FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Motor onderhouden in Vietnam, de huis tuin en keuken tips
rene90vrijdag 29 juni 2012 @ 06:50
Goedemorgen

Ik heb hier een motor staan in Vietnam en het rijdt allemaal prima. Alleen soms zijn er dingen waarvan ik denk.. Moet ik hier iets aan doen qua onderhoud?

Bijvoorbeeld de ketting, die moet wel worden ingevet maar hier hebben ze niks wat erop lijkt. Heeft met een kwastje en wat olie invetten zin?

Zo zijn er wel meer van zulke dingetjes, dus... weten jullie handige dingen die je hier met overal verkrijgbare spullen kan doen dat je motor in een iets betere staat komt en wat langer mee gaat?

Greets.
Rene
Lightning_NLvrijdag 29 juni 2012 @ 07:17
Vietnam... Wat moet je daar dan ook?
Bestel dan gewoon effe via internet. Klaar.
HaerdenCvrijdag 29 juni 2012 @ 07:23
Bij lokale dealer binnen doen ... loempia bestellen en naar de lokale bevolking kijken :)
rene90vrijdag 29 juni 2012 @ 07:38
Ik ben vijf maanden hier aan het reizen. Dus iets bestellen op Internet gaat het hem niet worden. En de simpele dingen als een ketting onderhouden kennen ze hier niet. Is je ketting naar de klote halen ze er een schakel tussenuit en hats klaar.

Dus nogmaals. Heeft het nut om zelf je ketting te smeren? Of met motorolie wat punten wat in te vetten of is gewone olie beter?
SillyWalksvrijdag 29 juni 2012 @ 07:54
Dan maar fietskettingolie gebruiken.

Eventueel kettingzaagolie.
SillyWalksvrijdag 29 juni 2012 @ 07:59
20w/50 zou je wellicht ook wel kunnen gebruiken.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze in Vietnam in motorwinkeltjes geen kettingolie hebben.
rene90vrijdag 29 juni 2012 @ 08:07
Ik zie ze het hier nergens doen. Ze gebruiken gewone olie overal voor haha. Een probleem met een schakelaartje wat stroef liep, gewoon olie erin spuiten onder druk.

Alle kettingen van de motoren hier glimmen ook als een malle.
CafeRokervrijdag 29 juni 2012 @ 08:11
Volgens mij kun je motorolie net zo goed niet doen want dat is direct weg door het rondslingeren. Dan kun je misschien nog beter een of ander voedingsvet zoals geharde palmolie op de kop tikken.
matchlinevrijdag 29 juni 2012 @ 08:17
of boter
JeMoedervrijdag 29 juni 2012 @ 08:37
Varkensreuzel dan?
Sounddragonvrijdag 29 juni 2012 @ 11:20
Je moet olie of vettigheid hebben die een beetje plakt, gewone 20w40 kan ook gewoon, die laat ook een filmlaagje achter :Y
mighty_mytevrijdag 29 juni 2012 @ 11:38
Gewoon wat motorolie, olijfolie, wokolie, wat dan ook.
Alles dat smeert is beter dan niks.
Het houdt vuil en vocht tegen en zorgt dat het soepeler draait.

Een groot deel zul je wel verliezen door het snelle ronddraaien van de ketting, maar er blijft wel degelijk een film achter die de boel beschermt.
rene90vrijdag 29 juni 2012 @ 12:23
Oké thanks. Ga ik dat ik even doen. Helemaal na het zwembad waar ik net in gereden heb. Plassen van 20 cm diep. Als het hier los gaat gaat het goed los..
leeellvrijdag 29 juni 2012 @ 13:03
en lagervet ?
Blue-eyesvrijdag 29 juni 2012 @ 13:29
Naast de ketting zijn er natuurlijk wel meer dingen die regelmatig onderhoud nodig hebben. Olie en oliefilter, remmen, banden en bougies zijn toch wel dingen die je regelmatig moet nakijken en/of vervangen.
mighty_mytevrijdag 29 juni 2012 @ 13:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 13:29 schreef Blue-eyes het volgende:
Naast de ketting zijn er natuurlijk wel meer dingen die regelmatig onderhoud nodig hebben. Olie en oliefilter, remmen, banden en bougies zijn toch wel dingen die je regelmatig moet nakijken en/of vervangen.
Voor die paar maanden hoef je dat echt niet te doen hoor. Zolang er genoeg olie in zit en de motor goed draait is het prima.
Maar wat vet op die ketting doen na 20cm diepe plassen is natuurlijk geen werk.
Blue-eyesvrijdag 29 juni 2012 @ 16:12
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 13:59 schreef mighty_myte het volgende:

[..]

Voor die paar maanden hoef je dat echt niet te doen hoor. Zolang er genoeg olie in zit en de motor goed draait is het prima.
Maar wat vet op die ketting doen na 20cm diepe plassen is natuurlijk geen werk.
Die redenatie klopt als je er zeker van bent dat de motor 100% in orde was toen je hem kocht.
rene90vrijdag 29 juni 2012 @ 18:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:12 schreef Blue-eyes het volgende:

[..]

Die redenatie klopt als je er zeker van bent dat de motor 100% in orde was toen je hem kocht.
En de motoren zijn hier simpelweg nooit 100%. Als er een ongeluk gebeurd hier rijden ze gewoon verder met schade en laten het niet fixen, ook andere zaken vervangen ze pas als het problemen geeft in plaats van preventief.

Maar mijn remmen voor (trommel) ga ik wel nog vervangen. Flesje olie mee voor onderweg en even de ketting smeren. Ook nog een beetje seconde lijm bij de cockpit tegen het trillen en gaan! Eerst Cambodja en dan Vietnam.
Zaiks93vrijdag 29 juni 2012 @ 18:50
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 07:23 schreef HaerdenC het volgende:
Bij lokale dealer binnen doen ... loempia bestellen en naar de lokale bevolking kijken :)
Sorry beetje offtopic: Waarom denkt een gemiddelde Nederlander meteen aan Loempia als ze het land Vietnam horen? Het meest bekende gerecht daar is de Pho noodlesoup :Y
rene90vrijdag 29 juni 2012 @ 18:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:50 schreef Zaiks93 het volgende:

[..]

Sorry beetje offtopic: Waarom denkt een gemiddelde Nederlander meteen aan Loempia als ze het land Vietnam horen? Het meest bekende gerecht daar is de Pho noodlesoup :Y
Dus dat, geen loempia tent nog tegen gekomen hier.
Nemephisvrijdag 29 juni 2012 @ 18:55
quote:
Ook nog een beetje seconde lijm bij de cockpit tegen het trillen en gaan!
Dat trilt waarschijnlijk weer los omdat die lijm hard wordt. Zoek een lijm die flexibel blijft ^O^
rene90vrijdag 29 juni 2012 @ 18:58
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:55 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Dat trilt waarschijnlijk weer los omdat die lijm hard wordt. Zoek een lijm die flexibel blijft ^O^
Ik zal wel opzoek gaan naar ouderwetse bison kit. Die siliconen versie dan, ruikt ook nog eens goed.
Palomarvrijdag 29 juni 2012 @ 20:30
Hebben ze daar dan helemaal geen garages oid? Hoe doet de lokale bevolking dat dan? :P

Verder om je ketting te smeren kun je ong. alles wel gebruiken, zoals al genoemd van boter tot motorolie. Gebruik alleen geen WD40 of andere ontvettende middelen die als smeermiddel worden aangeprezen.
rene90vrijdag 29 juni 2012 @ 20:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 20:30 schreef Palomar het volgende:
Hebben ze daar dan helemaal geen garages oid? Hoe doet de lokale bevolking dat dan? :P

Verder om je ketting te smeren kun je ong. alles wel gebruiken, zoals al genoemd van boter tot motorolie. Gebruik alleen geen WD40 of andere ontvettende middelen die als smeermiddel worden aangeprezen.
haha jawel flink wat. Alleen hoe het hier gaat is nogal anders... fascinerend dat wel. Gewoon wat aankloten in de hoop dat iets werkt haha.
SillyWalkszaterdag 30 juni 2012 @ 15:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:50 schreef Zaiks93 het volgende:

[..]

Waarom denkt een gemiddelde Nederlander meteen aan Loempia als ze het land Vietnam horen?
Goh, hoe zou dat nou komen? Wellicht omdat in heel Nederland stalletjes staan met daarop in koeienletters "VIETNAMESE LOEMPIAS" ?
Zaiks93zaterdag 30 juni 2012 @ 18:39
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 15:41 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Goh, hoe zou dat nou komen? Wellicht omdat in heel Nederland stalletjes staan met daarop in koeienletters "VIETNAMESE LOEMPIAS" ?
Dat is precies wat ik bedoel met Nederlanders. Ze denken al meteen dat het een typische Vietnamees gerecht is, wat dus NIET WAAR IS. Dat is net als een Amerikaan die denkt dat Nederlanders altijd klompen aan hebben en wiet roken. Geloof me, kom eens een keer naar Vietnam en je zult merken dat ze veel betere gerechten hebben en zoals TS al zegt, loempias vindt je bijna nergens, behalve bij de grote steden, maar je komt daar echt niet voor de loempias.

Sorry voor de offtopic nogmaals, maar moest het even duidelijk maken, want ik ben ook in Vietnam geweest :)
SillyWalkszaterdag 30 juni 2012 @ 23:45
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 18:39 schreef Zaiks93 het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik bedoel met Nederlanders. Ze denken al meteen dat het een typische Vietnamees gerecht is, wat dus NIET WAAR IS. Dat is net als een Amerikaan die denkt dat Nederlanders altijd klompen aan hebben en wiet roken. Geloof me, kom eens een keer naar Vietnam en je zult merken dat ze veel betere gerechten hebben en zoals TS al zegt, loempias vindt je bijna nergens, behalve bij de grote steden, maar je komt daar echt niet voor de loempias.

Sorry voor de offtopic nogmaals, maar moest het even duidelijk maken, want ik ben ook in Vietnam geweest :)
Jaja, je bent buiten Nederland geweest, en nu zijn alle Nederlanders achterlijk.

Kerel, ik wilde alleen even uitleggen WAAROM Nederlanders denken dat je in Vietnam overal loempia's hebt: omdat er dus OVERAL in Nederland kraampjes zijn waarop in koeienletters staat VIETNAMESE LOEMPIA'S. Verder komen Nederlanders niet in aanraking met Vietnamees eten. Je kan ze dus niet veel kwalijk nemen.
Zaiks93zondag 1 juli 2012 @ 00:24
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 23:45 schreef SillyWalks het volgende:
Jaja, je bent buiten Nederland geweest, en nu zijn alle Nederlanders achterlijk.
Hoor je mij dat zeggen??
Nederlanders horen alleen 1 ding over Vietnam en dat zijn die loempia kraampjes en denken meteen dat ze daar veel loempias eten. Ik zeg alleen dat Nederlanders wel eens wat meer in hun cultuur mogen verdiepen.
De Vietnamese loempia is ontstaan door bootvluchtingen die naar Nederland zijn gegaan. Oorspronkelijk is het een Chinees gerecht.
quote:
Kerel, ik wilde alleen even uitleggen WAAROM Nederlanders denken dat je in Vietnam overal loempia's hebt: omdat er dus OVERAL in Nederland kraampjes zijn waarop in koeienletters staat VIETNAMESE LOEMPIA'S.
Ja, kerel en ik leg JOU uit dat Vietnam veel meer is dan alleen loempias,
is dat soms niet een goed advies voor je? :')
quote:
Verder komen Nederlanders niet in aanraking met Vietnamees eten. Je kan ze dus niet veel kwalijk nemen.
Vietnamese restaurants bestaan al een tijdje in Nederland tegenwoordig. Kijk maar in Vlaardingen en in Utrecht bijvoorbeeld.
2cvzondag 1 juli 2012 @ 00:41
Een topic over loempia's in PTA. Bijzonder :D
Zaiks93zondag 1 juli 2012 @ 00:43
quote:
10s.gif Op zondag 1 juli 2012 00:41 schreef 2cv het volgende:
Een topic over loempia's in PTA. Bijzonder :D
Sorry daarvoor, ik moest het even kwijt :')
rene90zondag 1 juli 2012 @ 01:51
Kan ik met loempia's ook mijn motor onderhouden?

Vandaag ga ik beginnen aan de trip. Wat basis gereedschap mee en een Flesje olie. Verder nog wat touw en fietsbanden die ideaal zijn om dingen vast te maken.
Erasmozondag 1 juli 2012 @ 09:17
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 01:51 schreef rene90 het volgende:
Kan ik met loempia's ook mijn motor onderhouden?

Vandaag ga ik beginnen aan de trip. Wat basis gereedschap mee en een Flesje olie. Verder nog wat touw en fietsbanden die ideaal zijn om dingen vast te maken.
Wel de olie waarin je ze frituurt. Ik zou ook nog een beetje ducktape meenemen.
weerstandjezondag 1 juli 2012 @ 09:44
Ducktape, tyraps en een waterpomptang kom je een heel eind mee :Y
rene90zondag 1 juli 2012 @ 11:35
Ducktape heb ik nog naar gezocht maar helaas niet kunnen vinden. We zijn inmiddels al weer een eind onderweg richting de grens :)

Alles gaat nog voorspoedig
2cvzondag 1 juli 2012 @ 14:27
Geen lijm/solutie meegenomen om lekke banden weer een beetje dicht te maken ?
Erasmozondag 1 juli 2012 @ 14:35
Dat kunnen ze daar in die kleine garages langs de weg die je om de 100 meter ziet ook wel doen.
2cvzondag 1 juli 2012 @ 14:43
Ik stel mij voor dat TS ook wel eens stukken door de bergen moet over een weg van 2,5 meter breed waarbij je links recht naar beneden kan kijken om neergestorte auto's te 'bewonderen' en rechts omhoog de onderkant van plantenspul wat tegen de bergwand aangegroeid zit.

Of omgekeerd uiteraard :P
Henkerbedenkerzondag 1 juli 2012 @ 14:57
Wat rij je eigenlijk?
rene90zondag 1 juli 2012 @ 16:13
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 14:43 schreef 2cv het volgende:
Ik stel mij voor dat TS ook wel eens stukken door de bergen moet over een weg van 2,5 meter breed waarbij je links recht naar beneden kan kijken om neergestorte auto's te 'bewonderen' en rechts omhoog de onderkant van plantenspul wat tegen de bergwand aangegroeid zit.

Of omgekeerd uiteraard :P
Dat komt zeker voor. Ik ben nu in Mekong Delta en daar heb je bruggetjes die zo stijl zijn dat je niet kan stoppen want je hebt geen ruimte om je voet neer te zetten.

Verder rij ik een Honda win 107cc. Prima ding en zeker omdat ze alles onderweg wel kunnen maken.
2cvzondag 1 juli 2012 @ 16:43
Oh, die 2,5 meter was dus nog optimistisch :P
SillyWalksmaandag 2 juli 2012 @ 03:53
quote:
0s.gif Op zondag 1 juli 2012 00:24 schreef Zaiks93 het volgende:

[..]

Hoor je mij dat zeggen??
Dat straalt je reactie uit: "Dat is precies wat ik bedoel met Nederlanders".

quote:
Nederlanders horen alleen 1 ding over Vietnam en dat zijn die loempia kraampjes en denken meteen dat ze daar veel loempias eten. Ik zeg alleen dat Nederlanders wel eens wat meer in hun cultuur mogen verdiepen.
Alleen omdat JIJ in Vietnam bent geweest, moet iedereen zich maar ineens in Vietnam verdiepen.

quote:
De Vietnamese loempia is ontstaan door bootvluchtingen die naar Nederland zijn gegaan. Oorspronkelijk is het een Chinees gerecht.
Ja, dat hoef je mij niet uit te leggen.

quote:
Ja, kerel en ik leg JOU uit dat Vietnam veel meer is dan alleen loempias,
is dat soms niet een goed advies voor je? :')
Je hoeft mij niets uit te leggen over de ins en outs van Vietnam.

quote:
Vietnamese restaurants bestaan al een tijdje in Nederland tegenwoordig. Kijk maar in Vlaardingen en in Utrecht bijvoorbeeld.
Ja, en? Hier in Amsterdam stikt het van de Vietnamese restaurants. Nu moet iedereen ineens weten dat ze in Vietnam pho soep eten?? Nou en?!

Niet zo hooghartig doen omdat je ook eens een keer buiten de deur bent geweest.
mighty_mytemaandag 2 juli 2012 @ 04:55
zoeen?

26734.jpg
rene90maandag 2 juli 2012 @ 05:26
quote:
14s.gif Op maandag 2 juli 2012 04:55 schreef mighty_myte het volgende:
zoeen?

[ afbeelding ]
Ja zo één is het. Iets andere kleurstelling maar verder hetzelfde.
SillyWalksmaandag 2 juli 2012 @ 06:38
Heb je hem gekocht of gehuurd? Wat kost dat?
rene90maandag 2 juli 2012 @ 07:08
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 06:38 schreef SillyWalks het volgende:
Heb je hem gekocht of gehuurd? Wat kost dat?
Gekocht voor 175 euro inclusief twee goede helmen. Dus best prima voor die prijs. Als je iets moet huren is het al lastiger omdat ik in Hanoi wil eindigen. En nu als hij kapot gaat is het niet een groot punt dat je gezeik hebt met de verhuurder.
Annemaandag 2 juli 2012 @ 08:44
Kan die flauweCUL-discussie over loempia's nu trouwens stoppen? Dit is PTA.
Bij voorbaat dank.

Reneetje, succes en plezier daar :) !
rene90maandag 2 juli 2012 @ 13:49
Thanks Anne, wel een wereld van verschil een fazer 600cc vs. een 107cc motortje.

Vandaag trilde er wat, bleek een moertje bij de uitlaat was los geraakt. Ook de banden gelijk opgepompt en waar we in Nederland precies weten hoeveel bar er in je voor/achterwiel gaat is het hier gewoon de compressor erop voor een paar seconden en klaar. _O-
HaerdenCmaandag 2 juli 2012 @ 14:14
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:54 schreef rene90 het volgende:

[..]

Dus dat, geen loempia tent nog tegen gekomen hier.
Waarom denkt de gemiddelde gebruiker dat een fok user een Nederlander is? ... Ik ben nl een Belg :'-)
Zaiks93maandag 2 juli 2012 @ 14:28
- weg -

[ Bericht 15% gewijzigd door Anne op 02-07-2012 14:49:17 ]
RemcoDelftdinsdag 3 juli 2012 @ 21:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 07:38 schreef rene90 het volgende:
En de simpele dingen als een ketting onderhouden kennen ze hier niet. Is je ketting naar de klote halen ze er een schakel tussenuit en hats klaar.
Ik verbaas me er serieus over! Aan de andere kant is dat net zoals veel Nederlanders met hun fietsketting omgaan...

quote:
Dus nogmaals. Heeft het nut om zelf je ketting te smeren? Of met motorolie wat punten wat in te vetten of is gewone olie beter?
Ja! Ik smeer m'n (motor)ketting sinds-ie erop zit met kettingzaagolie, en met amper spannen gaat-ie al aanzienlijk langer mee dan de vorige ketting (met dure spuitbus kettingspray).
Oftewel een flesje kettingzaagolie kopen (ik neem aan dat ze dat daar wel hebben!), injectienaald erbij, en elke 100 km 1 ml aan de binnenkant van de ketting druppelen. Het slingert vanzelf naar buiten. Achterwiel van de grond en even ronddraaien is ideaal. Doe dit met de hand, niet in de versnelling, dat scheelt vingers.
Motorolie is minder geschikt omdat het er snel af vliegt en dan op je band zit.

Voor je eigen veiligheid heel BRAVOK af en toe nalopen kan natuurlijk ook geen kwaad.

Volledig offtopic: TOF! Ik heb al meerdere reisverslagen gezien van "motor"reizen door dergelijke landen, altijd leuk leesvoer.
2cvdinsdag 3 juli 2012 @ 23:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 21:46 schreef RemcoDelft het volgende:
BRAVOK
Wut :?
Dubbeldrankdinsdag 3 juli 2012 @ 23:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 23:38 schreef 2cv het volgende:

[..]

Wut :?
Ik ga een gokje doen:

Banden
Remmen
A
Verlichting
Olie
Ketting

Geen idee wat die A moet zijn. :P
1299dinsdag 3 juli 2012 @ 23:53
Accu dan zeker :P
Dimitri_woensdag 4 juli 2012 @ 00:00
TS: Hou je ergens een reisverslag bij? Lijkt me leuk om te lezen!
rene90woensdag 4 juli 2012 @ 16:19
Inmiddels aangekomen in Cambodja. Bij de grens geen gezeik gehad. Ik ga misschien vanavond een wat langer stukje tikken en zal het hier wel neergooien in een spoiler.

Banden en remmen zijn prima, olie ook (heb een half liter Flesje mee), ketting begint slap te raken maar ik red het wel tot Vietnam denk ik wat nog 800 km is ongeveer. Hij is al keer ingekort dus ik vraag me of of ze er nog een keer een schakel tussenuit kunnen halen of dat een hele nieuwe ketting beter is om te doen?
Dit vanwege de kans dat hij anders knapt onderweg?

SPOILER
1 juli zijn we begonnen met de trip naar uiteindelijk Cambodja. Met "we" bedoel ik Van en mezelf. Van is een Vietnamese van 26 die ik hier heb leren kennen tijdens mijn vrijwilligerswerk in Saigon. Zij had het plan om naar Cambodja te gaan... ik de motor.

Dus eerst maar eens door Mekong Delta. Het zuiden van Vietnam wat mooi zou moeten zijn door zijn vele aftakkingen van de Mekong rivier en alle bruggetjes. We vertrokken 1 juli vanuit Saigon om in 170 km naar Can Tho te rijden. Daar hadden we al een mooie plek gevonden bij Mr Hung. Een homestay met vele positieve reviews. Een prima huisje aan de rivier (hoewel het nadeel dan is de boot die om 5.00 langs komt). We zaten midden in een dorpje en toen we een rondje wilde maken met de motor duurde het vijf minuten tot we de weg kwijt waren. En na wat rondvragen kwamen we uiteindelijk weer terug. Daar een cursus loempia's maken gehad en lekker gegeten. Ook kregen we gelijk te maken met het "happy water" van die streek. Een soort sterke tequila in een diepvries zakje. Ze steken er een chopstick door en dat is de manier hoe ze het inschenken. Hoe simpel kan het zijn...

Een dag daarna vertrokken naar Chau Doc met 120 km op de planning. Een prima tocht maar het duurde wel wat langer. We waren al later vertrokken vanwege de regen maar de weg viel tegen. Veel verkeer en drukke steden. De motor hield het nog goed vol, wat kleine dingen met een schroefje dat weg was opeens en zachte banden. Dit even gemaakt bij een bikeshop voor 30 eurocent... fantastisch.

En dan lekker aangekomen in Chau Doc. Een stad vlakbij de grens van Cambodja wat ons doel was. Mooi hotelletje en even wat gegeten met het uitzicht op de floating village. Een plek waardoor veel toeristen hier naartoe komen. Wel een beetje jammer dat ze dan in een 5-sterren hotel zitten met uitzicht op de armoede van het drijvende stadje.

In de ochtend om 9.00 vertrokken voor een lange dag naar Sihanoukville. Uit mijn hoofd was het een lange rit rond de 220 km met als spannend punt de grens tussen Vietnam en Cambodja. Want nergens is te lezen of je een motor die in Vietnam geregistreerd is zomaar het land in mag nemen. Bij de grens werd er niet naar gevraagd, ik heb dan ook bij het gevraagde "vehicle nr/bus" maar niks ingevuld en hier vroegen ze ook verder niet om. Waar dan wel weer naar gevraagd werd was om mijn medische gegevens te zien. Maar na een gezellig praatje was dit ook niet meer nodig.

En ja dan ben je in Cambodja.. Vol gas naar Sihanoukville dus. De highway is over het algemeen goed, soms plekken met gigantische gaten in de weg maar veelal gewoon vol gas richting je plaats van bestemming. In Sihanoukville aangekomen onze plek uiteindelijk gevonden. Lekker aan het strand en morgen dan vertrekken naar Phnom Penh. Met alleen met snelweg moet dat wel snel gaan zou je denken...
AdoraBellewoensdag 4 juli 2012 @ 16:25
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:19 schreef rene90 het volgende:
Inmiddels aangekomen in Cambodja. Bij de grens geen gezeik gehad. Ik ga misschien vanavond een wat langer stukje tikken en zal het hier wel neergooien in een spoiler.

Banden en remmen zijn prima, olie ook (heb een half liter Flesje mee), ketting begint slap te raken maar ik red het wel tot Vietnam denk ik wat nog 800 km is ongeveer. Hij is al keer ingekort dus ik vraag me of of ze er nog een keer een schakel tussenuit kunnen halen of dat een hele nieuwe ketting beter is om te doen?
Dit vanwege de kans dat hij anders knapt onderweg?

SPOILER
1 juli zijn we begonnen met de trip naar uiteindelijk Cambodja. Met "we" bedoel ik Van en mezelf. Van is een Vietnamese van 26 die ik hier heb leren kennen tijdens mijn vrijwilligerswerk in Saigon. Zij had het plan om naar Cambodja te gaan... ik de motor.

Dus eerst maar eens door Mekong Delta. Het zuiden van Vietnam wat mooi zou moeten zijn door zijn vele aftakkingen van de Mekong rivier en alle bruggetjes. We vertrokken 1 juli vanuit Saigon om in 170 km naar Can Tho te rijden. Daar hadden we al een mooie plek gevonden bij Mr Hung. Een homestay met vele positieve reviews. Een prima huisje aan de rivier (hoewel het nadeel dan is de boot die om 5.00 langs komt). We zaten midden in een dorpje en toen we een rondje wilde maken met de motor duurde het vijf minuten tot we de weg kwijt waren. En na wat rondvragen kwamen we uiteindelijk weer terug. Daar een cursus loempia's maken gehad en lekker gegeten. Ook kregen we gelijk te maken met het "happy water" van die streek. Een soort sterke tequila in een diepvries zakje. Ze steken er een chopstick door en dat is de manier hoe ze het inschenken. Hoe simpel kan het zijn...

Een dag daarna vertrokken naar Chau Doc met 120 km op de planning. Een prima tocht maar het duurde wel wat langer. We waren al later vertrokken vanwege de regen maar de weg viel tegen. Veel verkeer en drukke steden. De motor hield het nog goed vol, wat kleine dingen met een schroefje dat weg was opeens en zachte banden. Dit even gemaakt bij een bikeshop voor 30 eurocent... fantastisch.

En dan lekker aangekomen in Chau Doc. Een stad vlakbij de grens van Cambodja wat ons doel was. Mooi hotelletje en even wat gegeten met het uitzicht op de floating village. Een plek waardoor veel toeristen hier naartoe komen. Wel een beetje jammer dat ze dan in een 5-sterren hotel zitten met uitzicht op de armoede van het drijvende stadje.

In de ochtend om 9.00 vertrokken voor een lange dag naar Sihanoukville. Uit mijn hoofd was het een lange rit rond de 220 km met als spannend punt de grens tussen Vietnam en Cambodja. Want nergens is te lezen of je een motor die in Vietnam geregistreerd is zomaar het land in mag nemen. Bij de grens werd er niet naar gevraagd, ik heb dan ook bij het gevraagde "vehicle nr/bus" maar niks ingevuld en hier vroegen ze ook verder niet om. Waar dan wel weer naar gevraagd werd was om mijn medische gegevens te zien. Maar na een gezellig praatje was dit ook niet meer nodig.

En ja dan ben je in Cambodja.. Vol gas naar Sihanoukville dus. De highway is over het algemeen goed, soms plekken met gigantische gaten in de weg maar veelal gewoon vol gas richting je plaats van bestemming. In Sihanoukville aangekomen onze plek uiteindelijk gevonden. Lekker aan het strand en morgen dan vertrekken naar Phnom Penh. Met alleen met snelweg moet dat wel snel gaan zou je denken...
Misschien een domme vraag, maar heeft die motor van zichzelf misschien ook een kettingspanner?
1299woensdag 4 juli 2012 @ 23:34
Bij mijn crosser kan je bij de achterbrug de ketting opspannen..
RemcoDelftdonderdag 5 juli 2012 @ 06:32
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 23:43 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Ik ga een gokje doen:

Banden
Remmen
A
Verlichting
Olie
Ketting

Geen idee wat die A moet zijn. :P
B: banden en brandstof
R: remmen
A: accu
V: verlichting en vering
O: olie
K: ketting en koeling

quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 16:19 schreef rene90 het volgende:
Banden en remmen zijn prima, olie ook (heb een half liter Flesje mee), ketting begint slap te raken maar ik red het wel tot Vietnam denk ik wat nog 800 km is ongeveer. Hij is al keer ingekort dus ik vraag me of of ze er nog een keer een schakel tussenuit kunnen halen of dat een hele nieuwe ketting beter is om te doen?
Dit vanwege de kans dat hij anders knapt onderweg?
De test: hoe ver kan je de ketting aan de achterkant van het tandwiel tillen? Bij een nieuwe ketting horen waarschijnlijk ook nieuwe tandwielen. En als je dat wilt doen, doe het dan meteen, daar heb je dan al die tijd plezier van.

[ Bericht 14% gewijzigd door RemcoDelft op 05-07-2012 06:37:38 ]
Tankiejdonderdag 5 juli 2012 @ 09:02
Ik dacht al, waarom was Rene niet mee met de newbierit terwijl hij er zelf over was begonnen vorig jaar :+
Maar je bent dus heul ergens anders aan het rijden, tof! :D

quote:
10s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 23:43 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Ik ga een gokje doen:

Banden
Remmen
A
Verlichting
Olie
Ketting

Geen idee wat die A moet zijn. :P
A = accu en/of aandrijving :)

Overigens wordt BORVAS ook wel gebruikt:
Banden
Olie
Remmen
Verlichting en vering
Aandrijving, algemeen (verschilt per motor; koeling, vreemde geluiden, beschadigingen) en accu
Spiegels
rene90donderdag 5 juli 2012 @ 13:27
De ketting kan ik nog opspannen. Alleen hij is dus al een keer volledig opgespannen, daarna een paar schakels ertussen uit en nu kan ik hem wel weer opspannen maar trekt die ketting dat wel?
Marvelousvrijdag 13 juli 2012 @ 15:28
Misschien een rare vraag.. Maar als je 175 euro uit geeft aan een motor voor de reis...

Dan kan je toch ook even langs de weg stoppen bij een monteur (die zie je daar overal). Mijn ervaringen daar zijn goed, voor 50 cent of een euro gaan ze een uur sleutelen!

Geef je hem een euro fooi, dan loopt hij je hele motor langs
SunTzuvrijdag 13 juli 2012 @ 15:39
Als je in Quy Nhon, Nha Trang of Hanoi komt ken ik wel wat monteurs. In Hanoi ken ik ook wel iemand die de motor waarschijnlijk van je wil overkopen.
Shispeedvrijdag 13 juli 2012 @ 17:27
ga anders naar een botenzaak (die hebben ze genoeg in vietnam) voor een koker schroefasvet. dat is heel erg dik waardoor je maar heel soms hoeft te smeren (een keer in de maand/2 maanden oid). toch maakt het je ketting een stuk soepeler wat veel lekkerder rijd en hij slijt veel minder hard.

als je eerst je ketting even warm rijd krijg je het er makkelijk op met een kwast of gewoon met je vingers :)
2cvzaterdag 14 juli 2012 @ 00:15
Zou het ook een idee zijn om hard frituurvet (of iets dergelijks) te smelten en daar je ketting in te doen zodat het vet overal in/tussen komt. Vervolgens het vet af laten koelen en vlak voor het helemaal gestold is de ketting weer uit het vet halen (en monteren).
Ferzaterdag 14 juli 2012 @ 00:30
Zou dat niet te snel verbranden?
2cvzaterdag 14 juli 2012 @ 00:37
Zo heet wordt een ketting toch niet ?
densmeezaterdag 14 juli 2012 @ 00:42
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:15 schreef 2cv het volgende:
Zou het ook een idee zijn om hard frituurvet (of iets dergelijks) te smelten en daar je ketting in te doen zodat het vet overal in/tussen komt. Vervolgens het vet af laten koelen en vlak voor het helemaal gestold is de ketting weer uit het vet halen (en monteren).
is goed voor de O-ringen inderdaad
rene90zaterdag 14 juli 2012 @ 04:06
Inmiddels ben ik al wat meer ervaren en heb mijn vaste garage in Saigon. Prima dus? Ik weet nu ook via iemand de Vietnamese woorden en alle getallen dus prijzen vragen etc is makkelijk nu.

Ook in Cambodja is het gelukt. Soms wel flink met je hoofd schudden als je de ketting wilt smeren en hij begint de ketting eraf te halen...
RemcoDelftzaterdag 14 juli 2012 @ 08:40
Schroefasvet en frituurvet is niet geschikt voor een ketting, hoe verzinnen ze het :O

@Rene: waarom smeer je de ketting niet zelf?
rene90zaterdag 14 juli 2012 @ 09:06
Omdat het niet ideaal is een bus spul zelf mee te slepen overal naartoe. Nu weet ik hoe je het moet regelen en bij mijn vaste plek betaal ik er niet meer voor dus ideaal.
RemcoDelftzaterdag 14 juli 2012 @ 10:45
Ik heb altijd een injectienaald olie bij me. Supercompact :)
2cvzondag 15 juli 2012 @ 00:18
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 08:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Schroefasvet en frituurvet is niet geschikt voor een ketting, hoe verzinnen ze het :O

@Rene: waarom smeer je de ketting niet zelf?
Heb je de OP wel gelezen ?
rene90maandag 16 juli 2012 @ 19:17
Dit topic maar even sluiten met een knaller. Want dat is gebeurd de 12e. We reden alweer van Cambodja terug naar Saigon toen opeens de voorband knalde. Ze hebben hier nog gewoon binnen banden dus tja.. Niet te houden dus onderuit met 50-60 km/h ongeveer.

Flinke schaafwond op mijn onderarm aan overgehouden en wat andere schaafwonden en blauwe plekken. Motor was nog redelijk heel. Een slag in het wiel en de hele voorkant lag eraf. Bij een zaakje daar de motor rijdend laten maken voor 3 dollar door de remhendel te laten werken als koppeling et cetera.
Gelijk daar maar de wonden ontsmet en verbonden want we moesten nog 1.5 uur naar Saigon.

Twee dagen erna een poging gedaan de motor te laten maken. Dus wij naar de motoronderdelen markt in Chinatown. Ze hadden daar alles en voor 30 euro had ik een nieuw contactslot, spiegel, twee hendels, linker console bij de hendel en rechts, koplamp, middenconsole met km kabel en een knipperlicht. Dit werd allemaal gemaakt en vandaag de motor verkocht met 25 euro verlies. (reparatie kosten niet meegerekend)

Dus goed afgelopen, als ik wilde kon ik wel mee voor de motor krijgen maar aangezien ik morgen een vlucht heb zou het opslaan in een garage ook geld kosten. Dus... het avontuur is afgelopen.
Ik zou te weinig tijd hebben omdat ik mijn wonden beter wilde laten helen als ik op de motor zou gaan en dan moest ik gaan haasten.

De dokters hier is weer een ander verhaal...
2cvmaandag 16 juli 2012 @ 21:11
Dus nu komt er ergens een topic waarin je vraagt om medische huis tuin en keuken tips ? Hoe spalk je een op 4 plaatsen gebroken rug en hoe kan je het beste zand uit bloed zeven om het terug te gieten in de eigenaar _O-
rene90dinsdag 17 juli 2012 @ 02:32
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:11 schreef 2cv het volgende:
Dus nu komt er ergens een topic waarin je vraagt om medische huis tuin en keuken tips ? Hoe spalk je een op 4 plaatsen gebroken rug en hoe kan je het beste zand uit bloed zeven om het terug te gieten in de eigenaar _O-
Haha nee dat is allemaal al geregeld en rond. _O-