quote:
Op vrijdag 29 juni 2012 00:37 schreef Muisraket het volgende:[..]
Biologisch gezien onlogisch... Jeetje, als je zo begint kun je over zoveel dingen zeggen dat het biologisch gezien onlogisch is.

Maar goed, even los daarvan:
Even muggenziften: er is het aangetoond dat het geven van borstvoeding ook na de officiële zuigelingenperiode (t/m 12 maanden) nog gezond is en daarom ook aanbevolen wordt door de WHO. De richtlijn daar gaat tot 23 maanden.
In principe is melk niet onmisbaar in een dieet, nee. Maar als je totaal geen calcium binnenkrijgt, heb je op de lange termijn een probleem. Vandaar dat de inname van zuivelproducten toch wel belangrijk te noemen is. En daarbij is halfvolle/magere melk een goede keus, ook omdat het bijvoorbeeld doorgaans veel minder verzadigd vet bevat dan kaas. Nu kun je in principe calciumtabletten slikken als je niet van zuivelproducten houdt, maar omdat melk ook andere belangrijke vitamines levert, is het vaak toch beter om gewoon melk te drinken.
(Hierbij heb ik lactose-intolerantie en koemelkallergie even buiten beschouwing gelaten

)
Er is idd heel veel dat biologisch gezien onlogish is, maar daar gaat het in dit topic niet over, het gaat over hoe gezond/ongezond melk zou zijn en ik reageer vanuit het standpunt dat melk niet als gezond aangeprezen zou moeten worden. Ik zou niet durven beweren dat het persee ongezond is, maar wat ik wel weet is dat het onlogisch is om melk te drinken en vanuit dat standpunt kan ik zien dat het niet een noodzakelijk iets is in je dieet. Dat geldt naturlijk voor heel veel dat we eten, maar het gaat hier niet over een gezond dieet, maar over melk in het byzonder.
Hoe lang een zuigelingenperiode is, heb ik bewust totaal buiten beschouwing gelaten, dit is nl deels ook cultuur bepaald. In de westerse wereld voelt men zich eerder ongemakkelijk met een kind aan de borst en wil me vooral ook onafhankelijk zijn, maar in andere culturen is een vierjarige aan de tiet helemaal niet gek. Dat is ook bij diersoorten totaal verschillend. Maar daar gaat het dus wel om melk van je eigen moeder.
Wie zegt dat je totaal geen calcium binnenkrijgt als je melk uit je dieet laat? Het is toch niet de enige bron van calcium? Het is een makkelijke bron, maar calcium en de vitamines waar je over spreekt vind je ook in andere dingen.
Ik ben lactose intolerant en vind dus niet dat je melk op moet dringen als in schoolmelk bv.
Ik ben heel erg voor vrije keuze. Dat was ook waarom ik reageerde. Men moet niet maar algemeen aannemen dat "melk goed is voor elk" en enige discussie waaruit dingen naar voren komen waar misschien niet iedereen bij stil heeft gestaan is altijd nuttig, al is het meerdere keren per jaar. Je treft steeds ook nieuwe lezers.
Ik zit hier niet om een standpunt te verdedigen als melk is ongezond, of melk is gezond, ik zeg alleen dat het onlogisch is om melk te drinken en daarom logisch dat er mensen zijn die er last van hebben en ik ben tegen de marketing van melk als onmisbaar product in gezond dieet. Je kunt idd wel zeggen "rijke bron van calcium" , maar niet dat je het zou MOETEN drinken.
.
quote:
Op vrijdag 29 juni 2012 12:06 schreef Muisraket het volgende:[..]
Dat klopt, maar ik denk dat de kans klein is dat de 'Franse paradox' de uitspraak terecht falsificeert, omdat er geen rekening wordt gehouden met het mogelijk en waarschijnlijk verstorende effect van andere factoren.
Zoals het drinken van wijn erbij, dat ook elke Fransman doet....
Er zijn wat dieet betreft veel te veel variabelen om daar landelijke conclusies uit te trekken. Er is geen groep die uitsluitend dit of dat eet en geen controle groep die dat juist weer helemaal niet eet.
Onderzoeken bewijzen meestal wat gezocht wordt door degene die het betaalt... Andere ondervindingen worden niet of nauwelijks genoemd en een hoog percentage van het een of ander is nog steeds niet 100%...
Daarbij speelt genetica vaak ook nog een rol in hart en vaat ziekten...Dat in een streek dus minder hart en vaatziekten vorkomen kan dus ook heel goed liggen aan het feit dat men daar aan men verwant is. Plattelandsleven is bv ook minder stressvol en dat heeft ook efect. Consumptie van munt, wat je in bepaalde Franse streken meer ziet, misschien ook wel...
Er zijn idd in dit soort onderzoeken ontzettend veel factoren waar geen of nauwelijks rekening mee wordt gehouden.
[ Bericht 0% gewijzigd door Cavalinho op 29-06-2012 20:57:34 ]
“You can’t expect people to look eye to eye with you if you are looking down on them. Treat all with respect!” Jay Manuel