abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 juli 2012 @ 00:21:22 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_113833049
In bepaalde PVV topics wordt de PVV aanhang als supporters beschreven. Trouw door dik en dun, hoe slecht de club het ook doet. Met het cluppie tegen de rest. Vooral de aarstrivalen van de PvdA of dat eeuwig lastige D66. En als het tegenzin hebben ze steun aan elkaar. En alles wat er fout is bij de tegenpartij is natuurlijk veel erger dan wat er in eigen huis mis is natuurlijk.

Nu herken ik het bij wel meer partij-aanhangers waaronder mezelf ook wel een beetje. Als je ze op FOK, of op Twitter ziet maar ook IRL. Niet zo hardnekkig als de PVV meestal maar wel zich onderdeel voelend van iets. Het heeft een soort clubgevoel. Omdat je samen met hen toch die idealen deelt. Of de partij nu flink wint of dat men afgestraft wordt. De kans dat ik D66 in de steek laat is klein (hoewel wanneer ze zo zouden knoeien als de PVV ik dat wel zou doen).

Zien jullie de paralellen ook?
pi_113833279
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 00:21 schreef Hexagon het volgende:
In bepaalde PVV topics wordt de PVV aanhang als supporters beschreven. Trouw door dik en dun, hoe slecht de club het ook doet. Met het cluppie tegen de rest. Vooral de aarstrivalen van de PvdA of dat eeuwig lastige D66. En als het tegenzin hebben ze steun aan elkaar. En alles wat er fout is bij de tegenpartij is natuurlijk veel erger dan wat er in eigen huis mis is natuurlijk.

Nu herken ik het bij wel meer partij-aanhangers waaronder mezelf ook wel een beetje. Als je ze op FOK, of op Twitter ziet maar ook IRL. Niet zo hardnekkig als de PVV meestal maar wel zich onderdeel voelend van iets. Het heeft een soort clubgevoel. Omdat je samen met hen toch die idealen deelt. Of de partij nu flink wint of dat men afgestraft wordt. De kans dat ik D66 in de steek laat is klein (hoewel wanneer ze zo zouden knoeien als de PVV ik dat wel zou doen).

D66 is een beetje sektarisch toch?
I´m back.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 00:34:28 #3
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_113833643
quote:

Natuurlijk, je beschermt datgene waarmee je jezelf associeert.
Tot in het absurde, alles maar goedpraten, alles maar wegwuiven.
Dat is begrijpelijk, maar lang niet altijd goed.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 00:36:02 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_113833705
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 00:26 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

D66 is een beetje sektarisch toch?
Niet meer of minder dan de andere middenpartijen
  vrijdag 6 juli 2012 @ 00:37:32 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_113833769
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 00:34 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Natuurlijk, je beschermt datgene waarmee je jezelf associeert.
Tot in het absurde, alles maar goedpraten, alles maar wegwuiven.
Dat is begrijpelijk, maar lang niet altijd goed.
Mwa dat ook niet. Af en toe gaat net als bij voetbaltopics de karwats over de eigen club. :7
pi_113833988
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 00:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Niet meer of minder dan de andere middenpartijen
Mm, ik heb Hans van Mierlo gezien voor een kroegje in Amsterdam, stond-ie wrs zijn overgebleven getrouwen op te wachten. Jaren mid-80.
Het is wel een sympathieke partij hoor, maar wel sektarisch toch. Dat heeft/had de PvdA veel minder wmb. Als je gewoon arbeider bent dan stem je PvdA, ook al denk je over veel dingen heel anders dan andere PvdA'ers. In een andere tijd uiteraard. Er was toen ook een subtiel verschil tussen de D66'er en de PvdA'er. Ik kan het moeilijk benoemen, vanuit Amsterdams perspectief.
I´m back.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 00:42:24 #7
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_113834021
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 00:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Mwa dat ook niet. Af en toe gaat net als bij voetbaltopics de karwats over de eigen club. :7
Groenlinks was wel een leuk voorbeeld dat het niet altijd zo hoeft te zijn.
Of eigenlijk ook weer wel: de vaste kern (harde kern?) is nog lid, veel andere zijn er weg.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 00:48:57 #8
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_113834305
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 00:42 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Groenlinks was wel een leuk voorbeeld dat het niet altijd zo hoeft te zijn.
Of eigenlijk ook weer wel: de vaste kern (harde kern?) is nog lid, veel andere zijn er weg.
Partijleden lopen over het algemeen ook niet zo snel weg. GL zal wel leden verloren zijn maar dat zijn er echt geen duizenden denk ik.

Wel willen leden hun partij nog wel eens straffen door openlijk een andere partij te stemmen bij een verkiezing.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 01:09:03 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_113835157
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 00:41 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mm, ik heb Hans van Mierlo gezien voor een kroegje in Amsterdam, stond-ie wrs zijn overgebleven getrouwen op te wachten. Jaren mid-80.
Het is wel een sympathieke partij hoor, maar wel sektarisch toch. Dat heeft/had de PvdA veel minder wmb. Als je gewoon arbeider bent dan stem je PvdA, ook al denk je over veel dingen heel anders dan andere PvdA'ers. In een andere tijd uiteraard. Er was toen ook een subtiel verschil tussen de D66'er en de PvdA'er. Ik kan het moeilijk benoemen, vanuit Amsterdams perspectief.
De PvdA heeft toch ook zijn rituelen zoals de dag van de arbeid of de internationale. En je ziet geregeld dat functionarissen de partij trouw blijven ook al zijn ze afschuwelijk behandeld door hun eigen partij.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 02:12:56 #10
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_113836942
Mensen die heel sterk één partij aanhangen en dat ook regelmatig uiten zijn in elk geval vaak minstens zo irritant als club-hooligans en jehova getuigen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_113838903
Ja, partijleden zijn wel een apart slag volk. Alles wat hun favoriet doet of laat wordt met de mantel der liefde bedekt want het verantwoord in de strijd tegen de grote vijand. Dit zie je van links tot rechts. Deze ronde valt het vooral op bij de VVD'ers en SP'ers.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 08:09:55 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_113838915
Een soort van hooliganisme komt in zekere zin ook wel voor. Al is dat vooral bij de extremen.
pi_113838918
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:08 schreef 99.999 het volgende:
Deze ronde valt het vooral op bij de VVD'ers en SP'ers.
En bij jou. ;)
pi_113838925
quote:

Ja, die paralellen zie ik ook bij alle fanatieke partij-aanhangers. Internet is een goede uitlaatklep.

De zogenaamde zwevers, ik-weet-het-nog-nieters, de sympathisanten, de mensen die zich niet in een hokje willen laten plaatsen en de mensen die het te druk hebben met andere dingen, zie je niet zo snel als fanatieke supporter.

Voor mij persoonlijk is het moeilijk te begrijpen dat mensen voor 100% achter een politieke partij staan maar het zal inderdaad wel met een soort van clubgevoel of ergens bij willen horen te maken hebben. Door de fanatieke aanvallen worden de aangevallenen vaak ook steeds fanatieker; bij voetbalhooligans is het niet anders.

Het is een bepaalde (ik denk relatief vrij kleine) groep mensen die lawaai maakt in de sociale media en op de fora. De meeste mensen volgen het nieuws.
pi_113838974
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:10 schreef lexgauw007 het volgende:

[..]

En bij jou. ;)
Dan ben ik benieuwd naar welke partij ik als een voetbalsupporter aanhang :D?
  vrijdag 6 juli 2012 @ 08:22:03 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_113839028
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:11 schreef lexgauw007 het volgende:

Voor mij persoonlijk is het moeilijk te begrijpen dat mensen voor 100% achter een politieke partij staan maar het zal inderdaad wel met een soort van clubgevoel of ergens bij willen horen te maken hebben. Door de fanatieke aanvallen worden de aangevallenen vaak ook steeds fanatieker; bij voetbalhooligans is het niet anders.

Nou er is dus wel een verschilletje en dat is dat ook fanatieke partijhangers wanneer ze teleurgesteld zijn in hun eigen partij wel eens openlijk op een andere partij stemmen maar wel lid blijven van hun oude partij.
pi_113839046
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd naar welke partij ik als een voetbalsupporter aanhang :D?
De PvdA? Je valt in ieder geval de mensen die iets zeggen over de partijen die jou niet bevallen aan, alsof je leven ervan afhangt. ;)
pi_113839123
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:24 schreef lexgauw007 het volgende:

[..]

De PvdA? Je valt in ieder geval de mensen die iets zeggen over de partijen die jou niet bevallen aan, alsof je leven ervan afhangt. ;)
_O-! Ik heb nog nooit ook maar een seconde serieus overwogen om op die partij te stemmen.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 08:41:59 #19
104871 remlof
Europees federalist
pi_113839206
quote:
10s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 08:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

_O-! Ik heb nog nooit ook maar een seconde serieus overwogen om op die partij te stemmen.
Jammer :P
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:14:59 #20
111528 Viajero
Who dares wins
pi_113841036
Goed topic. Ik zie dat inderdaad ook, de partij voor alles, terwijl ze nauwelijks drie programmapunten kunnen opnoemen en geen idee hebben wie nummer twee op de kieslijst is.

Ik vind het op een of andere manier vooral storend dat VVD hooligans fanatiek blijven vasthouden aan de mythe dat de VVD goed is voor ondernemers en de economie, terwijl juist de VVD het MKB grondig aan het verwoesten is en de economie de nek omdraait.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:44:49 #21
165633 eriksd
The grand facade...
pi_113841787
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:14 schreef Viajero het volgende:
Goed topic. Ik zie dat inderdaad ook, de partij voor alles, terwijl ze nauwelijks drie programmapunten kunnen opnoemen en geen idee hebben wie nummer twee op de kieslijst is.

Ik vind het op een of andere manier vooral storend dat VVD hooligans fanatiek blijven vasthouden aan de mythe dat de VVD goed is voor ondernemers en de economie, terwijl juist de VVD het MKB grondig aan het verwoesten is en de economie de nek omdraait.
:z :z
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:49:03 #22
111528 Viajero
Who dares wins
pi_113841931
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:44 schreef eriksd het volgende:

[..]

:z :z
Mensen die het hier niet mee eens zijn komen inderdaad altijd met heel sterke argumenten.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:55:43 #23
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_113842140
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 00:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat is dus het verschil. Bij de PVV-aanhang gebeurt dat niet.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 6 juli 2012 @ 10:58:24 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_113842219
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat is dus het verschil. Bij de PVV-aanhang gebeurt dat niet.
De PVV is idd wel een uitzondering daarop maar vooral de PvdA, Groenlinks en het CDA zijn er bijzonder goed in als het of zelfbeklag gaat.
  vrijdag 6 juli 2012 @ 11:12:27 #25
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_113842686
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 10:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De PVV is idd wel een uitzondering daarop maar vooral de PvdA, Groenlinks en het CDA zijn er bijzonder goed in als het of zelfbeklag gaat.
Nee, juist de PVV is heel goed in zelfbeklag. Het Calimero-syndroom. De andere partijen die je noemt hebben juist een aanhang, die redelijk kritisch is. Daarom fluctueren de zetelaantallen van die partijen ook. Mensen lopen weg, als ze het echt beu zijn en komen terug als de partij weer een tijdje meer in hun straatje werkt.

De PVV aanhang is als de F-side of Vak S: Ongeacht wat er op het veld gebeurt, hun cluppie is de beste en iedereen die het er niet mee eens is, kan een ram krijgen, zij het bij hun in de vorm van een sneer als 'bedrijfspoedel' of 'linkse elite' of.. nou ja, we kennen de termen wel.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')