Terwijl vorige landingen met dat airbagsysteem allemaal goed zijn verlopen. Mij niet helemaal duidelijk waarom ze daar nu van afwijken. Deze rover zal te groot zijn misschien?quote:Op vrijdag 6 juli 2012 14:30 schreef Asphias het volgende:
ik vindt het vooral fascinerend dat ze gebruik maken van een powered landing en sky crane. dat is wel echt precisie-werk, zeker gezien het volledig automatisch moet gebeuren.
volgens wiki:quote:Op vrijdag 6 juli 2012 20:19 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Terwijl vorige landingen met dat airbagsysteem allemaal goed zijn verlopen. Mij niet helemaal duidelijk waarom ze daar nu van afwijken. Deze rover zal te groot zijn misschien?
Als dit goed werkt is het beter natuurlijk. Met die airbags was het maar afwachten waar het ding uiteindelijk terecht zou komen. Had heel goed net in een greppel kunnen zijn.
Maar toch, de laatste powered landing was als ik het goed heb de Mars Polar Lander. Daar is nooit meer iets van gehoord. Die heeft ws. een mooi kratertje gemaakt.![]()
Edit: Daarna is nog de Phoenix in 2008 geweest en die is goed gegaan.
Daarbij hebben ze bij het uitrekenen van de landing engelse en metrieke eenheden door elkaar gehaald, een fout die wel niet zo gauw opnieuw gemaakt zal worden.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 20:19 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Terwijl vorige landingen met dat airbagsysteem allemaal goed zijn verlopen. Mij niet helemaal duidelijk waarom ze daar nu van afwijken. Deze rover zal te groot zijn misschien?
Als dit goed werkt is het beter natuurlijk. Met die airbags was het maar afwachten waar het ding uiteindelijk terecht zou komen. Had heel goed net in een greppel kunnen zijn.
Maar toch, de laatste powered landing was als ik het goed heb de Mars Polar Lander. Daar is nooit meer iets van gehoord. Die heeft ws. een mooi kratertje gemaakt.![]()
Edit: Daarna is nog de Phoenix in 2008 geweest en die is goed gegaan.
Bizar dat soort foutjes. Net zoiets als de Hubble met een verkeerd geslepen spiegel de ruimte insturen.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 21:11 schreef Schonedal het volgende:
[..]
Daarbij hebben ze bij het uitrekenen van de landing engelse en metrieke eenheden door elkaar gehaald, een fout die wel niet zo gauw opnieuw gemaakt zal worden.
Het is een hele oude crater die over de miljoenen jaren langzaam laagje voor laagje vulde. Wellicht nog in de tijd dat er vloeibaar water op mars was (met primitief leven?) Over de miljoenen jaren daarna is een deel van het opgevulde materiaal weer weggesleten.quote:Op zondag 8 juli 2012 00:51 schreef zoost het volgende:
Ongelofelijk knappe engenering wat ze daar doen. Weet iemand iets van het geologisch belang van de landingsplek ( en de reden voor deze landingstechniek ). Gale crater als ik mij niet vergis. Het is voornamelijk geologisch onderzoek, maar de finesses ontgaan mij. Waarom gale crater?
Weet ik Exp. Dat is de centrale reeks.En mijn complimenten voor het al jaren op-to-date houden. Wie iets over de ontwikkelingen wel weten hoeft het maar aan te klikken.quote:Op zondag 8 juli 2012 07:27 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
MARS - De Missies! Deel 8
Die zijn stukken verder weg en juist door hun 'niet-saaiheid' ook nog eens stukken vijandiger en moeilijker te onderzoeken.quote:Op zondag 8 juli 2012 11:15 schreef Burrito het volgende:
Mars is zo'n saaie planeet. Waarom niet een andere planeet in ons zonnestelsel
nice. vroeg me dat inderdaad ook af, maar is natuurlijk een logische verklaring.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:43 schreef NorthernStar het volgende:
En ben er inmiddels achter dat het laten zakken aan kabels is zodat de raketmotoren geen stof en zand omhoogblazen. Zo blijven ze op afstand. Anders zou de rover gelijk in een stofwolk landen.
Tja google does itquote:Op zondag 8 juli 2012 16:00 schreef boyv het volgende:
Droegen de vorige marslanders ook al massa-spectrometers bij zich?
edit: yes
Mars is juist helemaal niet saai.quote:Op zondag 8 juli 2012 11:15 schreef Burrito het volgende:
Maar er zijn manen genoeg waar je op kan landen.... Bijvoorbeeld Titan.quote:Op zondag 8 juli 2012 16:41 schreef ZodiaX het volgende:
[..]
Mars is juist helemaal niet saai.
En trouwens 1 van de weinige planeten waar een landing mogelijk is.
De andere planeten zijn voornamelijk gas giganten zonder een echt oppervlakte en andere planeten waar de druk zo hoog is en temperatuur zo extreem hoog of laag dat het zo goed als onmogelijk is.
quote:Op zondag 8 juli 2012 21:36 schreef -Kadesh- het volgende:
Hoe word ie aangedreven? Ik zie geen zonnepanelen. Als er wel panelen zijn, hopelijk hebben ze dan een soort veeg mechanisme zodat ze het stof eraf kunnen halen.
Zonnepanelen worden te groot voor dit apparaat bij het huidige rendement, vandaar deze beproefde methode om stroom op te wekken.quote:Power source: Curiosity is powered by a radioisotope thermoelectric generator (RTG), like the successful Viking 1 and Viking 2 Mars landers in 1976.[37][38]
Radioisotope power systems (RPSs) are generators that produce electricity from the natural decay of plutonium-238, which is a non-fissile isotope of plutonium. Heat given off by the natural decay of this isotope is converted into electricity, providing constant power during all seasons and through the day and night, and waste heat can be used via pipes to warm systems, freeing electrical power for the operation of the vehicle and instruments.[37][38] Curiosity's RTG is fueled by 10.6 pounds (4.8 kilograms) of plutonium-238 dioxide supplied by the U.S. Department of Energy,[39] packed in 32 pellets each about the size of a marshmallow.[14] Curiosity's power generator is the latest RTG generation built by Boeing, called the "Multi-Mission Radioisotope Thermoelectric Generator" or MMRTG.[40] Based on classical RTG technology, it represents a more flexible and compact development step,[40] and is designed to produce 125 watts of electrical power from about 2000 watts of thermal power at the start of the mission.[37][38] The MMRTG produces less power over time as its plutonium fuel decays: at its minimum lifetime of 14 years, electrical power output is down to 100 watts.[41][42] The MSL will generate 2.5 kilowatt hours per day, much more than the Mars Exploration Rovers, which can generate about 0.6 kilowatt hours per day.
Helemaal niet saai ... ! Interessant berglandschap met de enorme berg Mons Olympus als letterlijke en figuurlijke topper, en waarschijnlijk een hoeveelheid waterijs aanwezig niet te vergeten.quote:Op zondag 8 juli 2012 11:15 schreef Burrito het volgende:
Nou vooruit danquote:Op zondag 8 juli 2012 07:45 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Weet ik Exp. Dat is de centrale reeks.En mijn complimenten voor het al jaren op-to-date houden. Wie iets over de ontwikkelingen wel weten hoeft het maar aan te klikken.
Ik dacht dat het voor deze ene missie wel aardig zou zijn om een tijdelijk apart topic te hebben. Even specifiek voor het volgen van de landing enzo. Kan het daarna wel opgaan in de reeks.
Zeer zeker dat het live op NASA (HD)TV wordt uitgezondenquote:Op maandag 9 juli 2012 11:14 schreef ZodiaX het volgende:
Wordt de landing live uitgezonden op internet?
Weet iemand dat?
quote:Op maandag 9 juli 2012 17:11 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Zeer zeker dat het live op NASA (HD)TV wordt uitgezonden
Ik registreer alvast "savethemartians.com"quote:In some ways it is bound to be an anticlimax. However magical the moment may be in historical terms, it will not affect most people's daily lives. We can celebrate, congratulate, revel in the detail and philosophize on the meaning, but earthly life will continue as if little had happened.
Pretty soon, though, a political angle will emerge. For one thing, politicians and journalists from countries other than America will start to grumble that this discovery must "belong" to all humankind and not just to NASA. The U.S. government, despite having forked out all the costs of exploring Mars so far, including the $2.5 billion cost of Curiosity, will probably agree. But who will end up making the key decisions?
The United Nations is almost bound to set up an agency to oversee what experiments are planned, but the U.S. may prefer a different body. Private consortia may conceivably start to plan how to go and retrieve a sample, dreaming of the riches to be garnered from displaying it on Earth. If so, nongovernmental organizations will quickly begin to worry about the safety of such a scheme and to champion the rights of Martian microbes to be conserved and respected in their lairs.
In other words, the discovery of extraterrestrial life would produce some predictably messy earthly responses.
Wall Street Journal
mogelijk te besmetten!!!!quote:Op zaterdag 14 juli 2012 05:20 schreef NorthernStar het volgende:
Wat als Curiosity leven op Mars ontdekt?
[..]
Ik registreer alvast "savethemartians.com"
Maar als er leven is, hebben we dan nog wel het morele recht om Mars te bezoeken en mogelijk te besmetten met aards leven? Wellicht overleven ze de concurrentie met aardse bacteriėn en microben niet.
Roeien we het eerste buitenaards leven dat we vinden gelijk uit.
Als je dit omdraait overleven Aardse micro-organismen niet in de ruimte en mag aangenomen worden dat dit op Mars niet veel anders is. Met uitzondering van enkele thermofiele archaea en wat soorten deinococcus.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 05:20 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Maar als er leven is, hebben we dan nog wel het morele recht om Mars te bezoeken en mogelijk te besmetten met aards leven? Wellicht overleven ze de concurrentie met aardse bacteriėn en microben niet.
Kijk even naar 4.13 in de video. De spreker heeft het over dat je de rover 20 meter naar beneden moeten laten aan een 21 feet lang touw. Serieus. Hebben ze al niet een keer een toestel langen crashen doordat ze imperial en metric door elkaar hebben gehaald? Geweldig!quote:Op zondag 15 juli 2012 18:20 schreef ZodiaX het volgende:
Van de FOK! Weblog:
Over de landing van de Curiousity
Als dat allemaal goed gaat is het een erg mooi stukje techniek.
Wordt ontsmet voor take-off.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:10 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
mogelijk te besmetten!!!!
Dat is al gedaan bij de eerste landing van een aards object
Met groene zeepquote:
Wetenschappers de laatste jaren doen dat steeds vaker, de één zegt van niet, de ander van wel.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 03:41 schreef NorthernStar het volgende:
Als je op "Mars contaminated" zoekt krijg je alles van wetenschappers die zeggen dat de kans bijna nul is tot andere wetenschappers die zeggen dat het goed mogelijk is tot weer anderen die stellen dat besmetting zo goed als zeker is. Word je ook niet wijzer van.
Ondertussen zal er tijdens en na de landing misschien vertraging van het signaal zijn omdat de Odyssey satelliet momenteel in een verkeerde baan zit.
Nasa may miss Curiosity Mars rover's landing signal
Kan een paar minuten extra duren voor we weten of Curiosity geland is of dat we een heel duur nieuw kratertje hebben gemaakt.
Ik ben voor het kunstmatig opwarmen van Mars!quote:Op zaterdag 14 juli 2012 05:20 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Beetje een lullig tijd voor Europeanenquote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:26 schreef NorthernStar het volgende:
August 5, 2012, 10:31 PM PDT
Omgerekend is dat 7:31 zondagochtend.
Zie ninja-edit. Bij ons is het inmiddels dan al maandag.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:28 schreef QBay het volgende:
[..]
Beetje een lullig tijd voor Europeanen.
Ik heb mijn wekker al ingesteld![]()
![]()
Dat ding gaat helemaal nergens heen voordat er contact is om alle systemen te checken. Daarnaast werkt hij vast volautomatisch, huidige rovers doen dat toch ook al in grote lijnen?quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 00:52 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Kan niet wachten! De landing is dus ook live?
Wat ik mij afvraag he, stel dat ze aan het rijden zijn met de Curiosity dan is alles 15 min later in beeld bij het control center toch? Zijn ze dan niet bang dat ze ergens in rijden oid?
quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 03:14 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dat ding gaat helemaal nergens heen voordat er contact is om alle systemen te checken. Daarnaast werkt hij vast volautomatisch, huidige rovers doen dat toch ook al in grote lijnen?
Speed: Once on the surface, Curiosity will be able to roll over obstacles approaching 75 cm (30 in) in height. Maximum terrain-traverse speed is estimated to be 90 m (300 ft) per hour by automatic navigation; average traverse speeds will likely be about 30 m (98 ft) per hour, based on variables including power levels, terrain difficulty, slippage, and visibility. MSL is expected to traverse a minimum of 19 km (12 mi) in its two-year mission.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 00:52 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Kan niet wachten! De landing is dus ook live?
Wat ik mij afvraag he, stel dat ze aan het rijden zijn met de Curiosity dan is alles 15 min later in beeld bij het control center toch? Zijn ze dan niet bang dat ze ergens in rijden oid?
quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 21:33 schreef Rmie het volgende:
Er is een mooie en goede BBC docu op het net(torrent): BBC.Horizon.2012.Mission.to.Mars.
Mooie docuquote:
Juist wel fijn. Op m'n werk zou ik raar worden aangekeken als ik dit live ging volgenquote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:28 schreef QBay het volgende:
[..]
Beetje een lullig tijd voor Europeanen.
Ik heb mijn wekker al ingesteld![]()
![]()
Leuk filmpje. Hoop echt dat die landing goed gaat. De huidige rover brengt weinig wetenschappelijk nieuws meer / volg ik niet meer maar met zo'n nieuwe rover op Mars is het meteen weer rete interessant!quote:
quote:Op zondag 5 augustus 2012 23:18 schreef Asphias het volgende:
http://www.deingenieur.nl(...)-geland-op-mars.html
leuke faal van deze site, alvast een dagje te vroeg publiceren dat ie goed geland is.
.
Kijk dan ook even Moon, Pandorum, Battleship(2012), en Iron Skyquote:Op zondag 5 augustus 2012 23:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bwhahaha.
Net trouwens Sunshine gekeken. Positief verrast door deze film. Zit nu wel in de ruimtevaart stemming
Ja, alleen heb ik om 09:05 een afspraak bij de tandarts.quote:Op maandag 6 augustus 2012 00:37 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Menderino in da house!
Ga je ook kijken?
Blijf je op?quote:Op maandag 6 augustus 2012 00:38 schreef Mender het volgende:
[..]
Ja, alleen heb ik om 09:05 een afspraak bij de tandarts.Daarna snel weer naar huis om te kijken
7:30 ongeveer.quote:Op maandag 6 augustus 2012 00:40 schreef Mender het volgende:
[..]
Nee ik ga over 10 min naar bed
Het begint toch pas rond 8 uur ofzo toch?
Moon is awesome! Battleship... toevallig heb ik die gister gekeken en de reviews hadden me al gewaarschuwd, die film is echt pure crap. Ik ben op een gegeven moment de was gaan doen zo saai was die filmquote:Op maandag 6 augustus 2012 00:36 schreef Mender het volgende:
[..]
Kijk dan ook even Moon, Pandorum, Battleship(2012), en Iron SkyNiet dat die laatste ergens op slaat
Toevallig,ik heb die film gisteren ook gekeken.Die film inderdaadquote:Op maandag 6 augustus 2012 01:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Moon is awesome! Battleship... toevallig heb ik die gister gekeken en de reviews hadden me al gewaarschuwd, die film is echt pure crap. Ik ben op een gegeven moment de was gaan doen zo saai was die filmIk had het idee dat ik naar een reclamespot voor de Amerikaanse marine zat te kijken. En dan die acteurs
![]()
Ik heb het ook nog nooit zo snel nacht en weer dag zien worden in een film. En de meeste acteurs stonden na 20 uur nog steeds op dezelfde plek, zoals die lui op de bergquote:Op maandag 6 augustus 2012 01:12 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Toevallig,ik heb die film gisteren ook gekeken.Die film inderdaad
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 15% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 06-08-2012 01:22:11 ]Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Sowieso, net alsof de planeet waar ze vandaan komen niet weet dat er even 5 schepen die kant op gegaan zijn waarna ze niks meer horen..raar.quote:Op maandag 6 augustus 2012 01:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik heb het ook nog nooit zo snel nacht en weer dag zien worden in een film. En de meeste acteurs stonden na 20 uur nog steeds op dezelfde plek, zoals die lui op de berg
Dat, en dan nog het feit dat ze even honderden lichtjaren afleggen in afzienbare tijd met hypermoderne schepen...en vervolgens hun communicatieappartuur/schip verliezen doordat het tegen een aardse satelliet aan knaltquote:Op maandag 6 augustus 2012 01:31 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Sowieso, net alsof de planeet waar ze vandaan komen niet weet dat er even 5 schepen die kant op gegaan zijn waarna ze niks meer horen..raar.
Ik betaal niks.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:11 schreef tuut-chips het volgende:
Die Xbox Live stream herinnert me er weer even aan waarom ik voor Gold betaal. Microsoft heeft zijn zaken weer goed op orde
Ik zou me echt kut voelen dan. Helemaal omdat ik dan weet dat er weer een gigantische hoeveelheid mensen opeens gaan klagen over de kosten...quote:
Andersom zou beter klinken. want 2/3 van alle mars missies zijn misluktquote:
Je kan de Curi hier live volgen: http://eyes.nasa.gov/quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Elke keer als ik zo'n ernstig gezicht zie denk ik al meteen dat het fout is gegaan
Dat leek mij ook altijd ja. Totdat ik bij Bouwkunde tot twee keer toe een 2 haalde voor wiskunde, toen wist ik wel een beetje dat ik daar nooit zou zittenquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:16 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Wat lijkt mij dat toch prachtig om een deel uit te maken van dat team.
Bijna overal. NOS.nl, NASATV, Ustream, XBox live.quote:
http://www.ustream.tv/nasajpl Hier livestream van het team.quote:
eye.nasa geeft fout aanquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:18 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
http://www.ustream.tv/nasajpl Hier livestream van het team.
http://eyes.nasa.gov Hier de livestream van de Curi.
loopt ruim 1.5 min voor op beeldquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Dat is jammer, is je Java in orde?
Ekt he, je kan hem live volgen op http://eyes.nasa.gov in het geval je dat niet doet.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:21 schreef tuut-chips het volgende:
Die animatie doet me toch wel heel erg aan Kerbal Space Program denken
levensteken van Curiquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:22 schreef Roolio het volgende:
Wat is dat heartbeat waar ze het steeds over hebben? Soort van alles-ok-signaal?
quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat leek mij ook altijd ja. Totdat ik bij Bouwkunde tot twee keer toe een 2 haalde voor wiskunde, toen wist ik wel een beetje dat ik daar nooit zou zitten
Maar dit is ook leuk; http://mars-one.com/en/quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat leek mij ook altijd ja. Totdat ik bij Bouwkunde tot twee keer toe een 2 haalde voor wiskunde, toen wist ik wel een beetje dat ik daar nooit zou zitten
Lijkt me nog gaver om voor Richard Branson te werken :pquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:23 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]![]()
Er zijn heel veel mogelijkheden om daar te komen, maar ik denk dat je vooral in Amerika moet geboren zijn/wonen om zover te komen.
Ja, ik neem dat plan pas serieus als er daadwerkelijk iets gebouwd gaat wordenquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:24 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Maar dit is ook leuk; http://mars-one.com/en/
Nederlanders.
haha mensen die nu achter een pc zitten levelose nurts xDdquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:22 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ekt he, je kan hem live volgen op http://eyes.nasa.gov in het geval je dat niet doet.
jij hoort er ook bij dusquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:27 schreef tuut-chips het volgende:
[..]
haha mensen die nu achter een pc zitten levelose nurts xDd
kan een hele lijst opgeven wat er fout kan gaanquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik ben echt bang voor zo'n lullige fout, zoals dat die skycrane opeens vast zit ofzo
-1quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:29 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
kan een hele lijst opgeven wat er fout kan gaan
Die sky-crane vind ik sowieso maar een aparte methode om het gedaan te krijgenquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik ben echt bang voor zo'n lullige fout, zoals dat die skycrane opeens vast zit ofzo
Zolang je hier aanwezig bent en reageert ben je ook een nerdquote:
niet zo snelquote:
quote:
DIe komen wel, geluld, dat ding heeft niet voor niets HD camera's mee lopen zeulenquote:
Het zou toch wat zijn als een wezentje ineens verdwaasd recht in de fotocamera gaat kijkenquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:37 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Komt ineens een UFO aanvliegen, LAZERBEAAAM. BOEM.
Zo komt nog een pers conferentie.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:39 schreef -CRASH- het volgende:
nu kan ik eigelijkwel gaan werken.....NOT!
Dat zou epic zijn.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:39 schreef TLC het volgende:
[..]
Het zou toch wat zijn als een wezentje ineens verdwaasd recht in de fotocamera gaat kijken
Je kunt toch niets doen. En er kan ook niet zoveel gebeuren, Mars is niet bepaald een dynamische planeetquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:39 schreef Kwamo het volgende:
Wat een mongolen. Eén foto, iedereen rent bij zijn station weg en gaat elkaar staan aftrekken voor die schermen. Als het kreng nu een probleem heeft heeft niemand dat in de gaten
Ik hoop dat je loopt de trollenquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:40 schreef Pakspul het volgende:
Wel jammer dat ze maar 64x64 foto's kunnen maken. Bij de mediamarkt koop je voor paar tientjes een 16mp camera
porp nummers van stenen af photoshoppenquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:40 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ze zijn al gelijk alle foto's aan het bewerken, jammer NASA.
Dan is de volgende vraag: wat de fuck doen al die mensen daar?quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:40 schreef tuut-chips het volgende:
[..]
Je kunt toch niets doen. En er kan ook niet zoveel gebeuren, Mars is niet bepaald een dynamische planeet
jup, en daarbij zal het ook wel te maken hebben met de snelheid dat de foto verzonden kan worden. Je wilt natuurlijk niet minuten lang zitten wachten op een foto als hij net geland is.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik hoop dat je loopt de trollenDe HD camera's gaan ze pas uitklappen als het stof is neergedaald.
naar de schermen kijken die ze vertellen of hetgeen waar ze de afgelopen 10000 jaar aan hebben gewerkt goed geland is natuurlijkquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:42 schreef Kwamo het volgende:
[..]
Dan is de volgende vraag: wat de fuck doen al die mensen daar?
Er was ook weinig tijd, omdat Odyssey als snel achter de horizon zou verdwijnen. Anders hadden we nog langer op beeld moeten wachten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:42 schreef Mender het volgende:
[..]
jup, en daarbij zal het ook wel te maken hebben met de snelheid dat de foto verzonden kan worden. Je wilt natuurlijk niet minuten lang zitten wachten op een foto als hij net geland is.
Die andere landers zijn kwaad, ze dulden geen concurrentiequote:Op maandag 6 augustus 2012 07:45 schreef -CRASH- het volgende:
Er staat er eentje langs Curi
WTF is that doing here
[ afbeelding ]
Dat is waar, maar 40 jaar geleden waren we ook al op de maanquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:45 schreef NorthernStar het volgende:
Man, man wat een hoogstandje.![]()
100 jaar geleden vlogen we nog maar net.
Dat dus. Gaat ie ook nog langs de pathfinder? Die faalde daar toch?quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:45 schreef NorthernStar het volgende:
Man, man wat een hoogstandje.![]()
100 jaar geleden vlogen we nog maar net.
Nou ik vraag me wel af wanneer de grens tussen vliegtuigen en ruimtevaartuigen gaat verdwijnen, en je gewoon met 1 en hetzelfde voertuig hier kan opstijgen en ergens anders kan landen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:48 schreef firefly3 het volgende:
De volgende keer nog uitdagender, een wagen ter grote van een vrachtwagen aan een ronddraaiende slinger in mid air?
Het zou wel geweldig zijn!quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nou ik vraag me wel af wanneer de grens tussen vliegtuigen en ruimtevaartuigen gaat verdwijnen, en je gewoon met 1 en hetzelfde voertuig hier kan opstijgen en ergens anders kan landen.
Maar dat zal nog wel ff duren...
Ze hebben hem extra bij deze krater laten landen omdat in deze krater hoogstwaarschijnlijk water heeft gezeten. Zo is het makkelijker voor hun om sporen van water te vinden dan als die ergens anders geland was.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:49 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dat dus. Gaat ie ook nog langs de pathfinder? Die faalde daar toch?
Als NASA zijnde zou ik hem iig dicht laten landen bij de pathfinder. Misschien kunnen ze die nog repareren
Geintje kostte toch iets van 250miljoen?
Dat zal echt fantastisch er uit hebben gezien! Echt ongelofelijk dat zo'n constructie heeft gewerkt. Zwaar respect daarvoorquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:48 schreef firefly3 het volgende:
De volgende keer nog uitdagender, een wagen ter grote van een vrachtwagen aan een ronddraaiende slinger in mid air?
Hoe groot is die krater dan ongeveer? Is het niet zonde, dat ie misschien nieteens uit de krater kan komen? Of is er maar 1 vraag ; was er water of niet en daarmee klaar?quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:50 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Ze hebben hem extra bij deze krater laten landen omdat in deze krater hoogstwaarschijnlijk water heeft gezeten. Zo is het makkelijker voor hun om sporen van water te vinden dan als die ergens anders geland was.
Pathfinder was een succes...quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:49 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dat dus. Gaat ie ook nog langs de pathfinder? Die faalde daar toch?
Als NASA zijnde zou ik hem iig dicht laten landen bij de pathfinder. Misschien kunnen ze die nog repareren
Geintje kostte toch iets van 250miljoen?
Bizar idee idd dat daar zojuist binnen een paar minuten een ding uit de ruimte komt aanvliegen, een paar minuten redelijk stil blijft hangen boven het oppervlak en dan een flinke kar naar beneden laat zaken. Helemaal op een eenzame planeet.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:50 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Dat zal echt fantastisch er uit hebben gezien! Echt ongelofelijk dat zo'n constructie heeft gewerkt. Zwaar respect daarvoor
Nederlands nieuws als Gordon dood is horen we het allemaal heel snelquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ze hebben bij RTL 4 nog niets laten zien.
quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:49 schreef __Saviour__ het volgende:
oneindig veel toffer en boeiender dan de Spelen
Respect hoor!quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Bizar idee idd dat daar zojuist binnen een paar minuten een ding uit de ruimte komt aanvliegen, een paar minuten redelijk stil blijft hangen boven het oppervlak en dan een flinke kar naar beneden laat zaken. Helemaal op een eenzame planeet.
Fuck te Spelenquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:49 schreef __Saviour__ het volgende:
Ongelofelijk cool. Dit was voor mij hét spannende moment van deze weken, oneindig veel toffer en boeiender dan de Spelen
Groot.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Hoe groot is die krater dan ongeveer? Is het niet zonde, dat ie misschien nieteens uit de krater kan komen? Of is er maar 1 vraag ; was er water of niet en daarmee klaar?
De volgende keer moeten ze gorden meenemen. Kijken hoe zijn lichaam reageert als het blootgesteld wordt zonder bescherming aan de weersomstandigheden van Mars. Tenslotte moeten we dit toch weten voordat we er nuttige mensen heensturenquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nederlands nieuws als Gordon dood is horen we het allemaal heel snel
Een ongelooflijke sprong voorwaarts hoor, ze kunnen nu veel groter en zwaardere shit de ruimte in slingeren, geen airbags meer nodig!quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:50 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Dat zal echt fantastisch er uit hebben gezien! Echt ongelofelijk dat zo'n constructie heeft gewerkt. Zwaar respect daarvoor
Ok, maar er was toch een probleem met een mars lander waardoor de hele missie faalde voordat ie begon?quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Pathfinder was een succes...
En nee Curi kan niet naar andere voertuigen gaan
want die staan veel te ver weg
Ja echt een heel raar idee, dat er op een andere planeet iets binnen komt stormen. Parachute uit klapt. Dan een landingsvoertuig laat vallen die dan met raketten bijna tot stilstand komt, waaruit dan nog een voertuig komt.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Bizar idee idd dat daar zojuist binnen een paar minuten een ding uit de ruimte komt aanvliegen, een paar minuten redelijk stil blijft hangen boven het oppervlak en dan een flinke kar naar beneden laat zaken. Helemaal op een eenzame planeet.
Waarom al die risico's nemen terwijl je nu het beste van het beste hebt?quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ok, maar er was toch een probleem met een mars lander waardoor de hele missie faalde voordat ie begon?
Is het niet, al is het maar vanuit financieel oogpunt, interessant om te kijken of je niet die kapotte kan traceren en eventueel repareren? Of stel ik nou een hele domme vraag?
Die berg is gelaagd, door deze lagen te onderzoeken, neem je een kijkje in de geschiedenis van Mars door de eeuwen heen, net als we hier op aarde doen. Geeft een goed beeld van wat er ooit mogelijk was daarquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Hoe groot is die krater dan ongeveer? Is het niet zonde, dat ie misschien nieteens uit de krater kan komen? Of is er maar 1 vraag ; was er water of niet en daarmee klaar?
Nou, volgens mij is dat ding bij de landing keihard gecrashed. Grote kans dat er alleen maar puin ligt. Je hebt maar 1 (simpele) robotarm mee dus je kan niet echt dingen repareren.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ok, maar er was toch een probleem met een mars lander waardoor de hele missie faalde voordat ie begon?
Is het niet, al is het maar vanuit financieel oogpunt, interessant om te kijken of je niet die kapotte kan traceren en eventueel repareren? Of stel ik nou een hele domme vraag?
En dan te bedenken dat dit ook nog volledig automatisch gebeurdquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:55 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Ja echt een heel raar idee, dat er op een andere planeet iets binnen komt stormen. Parachute uit klapt. Dan een landingsvoertuig laat vallen die dan met raketten bijna tot stilstand komt, waaruit dan nog een voertuig komt.
Vanaf de planeet zal dat ook een heel raar beeld zijn geweest dat er ineens iets binnen komt dat de hemel doet oplichten.
Alles is overbezocht, alle nieuwsbureaus zijn aan het laden...quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:56 schreef Renderclippur het volgende:
http://mars.jpl.nasa.gov/msl/raw/ kan je de officiėle eerste afbeeldingen zien!
Als de site niet overbezocht is..
Meer dan een beetje er tegenaan botsen kan hij toch nietquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Was die niet vast komen te zitten?quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nou, volgens mij is dat ding bij de landing keihard gecrashed. Grote kans dat er alleen maar puin ligt. Je hebt maar 1 (simpele) robotarm mee dus je kan niet echt dingen repareren.
Bedoel je de Beagle 2quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dat was de beagle van Europa, en nee ze willen niet in de buurt komen van gecrashte puin puur vanwege de stofjes die daar in de lucht zitten. Spirit is bijvoorbeeld gaan kijken bij zijn inpact plaats met de hitteschild maar daar zaten allemaal deeltjes die op de lensen kwamen ed. Zijn ze heel snel weer weggegaan..quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:55 schreef onlogisch het volgende:
[..]
De precisie waarmee alles vooraf uitgerekend moet worden is echt ongelooflijk. Dquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:57 schreef Mender het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat dit ook nog volledig automatisch gebeurd![]()
Omdat het vanwege de vertragen niet anders mogelijk is.
Stabiliteitquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:59 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik vind het fantastisch hoe je hier de landing kan simuleren:
http://eyes.nasa.gov/
Gewoon bij "current target" de "MSL" aanklikken
Weet iemand waarom de sonde rond zijn as draaide net voor de landing?
Oh, je bedoeld die. Ja, dat zou misschien nog kunnen, maarja dat ding welke onlangs vast kwam te zitten (als je daarop doelt) heeft zijn levensverwachting met vele jaren overschreden. Dus dat ding heeft z'n werk al goed gedaan.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:57 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Was die niet vast komen te zitten?
Spirit, Opportunity werkt nog primaquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Oh, je bedoeld die. Ja, dat zou misschien nog kunnen, maarja dat ding welke onlangs vast kwam te zitten (als je daarop doelt) heeft zijn levensverwachting met vele jaren overschreden. Dus dat ding heeft z'n werk al goed gedaan.
Dat ook nog eens! Om het nog wat spannende maken, want anders lijkt het te makkelijkquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:57 schreef Mender het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat dit ook nog volledig automatisch gebeurd![]()
Omdat het vanwege de vertragen niet anders mogelijk is.
O.a om in de goede landings positie te komenquote:Op maandag 6 augustus 2012 07:59 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik vind het fantastisch hoe je hier de landing kan simuleren:
http://eyes.nasa.gov/
Gewoon bij "current target" de "MSL" aanklikken
Weet iemand waarom de sonde rond zijn as draaide net voor de landing?
quote:
Spirit is doodquote:
En dat helemaal automatisch. Heel vreemd idee op het moment dat je weet dat het zich daar ver weg afspeelt.quote:Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Bekrompen mensen, doe je niks aan. Gewoon laten rotten waar ze rotten.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:03 schreef xzaz het volgende:
Ga ik me straks weer ergeren aan nu Nujij.nl comments ed.. "Wat hebben we er aan" "Weggegooid geld"
Zucht ja.... terwijl dit relatief weinig geld is, maarja er is zichtbaar resultaat dus makkelijk voor mensen om erop te zeiken.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:03 schreef xzaz het volgende:
Ga ik me straks weer ergeren aan nu Nujij.nl comments ed.. "Wat hebben we er aan" "Weggegooid geld"
Overbelast.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:03 schreef zuiderbuur het volgende:
Oké ik heb een wijze les geleerd: laat je computer geen zware berekeningen 's nachts doen als je de volgende snel live wil kunnen kijken (de boel zat helemaal geblokkeerd)
http://mars.jpl.nasa.gov/msl/multimedia/raw/ dit werkt niet bij mij?!
De baillout van de banken in Amerika was hoger dan de 20% van NASA budget die gaat naar dit soort Wetenschap.. om het maar even in perspectief te zetten... maar goed een FP heeft MSL wel verdiend!quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zucht ja.... terwijl dit relatief weinig geld is, maarja er is zichtbaar resultaat dus makkelijk voor mensen om erop te zeiken.
Komt er trouwens een mooie FP post?
quote:diep respect en bewondering? Niet als je weet hoeveel dit gekotst, sorry gekost heeft!! Waarom niet eerst de zaken hier op aarde op orde krijgen? En nou niet meteen vertellen dat wij met z'n alleen profiteren van de ruimtevaart, want dat is niet zo. Natuurlijk kunnen we van alles kopen, dankzij de ruimtevaart. Helaas is het welzijn hier op aarde nog nooit omhoog gegaan dankzij de ruimtevaart. Zodra het hier op aarde een beetje goed zou gaan lopen, dan mogen ze van mij part naar verste uithoeken van het heelal.
Het beminnen kan nu beginnen!!! :-)
Mijn God... het ironische is dat mensen dit allemaal ranten achter hun pc....quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:05 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Eerste negatieve reactie op NU.nl
[..]
Snap ik ook nietquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:06 schreef Roolio het volgende:
8GB intern geheugen? Wat schraal..Hadden ze daar nou echt geen 32 GB sd-kaartje in kunnen stoppen?
Sneue mensen. Zulk soort mensen zullen nooit verder reiken dan hun eigen dorp.quote:
Klinkt als een goedkope troll. Z'n 'argumenten' zijn erg cliche.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:05 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Niet zo bekend met Mars missies neem ik aanquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:00 schreef Yuri_Boyka het volgende:
De Spirit doelde ik op ja, ik weet niet op welke die andere persoon doelde.
Kan er echt niet tegenquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:07 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Sneue mensen. Zulk soort mensen zullen nooit verder reiken dan hun eigen dorp.
Ze gebruiken bij de NASA nooit de modernste processoren of chips als ze het kunnen vermijden, ze gebruiken bewezen technologiequote:Op maandag 6 augustus 2012 08:06 schreef Roolio het volgende:
8GB intern geheugen? Wat schraal..Hadden ze daar nou echt geen 32 GB sd-kaartje in kunnen stoppen?
Ach, ik neem aan dat de foto's en onderzoeksresultaten gelijk richting aarde gestuurd worden. Dan heb je niet zoveel opslag nodig.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:06 schreef Roolio het volgende:
Er zit een 600MHZ processor in ofzo, een telefoon op aarde is nog sneller. Het is ook allemaal niet nodig, meer en zwaardere hardware betekend meer IO fouten meer stroom nodig meer gewicht nodig en dus exponentieel duurder.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ze gebruiken bij de NASA nooit de modernste processoren of chips als ze het kunnen vermijden, ze gebruiken bewezen technologie
Ik neem aan dat dat 8GB RAM is. Daar wil je dan geen SD kaartje willen hebben, want die is tig keer langzamer dan wat een DDR2/3 (denk wel 3) bank aan kan.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:06 schreef Roolio het volgende:
Alles is kosten-baten, kans op dat het stuk gaat, ruimte dat iets inneemt etc. Je neemt mee wat je nodig hebt. Betere computer onderdelen verbruiken ook meer stroom en geven ook meer warmte bijvoorbeeld.quote:
Helaas niet maar ik ben nog bezig met alles door aan het lezen, dit had een grotere prioriteit!quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:08 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Niet zo bekend met Mars missies neem ik aan
Valt tot nu toe redelijk mee, nog maar een van Rooiesmurfquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:03 schreef xzaz het volgende:
Klopt deels, moderne CPU's en geheugen kunnen door de schaalverkleining juist ook weer zuiniger zijn.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Alles is kosten-baten, kans op dat het stuk gaat, ruimte dat iets inneemt etc. Je neemt mee wat je nodig hebt. Betere computer onderdelen verbruiken ook meer stroom en geven ook meer warmte bijvoorbeeld.
En ja vergeet niet dat het allemaal non-standaard onderdelen zijn. Alles moet tegen de extreme omstandigheden kunnen.
En die krijgt een minnenbom.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:13 schreef Renderclippur het volgende:
[..]
Valt tot nu toe redelijk mee, nog maar een van Rooiesmurf
En als hij aan het koken is dan maakt hij thuis wel gebruik van een teflon laagquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:05 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Een wat voor ietsquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
En die krijgt een minnenbom.
Maar als de camera's foto's van 1200x1200px schiet, zit die 8 gb redelijk snel vol.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:08 schreef Bot13 het volgende:
[..]
Ach, ik neem aan dat de foto's en onderzoeksresultaten gelijk richting aarde gestuurd worden. Dan heb je niet zoveel opslag nodig.
Daar zit ik er dus naastquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:10 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Ik neem aan dat dat 8GB RAM is. Daar wil je dan geen SD kaartje willen hebben, want die is tig keer langzamer dan wat een DDR2/3 (denk wel 3) bank aan kan.
Meld Tweakers. Knap dat ik met een dikke quad core PC Battlefield 3 speel en zij met een processor die in 1990 super snel was dit soort dingen voor mekaar krijgenquote:De cpu heeft een kloksnelheid tot 200MHz en kan 400mips halen. Beide RCE's hebben 256KB eeprom, 256MB ram en 2GB flashgeheugen aan boord.
Tja, dat is dus de afweging. Je moet het ook nog een beetje makkelijk kunnen versturenquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:14 schreef Roolio het volgende:
[..]
Maar als de camera's foto's van 1200x1200px schiet, zit die 8 gb redelijk snel vol.
En in dat verhaaltje staat dat hij thumbnails verstuurt naar de aarde en dat wetenschappers de leuke kiekjes uitzoeken om te downloaden. Aangezien het (volgens mij) steeds 2x 14 min kost om met Curi te communiceren, kun je dus eens in het half uur een setje foto's maken en downloaden. Mits de uploadsnelheden op Mars groot genoeg zijn. Ik weet niet welke provider ze hebben?
Haha, ik bedoel dat iedereen het een -1 geeft als scorequote:
Je kan je ook afvragen waarom je 1TB moet hebben als je hier meer dan tig petabyte aan opslag hebt. Als je ze hebt ontvangen dan kun je ze daar wel weggooien.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:14 schreef Roolio het volgende:
[..]
Maar als de camera's foto's van 1200x1200px schiet, zit die 8 gb redelijk snel vol.
En in dat verhaaltje staat dat hij thumbnails verstuurt naar de aarde en dat wetenschappers de leuke kiekjes uitzoeken om te downloaden. Aangezien het (volgens mij) steeds 2x 14 min kost om met Curi te communiceren, kun je dus eens in het half uur een setje foto's maken en downloaden. Mits de uploadsnelheden op Mars groot genoeg zijn. Ik weet niet welke provider ze hebben?
Juist.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:14 schreef Pakspul het volgende:
[..]
En als hij aan het koken is dan maakt hij thuis wel gebruik van een teflon laag![]()
Maar 2 miljard valt echt reuze mee. Voor dat geld heb je ook een B2 vliegtuig. Enige wat dat ding kan is rond vliegen en bommen laten vallen. Dan is de toegevoegde waarde van dit ding toch vele malen groter.
Die heb ik sinds Win98 niet meer gezien, dus niet hatenquote:Op maandag 6 augustus 2012 08:17 schreef onlogisch het volgende:
Ik hoop dan maar niet dat er een windows besturing systeem op zit...
[ afbeelding ]
Teflon is niet zo'n goed voorbeeld, aangezien het geen ruimtevaart-uitvinding is.quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:14 schreef Pakspul het volgende:
[..]
En als hij aan het koken is dan maakt hij thuis wel gebruik van een teflon laag![]()
Maar 2 miljard valt echt reuze mee. Voor dat geld heb je ook een B2 vliegtuig. Enige wat dat ding kan is rond vliegen en bommen laten vallen. Dan is de toegevoegde waarde van dit ding toch vele malen groter.
quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:19 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Lijkt wel alsof dat wijf gebanged wordt met haar geklap.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |