... thats what she saidquote:Op woensdag 20 juni 2012 18:36 schreef monkyyy het volgende:
Laten we het maar weer over het originele onderwerp hebben, niet over overheidstaken in de economie. Straks wordt TS nog boos.
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:17 schreef Drommeldaris het volgende:
Hieronder mijn mening:
Het is toch schandalig dat mensen met het iq van een aardappel mogen stemmen in dit land. Er kijkt bijna niemand naar de verkiezingsprogramma's en er wordt voor het grote deel gewoon gestemd op de persoon die ze sympathiek vinden en welke de meeste populistische uitspraken kan maken.
Zelf stel ik voor om alleen mensen met een iq van 120 of hoger te laten stemmen. Uiteraard kan je ook gewoon stemmen met een iq onder de 120 wanneer je interesse hebt voor de politiek. Laat deze mensen even een klein testje doen en als ze slagen mogen ze alsnog stemmen.
Het is simpelweg niet JOUW land, niet JOUW maatschappij. Jouw oordeel is net zo subjectief als dat van KeesKankerkachel.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Precies, maar gewoon volhouden dat alle mensen gelijk zijn hoor. Ook degene die zichzelf volledig buitenspel zetten.
Technocratie.quote:Op zondag 24 juni 2012 20:09 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Het is simpelweg niet JOUW land, niet JOUW maatschappij. Jouw oordeel is net zo subjectief als dat van KeesKankerkachel.
Niet jouw beslissing om te nemen, noch die van een meerderheid. Pleeg een staatsgreep zou ik zeggen
Wat zie jij trouwens als een fatsoenlijk alternatief op de democratie?
En je krijgt er bescherming voor terug en nog veel meer.quote:Op woensdag 20 juni 2012 17:40 schreef monkyyy het volgende:
Er is in mijn ogen niets moreels aan met kracht geld van een ander afpakken en het aan een ander geven.
De reden dat mensen belasting betalen is dat een weigering belasting te betalen uiteindelijk leidt tot geweld, waarmee de overheid zich niet onderscheidt van bijvoorbeeld de maffia.
De eindbeslissing zal nog steeds berusten op ideologische voorkeuren.quote:
Ja, en dat is dus niet waar. Het is helemaal niet zo dat iedereen even objectief kan oordelen over dingen. Er zijn mensen die veel beter puur objectief, enkel kijkend naar logica kunnen kijken en mensen die dat minder kunnen.quote:Op zondag 24 juni 2012 20:09 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Het is simpelweg niet JOUW land, niet JOUW maatschappij. Jouw oordeel is net zo subjectief als dat van KeesKankerkachel.
Niet jouw beslissing om te nemen, noch die van een meerderheid. Pleeg een staatsgreep zou ik zeggen
Wat zie jij trouwens als een fatsoenlijk alternatief op de democratie?
Ja, maar hoe ga je controleren of dat is wat ze gedaan hebben?quote:Op zondag 24 juni 2012 20:18 schreef Thas het volgende:
[..]
Ja, en dat is dus niet waar. Het is helemaal niet zo dat iedereen even objectief kan oordelen over dingen. Er zijn mensen die veel beter puur objectief, enkel kijkend naar logica kunnen kijken en mensen die dat minder kunnen.
Dat kan niet, ik zeg ook niet dat dat kan, ik zeg alleen dat die zin niet klopt.quote:Op zondag 24 juni 2012 20:22 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Ja, maar hoe ga je controleren of dat is wat ze gedaan hebben?
In ieder geval zullen ze alle 10 tot dezelfde conclusie komen aangaande het effect van welk beleid dan ook. Het enige waar ze in kunnen verschillen is of ze die effecten positief of negatief vinden, dat wordt bepaald door hun levensinstelling/ideologie, wat zij belangrijk vinden.quote:En hoe kom je erbij dat 10 mensen die objectief naar dergelijke complexe materie kijken allemaal op hetzelfde antwoord uitkomen?
Tsja, ik zie niet in waarom mijn voorstel geen beter idee is.quote:Daarom dus, democratie... Misschien niet altijd het beste, maar de vrede bewaren mag ook wel wat kosten soms, toch?
Nou, te gek. Eindconclusie blijft hetzelfdequote:Op zondag 24 juni 2012 20:27 schreef Thas het volgende:
[..]
Dat kan niet, ik zeg ook niet dat dat kan, ik zeg alleen dat die zin niet klopt.
Maar wat schiet je er per saldo mee op dan? En wat verandert er inhoudelijk aan de analyses? Meer wetenschappers erbij?quote:In ieder geval zullen ze alle 10 tot dezelfde conclusie komen aangaande het effect van welk beleid dan ook. Het enige waar ze in kunnen verschillen is of ze die effecten positief of negatief vinden, dat wordt bepaald door hun levensinstelling/ideologie, wat zij belangrijk vinden.
Ik denk omdat iemands stem iemands stem is. Het hoe en waarom gaat niemand iets aan. Derhalve is het weinig zinnig iemand te verplichten die vragen goed te kunnen beantwoorden.quote:Tsja, ik zie niet in waarom mijn voorstel geen beter idee is.
Dat dingen niet mooier/slechter worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn in een poging om stemmen te verwerven, zoals nu wel gebeurt.quote:Op zondag 24 juni 2012 20:43 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Nou, te gek. Eindconclusie blijft hetzelfde
[..]
Maar wat schiet je er per saldo mee op dan? En wat verandert er inhoudelijk aan de analyses? Meer wetenschappers erbij?
Het zinnige is dat je dan de zekerheid hebt dat de mensen die stemmen weten waar ze op stemmen. Er wordt in mijn voorstel helemaal niet aangegeven hoe en waarom iemand op de partij stemt. Het enige wat wordt vastgesteld is dat de gene weet waar ze op stemmen.quote:Ik denk omdat iemands stem iemands stem is. Het hoe en waarom gaat niemand iets aan. Derhalve is het weinig zinnig iemand te verplichten die vragen goed te kunnen beantwoorden.
Misschien poogt iemand een strategische stem uit te brengenJe weet het niet.
Okee, kan ik in meekomen.quote:Op zondag 24 juni 2012 20:53 schreef Thas het volgende:
[..]
Dat dingen niet mooier/slechter worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn in een poging om stemmen te verwerven, zoals nu wel gebeurt.
Bij een strategische stem kun je ook op een andere partij stemmen. Dom of niet, dat kan. Dan is het niet aan anderen om te bepalen dat je kennis moet hebben van die partij, toch?quote:Het zinnige is dat je dan de zekerheid hebt dat de mensen die stemmen weten waar ze op stemmen. Er wordt in mijn voorstel helemaal niet aangegeven hoe en waarom iemand op de partij stemt. Het enige wat wordt vastgesteld is dat de gene weet waar ze op stemmen.
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:57 schreef Kaas- het volgende:
Voor 1917 mocht je in Nederland alleen stemmen als je een minimumbedrag een belastingen betaalde, dat waren nog eens tijden. Nu mogen mensen die niet meedoen aan de samenleving wel stemmen en kiezen dan uiteraard voor behoud dan wel verhoging van hun uitkering, waarmee de parasitaire sector zichzelf in stand houdt.
Ja, want democratiequote:Op zondag 9 september 2012 18:34 schreef HeatWave het volgende:
Ik weet echt wel dat je niet per se slim hoeft te zijn voor een mening hoor. Maar ik zie hier echt mensen die :
"Die rutte zecht dat hij bedoeld dat hij is moet zechen" uitbraken....
Moet ik de mening van zo iemand nou echt serieus nemen?
Ik zeg ook niet dat ze dan maar geen stemrecht moeten hebben meteen, maar een discussie met zo'n figuur hier op FOK! is wel reden tot affikken natuurlijk....quote:
Zoals ik in mijn lange post al aangaf mis je dan volkomen de essentie van een democratie met volksvertegenwoordiging. Ik hoef niet te weten hoe de rijksbegroting in elkaar steekt, want ik ga ervan uit dat degene op wie ik stem daar wel verstand van heeft en dan hoef ik me er dus niet meer mee te bemoeien. Een dergelijk tentamen voor iemand die in de politiek komt is natuurlijk wel weer een goed idee.quote:Op zondag 9 september 2012 18:51 schreef Libertarisch het volgende:
Ik ben voor invoering van een stembewijs.
Moet je eerst een uitgebreid tentamen doen (desnoods bestaande uit meerdere delen, dus tussen tentamen en eind tentamen) waardoor je bewijst dat je weet hoe de rijksbegroting in elkaar steekt, de politieke structuur kent, enzovoorts.
Daarmee zorg je dat iedereen zonder interesse niet meer gaat stemmen en waardoor politici niet zomaar meer poep kunnen praten tegen kiezers.
Zoals: wij gaan de ontwikkelingshulp aanpakken. Als je verstand hebt van de begroting weet je waarom dat een druppel op een hete plaat is...
Ongebreidelde democratie is niet per se goed. De oude Grieken worstelden er al mee. Adolf Hitler is ook democratisch gekozen, was misschien anders geweest als mensen verstand van zaken hadden.quote:Op zondag 9 september 2012 18:58 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Zoals ik in mijn lange post al aangaf mis je dan volkomen de essentie van een democratie met volksvertegenwoordiging. Ik hoef niet te weten hoe de rijksbegroting in elkaar steekt, want ik ga ervan uit dat degene op wie ik stem daar wel verstand van heeft en dan hoef ik me er dus niet meer mee te bemoeien. Een dergelijk tentamen voor iemand die in de politiek komt is natuurlijk wel weer een goed idee.
En wie bepaalt de eisen? Iemand die al macht heeft?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 15:17 schreef Drommeldaris het volgende:
Geachte verkiezingstijgers,
En indien je voor bent hoe selectief zou je het maken? Aan welke eisen moeten de stemgerechtigden voldoen?
Nee. Mensen kunnen over het algemeen prima bepalen wie hun belang behartigt en wat ze in het algemeen eerlijk vinden. Alleen bij D66 en de VVD gaat het fout doordat mensen die niet zo heel slim zijn toch iets slims willen zeggen.quote:Hieronder mijn mening:
Het is toch schandalig dat mensen met het iq van een aardappel mogen stemmen in dit land.
Hoe dom moet je wel niet zijn om naar de verkiezingsprogramma's te kijken? Als er nou iets weinig informatief is over wat een partij gaat doen met macht dan is het wel het verkiezingsprogramma. Mocht je nou nieuw zijn in dit land en totaal geen flauw benul hebt waar welke partij voor staat kun je de samenvattingen wel even doorlezen, dan heb je een beeld. Maar verder is het doorspitten van die dingen een mallotig idee van politiek geinteresseerden die niet doorhebben hoe dom ze zelf zijn.quote:Er kijkt bijna niemand naar de verkiezingsprogramma's en er wordt voor het grote deel gewoon gestemd op de persoon die ze sympathiek vinden en welke de meeste populistische uitspraken kan maken.
Als er enige selectie is dan val jij erbuiten. Ik neem aan dat je zelf denkt dat je een IQ van 125 hebt. Veel plezier ermee, het zegt mij niet meer dan dat je aanleg hebt om bovengemiddeld te scoren op een IQ-test van BNN of zo. Maar dat volstaat dus niet voor een zinnige benadering van de verkiezingen.quote:Zelf stel ik voor om alleen mensen met een iq van 120 of hoger te laten stemmen.
Ach ja, even een testje. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen...quote:Uiteraard kan je ook gewoon stemmen met een iq onder de 120 wanneer je interesse hebt voor de politiek. Laat deze mensen even een klein testje doen en als ze slagen mogen ze alsnog stemmen.
Puur voor de discussie lijkt mij ook wel relevant dat mensen dan in opstand komen.quote:Disclaimer:
Zelf snap ik ook wel dat dit niet de realiteit gaat worden omdat er dan mensen in opstand komen maar puur even voor de discussie.
Ja, de VVDers zijn allemaal hele domme mensen die om de een of andere reden toch bovengemiddeld opgeleid zijn en een hoger inkomen hebbenquote:Alleen bij D66 en de VVD gaat het fout doordat mensen die niet zo heel slim zijn toch iets slims willen zeggen.
Iets met amerikaanse geschiedenis wellicht?quote:Op zondag 9 september 2012 19:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Waarom ?
Je hebt een hekel aan negers?
Hoezo begrijpt TS het woord recht niet? Volgens mij begrijpt hij het heel goed en wilt hij dit recht aan bepaalde mensen ontnemen...quote:Op zondag 9 september 2012 20:36 schreef dawg het volgende:
ts begrijpt het woord 'recht' niet. ts heeft dus geen iq > 120. ts faalt met zijn eigen topic.
een recht is gevrijwaard van selectie. als er dus selectie toegepast wordt is het geen recht meer, maar discriminatie.quote:Op zondag 9 september 2012 20:40 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Hoezo begrijpt TS het woord recht niet? Volgens mij begrijpt hij het heel goed en wilt hij dit recht aan bepaalde mensen ontnemen...
Hoe zit dat dan met censuskiesrecht? Mag je dan ook niet meer spreken van recht, omdat er discriminatie plaatsvindt?quote:Op zondag 9 september 2012 20:42 schreef dawg het volgende:
[..]
een recht is gevrijwaard van selectie. als er dus selectie toegepast wordt is het geen recht meer, maar discriminatie.
vind ik wel. en is ook niet meer relevant. het huidig stemrecht is verbonden met het staatsburgerschap, niet met belastinginning.quote:Op zondag 9 september 2012 20:44 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Hoe zit dat dan met censuskiesrecht? Mag je dan ook niet meer spreken van recht, omdat er discriminatie plaatsvindt?
Dat is dus een mening en geen feit.quote:Op zondag 9 september 2012 20:47 schreef dawg het volgende:
[..]
vind ik wel. en is ook niet meer relevant. het huidig stemrecht is verbonden met het staatsburgerschap, niet met belastinginning.
Eigenlijk moet het capaciteitsrecht dus weer worden ingevoerd volgens TS Drommeldaris?quote:Tot aan de Grondwet van 1887 gold in Nederland het censuskiesrecht. Bij de grondwetswijziging van dat jaar werd een artikel opgenomen dat bepaalde dat het kiesrecht voor de Tweede Kamer voortaan uitgeoefend zou kunnen worden door de mannelijke ingezetenen, tevens Nederlanders, die door de Kieswet te bepalen tekenen van geschiktheid en maatschappelijke welstand bezitten. Vanwege de rekbaarheid van deze begrippen werd het artikel wel het het caoutchouc-artikel genoemd ('caoutchouc' was de toenmalige benaming voor rubber). Het caoutchouc-artikel opende de mogelijkheid om mensen op andere gronden dan inkomen en vermogen het kiesrecht te verlenen. Zo kon men in Nederland volgens de kieswet van 1896 op de volgende gronden stemrecht krijgen:
het betalen van een bepaald bedrag aan belastingen (censuskiezers)
het bezit van een bepaald bedrag aan spaargeld
het behaald hebben van bepaalde examens (capaciteitskiesrecht)
het ontvangen van een bepaald bedrag aan loon
het bezit van een woning
Het caoutchouc-recht leidde tot een steeds grotere percentage van kiesgerechtigde mannen. In 1917 werd het door het caoutchouc-artikel inmiddels steeds verder verwaterde censuskiesrecht afgeschaft en vervangen door het algemeen kiesrecht, zij het dat slechts mannen actief kiesrecht hadden, vrouwen hadden slechts passief kiesrecht. In 1919 kregen ook vrouwen actief kiesrecht, hetgeen zij voor het eerst konden uitoefenen bij de Tweede Kamerverkiezingen van 1922.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Censuskiesrecht
net als een partijvoorkeur. dat ts bijvoorbeeld het niet eens is met zo'n mening maakt nog niet dat er dan maar selectie toegepast dient te worden natuurlijk.quote:Op zondag 9 september 2012 20:51 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Dat is dus een mening en geen feit.
Gouden Dageraad is ook democratisch gekozen, moet dat dan zomaar kunnen?quote:Op zondag 9 september 2012 20:56 schreef dawg het volgende:
[..]
net als een partijvoorkeur. dat ts bijvoorbeeld het niet eens is met zo'n mening maakt nog niet dat er dan maar selectie toegepast dient te worden natuurlijk.
het feit dat mensen erop gestemd hebben is legitiem, en de stemmers kun je niet verantwoordelijk houden voor de daden van de gd.quote:Op zondag 9 september 2012 20:58 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Gouden Dageraad is ook democratisch gekozen, moet dat dan zomaar kunnen?
En dan gaan mensen in vereniging stemmen... En dan?quote:Op zondag 9 september 2012 21:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
Iedereen mag stemmen maar de stem van de grootste belastingbetaler weegt het zwaarst. Geen inkomen uit arbeid stem = 0,5 wel inkomen en belastingschijf 1 stem = 1 etc, etc.....
En dan wat? Dat gebeurt nu toch ook?quote:Op zondag 9 september 2012 21:11 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
En dan gaan mensen in vereniging stemmen... En dan?
En dan ben jij toch geen hol opgeschoten met je wensen en heb je de democratie geweld aangedaanquote:Op zondag 9 september 2012 21:12 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
En dan wat? Dat gebeurt nu toch ook?
Jawel. Mensen die goed verdienen zijn nu een minderheid dit democratisch uitgemolken kunnen worden. En dat twerwijl juist zij het land economisch aan de gang houden. Straks telt hun stem voor 3 (voor 4 als de SP haar zin krijgt) en kunnen ze wat tegenwicht geven aan alle niksverdieners die uit zijn om hun inkomen.quote:Op zondag 9 september 2012 21:14 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
En dan ben jij toch geen hol opgeschoten met je wensen en heb je de democratie geweld aangedaan
quote:Op zondag 9 september 2012 21:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Jawel. Mensen die goed verdienen zijn nu een minderheid dit democratisch uitgemolken kunnen worden. En dat twerwijl juist zij het land economisch aan de gang houden. Straks telt hun stem voor 3 (voor 4 als de SP haar zin krijgt) en kunnen ze wat tegenwicht geven aan alle niksverdieners die uit zijn om hun inkomen.
Misschien daardoor dat ze het gevoel hebben dat ze een paar bomen moeten bestuderen en daardoor het bos niet meer zien. Er zijn nou eenmaal aardig wat modalen en bovenmodalen die denken dat de VVD goed voor hen is terwijl ze daar bij lange na nog niet genoeg voor verdienen. Veel mensen denken bijvoorbeeld ook dat die HRA gunstig voor hun is omdat ze zelf een hypotheek hebben.quote:Op zondag 9 september 2012 19:55 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, de VVDers zijn allemaal hele domme mensen die om de een of andere reden toch bovengemiddeld opgeleid zijn en een hoger inkomen hebben.
Jij bent net zo kortzichtig als al dat linkse maoistenvolk. De VVDer stemt niet omdat het "goed voor HEN is" de VVDer kijkt naar het grotere geheel. Die paar tientjes per jaar meer of minder voor Piet en Fatima boeien niet. Het grote geheel, de economie, die moet beter worden.quote:Op maandag 10 september 2012 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien daardoor dat ze het gevoel hebben dat ze een paar bomen moeten bestuderen en daardoor het bos niet meer zien. Er zijn nou eenmaal aardig wat modalen en bovenmodalen die denken dat de VVD goed voor hen is terwijl ze daar bij lange na nog niet genoeg voor verdienen. Veel mensen denken bijvoorbeeld ook dat die HRA gunstig voor hun is omdat ze zelf een hypotheek hebben.
Het gaat natuurlijk niet alleen om slim of dom.quote:Op zondag 9 september 2012 19:55 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ja, de VVDers zijn allemaal hele domme mensen die om de een of andere reden toch bovengemiddeld opgeleid zijn en een hoger inkomen hebben.
"Hoe komen de domme mensen toch aan die banen, en dat geld, en waarom heb ik dat niet, boehoe."
Droevig weer....
Kwestie van termijn. Van vandaag op morgen is het duidelijk beter, van dit decennium op het volgende waarschijnlijk niet.quote:Op maandag 10 september 2012 09:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Misschien daardoor dat ze het gevoel hebben dat ze een paar bomen moeten bestuderen en daardoor het bos niet meer zien. Er zijn nou eenmaal aardig wat modalen en bovenmodalen die denken dat de VVD goed voor hen is terwijl ze daar bij lange na nog niet genoeg voor verdienen. Veel mensen denken bijvoorbeeld ook dat die HRA gunstig voor hun is omdat ze zelf een hypotheek hebben.
Dat bedoel ik dus, of je neemt het geheel helemaal in nadere beschouwing, of je kijkt heel grof naar wie je kunt vertrouwen en welke kant die op wil. Als je je maar half verdiept krijg je halve redeneringen en verkeerde conclusies. Dan kun je beter afstand bewaren en alleen heel grof het grotere plaatje bekijken.quote:Op maandag 10 september 2012 09:46 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Jij bent net zo kortzichtig als al dat linkse maoistenvolk. De VVDer stemt niet omdat het "goed voor HEN is" de VVDer kijkt naar het grotere geheel. Die paar tientjes per jaar meer of minder voor Piet en Fatima boeien niet. Het grote geheel, de economie, die moet beter worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |