quote:Op vrijdag 22 juni 2012 22:31 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Tja, het werkt nu. Eigenlijk moet de baan wel langer maar er zijn 2 redenen waarom ze zo laag aanvliegen:
- De baan is maar 2300 meter lang. Dat is eigenlijk te kort voor grote toestellen als de 747.
Ter vergelijking; 'onze' Polderbaan (die vijfde baan) is 3800 meter lang (en rete lange taxibaan erna toe)
- Onderstaand zit aan de andere kant van de baan. Een landing afbreken en weer optrekken is bijna onmogelijk, zo niet onmogelijk:
Nog een aantal bizarre (en daarmee indrukwekkende) vliegvelden die mij te binnenschieten:
Gibraltar:
1: Een van de drukte wegen van Gibraltar kruist de landings- startbaan!
2: Die rots daar op de achtergrond creeërt gigantische rukwinden waardoor vliegtuigen eerst omhoog geduwd worden en daarna juist naar de grond gedrukt worden.
Madeira, Spanje:
[ afbeelding ]
Landingsbaan was te kort, dus wat doe je? Je bouwt een brug en verlengt 'm!
Congonhas Airport, Sao Paulo, Brazilië
Midden in de stad São Paulo. Gigantische helling aan het eind van de baan en had vaak problemen van water op de baan; ofwel veel ongelukken waarbij de vliegtuigen doorgeschoten zijn en de weg/bebouwing onderaan ingeschoten zijn; het bekendste ongeval is TAM Airlines Flight 3054.
Courchevel International Airport, Frankrijk:
Hier hoef ik niet veel over uit te leggen; je ziet het wel.
Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Nederlandse Antillen:
Ook redelijk duidelijk dacht ik. Is overigens maar beperkt toegankelijk voor vliegverkeer. Baan is ook maar 400 meter lang.
Kai Tak Airport, Japan:
Min of meer zelfde tafereel als op Sint Maarten; laag aanvliegen over de (ditmaal) de woonwijk omdat de baan uitloopt in de zee (waar ook genoeg vliegtuigen in zijn beland na doorgeschoten te zijn)
Vloog men boven dat schaakbord (foto 2) dan moest men scherp naar rechts sturen om te landen.
Ligt er nu om begrijpelijke reden (toch jammer) zo bij:
Tenzing-Hillary (Lukla) Airport, Nepal:
Baan is maar 460 meter lang, stijgt 12%, hoge bergen achter de baan en een ruim 600 meter diep dal ervoor, hoog gelegen (2800 meter boven zeeniveau) ofwel weinig lift.
En kom je aanvliegen dan land je. Je kunt het niet afbreken.
En zo zijn er nog wel een paar indrukwekkende vliegvelden. Helaas worden sommige zelden gebruikt, anderen zijn gesloten maar wat zijn ze gaaf.
Overigens, land opspuiten voor een (internationaal) vliegveld? Dat doen ze in Japan wel ff: Kansai International Airport:
Mooi overzicht.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 22:31 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Tja, het werkt nu. Eigenlijk moet de baan wel langer maar er zijn 2 redenen waarom ze zo laag aanvliegen:
- De baan is maar 2300 meter lang. Dat is eigenlijk te kort voor grote toestellen als de 747.
Ter vergelijking; 'onze' Polderbaan (die vijfde baan) is 3800 meter lang (en rete lange taxibaan erna toe)
- Onderstaand zit aan de andere kant van de baan. Een landing afbreken en weer optrekken is bijna onmogelijk, zo niet onmogelijk:
[ afbeelding ]
Nog een aantal bizarre (en daarmee indrukwekkende) vliegvelden die mij te binnenschieten:
Gibraltar:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
1: Een van de drukte wegen van Gibraltar kruist de landings- startbaan!
2: Die rots daar op de achtergrond creeërt gigantische rukwinden waardoor vliegtuigen eerst omhoog geduwd worden en daarna juist naar de grond gedrukt worden.
Madeira, Spanje:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Landingsbaan was te kort, dus wat doe je? Je bouwt een brug en verlengt 'm!
Congonhas Airport, Sao Paulo, Brazilië
[ afbeelding ]
Midden in de stad São Paulo. Gigantische helling aan het eind van de baan en had vaak problemen van water op de baan; ofwel veel ongelukken waarbij de vliegtuigen doorgeschoten zijn en de weg/bebouwing onderaan ingeschoten zijn; het bekendste ongeval is TAM Airlines Flight 3054.
Courchevel International Airport, Frankrijk:
[ afbeelding ]
Hier hoef ik niet veel over uit te leggen; je ziet het wel.
Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Nederlandse Antillen:
[ afbeelding ]
Ook redelijk duidelijk dacht ik. Is overigens maar beperkt toegankelijk voor vliegverkeer. Baan is ook maar 400 meter lang.
Kai Tak Airport, Japan:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Min of meer zelfde tafereel als op Sint Maarten; laag aanvliegen over de (ditmaal) de woonwijk omdat de baan uitloopt in de zee (waar ook genoeg vliegtuigen in zijn beland na doorgeschoten te zijn)
Vloog men boven dat schaakbord (foto 2) dan moest men scherp naar rechts sturen om te landen.
Ligt er nu om begrijpelijke reden (toch jammer) zo bij:
[ afbeelding ]
Tenzing-Hillary (Lukla) Airport, Nepal:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Baan is maar 460 meter lang, stijgt 12%, hoge bergen achter de baan en een ruim 600 meter diep dal ervoor, hoog gelegen (2800 meter boven zeeniveau) ofwel weinig lift.
En kom je aanvliegen dan land je. Je kunt het niet afbreken.
En zo zijn er nog wel een paar indrukwekkende vliegvelden. Helaas worden sommige zelden gebruikt, anderen zijn gesloten maar wat zijn ze gaaf.
Overigens, land opspuiten voor een (internationaal) vliegveld? Dat doen ze in Japan wel ff: Kansai International Airport:
[ afbeelding ]
Ik zat ook al met verbijstering te lezen idd.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 12:12 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Madeira is Portugal en Kai Tak is Hong Kong.
Gaaf!quote:Op zaterdag 23 juni 2012 11:47 schreef Drebbelman het volgende:
Lukla, Nepal, ga ik in oktober zelf ervaren.
Gaaafquote:Op zaterdag 23 juni 2012 17:50 schreef Rebbedebje het volgende:
Na het Camino del Rey filmpje meermaals bekeken te hebben (staat in 1 of meerdere van de voorgaande topics) kwam ik deze tegen.
Ook niet verkeerd.
Vooral heerlijk dat je het wel kan bekijken, maar zelf niet hoeft te doen
Check vooral zo rond de 8 minuten
'Gelukkig' hoef ik er alleen op te stijgen (als het weer gunstig is), lijkt me minder eng dan landen.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 19:52 schreef Iemand91 het volgende:
Gaaf!![]()
Was pas op History HD een programma over de meest gevaarlijke (opmerkelijke) vliegvelden. Die Lukla zou ik geloof ik alle kleuren van de regenboog schijten als ik daar moest landen![]()
wow, gewoon al die truckaanhangers als papieren vliegtuigjes de lucht inquote:Op woensdag 27 juni 2012 01:49 schreef Iemand91 het volgende:
Bekijk 'm even fullscreen in 1080p.
Met zulk soort tornado's valt niet te spotten, maar ergens lijkt het me wel enorm gaaf/indrukwekkend om een mee te maken.
Het is maar goed dat ik ergens gelezen heb waar dat over gaat, ik kan dat soort beelden echt niet verdragenquote:
auw!quote:
Erg mooi inderdaad. Vertederend.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 22:56 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
In de blessure categorie vind ik deze dan toch mooier/bijzonderder:
wat een prachtig filmpjequote:Op dinsdag 3 juli 2012 22:56 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
In de blessure categorie vind ik deze dan toch mooier/bijzonderder:
Qua vuurwerk wel, maar bij die van mij deed de combinatie van muziek en vuurwerk het.quote:Op maandag 9 juli 2012 02:30 schreef andreas612 het volgende:
vind ik deze nog heftiger
echt briljant mooi
quote:Het Amerikaanse ruimtevaartbureau NASA heeft een spectaculaire beeld verspreid van Mars, gezien vanuit een Marsrobot.
Het betreft een panoramische foto die de NASA heeft gemaakt uit 817 verschillende foto's die de Marsjeep Opportunity de afgelopen vier maanden heeft genomen op een kraterhelling.
Niet alleen het oppervlak van de rode planeet is te zien, maar ook het traject dat de zeswielige jeep heeft afgelegd en de zonnepanelen van de robot.
Bron: NASAquote:Explanation: What did you do over your winter vacation? If you were the Opportunity rover on Mars, you spent four months of it stationary and perched on the northern slope of Greeley Haven -- and tilted so that your solar panels could absorb as much sunlight as possible. During its winter stopover, the usually rolling robot undertook several science activities including snapping over 800 images of its surroundings, many of which have been combined into this 360-degree digitally-compressed panorama and shown in exaggerated colors to highlight different surface features. Past tracks of Opportunity can be seen toward the left, while Opportunity's dust covered solar panels cross the image bottom. Just below the horizon and right of center, an interior wall of 20-kilometer Endeavour Crater can be seen. Now that the northern Martian winter is over, Opportunity is rolling again, this time straight ahead (north). The rover is set to investigate unusual light-colored soil patches as it begins again to further explore the inside of Endeavour, a crater that may hold some of the oldest features yet visited.
-140 op de polen, 20 graden op de evenaarquote:Op dinsdag 10 juli 2012 15:29 schreef ZodiaX het volgende:
Het blijft me toch elke keer verbazen hoe het op een aardse woestijn lijkt.
En toch is het er gemiddeld -100 graden celsius.
En de atmospherische luchtdruk op het oppervlakte is ook vele malen kleiner dan op aarde. (minder dan 1%)
Onleefbare lucht, 95% koolstof dioxide.
En toch kun je jezelf er zo zien rondwandelen.
Ja, want water kiest niet het laagste punt, maar zorgt ervoor dat het altijd 11 meter boven de grond isquote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:06 schreef GekkePoes het volgende:
En het schijnt dat er genoeg water is op de polen, dat als dat smelt de hele planeet bedekt is met een 11 meter dikke laag water.
quote:Op maandag 9 juli 2012 02:30 schreef andreas612 het volgende:
vind ik deze nog heftiger
echt briljant mooi
Opnieuw geuploadquote:
? dus als je een badkuip hebt met kuilen dan is het oppervlak niet glad?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:12 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ja, want water kiest niet het laagste punt, maar zorgt ervoor dat het altijd 11 meter boven de grond is
Exact, en dus kun je nooit zeggen dat de planeet bedekt is met 11 meter water, omdat die ook niet effen is. Of denk jij dat water zo eigenwijs is dat er ook op de top van de Mount Everest een laag van 11 meter ligt?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:07 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
? dus als je een badkuip hebt met kuilen dan is het oppervlak niet glad?
Kerel zo dom ben ik echt niet... als alles bedekt is met 11 meter water dan bedoel ik dat de hele planeet. maar niet gaan zeuren op zulke dingen dat heeft echt geen zin. ja de ravijnen zijn dan 50 meter diep, en de bergen dan 1 meter diep. maar dat snappen de meeste mensen wel.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:15 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Exact, en dus kun je nooit zeggen dat de planeet bedekt is met 11 meter water, omdat die ook niet effen is. Of denk jij dat water zo eigenwijs is dat er ook op de top van de Mount Everest een laag van 11 meter ligt?
Zeg dan gewoon dat de zeespiegel met een x aantal meter stijgt, want wat je zegt slaat nergens op.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:23 schreef GekkePoes het volgende:
[..]
Kerel zo dom ben ik echt niet... als alles bedekt is met 11 meter water dan bedoel ik dat de hele planeet. maar niet gaan zeuren op zulke dingen dat heeft echt geen zin. ja de ravijnen zijn dan 50 meter diep, en de bergen dan 1 meter diep. maar dat snappen de meeste mensen wel.
Ik probeerde alleen te zeggen dat als het ijs van de polen daar smelt dat het genoeg water is voor een 11 meter laag x het oppervlak van de planeet. Aangezien er nu geen vloeibaar water is. En inderdaad de ravijnen gaat meer water zitten.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:26 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Zeg dan gewoon dat de zeespiegel met een x aantal meter stijgt, want wat je zegt slaat nergens op.
Wat voor dialect is dat?quote:Op woensdag 11 juli 2012 22:33 schreef Syphixx het volgende:
moet altijd een traantje wegpinke![]()
als er iemand vertaling wenst geen probleem
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |