abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 juli 2012 @ 19:43:20 #26
165633 eriksd
The grand facade...
pi_113639917
Wat is de legitimiteit van erfbelasting eigenlijk?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_113640048
Erfbelasting verhogen :')
  zondag 1 juli 2012 @ 19:47:00 #28
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113640090
Je kan op die manier de legitimiteit van elke belasting in twijfel trekken. De meest logische rechtvaardiging van een wat hogere erfbelasting lijkt mij dat het om oud geld gaat, een extra cadeau wat geen verdienste is van de persoon die het krijgt. De een heeft toevallig arme (groot)ouders, de ander arme (groot)ouders. Die ongelijkheid en oneerlijkheid wordt wat bestreden met de erfbelasting.
Nogmaals, ik heb die zelf ook al eens moeten betalen dus je hoeft mij niet te overtuigen dat het klote is maar de relevante vraag is of dat het eerlijk is. Het lijkt mij van wel. Al hebben sommigen die een erfbelasting krijgen die erg hard nodig en dan is het weer oneerlijk maar dat moet worden opgelost met een goed sociaal vangnet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 1 juli 2012 @ 19:47:56 #29
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113640121
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 19:43 schreef eriksd het volgende:
Wat is de legitimiteit van erfbelasting eigenlijk?
Het moet eerlijker.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_113640164
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 19:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
9, wij hebben het hier al vaker over gehad. Dit probleem kan toch mede worden opgelost door 5-10 jaar later met pensioen te gaan? Het probleem is dat die ouderen veel te lang veel te gezond blijven? Prima, dan laten we hen evenredig langer werken en het probleem is opgelost.
Deels, de participatie moet ook verder omhoog.
quote:
Verder komt er een hoop vermogen vrij zogauw die ouderen overlijden, ook dat vermogen zou kunnen worden gebruikt om de financiële gevolgen van de vergrijzing op te vangen. Dat kan direct (erfbelasting verhogen, ik heb het zelf trouwens ook eens moeten betalen) en indirect (bij tal van zaken meer kijken naar iemands vermogen).
Ik hou er niet van om in termen van prolbmen te denken, ik denk liever in termen van oplossingen. Maak van een probleem een oplossing en je komt al heel wat verder.

Het is wel gewoon een concreet probleem en leuk dat verhogen van de erfbelasting maar een flink deel van het vermogen van de ouderen zit in hun woning, dat is niet direct contant geld ;)
pi_113640184
Erfbelasting is net zo'n onzinnige belasting als belasting heffen over spaargeld. Hoeveel keer belasting moet je volgens onze linkse rakkers eigenlijk over inkomsten betalen?
  zondag 1 juli 2012 @ 19:49:59 #32
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113640208
Bram, jij stemt op de PvdA toch?
  zondag 1 juli 2012 @ 19:50:00 #33
165633 eriksd
The grand facade...
pi_113640210
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 19:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je kan op die manier de legitimiteit van elke belasting in twijfel trekken. De meest logische rechtvaardiging van een wat hogere erfbelasting lijkt mij dat het om oud geld gaat, een extra cadeau wat geen verdienste is van de persoon die het krijgt. De een heeft toevallig arme (groot)ouders, de ander arme (groot)ouders. Die ongelijkheid en oneerlijkheid wordt wat bestreden met de erfbelasting.
Nogmaals, ik heb die zelf ook al eens moeten betalen dus je hoeft mij niet te overtuigen dat het klote is maar de relevante vraag is of dat het eerlijk is. Het lijkt mij van wel. Al hebben sommigen die een erfbelasting krijgen die erg hard nodig en dan is het weer oneerlijk maar dat moet worden opgelost met een goed sociaal vangnet.
Ik vraag niet of het klote is, dat is elke belasting mijns inziens. Ik kan geen rechtvaardiging bedenken waarom het enkele feit dat iemand doodgaat een heffingsmoment creert. Schenking zit een handeling achter, arbeid zit een handeling achter, dat zijn weloverwogen keuzes/gedragingen waar je invloed op hebt en in de eerste plaats zelf van profiteert. Dood is dood. Wat is nou de rechtvaardiging? Het enkele feit dat de een meer heeft dan de ander blijft over. En dat is wel zo'n ontzettend armoedige ondergrond.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 1 juli 2012 @ 19:54:54 #34
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113640420
De rechtvaardiging is dat iemand zonder er iets voor te hebben gedaan ineens een flinke som geld krijgt terwijl een ander zonder dat hij er enige schuld aan heeft niets krijgt of de erfenis zelfs moet weigeren om geen schulden te krijgen.
Een beetje inkomensherverdeling lijkt mij dan niet oneerlijk.
#NoDAPL
pi_113640431
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 18:45 schreef eriksd het volgende:

Visie
De VVD is de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. Wij maken ons sterk voor veiligheid, werk en ondernemende mensen.

- De VVD wil ondernemerschap van mensen en bedrijven stimuleren.

Als de VVD zich eens wat meer zou richten op de kleine ondernemers ZZPers en MKBers en minder op de belangen van de grote multinationals, zou dat een slimme zet zijn. Ook moet de VVD de belangen van de middenklassen meer in het oog houden. Daar zijn meer stemmers te vinden dan onder bankdirecteuren en miljardairs.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  zondag 1 juli 2012 @ 19:55:57 #36
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113640471
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 19:55 schreef paulgo het volgende:

[..]

Als de VVD zich eens wat meer zou richten op de kleine ondernemers ZZPers en MKBers en minder op de belangen van de grote multinationals, zou dat een slimme zet zijn. Ook moet de VVD de belangen van de middenklassen meer in het oog houden. Daar zijn meer stemmers te vinden dan onder bankdirecteuren en miljardairs.
Welke partijen behartigen volgens jou dan de belangen van kleine ondernemers?
  zondag 1 juli 2012 @ 19:59:08 #37
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_113640606
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 19:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Volgens mij zit het slimme zet-aspect juist in het gegeven dat er nog niet zo heel veel zijn die dat doen.
  zondag 1 juli 2012 @ 20:01:08 #38
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113640692
quote:
Bram, jij stemt op de PvdA toch?
Links, waarschijnlijk deze keer de PvdA.

quote:
Deels, de participatie moet ook verder omhoog.
Dat bereik je niet door de uitkeringen steeds verder te verlagen. De meeste mensen willen graag werken of een opleiding volgen zodat ze in de toekomst betere banen kunnen krijgen. Mensen die niet bereid zijn om in zichzelf te investeren moeten worden aangepakt, zeker. Maar dat is een kleine groep mensen. Verlaag dan van die groep mensen de uitkering als ze niet meewerken.

quote:
Het is wel gewoon een concreet probleem en leuk dat verhogen van de erfbelasting maar een flink deel van het vermogen van de ouderen zit in hun woning, dat is niet direct contant geld
Ik weet het, dat had ik in gedachten.
Hoe dan ook, dat extra vermogen komt vrij en dat kan worden gebruikt door met alle belastingen en subsidies rekening te houden met dat extra vermogen. Bijvoorbeeld door de winst van de verkoop van zo'n via een erving verkregen vastgoed zwaarder te belasten dan wanneer je een zelfverkregen woning verkoopt. Daar zullen veel mensen vast over gaan klagen maar er moet nu eenmaal naar oplossingen worden gezocht voor de veranderende maatschappij.
Juist dat vrijkomende vermogen van de ouderen die overlijden kan de vergrijzing voor een aardig deel opvangen.
#NoDAPL
  zondag 1 juli 2012 @ 20:03:12 #39
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113640794
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 20:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Links, waarschijnlijk deze keer de PvdA.

PvdA stemt tegen gratis maken technische studies.
Het is tegen jouw belangen.
pi_113640866
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 19:55 schreef GSbrder het volgende:

[..]

GEEN EEN
Allemaal idiote kleine kruimels van onzinnige aftrekposten, maar wel hoge belastingstarieven en enorm veel bureaucratie en woekertarieven van notarissen adviseurs enz.
Leningen zijn haast niet te krijgen voor startende ondernemers en als je het krijgt moet je je afvragen of je zo blij moet zijn met een lening met 9,5 % rente
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  zondag 1 juli 2012 @ 20:05:58 #41
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113640937
quote:
Ik heb het al vaker gezegd, ik stem volgens principes, niet volgens mijn eigen belangen. Die belangen kunnen trouwens snel veranderen.
Bovendien is dat slechts op de korte termijn nadelig voor mij, niet noodzakelijk op de lange termijn.
Al zou ik het erg fijn vinden als het collegegeld voor technische opleidingen 0 Euro zou worden. Dan heb ik in twee jaar tijd genoeg geld voor een rijbewijs, in 1 jaar tijd genoeg geld voor een luxere computer en een eenvoudig net pak of andersom. Mwah, dat zou ik best wel leuk vinden ja. :)
In alle eerlijkheid, ik zou het ook wel eerlijk vinden aangezien technische studenten minder tijd hebben voor bijbaantjes.
#NoDAPL
  zondag 1 juli 2012 @ 20:06:37 #42
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113640967
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 20:04 schreef paulgo het volgende:

[..]

GEEN EEN
Allemaal idiote kleine kruimels van onzinnige aftrekposten, maar wel hoge belastingstarieven en enorm veel bureaucratie en woekertarieven van notarissen adviseurs enz.
Leningen zijn haast niet te krijgen voor startende ondernemers en als je het krijgt moet je je afvragen of je zo blij moet zijn met een lening met 9,5 % rente
Toch heeft de VVD zo ongeveer het monopolie op (enigszins) economisch-rechtse ZZP-ers en veel meer dan beloven dat de adminstratieve lasten en regeldruk voor zelfstandigen omlaag moet gaan hoeven ze niet. Met andere woorden; relatief eenvoudig mensen binnenharken op een imago. Chapeau.
  zondag 1 juli 2012 @ 20:07:11 #43
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113640990
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 20:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb het al vaker gezegd, ik stem volgens principes, niet volgens mijn eigen belangen. Die belangen kunnen trouwens snel veranderen.
Bovendien is dat slechts op de korte termijn nadelig voor mij, niet noodzakelijk op de lange termijn.
Al zou ik het erg fijn vinden als het collegegeld voor technische opleidingen 0 Euro zou worden. Dan heb ik in twee jaar tijd genoeg geld voor een rijbewijs, in 1 jaar tijd genoeg geld voor een luxere computer en een eenvoudig net pak of andersom. Mwah, dat zou ik best wel leuk vinden ja. :)
In alle eerlijkheid, ik zou het ook wel eerlijk vinden aangezien technische studenten minder tijd hebben voor bijbaantjes.
Maar je kan toch makkelijk 10k verdienen met wat bijbaantjes? Dan is die 1700 eu toch peanuts?
  zondag 1 juli 2012 @ 20:11:25 #44
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_113641163
Ik weet niet wat voor bijbaantjes jij allemaal kan krijgen maar ik ben toch al blij met een nettouurloon van 10 Euro. Dan moet je dus 7 maanden voltijds werken. Niet zo verdiend.
Twee of vier keer 1800 Euro (dichter bij de 1800 dan bij de 1700, zeker na de volgende verhoging) extra zou ik dan ook erg prettig vinden. Het is echter geen reden om op een partij te stemmen. Je moet toch maar afwachten welke concrete punten worden uitgevoerd, ik vind de rode draad dan ook veel interessanter.
#NoDAPL
  zondag 1 juli 2012 @ 20:13:44 #45
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113641256
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 20:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet niet wat voor bijbaantjes jij allemaal kan krijgen maar ik ben toch al blij met een nettouurloon van 10 Euro. Dan moet je dus 7 maanden voltijds werken. Niet zo verdiend.
Twee of vier keer 1800 Euro (dichter bij de 1800 dan bij de 1700, zeker na de volgende verhoging) extra zou ik dan ook erg prettig vinden. Het is echter geen reden om op een partij te stemmen. Je moet toch maar afwachten welke concrete punten worden uitgevoerd, ik vind de rode draad dan ook veel interessanter.
Je hebt sowieso een zomervakantie van (eind volgende week) tot begin september waar je echt wel meer kan cashen dan 10. Mik ergens op 15 - 18, excl. vakantiewerk e.d.

Natuurlijk zou een paar keer 1800 euro lekker zijn, maar dat soort cadeautjes nu vragen is niet helemaal reeel.
pi_113641472
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 20:03 schreef GSbrder het volgende:

Maar wel door het "Hoger onderwijs voor velen" gigantisch veel afgestudeerden in kulstudies afleveren. Hier zit het bedrijfsleven niet op te wachten. Het bedrijfsleven heeft meer baat bij vakmensen en ook goede verkopers en jongeren, die hun vreemde talen fatsoenlijk kunnen spreken.
Met de zesjescultuur van tegenwoordig is de talenkennis een ramp
pi_113661576
Ah, het topic over de criminelen die het land draaiende houden. :)
  maandag 2 juli 2012 @ 07:55:27 #48
66825 Reya
Fier Wallon
pi_113661775
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 19:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De rechtvaardiging is dat iemand zonder er iets voor te hebben gedaan ineens een flinke som geld krijgt terwijl een ander zonder dat hij er enige schuld aan heeft niets krijgt of de erfenis zelfs moet weigeren om geen schulden te krijgen.
Een beetje inkomensherverdeling lijkt mij dan niet oneerlijk.
Arme lieden hebben al het voordeel dat ze niet met de schulden van hun ouders worden opgezadeld. Gratis en voor niets.
  maandag 2 juli 2012 @ 11:16:36 #49
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_113664718
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 20:19 schreef paulgo het volgende:

[..]

Maar wel door het "Hoger onderwijs voor velen" gigantisch veel afgestudeerden in kulstudies afleveren. Hier zit het bedrijfsleven niet op te wachten. Het bedrijfsleven heeft meer baat bij vakmensen en ook goede verkopers en jongeren, die hun vreemde talen fatsoenlijk kunnen spreken.
Met de zesjescultuur van tegenwoordig is de talenkennis een ramp
Weg met ons, ons onderwijs is dramatisch!
pi_113664948
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 19:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Verder komt er een hoop vermogen vrij zogauw die ouderen overlijden, ook dat vermogen zou kunnen worden gebruikt om de financiële gevolgen van de vergrijzing op te vangen. Dat kan direct (erfbelasting verhogen, ik heb het zelf trouwens ook eens moeten betalen) en indirect (bij tal van zaken meer kijken naar iemands vermogen).
Mensen die geld hebben moeten (nog zwaarder) gestraft worden? Vermogen wordt al belast en als je (een klein) vermogen hebt kom je al niet meer in aanmerking voor vele regelingen. Als je toch mensen wilt belasten, belast dan juist mensen die zich in de schulden steken in plaats van die mensen juist steeds te belonen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')