quote:Op vrijdag 22 juni 2012 22:31 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Tja, het werkt nu. Eigenlijk moet de baan wel langer maar er zijn 2 redenen waarom ze zo laag aanvliegen:
- De baan is maar 2300 meter lang. Dat is eigenlijk te kort voor grote toestellen als de 747.
Ter vergelijking; 'onze' Polderbaan (die vijfde baan) is 3800 meter lang (en rete lange taxibaan erna toe)
- Onderstaand zit aan de andere kant van de baan. Een landing afbreken en weer optrekken is bijna onmogelijk, zo niet onmogelijk:
Nog een aantal bizarre (en daarmee indrukwekkende) vliegvelden die mij te binnenschieten:
Gibraltar:
1: Een van de drukte wegen van Gibraltar kruist de landings- startbaan!
2: Die rots daar op de achtergrond creert gigantische rukwinden waardoor vliegtuigen eerst omhoog geduwd worden en daarna juist naar de grond gedrukt worden.
Madeira, Spanje:
[ afbeelding ]
Landingsbaan was te kort, dus wat doe je? Je bouwt een brug en verlengt 'm!
Congonhas Airport, Sao Paulo, Brazili
Midden in de stad So Paulo. Gigantische helling aan het eind van de baan en had vaak problemen van water op de baan; ofwel veel ongelukken waarbij de vliegtuigen doorgeschoten zijn en de weg/bebouwing onderaan ingeschoten zijn; het bekendste ongeval is TAM Airlines Flight 3054.
Courchevel International Airport, Frankrijk:
Hier hoef ik niet veel over uit te leggen; je ziet het wel.
Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Nederlandse Antillen:
Ook redelijk duidelijk dacht ik. Is overigens maar beperkt toegankelijk voor vliegverkeer. Baan is ook maar 400 meter lang.
Kai Tak Airport, Japan:
Min of meer zelfde tafereel als op Sint Maarten; laag aanvliegen over de (ditmaal) de woonwijk omdat de baan uitloopt in de zee (waar ook genoeg vliegtuigen in zijn beland na doorgeschoten te zijn)
Vloog men boven dat schaakbord (foto 2) dan moest men scherp naar rechts sturen om te landen.
Ligt er nu om begrijpelijke reden (toch jammer) zo bij:
Tenzing-Hillary (Lukla) Airport, Nepal:
Baan is maar 460 meter lang, stijgt 12%, hoge bergen achter de baan en een ruim 600 meter diep dal ervoor, hoog gelegen (2800 meter boven zeeniveau) ofwel weinig lift.
En kom je aanvliegen dan land je. Je kunt het niet afbreken.
En zo zijn er nog wel een paar indrukwekkende vliegvelden. Helaas worden sommige zelden gebruikt, anderen zijn gesloten maar wat zijn ze gaaf.
Overigens, land opspuiten voor een (internationaal) vliegveld? Dat doen ze in Japan wel ff: Kansai International Airport:
Mooi overzicht.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 22:31 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Tja, het werkt nu. Eigenlijk moet de baan wel langer maar er zijn 2 redenen waarom ze zo laag aanvliegen:
- De baan is maar 2300 meter lang. Dat is eigenlijk te kort voor grote toestellen als de 747.
Ter vergelijking; 'onze' Polderbaan (die vijfde baan) is 3800 meter lang (en rete lange taxibaan erna toe)
- Onderstaand zit aan de andere kant van de baan. Een landing afbreken en weer optrekken is bijna onmogelijk, zo niet onmogelijk:
[ afbeelding ]
Nog een aantal bizarre (en daarmee indrukwekkende) vliegvelden die mij te binnenschieten:
Gibraltar:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
1: Een van de drukte wegen van Gibraltar kruist de landings- startbaan!
2: Die rots daar op de achtergrond creert gigantische rukwinden waardoor vliegtuigen eerst omhoog geduwd worden en daarna juist naar de grond gedrukt worden.
Madeira, Spanje:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Landingsbaan was te kort, dus wat doe je? Je bouwt een brug en verlengt 'm!
Congonhas Airport, Sao Paulo, Brazili
[ afbeelding ]
Midden in de stad So Paulo. Gigantische helling aan het eind van de baan en had vaak problemen van water op de baan; ofwel veel ongelukken waarbij de vliegtuigen doorgeschoten zijn en de weg/bebouwing onderaan ingeschoten zijn; het bekendste ongeval is TAM Airlines Flight 3054.
Courchevel International Airport, Frankrijk:
[ afbeelding ]
Hier hoef ik niet veel over uit te leggen; je ziet het wel.
Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, Nederlandse Antillen:
[ afbeelding ]
Ook redelijk duidelijk dacht ik. Is overigens maar beperkt toegankelijk voor vliegverkeer. Baan is ook maar 400 meter lang.
Kai Tak Airport, Japan:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Min of meer zelfde tafereel als op Sint Maarten; laag aanvliegen over de (ditmaal) de woonwijk omdat de baan uitloopt in de zee (waar ook genoeg vliegtuigen in zijn beland na doorgeschoten te zijn)
Vloog men boven dat schaakbord (foto 2) dan moest men scherp naar rechts sturen om te landen.
Ligt er nu om begrijpelijke reden (toch jammer) zo bij:
[ afbeelding ]
Tenzing-Hillary (Lukla) Airport, Nepal:
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Baan is maar 460 meter lang, stijgt 12%, hoge bergen achter de baan en een ruim 600 meter diep dal ervoor, hoog gelegen (2800 meter boven zeeniveau) ofwel weinig lift.
En kom je aanvliegen dan land je. Je kunt het niet afbreken.
En zo zijn er nog wel een paar indrukwekkende vliegvelden. Helaas worden sommige zelden gebruikt, anderen zijn gesloten maar wat zijn ze gaaf.
Overigens, land opspuiten voor een (internationaal) vliegveld? Dat doen ze in Japan wel ff: Kansai International Airport:
[ afbeelding ]
Ik zat ook al met verbijstering te lezen idd.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 12:12 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Madeira is Portugal en Kai Tak is Hong Kong.
Gaaf!quote:Op zaterdag 23 juni 2012 11:47 schreef Drebbelman het volgende:
Lukla, Nepal, ga ik in oktober zelf ervaren.
Gaaafquote:Op zaterdag 23 juni 2012 17:50 schreef Rebbedebje het volgende:
Na het Camino del Rey filmpje meermaals bekeken te hebben (staat in 1 of meerdere van de voorgaande topics) kwam ik deze tegen.
Ook niet verkeerd.
Vooral heerlijk dat je het wel kan bekijken, maar zelf niet hoeft te doen
Check vooral zo rond de 8 minuten
'Gelukkig' hoef ik er alleen op te stijgen (als het weer gunstig is), lijkt me minder eng dan landen.quote:Op zaterdag 23 juni 2012 19:52 schreef Iemand91 het volgende:
Gaaf!
Was pas op History HD een programma over de meest gevaarlijke (opmerkelijke) vliegvelden. Die Lukla zou ik geloof ik alle kleuren van de regenboog schijten als ik daar moest landen
wow, gewoon al die truckaanhangers als papieren vliegtuigjes de lucht inquote:Op woensdag 27 juni 2012 01:49 schreef Iemand91 het volgende:
Bekijk 'm even fullscreen in 1080p.
Met zulk soort tornado's valt niet te spotten, maar ergens lijkt het me wel enorm gaaf/indrukwekkend om een mee te maken.
Het is maar goed dat ik ergens gelezen heb waar dat over gaat, ik kan dat soort beelden echt niet verdragen Heb 'm uitgezet op het moment dat het in z'n hamstring schiet...quote:
auw!quote:
Erg mooi inderdaad. Vertederend.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 22:56 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
In de blessure categorie vind ik deze dan toch mooier/bijzonderder:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |