edit: originele OP toegevoegd:quote:Op donderdag 21 juni 2012 17:32 schreef TPOD het volgende:
[..]
Dat zegt niemand. En dat zou kunnen. Maar misschien is het ook uiteindelijk wel te herleiden tot één fenomeen, en misschien niet. Het is vaak wel te herleiden tot geesten in de zin van dat veel ervaringen vaak met elkaar overeenkomen en het vaak gaat over een overleden, wellicht dierbaar, persoon. In die zin praten we dus over geesten. Wanneer het gaat over een persoon die al is overleden.
quote:Op donderdag 12 april 2012 12:20 schreef deVerdeler het volgende:
Vertel je ervaringen hier.
Enige keer dat ik wat heb meegemaakt is al weer een hele tijd terug. Ik ben nu 24 en toen was ik 12 ofzo. Ik was met m'n broertje en een vriend in een bos naast ons dorp. We waren diep in het bos een hut aan het bouwen. Ik hoorde m'n naam vallen alsof diegene vlak naast me stond, maar het vreemde is dat ik toen hoog in een boom zat en feitelijk niemand naast me kan staan.
Dus ik riep naar beneden of iemand mij had geroepen. M'n broertje was wat verder in het bos en zei dat hij niks gehoord had, noch dat hij me geroepen had. M'n maatje ook niet.
M'n maatje klom ook een boom in die naast de boom stond waarin ik geklommen was. Hij klom tot op dezelfde hoogte als waar ik zat. En plots hoorde we beide zijn naam. Het was geen geroep of iets dergelijks. Echt alsof iemand tussen ons in zat. We keken elkaar aan. We dachten letterlijk dat het gewoon iets natuurlijks was.
Op een gegeven moment kwam mijn broertje aangerend en riep naar boven "Wat is er?". Ik zei toen "Waarom?". Hij zei dat ik hem geroepen had. Nou echt niet dus.
Vervolgens zei die vriend van me dus dat als we nog één keer ons naam horen dat we er dan van door gingen. En ja hoor.... dit keer heel hard in ons oor. Je wilt niet weten hoe hard we naar m'n huis gingen fietsen en op mijn kamer bleven. M'n maatje durfde niet meer naar buiten, dus moest zijn vader hem komen ophalen![]()
We lachen er nu nog om.
Ik heb nooit een geest gezien, maar dit vond ik wel genoeg.![]()
Bedankt voor je bijdrage zegquote:
quote:Vertel je ervaringen hier.
Wat wil je ermee bereiken door het op te zoeken? Is het bewijs van het bestaan van geesten? Dan raad ik je aan ervan af te zien. Je zult het nooit duidelijk krijgen, en krijg je dat wel dan zal je leven behoorlijk veranderen. Dit soort dingen worden vaak een obsessie, en je zult nooit vinden wat je eigenlijk zoekt, en uiteindelijk krijg je er vaak alleen maar ellende mee.quote:Op donderdag 21 juni 2012 23:44 schreef Scrummie het volgende:
Goed, mijn ervaring, de enige die ik heb met het 'paranormale';
Vroeger, toen ik nog een kleine scrumbal was, gingen we naar de verjaardag van mijn overgrootvader, werd laat, een uur of 12, dat was in Den Ham. Bij Den Ham (wat best een historie heeft heb ik laatst gelezen) is er een lichte heuvel, met een zandweg, wat lijd naar de 'grote' weg. Mijn vader koos die avond die weg om naar huis te rijden. Pikke donker. Ik was toen een jaar of 6. We rijden daar, en ik vergeet dit nooit weer, staat een man in hele oude kleren langs de weg, we reden er echt een metertje vandaan, heel langzaam en traag zwaaiend naar mij (tenminste, zo kwam het over). Niemand anders heeft die man gezien, tenminste; niemand reageerde. Ik ook niet, ik heb er nooit over gesproken, tot een paar jaar terug ineens ter sprake kwam dat daar op de heuvel, exact waar ik die man heb zien zwaaien, een heel klein joods kerkhof is (schijnen 3 graven te zijn, met 2 grafstenen). Ik ben er laatst weer terug geweest, en kan nog steeds exact de plek aanwijzen waar die vent toen stond. Heel bizar. Natuurlijk, je kan het afdoen als 'het kan ook een normale man zijn geweest, die de rest in de auto niet heeft opgemerkt, maar dat lijkt me heel vreemd (maar een geest is vreemder, geef ik toe). Toch heeft het echt zo'n indruk gemaakt, vooral het feit dat ik er jaren later achter kom dat er een kerkhof zit.
Ik zit erover te denken om er een keer weer heen te gaan met een geluidrecorder, kijken of ik iets kan opvangen. Al peins ik er niet over om daadwerkelijk het kerkhofje te betreden, uit respect.
Sowieso zijn er locaties waar ik wel eens heen wil. Onmogelijk maar met een rijke geschiedenis; Kasteel 't Eerde in de bossen bij Ommen. Erg mooie verhalen over gelezen qua geschiedenis. Maar daar kom je natuurlijk niet in (is nu een private school). Maarrrr, daar in de buurt hoorde ik van mijn opa, schijnt een klein gebouw te staan, heel erg vervallen, maar daar liggen nog steeds grafkisten in. Schijnt een grafkelder te zijn of iets dergelijks.
Dat ga je in Nederland niet snel vinden. Hiervoor moet je naar Schotland/ierland of Engeland. Daar komen de meeste folklores voor.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 00:24 schreef Cockwhale het volgende:
Ik wil ook graag ''haunted'' gebieden of gebouwen bezoeken.
Hoe heet dat boek?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 00:52 schreef Cockwhale het volgende:
Heb zo'n ebook gedownload met de mysteries van Nederland. Zitten een aantal ''ghost stories'' bij. Misschien eens een paar bezoeken, mits mogelijk.
Doe eens een linkjequote:Op vrijdag 22 juni 2012 00:52 schreef Cockwhale het volgende:
Heb zo'n ebook gedownload met de mysteries van Nederland. Zitten een aantal ''ghost stories'' bij. Misschien eens een paar bezoeken, mits mogelijk.
Denk niet dat ik een torrent link mag plaatsen. De torrent heet gewoon Mysteries van Nederland en heeft een klein ebook van elke provincie. Er staan natuurlijk ook een hoop fabeltjes en bijgeloof tussen van vroeger, maar ook een aantal interessante dingen.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Doe eens een linkje
Ik ben ook benieuwd
Oh natuurlijk.. Ik dacht dat het gewoon om een gratis e-book ofzo zou gaan..quote:Op vrijdag 22 juni 2012 14:32 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Denk niet dat ik een torrent link mag plaatsen. De torrent heet gewoon Mysteries van Nederland en heeft een klein ebook van elke provincie. Er staan natuurlijk ook een hoop fabeltjes en bijgeloof tussen van vroeger, maar ook een aantal interessante dingen.
Deel ze!quote:Op zaterdag 23 juni 2012 16:43 schreef kimbo94 het volgende:
Ik heb ook een paar ervaringen, waar ik nu nog steeds over aan het nadenken ben....
Nadenken, omdat ze zoveel indruk maakten? Of omdat je niet weet of je ze wilt delen, of niet?quote:Op zaterdag 23 juni 2012 16:43 schreef kimbo94 het volgende:
Ik heb ook een paar ervaringen, waar ik nu nog steeds over aan het nadenken ben....
Wil je ze vertellen?quote:Op zaterdag 23 juni 2012 16:43 schreef kimbo94 het volgende:
En die pop ligt nog steeds op zolder?quote:Op zondag 24 juni 2012 11:13 schreef kimbo94 het volgende:
Ja hoor wil ze best vertellen. Het is well een lang verhaal hoor. Komtie;
Een paar jaar geleden is mijn oma overleden, was toen een jaar of 6. We zijn in haar huis gaan wonen en ik slaap op de kamer waar zij is overleden.
In het huis en in de kamer gebeuren echt rare dingen. Ik zie mijn oma regelmatig, droom steeds opnieuw hoe zij is overleden en ik krijg ook voorspellende dromen waar dus ook mijn oma in voorkomt. Soms ruik ik haar parfum en op de dag dat zij is overleden blijven de klokken stilstaan op dezelfde tijd.
Vroeger heb ik een pop van oma gehad die kon huilen en kruipen etc. Die is nu kappot en ligt op zolder. Deze pop kruipt nog steeds 's nachts en het is echt hoorbaar.
Oordeel zelf maar of je het gelooft, maar voor mijn gevoel is dit geen toeval
Als je dat ding hoort, zou ik hem eens naar beneden halen.. Ben benieuwd of ie dan nog steeds aan de wandel gaatquote:Op zondag 24 juni 2012 14:00 schreef kimbo94 het volgende:
Jaa die is nog steeds op zolder. Er zitten veel herinneringen aan dusja
Is dat belangrijk?quote:Op zondag 24 juni 2012 11:13 schreef kimbo94 het volgende:
Oordeel zelf maar of je het gelooft, maar voor mijn gevoel is dit geen toeval
Schrok je je niet de takkenquote:Op zondag 24 juni 2012 14:41 schreef kimbo94 het volgende:
Nee geen last van muizenen ja heb hem al eens naar beneden gehaald, doe ik dus nooit meer, die pop ging huilen midden in de nacht...
Op zich is daar wel een plausibele verklaring voor te vinden. Wellicht ligt de steen wat scheef, op de video beelden is te zien dat er ijs en sneeuw ligt op en om de steen dat aan het smelten is. Misschien is er smeltwater of water tussen de steen gekomen waar misschien zelfs al ijs tussen zat. De combinatie van ijs en water wordt spekglad waardoor door de (mogelijke) geringe helling de steen eraf glijdt.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:42 schreef Lavenderr het volgende:
Dit vind ik ook nog steeds iets heel aparts, die uit zichzelf bewegende grafsteen in Friesland:
http://www.skepsis.nl/grafsteen.html
'Enkele andere media vroegen zich af of de bewegende grafsteen een paranormaal of bovennatuurlijk verschijnsel was. Had de geest van de overledene er misschien iets mee te maken? De raadselachtige gebeurtenissen op het stokoude dorpskerkhof, waarvoor niemand een bevredigende verklaring kon leveren, boden alle ingrediënten om een mediahype te worden. In juni 2009 verschenen er opnieuw berichten over de grafsteen in de krant nadat de politie meldde dat het onderzoek was afgesloten zonder dat men begreep waarom de zware steen was gaan schuiven.'
Zoiets was toen ook de verklaring inderdaad.quote:Op maandag 25 juni 2012 11:04 schreef TPOD het volgende:
[..]
Op zich is daar wel een plausibele verklaring voor te vinden. Wellicht ligt de steen wat scheef, op de video beelden is te zien dat er ijs en sneeuw ligt op en om de steen dat aan het smelten is. Misschien is er smeltwater of water tussen de steen gekomen waar misschien zelfs al ijs tussen zat. De combinatie van ijs en water wordt spekglad waardoor door de (mogelijke) geringe helling de steen eraf glijdt.
De steen is 5x verschoven. De 5e keer was de laatste keer, en toen was het ijs en sneeuw aan het smelten. Dus nadat de sneeuw en ijs is gesmolten is die niet meer verschoven.
Ja ik zat net even die link te lezen. En toen las ik dat dezelfde verklaring er ook in stond. Ik heb hem gister slechts geskimmed(ik ben echt te lui zulke lappen tekst te lezenquote:Op maandag 25 juni 2012 11:10 schreef Bastard het volgende:
[..]
Zoiets was toen ook de verklaring inderdaad.
Vlakbij het spoortunneltje bij de Parallelweg?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 00:31 schreef TPOD het volgende:
[..]
Dat ga je in Nederland niet snel vinden. Hiervoor moet je naar Schotland/ierland of Engeland. Daar komen de meeste folklores voor.
Men zegt wel eens in Limburg dat de oude kolenmijnen "haunted" zouden zijn.
Hier waar ik woon, Sneek, staat overigens wel een bespookt huis. Dit is een vrij oude boerderij die toentertijd op de begraafplaats is gebouwd. Deze is toen opgeschoven en ligt er nu omheen. Ik ben nog nooit in het huis geweest. Wel weet ik dat er bij opgravingen om het huis, sporen zijn gevonden die duiden dat de plaats vroeger een paganistische rituele plek was. In zeer korte tijd ging het éne na het andere gezin het huis in en uit. Tegenwoordig woont er een streng gelovig gezin al een tijdje in, wanneer je naar binnen kijkt hangen overal kruisjes. Voor elk raam en elke deur. Dit huis heeft een behoorlijk tijd terug nog hier in de krant gestaan met een foto ervan waarbij er een non op het dak stond. Er zou daar ergens een klooster hebben gelegen dat nooit is gevonden maar waarvan spul is gevonden in de grond waar ons huis op is gebouwd.
Ik denk dat jij de goede bedoeld. Kan niet missen, die redelijk grote boerderij naast station Sneek-Noord en naast de grote begraafplaats. en inderdaad 100meter verderop is er een fietstunnel onder het spoor door.quote:Op maandag 25 juni 2012 11:18 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Vlakbij het spoortunneltje bij de Parallelweg?
Ik heb daar in de buurt gewoond en kende de mensen ie er woonde vaagjes. Hoorde van m'n ouders vroeger al die spookverhalen over monniken en spontaan blaffende honden
Ja. Ik woonde in de Noordoosthoek. Richting het centrum. We bedoelen hetzelfde. M'n vader zei dat hij wel eens foto's heeft gezien met vage schimmen enzo. En die honden sloegen daar wel op de raarste plekken aan.quote:Op maandag 25 juni 2012 11:21 schreef TPOD het volgende:
[..]
Ik denk dat jij de goede bedoeld. Kan niet missen, die redelijk grote boerderij naast station Sneek-Noord en naast de grote begraafplaats. en inderdaad 100meter verderop is er een fietstunnel onder het spoor door.
Kom je toevallig ook uit Sneek?
*Edit, ik weet niet precies de geschiedenis van het gebouw, volgens mij is de boerderij zelf aardig oud(300jaar o.i.d.?)(staat er niet een jaartal op het dak?) maar ik geloof dat de verhalen gingen over een verdwenen klooster die vermoedelijk daar zou hebben gelegen. Maar nu denken ze dat dat klooster van hout was. Maar er zijn hier objecten gevonden die verwijzen naar het klooster(in de loten 1 en 2 (ik woon in 1) mocht je bekend zijn in Sneek.
Kijk hier eens.quote:Op maandag 25 juni 2012 11:27 schreef Scrummie het volgende:
Ik heb toevallig vorige week een cruise naar het stadje York gewonnen op Facebook. Nu hoor ik hier en daar verhalen dat York best 'haunted' is. Iemand nog tips voor in het stadje, met het oog op de haunted locaties?
Thanks! Jammer dat die 2e link de tour pas 's avonds doet (wel logisch) maar die eerste link gaan we doen! (denk ik)quote:Op maandag 25 juni 2012 12:07 schreef Woestijnvos het volgende:
[..]
Kijk hier eens.![]()
http://www.hauntedhouseyork.co.uk/
http://www.ghosthunt.co.uk/
Ik ookquote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:40 schreef Pulzzar het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe de situatie van Manke gaat aflopen.
Ja, het is een rare plek. Er gaan vrij veel verhalen door heel de stad over dat huis. Hij heeft een aantal jaar terug op de voorpagina van de leeuwarder courant gestaan met één van die foto's. Toevallig had de broer van een vriend van mij toentertijd die foto gemaakt. Daarop stond dus een non op het dak.quote:Op maandag 25 juni 2012 11:33 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ja. Ik woonde in de Noordoosthoek. Richting het centrum. We bedoelen hetzelfde. M'n vader zei dat hij wel eens foto's heeft gezien met vage schimmen enzo. En die honden sloegen daar wel op de raarste plekken aan.
Gefeliciteerd! Wat leuk hee, dus het loont om mee te doen met die prijsvragen?quote:Op maandag 25 juni 2012 11:27 schreef Scrummie het volgende:
Ik heb toevallig vorige week een cruise naar het stadje York gewonnen op Facebook. Nu hoor ik hier en daar verhalen dat York best 'haunted' is. Iemand nog tips voor in het stadje, met het oog op de haunted locaties?
Hehe ja, die prijsvragen op Facebook en Twitter hebben ons (mij en vriendin) al heel wat opgeleverd, vorig jaar cruise Newcastle, reisjes naar Barcelona en Milaan, weekje vakantie in een Landal park, diverse DVD's, games, zonnebrillen, iPad, telefoonsquote:Op maandag 25 juni 2012 12:32 schreef Bastard het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Wat leuk hee, dus het loont om mee te doen met die prijsvragen?
Maak anders als je wilt hoor, tzt een topic aan over je reisje en bezoeken van die spooklocaties?
Bizar verhaal Bastard! Interessant ook. Je hebt het vaker dus? Ooit geprobeerd foto's te maken of is daar geen tijd voor? Enige herkenning in de mensen die je ziet? Dat je schrikt lijkt me niet meer dan normaal haha, ik denk dat ik schoon ondergoed kan pakken als ik zoiets mee maak.quote:Op woensdag 27 juni 2012 08:02 schreef Bastard het volgende:
Net dat ik deze week hier wilde posten dat ik de laatste tijd geen ervaringen meer heb omtrent het zien van dingen.. afgelopen nacht word ik wakker, het is klokslag 00:00, sliep net maar heb de gewoonte om regelmatig wakker te worden. Ik draai mij om op mijn andere zij, kijk richting de gang door de open slaapkamerdeur en in de deuropening staat een vrouw.
Ze had een vriendelijk gezicht, en een bruin gebreid vest om zich heen geslagen, flink ding ook want hing tot aan haar knieen.
Ik merk haar op, til mijn hoofd op want schrik er even van, dacht ik toch geen extra gasten in huis te hebben.
Ze draait zich om, zachtjes want krijg het idee dat ze niemand wakker wilde maken. Ze loopt de gang uit richting de trap en verdwijnt in het donker.
Het gekke is dat ik meer schrik van zo'n gebeurtenis dan dat ik denk, laat ik daar eens een vriendelijk woord mee gaan wisselen. En als je dan van de schrik bekomen bent, zijn ze alweer weg.
Heb dat wel vaker ja. Ik blijf er van schrikken, helaas, als het nog vaker gebeurde dan wende ik er misschien wel aan!quote:Op woensdag 27 juni 2012 14:34 schreef Scrummie het volgende:
[..]
Bizar verhaal Bastard! Interessant ook. Je hebt het vaker dus? Ooit geprobeerd foto's te maken of is daar geen tijd voor? Enige herkenning in de mensen die je ziet? Dat je schrikt lijkt me niet meer dan normaal haha, ik denk dat ik schoon ondergoed kan pakken als ik zoiets mee maak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |