abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2012 @ 05:26:41 #1
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_113838425
Op 6 augustus aanstaande zal, als alles goed gaat, de Mars Science Laboratory (MSL) op de rode planeet landen.

De MSL is een rover die onderzoek gaat doen op Mars. Het mobiele laboratorium, met de naam de Curiosity, is ongeveer drie keer zo groot als de twee Mars Exploration Rover verkenners die in 2004 een succesvolle missie uitvoerden, en zal bodemmonsters analyseren op het mogelijke voorkomen van leven in het verleden. De landingsplaats is uitgekozen op basis van recente satellietfoto's die het bestaan van water hebben aangetoond. - Wiki

Erg leuk om live mee te maken dus zet in je agenda. :s)
pi_113850501
ik vindt het vooral fascinerend dat ze gebruik maken van een powered landing en sky crane. dat is wel echt precisie-werk, zeker gezien het volledig automatisch moet gebeuren.

6 augustus staat in mijn agenda!
  vrijdag 6 juli 2012 @ 16:06:27 #3
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_113855082
Gaaf!!
Niet meer aanwezig in dit forum.
  † In Memoriam † vrijdag 6 juli 2012 @ 20:19:17 #4
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_113865308
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 14:30 schreef Asphias het volgende:
ik vindt het vooral fascinerend dat ze gebruik maken van een powered landing en sky crane. dat is wel echt precisie-werk, zeker gezien het volledig automatisch moet gebeuren.

Terwijl vorige landingen met dat airbagsysteem allemaal goed zijn verlopen. Mij niet helemaal duidelijk waarom ze daar nu van afwijken. Deze rover zal te groot zijn misschien?

Als dit goed werkt is het beter natuurlijk. Met die airbags was het maar afwachten waar het ding uiteindelijk terecht zou komen. Had heel goed net in een greppel kunnen zijn. :P

Maar toch, de laatste powered landing was als ik het goed heb de Mars Polar Lander. Daar is nooit meer iets van gehoord. Die heeft ws. een mooi kratertje gemaakt. :+

Edit: Daarna is nog de Phoenix in 2008 geweest en die is goed gegaan.

[ Bericht 3% gewijzigd door NorthernStar op 06-07-2012 20:25:33 ]
pi_113868458
Ik vind die powered landing en sky crane vrij riskant. 1 verkeerde beweging en dat ding crashed.
Dan is al dat werk voor niets geweest. Hoe ze het toch doen.. Ongelofelijk.
pi_113891752
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 20:19 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Terwijl vorige landingen met dat airbagsysteem allemaal goed zijn verlopen. Mij niet helemaal duidelijk waarom ze daar nu van afwijken. Deze rover zal te groot zijn misschien?

Als dit goed werkt is het beter natuurlijk. Met die airbags was het maar afwachten waar het ding uiteindelijk terecht zou komen. Had heel goed net in een greppel kunnen zijn. :P

Maar toch, de laatste powered landing was als ik het goed heb de Mars Polar Lander. Daar is nooit meer iets van gehoord. Die heeft ws. een mooi kratertje gemaakt. :+

volgens wiki:
"Landing a large mass on Mars is a difficult challenge. The atmosphere is thick enough to prevent rockets being used to provide significant deceleration, as flying into the plume at supersonic speed is notoriously unstable.[100] Also, the atmosphere is too thin for parachutes and aerobraking alone to be effective.[100] Although some previous missions have used airbags to cushion the shock of landing, the MSL is too large for this to be an option."
en ook;
" The planned sky crane powered descent landing system has never been used in actual missions before"

te groot dus inderdaad. en nu maar duimen dat het goed gaat ^O^
pi_113903966
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 20:19 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Daarbij hebben ze bij het uitrekenen van de landing engelse en metrieke eenheden door elkaar gehaald, een fout die wel niet zo gauw opnieuw gemaakt zal worden.
  † In Memoriam † zaterdag 7 juli 2012 @ 22:43:54 #8
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_113907201
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 21:11 schreef Schonedal het volgende:

[..]

Daarbij hebben ze bij het uitrekenen van de landing engelse en metrieke eenheden door elkaar gehaald, een fout die wel niet zo gauw opnieuw gemaakt zal worden.
Bizar dat soort foutjes. Net zoiets als de Hubble met een verkeerd geslepen spiegel de ruimte insturen. :)

De sky crane is wel compleet nieuw. Dat is wat ik me afvroeg, waarom dat doen terwijl ze ervaring met andere succesvolle methodes hebben. Omdat wat in Asphias post staat dus, Curiosity is te groot voor airbags.

En ben er inmiddels achter dat het laten zakken aan kabels is zodat de raketmotoren geen stof en zand omhoogblazen. Zo blijven ze op afstand. Anders zou de rover gelijk in een stofwolk landen.

Wel een hoogstandje hoor. :Y
pi_113912247
Ongelofelijk knappe engenering wat ze daar doen. Weet iemand iets van het geologisch belang van de landingsplek ( en de reden voor deze landingstechniek ). Gale crater als ik mij niet vergis. Het is voornamelijk geologisch onderzoek, maar de finesses ontgaan mij. Waarom gale crater?
pi_113916042
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  † In Memoriam † zondag 8 juli 2012 @ 07:35:03 #11
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_113916058
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 00:51 schreef zoost het volgende:
Ongelofelijk knappe engenering wat ze daar doen. Weet iemand iets van het geologisch belang van de landingsplek ( en de reden voor deze landingstechniek ). Gale crater als ik mij niet vergis. Het is voornamelijk geologisch onderzoek, maar de finesses ontgaan mij. Waarom gale crater?
Het is een hele oude crater die over de miljoenen jaren langzaam laagje voor laagje vulde. Wellicht nog in de tijd dat er vloeibaar water op mars was (met primitief leven?) Over de miljoenen jaren daarna is een deel van het opgevulde materiaal weer weggesleten.

Resultaat is dat het een zijaanzicht biedt van al die verschillende sediment lagen. Het leest praktisch als een geschiedenisboek. De onderste lagen zijn het oudst en naar boven toe steeds recenter.

Zonder graafmachines zijn zulke formaties ideaal om de verschillende lagen te bekijken en hoe de omstandigheden toen op Mars waren.

En heel misschien zit er zomaar een laag met organisch materiaal tussen. :)
  † In Memoriam † zondag 8 juli 2012 @ 07:45:48 #12
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_113916082
quote:
Weet ik Exp. Dat is de centrale reeks.En mijn complimenten voor het al jaren op-to-date houden. Wie iets over de ontwikkelingen wel weten hoeft het maar aan te klikken.

Ik dacht dat het voor deze ene missie wel aardig zou zijn om een tijdelijk apart topic te hebben. Even specifiek voor het volgen van de landing enzo. Kan het daarna wel opgaan in de reeks. :)
pi_113916260
IDD voor info en het live landings verslag is dit topic beter...
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
  zondag 8 juli 2012 @ 11:15:50 #14
309481 Burrito
Ajax Amsterdam
pi_113918002
Mars is zo'n saaie planeet. Waarom niet een andere planeet in ons zonnestelsel
  zondag 8 juli 2012 @ 12:57:25 #15
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_113920730
quote:
99s.gif Op zondag 8 juli 2012 11:15 schreef Burrito het volgende:
Die zijn stukken verder weg en juist door hun 'niet-saaiheid' ook nog eens stukken vijandiger en moeilijker te onderzoeken.
Een paar wagentjes op Venus dumpen zal weinig opleveren.
Bovendien vind jij Mars wel saai, maar ik denk dat velen er anders over denken; water, droge rivieren, geologische formaties, et cetera...
pi_113920807
Ik heb onlangs mijn videoband van de 1e Mars Pathfinder missie (1997) online gezet.
Voor de échte liefhebbers (duren een uur per filmpje :P)

pi_113927548
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juli 2012 22:43 schreef NorthernStar het volgende:

En ben er inmiddels achter dat het laten zakken aan kabels is zodat de raketmotoren geen stof en zand omhoogblazen. Zo blijven ze op afstand. Anders zou de rover gelijk in een stofwolk landen.

nice. vroeg me dat inderdaad ook af, maar is natuurlijk een logische verklaring.
pi_113928948
Droegen de vorige marslanders ook al massa-spectrometers bij zich?

edit: yes
pi_113929068
Heden (Opportinity) Verleden (Pathfinder) Toekomstige (Curiosity) van rijdende winkelwagentjes :P
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_113929139
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:00 schreef boyv het volgende:
Droegen de vorige marslanders ook al massa-spectrometers bij zich?

edit: yes
Tja google does it
  zondag 8 juli 2012 @ 16:41:07 #21
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_113930586
quote:
Mars is juist helemaal niet saai.

En trouwens 1 van de weinige planeten waar een landing mogelijk is.
De andere planeten zijn voornamelijk gas giganten zonder een echt oppervlakte en andere planeten waar de druk zo hoog is en temperatuur zo extreem hoog of laag dat het zo goed als onmogelijk is.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
pi_113930853
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 16:41 schreef ZodiaX het volgende:

[..]

Mars is juist helemaal niet saai.

En trouwens 1 van de weinige planeten waar een landing mogelijk is.
De andere planeten zijn voornamelijk gas giganten zonder een echt oppervlakte en andere planeten waar de druk zo hoog is en temperatuur zo extreem hoog of laag dat het zo goed als onmogelijk is.
Maar er zijn manen genoeg waar je op kan landen.... Bijvoorbeeld Titan.
Dat lijkt me ook een interresante geologische maan.
  † In Memoriam † zondag 8 juli 2012 @ 18:22:57 #23
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_113934812
En Europa natuurlijk, met een oceaan onder het ijs. Zijn nog zat interessante plekjes in ons Sol-stelsel. Maar Mars is dichtbij en heeft een relatief vriendelijk klimaat. Goedkoper en minder risico enzo. Ik zou ook graag missies naar andere planeten en manen zien maar ik vind Mars absoluut niet saai. Zeker niet zolang het nog de mogelijkheid heeft dat er leven was (en misschien is). Als Mars uiteindelijk echt 'dood' blijkt te zijn en er ook nooit leven is geweest, mjah dan is het alleen geologisch nog interessant. Tot die tijd is er ook voor dromers nog genoeg te onderzoeken en op te hopen. :)
  zondag 8 juli 2012 @ 21:36:22 #24
276646 -Kadesh-
The Protectors of the Garden
pi_113944548
Hoe word ie aangedreven? Ik zie geen zonnepanelen. Als er wel panelen zijn, hopelijk hebben ze dan een soort veeg mechanisme zodat ze het stof eraf kunnen halen.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_113946673
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 21:36 schreef -Kadesh- het volgende:
Hoe word ie aangedreven? Ik zie geen zonnepanelen. Als er wel panelen zijn, hopelijk hebben ze dan een soort veeg mechanisme zodat ze het stof eraf kunnen halen.
quote:
Power source: Curiosity is powered by a radioisotope thermoelectric generator (RTG), like the successful Viking 1 and Viking 2 Mars landers in 1976.[37][38]
Radioisotope power systems (RPSs) are generators that produce electricity from the natural decay of plutonium-238, which is a non-fissile isotope of plutonium. Heat given off by the natural decay of this isotope is converted into electricity, providing constant power during all seasons and through the day and night, and waste heat can be used via pipes to warm systems, freeing electrical power for the operation of the vehicle and instruments.[37][38] Curiosity's RTG is fueled by 10.6 pounds (4.8 kilograms) of plutonium-238 dioxide supplied by the U.S. Department of Energy,[39] packed in 32 pellets each about the size of a marshmallow.[14] Curiosity's power generator is the latest RTG generation built by Boeing, called the "Multi-Mission Radioisotope Thermoelectric Generator" or MMRTG.[40] Based on classical RTG technology, it represents a more flexible and compact development step,[40] and is designed to produce 125 watts of electrical power from about 2000 watts of thermal power at the start of the mission.[37][38] The MMRTG produces less power over time as its plutonium fuel decays: at its minimum lifetime of 14 years, electrical power output is down to 100 watts.[41][42] The MSL will generate 2.5 kilowatt hours per day, much more than the Mars Exploration Rovers, which can generate about 0.6 kilowatt hours per day.
Zonnepanelen worden te groot voor dit apparaat bij het huidige rendement, vandaar deze beproefde methode om stroom op te wekken.
  zondag 8 juli 2012 @ 22:32:54 #26
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_113948030
quote:
Helemaal niet saai ... ! Interessant berglandschap met de enorme berg Mons Olympus als letterlijke en figuurlijke topper, en waarschijnlijk een hoeveelheid waterijs aanwezig niet te vergeten.

Venus is dichterbij maar ook voor onbemande toestellen nogal ongastvrij. Knap dat de Russen met hun Venera programma nog een paar kiekjes van het oppervlakte wisten te maken ...
pi_113958355
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 07:45 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Weet ik Exp. Dat is de centrale reeks.En mijn complimenten voor het al jaren op-to-date houden. Wie iets over de ontwikkelingen wel weten hoeft het maar aan te klikken.

Ik dacht dat het voor deze ene missie wel aardig zou zijn om een tijdelijk apart topic te hebben. Even specifiek voor het volgen van de landing enzo. Kan het daarna wel opgaan in de reeks. :)
Nou vooruit dan ;) grapje, goed bezig ^O^
  maandag 9 juli 2012 @ 11:14:32 #28
259569 ZodiaX
pi_113961322
Wordt de landing live uitgezonden op internet?
Weet iemand dat?
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
pi_113974287
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 11:14 schreef ZodiaX het volgende:
Wordt de landing live uitgezonden op internet?
Weet iemand dat?
Zeer zeker dat het live op NASA (HD)TV wordt uitgezonden
  maandag 9 juli 2012 @ 17:46:32 #30
259569 ZodiaX
pi_113975694
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 17:11 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Zeer zeker dat het live op NASA (HD)TV wordt uitgezonden

^O^
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  † In Memoriam † zaterdag 14 juli 2012 @ 05:20:33 #31
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_114185503
Wat als Curiosity leven op Mars ontdekt?

quote:
In some ways it is bound to be an anticlimax. However magical the moment may be in historical terms, it will not affect most people's daily lives. We can celebrate, congratulate, revel in the detail and philosophize on the meaning, but earthly life will continue as if little had happened.

Pretty soon, though, a political angle will emerge. For one thing, politicians and journalists from countries other than America will start to grumble that this discovery must "belong" to all humankind and not just to NASA. The U.S. government, despite having forked out all the costs of exploring Mars so far, including the $2.5 billion cost of Curiosity, will probably agree. But who will end up making the key decisions?

The United Nations is almost bound to set up an agency to oversee what experiments are planned, but the U.S. may prefer a different body. Private consortia may conceivably start to plan how to go and retrieve a sample, dreaming of the riches to be garnered from displaying it on Earth. If so, nongovernmental organizations will quickly begin to worry about the safety of such a scheme and to champion the rights of Martian microbes to be conserved and respected in their lairs.

In other words, the discovery of extraterrestrial life would produce some predictably messy earthly responses.

Wall Street Journal
Ik registreer alvast "savethemartians.com" :P

Maar als er leven is, hebben we dan nog wel het morele recht om Mars te bezoeken en mogelijk te besmetten met aards leven? Wellicht overleven ze de concurrentie met aardse bacteriėn en microben niet.

Roeien we het eerste buitenaards leven dat we vinden gelijk uit.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 16:54:34 #32
259569 ZodiaX
pi_114198673
Ik acht de kans van leven op mars vrij groot eigenlijk, voornamelijk onder het oppervlak.
Er zijn veel grotten in Mars en Methaan concentraties nabij die grotten.

Onder het oppervlak zou de temperatuur een heel stuk aangenamer kunnen zijn en zou mogelijk zelfs vloeibaar water kunnen zijn.

Helaas is het wat moeilijker een robot een grot in te sturen. :'(
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
pi_114199314
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 05:20 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Maar als er leven is, hebben we dan nog wel het morele recht om Mars te bezoeken en mogelijk te besmetten met aards leven? Wellicht overleven ze de concurrentie met aardse bacteriėn en microben niet.

mogelijk te besmetten!!!!

Dat is al gedaan bij de eerste landing van een aards object
pi_114221134
quote:

[..]

Als je dit omdraait overleven Aardse micro-organismen niet in de ruimte en mag aangenomen worden dat dit op Mars niet veel anders is. Met uitzondering van enkele thermofiele archaea en wat soorten deinococcus.

En zoals anderen ben ik er ook heilig van overtuigd dat er micro-organismen aanwezig zijn dieper in het aardoppervlak. Als die hier zitten, dan zijn ze daar ook en is het een kwestie van tijd voor ze gevonden worden ^O^
  zondag 15 juli 2012 @ 12:47:14 #35
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_114224654
Maar dan land Curiosity op een verkeerde plek; ik acht de kans wel aanwezig dat er micro-'leven' op mars is en op andere planeten. Maar dan moet Curiosity landen op een plek waar dat hoogstwaarschijnlijk is, en dat is de noord- en zuidpolen van Mars.

Maar goed, we hadden er eigenlijk al als mensheid met onze beide poten op moeten staan.
  zondag 15 juli 2012 @ 18:20:34 #36
259569 ZodiaX
pi_114237316
Van de FOK! Weblog:

Over de landing van de Curiousity
Als dat allemaal goed gaat is het een erg mooi stukje techniek.

┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
  zondag 15 juli 2012 @ 18:27:11 #37
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_114237594
Sowieso gewoon aanmelden op NASAtv JPLNews (waar dat filmpje vandaan komt) op Youtube. Ze hebben wel meer van dat soort filmpjes. Als je ziet hoeveel techniek en hoeveel mensen werken aan 1 zo'n karretje is het echt een geniaal dat het allemaal werkt.
pi_114297734
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 18:20 schreef ZodiaX het volgende:
Van de FOK! Weblog:

Over de landing van de Curiousity
Als dat allemaal goed gaat is het een erg mooi stukje techniek.

Kijk even naar 4.13 in de video. De spreker heeft het over dat je de rover 20 meter naar beneden moeten laten aan een 21 feet lang touw. Serieus. Hebben ze al niet een keer een toestel langen crashen doordat ze imperial en metric door elkaar hebben gehaald? Geweldig!
pi_114298278
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 17:10 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

mogelijk te besmetten!!!!

Dat is al gedaan bij de eerste landing van een aards object
Wordt ontsmet voor take-off.
pi_114300254
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2012 23:48 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wordt ontsmet voor take-off.
Met groene zeep :')

Ookal is het artikel uit 2010
Mars Contamination Dust-Up

2011 - over Curiosity
Next Mars Rover's High-Tech Landing May Raise Contamination Risks

11 Juni 2012. Het gaat hier niet om levend organisme
Huge Mars Rover Faces Contamination Issue Ahead of August Landing

[ Bericht 3% gewijzigd door -CRASH- op 17-07-2012 00:38:37 ]
  † In Memoriam † dinsdag 17 juli 2012 @ 03:41:19 #41
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_114303611
Als je op "Mars contaminated" zoekt krijg je alles van wetenschappers die zeggen dat de kans bijna nul is tot andere wetenschappers die zeggen dat het goed mogelijk is tot weer anderen die stellen dat besmetting zo goed als zeker is. Word je ook niet wijzer van.

Ondertussen zal er tijdens en na de landing misschien vertraging van het signaal zijn omdat de Odyssey satelliet momenteel in een verkeerde baan zit.

Nasa may miss Curiosity Mars rover's landing signal

Kan een paar minuten extra duren voor we weten of Curiosity geland is of dat we een heel duur nieuw kratertje hebben gemaakt.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 13:24:24 #42
259569 ZodiaX
pi_114313391
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 03:41 schreef NorthernStar het volgende:
Als je op "Mars contaminated" zoekt krijg je alles van wetenschappers die zeggen dat de kans bijna nul is tot andere wetenschappers die zeggen dat het goed mogelijk is tot weer anderen die stellen dat besmetting zo goed als zeker is. Word je ook niet wijzer van.

Ondertussen zal er tijdens en na de landing misschien vertraging van het signaal zijn omdat de Odyssey satelliet momenteel in een verkeerde baan zit.

Nasa may miss Curiosity Mars rover's landing signal

Kan een paar minuten extra duren voor we weten of Curiosity geland is of dat we een heel duur nieuw kratertje hebben gemaakt.
Wetenschappers de laatste jaren doen dat steeds vaker, de één zegt van niet, de ander van wel.
Net zoals economen over Griekenland.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
pi_114340666
quote:

[..]

Ik ben voor het kunstmatig opwarmen van Mars!
  † In Memoriam † woensdag 1 augustus 2012 @ 08:51:03 #44
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_114935007
Nasa live streams:
http://www.nasa.gov/ntv
http://www.Ustream.tv/nasa

Live stream met alleen mission audio:
http://www.ustream.tv/nasajpl2

Live stream met commentaar:
http://www.ustream.tv/nasajpl

Streams voor news briefings en updates:
http://www.nasa.gov/ntvnews
http://www.nasa.gov/msl

JPL videomateriaal
http://vimeo.com/jplraw

Facebook & Twitter
http://www.facebook.com/marscuriosity
http://www.twitter.com/marscuriosity

(mag misschien in de OP :) )
  woensdag 1 augustus 2012 @ 14:53:55 #45
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_114948637
Om hoelaat kunnen dit schouwspel volgen ongeveer?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  † In Memoriam † woensdag 1 augustus 2012 @ 19:26:55 #46
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_114959925
August 5, 2012, 10:31 PM PDT

Dan zou ie op Mars moeten staan. Omgerekend is dat 7:31 maandagochtend.
pi_114960004
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 19:26 schreef NorthernStar het volgende:
August 5, 2012, 10:31 PM PDT

Omgerekend is dat 7:31 zondagochtend.
Beetje een lullig tijd voor Europeanen ;( .

Ik heb mijn wekker al ingesteld :@ O-)
  † In Memoriam † woensdag 1 augustus 2012 @ 20:46:54 #48
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_114964217
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 19:28 schreef QBay het volgende:

[..]

Zie ninja-edit. Bij ons is het inmiddels dan al maandag. :P
pi_115027361
Inmiddels 4 dagen

Curiosity Cam

NASA TV Daily Schedule (All Programs Eastern Time Zone)

August

August 2, Thursday
5 p.m. - Replay of 2012 Agency Honor Awards Ceremony - HQ (Public and Education Channels)
6 p.m. - NASA Science News Conference MSL Mission Science Overview HQ (All Channels)
7 p.m. - NASA Science News Conference - Mission Engineering Overview - HQ (All Channels)
8 p.m. - ISS Update - HQ (All Channels)
9 p.m. - ISS Mission Control Interview with the Digital Learning Network - HQ (All Channels)
10 p.m. - NASA Science News Conference MSL Mission Science Overview HQ (All Channels)
11 p.m. - NASA Science News Conference - Mission Engineering Overview - HQ (All Channels)

August 3, Friday
6 - 8 a.m. - Live Satellite Interviews on Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Landing KSC (Public and Media Channels)
8 a.m. Replay of NASA Science News Conference MSL Mission Science Overview HQ (All Channels)
9 a.m. Replay of NASA Science News Conference Mission Engineering Overview HQ (All Channels)
10 a.m. - NASA News Conference to Announce New Agreements for Next Phase of Commercial Crew Development - KSC (All Channels)
12:30 - 2:30 p.m. - NASA Social for the Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Landing - JPL (All Channels)
5:30 - 9:30 p.m. - Live Satellite Interviews on Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Landing - JPL (Public and Media Channels)

August 4, Saturday
12:30 - 1:30 p.m. - NASA Science News Conference - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Mission Status and Entry, Descent and Landing Overview - JPL (All Channels)

August 5, Sunday
12:30 - 1:30 p.m. - NASA Science News Conference Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Pre-Landing News Conference - Rover Communication overview - JPL (All Channels)
6 - 7 p.m. - NASA Science News Conference - NASA Science Mission Directorate - JPL (All Channels)
11 p.m. - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Landing Coverage of Entry Decent and Landing (Commentary #1 Begins 11:30 p.m.) - JPL (Public and Education Channels)
11 p.m. - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Landing Coverage of Entry Decent and Landing (Clean Feed with Mission Audio Only) - JPL (Media Channel)

August 6, Monday
NET - 2:15 a.m. - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Post-Landing News Conference - JPL (All Channels)
3:30 - 4:30 a.m. - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Landing Coverage and Commentary - Commentary #2 - (First Post-Landing Communication Session/Odyssey Downlink) - JPL (All Channels)
6 - 10 a.m. - Live Satellite Post Landing Interviews on the Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Mission - JPL (Public and Media Channels)
12 p.m. - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Post-Landing News Briefing - Landing Recap and Sol 1 Outlook - JPL (All Channels)
7 p.m. - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Post-Landing News Briefing - Sol 1 Mid-Day Update - JPL (All Channels)

August 7, Tuesday
1 p.m. - Mars Science Laboratory/Curiosity Rover Post-Landing News Briefing - Sol 2 Update - JPL (All Channels)
http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/MM_NTV_Breaking.html

[ Bericht 14% gewijzigd door -CRASH- op 02-08-2012 23:49:12 ]
pi_115081371
Kan niet wachten! De landing is dus ook live?

Wat ik mij afvraag he, stel dat ze aan het rijden zijn met de Curiosity dan is alles 15 min later in beeld bij het control center toch? Zijn ze dan niet bang dat ze ergens in rijden oid?
If not now, then when.
pi_115084839
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:52 schreef Yuri_Boyka het volgende:

Wat ik mij afvraag he, stel dat ze aan het rijden zijn met de Curiosity dan is alles 15 min later in beeld bij het control center toch? Zijn ze dan niet bang dat ze ergens in rijden oid?
Dat ding gaat helemaal nergens heen voordat er contact is om alle systemen te checken. Daarnaast werkt hij vast volautomatisch, huidige rovers doen dat toch ook al in grote lijnen?
pi_115085458
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 03:14 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Dat ding gaat helemaal nergens heen voordat er contact is om alle systemen te checken. Daarnaast werkt hij vast volautomatisch, huidige rovers doen dat toch ook al in grote lijnen?
}:|

Ik bedoel dan ook na 10 dagen ofzo.
If not now, then when.
  † In Memoriam † zaterdag 4 augustus 2012 @ 04:17:57 #53
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115085623
Vooraf wordt via foto's een route uitgestippeld en dan geven ze hem pas opdracht te gaan rijden. Als ze bijna 100% zeker zijn dat het veilig is. Dan rijdt hij naar die plek, maakt daar nieuwe foto's en begint het uitstippelen opnieuw. Telkens kleine stukjes.

Kan natuurlijk altijd misgaan. Spirit, een van de vorige rovers, kwam in mul zand vast te zitten en is er niet meer uitgekomen.
pi_115108913
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 00:52 schreef Yuri_Boyka het volgende:

Speed: Once on the surface, Curiosity will be able to roll over obstacles approaching 75 cm (30 in) in height. Maximum terrain-traverse speed is estimated to be 90 m (300 ft) per hour by automatic navigation; average traverse speeds will likely be about 30 m (98 ft) per hour, based on variables including power levels, terrain difficulty, slippage, and visibility. MSL is expected to traverse a minimum of 19 km (12 mi) in its two-year mission.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mars_Science_Laboratory

Curi :D maakt voordat ie gaat rijden eerst een foto.
Dan berekend ie een route.... en dan... Vroem Vroem

En Curi zal zeker ook vanaf de aarde bestuurbaar zijn als het moet
pi_115110622
Er is een mooie en goede BBC docu op het net(torrent): BBC.Horizon.2012.Mission.to.Mars.
  † In Memoriam † zaterdag 4 augustus 2012 @ 21:35:40 #56
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115110750
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 21:33 schreef Rmie het volgende:
Er is een mooie en goede BBC docu op het net(torrent): BBC.Horizon.2012.Mission.to.Mars.

:)
pi_115118411
  zondag 5 augustus 2012 @ 03:32:15 #58
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115126674
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 19:28 schreef QBay het volgende:

[..]

Juist wel fijn. Op m'n werk zou ik raar worden aangekeken als ik dit live ging volgen :') Nu heb ik anderhalf uur om voor de streams te zitten voordat ik naar buiten moet.
pi_115155068
quote:
Leuk filmpje. Hoop echt dat die landing goed gaat. De huidige rover brengt weinig wetenschappelijk nieuws meer / volg ik niet meer maar met zo'n nieuwe rover op Mars is het meteen weer rete interessant!
pi_115163863
http://www.deingenieur.nl(...)-geland-op-mars.html

leuke faal van deze site, alvast een dagje te vroeg publiceren dat ie goed geland is.

en over botsen: er wordt in principe gewerkt met een werkplan voor een volle marsdag, wat de rover dan geheel zelfstandig uitvoert.

ik vermoed dat er wel een paar panic-buttons op zitten, als ie wegzakt kapt ie met zn programma enzo, maar het is de bedoeling dat die rover geheel zelfstandig te werk gaat dus.

[ Bericht 39% gewijzigd door Asphias op 05-08-2012 23:23:37 ]
  zondag 5 augustus 2012 @ 23:25:17 #62
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115164325
Rijden doet die pas begin september.. ik ga nog even wat slaap pakken en dan morgen vroeg op! Heb er zin an en hopen dat alles goed gaat.
pi_115164552
quote:
10s.gif Op zondag 5 augustus 2012 23:18 schreef Asphias het volgende:
http://www.deingenieur.nl(...)-geland-op-mars.html

leuke faal van deze site, alvast een dagje te vroeg publiceren dat ie goed geland is.
.
:')
  zondag 5 augustus 2012 @ 23:36:29 #64
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115165087
Bwhahaha.

Net trouwens Sunshine gekeken. Positief verrast door deze film. Zit nu wel in de ruimtevaart stemming :P
  maandag 6 augustus 2012 @ 00:36:35 #65
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_115168291
quote:
2s.gif Op zondag 5 augustus 2012 23:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bwhahaha.

Net trouwens Sunshine gekeken. Positief verrast door deze film. Zit nu wel in de ruimtevaart stemming :P
Kijk dan ook even Moon, Pandorum, Battleship(2012), en Iron Sky _O_ Niet dat die laatste ergens op slaat :P
pi_115168334
Menderino in da house!

Ga je ook kijken? :P
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 00:38:22 #67
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_115168367
Ga ik volgen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 6 augustus 2012 @ 00:38:29 #68
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_115168372
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 00:37 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Menderino in da house!

Ga je ook kijken? :P
Ja, alleen heb ik om 09:05 een afspraak bij de tandarts. ;( Daarna snel weer naar huis om te kijken :)
pi_115168397
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 00:38 schreef Mender het volgende:

[..]

Ja, alleen heb ik om 09:05 een afspraak bij de tandarts. ;( Daarna snel weer naar huis om te kijken :)
Blijf je op? :P
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 00:40:28 #70
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_115168460
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 00:39 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Blijf je op? :P
Nee ik ga over 10 min naar bed :)

Het begint toch pas rond 8 uur ofzo toch?
pi_115168551
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 00:40 schreef Mender het volgende:

[..]

Nee ik ga over 10 min naar bed :)

Het begint toch pas rond 8 uur ofzo toch?
7:30 ongeveer.
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 00:54:47 #72
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_115169030
Binnen 7 uur is het lot van Curiosity beslist; een briljante bron van wetenschappelijke informatie of een hoop oud ijzer rokend in een krater.
  maandag 6 augustus 2012 @ 01:10:20 #73
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115169634
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 00:36 schreef Mender het volgende:

[..]

Kijk dan ook even Moon, Pandorum, Battleship(2012), en Iron Sky _O_ Niet dat die laatste ergens op slaat :P
Moon is awesome! Battleship... toevallig heb ik die gister gekeken en de reviews hadden me al gewaarschuwd, die film is echt pure crap. Ik ben op een gegeven moment de was gaan doen zo saai was die film :') Ik had het idee dat ik naar een reclamespot voor de Amerikaanse marine zat te kijken. En dan die acteurs _O- Nee, Moon en Battleship in 1 zin noemen is eigenlijk al een schande voor de eerste.
pi_115169709
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 01:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Moon is awesome! Battleship... toevallig heb ik die gister gekeken en de reviews hadden me al gewaarschuwd, die film is echt pure crap. Ik ben op een gegeven moment de was gaan doen zo saai was die film :') Ik had het idee dat ik naar een reclamespot voor de Amerikaanse marine zat te kijken. En dan die acteurs _O-
Toevallig,ik heb die film gisteren ook gekeken.Die film inderdaad :')
  maandag 6 augustus 2012 @ 01:13:58 #75
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115169760
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 01:12 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Toevallig,ik heb die film gisteren ook gekeken.Die film inderdaad :')
Ik heb het ook nog nooit zo snel nacht en weer dag zien worden in een film. En de meeste acteurs stonden na 20 uur nog steeds op dezelfde plek, zoals die lui op de berg _O-

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 15% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 06-08-2012 01:22:11 ]
pi_115170348
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 01:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik heb het ook nog nooit zo snel nacht en weer dag zien worden in een film. En de meeste acteurs stonden na 20 uur nog steeds op dezelfde plek, zoals die lui op de berg _O-
Sowieso, net alsof de planeet waar ze vandaan komen niet weet dat er even 5 schepen die kant op gegaan zijn waarna ze niks meer horen..raar.
  maandag 6 augustus 2012 @ 01:36:22 #77
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115170495
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 01:31 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Sowieso, net alsof de planeet waar ze vandaan komen niet weet dat er even 5 schepen die kant op gegaan zijn waarna ze niks meer horen..raar.
Dat, en dan nog het feit dat ze even honderden lichtjaren afleggen in afzienbare tijd met hypermoderne schepen...en vervolgens hun communicatieappartuur/schip verliezen doordat het tegen een aardse satelliet aan knalt _O-
pi_115173106
nog 1uur 25min tot landing
pi_115173119
Waarom posten we niet in 1 topic in plaats van 2?
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 06:51:12 #80
28033 Pek
je moet wat
pi_115173243
Hier maar verder dan O-)
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_115173282
Nou had Fok vertraging....

Ik had een foutcode 5
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:08:20 #82
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173296
Meld :D

gewoon perfect HD beeld via Xbox Live :D
pi_115173304
Ik ben er klaar voor
pi_115173313
Zou wat zijn als ze falen.
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:11:42 #85
331250 tuut-chips
Koning redstone
pi_115173314
Die Xbox Live stream herinnert me er weer even aan waarom ik voor Gold betaal. Microsoft heeft zijn zaken weer goed op orde _O_
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:11:44 #86
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_115173315
Ik zit er ook al helemaal klaar voor :)
pi_115173316
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:11 schreef tuut-chips het volgende:
Die Xbox Live stream herinnert me er weer even aan waarom ik voor Gold betaal. Microsoft heeft zijn zaken weer goed op orde _O_
Ik betaal niks.

If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:13:03 #88
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173318
quote:
11s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:11 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ik zou me echt kut voelen dan. Helemaal omdat ik dan weet dat er weer een gigantische hoeveelheid mensen opeens gaan klagen over de kosten...
pi_115173319
quote:
11s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:11 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Andersom zou beter klinken. want 2/3 van alle mars missies zijn mislukt
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:13:19 #90
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_115173320
Breng het.
Ik ga naar huis.
  † In Memoriam † maandag 6 augustus 2012 @ 07:14:27 #91
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115173326
Ben benieuwd :)
pi_115173329
BOEM
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:15:01 #93
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173330
Elke keer als ik zo'n ernstig gezicht zie denk ik al meteen dat het fout is gegaan :')
pi_115173333
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Elke keer als ik zo'n ernstig gezicht zie denk ik al meteen dat het fout is gegaan :')
Je kan de Curi hier live volgen: http://eyes.nasa.gov/
If not now, then when.
pi_115173334
Wat lijkt mij het toch prachtig om een deel uit te maken van dat team.
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:17:20 #96
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173338
quote:
17s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:16 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Wat lijkt mij dat toch prachtig om een deel uit te maken van dat team.
Dat leek mij ook altijd ja. Totdat ik bij Bouwkunde tot twee keer toe een 2 haalde voor wiskunde, toen wist ik wel een beetje dat ik daar nooit zou zitten :')
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:17:23 #97
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_115173340
Is het ergens live te volgen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:17:48 #98
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173342
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Bijna overal. NOS.nl, NASATV, Ustream, XBox live.
pi_115173343
Hoorde ik het goed? Ze gaan sneller dan moet?
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:18:14 #100
331250 tuut-chips
Koning redstone
pi_115173345
quote:
gast
pi_115173346
quote:
http://www.ustream.tv/nasajpl Hier livestream van het team.
http://eyes.nasa.gov Hier de livestream van de Curi.
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:19:12 #102
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173350
Godver man, waarom wordt ik altijd zo zenuwachtig van dit soort zaken.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:19:28 #103
28033 Pek
je moet wat
pi_115173353
pi_115173354
5!
If not now, then when.
pi_115173360
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:18 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

http://www.ustream.tv/nasajpl Hier livestream van het team.
http://eyes.nasa.gov Hier de livestream van de Curi.
eye.nasa geeft fout aan :(
pi_115173365
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:21 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

eye.nasa geeft fout aan :(
Dat is jammer, is je Java in orde?
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:21:44 #107
331250 tuut-chips
Koning redstone
pi_115173366
Die animatie doet me toch wel heel erg aan Kerbal Space Program denken :P
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:21:52 #108
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173367
Time to touchdown: is nu rond de 10 minuten
pi_115173369
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:21 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Dat is jammer, is je Java in orde?
loopt ruim 1.5 min voor op beeld
pi_115173370
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:21 schreef tuut-chips het volgende:
Die animatie doet me toch wel heel erg aan Kerbal Space Program denken :P
Ekt he, je kan hem live volgen op http://eyes.nasa.gov in het geval je dat niet doet.
If not now, then when.
pi_115173376
Wat is dat heartbeat waar ze het steeds over hebben? Soort van alles-ok-signaal?
pi_115173377
Ik denk dat die mensen die hem gebouwd hebben nog het meest gespannen zijn. :P
If not now, then when.
pi_115173379
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:22 schreef Roolio het volgende:
Wat is dat heartbeat waar ze het steeds over hebben? Soort van alles-ok-signaal?
levensteken van Curi
pi_115173382
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Dat leek mij ook altijd ja. Totdat ik bij Bouwkunde tot twee keer toe een 2 haalde voor wiskunde, toen wist ik wel een beetje dat ik daar nooit zou zitten :')
:D

Er zijn heel veel mogelijkheden om daar te komen, maar ik denk dat je vooral in Amerika moet geboren zijn/wonen om zover te komen. :P
If not now, then when.
pi_115173388
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Maar dit is ook leuk; http://mars-one.com/en/

Nederlanders. ^O^
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:24:46 #116
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173391
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:23 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

:D

Er zijn heel veel mogelijkheden om daar te komen, maar ik denk dat je vooral in Amerika moet geboren zijn/wonen om zover te komen. :P
Lijkt me nog gaver om voor Richard Branson te werken :p
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:25:28 #117
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173394
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:24 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Maar dit is ook leuk; http://mars-one.com/en/

Nederlanders. ^O^
Ja, ik neem dat plan pas serieus als er daadwerkelijk iets gebouwd gaat worden :P
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:25:28 #118
104963 ETA
European Travel Author
pi_115173395
vertraging is toch 7 minuten, dus betekend dat de MSL nu op Mars is?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_115173396
Hij vertraagt!
pi_115173398
Here we go, Here we go, Here we go,
pi_115173401
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:27:08 #122
331250 tuut-chips
Koning redstone
pi_115173406
quote:
10s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:22 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Ekt he, je kan hem live volgen op http://eyes.nasa.gov in het geval je dat niet doet.
haha mensen die nu achter een pc zitten levelose nurts xDd
pi_115173409
_O_ _O_ _O_
pi_115173411
Echt spannend dit.
If not now, then when.
pi_115173412
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:27 schreef tuut-chips het volgende:

[..]

haha mensen die nu achter een pc zitten levelose nurts xDd
jij hoort er ook bij dus
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:28:30 #126
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173413
Ik ben echt bang voor zo'n lullige fout, zoals dat die skycrane opeens vast zit ofzo :')
pi_115173417
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik ben echt bang voor zo'n lullige fout, zoals dat die skycrane opeens vast zit ofzo :')
kan een hele lijst opgeven wat er fout kan gaan
pi_115173418
Daar heb je hem.
If not now, then when.
pi_115173419
*O*
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:29:47 #130
331250 tuut-chips
Koning redstone
pi_115173420
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:28 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

jij hoort er ook bij dus
nee
pi_115173421
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:29 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

kan een hele lijst opgeven wat er fout kan gaan
-1 :o
pi_115173422
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Die sky-crane vind ik sowieso maar een aparte methode om het gedaan te krijgen :P
  † In Memoriam † maandag 6 augustus 2012 @ 07:30:57 #133
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115173425
Shute uit, radar contact met de grond, bijna daar.... :@
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:31:29 #134
28033 Pek
je moet wat
pi_115173429
This is it! *O*
pi_115173431
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:29 schreef tuut-chips het volgende:

[..]

nee
Zolang je hier aanwezig bent en reageert ben je ook een nerd
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:32:00 #136
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173434
Nee, pas als dat ding veilig stil staat wil ik juichen.
pi_115173435
NU wachten.
If not now, then when.
pi_115173437
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Curi is home
*O* *O* *O* *O* *O*
pi_115173438
FUUUUCAARK
If not now, then when.
pi_115173439
Geland, yeah
  † In Memoriam † maandag 6 augustus 2012 @ 07:32:40 #141
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115173440
Skycrane has started
pi_115173442
*O* _O_ ^O^ *O* ^O^
pi_115173446
Wow
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:33:00 #145
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173447
FICK YEAH
  Donald Duck held maandag 6 augustus 2012 @ 07:33:08 #146
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_115173450
Kan niks volgen qua stream ofzo hier, hoe gaat ie?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_115173451
Nice!
  † In Memoriam † maandag 6 augustus 2012 @ 07:33:12 #148
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115173452
*O* *O* *O* *O*
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:33:32 #149
28033 Pek
je moet wat
pi_115173453
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

_O_
pi_115173454
Die Elvis gast is trouwens een ekte baas!
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:33:41 #151
370366 smitjew
mijn onderschrift is speciaal
pi_115173455
Zijn er al pics ?
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
pi_115173456
nu de beelden nog
pi_115173457
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:33 schreef smitjew het volgende:
Zijn er al pics ?
niet zo snel
pi_115173458
Komen eraan!
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:34:04 #155
28033 Pek
je moet wat
pi_115173460
Wijven janken, natuurlijk :')
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:34:05 #156
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173461
Dit is echt zo'n filmmoment waarin tijdens de vreugde opeens nog slecht nieuws komt :')
pi_115173462
Wat ontzettend cool !!!
pi_115173463
*O*
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:34:33 #159
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173465
images....
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:34:50 #160
370366 smitjew
pi_115173466
Ik wil meegenieten maar zit mobiel.
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
pi_115173467
Wow en de eerste foto's komen ook al binnen! :o
pi_115173469
Waar zijn de HD kleuren pics dan.
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:35:18 #163
28033 Pek
je moet wat
pi_115173470
Thumbnails! *O*
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:35:29 #164
28033 Pek
je moet wat
pi_115173471
quote:
8s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:35 schreef Yuri_Boyka het volgende:
:')
pi_115173472
Haha wat een waardeloze foto, van het wiel kennelijk :P
pi_115173473
its the wheel, its the wheel
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:35:54 #167
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173478
quote:
8s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:35 schreef Yuri_Boyka het volgende:
DIe komen wel, geluld, dat ding heeft niet voor niets HD camera's mee lopen zeulen :P
pi_115173481
Wat een baan hebben die gasten. _O_
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:36:43 #169
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_115173482
Fatsoenlijke foto's komen met de camera's die pas over een paar uur uitgeklapt worden.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  † In Memoriam † maandag 6 augustus 2012 @ 07:36:55 #170
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115173485
Eerste pics zijn altijd zo spannend :D
pi_115173486
64x64 pixels, niet echt HD :P
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:36:57 #172
28033 Pek
je moet wat
pi_115173487
Hippie ook janken :')
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:37:08 #173
370366 smitjew
pi_115173489
En zijn we niet alleen ?
0906-090SEX
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:37:27 #174
331250 tuut-chips
Koning redstone
pi_115173492
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:34 schreef smitjew het volgende:
Ik wil meegenieten maar zit mobiel.
ustream app
pi_115173493
Komt ineens een UFO aanvliegen, LAZERBEAAAM. BOEM. _O-
If not now, then when.
pi_115173501
nu kan ik eigelijkwel gaan werken.....NOT!
pi_115173504
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:37 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Komt ineens een UFO aanvliegen, LAZERBEAAAM. BOEM. _O-
Het zou toch wat zijn als een wezentje ineens verdwaasd recht in de fotocamera gaat kijken :D
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_115173507
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:39 schreef -CRASH- het volgende:
nu kan ik eigelijkwel gaan werken.....NOT!
Zo komt nog een pers conferentie.
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:39:30 #179
4507 Kwamo
Het is mij
pi_115173508
Wat een mongolen. Eén foto, iedereen rent bij zijn station weg en gaat elkaar staan aftrekken voor die schermen. Als het kreng nu een probleem heeft heeft niemand dat in de gaten :')
pi_115173509
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:39 schreef TLC het volgende:

[..]

Het zou toch wat zijn als een wezentje ineens verdwaasd recht in de fotocamera gaat kijken :D
Dat zou epic zijn.
If not now, then when.
pi_115173512
Wel jammer dat ze maar 64x64 foto's kunnen maken. Bij de mediamarkt koop je voor paar tientjes een 16mp camera :')
pi_115173513
^O^
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:40:43 #183
331250 tuut-chips
Koning redstone
pi_115173515
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:39 schreef Kwamo het volgende:
Wat een mongolen. Eén foto, iedereen rent bij zijn station weg en gaat elkaar staan aftrekken voor die schermen. Als het kreng nu een probleem heeft heeft niemand dat in de gaten :')
Je kunt toch niets doen. En er kan ook niet zoveel gebeuren, Mars is niet bepaald een dynamische planeet :P
pi_115173517
Ze zijn al gelijk alle foto's aan het bewerken, jammer NASA.
If not now, then when.
pi_115173518
!!!
Exponentiėle deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_115173519
Geland dus :D
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:41:37 #187
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173521
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:40 schreef Pakspul het volgende:
Wel jammer dat ze maar 64x64 foto's kunnen maken. Bij de mediamarkt koop je voor paar tientjes een 16mp camera :')
Ik hoop dat je loopt de trollen :') De HD camera's gaan ze pas uitklappen als het stof is neergedaald.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:41:51 #188
104963 ETA
European Travel Author
pi_115173523
1e foto:
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_115173525
quote:
10s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:40 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ze zijn al gelijk alle foto's aan het bewerken, jammer NASA.
porp nummers van stenen af photoshoppen :P
pi_115173527
Wel knap hoor, dit betekent veel goeds voor de aankomende innovaties!
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:42:45 #191
4507 Kwamo
Het is mij
pi_115173529
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:40 schreef tuut-chips het volgende:

[..]

Je kunt toch niets doen. En er kan ook niet zoveel gebeuren, Mars is niet bepaald een dynamische planeet :P
Dan is de volgende vraag: wat de fuck doen al die mensen daar? :')
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:42:51 #192
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_115173531
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:41 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik hoop dat je loopt de trollen :') De HD camera's gaan ze pas uitklappen als het stof is neergedaald.
jup, en daarbij zal het ook wel te maken hebben met de snelheid dat de foto verzonden kan worden. Je wilt natuurlijk niet minuten lang zitten wachten op een foto als hij net geland is. :)
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:44:57 #193
331250 tuut-chips
Koning redstone
pi_115173544
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:42 schreef Kwamo het volgende:

[..]

Dan is de volgende vraag: wat de fuck doen al die mensen daar? :')
naar de schermen kijken die ze vertellen of hetgeen waar ze de afgelopen 10000 jaar aan hebben gewerkt goed geland is natuurlijk :P
pi_115173545
RTL nieuws.
If not now, then when.
pi_115173547
Er staat er eentje langs Curi

WTF is that doing here
  † In Memoriam † maandag 6 augustus 2012 @ 07:45:34 #196
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115173549
Man, man wat een hoogstandje. :)

100 jaar geleden vlogen we nog maar net.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:46:00 #197
28033 Pek
je moet wat
pi_115173551
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:42 schreef Mender het volgende:

[..]

jup, en daarbij zal het ook wel te maken hebben met de snelheid dat de foto verzonden kan worden. Je wilt natuurlijk niet minuten lang zitten wachten op een foto als hij net geland is. :)
Er was ook weinig tijd, omdat Odyssey als snel achter de horizon zou verdwijnen. Anders hadden we nog langer op beeld moeten wachten. ;)
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:47:22 #198
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173562
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Eindelijk! langer dan een half jaar gewacht en alles ging perfect!
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:47:34 #199
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173563
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:45 schreef -CRASH- het volgende:
Er staat er eentje langs Curi

WTF is that doing here
[ afbeelding ]
Die andere landers zijn kwaad, ze dulden geen concurrentie
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:47:52 #200
45206 Pietverdriet
pi_115173565
Geweldig succes
pi_115173570
Dit is ook een zeer wijs man.
If not now, then when.
pi_115173571
De volgende keer nog uitdagender, een wagen ter grote van een vrachtwagen aan een ronddraaiende slinger in mid air? :D
Exponentiėle deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_115173575
Over 500 jaar kijkt men hierop terug op dezelfde manier waarop wij terugkijken hoe Columbus Amerika per abuis ontdekte.
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:49:24 #204
104963 ETA
European Travel Author
pi_115173577
een nieuwe schaduw op Mars

Mijn reisfotos!
pi_115173579
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:45 schreef NorthernStar het volgende:

Dat is waar, maar 40 jaar geleden waren we ook al op de maan :P
En dit is ook niet de eerste Mars Rover.
Maar toch een fantastische prestatie! Stel je voor het was niet gelukt, dan had alles weer 5 jaar vertraging opgelopen ofzo.
  Donald Duck held maandag 6 augustus 2012 @ 07:49:41 #206
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_115173580
Ongelofelijk cool. Dit was voor mij hét spannende moment van deze weken, oneindig veel toffer en boeiender dan de Spelen
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  Moderator maandag 6 augustus 2012 @ 07:49:44 #207
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_115173581
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:45 schreef NorthernStar het volgende:

Dat dus. Gaat ie ook nog langs de pathfinder? Die faalde daar toch?
Als NASA zijnde zou ik hem iig dicht laten landen bij de pathfinder. Misschien kunnen ze die nog repareren :D

Geintje kostte toch iets van 250miljoen?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:49:49 #208
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173582
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:48 schreef firefly3 het volgende:
De volgende keer nog uitdagender, een wagen ter grote van een vrachtwagen aan een ronddraaiende slinger in mid air? :D
Nou ik vraag me wel af wanneer de grens tussen vliegtuigen en ruimtevaartuigen gaat verdwijnen, en je gewoon met 1 en hetzelfde voertuig hier kan opstijgen en ergens anders kan landen.

Maar dat zal nog wel ff duren...
pi_115173586
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Nou ik vraag me wel af wanneer de grens tussen vliegtuigen en ruimtevaartuigen gaat verdwijnen, en je gewoon met 1 en hetzelfde voertuig hier kan opstijgen en ergens anders kan landen.

Maar dat zal nog wel ff duren...
Het zou wel geweldig zijn!
pi_115173591
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:49 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Als NASA zijnde zou ik hem iig dicht laten landen bij de pathfinder. Misschien kunnen ze die nog repareren :D

Ze hebben hem extra bij deze krater laten landen omdat in deze krater hoogstwaarschijnlijk water heeft gezeten. Zo is het makkelijker voor hun om sporen van water te vinden dan als die ergens anders geland was.
If not now, then when.
pi_115173593
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:48 schreef firefly3 het volgende:
Dat zal echt fantastisch er uit hebben gezien! Echt ongelofelijk dat zo'n constructie heeft gewerkt. Zwaar respect daarvoor _O_
  Moderator maandag 6 augustus 2012 @ 07:52:04 #213
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_115173600
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:50 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Ze hebben hem extra bij deze krater laten landen omdat in deze krater hoogstwaarschijnlijk water heeft gezeten. Zo is het makkelijker voor hun om sporen van water te vinden dan als die ergens anders geland was.
Hoe groot is die krater dan ongeveer? Is het niet zonde, dat ie misschien nieteens uit de krater kan komen? Of is er maar 1 vraag ; was er water of niet en daarmee klaar?
4045
onlogisch
pi_115173601
Ze hebben bij RTL 4 nog niets laten zien.
If not now, then when.
pi_115173602
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:49 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Pathfinder was een succes...
En nee Curi kan niet naar andere voertuigen gaan
want die staan veel te ver weg
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:52:21 #216
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173605
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:50 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Dat zal echt fantastisch er uit hebben gezien! Echt ongelofelijk dat zo'n constructie heeft gewerkt. Zwaar respect daarvoor _O_
Bizar idee idd dat daar zojuist binnen een paar minuten een ding uit de ruimte komt aanvliegen, een paar minuten redelijk stil blijft hangen boven het oppervlak en dan een flinke kar naar beneden laat zaken. Helemaal op een eenzame planeet.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:52:40 #217
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173606
quote:
13s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ze hebben bij RTL 4 nog niets laten zien.
Nederlands nieuws als Gordon dood is horen we het allemaal heel snel
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:52:53 #218
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_115173608
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:49 schreef __Saviour__ het volgende:
oneindig veel toffer en boeiender dan de Spelen
:Y
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:53:02 #219
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173610
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Bizar idee idd dat daar zojuist binnen een paar minuten een ding uit de ruimte komt aanvliegen, een paar minuten redelijk stil blijft hangen boven het oppervlak en dan een flinke kar naar beneden laat zaken. Helemaal op een eenzame planeet.
Respect hoor!
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:53:31 #220
45206 Pietverdriet
pi_115173613
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:49 schreef __Saviour__ het volgende:
Ongelofelijk cool. Dit was voor mij hét spannende moment van deze weken, oneindig veel toffer en boeiender dan de Spelen
Fuck te Spelen
pi_115173616
quote:
5s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Hoe groot is die krater dan ongeveer? Is het niet zonde, dat ie misschien nieteens uit de krater kan komen? Of is er maar 1 vraag ; was er water of niet en daarmee klaar?
Groot.

Bij MSL is die geland. Die berg waar ze in de buurt zijn geland is 6km hoog!
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:54:24 #222
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173622
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef xzaz het volgende:

[..]

Nederlands nieuws als Gordon dood is horen we het allemaal heel snel
De volgende keer moeten ze gorden meenemen. Kijken hoe zijn lichaam reageert als het blootgesteld wordt zonder bescherming aan de weersomstandigheden van Mars. Tenslotte moeten we dit toch weten voordat we er nuttige mensen heensturen
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:54:36 #223
28033 Pek
je moet wat
pi_115173623
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:50 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Een ongelooflijke sprong voorwaarts hoor, ze kunnen nu veel groter en zwaardere shit de ruimte in slingeren, geen airbags meer nodig! :)
  Moderator maandag 6 augustus 2012 @ 07:55:04 #224
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_115173627
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Pathfinder was een succes...
En nee Curi kan niet naar andere voertuigen gaan
want die staan veel te ver weg
Ok, maar er was toch een probleem met een mars lander waardoor de hele missie faalde voordat ie begon?

Is het niet, al is het maar vanuit financieel oogpunt, interessant om te kijken of je niet die kapotte kan traceren en eventueel repareren? Of stel ik nou een hele domme vraag? :')
4045
onlogisch
pi_115173634
quote:

[..]

Ja echt een heel raar idee, dat er op een andere planeet iets binnen komt stormen. Parachute uit klapt. Dan een landingsvoertuig laat vallen die dan met raketten bijna tot stilstand komt, waaruit dan nog een voertuig komt.

Vanaf de planeet zal dat ook een heel raar beeld zijn geweest dat er ineens iets binnen komt dat de hemel doet oplichten.
pi_115173636
quote:
5s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:55 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Ok, maar er was toch een probleem met een mars lander waardoor de hele missie faalde voordat ie begon?

Is het niet, al is het maar vanuit financieel oogpunt, interessant om te kijken of je niet die kapotte kan traceren en eventueel repareren? Of stel ik nou een hele domme vraag? :')
Waarom al die risico's nemen terwijl je nu het beste van het beste hebt?
If not now, then when.
pi_115173639
http://mars.jpl.nasa.gov/msl/raw/ kan je de officiėle eerste afbeeldingen zien!

Als de site niet overbezocht is..
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:56:39 #228
28033 Pek
je moet wat
pi_115173640
quote:
5s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:52 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Die berg is gelaagd, door deze lagen te onderzoeken, neem je een kijkje in de geschiedenis van Mars door de eeuwen heen, net als we hier op aarde doen. Geeft een goed beeld van wat er ooit mogelijk was daar :)
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:56:55 #229
45206 Pietverdriet
pi_115173641
ik vind het echt prachtig dat zo een complexe manier van landen helemaal goed ging
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:57:01 #230
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173642
quote:

[..]

Nou, volgens mij is dat ding bij de landing keihard gecrashed. Grote kans dat er alleen maar puin ligt. Je hebt maar 1 (simpele) robotarm mee dus je kan niet echt dingen repareren.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:57:06 #231
155021 Mender
Gekke Henkie
pi_115173643
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:55 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Ja echt een heel raar idee, dat er op een andere planeet iets binnen komt stormen. Parachute uit klapt. Dan een landingsvoertuig laat vallen die dan met raketten bijna tot stilstand komt, waaruit dan nog een voertuig komt.

Vanaf de planeet zal dat ook een heel raar beeld zijn geweest dat er ineens iets binnen komt dat de hemel doet oplichten.
En dan te bedenken dat dit ook nog volledig automatisch gebeurd _O_

Omdat het vanwege de vertragen niet anders mogelijk is.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:57:08 #232
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173644
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:56 schreef Renderclippur het volgende:
http://mars.jpl.nasa.gov/msl/raw/ kan je de officiėle eerste afbeeldingen zien!

Als de site niet overbezocht is..
Alles is overbezocht, alle nieuwsbureaus zijn aan het laden...
pi_115173645
Ik wist niet dat de Rovers allemaal naar dezelfde krater gestuurd werden.. Zal wel een interessante krater zijn dan.
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:57:54 #234
331250 tuut-chips
Koning redstone
pi_115173646
quote:

[..]

Meer dan een beetje er tegenaan botsen kan hij toch niet
pi_115173647
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Nou, volgens mij is dat ding bij de landing keihard gecrashed. Grote kans dat er alleen maar puin ligt. Je hebt maar 1 (simpele) robotarm mee dus je kan niet echt dingen repareren.
Was die niet vast komen te zitten?
If not now, then when.
pi_115173649
quote:

[..]

Bedoel je de Beagle 2
of een van de andere 11 mislukte pogingen
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:58:43 #237
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173653
quote:

[..]

Dat was de beagle van Europa, en nee ze willen niet in de buurt komen van gecrashte puin puur vanwege de stofjes die daar in de lucht zitten. Spirit is bijvoorbeeld gaan kijken bij zijn inpact plaats met de hitteschild maar daar zaten allemaal deeltjes die op de lensen kwamen ed. Zijn ze heel snel weer weggegaan..
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:58:46 #238
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173654
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:57 schreef Mender het volgende:

[..]

De precisie waarmee alles vooraf uitgerekend moet worden is echt ongelooflijk. D
  maandag 6 augustus 2012 @ 07:58:52 #239
28033 Pek
je moet wat
pi_115173655
:@

[ Bericht 75% gewijzigd door Pek op 06-08-2012 08:04:03 ]
pi_115173663
Ik vind het fantastisch hoe je hier de landing kan simuleren:
http://eyes.nasa.gov/
Gewoon bij "current target" de "MSL" aanklikken

Weet iemand waarom de sonde rond zijn as draaide net voor de landing?
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:00:04 #241
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173666
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:59 schreef zuiderbuur het volgende:

Stabiliteit
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:00:05 #242
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173667
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:57 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Was die niet vast komen te zitten?
Oh, je bedoeld die. Ja, dat zou misschien nog kunnen, maarja dat ding welke onlangs vast kwam te zitten (als je daarop doelt) heeft zijn levensverwachting met vele jaren overschreden. Dus dat ding heeft z'n werk al goed gedaan.
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:00:25 #243
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173670
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Oh, je bedoeld die. Ja, dat zou misschien nog kunnen, maarja dat ding welke onlangs vast kwam te zitten (als je daarop doelt) heeft zijn levensverwachting met vele jaren overschreden. Dus dat ding heeft z'n werk al goed gedaan.
Spirit, Opportunity werkt nog prima
pi_115173672
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:57 schreef Mender het volgende:

[..]

Dat ook nog eens! Om het nog wat spannende maken, want anders lijkt het te makkelijk :P
pi_115173676
De Spirit doelde ik op ja, ik weet niet op welke die andere persoon doelde. :P
If not now, then when.
pi_115173678
06-08-2012

Curiosity landt succesvol op Mars

Na een 567 miljoen kilometer lange reis is de Curiosity-rover vanochtend om 7:31 uur geland op Mars. De landing verliep zonder problemen. Op dit moment stuurt de rover de eerste foto’s door.

Eén van de eerste foto’s van Curiosity op Mars.

De landing was één van de meest spannende gebeurtenissen. In een paar minuten tijd remde de rover af naar een snelheid van 75 centimeter per seconde. Een parachute zorgde ervoor dat de sonde met daarin Curiosity boven het oppervlak van Mars kwam te hangen. Vervolgens viel Curiosity naar beneden, waarna een hitteschild en een parachute de rover lieten afremmen. Vervolgens werd Curiosity naar beneden getakeld door een luchtkraan.

De landing leek totaal niet op de landingen van de rovers Opportunity en Spirit in 2004. Deze rovers stuiterden namelijk over het oppervlak van Mars. Zo’n soortgelijke landing bleek niet mogelijk te zijn voor Curiosity, omdat Curiosity te zwaar is.

Curiosity landde in de Gale-krater, dicht bij de berg Mount Sharp (Aeolis Mons). De Gale-krater heeft een doorsnee van 154 kilometer en is circa 3,5 tot 3,8 miljard jaar oud. Op satellietbeelden van de Gale-krater zijn verschillende kanalen te zien. Wetenschappers vermoeden dat dit een bewijs is dat er ooit water stroomde in de Gale-krater. Curiosity gaat dit onderzoeken.

Curiosity is een rover met fantastische mogelijkheden. De twee Mast camera’s kunnen foto’s met een grootte van 1200 bij 1200 pixels maken. Daarnaast kunnen de camera’s HD-video’s maken (720p) met een framerate van tien beelden per seconde. De Curiosity-rover zendt kleine thumbnails ter grootte van 200 bij 150 pixels naar de aarde. Wetenschappers kiezen vervolgens welke foto’s ze graag groter willen zien. Deze foto’s worden vervolgens van het 8 GB grote interne geheugen geplukt.

“We zijn weer op Mars, fantastisch!” vertelt NASA-baas Charlie Bolden. “Het is fijn om te horen dat Curiosity heelhuids op de grond is gekomen en in zo’n goede conditie is.”

De komende uren en dagen kunnen we veel foto’s verwachten. De eerste foto’s zijn waarschijnlijk nogal stoffig door de harde landing van Curiosity op het Marsoppervlak. Wanneer het stof daalt, zijn er meer details zichtbaar.

Live
7:37 uur – Op de eerste foto’s is een wiel van Curiosity op het oppervlak van Mars zichtbaar.
7:35 uur – De eerste foto’s komen binnen, slechts een paar minuten na de landing!
7:31 uur – Touchdown confirmed!
7:31 uur – Curiosity wordt nu naar beneden getakeld door de luchtkraan. Afstand tot oppervlak 20 meter. Snelheid: 75 centimeter per seconde.
7:30 uur – Snelheid nu 90 meter per seconde. En dalende… Afstand tot oppervlak is 4 kilometer.
7:28 uur – Parachute wordt uitgeworpen. Afstand tot Mars-oppervlak is 11,5 kilometer. Nog vier minuten tot landing.
7:26 uur – Er is verbinding met de Mars Odyssey-ruimtesonde, maar er komt nog geen data binnen.
7:25 uur – Curiosity wordt nu sterk afgeremd door het hitteschild. Het hitteschild bereikt een temperatuur van circa 2.000 graden Celsius.
7:24 uur – Curiosity twittert: “Entering Mars’ atmosphere. 7. Minutes. Of. Terror. Starts. NOW. #MSL”
7:24 uur – Curiosity is in de atmosfeer van Mars.
7:23 uur – 90 seconden tot binnenkomst in de atmosfeer.
7:21 uur – Govert Schilling twittert: “Snelheid van Curiosity bij binnendringen Marsdampkring is 600x de snelheid van Usain Bolt op 100 m gisteren!”
7:20 uur – Vijf minuten tot binnenkomst in de dampkring van Mars.
7:18 uur – De snelheid van Curiosity neemt toe, omdat Mars aan de rover trekt.
7:15 uur – Cruise stage separation is voltooid.
7:14 uur – Nog geen problemen met de rover.
7:14 uur – Afstand tot de landingsplek minder dan 5.000 kilometer.
7:13 uur – “Odyssey is go for EDL comm support. Applaus in Mission Control.
7:12 uur – De landing – ook wel ‘seven minutes of terror’ – bestaat uit een aantal cruciale stappen. Eerst zal een hitteschild de capsule afremmen. Een taak die later wordt overgenomen door de parachutes. De landing begint om 7:24 uur.
7:01 uur – Er worden gezouten pinda’s gegeten in Mission Control. Dit is een 48 jaar oude traditie bij NASA. In 1964 werden voor het eerst pinda’s gegeten bij NASA, namelijk tijdens de Ranger 7-missie. Ironisch: de eerste zes Ranger-missies faalden, maar Ranger 7 slaagde er wel in om foto’s van het maanoppervlak te maken.
7:01 uur – Nog 30 minuten tot de landing van Curiosity op Mars.
6:58 uur – NASA twittert: “@MarsCuriosity has transitioned to EDL main — which means that that we move to the next series of commands progressing toward landing.” Oftewel, alles lijkt goed te gaan met de rover en NASA gaat door met de landing van Curiosity op Mars.
6:53 uur – Curiosity twittert: “I’m glad it’s you on the line, @CanberraDSN. Thanks for being my ears on the Earth tonight #MSL”. @CanberraDSN maakt deel uit van NASA’s Deep Space Network.
6:34 uur – Op Eyes.NASA.gov is de landing van Curiosity live te volgen in de vorm van een computeranimatie. Bekijk ook NASA TV.
6:33 uur – 14.500 kilometer tot het oppervlak van Mars.
6:31 uur – De teams van de Mars Reconnaissance Orbiter en Mars Odyssey zitten klaar om te luisteren of Curiosity veilig op Mars landt.
6:24 uur – Het kan tot drie dagen duren voordat we na de landing iets van de rover horen.
6:11 uur – Curiosity bevindt zich nu in de baan van Deimos, één van de twee manen van Mars. De afstand tot Mars bedraagt ruim 20.000 kilometer.
6:10 uur – NASA schakelt communicatie met de rover uit. Dit betekent dat Curiosity nu een kleine 1,5 uur zonder begeleiding vliegt.

Populairste berichten
OV-reiziger gaat ver om contact met ander te voorkomen
6 5.529 Vlaggen op de maan: ze staan nog steeds (op eentje na)!
20 2.002 Landing van Marsrover Curiosity: dat wordt nagelbijten
6 1.585 Daarom leven vrouwen langer dan mannen
7 1.547 Ons brein ziet vrouw als pakketje lichaamsdelen
7 1.478 De Perseļden: de mooiste meteorenzwerm van het jaar
0 1.436 Prachtig beeld uit IJzertijd ontdekt in Turkije
0 1.357 Wetenschap zoekt nageslacht van Dracula
0 1.053 Nu op Twitter
EERSTE FOTO BINNEN VAN CURIOSITY! http://t.co/uMAL3YnO 21 minutes ago
Curiosity is succesvol geland op Mars. http://t.co/8F3j2nGw 22 minutes ago
TOUCHDOWN CONFIRMED! #curiosity 24 minutes ago

(scientias.nl)
pi_115173679
Now go find and kill that cat!
pi_115173684
Toch nieuws op RTL 4 met een speciale presentator.
If not now, then when.
pi_115173685
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 07:59 schreef zuiderbuur het volgende:

O.a om in de goede landings positie te komen
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:02:44 #250
28033 Pek
je moet wat
pi_115173686
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:01 schreef MaGNeT het volgende:
Now go find and kill that cat!
_O-
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:03:07 #251
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173690
Ga ik me straks weer ergeren aan nu Nujij.nl comments ed.. "Wat hebben we er aan" "Weggegooid geld"
pi_115173691
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:00 schreef xzaz het volgende:

[..]

Spirit, Opportunity werkt nog prima
Spirit is dood
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:03:27 #253
28033 Pek
je moet wat
pi_115173695
snap :+
  † In Memoriam † maandag 6 augustus 2012 @ 08:03:32 #254
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115173698
quote:

[..]

En dat helemaal automatisch. Heel vreemd idee op het moment dat je weet dat het zich daar ver weg afspeelt. :)
pi_115173702
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:03 schreef xzaz het volgende:
Ga ik me straks weer ergeren aan nu Nujij.nl comments ed.. "Wat hebben we er aan" "Weggegooid geld"
Bekrompen mensen, doe je niks aan. Gewoon laten rotten waar ze rotten.
If not now, then when.
pi_115173703
Oké ik heb een wijze les geleerd: laat je computer geen zware berekeningen 's nachts doen als je de volgende snel live wil kunnen kijken (de boel zat helemaal geblokkeerd)

http://mars.jpl.nasa.gov/msl/multimedia/raw/ dit werkt niet bij mij?! :'(
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:04:12 #257
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173705
quote:
Zucht ja.... terwijl dit relatief weinig geld is, maarja er is zichtbaar resultaat dus makkelijk voor mensen om erop te zeiken.

Komt er trouwens een mooie FP post?
pi_115173706
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:03 schreef zuiderbuur het volgende:
Oké ik heb een wijze les geleerd: laat je computer geen zware berekeningen 's nachts doen als je de volgende snel live wil kunnen kijken (de boel zat helemaal geblokkeerd)

http://mars.jpl.nasa.gov/msl/multimedia/raw/ dit werkt niet bij mij?! :'(
Overbelast.
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:05:47 #259
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173713
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:04 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Zucht ja.... terwijl dit relatief weinig geld is, maarja er is zichtbaar resultaat dus makkelijk voor mensen om erop te zeiken.

Komt er trouwens een mooie FP post?
De baillout van de banken in Amerika was hoger dan de 20% van NASA budget die gaat naar dit soort Wetenschap.. om het maar even in perspectief te zetten... maar goed een FP heeft MSL wel verdiend!
pi_115173714
Eerste negatieve reactie op NU.nl

quote:
diep respect en bewondering? Niet als je weet hoeveel dit gekotst, sorry gekost heeft!! Waarom niet eerst de zaken hier op aarde op orde krijgen? En nou niet meteen vertellen dat wij met z'n alleen profiteren van de ruimtevaart, want dat is niet zo. Natuurlijk kunnen we van alles kopen, dankzij de ruimtevaart. Helaas is het welzijn hier op aarde nog nooit omhoog gegaan dankzij de ruimtevaart. Zodra het hier op aarde een beetje goed zou gaan lopen, dan mogen ze van mij part naar verste uithoeken van het heelal.

Het beminnen kan nu beginnen!!! :-)
If not now, then when.
pi_115173716
8GB intern geheugen? Wat schraal.. :P Hadden ze daar nou echt geen 32 GB sd-kaartje in kunnen stoppen? :P
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:06:25 #262
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173720
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:05 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Mijn God... het ironische is dat mensen dit allemaal ranten achter hun pc....
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:07:02 #263
28033 Pek
je moet wat
pi_115173724
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:06 schreef Roolio het volgende:
8GB intern geheugen? Wat schraal.. :P Hadden ze daar nou echt geen 32 GB sd-kaartje in kunnen stoppen? :P
Snap ik ook niet :?
pi_115173725
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:06 schreef xzaz het volgende:

[..]

Mijn God...
Sneue mensen. Zulk soort mensen zullen nooit verder reiken dan hun eigen dorp.
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:07:45 #265
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173729
quote:

[..]

Klinkt als een goedkope troll. Z'n 'argumenten' zijn erg cliche.

Maar genoeg, anders komen die mensen ook opeens in dit topic om de hoek kijken :P (ze zijn nu nog aan het lurken)
pi_115173731
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:00 schreef Yuri_Boyka het volgende:
De Spirit doelde ik op ja, ik weet niet op welke die andere persoon doelde. :P
Niet zo bekend met Mars missies neem ik aan
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:08:12 #267
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173733
quote:
10s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:07 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Sneue mensen. Zulk soort mensen zullen nooit verder reiken dan hun eigen dorp.
Kan er echt niet tegen |:( Alsof geld het voedsel probleem in Afrika oplost :D
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:08:25 #268
45206 Pietverdriet
pi_115173737
quote:
Ze gebruiken bij de NASA nooit de modernste processoren of chips als ze het kunnen vermijden, ze gebruiken bewezen technologie
pi_115173741
quote:
Ach, ik neem aan dat de foto's en onderzoeksresultaten gelijk richting aarde gestuurd worden. Dan heb je niet zoveel opslag nodig.
pi_115173743
...
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:09:41 #271
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173750
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ze gebruiken bij de NASA nooit de modernste processoren of chips als ze het kunnen vermijden, ze gebruiken bewezen technologie
Er zit een 600MHZ processor in ofzo, een telefoon op aarde is nog sneller. Het is ook allemaal niet nodig, meer en zwaardere hardware betekend meer IO fouten meer stroom nodig meer gewicht nodig en dus exponentieel duurder.
pi_115173752
Ik vind het echt prachtig hoe je in real-time zo'n simulatie kan volgen:
Blijkbaar krijgt de sonde haar eerste zonsondergang binnen een paar uurtjes (komen daar plaatjes van?)

Weet iemand of zo op die "eyes" ook de positie van de sonde gaan updaten als ie begint rond te rijden?
pi_115173755
quote:
Ik neem aan dat dat 8GB RAM is. Daar wil je dan geen SD kaartje willen hebben, want die is tig keer langzamer dan wat een DDR2/3 (denk wel 3) bank aan kan.
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:10:46 #274
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173762
quote:
10s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:07 schreef Pek het volgende:

[..]

Snap ik ook niet :?
Alles is kosten-baten, kans op dat het stuk gaat, ruimte dat iets inneemt etc. Je neemt mee wat je nodig hebt. Betere computer onderdelen verbruiken ook meer stroom en geven ook meer warmte bijvoorbeeld.

En ja vergeet niet dat het allemaal non-standaard onderdelen zijn. Alles moet tegen de extreme omstandigheden kunnen.
pi_115173770
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:08 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Niet zo bekend met Mars missies neem ik aan
Helaas niet maar ik ben nog bezig met alles door aan het lezen, dit had een grotere prioriteit!
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:11:35 #276
117598 Gebraden_Wombat
lekker bij rijst
pi_115173773
Het is volgens mij vooral dat alle computerapparatuur grote hoeveelheden straling moet kunnen verwerken zonder fouten te introduceren. Dat kan je Android-telefoon met SD-kaartje niet.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_115173788
quote:
Valt tot nu toe redelijk mee, nog maar een van Rooiesmurf
pi_115173791
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Alles is kosten-baten, kans op dat het stuk gaat, ruimte dat iets inneemt etc. Je neemt mee wat je nodig hebt. Betere computer onderdelen verbruiken ook meer stroom en geven ook meer warmte bijvoorbeeld.

En ja vergeet niet dat het allemaal non-standaard onderdelen zijn. Alles moet tegen de extreme omstandigheden kunnen.
Klopt deels, moderne CPU's en geheugen kunnen door de schaalverkleining juist ook weer zuiniger zijn.

Maar waarom zou je er een 1.8GHz CPU in proppen als een 200MHz het werk ook kan doen.
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:13:39 #279
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173794
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:13 schreef Renderclippur het volgende:

[..]

Valt tot nu toe redelijk mee, nog maar een van Rooiesmurf
En die krijgt een minnenbom. :P
pi_115173805
quote:

[..]

En als hij aan het koken is dan maakt hij thuis wel gebruik van een teflon laag :')

Maar 2 miljard valt echt reuze mee. Voor dat geld heb je ook een B2 vliegtuig. Enige wat dat ding kan is rond vliegen en bommen laten vallen. Dan is de toegevoegde waarde van dit ding toch vele malen groter.
pi_115173806
quote:
2s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:13 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

En die krijgt een minnenbom. :P
Een wat voor iets :P?
pi_115173810
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:08 schreef Bot13 het volgende:

[..]

Ach, ik neem aan dat de foto's en onderzoeksresultaten gelijk richting aarde gestuurd worden. Dan heb je niet zoveel opslag nodig.
Maar als de camera's foto's van 1200x1200px schiet, zit die 8 gb redelijk snel vol.
En in dat verhaaltje staat dat hij thumbnails verstuurt naar de aarde en dat wetenschappers de leuke kiekjes uitzoeken om te downloaden. Aangezien het (volgens mij) steeds 2x 14 min kost om met Curi te communiceren, kun je dus eens in het half uur een setje foto's maken en downloaden. Mits de uploadsnelheden op Mars groot genoeg zijn. Ik weet niet welke provider ze hebben? :P
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:15:08 #283
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173813
Gegevens:
MSL:
Redundant pair, 200 megahertz
250 MB of RAM, 2 GB of flash memory
pi_115173823
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:10 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dat 8GB RAM is. Daar wil je dan geen SD kaartje willen hebben, want die is tig keer langzamer dan wat een DDR2/3 (denk wel 3) bank aan kan.
Daar zit ik er dus naast :P

quote:
De cpu heeft een kloksnelheid tot 200MHz en kan 400mips halen. Beide RCE's hebben 256KB eeprom, 256MB ram en 2GB flashgeheugen aan boord.
Meld Tweakers. Knap dat ik met een dikke quad core PC Battlefield 3 speel en zij met een processor die in 1990 super snel was dit soort dingen voor mekaar krijgen _O_
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:16:41 #285
28033 Pek
je moet wat
pi_115173830
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:14 schreef Roolio het volgende:

[..]

Maar als de camera's foto's van 1200x1200px schiet, zit die 8 gb redelijk snel vol.
En in dat verhaaltje staat dat hij thumbnails verstuurt naar de aarde en dat wetenschappers de leuke kiekjes uitzoeken om te downloaden. Aangezien het (volgens mij) steeds 2x 14 min kost om met Curi te communiceren, kun je dus eens in het half uur een setje foto's maken en downloaden. Mits de uploadsnelheden op Mars groot genoeg zijn. Ik weet niet welke provider ze hebben? :P
Tja, dat is dus de afweging. Je moet het ook nog een beetje makkelijk kunnen versturen :P
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:17:13 #286
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_115173836
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:14 schreef Renderclippur het volgende:

[..]

Een wat voor iets :P?
Haha, ik bedoel dat iedereen het een -1 geeft als score :P
pi_115173840
quote:
1s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:14 schreef Roolio het volgende:

[..]

Je kan je ook afvragen waarom je 1TB moet hebben als je hier meer dan tig petabyte aan opslag hebt. Als je ze hebt ontvangen dan kun je ze daar wel weggooien.
  Moderator maandag 6 augustus 2012 @ 08:17:27 #288
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_115173843
Ik hoop dan maar niet dat er een windows besturing systeem op zit...

4045
onlogisch
pi_115173844
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:14 schreef Pakspul het volgende:

[..]

En als hij aan het koken is dan maakt hij thuis wel gebruik van een teflon laag :')

Maar 2 miljard valt echt reuze mee. Voor dat geld heb je ook een B2 vliegtuig. Enige wat dat ding kan is rond vliegen en bommen laten vallen. Dan is de toegevoegde waarde van dit ding toch vele malen groter.
Juist.

Conferentie begint btw.
If not now, then when.
pi_115173849
Dat Eyes programma is inderdaad echt mooi! Je kan alle satellieten bezoeken, zelfs de Voyager 1 en 2.
If not now, then when.
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:18:33 #291
28033 Pek
je moet wat
pi_115173857
quote:
15s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:17 schreef onlogisch het volgende:
Ik hoop dan maar niet dat er een windows besturing systeem op zit...

[ afbeelding ]
Die heb ik sinds Win98 niet meer gezien, dus niet haten }:|
pi_115173861
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:14 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Teflon is niet zo'n goed voorbeeld, aangezien het geen ruimtevaart-uitvinding is.
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:18:52 #293
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173863
Straks persco
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:19:02 #294
28033 Pek
je moet wat
pi_115173865
Presco nu :)
pi_115173866
begint nu
pi_115173867
Lijkt wel alsof dat wijf gebanged wordt met haar geklap. :D
If not now, then when.
  † In Memoriam † maandag 6 augustus 2012 @ 08:19:53 #297
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_115173869
Even kijken dit :)
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:20:13 #298
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173871
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:19 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Lijkt wel alsof dat wijf gebanged wordt met haar geklap. :D
*)
  maandag 6 augustus 2012 @ 08:22:12 #299
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_115173889
Die Adam is zo'n geniale vent..
pi_115173894
Rusland is het niets voor niets nooit gelukt om op Mars te landen. :D Maar wel op Venus.
If not now, then when.
pi_115173899
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 08:22 schreef xzaz het volgende:
Die Adam is zo'n geniale vent..
Het hele team.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')