Ik registreer alvast "savethemartians.com"quote:In some ways it is bound to be an anticlimax. However magical the moment may be in historical terms, it will not affect most people's daily lives. We can celebrate, congratulate, revel in the detail and philosophize on the meaning, but earthly life will continue as if little had happened.
Pretty soon, though, a political angle will emerge. For one thing, politicians and journalists from countries other than America will start to grumble that this discovery must "belong" to all humankind and not just to NASA. The U.S. government, despite having forked out all the costs of exploring Mars so far, including the $2.5 billion cost of Curiosity, will probably agree. But who will end up making the key decisions?
The United Nations is almost bound to set up an agency to oversee what experiments are planned, but the U.S. may prefer a different body. Private consortia may conceivably start to plan how to go and retrieve a sample, dreaming of the riches to be garnered from displaying it on Earth. If so, nongovernmental organizations will quickly begin to worry about the safety of such a scheme and to champion the rights of Martian microbes to be conserved and respected in their lairs.
In other words, the discovery of extraterrestrial life would produce some predictably messy earthly responses.
Wall Street Journal
mogelijk te besmetten!!!!quote:Op zaterdag 14 juli 2012 05:20 schreef NorthernStar het volgende:
Wat als Curiosity leven op Mars ontdekt?
[..]
Ik registreer alvast "savethemartians.com"
Maar als er leven is, hebben we dan nog wel het morele recht om Mars te bezoeken en mogelijk te besmetten met aards leven? Wellicht overleven ze de concurrentie met aardse bacteriën en microben niet.
Roeien we het eerste buitenaards leven dat we vinden gelijk uit.
Als je dit omdraait overleven Aardse micro-organismen niet in de ruimte en mag aangenomen worden dat dit op Mars niet veel anders is. Met uitzondering van enkele thermofiele archaea en wat soorten deinococcus.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 05:20 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Maar als er leven is, hebben we dan nog wel het morele recht om Mars te bezoeken en mogelijk te besmetten met aards leven? Wellicht overleven ze de concurrentie met aardse bacteriën en microben niet.
Kijk even naar 4.13 in de video. De spreker heeft het over dat je de rover 20 meter naar beneden moeten laten aan een 21 feet lang touw. Serieus. Hebben ze al niet een keer een toestel langen crashen doordat ze imperial en metric door elkaar hebben gehaald? Geweldig!quote:Op zondag 15 juli 2012 18:20 schreef ZodiaX het volgende:
Van de FOK! Weblog:
Over de landing van de Curiousity
Als dat allemaal goed gaat is het een erg mooi stukje techniek.
Wordt ontsmet voor take-off.quote:Op zaterdag 14 juli 2012 17:10 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
mogelijk te besmetten!!!!
Dat is al gedaan bij de eerste landing van een aards object
Met groene zeepquote:
Wetenschappers de laatste jaren doen dat steeds vaker, de één zegt van niet, de ander van wel.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 03:41 schreef NorthernStar het volgende:
Als je op "Mars contaminated" zoekt krijg je alles van wetenschappers die zeggen dat de kans bijna nul is tot andere wetenschappers die zeggen dat het goed mogelijk is tot weer anderen die stellen dat besmetting zo goed als zeker is. Word je ook niet wijzer van.
Ondertussen zal er tijdens en na de landing misschien vertraging van het signaal zijn omdat de Odyssey satelliet momenteel in een verkeerde baan zit.
Nasa may miss Curiosity Mars rover's landing signal
Kan een paar minuten extra duren voor we weten of Curiosity geland is of dat we een heel duur nieuw kratertje hebben gemaakt.
Ik ben voor het kunstmatig opwarmen van Mars!quote:Op zaterdag 14 juli 2012 05:20 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Beetje een lullig tijd voor Europeanenquote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:26 schreef NorthernStar het volgende:
August 5, 2012, 10:31 PM PDT
Omgerekend is dat 7:31 zondagochtend.
Zie ninja-edit. Bij ons is het inmiddels dan al maandag.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:28 schreef QBay het volgende:
[..]
Beetje een lullig tijd voor Europeanen.
Ik heb mijn wekker al ingesteld![]()
![]()
Dat ding gaat helemaal nergens heen voordat er contact is om alle systemen te checken. Daarnaast werkt hij vast volautomatisch, huidige rovers doen dat toch ook al in grote lijnen?quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 00:52 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Kan niet wachten! De landing is dus ook live?
Wat ik mij afvraag he, stel dat ze aan het rijden zijn met de Curiosity dan is alles 15 min later in beeld bij het control center toch? Zijn ze dan niet bang dat ze ergens in rijden oid?
quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 03:14 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Dat ding gaat helemaal nergens heen voordat er contact is om alle systemen te checken. Daarnaast werkt hij vast volautomatisch, huidige rovers doen dat toch ook al in grote lijnen?
Speed: Once on the surface, Curiosity will be able to roll over obstacles approaching 75 cm (30 in) in height. Maximum terrain-traverse speed is estimated to be 90 m (300 ft) per hour by automatic navigation; average traverse speeds will likely be about 30 m (98 ft) per hour, based on variables including power levels, terrain difficulty, slippage, and visibility. MSL is expected to traverse a minimum of 19 km (12 mi) in its two-year mission.quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 00:52 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Kan niet wachten! De landing is dus ook live?
Wat ik mij afvraag he, stel dat ze aan het rijden zijn met de Curiosity dan is alles 15 min later in beeld bij het control center toch? Zijn ze dan niet bang dat ze ergens in rijden oid?
quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 21:33 schreef Rmie het volgende:
Er is een mooie en goede BBC docu op het net(torrent): BBC.Horizon.2012.Mission.to.Mars.
Mooie docuquote:
Juist wel fijn. Op m'n werk zou ik raar worden aangekeken als ik dit live ging volgenquote:Op woensdag 1 augustus 2012 19:28 schreef QBay het volgende:
[..]
Beetje een lullig tijd voor Europeanen.
Ik heb mijn wekker al ingesteld![]()
![]()
Leuk filmpje. Hoop echt dat die landing goed gaat. De huidige rover brengt weinig wetenschappelijk nieuws meer / volg ik niet meer maar met zo'n nieuwe rover op Mars is het meteen weer rete interessant!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |