en dat natuurlijk zonder zo'n hypermodern pak..ik vraag me af wat hij toen droegquote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:40 schreef Brentmeister het volgende:
WowIk wist niet dat er ook al ooit iemand 31.000meter (in 1960!) gesprongen was, dat is ook al behoorlijk
Nou, dat bedoel ik idd...quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:49 schreef MrNiles het volgende:
[..]
en dat natuurlijk zonder zo'n hypermodern pak..ik vraag me af wat hij toen droeg
Nou ik weet het niet, volgens mij is het enger om van de hoge duikplank te springen dan van zoiets. Dit is toch zoiets surrealistisch dat het niet meer eng lijkt maar meer een droom?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:13 schreef Netsplitter het volgende:
Ik zou echt alle kleuren van de regenboog schijten.voor deze man.
http://theairspace.net/in(...)-the-speed-of-sound/quote:In the early morning of August 16, 1960, Kittinger’s balloon began its ascent into the sky. The gondola rose at 1,200 feet per minute. It would take over an hour and a half to reach his target height. His pressure suit was designed to inflate as he rose in order to maintain a survivable pressure. But thirty minutes into his ascent the suit malfunctioned. His right glove failed to inflate properly—a circumstance that could easily kill him, or at the least, permanently damage his right hand. Knowing if he told flight control about the malfunction they would likely abort the mission, he continued upwards without mentioning the leak.
One hour and thirty one minutes into the flight, Kittinger had reached the maximum altitude. He had no control of his right hand which had swollen up to twice its normal size. The balloon was not in the optimal position over the landing zone, so he had time to contemplate his height as the gondola drifted for 11 minutes.
dat heet marketing lampiequote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:21 schreef MaxMark het volgende:
Dat CGI-fillmpje
Wat een drama zeg. Is die man skydiver of acteur?
Sick basterd.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:25 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Wat betreft de sprong van Kittinger
[..]
http://theairspace.net/in(...)-the-speed-of-sound/
Was z'n rechterhand nog altijd kleiner dan z'n ballen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:25 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Wat betreft de sprong van Kittinger
[..]
http://theairspace.net/in(...)-the-speed-of-sound/
dat laatste stukje text klopt niet.quote:
1) Vanaf 35km hoogte in 6 minuten naar beneden heb je niet zo'n gigantische radius waar je naar kunt afwijken. Alleen naar boven duurt een stuk langer, dan kun je een eindje meegeblazen worden door allerlei winden.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:51 schreef MrNiles het volgende:
wat mij nog meer vragen oproept...
1) hoe bepaalt hij waar ie terecht gaat komen?
2) vanaf welke hoogte ben je gewichtsloos?
3) valt hij in het begin minder hard omdat hij verder van de aarde af is? geldt dan ook nog de valversnelling?
Ik denk dat hij zich de eerste minuten van zijn vrije val behoorlijk gewichtloos voelt, door de ijle lucht op die hoogte zal zijn valversnelling immers vlak onder de 9,81 m/s2 liggen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 14:07 schreef mike-amersfoort het volgende:
[..]
1) Vanaf 35km hoogte in 6 minuten naar beneden heb je niet zo'n gigantische radius waar je naar kunt afwijken. Alleen naar boven duurt een stuk langer, dan kun je een eindje meegeblazen worden door allerlei winden.
2) Hij is nooit gewichtloos, hij bevind zich maar op 35km. De ISS bevind zich rond de 350km hoogte en gaat 28000 km/h in een rondje om de aarde, daardoor zijn ze gewichtloos, niet vanwege de hoogte.
3) Zelfde als hiervoor, de aarde heeft een radius van 6.000 km, hij bevind zich op 35 km hoogte. De valversnelling neemt kwadratisch toe bij afname van hoogte. Echter bevind hij zich maar 1,006x zo ver van de aardkern als wij, dus praten we ipv 9,81 m/s^2 voor ons over 9,70 m/s^2 voor hem.
Je hebt een goed punt, de manier om 'gewicht' te voelen is door weerstand. Deze zal er in het begin totaal niet zijn, waardoor hij ook hopelijk door de geluidsbarrière weet te komen. Zijn gewichtloosheid komt overeen met de kwart seconde die je meemaakt wanneer je van een trap af springt, alleen bij hem duurt dat meerdere minuten. Lijkt me een bijzonder gevoel.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 21:31 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Ik denk dat hij zich de eerste minuten van zijn vrije val behoorlijk gewichtloos voelt, door de ijle lucht op die hoogte zal zijn valversnelling immers vlak onder de 9,81 m/s2 liggen.
Als een voorwerp valt dan zal het door de zwaartekracht neerwaarts versnellen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 16:59 schreef lollo30 het volgende:
ik dacht dat iets door de massa van het voorwerp op een bepaald punt niet harder kan vallen. Hoe kan het dat deze man dat wel kan? (heb de vids niet bekeken) Of is deze man een dikke Duitser
Heel vet. Die ballon ook waar hij mee naar boven gaatquote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:57 schreef speknek het volgende:
Schijnt dat Kittinger de eerste x aantal seconden/minuten ook helemaal niets voelde van z'n val omdat er zo goed als geen luchtweerstand is.
De gondel zal niet naar onder vallenquote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:53 schreef gogosweden het volgende:
[..]
dat laatste stukje text klopt niet.
die ballon laten ze los en die gaat daar ronddrijven tot hij knapt. Dan flikkert die gewoon naar beneden
dat klopt iddquote:Op woensdag 11 juli 2012 22:48 schreef -CRASH- het volgende:
Hoogste tijd dat het record eens verbroken wordt....
Wel fijn dat Joe er aan meewerkt en nog meemaakt
hoe zijn record (hopelijk) aan diggelen wordt geholpen
1 record zal Felix Baumgartner niet krijgen
highest open gondola
[..]
De gondel zal niet naar onder vallen
want er hangt er een parashute aan de gondel
quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:49 schreef MrNiles het volgende:
[..]
en dat natuurlijk zonder zo'n hypermodern pak..ik vraag me af wat hij toen droeg
Hou Twitter maar in de gaten...quote:
Als hij springt....quote:Op vrijdag 13 juli 2012 23:38 schreef Jordony het volgende:
Hoe zit het dan met de wrijving in de dampkring? Is de luchtweerstand te klein om echt veel hitte te rond zich te genereren?
quote:The exterior of the full-pressure suit is made of a material that is both fire retardant and an insulator against extreme cold (likely around -5 degrees Fahrenheit when Felix jumps and possibly as low as -70 degrees Fahrenheit during his descent). Inside, the suit's "bladder" is filled with gases to provide the pressurization. The uninflated suit, without the helmet and visor, weighs approximately 28 pounds.
862 km/u.quote:Parachutesprong van 29 kilometer hoogte
ROSWELL - Een Oostenrijker heeft een parachutesprong vanaf een hoogte van ruim 29 kilometer gemaakt. De 43-jarige Felix Baumgartner stapte woensdag uit een speciale ballon en landde enkele minuten later veilig en wel in de Amerikaanse staat New Mexico. In vrije val bereikte hij een snelheid van 862 kilometer per uur, meldde zijn projectteam.
In maart had Baumgartner al een parachutesprong vanaf bijna 22 kilometer hoogte gemaakt. In augustus wil de Oostenrijker het wereldrecord breken. Dat staat sinds 1960 op ruim 31 kilometer hoogte.
thx, ik bedoelde vooral het eerste gedeelte. (ik was op vakantie dus het duurde even voordat ik antwoord kon gevenquote:Op woensdag 11 juli 2012 19:25 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Als een voorwerp valt dan zal het door de zwaartekracht neerwaarts versnellen.
Naarmate iets sneller valt zal de luchtweerstand toenemen.
Op een gegeven moment zal de luchtweerstand gelijk zijn aan het gewicht zodat er geen netto kracht meer op je werkt.
Vanaf dat moment zul het voorwerp niet meer versnellen en met gelijke snelheid vallen.
Wat deze eindsnelheid is afhankelijk van het gewicht en de aerodynamische eigenschappen van het voorwerp.
Bij een zware gestroomlijnde pijl zal deze heel hoog zijn en bij een licht voorwerp aan een grote parachute zal deze juist heel laag zijn.
Verder bestaat er een verschil tussen calibrated airspeed, mach speed en true airspeed en dit varieert ook nog eens met luchtdruk (hoogte) en temperatuur.
www.tscm.com/mach-as.pdf
http://www.hochwarth.com/misc/AviationCalculator.html
Wanneer je je heel hoog door de atmosfeer beweegt dan kun je een hoge true airspeed hebben (hoeveel afstand je aflegt tov de luchtmassa) maar door de lage luchtdichtheid een lage calibarted airspeed.
Op zeeniveau komt 500 kts TAS overeen met 500 kts CAS en 0,75 mach.
Op 50.000 ft komt 500 kts TAS overeen met 210 kts CAS en 0,87 mach.
Gewoon op het ISS gaan staan en dan afzetten maar richting aarde, dan ben je pas baasquote:Op donderdag 27 september 2012 11:04 schreef SpecialK het volgende:
"edge of space" Sure
Nog 3x hoger en je bent er maar dat noem ik niet de rand.
Desalniettemin wel heel cool project.
In theorie kun je zelfs met een ballon naar de maanquote:Op donderdag 27 september 2012 09:25 schreef InTrePidIvity het volgende:
Ik ben niet zo goed op de hoogte van de verschillende -sferen, maar zou het in theorie nog hoger kunnen?
En vervolgens weer naar beneden springen, dat leek me logischquote:Op donderdag 27 september 2012 20:55 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
In theorie kun je zelfs met een ballon naar de maan
Nee.quote:Op donderdag 27 september 2012 20:55 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
In theorie kun je zelfs met een ballon naar de maan
Dat wisten we alquote:Op dinsdag 2 oktober 2012 15:26 schreef byah het volgende:
8 oktober gaat het gebeuren
Live te zien via Youtube
en deze staat in de OP om de sprong live te volgenquote:Op donderdag 27 september 2012 09:15 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
26-09-2012
Aftellen is begonnen: skydiver springt 8 oktober van 36 kilometer hoogte
[ afbeelding ]
Na jaren van voorbereiding is er dan nu eindelijk een datum in zicht: naar verwachting gaat waaghals Felix Baumgartner op maandag 8 oktober zijn sprong wagen. Hij duikt dan vanuit een speciale capsule van een hoogte van 36.000 meter naar beneden.
De afgelopen tijd is er al veel geoefend. Zo sprong Baumgartner al vanaf 21.800 meter en 29.455 meter naar beneden. Maar het echte werk wacht nog steeds op hem: die sprong vanaf 36.576 meter hoogte.
Roswell
De afgelopen dagen onderging de speciale capsule die Baumgartner op hoogte moet brengen de laatste tests. De capsule heeft deze experimenten glansrijk doorstaan. En daarmee lijkt het zeker haalbaar om 8 oktober te gaan springen. De capsule wordt op dit moment overgebracht naar Roswell in New Mexico vanwaar Baumgartner straks met behulp van een ballon het luchtruim kiest.
[ afbeelding ]
De capsule en ballon die Baumgartner op een hoogte van 36.576 meter moeten gaan brengen. Foto: Redbullstratos.com.
Hard werken
Om de sprong te kunnen maken, wordt al jaren hard gewerkt. Met behulp wetenschappers is onder meer een speciale capsule ontwikkeld die Baumgartner naar een hoogte van iets meer dan 36.000 meter kan brengen. Ook ontwikkelden onderzoekers een speciaal pak dat Baumgartner tijdens zijn reis naar beneden moet beschermen tegen de kou, hitte en extreme druk.
[ afbeelding ]
Het pak van Baumgartner. Foto: Redbullstratos.com.
Records
De sprong van Baumgartner wordt ongetwijfeld spannend. Nog nooit sprong iemand van zo’n hoogte naar beneden. Het huidige record staat op naam van Joe Kittinger – die Baumgartner nu helpt om zijn eigen record te verbreken. Kittinger sprong in 1960 van een hoogte van iets meer dan 31.000 meter naar beneden. Maar er worden nog meer indrukwekkende records verbroken. Zo wacht Baumgartner de langste vrije val die een skydiver ooit doormaakte: het duurt bijna zes minuten voor Baumgartner zijn parachute uitklapt en een einde maakt aan de vrije val. Ook is Baumgartner de eerste mens die – zonder dat deze in een voertuig zit – door de geluidsbarrière heen gaat breken.
Gevaren
De missie van Baumgartner is natuurlijk niet zonder risico. Eén van de grootste gevaren is dat Baumgartner tijdens zijn vrije val buiten bewustzijn raakt, doordat hij met extreme G-krachten te maken krijgt. Baumgartner gaf in februari echter nog aan zich weinig zorgen te maken. “Als je kijkt naar de details en de inspanningen die in dit project zijn gestopt en de mate waarin we het veilig maken dan lijkt het helemaal niet zo gek meer.” Hij benadrukt bovendien dat deze missie niet alleen om hem of om zijn team draait. Hij hoopt dat de inspanningen van zijn team ook een flink steentje bij zullen dragen aan de wetenschap. “Deze ervaring simuleert de eerste landing op de maan en zal het wetenschappelijk onderzoek goed doen.” Het pak dat speciaal voor Baumgartner ontwikkeld is, zou bijvoorbeeld in de toekomst wel eens als inspiratiebron kunnen dienen voor nieuwe pakken voor astronauten.
Zal de vlucht gaan verlopen zoals iedereen hoopt dat deze gaat verlopen? En zal de impact ervan op de wetenschap inderdaad zo indrukwekkend zijn? Naar verwachting duurt het niet lang meer voor we het antwoord op die vragen weten. Binnen twee weekjes duikt Baumgartner waarschijnlijk naar beneden. Het team houdt echter nog een slag om de arm. Zo is het sterk afhankelijk van de weersomstandigheden of de sprong doorgang kan vinden.
(scientias.nl)
Zover ik weet is dat volgens de planning. Kan niet wachten.quote:Op maandag 8 oktober 2012 22:55 schreef zuiderbuur het volgende:
Blijkbaar is het uitgesteld tot morgen (14u Nederlandse tijd)?
http://www.redbullstratos.com/
Hmmm, hoe zit dat? Je stijgt door tot de atmosfeer zo ijl is dat er geen dichtheidsverschil meer is met het helium (aannemende dat dat als drijfgas gebruikt wordt) in de ballon?quote:
Even op het raampje kloppen.quote:Op donderdag 27 september 2012 14:34 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Gewoon op het ISS gaan staan en dan afzetten maar richting aarde, dan ben je pas baas
"Doei jongens, ik spring even naar huis." (moet je wel goed kunnen mikken trouwens met die snelheden)
Precies.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Hmmm, hoe zit dat? Je stijgt door tot de atmosfeer zo ijl is dat er geen dichtheidsverschil meer is met het helium (aannemende dat dat als drijfgas gebruikt wordt) in de ballon?
dan gaat de ballon naar boven, rond 5uur gaat hij springen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 11:58 schreef vosss het volgende:
Nog twee en een half uur ongeveer.
Laat ik nou net over 2 uur naar mn werk moeten![]()
!
Ik ben pas rond 23:30 thuis van mn werk; dus de sprong ga ik soberzo missenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 11:58 schreef byah het volgende:
[..]
dan gaat de ballon naar boven, rond 5uur gaat hij springen.
Dat het bijna zo ver is. Ik volg dit al een half jaar or so. Het is dan ook een fantastische missie.quote:
Correct.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 14:21 schreef byah het volgende:
uitgesteld tot 7:30 MDT, duurt nog een uur dus?
Huhquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 14:13 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Dat het bijna zo ver is. Ik volg dit al een half jaar or so. Het is dan ook een fantastische missie.
Met camera's.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 14:32 schreef InTrePidIvity het volgende:
Ik ben vooral benieuwd hoe ze het allemaal in beeld gaan brengen!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.If not now, then when.
Ach je bent enthousiast.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 14:25 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Oh lol, nvm.Hij stijgt op om 15:30.
vroeg ik me ook al af... vooral omdat ze zo random heen en weer gaan.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 14:37 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Wat zijn die dingen in de lucht? Weerballonnen oid?
Die linker is een:quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 14:37 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Wat zijn die dingen in de lucht? Weerballonnen oid?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |