De geneeskunde moet zich niet bemoeien met prive zaken..quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:51 schreef Polarcat het volgende:
Ik begrijp trouwens wel dat verplicht DNA testen bij de geboorte van elk kind weer heel andere bezwaren met zich meebrengt. Misschien weet iemand hier iets op te bedenken.
Mweh, dus gewoon niet doorvoeren dat ideequote:Op woensdag 20 juni 2012 18:11 schreef Polarcat het volgende:
Dat is dan ook precies wat ik toegeef ik die disclaimer die je quote. Ik had echter gehoopt dat mensen met suggesties zouden komen om mijn ruwe concept idee te verbeteren.
De beste suggestie is iemand zoeken waarmee je op 1 lijn zit, die bij je past, ook in de kinderwens of de wens geen kinderen op de wereld te zetten.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:11 schreef Polarcat het volgende:
Dat is dan ook precies wat ik toegeef ik die disclaimer die je quote. Ik had echter gehoopt dat mensen met suggesties zouden komen om mijn ruwe concept idee te verbeteren.
Dat iemand tot op heden bij je past en met je op 1 lijn zit, is geen garantie dat hij/zij dat in de toekomst zal blijven. Het kernargument blijft staan: je kunt iemand alleen oprecht liefhebben en vertrouwen als je de reëele mogelijkheid hebben om dat niet te doen. De sociale druk moet er dus afgehaald worden - er zijn manieren nodig om dat gevoelsprobleem omtrent wantrouwen te omzeilen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:16 schreef erodome het volgende:
[..]
De beste suggestie is iemand zoeken waarmee je op 1 lijn zit, die bij je past, ook in de kinderwens of de wens geen kinderen op de wereld te zetten.
En bij one night stands gewoon zelf voor je veiligheid zorgen en dat niet aan de ander overlaten.
Dat kan inderdaad. Maar hoe controleer je of de overheid echt anoniem bezig is, en niet stiekem DNA samples of data achterhoudt in hun lab?quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:17 schreef Bootje84 het volgende:
Je kan het natuurlijk anonimiseren door DNA van de moeder, mogelijke vader en kind aan te bieden. Als het kind dan van beide het DNA heeft ontvangen, weet je dat de mogelijke vader de daadwerkelijke vader is. Andersom weet je dan, als het niet klopt, de man niet de vader is.
Die 'reëele mogelijkheid om dat niet te doen' is toch gewoon controle? Wat is dan nog de waarde van vertrouwen?quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:19 schreef Polarcat het volgende:
[..]
Dat iemand tot op heden bij je past en met je op 1 lijn zit, is geen garantie dat hij/zij dat in de toekomst zal blijven. Het kernargument blijft staan: je kunt iemand alleen oprecht liefhebben en vertrouwen als je de reëele mogelijkheid hebben om dat niet te doen. De sociale druk moet er dus afgehaald worden - er zijn manieren nodig om dat gevoelsprobleem omtrent wantrouwen te omzeilen.
De geneeskunde moet zich er niet mee bemoeien is mijn eindconclusie, dus het idee om de geneeskunde erbij te betrekken gooi ik in de prullenbak dus je concept verbeteren vind ik met die gedachte een onmogelijke taak.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:15 schreef Polarcat het volgende:
Volgens mij heb jij het concept verbeteren nog niet helemaal door.
Daarom, blijven praten, als je iemand hebt gevonden die goed op 1 lijn ligt met je zal dat geen probleem zijn.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:19 schreef Polarcat het volgende:
[..]
Dat iemand tot op heden bij je past en met je op 1 lijn zit, is geen garantie dat hij/zij dat in de toekomst zal blijven. Het kernargument blijft staan: je kunt iemand alleen oprecht liefhebben en vertrouwen als je de reëele mogelijkheid hebben om dat niet te doen. De sociale druk moet er dus afgehaald worden - er zijn manieren nodig om dat gevoelsprobleem omtrent wantrouwen te omzeilen.
''Heb je de auto wel op slot gedaan?'' /exit trust?quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die 'reëele mogelijkheid om dat niet te doen' is toch gewoon controle? Wat is dan nog de waarde van vertrouwen?
Ik zoek een oplossing voor de paradox tussen enerzijds de onmogelijkheid om te kunnen vertrouwen onder dwang, en anderszijds de gevoelsmatige repercussies die komen als men niet vertrouwt. Met andere woorden, als je twijfel toestaat krijg je ruzies die relaties verscheuren. Als je daarentegen sancties stelt op twijfel krijg je gedwongen vertrouwen, en dat is onmenselijk.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:21 schreef kingtoppie het volgende:
De geneeskunde moet zich er niet mee bemoeien is mijn eindconclusie, dus het idee om de geneeskunde erbij te betrekken gooi ik in de prullenbak dus je concept verbeteren vind ik met die gedachte een onmogelijke taak.
Terechte opmerking, want het is een andere bewoording van één van de twee kanten van de paradox. Plak daaraan de bewering "wat is de waarde van vertrouwen als het gedwongen is?" en je hebt de andere kant. Kortom. volgens deze paradox zou vertrouwen onmogelijk zijn. Echter, het gat in de paradox zit hem hier: het is mogelijk om eventuele twijfel op te heffen bij partner A, zonder dat partner A daarvoor expliciet het vertrouwen in B hoeft op te geven. Dat is mogelijk als partner A niet zélf de beslissing maakt tot het vergaren van de benodigde informatie (dat zouden we controle noemen), maar als hij die informatie als vanzelfsprekend of door actie van een derde aangeleverd krijgt, zonder erom gevraagd te hebben.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:21 schreef Lienekien het volgende:
Die 'reëele mogelijkheid om dat niet te doen' is toch gewoon controle? Wat is dan nog de waarde van vertrouwen?
Je hebt die druk zelf onder woorden gebracht:quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:22 schreef erodome het volgende:
Ik zie trouwens die sociale druk niet, sterker nog, bij die ene die ik ken waarbij het vermoed wordt dat ze hem erin geluist heeft is de mening over haar niet misselijk en wordt er gezegd dat hij haar best wat meer aan de tand had mogen voelen erover.
En dat begrijp ik volkomen. Ik zou het ook zo zien. Beide kanten van de paradox zijn begrijpelijk, en daarom is het ook zo'n issue.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:40 schreef erodome het volgende:
Dat is ook weer waar, maar ik vermoed dat als mijn man had gezegd ik wil een dna test(perongelukje was het niet, dus dat gaat niet op) omdat ik twijvel ik hem zo de straat op gegooit had, zeker als kersverse hormoonbom moeder
Gelukkig heb ik een minie versie van hem gekweekt, dat maakt het wel makkelijk
Dat is gewoon een exit geven aan alle mannen, die ook van gedachte veranderen..quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:44 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
ik vind idd wel dat in gevallen waarin n man echt geen kind wil en niet blijft hangen tot t kind drie is alimentatie niet verplicht zou moeten zijn.
Ik ben bang dat dit soort vrouwen in het begin heel anders zijn.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:42 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Erg jammer dat je dat zou moeten uitleggen though...
Ik ontwijk dit soort vrouwen gewoon.
Dat ben ik helemaal met je eens. Mijn voorgestelde voorbeeldoplossing wil ik dan ook nooit werkelijkheid zien worden, vanwege de privacyschending. Maar los gezien van de privacyschending - voor de vertrouwensparadox is het een prima oplossing. Het dient dus als voorbeeld van hoe je het zou kunnen oplossen, in de hoop dat we een beter voorbeeld kunnen bedenken dat ook in de praktijk acceptabel is. Ik ga er niet vanuit dat ik alle wijsheid in pacht heb, en vandaar dat ik het hier als een imperfect idee neergooi in de hoop dat andere mensen het kunnen verbeteren.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:46 schreef Lienekien het volgende:
@polarcat: maar wat jij voorstelt, dat is nogal wat. Dat grijpt enorm in in het privéleven van mensen. En het ontneemt hen die wel durven te vertrouwen die keuze.
Maar dat is geen algemene sociale druk, dat is gewoon vertrouwen binnen een relatie.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:29 schreef Polarcat het volgende:
Je hebt die druk zelf onder woorden gebracht:
[..]
En dat begrijp ik volkomen. Ik zou het ook zo zien. Beide kanten van de paradox zijn begrijpelijk, en daarom is het ook zo'n issue.
Wacht aanpassing niet gezien.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:51 schreef Polarcat het volgende:
Als het uitspreken van vertrouwen binnen een relatie ertoe leidt dat je partner je in woede op straat zet, dan noem ik dat oneigenlijke druk.
Als je seks hebt, en zeker onbeschermde, kun een vrouw per ongeluk zwanger worden je zit je samen met de consequenties. Dus dan is er ook recht op kinderalimentatie, imo.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:06 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dat het erg dom is dat is de 2e discussie..
Er kan vanuit geen van beide partijen bedacht worden dat iemand actief deel uit zal nemen bij een mogelijk kind omdat je samen bent....
Dus waarom dan wel recht op alimentatie..?
Andersom zou ik er ook niet om vragen als ik perongeluk zwanger zou worden.. Nouja vragen wel, want pa is toch genetisch verbonden, maar zeker niet eisen...
Alles uit jezelf laten zien aan je partner lijkt mij juist een erg goede, geen reden tot wantrouwen omdat alles gewoon netjes open ligt en alles bespreekbaar is(wat niet betekend dat in alles meegegaan hoeft te worden).quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:04 schreef Polarcat het volgende:
@erodome Bij zo'n oordeel mag je wel wat toelichting geven.
Misschien heb ik de waarde van die oplossing onderschat en onterecht afgeschimpt als naïef. Blijft wel staan dat complete-disclosure een keuze is die elk stel voor zichzelf moet maken, en dus geen algemene oplossing. Ik kan me namelijk prima voorstellen dat er ook mensen zijn die het wachtwoord van hun e-mail account liever voor zichzelf houden. Maar als ik me laatdunkend heb uitgelaten over een manier die jij met succes toepast, dan spijt me dat oprecht en neem ik dat bij deze terug.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Alles uit jezelf laten zien aan je partner lijkt mij juist een erg goede, geen reden tot wantrouwen omdat alles gewoon netjes open ligt en alles bespreekbaar is(wat niet betekend dat in alles meegegaan hoeft te worden).
Maar de man het recht geven op het stopzetten van de abortus dan? Zou dat dan ook mogen?quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als je seks hebt, en zeker onbeschermde, kun een vrouw per ongeluk zwanger worden je zit je samen met de consequenties. Dus dan is er ook recht op kinderalimentatie, imo.
In veel situaties is dat inderdaad een prima oplossing. Zoals je kunt lezen ben ik juist een voorstander van de mogelijkheid om weg te gaan - zonder die mogelijkheid kun je immers niet oprecht uit eigen wil bij iemand blijven.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:26 schreef erodome het volgende:
Ik heb het niet over problemem ontwijken, maar iemand zoeken waarbij dat niet hoeft
En als er gerede twijvel is kan je weggaan, die vrijheid hebben we allemaal hier en wie wil nu bij iemand blijven waarvan je denkt dat die gaatjes in condooms prikt om je erin te luizen?
Dat is wel een confrontatie waard, met de kans dat je je biezen pakt.
Misschien hang je wat teveel vast aan bij een partner blijven, wat niet hoeft.
heb je weinig aan als mannen door hormonen te slikken erectieproblemen krijgen. wat zeker mogelijk is.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:39 schreef Charcot het volgende:
Daarom ook de mogelijkheid tot anticonceptie voor de man. Iets als de pil. Krijg je dit soort gezeur achteraf ook veel minder
Ik vind dat mannen strikt gezien hier geen veto op moeten hebben , want het betreft het lichaam van de vrouw. Tenminste, totdat mannen implant baarmoeders en andere gekkigheid kunnen krijgen om de zwangerschap over te nemen.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:37 schreef kingtoppie het volgende:
Maar de man het recht geven op het stopzetten van de abortus dan? Zou dat dan ook mogen?
M.a.w. er zou minder druk op mannen staan om anticonceptie serieus te nemen. Meer daarover hier.quote:Op woensdag 20 juni 2012 18:33 schreef Ritsuka.x.Soubi het volgende:
Als zo'n regel word ingesteld, dan kan iedereen zijn vrouw laten na de zwangerschap en rustig verder leven.
Precies, dat zou ideaal zijn. Nog beter wordt het als vrouwen een manier hebben om te controleren of mannen die pil wel echt genomen hebben.quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:39 schreef Charcot het volgende:
Daarom ook de mogelijkheid tot anticonceptie voor de man. Iets als de pil. Krijg je dit soort gezeur achteraf ook veel minder
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |