http://nos.nl/artikel/388920-utrecht-weert-vervuilende-autos.htmlquote:Utrecht wil oudere vervuilende personenauto's weren uit het stadscentrum. Uiterlijk in 2015 mogen dieselauto's ouder dan 8 jaar en benzineauto's ouder dan 10 jaar het centrum niet meer in.
Het is een van de maatregelen om de stad schoner te maken. De luchtvervuiling ligt in Utrecht boven het landelijk gemiddelde. Het stadsbestuur wil daar iets aan doen, ook om aan de Europese normen voor 2015 te voldoen.
Eerste stad
De maatregel in Utrecht geldt ook voor mensen die in het centrum wonen. Voor hen komt er een overgangsregeling.
Zwaar vervuilende vrachtwagens zijn sinds 2007 al niet meer welkom in het centrum van Utrecht.
Utrecht is de eerste stad in Nederland die vervuilende personenauto's uit de binnenstad weert. Amsterdam was een paar jaar geleden hetzelfde van plan, maar uiteindelijk kwam het er niet van.
Diesel vanaf 8 jaar (2004!) en benzine vanaf 10 jaar (2002) oud, dat zijn nog lang geen oldtimers, maar gewoon moderne auto's.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:06 schreef RaymondK het volgende:
En waar hebben we het dan over? 3 grachten rond het winkelgebied?
Of kun je met je oldtimertje ook al niet meer bij de parkeergarages net buiten het gebied komen?
Dit gaat die winkeliers geld kosten gezien veel mensen in een auto van 10jr+ rijden, en voor Utrecht echt geen andere auto gaan kopen![]()
Dat, maar nog los daarvan zijn ook de uitlaatgassen van een benzineauto van 15 jaar niet echt veel smeriger dan van een van 5 jaar oud. De geregelde katalysator was een enorme sprong vooruit en daarna was het voor benzineauto's een beetje geneuzel in de marge.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:19 schreef Casos het volgende:
[..]
Diesel vanaf 8 jaar (2004!) en benzine vanaf 10 jaar (2002) oud, dat zijn nog lang geen oldtimers, maar gewoon moderne auto's.
En met een beetje je best doen, niet eens minder zuinig dan een nieuw eco-hok, al helemaal als je nog een beetje normaal met het verkeer mee wil komen.
Achterlijke maatregel.
Ja precies achterlijk idd.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:19 schreef Casos het volgende:
[..]
Diesel vanaf 8 jaar (2004!) en benzine vanaf 10 jaar (2002) oud, dat zijn nog lang geen oldtimers, maar gewoon moderne auto's.
En met een beetje je best doen, niet eens minder zuinig dan een nieuw eco-hok, al helemaal als je nog een beetje normaal met het verkeer mee wil komen.
Achterlijke maatregel.
quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:30 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Het gaat dus helemaal nergens over dit.
quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:03 schreef Specularium het volgende:
Utrecht wil gewoon de hele binnenstad autovrij hebben.
De helft? Waar kijk je dan naar?quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:30 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ja precies achterlijk idd.
Maar zelfs mijn kevertje uit 1982 he. Die is precies de helft meer vervuilend dan een moderne middenklasser van 5jr oud. Het gaat dus helemaal nergens over dit.
quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:00 schreef Ferdo het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/388920-utrecht-weert-vervuilende-autos.html
Fijn dat de gemeente Utrecht een andere auto regelt voor de bewoners in kwestie. Of verwacht het gemeentebestuur dat die gewoon zomaar even een nieuwe auto kopen?
Tijd zat, lijkt me, om of een nieuwere auto te kopen of te verhuizen als je auto echt zo bijzonder leuk en geweldig is.quote:Uiterlijk in 2015 mogen dieselauto's ouder dan 8 jaar en benzineauto's ouder dan 10 jaar het centrum niet meer in.
Want het overgrote deel rijdt in auto's ouder dan 8/12 jaar oudquote:Verder is het natuurlijk een prima maatregel om te voorkomen dat de binnenstad en Hoog Catharijne niet al te veel betalende bezoekers krijgt. Wordt het lekker rustig in de binnenstad.
niet iedereen krijgt een lease auto van de zaak he...quote:[..]
Want het overgrote deel rijdt in auto's ouder dan 8/12 jaar oud. Alsjeblieft, zeg.
Je zal nog verbaasd zijn hoe rustig het op de weg is als alle auto's wegvallen die ouder zijn dan 8/10 jaar. In Utrecht zou het langs de Amsterdamsestraatweg verdomd rustig worden dan..quote:Want het overgrote deel rijdt in auto's ouder dan 8/12 jaar oud . Alsjeblieft, zeg.
Nou dat is wel een heel raar idee, om een goed systeem (zoals in Duitsland) te gebruiken. We kunnen beter zelf een nieuwe oplossing bedenken dat veel beter werkt. Kijk maar naar de OV-chipkaart, dat werkt ook veel beter dan al die buitenlandse systemen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:43 schreef Deetch het volgende:
Rare maatregel om het op leeftijd van de auto te doen, je kunt beter een emissienorm stellen als je emissie wilt terugdringen.
Dat weet ik niet precies, maar dat vertelde de monteur bij z'n laatste apk aan de hand van een gassentest.quote:
Daar gaat het op basis van vervuiling, niet op leeftijd.quote:
Hier zie je een staatje over de afname van oa NOx, wat itt CO2 wél direct bepalend is voor de luchtkwaliteit, en daaruit blijkt dat personen auto's wel degelijk een stuk schoner zijn als zeg 15 jaar geleden.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:22 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat, maar nog los daarvan zijn ook de uitlaatgassen van een benzineauto van 15 jaar niet echt veel smeriger dan van een van 5 jaar oud. De geregelde katalysator was een enorme sprong vooruit en daarna was het voor benzineauto's een beetje geneuzel in de marge.
Die elke 3 jaar een nieuwe leaseauto krijgen, helaas heeft niet iedereen die luxe.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:53 schreef Metro2005 het volgende:
Die leeftijdsgrens is echt bedacht door pennenlikkers achter een bureau.
Je weet ook welke auto's de meeste NOx uitstoten? Diesels.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hier zie je een staatje over de afname van oa NOx, wat itt CO2 wél direct bepalend is voor de luchtkwaliteit, en daaruit blijkt dat personen auto's wel degelijk een stuk schoner zijn als zeg 15 jaar geleden.
[ afbeelding ]
Onzin.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:55 schreef mstx het volgende:
[..]
Die elke 3 jaar een nieuwe leaseauto krijgen, helaas heeft niet iedereen die luxe.
Duidelijk uit je grafiekje dat je dus vooral auto's van voor de jaren 90 moet weren, niet auto's vanaf 2005 of ouder, scheelt een jaar of 15.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hier zie je een staatje over de afname van oa NOx, wat itt CO2 wél direct bepalend is voor de luchtkwaliteit, en daaruit blijkt dat personen auto's wel degelijk een stuk schoner zijn als zeg 15 jaar geleden.
[ afbeelding ]
Dat onderschrijft m'n stelling toch? Zie je van waar die waardes in 1980 allemaal vandaan komen? Dat je geen knik in die grafiek ziet komt omdat hierbij naar het rondrijdende wagenpark gekeken wordt. Inclusief oude auto's die op dat moment nog rondrijden.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hier zie je een staatje over de afname van oa NOx, wat itt CO2 wél direct bepalend is voor de luchtkwaliteit, en daaruit blijkt dat personen auto's wel degelijk een stuk schoner zijn als zeg 15 jaar geleden.
[ afbeelding ]
Ja dat weet ik.. What's your point.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je weet ook welke auto's de meeste NOx uitstoten? Diesels.
Omdat ik voor diesels de leeftijdsgrens nog wel enigszins begrijp maar voor benzine is het echt een compleet uit de lucht gegrepen leeftijd.quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:00 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ja dat weet ik.. What's your point.![]()
quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Je weet ook welke auto's de meeste NOx uitstoten? Diesels.
Sowieso.quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:03 schreef Worteltjestaart het volgende:
En dan klagen ze in 2016 dat de inkomsten uit parkeren dramatisch gedaald zijn.
Ach, ondanks alle file-perikelen gaan er nog steeds plenty mensen wonen in slecht ontsloten vinex-wijken, en sluiten ze elke dag vloekend aan in de files.quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:03 schreef Worteltjestaart het volgende:
Wat een onzinnige maatregel![]()
Als mensen de keuze hebben om een andere auto te kopen of gewoon niet meer naar Utrecht te komen denk ik wel te kunnen raden welke keuze gemaakt gaat worden.
En dan klagen ze in 2016 dat de inkomsten uit parkeren dramatisch gedaald zijn.
Ja maar daar MAG je tenminste nog met je oude auto rijden en je kan er 2 voor je deurneerplempen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:05 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ach, ondanks alle file-perikelen gaan er nog steeds plenty mensen wonen in slecht ontsloten vinex-wijken, en sluiten ze elke dag vloekend aan in de files.
Dat laatste kan pas sinds de crisis, omdat veel huizen er (leeg) te koop staan, sommige wijken zijn relatief autoluw ontworpen, en daar is het vechten voor een parkeerplek.quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:16 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja maar daar MAG je tenminste nog met je oude auto rijden en je kan er 2 voor je deurneerplempen.
Ja denk ikquote:Op donderdag 28 juni 2012 09:22 schreef Tijn het volgende:
Is het trouwens een lopende grens, die 10 jaar? Ik bedoel: zijn in 2015 auto's van voor 2005 verboden en in 2020 auto's van voor 2010 of werkt het zo niet?
Ik denk niet dat het met bonnen werkt, maar met camera's op de wegen naar het centrum die je kenteken registreren en je automatisch een boete sturen wanneer je auto ouder dan 10 jaar oud is.quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:59 schreef Meike26 het volgende:
Leuk scenario. Sta je geparkeerd op bijv. de Biltstraat met je Lupo 3L van 2004, achter een Porsche Cayenne van 2009. Je komt tegelijk met die bestuurder terug bij je auto en je ziet dat jij een bon hebt, hij niet...
Die Cayenne kerel >>
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |