rene90 | vrijdag 29 juni 2012 @ 06:50 |
Goedemorgen Ik heb hier een motor staan in Vietnam en het rijdt allemaal prima. Alleen soms zijn er dingen waarvan ik denk.. Moet ik hier iets aan doen qua onderhoud? Bijvoorbeeld de ketting, die moet wel worden ingevet maar hier hebben ze niks wat erop lijkt. Heeft met een kwastje en wat olie invetten zin? Zo zijn er wel meer van zulke dingetjes, dus... weten jullie handige dingen die je hier met overal verkrijgbare spullen kan doen dat je motor in een iets betere staat komt en wat langer mee gaat? Greets. Rene | |
Lightning_NL | vrijdag 29 juni 2012 @ 07:17 |
Vietnam... Wat moet je daar dan ook? Bestel dan gewoon effe via internet. Klaar. | |
HaerdenC | vrijdag 29 juni 2012 @ 07:23 |
Bij lokale dealer binnen doen ... loempia bestellen en naar de lokale bevolking kijken ![]() | |
rene90 | vrijdag 29 juni 2012 @ 07:38 |
Ik ben vijf maanden hier aan het reizen. Dus iets bestellen op Internet gaat het hem niet worden. En de simpele dingen als een ketting onderhouden kennen ze hier niet. Is je ketting naar de klote halen ze er een schakel tussenuit en hats klaar. Dus nogmaals. Heeft het nut om zelf je ketting te smeren? Of met motorolie wat punten wat in te vetten of is gewone olie beter? | |
SillyWalks | vrijdag 29 juni 2012 @ 07:54 |
Dan maar fietskettingolie gebruiken. Eventueel kettingzaagolie. | |
SillyWalks | vrijdag 29 juni 2012 @ 07:59 |
20w/50 zou je wellicht ook wel kunnen gebruiken. Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze in Vietnam in motorwinkeltjes geen kettingolie hebben. | |
rene90 | vrijdag 29 juni 2012 @ 08:07 |
Ik zie ze het hier nergens doen. Ze gebruiken gewone olie overal voor haha. Een probleem met een schakelaartje wat stroef liep, gewoon olie erin spuiten onder druk. Alle kettingen van de motoren hier glimmen ook als een malle. | |
CafeRoker | vrijdag 29 juni 2012 @ 08:11 |
Volgens mij kun je motorolie net zo goed niet doen want dat is direct weg door het rondslingeren. Dan kun je misschien nog beter een of ander voedingsvet zoals geharde palmolie op de kop tikken. | |
matchline | vrijdag 29 juni 2012 @ 08:17 |
of boter | |
JeMoeder | vrijdag 29 juni 2012 @ 08:37 |
Varkensreuzel dan? | |
Sounddragon | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:20 |
Je moet olie of vettigheid hebben die een beetje plakt, gewone 20w40 kan ook gewoon, die laat ook een filmlaagje achter ![]() | |
mighty_myte | vrijdag 29 juni 2012 @ 11:38 |
Gewoon wat motorolie, olijfolie, wokolie, wat dan ook. Alles dat smeert is beter dan niks. Het houdt vuil en vocht tegen en zorgt dat het soepeler draait. Een groot deel zul je wel verliezen door het snelle ronddraaien van de ketting, maar er blijft wel degelijk een film achter die de boel beschermt. | |
rene90 | vrijdag 29 juni 2012 @ 12:23 |
Oké thanks. Ga ik dat ik even doen. Helemaal na het zwembad waar ik net in gereden heb. Plassen van 20 cm diep. Als het hier los gaat gaat het goed los.. | |
leeell | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:03 |
en lagervet ? | |
Blue-eyes | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:29 |
Naast de ketting zijn er natuurlijk wel meer dingen die regelmatig onderhoud nodig hebben. Olie en oliefilter, remmen, banden en bougies zijn toch wel dingen die je regelmatig moet nakijken en/of vervangen. | |
mighty_myte | vrijdag 29 juni 2012 @ 13:59 |
Voor die paar maanden hoef je dat echt niet te doen hoor. Zolang er genoeg olie in zit en de motor goed draait is het prima. Maar wat vet op die ketting doen na 20cm diepe plassen is natuurlijk geen werk. | |
Blue-eyes | vrijdag 29 juni 2012 @ 16:12 |
Die redenatie klopt als je er zeker van bent dat de motor 100% in orde was toen je hem kocht. | |
rene90 | vrijdag 29 juni 2012 @ 18:46 |
En de motoren zijn hier simpelweg nooit 100%. Als er een ongeluk gebeurd hier rijden ze gewoon verder met schade en laten het niet fixen, ook andere zaken vervangen ze pas als het problemen geeft in plaats van preventief. Maar mijn remmen voor (trommel) ga ik wel nog vervangen. Flesje olie mee voor onderweg en even de ketting smeren. Ook nog een beetje seconde lijm bij de cockpit tegen het trillen en gaan! Eerst Cambodja en dan Vietnam. | |
Zaiks93 | vrijdag 29 juni 2012 @ 18:50 |
Sorry beetje offtopic: Waarom denkt een gemiddelde Nederlander meteen aan Loempia als ze het land Vietnam horen? Het meest bekende gerecht daar is de Pho noodlesoup ![]() | |
rene90 | vrijdag 29 juni 2012 @ 18:54 |
Dus dat, geen loempia tent nog tegen gekomen hier. | |
Nemephis | vrijdag 29 juni 2012 @ 18:55 |
Dat trilt waarschijnlijk weer los omdat die lijm hard wordt. Zoek een lijm die flexibel blijft ![]() | |
rene90 | vrijdag 29 juni 2012 @ 18:58 |
Ik zal wel opzoek gaan naar ouderwetse bison kit. Die siliconen versie dan, ruikt ook nog eens goed. | |
Palomar | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:30 |
Hebben ze daar dan helemaal geen garages oid? Hoe doet de lokale bevolking dat dan? ![]() Verder om je ketting te smeren kun je ong. alles wel gebruiken, zoals al genoemd van boter tot motorolie. Gebruik alleen geen WD40 of andere ontvettende middelen die als smeermiddel worden aangeprezen. | |
rene90 | vrijdag 29 juni 2012 @ 20:34 |
haha jawel flink wat. Alleen hoe het hier gaat is nogal anders... fascinerend dat wel. Gewoon wat aankloten in de hoop dat iets werkt haha. | |
SillyWalks | zaterdag 30 juni 2012 @ 15:41 |
Goh, hoe zou dat nou komen? Wellicht omdat in heel Nederland stalletjes staan met daarop in koeienletters "VIETNAMESE LOEMPIAS" ? | |
Zaiks93 | zaterdag 30 juni 2012 @ 18:39 |
Dat is precies wat ik bedoel met Nederlanders. Ze denken al meteen dat het een typische Vietnamees gerecht is, wat dus NIET WAAR IS. Dat is net als een Amerikaan die denkt dat Nederlanders altijd klompen aan hebben en wiet roken. Geloof me, kom eens een keer naar Vietnam en je zult merken dat ze veel betere gerechten hebben en zoals TS al zegt, loempias vindt je bijna nergens, behalve bij de grote steden, maar je komt daar echt niet voor de loempias. Sorry voor de offtopic nogmaals, maar moest het even duidelijk maken, want ik ben ook in Vietnam geweest ![]() | |
SillyWalks | zaterdag 30 juni 2012 @ 23:45 |
Jaja, je bent buiten Nederland geweest, en nu zijn alle Nederlanders achterlijk. Kerel, ik wilde alleen even uitleggen WAAROM Nederlanders denken dat je in Vietnam overal loempia's hebt: omdat er dus OVERAL in Nederland kraampjes zijn waarop in koeienletters staat VIETNAMESE LOEMPIA'S. Verder komen Nederlanders niet in aanraking met Vietnamees eten. Je kan ze dus niet veel kwalijk nemen. | |
Zaiks93 | zondag 1 juli 2012 @ 00:24 |
Hoor je mij dat zeggen?? Nederlanders horen alleen 1 ding over Vietnam en dat zijn die loempia kraampjes en denken meteen dat ze daar veel loempias eten. Ik zeg alleen dat Nederlanders wel eens wat meer in hun cultuur mogen verdiepen. De Vietnamese loempia is ontstaan door bootvluchtingen die naar Nederland zijn gegaan. Oorspronkelijk is het een Chinees gerecht. Ja, kerel en ik leg JOU uit dat Vietnam veel meer is dan alleen loempias, is dat soms niet een goed advies voor je? ![]() Vietnamese restaurants bestaan al een tijdje in Nederland tegenwoordig. Kijk maar in Vlaardingen en in Utrecht bijvoorbeeld. | |
2cv | zondag 1 juli 2012 @ 00:41 |
Een topic over loempia's in PTA. Bijzonder ![]() | |
Zaiks93 | zondag 1 juli 2012 @ 00:43 |
Sorry daarvoor, ik moest het even kwijt ![]() | |
rene90 | zondag 1 juli 2012 @ 01:51 |
Kan ik met loempia's ook mijn motor onderhouden? Vandaag ga ik beginnen aan de trip. Wat basis gereedschap mee en een Flesje olie. Verder nog wat touw en fietsbanden die ideaal zijn om dingen vast te maken. | |
Erasmo | zondag 1 juli 2012 @ 09:17 |
Wel de olie waarin je ze frituurt. Ik zou ook nog een beetje ducktape meenemen. | |
weerstandje | zondag 1 juli 2012 @ 09:44 |
Ducktape, tyraps en een waterpomptang kom je een heel eind mee ![]() | |
rene90 | zondag 1 juli 2012 @ 11:35 |
Ducktape heb ik nog naar gezocht maar helaas niet kunnen vinden. We zijn inmiddels al weer een eind onderweg richting de grens ![]() Alles gaat nog voorspoedig | |
2cv | zondag 1 juli 2012 @ 14:27 |
Geen lijm/solutie meegenomen om lekke banden weer een beetje dicht te maken ? | |
Erasmo | zondag 1 juli 2012 @ 14:35 |
Dat kunnen ze daar in die kleine garages langs de weg die je om de 100 meter ziet ook wel doen. | |
2cv | zondag 1 juli 2012 @ 14:43 |
Ik stel mij voor dat TS ook wel eens stukken door de bergen moet over een weg van 2,5 meter breed waarbij je links recht naar beneden kan kijken om neergestorte auto's te 'bewonderen' en rechts omhoog de onderkant van plantenspul wat tegen de bergwand aangegroeid zit. Of omgekeerd uiteraard ![]() | |
Henkerbedenker | zondag 1 juli 2012 @ 14:57 |
Wat rij je eigenlijk? | |
rene90 | zondag 1 juli 2012 @ 16:13 |
Dat komt zeker voor. Ik ben nu in Mekong Delta en daar heb je bruggetjes die zo stijl zijn dat je niet kan stoppen want je hebt geen ruimte om je voet neer te zetten. Verder rij ik een Honda win 107cc. Prima ding en zeker omdat ze alles onderweg wel kunnen maken. | |
2cv | zondag 1 juli 2012 @ 16:43 |
Oh, die 2,5 meter was dus nog optimistisch ![]() | |
SillyWalks | maandag 2 juli 2012 @ 03:53 |
Dat straalt je reactie uit: "Dat is precies wat ik bedoel met Nederlanders". Alleen omdat JIJ in Vietnam bent geweest, moet iedereen zich maar ineens in Vietnam verdiepen. Ja, dat hoef je mij niet uit te leggen. Je hoeft mij niets uit te leggen over de ins en outs van Vietnam. Ja, en? Hier in Amsterdam stikt het van de Vietnamese restaurants. Nu moet iedereen ineens weten dat ze in Vietnam pho soep eten?? Nou en?! Niet zo hooghartig doen omdat je ook eens een keer buiten de deur bent geweest. | |
mighty_myte | maandag 2 juli 2012 @ 04:55 |
zoeen?![]() | |
rene90 | maandag 2 juli 2012 @ 05:26 |
Ja zo één is het. Iets andere kleurstelling maar verder hetzelfde. | |
SillyWalks | maandag 2 juli 2012 @ 06:38 |
Heb je hem gekocht of gehuurd? Wat kost dat? | |
rene90 | maandag 2 juli 2012 @ 07:08 |
Gekocht voor 175 euro inclusief twee goede helmen. Dus best prima voor die prijs. Als je iets moet huren is het al lastiger omdat ik in Hanoi wil eindigen. En nu als hij kapot gaat is het niet een groot punt dat je gezeik hebt met de verhuurder. | |
Anne | maandag 2 juli 2012 @ 08:44 |
Kan die flauweCUL-discussie over loempia's nu trouwens stoppen? Dit is PTA. Bij voorbaat dank. Reneetje, succes en plezier daar ![]() | |
rene90 | maandag 2 juli 2012 @ 13:49 |
Thanks Anne, wel een wereld van verschil een fazer 600cc vs. een 107cc motortje. Vandaag trilde er wat, bleek een moertje bij de uitlaat was los geraakt. Ook de banden gelijk opgepompt en waar we in Nederland precies weten hoeveel bar er in je voor/achterwiel gaat is het hier gewoon de compressor erop voor een paar seconden en klaar. ![]() | |
HaerdenC | maandag 2 juli 2012 @ 14:14 |
Waarom denkt de gemiddelde gebruiker dat een fok user een Nederlander is? ... Ik ben nl een Belg :'-) | |
Zaiks93 | maandag 2 juli 2012 @ 14:28 |
- weg - [ Bericht 15% gewijzigd door Anne op 02-07-2012 14:49:17 ] | |
RemcoDelft | dinsdag 3 juli 2012 @ 21:46 |
Ik verbaas me er serieus over! Aan de andere kant is dat net zoals veel Nederlanders met hun fietsketting omgaan... Ja! Ik smeer m'n (motor)ketting sinds-ie erop zit met kettingzaagolie, en met amper spannen gaat-ie al aanzienlijk langer mee dan de vorige ketting (met dure spuitbus kettingspray). Oftewel een flesje kettingzaagolie kopen (ik neem aan dat ze dat daar wel hebben!), injectienaald erbij, en elke 100 km 1 ml aan de binnenkant van de ketting druppelen. Het slingert vanzelf naar buiten. Achterwiel van de grond en even ronddraaien is ideaal. Doe dit met de hand, niet in de versnelling, dat scheelt vingers. Motorolie is minder geschikt omdat het er snel af vliegt en dan op je band zit. Voor je eigen veiligheid heel BRAVOK af en toe nalopen kan natuurlijk ook geen kwaad. Volledig offtopic: TOF! Ik heb al meerdere reisverslagen gezien van "motor"reizen door dergelijke landen, altijd leuk leesvoer. | |
2cv | dinsdag 3 juli 2012 @ 23:38 |
Wut ![]() | |
Dubbeldrank | dinsdag 3 juli 2012 @ 23:43 |
Ik ga een gokje doen: Banden Remmen A Verlichting Olie Ketting Geen idee wat die A moet zijn. ![]() | |
1299 | dinsdag 3 juli 2012 @ 23:53 |
Accu dan zeker ![]() | |
Dimitri_ | woensdag 4 juli 2012 @ 00:00 |
TS: Hou je ergens een reisverslag bij? Lijkt me leuk om te lezen! | |
rene90 | woensdag 4 juli 2012 @ 16:19 |
Inmiddels aangekomen in Cambodja. Bij de grens geen gezeik gehad. Ik ga misschien vanavond een wat langer stukje tikken en zal het hier wel neergooien in een spoiler. Banden en remmen zijn prima, olie ook (heb een half liter Flesje mee), ketting begint slap te raken maar ik red het wel tot Vietnam denk ik wat nog 800 km is ongeveer. Hij is al keer ingekort dus ik vraag me of of ze er nog een keer een schakel tussenuit kunnen halen of dat een hele nieuwe ketting beter is om te doen? Dit vanwege de kans dat hij anders knapt onderweg?
| |
AdoraBelle | woensdag 4 juli 2012 @ 16:25 |
Misschien een domme vraag, maar heeft die motor van zichzelf misschien ook een kettingspanner? | |
1299 | woensdag 4 juli 2012 @ 23:34 |
Bij mijn crosser kan je bij de achterbrug de ketting opspannen.. | |
RemcoDelft | donderdag 5 juli 2012 @ 06:32 |
B: banden en brandstof R: remmen A: accu V: verlichting en vering O: olie K: ketting en koeling De test: hoe ver kan je de ketting aan de achterkant van het tandwiel tillen? Bij een nieuwe ketting horen waarschijnlijk ook nieuwe tandwielen. En als je dat wilt doen, doe het dan meteen, daar heb je dan al die tijd plezier van. [ Bericht 14% gewijzigd door RemcoDelft op 05-07-2012 06:37:38 ] | |
Tankiej | donderdag 5 juli 2012 @ 09:02 |
Ik dacht al, waarom was Rene niet mee met de newbierit terwijl hij er zelf over was begonnen vorig jaar ![]() Maar je bent dus heul ergens anders aan het rijden, tof! ![]() A = accu en/of aandrijving ![]() Overigens wordt BORVAS ook wel gebruikt: Banden Olie Remmen Verlichting en vering Aandrijving, algemeen (verschilt per motor; koeling, vreemde geluiden, beschadigingen) en accu Spiegels | |
rene90 | donderdag 5 juli 2012 @ 13:27 |
De ketting kan ik nog opspannen. Alleen hij is dus al een keer volledig opgespannen, daarna een paar schakels ertussen uit en nu kan ik hem wel weer opspannen maar trekt die ketting dat wel? | |
Marvelous | vrijdag 13 juli 2012 @ 15:28 |
Misschien een rare vraag.. Maar als je 175 euro uit geeft aan een motor voor de reis... Dan kan je toch ook even langs de weg stoppen bij een monteur (die zie je daar overal). Mijn ervaringen daar zijn goed, voor 50 cent of een euro gaan ze een uur sleutelen! Geef je hem een euro fooi, dan loopt hij je hele motor langs | |
SunTzu | vrijdag 13 juli 2012 @ 15:39 |
Als je in Quy Nhon, Nha Trang of Hanoi komt ken ik wel wat monteurs. In Hanoi ken ik ook wel iemand die de motor waarschijnlijk van je wil overkopen. | |
Shispeed | vrijdag 13 juli 2012 @ 17:27 |
ga anders naar een botenzaak (die hebben ze genoeg in vietnam) voor een koker schroefasvet. dat is heel erg dik waardoor je maar heel soms hoeft te smeren (een keer in de maand/2 maanden oid). toch maakt het je ketting een stuk soepeler wat veel lekkerder rijd en hij slijt veel minder hard. als je eerst je ketting even warm rijd krijg je het er makkelijk op met een kwast of gewoon met je vingers ![]() | |
2cv | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:15 |
Zou het ook een idee zijn om hard frituurvet (of iets dergelijks) te smelten en daar je ketting in te doen zodat het vet overal in/tussen komt. Vervolgens het vet af laten koelen en vlak voor het helemaal gestold is de ketting weer uit het vet halen (en monteren). | |
Fer | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:30 |
Zou dat niet te snel verbranden? | |
2cv | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:37 |
Zo heet wordt een ketting toch niet ? | |
densmee | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:42 |
is goed voor de O-ringen inderdaad | |
rene90 | zaterdag 14 juli 2012 @ 04:06 |
Inmiddels ben ik al wat meer ervaren en heb mijn vaste garage in Saigon. Prima dus? Ik weet nu ook via iemand de Vietnamese woorden en alle getallen dus prijzen vragen etc is makkelijk nu. Ook in Cambodja is het gelukt. Soms wel flink met je hoofd schudden als je de ketting wilt smeren en hij begint de ketting eraf te halen... | |
RemcoDelft | zaterdag 14 juli 2012 @ 08:40 |
Schroefasvet en frituurvet is niet geschikt voor een ketting, hoe verzinnen ze het ![]() @Rene: waarom smeer je de ketting niet zelf? | |
rene90 | zaterdag 14 juli 2012 @ 09:06 |
Omdat het niet ideaal is een bus spul zelf mee te slepen overal naartoe. Nu weet ik hoe je het moet regelen en bij mijn vaste plek betaal ik er niet meer voor dus ideaal. | |
RemcoDelft | zaterdag 14 juli 2012 @ 10:45 |
Ik heb altijd een injectienaald olie bij me. Supercompact ![]() | |
2cv | zondag 15 juli 2012 @ 00:18 |
Heb je de OP wel gelezen ? | |
rene90 | maandag 16 juli 2012 @ 19:17 |
Dit topic maar even sluiten met een knaller. Want dat is gebeurd de 12e. We reden alweer van Cambodja terug naar Saigon toen opeens de voorband knalde. Ze hebben hier nog gewoon binnen banden dus tja.. Niet te houden dus onderuit met 50-60 km/h ongeveer. Flinke schaafwond op mijn onderarm aan overgehouden en wat andere schaafwonden en blauwe plekken. Motor was nog redelijk heel. Een slag in het wiel en de hele voorkant lag eraf. Bij een zaakje daar de motor rijdend laten maken voor 3 dollar door de remhendel te laten werken als koppeling et cetera. Gelijk daar maar de wonden ontsmet en verbonden want we moesten nog 1.5 uur naar Saigon. Twee dagen erna een poging gedaan de motor te laten maken. Dus wij naar de motoronderdelen markt in Chinatown. Ze hadden daar alles en voor 30 euro had ik een nieuw contactslot, spiegel, twee hendels, linker console bij de hendel en rechts, koplamp, middenconsole met km kabel en een knipperlicht. Dit werd allemaal gemaakt en vandaag de motor verkocht met 25 euro verlies. (reparatie kosten niet meegerekend) Dus goed afgelopen, als ik wilde kon ik wel mee voor de motor krijgen maar aangezien ik morgen een vlucht heb zou het opslaan in een garage ook geld kosten. Dus... het avontuur is afgelopen. Ik zou te weinig tijd hebben omdat ik mijn wonden beter wilde laten helen als ik op de motor zou gaan en dan moest ik gaan haasten. De dokters hier is weer een ander verhaal... | |
2cv | maandag 16 juli 2012 @ 21:11 |
Dus nu komt er ergens een topic waarin je vraagt om medische huis tuin en keuken tips ? Hoe spalk je een op 4 plaatsen gebroken rug en hoe kan je het beste zand uit bloed zeven om het terug te gieten in de eigenaar ![]() | |
rene90 | dinsdag 17 juli 2012 @ 02:32 |
Haha nee dat is allemaal al geregeld en rond. ![]() |