voorkomen van ziektes (zou toch snijden in eigen vlees zijn), gelukkig is het tegendeel waar zoals je ziet
Of de vinger op de zere plek leggen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:16 schreef Re het volgende:
Zodra je betaalbare genezingen kan uitvinden voor bv diabetes, MS etc. ... Maar helaas die zijn er niet. Dus gewoon weer makkelijk gezegd, ff steken en weer verder, goedkoop scoren heet dat
Maar zijn ze waar?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 21:53 schreef Re het volgende:
Welke zere plek, het zijn alleen maar goedkope aannames....
Want dat kan in jouw optiek alleen met op waarheid gebaseerde aannames?quote:Op woensdag 18 juli 2012 00:22 schreef Gray het volgende:
Dan is er ook geen sprake van steken of scoren.
Tuurlijk wel. Juist als je aangevallen wordt op iets waarvan je weet dat de aanval onterecht is doet dat zeer.quote:Op woensdag 18 juli 2012 00:22 schreef Gray het volgende:
[..]
Dan is er ook geen sprake van steken of scoren.
http://www.quackometer.ne(...)ars-uk-academic.htmlquote:A consortium of pharmaceutical companies in Germany have been paying a journalist ¤43,000 to run a set of web sites that denigrates an academic who has published research into their products.
Wow, en dan zijn het niet eens de traditionele BF bedrijven, maar de (dr) Vogels. Interessant leesvoer.quote:Op woensdag 18 juli 2012 11:52 schreef oompaloompa het volgende:
Overigens bij deze nog een nieuwe "big pharma" zaak met een soort van twist:
[..]
http://www.quackometer.ne(...)ars-uk-academic.html
Goede comeback. -neem het terug-quote:
Zo ga ik er wel mee om, maar misschien verschil ik daarin van anderen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 10:13 schreef Copycat het volgende:
[..]
Want dat kan in jouw optiek alleen met op waarheid gebaseerde aannames?
Maar de enige waarover ik een uitspraak doe is big pharma!quote:Op woensdag 18 juli 2012 10:35 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Juist als je aangevallen wordt op iets waarvan je weet dat de aanval onterecht is doet dat zeer.
Diabetes is onze eigen welvaartsziekte, dat gaat nog een kluif worden.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:16 schreef Re het volgende:
Zodra je betaalbare genezingen kan uitvinden voor bv diabetes
Dat bedoelde ik met de twistquote:Op woensdag 18 juli 2012 12:34 schreef .SP. het volgende:
[..]
Wow, en dan zijn het niet eens de traditionele BF bedrijven, maar de (dr) Vogels. Interessant leesvoer.
Dat van vitamine C is eigenlijk al zo lang bekend dat men het alweer bijna was vergeten.quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:04 schreef Gray het volgende:
Voorkomen is beter dan genezen:
'Geadviseerde dagelijkse dosis vitamine C moet omhoog'
Tja helaas doen alle farmaceutische generiek-medicijn-producerende bedrijven dit wel, ook psychiatrische medicatie.quote:Op zondag 15 juli 2012 12:19 schreef boyv het volgende:
[..]
Wie kan het goedkoper aanbieden dan een megabedrijf zoals Roche, BASF of GSK?
Verder is het volgens mij vrij lucratief om zo aan het werkende component te sleutelen zodat er in feite niks verandert, maar wel de mogelijkheid schept een nieuwe octrooi of verlenging daarvan aan te vragen.
Volgens mij om monopolievorming op zaken die in iedereens belang (gezondheid) te voorkomen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:13 schreef ScarFace- het volgende:
De vraag die ik dan wel weer heb is, waarom mogen andere bedrijven jou product (na-) maken??
Jij hebt het immers toch uitgevonden??
Octrooi verloopt.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:13 schreef ScarFace- het volgende:
De vraag die ik dan wel weer heb is, waarom mogen andere bedrijven jou product (na-) maken??
quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:17 schreef boyv het volgende:
[..]
Octrooi verloopt.
Lijkt me ook niet meer dan logisch, in het algemeen om de innovatie te bevorderen, en daarnaast omdat vanuit financieel medisch oogpunt gezien een patiënt geen melkkoe behoort te zijn.
Oke, als dat zo is is het nog steeds vreemd vind ik.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:16 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Volgens mij om monopolievorming op zaken die in iedereens belang (gezondheid) te voorkomen.
Ja maar stel je voor dat peniciline van 1 bedrijf was en niemand anders, wat let hen 5000 euro per kuur te vragen? Of aspirine, aangretoond goed voor je en een enorme gebruikersbasis, stel je voor dat een pakje opeens duizende euros kost, etcquote:Op woensdag 18 juli 2012 16:19 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Oke, als dat zo is is het nog steeds vreemd vind ik.
Zo'n beetje ieder bedrijf heeft wel meerdere medicijnen ontwikkeld tegen verschillende ziektes, psychiatrische ziektes dan iig....
een patent is voor 20 jaar, daarna mag iedereen jouw product namaken en op de markt brengen, enige wat ze hoeven te bewijzen is dat de kinetiek en dynamiek van de werkzame stof ongeveer hetzelfde is.quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:13 schreef ScarFace- het volgende:
Hm nou ik heb toch echt het idee dat;quote:Op woensdag 18 juli 2012 16:21 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja maar stel je voor dat peniciline van 1 bedrijf was en niemand anders, wat let hen 5000 euro per kuur te vragen? Of aspirine, aangretoond goed voor je en een enorme gebruikersbasis, stel je voor dat een pakje opeens duizende euros kost, etc
Daarom heb je, zoals Re al uitlegde, een soort van tijdelijk patent. Op die manier is er (theoretisch iig is dat de bedoeling) genoeg winst te behalen om geld te stoppen in onderzoek maar loop je niet het risico dat een bepaalde markt totaal gemonopoliseerd wordt.quote:Op woensdag 18 juli 2012 22:04 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Hm nou ik heb toch echt het idee dat;
Actavis b.v.: Floxapen
Pfizer: Diflucan
Meda Pharma bv: Ancotil
GSK: Broxil
Astellas Pharma bv: Penidural
Sanovi-Aventis: Targocid
Eurocept bv: Vancocin CP
Om er zo maar eens een paar te noemen, de verschillende farmaceutische bedrijven wel degelijk hun eigen anti bioticum kunnen ontwikkelen.
Het lijstje hierboven betreft inderdaad niet alleen penicilline kuren maar van de penicilline achtigen zitten er wel degelijk een aantal bij, oftewel niet een monopolie dat maar 1 bedrijf dat soort antibiotica kan maken..
Dat hele patent gedoe is nogal vreemd.
Het zou er wel aan kunnen bijdragen dat men nog[/b veel ]minder gaat investeren in nieuwe medicijnen, en [b]nogmeer geld op die eindeloze stapel aan marketing budget gaat gooien.
Ja maar stel je nu voor dat er geen tijdelijk patent zou zijn.quote:Op donderdag 19 juli 2012 16:39 schreef boyv het volgende:
Praktisch gezien is er ook genoeg winst te behalen. Het enige dat beter verkoopt zijn wapens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |