Je stelt:quote:Op vrijdag 29 juni 2012 13:31 schreef wapi het volgende:
[..]
De wiskunde werkt ook zo, hoor. In de wetenschap mag je wel nieuwe axioma's invoeren, maar alleen NA grondige toetsing. Het probleem in de moraliteit is dat morele stellingen niet kunnen getoetst. Je weet simpelweg niet of het gaat werken vóór het al te laat is.
[..]
Juist. Nu zijn we tot de essentie van de zaak geraakt. Dat klopt nu eens volledig. En een nieuw verbod kan je niet invoeren.
Je begreep mijn punt niet zie ikquote:Op vrijdag 29 juni 2012 14:05 schreef wapi het volgende:
[..]
Diegene die met de bruid uit een bepaalde familie wil trouwen, moet zelf maar nagaan wat die familie wil in ruil voor haar toestemming. Dat beslist elke familie voor zich, hoor. Ik bemoei mij daar niet mee.
ok.quote:Voor de gelovigen is dat verboden. Dat wil uiteraard niet zeggen dat er geen gelovigen zijn die dat doen.
Hoezo om er zo snel mogelijk weer een einde aan te maken? Er zijn maar weinig mensen die trouwen met de wens om daar zo snel mogelijk mee te stoppen. Daar zit verder ook geen verschil in tussen gelovigen en niet gelovigen.quote:Het feit dat er geen toestemming moet worden gevraagd aan de familie van de bruid. Bij de goddelozen beslist iedereen maar op eigen houtje om eraan te beginnen en om daar snel weer een einde aan te maken.
Dat is geen chaos. Wat je doet met kinderen na een echtscheiding verschilt per huwelijk.quote:Dat is toch gewoon chaos? Wat doe met kinderen in zo'n situatie?
komt nogal over als een complot-gedachte-redenering..quote:Op vrijdag 29 juni 2012 04:45 schreef wapi het volgende:
Zo staat, bijvoorbeeld, het verbod op polygamie helemaal niet in de bijbel. De werkelijke reden waarom dit verbod werd ingevoerd, kan dus alleen maar op één of andere manier ook te maken hebben met het behoud en de uitbreiding van de macht van de elite.
Je valt in je eigen zwaard.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 12:37 schreef wapi het volgende:
Allemaal conjecture.
[..]
Jouw stelling klinkt als bijgeloof.
Interessant. Hoe verliep dat dan met de kinderen?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 14:40 schreef erodome het volgende:
Hier in west europa werd voor het christendom niet uitgehuwelijkt en ook geen eeuwige trouw beloofd. Handfesting werd traditioneel gedaan voor 1 jaar en 1 dag, daarna kon dat verlengt worden als beide partijen dat wilde(maar ook ontbonden worden als men eerst voor meer ging).
Er heeft niemand de indruk dat de islam op het punt staat te verdwijnen. Betreffende het christendom, gezien het boek grotendeels hetzelfde is dat van de joden -- -- voornamelijk de eerste helft -- en de joden het klaarblijkelijk verder goed uithouden, dan vraag ik mij af wat de verklaring is voor de ineenstorting van het christendom in Europa? Mijn conjecture is dat de ineenstorting van het christendom dan aan de christelijke clerus moet liggen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 13:39 schreef ATON het volgende:
Tja, voor de tijd dat het nog duurt. De islam heeft ook al opsplitsingen en hun ' clerus ' laat ook al te wensen over. Zo gaat dat met godsdiensten.
De ontkerkelijking is het gevolg van de opkomst van het wetenschappelijke wereldbeeld. Ook in Israel zijn de meeste mensen geen gelovige Joden. Het Jodendom is overigens maar een kleine groep. Het Christendom is, gemeten naar het aantal aanhangers, nog steeds de grootste van de wereldreligies. Ook de Islam gaat te maken krijgen met toenemende afvalligheid. Je hebt hier al gemerkt dat je argumenten niet meer overtuigen. Dat is waar de schoen wringt.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:29 schreef wapi het volgende:
[..]
Er heeft niemand de indruk dat de islam op het punt staat te verdwijnen. Betreffende het christendom, gezien het boek grotendeels hetzelfde is dat van de joden -- -- voornamelijk de eerste helft -- en de joden het klaarblijkelijk verder goed uithouden, dan vraag ik mij af wat de verklaring is voor de ineenstorting van het christendom in Europa? Mijn conjecture is dat de ineenstorting van het christendom dan aan de christelijke clerus moet liggen.
Ach, wat betekend enkele honderd jaar ? Niks toch ? Als ze het al zo lang volhouden de mensen wat voor te houden. Maar je kunt gelijk hebben hoor. Ik overschat nog steeds het denkvemogen van de doorsnee plebs.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:29 schreef wapi het volgende:
Er heeft niemand de indruk dat de islam op het punt staat te verdwijnen.
En je vergeet dan nog de Islam nog. Die heeft er nog een deel van het N.T. bijgenomen. En zoals je ook weet, zoveel gelovige joden zijn er ook niet meer om naar huis te schrijven.quote:Betreffende het christendom, gezien het boek grotendeels hetzelfde is dat van de joden -- -- voornamelijk de eerste helft -- en de joden het klaarblijkelijk verder goed uithouden, dan vraag ik mij af wat de verklaring is voor de ineenstorting van het christendom in Europa?
Zeker de oorzaak voor het ontstaan van het protestantisme, maar niet in hoofdzaak. Ik denk eerder dat men in het westen wat meer ontwikkeld is op dat gebied.quote:Mijn conjecture is dat de ineenstorting van het christendom dan aan de christelijke clerus moet liggen.
Kijk, je bent dezelfde mening toegedaan.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:39 schreef deelnemer het volgende:
De ontkerkelijking is het gevolg van de opkomst van het wetenschappelijke wereldbeeld. Ook in Israel zijn de meeste mensen geen gelovige Joden. Het Jodendom is overigens maar een kleine groep. Het Christendom is, gemeten naar het aantal aanhangers, nog steeds de grootste van de wereldreligies. Ook de Islam gaat te maken krijgen met toenemende afvalligheid. Je hebt hier al gemerkt dat je argumenten niet meer overtuigen. Dat is waar de schoen wringt.
De christelijke regels zijn niet zo ingewikkeld, Paulus heeft het gros ervan afgeschaft.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 13:31 schreef wapi het volgende:
[..]
Die definitie zou nochtans een gemakkelijke zaak moeten zijn: Al diegenen die vinden dat ze gebonden zijn door de regels die in de christelijke bijbel staan, zijn christenen. Maar zo werkt het niet, want de christelijke clerus vindt liever zelf wat nieuwe regels uit, schaft er nog wat af ook, enzovoort. De 613 mizvot van het jodendom houden nochtans goed stand, hoor. De koran houdt ook goed stand. De enigen die met dat probleem zitten, zijn de christenen.
Dan is die ontkerkelijking het gevolg van een misvatting. Godsdienst is voornamelijk een stelsel van regels over moraliteit, terwijl wetenschap helemaal geen bijdrage levert aan het vraagstuk van de moraliteit. Het alternatief voor godsdienst als bron voor moraliteit is dus helemaal niet de wetenschap, maar wel de politiek. Dat alternatief wordt echter door de gelovigen verworpen.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:39 schreef deelnemer het volgende:
De ontkerkelijking is het gevolg van de opkomst van het wetenschappelijke wereldbeeld.
Wie kan er nou weten of iemand nog iemand anders lief heeft? Omdat die persoon dat zegt? Morele regels kunnen enkel slaan op extern observeerbaar gedrag; op dingen die je doet. Hoe kan men morele regels maken die betrekking hebben op wat mensen eventueel zouden denken? Die eis is echt niet realistisch.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:57 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Centraal staat dus de eis dat men elkander liefheeft.
De gelovige joden is de snelst groeiende groep in het jodendom. Dat zie je ook in Israel:quote:Op vrijdag 29 juni 2012 17:51 schreef ATON het volgende:
En zoals je ook weet, zoveel gelovige joden zijn er ook niet meer om naar huis te schrijven.
Als jij spreekt over het maken van morele regels denk je weer aan geschreven regels, die je vertellen wat je behoort te doen en te laten, en zoals dat inderdaad gebruikelijk is in de islam.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 19:04 schreef wapi het volgende:
[..]
Wie kan er nou weten of iemand nog iemand anders lief heeft? Omdat die persoon dat zegt? Morele regels kunnen enkel slaan op extern observeerbaar gedrag; op dingen die je doet. Hoe kan men morele regels maken die betrekking hebben op wat mensen eventueel zouden denken? Die eis is echt niet realistisch.
De meeste mensen in een serieuze relatie kunnen dat.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 19:04 schreef wapi het volgende:
[..]
Wie kan er nou weten of iemand nog iemand anders lief heeft?
Godsdienst gaat niet alleen over moraliteit. Het wereldbeeld dat Godsdiensten hebben geformuleerd is achterhaald of overtroffen door meer recente hedendaagse kennis. De moraliteit wordt meer gezien als algemeen menselijk, en ook veranderlijk, met name wordt het steeds mensvriendelijker. Daaraan hebben religieuze stromingen ook bijgedragen, of ze maken deel uit van deze algemene trend.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:59 schreef wapi het volgende:
[..]
Dan is die ontkerkelijking het gevolg van een misvatting. Godsdienst is voornamelijk een stelsel van regels over moraliteit, terwijl wetenschap helemaal geen bijdrage levert aan het vraagstuk van de moraliteit. Het alternatief voor godsdienst als bron voor moraliteit is dus helemaal niet de wetenschap, maar wel de politiek. Dat alternatief wordt echter door de gelovigen verworpen.
Ze krijgen exeptioneel veel kinderen. Dat is tegenwoordig gemakkelijk te winnen. De meeste mensen doen aan gezinsplanning. Het betekent dus niets.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 19:13 schreef wapi het volgende:
[..]
De gelovige joden is de snelst groeiende groep in het jodendom. Dat zie je ook in Israel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Haredi_Judaism
Haredim are currently primarily located in Israel, North America and Western Europe. The population is growing very rapidly, due to high birth rate, and doubles every 12 to 20 years.
Dat is altijd het geval binnen een godsdienst. De niet-gelovige takken sterven min of meer uit, terwijl de gelovige takken sterk groeien.
Ach stop toch met die nonsens. Wat denk je dat we achterlijk zijn of zo ?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 19:13 schreef wapi het volgende:
De gelovige joden is de snelst groeiende groep in het jodendom. Dat zie je ook in Israel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Haredi_Judaism
Haredim are currently primarily located in Israel, North America and Western Europe. The population is growing very rapidly, due to high birth rate, and doubles every 12 to 20 years.
Dat is altijd het geval binnen een godsdienst. De niet-gelovige takken sterven min of meer uit, terwijl de gelovige takken sterk groeien.
Het probleem daarbij is dat innerlijke gesteldheid niet kan worden geobserveerd. Het is niet omdat die regel onpraktisch is, dat ze fout zou zijn, hoor. Maar als we naar een toepasbare moraliteit zoeken, om praktisch te beoordelen of een bepaald gedrag door de beugel kan of niet, zijn we met dit soort regels eigenlijk niet veel vooruit.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 19:22 schreef kleinduimpje3 het volgende:
In het christendom gaat het om de innerlijke gesteldheid ...
George heeft het nog een stukje makkelijker gemaakt :quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:57 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
De christelijke regels zijn niet zo ingewikkeld, Paulus heeft het gros ervan afgeschaft.
Ali heeft het ook al eens geciteerd, maar ik zal het nog eens in modern Nederlands doen:
Ik denk niet dat hij seksuele relaties bedoelde, maar eerder iets zoals naastenliefde. Er is niets mis met naastenliefde, maar het zegt wel niet welk gedrag toelaatbaar is en welk gedrag niet.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 19:25 schreef ems. het volgende:
De meeste mensen in een serieuze relatie kunnen dat.
Bij de Grieken was het geloof niet de bron voor moraliteit maar de filosofie.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 18:59 schreef wapi het volgende:
[..]
Dan is die ontkerkelijking het gevolg van een misvatting. Godsdienst is voornamelijk een stelsel van regels over moraliteit, terwijl wetenschap helemaal geen bijdrage levert aan het vraagstuk van de moraliteit. Het alternatief voor godsdienst als bron voor moraliteit is dus helemaal niet de wetenschap, maar wel de politiek. Dat alternatief wordt echter door de gelovigen verworpen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |