Een kind van 3 kun je dan ook niet alleen, zonder supervisie, op straat laten spelen. Als je weet dat er daar een gevaarlijke situatie kan ontstaan moet je simpelweg zorgen dat hij daar niet kan komen. Dat heeft niets met verbieden te maken dat heeft te maken met zelf actief zorgen dat hij in huis blijft.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:22 schreef joey_k het volgende:
Natuurlijk ben ik op de hoogte dat je als ouder zelf ook verantwoordelijk bent en op je kids let. Maar iedereen met kinderen weet dat je soms 10 keer iets kunt verbieden en dat het toch gebeurt.
Nee. Jij bent verantwoordelijk en niemand anders.quote:Is de aannemer verantwoordelijk, of de gemeente? Hoe pak ik dit het beste aan?
Exact. De aannemer behoort het spul dusdanig op te slaan / weg te leggen dat het geen gevaar voor omstanders kan opleveren. Het neerleggen op een openbaar grasveld zonder afzetting is simpelweg niet toegestaan.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:30 schreef Lienekien het volgende:
Ik neem aan dat de aannemer verantwoordelijk is om de spullen goed op te slaan. En de gemeente voor het toezicht.
Dit. Beiden waren helaas fout!quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:37 schreef BrandX het volgende:
[..]
Exact. De aannemer behoort het spul dusdanig op te slaan / weg te leggen dat het geen gevaar voor omstanders kan opleveren. Het neerleggen op een openbaar grasveld zonder afzetting is simpelweg niet toegestaan.
Andere kant: als ouder heb je ook verantwoording. Je hebt je kind toegestaan daar te spelen. Dat had je sowieso ook niet moeten doen natuurlijk.
Je had je kind op het hart moeten drukken ver uit de buurt van de bouwmaterialen te blijven (in plaats van hem slechts verbieden erop te klimmen). Dan hoef je 'm echt niet binnen te houden en kun je ook gerust even 2 minuten naar de wc.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:46 schreef joey_k het volgende:
Dat dus; het is een openbaar stuk grasveld, de straat is doodlopend, alleen tweewielers hebben doorgang. Het is eigenlijk een soort "hofje"..
En met deze temperaturen een kind binnenhouden? Ja als het voor een paar dagen is oké, maar maanden achtereen?
En tuurlijk is het ook onze verantwoording, maar iedereen met kids weet dus dat je soms ook even bij je andere kind moet kijken of even naar de wc moet. Je kan dan toch niet iedere keer je kind mee naar binnen slepen....
Gelukkig luistert een kind altijdquote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:58 schreef r_one het volgende:
[..]
Je had je kind op het hart moeten drukken ver uit de buurt van de bouwmaterialen te blijven (in plaats van hem slechts verbieden erop te klimmen). Dan hoef je 'm echt niet binnen te houden en kun je ook gerust even 2 minuten naar de wc.
Dat laat overigens onverlet dat de aannemer nalatig is door geen afscheiding te plaatsen.
inderdaad, nieuwbouw wijken waren het leukst om te spelen. half gebouwde huizen waren ideaal voor verstoppertjequote:Op zaterdag 7 juli 2012 21:31 schreef ElisaB het volgende:
Ja,, en dan staat er een hek omheen en dan krijgt je zoon de bloempot uit de tuin van de buren op z'n kop. Of stoot zijn knie tegen een openbare prullenbak.
Ik weet het niet hoor, maar toen wij klein waren, werd bij ons in het dorp doorlopend gebouwd. Dat we nog leven mag een godswonder heten
Het leven zit vol gevaren. Hou je kinderen gewoon in de gaten en ga niet zo in de stress als er eens iets gebeurt. Neem gerust van me aan dat er tussen nu en een jaartje of 15 nog wel een paar keer iets gebeurt
je hebt helemaal gelijk hoor, doch ik gaf antwoord op de vraag of dat de wijze van opslag van de aannemer zo mocht. En dat is nee. Doch de ouder heeft hier ook verantwoording. En dat vergeet TS even.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 21:31 schreef ElisaB het volgende:
Ja,, en dan staat er een hek omheen en dan krijgt je zoon de bloempot uit de tuin van de buren op z'n kop. Of stoot zijn knie tegen een openbare prullenbak.
Ik weet het niet hoor, maar toen wij klein waren, werd bij ons in het dorp doorlopend gebouwd. Dat we nog leven mag een godswonder heten
Het leven zit vol gevaren. Hou je kinderen gewoon in de gaten en ga niet zo in de stress als er eens iets gebeurt. Neem gerust van me aan dat er tussen nu en een jaartje of 15 nog wel een paar keer iets gebeurt
Maar toch niet met 3 jaar alquote:Op zaterdag 7 juli 2012 21:45 schreef BrandX het volgende:
Btw, inderdaad, wij speelden ook altijd bij (nieuw)bouw. Joh we deden tikkertje op de stellages die tegen de huizen in amsterdam werden gezet bij renovatie. Op drie hoog aan een stalen pijp slingeren en springen, why not
dat er nooit iemand naar beneden viel is idd een godswonder. En de gaten in mijn hoofd, ellebogen, knieen, open handen, schaaf- en snijplekken om het nog maar niet te hebben over alle blauwe plekken, dat hoorde er idd bij. En thuis ook altijd steevast het antwoord krijgen als je een betraant gezicht had: ''Word je groot en sterk van, moet je maar uit kijken! Hup, naar buiten, we eten om zes uur!'' En dan ging je maar weer naar buiten toe
nee inderdaad toen lette onze ouders nog op. en als er iets gebeurde dan begonnen ze niet iedereen zwart te maken maar was het eigen schuldquote:
Dat pleit de aannemer niet vrij, hoor.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:03 schreef kijkmij het volgende:
Daar komt bij dat die kinderen een hut hebben gebouwd van het losliggende materiaal en niet de aannemer.
Je hebt er meer verstand van dan ik, maar toch zie ik regelmatig bouwmaterialen staan. En daar staat maar héél zelden een hek omheen. Eigenlijk zie ik alleen wel eens een hek staan rondom machines. Maar van die grote stapels stenen, die staan hier echt overalquote:
Ja tuurlijk. Ze gaan echt niet om alle stenen en buizen een hek zetten. Als het goed is staan die stenen op pallets en bij normaal gebruik kun je er op klimmen zonder dat er iets gebeurd. Je kunt er hooguit afvallen. Maar in deze situatie hebben buurkinderen een hut gebouwd van die stenen en die hut is omgevallen niet de stapel stenen. En zo zal een jurist dat ook bekijken. En ik weet een beetje van dit soort projecten.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:08 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je hebt er meer verstand van dan ik, maar toch zie ik regelmatig bouwmaterialen staan. En daar staat maar héél zelden een hek omheen. Eigenlijk zie ik alleen wel eens een hek staan rondom machines. Maar van die grote stapels stenen, die staan hier echt overal
Dat gaat goed zolang het goed gaat. Als kinderen er niet mee of op gaan spelen, is er ook haast geen noodzaak ze af te scheiden.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:08 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Je hebt er meer verstand van dan ik, maar toch zie ik regelmatig bouwmaterialen staan. En daar staat maar héél zelden een hek omheen. Eigenlijk zie ik alleen wel eens een hek staan rondom machines. Maar van die grote stapels stenen, die staan hier echt overal
Dit dus en dat merk ik steeds vaker, dat ouders verantwoordelijkheid afschuiven.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 21:36 schreef Janneke141 het volgende:
Elisa, ik ben het helemaal met je eens dat kinderen met vallen en opstaan mogen leren en niet voor álles beschermd hoeven te worden, en daar hoort inderdaad wel eens huisartsenpostbezoek bij. Worden ze hard van, zo kijk ik ook aan tegen opvoeden.
Maar wat je dan als ouder niet moet doen, is gaan zoeken naar aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid als er dan iets gebeurt. Het is kiezen of delen.
Nou ja, waar ik in dit geval een beetje mee zit is eigenlijk dat het een beetje gezocht is (imho). Kinderen spelen en zijn onverantwoord. Ik snap dat een bouwbedrijf een hek moet zetten om gevaarlijke machines en scherpe dingen. Maar 'gevaarlijke' dingen vind je overal.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:12 schreef r_one het volgende:
Dat gaat goed zolang het goed gaat. Als kinderen er niet mee of op gaan spelen, is er ook haast geen noodzaak ze af te scheiden.
Ja, dat snap ikquote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:11 schreef kijkmij het volgende:
en dat die machines achter hekken staan heeft er mee te maken dat er anders de volgende dag soms geen ruiten meer in die machines zitten.
Een van de slechtste ontwikkelingen van de laatste jaren, dat (1) altijd voor alles een schuldige of verantwoordelijke zou moeten worden aangewezen, en (2) dat je dat nooit zelf bent.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:16 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
Dit dus en dat merk ik steeds vaker, dat ouders verantwoordelijkheid afschuiven.
Wanneer je een kind van 3 jaar daar alleen laat spelen is het vragen om ellende, heel simpel.
De vraag die je jezelf moet stellen, is: geeft de aannemer, door bouwmaterialen onbeschermd achter te laten, aanleiding tot mogelijk gevaarlijke constructies van Bob de Bouwertjes?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:16 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Nou ja, waar ik in dit geval een beetje mee zit is eigenlijk dat het een beetje gezocht is (imho). Kinderen spelen en zijn onverantwoord. Ik snap dat een bouwbedrijf een hek moet zetten om gevaarlijke machines en scherpe dingen. Maar 'gevaarlijke' dingen vind je overal.
Wij hebben hier voor een pleintje en 's zomers doen kinderen daar echt de meest gekke dingen. Bouwen een baan met obstakels om overheen te fietsen met spulletjes die ze in de buurt vinden (plankjes, stenen, etc).
Stel nou dat de aannemer die materialen onveilig had opgestapeld en de boel was door de wind ingestort, dan zou ik het iets anders vinden.
Als die Bob de bouwertjes gewoon met hun handjes overal van afblijven is er niks aan de hand. En nou weet ik wel dat het kinderen zijn maar vaak staan die stenen (zoals ik al gezegd heb) op pallets die stevig staan. Die Bob de Bouwertjes die gaan ermee kloten. Waaom stelt TS niet die kinderen aansprakelijk die die hut hebben gebouwd? Zij hebben een ondeugdelijk bouwwerk gebouwd.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:27 schreef r_one het volgende:
[..]
De vraag die je jezelf moet stellen, is: geeft de aannemer, door bouwmaterialen onbeschermd achter te laten, aanleiding tot mogelijk gevaarlijke constructies van Bob de Bouwertjes?
Dat is dan wel het geval denk ik.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:27 schreef r_one het volgende:
De vraag die je jezelf moet stellen, is: geeft de aannemer, door bouwmaterialen onbeschermd achter te laten, aanleiding tot mogelijk gevaarlijke constructies van Bob de Bouwertjes?
Heeft er mee te maken dat hij (TS) wil dat er iemand schuldig is maar hij zelf niet. Terwijl hij waarschijnlijk zelf wel beseft dat hij zelf niet goed op zijn kind heeft gepast en dus zelf schuldig is. Maar ja het is vervelend om,zelf schuldig te zijn dus ja dan moet je (ook voor je eigen gevoel) maar een andere zondebok zoeken die schuldig is.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:35 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dat is dan wel het geval denk ik.
Blijf het overigens vreemd vinden dat TS wél gevaar zag, maar er niet voor koos de aannemer daar gewoon over aan te spreken en tóch zijn zoon er liet spelen. Nu is het misgegaan en zoekt hij iemand om de zwarte piet in de schoenen te schuiven. Er klopt iets niet
Precies. En dat kan een aannemer natuurlijk ook op z'n klompen aanvoelen, vandaar dat de aannemer nalatigheid verweten kan worden als hij zijn materialen niet deugdelijk afscheidt.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:33 schreef kijkmij het volgende:
[..]
Als die Bob de bouwertjes gewoon met hun handjes overal van afblijven is er niks aan de hand. En nou weet ik wel dat het kinderen zijn maar vaak staan die stenen (zoals ik al gezegd heb) op pallets die stevig staan. Die Bob de Bouwertjes die gaan ermee kloten. Waaom stelt TS niet die kinderen aansprakelijk die die hut hebben gebouwd? Zij hebben een ondeugdelijk bouwwerk gebouwd.
Dat was ik al met je eensquote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:35 schreef ElisaB het volgende:
Blijf het overigens vreemd vinden dat TS wél gevaar zag, maar er niet voor koos de aannemer daar gewoon over aan te spreken en tóch zijn zoon er liet spelen.
Als hij er een zaak van gaat maken heeft hij volgens mij geen poot om op te staan. En zoals ik al eerder heb gezegd weet ik een beetje van dit soort projecten. Sterker nog ik begeleid ze zelf ook. Ik heb een keer op een klus gehad dat iemand zijn ramen s'nachts werden ingegooid met straatstenen. Die heeft de gemeente aansprakelijk gesteld en na heel veel juridisch gesteggel (waar mijn collega's van de juridische afdeling maar al te graag induiken want hoe meer zaken hoe liever omdat het hun broodwinning is) was de uitkomst dat de gemeente en aannemer niks te verwijten viel omdat bij dit soort projecten nou eenmaal losliggend materiaal kan liggen end at als notmaal kan worden ervaren in dat soort omstandigheden en niet de gemeente of aannemer maar een of andere onverlaat willens en wetens met een losliggende steen een raam heeft ingegooid.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Precies. En dat kan een aannemer natuurlijk ook aan zien komen, vandaar dat de aannemer nalatigheid verweten kan worden als hij zijn materialen niet deugdelijk afscheidt.
Een pallet stenen kan overigens prima met krimpfolie beschermd worden tegen grijpgrage vingertjes, dat zal een rechter alleszins afdoende vinden.
Dat verbaast me ook niets maar is m.i. niet vergelijkbaar.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:44 schreef kijkmij het volgende:
[..]
Als hij er een zaak van gaat maken heeft hij volgens mij geen poot om op te staan. En zoals ik al eerder heb gezegd weet ik een beetje van dit soort projecten. Sterker nog ik begeleid ze zelf ook. Ik heb een keer op een klus gehad dat iemand zijn ramen s'nacht werden ingegooid met straatstenen. Die heeft de gemeente aansprakelijk gesteld en na heel veel juridisch gesteggel (waar mijn collega's van de juridische afdeling maar al te graag induiken want hoe meer zaken hoe liever omdat het hun broodwinning is) was de uitkomst dat de gemeente en aannemer niks te verwijten viel omdat bij dit soort projecten nou eenmaal losliggend materiaal kan liggen end at als notmaal kan worden ervaeren ind at soort omstandigheden en niet de gemeente of aannemer maar een of andere onverlaat willens en wetens met een losliggende steen een raam heeft ingegooid.
Een beetje wel. Ook hier lag er dus bouwmateriaal waar een derde een raam mee heeft ingegooid. In TS zijn geval hebben derden (en of dat kinderen zijn of niet maakt me niks uit, tenminste zo zou ik me formeel op mijn werk opstellen) een hut gebouwd waardoor dit is gebeurd.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat verbaast me ook niets maar is m.i. niet vergelijkbaar.
Laat dat wat jou niks uitmaakt nu juist de onderscheidende factor zijnquote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:54 schreef kijkmij het volgende:
[..]
Een beetje wel. Ook hier lag er dus bouwmateriaal waar een derde een raam mee heeft ingegooid. In TS zijn geval hebben derden (en of dat kinderen zijn of niet maakt me niks uit, tenminste zo zou ik me formeel op mijn werk opstellen) een hut gebouwd waardoor dit is gebeurd.
????? Begrijp je reactie niet. Laat ook maar voegt dus niks toe. Ik vertel alleen maar wat ik heb meegemaakt uit eigen ervaring en hoe een aantal zaken zijn afgelopen. En een claim indienen heeft geen zin (waarom kun je dus teruglezen) en ik blijf gewoon van mening dat je de gemeente en aannemer niet aansprakelijk kunt stellen voor iets wat anderen met dat materiaal doen. En dat TS gewoon zelf op zijn kind had moeten letten en nu om zijn eigen schuldgevoel weg te nemen een andere zondebok zoekt terwijl hij zelf verantwoordelijk is.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:56 schreef r_one het volgende:
[..]
Laat dat wat jou niks uitmaakt nu juist de onderscheidende factor zijn
Dat het kinderen zijn, maakt juist wel wat uit. Juist dát maakt het verschil tussen wel of geen nalatigheid van de aannemer.quote:
quote:Laat ook maar voegt dus niks toe.
[bladiebla]
Volgens mij was het geen discussie. Tenminste dat idee had ik niet. En heb ik ook niet eens zin in.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 23:10 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat het kinderen zijn, maakt juist wel wat uit. Juist dát maakt het verschil tussen wel of geen nalatigheid van de aannemer.
[..]![]()
Ja, dan laat ik beter maar de discussie met jou voor wat het is![]()
"Laat ook maar voegt dus niks toe" roepen en dan mij ongeďnteresseerdheid en respectloosheid verwijtenquote:Op zaterdag 7 juli 2012 23:27 schreef kijkmij het volgende:
[..]
Volgens mij was het geen discussie. Tenminste dat idee had ik niet. En heb ik ook niet eens zin in.
Met dat "bladiebladiebla" in je quote geeft je aan dat het je niks intereseert hoe dit soort dingen in de praktijk worden opgepakt. Het zijn mijn eigen praktijkervaringen. Beetje respectloos zelfs in wgr om dat te doen. Als het nou onz zou zijn Ik geef alleen maar aan vanuit mijn praktijkervaring hoe dit soort dingen aangepakt worden, en dat het voor TS geen zin heeft om hiervoor een instantie (aannemer of wie dan ook) aansprakelijk te stellen omdat hij zelf niet goed op zijn kinderen heeft gepast.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |