abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112786861
In een tijd waarin het generatieconflict meer dan ooit speelt, verlaten relatief jonge politici in rap tempo de politiek. Mensen die niet lang geleden nog werden gezien als de leiders van morgen zijn ineens weg, of staan op het pun om te vertrekken.

Sommigen hebben best al een behoorlijke staat van dienst, dus op zich is het deels wel te begrijpen, maar toch. Ik kan me niet herinneren dat jonge, veelbelovende politici zo massaal de politiek verlaten.

Enkele actuele voorbeelden:

Boris van der Ham (D66, leeftijd 38) niet herkiesbaar als kamerlid. Stopt na 10 jaar.
Sabine Uitslag (CDA, leeftijd 39) niet herkiesbaar als kamerlid. Stopt na 4 jaar.
Tofik Dibi (GroenLinks, leeftijd 31) plaatst zichzelf op moeilijk verkiesbare 10e plek. Reële kans dat hij de politiek verlaat na 6 jaar.
Mirjam Sterk (CDA, leeftijd 39) niet herkiesbaar als kamerlid. Stopt na 10 jaar.
Ewout Irrgang (SP, leeftijd 35) niet herkiesbaar als kamerlid. Stopt na 7 jaar.

Eerder:
Camiel Eurlings (CDA) verliet in 2010 op 36-jarige leeftijd de politiek.

Hoe komt het? Is de politiek niet uitdagend genoeg? Is er niet genoeg te bereiken? Weten ze de macht van de babyboomers niet te doorbreken? Is het te zwaar? Worden politici te veel verketterd?
  Redactie Frontpage dinsdag 12 juni 2012 @ 14:45:06 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_112787426
Van de eerste 5 weet ik het niet, maar Eurlings had z'n eigen bedje al gespreid bij KLM :)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  dinsdag 12 juni 2012 @ 14:46:13 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_112787471
Binnen veel politieke partijen worden jongeren ook nog steeds tegengewerkt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_112787541
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:45 schreef Innisdemon het volgende:
Van de eerste 5 weet ik het niet, maar Eurlings had z'n eigen bedje al gespreid bij KLM :)
Tsjah... Hij zal wel denken: pas als ik mezelf heb geholpen kan ik het land helpen.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_112788747
Erg jammer van Boris, vond het een fantastische politicus.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:50:49 #6
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_112790262
Ze verdienen gewoon teveel.. Na 5 jaar politiek hebben ze genoeg spaargeld om jarenlang met een gouden handdruk niks te gaan zitten doen..
  dinsdag 12 juni 2012 @ 15:51:39 #7
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_112790292
Best begrijpelijk, de Nederlandse politiek is steeds minder relevant en als klein kikkerlandje kun je in Brussel bijna niks uitrichten. Dan kun je maar beter zorgen dat je op tijd weg bent en elders nog een carrière kan opbouwen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_112791469
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:50 schreef Woelwater het volgende:
Ze verdienen gewoon teveel.. Na 5 jaar politiek hebben ze genoeg spaargeld om jarenlang met een gouden handdruk niks te gaan zitten doen..
Dat is meer een sentiment dan dat het werkelijk gebeurt. Noem eens wat politici die werkelijk jarenlang niks doen en de volle mep opstrijken? De meesten zijn binnen afzienbare tijd weer aan het werk. Het zijn doorgaans mensen met goede kwaliteiten én een groot netwerk. Kortom: bedrijven en andere organisaties zitten daar wel op te wachten.
pi_112792494
Het is een teken aan de wand dat veelbelovend politiek talent vertrekt. Vooral zonde dat Boris van der Ham vertrekt. Wordt hetr niet tijd voor een ander politiek bestel, waarbij politiek talent uit alle partijen besluitvaardiger kan samenwerken?
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  dinsdag 12 juni 2012 @ 16:45:35 #10
377249 Seksgod_beta_v1
De weg is saai.
pi_112792761
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
Best begrijpelijk, de Nederlandse politiek is steeds minder relevant en als klein kikkerlandje kun je in Brussel bijna niks uitrichten. Dan kun je maar beter zorgen dat je op tijd weg bent en elders nog een carrière kan opbouwen.
Ik vind dat een zakelijke carriere ambieren eigenlijk iets is dat niet past bij een goed beginnend politicus.

Je wil je inzetten voor het grotere geheel, of voor jezelf. Je gaat er echt voor, of niet.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  dinsdag 12 juni 2012 @ 18:03:00 #11
111528 Viajero
Who dares wins
pi_112796009
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:19 schreef Boldface het volgende:

[..]

Dat is meer een sentiment dan dat het werkelijk gebeurt. Noem eens wat politici die werkelijk jarenlang niks doen en de volle mep opstrijken? De meesten zijn binnen afzienbare tijd weer aan het werk. Het zijn doorgaans mensen met goede kwaliteiten én een groot netwerk. Kortom: bedrijven en andere organisaties zitten daar wel op te wachten.
En ze moeten natuurlijk wel hun beloning krijgen voor al die jaren van regelgeving wegstrepen ten voordele van de financiele sector. Een commissariaat hier, een consultancy baantje daar..

Een grote corrupte teringbende is het.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_112805517
Boven de veertig wordt je politiek (organisatie in hersenen en je levenservaring) blijkbaar zo sterk dat de jongeren een politieke strijd snel verliezen en afnokken.
pi_112810348
Ik geloof niet dat het meer dan toeval betreft. Maar jammer is het wel, verschillende leeftijdsgroepen zijn verre van representatief aanwezig in de Tweede Kamer. Is natuurlijk ook de voedingsbodem van initiatieven als bijvoorbeeld G500.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:45 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Ik vind dat een zakelijke carriere ambieren eigenlijk iets is dat niet past bij een goed beginnend politicus.

Je wil je inzetten voor het grotere geheel, of voor jezelf. Je gaat er echt voor, of niet.
Waarom zou je je hele leven exact dezelfde baan moeten uitoefenen? Ik kan me goed voorstellen dat een persoon met een beetje ambitie 45 jaar regulier Kamerlid zijn niet echt uitdagend vindt. Vind ik dan ook totaal niet ten koste van de integriteit van politici gaan, zoals je hier eigenlijk min of meer suggereert.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 18:03 schreef Viajero het volgende:

[..]

En ze moeten natuurlijk wel hun beloning krijgen voor al die jaren van regelgeving wegstrepen ten voordele van de financiele sector. Een commissariaat hier, een consultancy baantje daar..

Ja, dat zal het zijn. :O
pi_112811029
quote:
Dat is kletskoek. Ten eerste krijg je geen gouden handdruk en ten tweede is kamerlid zijn niet slecht betaald, maar ook volstrekt onvoldoende om van te gaan rentenieren na 5 jaar.

En al helemaal als je voor de SP in de kamer zat.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_112811081
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 18:03 schreef Viajero het volgende:

Jij wordt ook echt met de dag gekker, is het niet?
  woensdag 13 juni 2012 @ 01:27:37 #16
321876 Cherna
Fuck the System
pi_112821593
quote:
Ik denk dat er voor hun meer in het bedrijfsleven te halen valt. Zeker als het gaat om het loon.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_112822642
quote:
18s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 22:10 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waarom?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_112824926
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:30 schreef Boldface het volgende:

Hoe komt het? Is de politiek niet uitdagend genoeg? Is er niet genoeg te bereiken? Weten ze de macht van de babyboomers niet te doorbreken? Is het te zwaar? Worden politici te veel verketterd?
Het beroep is te veeleisend. Tuurlijk voor de nummer 37 in de fractie valt het mee. Maar wanneer je elke dag 12 tot 16 uur aan het werk bent (ook weekenden) kan ik me voorstellen dat je na een tijdje "klaar" bent.
pi_112825010
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 09:45 schreef nikk het volgende:

[..]

Het beroep is te veeleisend. Tuurlijk voor de nummer 37 in de fractie valt het mee. Maar wanneer je elke dag 12 tot 16 uur aan het werk bent (ook weekenden) kan ik me voorstellen dat je na een tijdje "klaar" bent.
Zeker wanneer het een beetje tegevalt wat je concreet weet te bereiken.
pi_112825462
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 05:36 schreef Sicstus het volgende:

Waarom?
Omdat zijn uitspraken vrij consequent passen in het plaatje van de raaskallende verwarde man. En daarbinnen wordt hij steeds extremer.
  woensdag 13 juni 2012 @ 10:49:58 #21
111528 Viajero
Who dares wins
pi_112826912
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 10:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Omdat zijn uitspraken vrij consequent passen in het plaatje van de raaskallende verwarde man. En daarbinnen wordt hij steeds extremer.
Kom nou eens met argumenten ipv zonder enige onderbouwing mij persoonlijk af te kraken.

Als je geen argumenten meer hebt, val dan de boodschapper aan. Leuk geprobeerd, maar het gaat je niet lukken. Elke dag worden er meer mensen wakker.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  woensdag 13 juni 2012 @ 10:56:47 #22
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_112827175
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:51 schreef ComplexConjugate het volgende:
In België is dit eveneens aan de hand. En ik durf te wedden dat er nog meer Europese landen zijn waar jonge politici tijdelijk/permanent hun lokale parlementsomgeving veranderen...
pi_112830459
quote:
7s.gif Op woensdag 13 juni 2012 09:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zeker wanneer het een beetje tegevalt wat je concreet weet te bereiken.
Maar heel Nederland je er wel verantwoordelijk voor houd (en terecht).
pi_112830743
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 10:49 schreef Viajero het volgende:

Kom nou eens met argumenten ipv zonder enige onderbouwing mij persoonlijk af te kraken.

Als je geen argumenten meer hebt, val dan de boodschapper aan. Leuk geprobeerd, maar het gaat je niet lukken. Elke dag worden er meer mensen wakker.
Sorry, maar ik geef je keer op keer argumenten.

Vervolgens ga je mij uitmaken voor een Nazi. Je noemt mij tuig. Je liegt dat ik alle criminelen vrij op straat wil hebben... En waarom? Omdat ik voorstander ben van een eerlijk proces...

En dit is maar een greep uit hoe een discussie met jou verloopt!
  woensdag 13 juni 2012 @ 12:31:03 #25
111528 Viajero
Who dares wins
pi_112830888
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Vervolgens ga je mij uitmaken voor een Nazi. Je noemt mij tuig. Je liegt dat ik alle criminelen vrij op straat wil hebben... En waarom? Omdat ik voorstander ben van een eerlijk proces...

Je gedraagt je gewoon als een nazi, dan mag ik dat toch zeggen? Je staat op de wet = de wet, en befehl = befehl. Behalve als de wet ooit in het voordeel van het slachtoffer dreigt uit te vallen, dat zijn de enige keren dat jij ooit de wet bekritiseert. Dan is jouw achterliggende gedachte ook zonneklaar natuurlijk.
pi_112830988
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 14:30 schreef Boldface het volgende:

Boris van der Ham (D66, leeftijd 38) niet herkiesbaar als kamerlid. Stopt na 10 jaar.
-O-
pi_112831017
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:31 schreef Viajero het volgende:

Je gedraagt je gewoon als een nazi, dan mag ik dat toch zeggen? Je staat op de wet = de wet, en befehl = befehl. Behalve als de wet ooit in het voordeel van het slachtoffer dreigt uit te vallen, dat zijn de enige keren dat jij ooit de wet bekritiseert. Dan is jouw achterliggende gedachte ook zonneklaar natuurlijk.
Wederom lieg je, want ik ben helemaal niet van het rechtspositivisme, nog afgezien van het feit dat je daarmee nog geen nazi bent.
  woensdag 13 juni 2012 @ 12:34:38 #28
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_112831049
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 15:15 schreef Seam het volgende:
Erg jammer van Boris, vond het een fantastische politicus.
Idd, nu heb ik echt geen rede meer om op D66 te stemmen.. :) Denk dat het SP gaat worden, of anders ga ik gewoon niet meer stemmen.. :s)
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_112831226
quote:
14s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:34 schreef Tism het volgende:

[..]

Idd, nu heb ik echt geen rede meer om op D66 te stemmen.. :) Denk dat het SP gaat worden, of anders ga ik gewoon niet meer stemmen.. :s)
Stem maar wel anders krijgen we nog meer onzin over ons heen gestort.

Maar om even op de leeftijdsverdeling van de poltiek terug te komen. Diezelfde politici die willen ook dat bedrijven een duurzaam leeftijdsbeleid voeren waarom doen ze daar zelf niet aan in denhaag. Dat ze dan niet altijd de meeste competente bestuurder hebben moeten ze dan maar voor lief nemen, maar wij zijn in ieder geval van een hele groep baby boomers af die zogenaamd voor een partij er zitten maar vaak alleen aan hun eigen (groeps) belangen denken. :P
  woensdag 13 juni 2012 @ 12:40:06 #30
111528 Viajero
Who dares wins
pi_112831276
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wederom lieg je, want ik ben helemaal niet van het rechtspositivisme, nog afgezien van het feit dat je daarmee nog geen nazi bent.
Ik heb jou nog nooit kritiek op een wet zien hebben, behalve als de wet eventueel in het voordeel van een slachtoffer of in het nadeel van een dader zou kunnen uitvallen, dan ben je er als de kippen bij om de dader te verdedigen en het slachtoffer irrelevant, emotioneel of dom te noemen.

Het is overduidelijk waar jouw sympathie ligt.
pi_112831565
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:20 schreef nikk het volgende:

[..]

Maar heel Nederland je er wel verantwoordelijk voor houd (en terecht).
Wat dat betreft een rotbaan :P
pi_112831604
Laten we het bij het onderwerp houden en ophouden met het persoonlijke geneuzel aub.
  woensdag 13 juni 2012 @ 12:51:00 #33
111528 Viajero
Who dares wins
pi_112831784
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:47 schreef 99.999 het volgende:
Laten we het bij het onderwerp houden en ophouden met het persoonlijke geneuzel aub.
^O^ graag!
pi_112831874
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:40 schreef Viajero het volgende:

Ik heb jou nog nooit kritiek op een wet zien hebben, behalve als de wet eventueel in het voordeel van een slachtoffer of in het nadeel van een dader zou kunnen uitvallen,
Nou, dan ben ik dus niet van wet=wet en geen rechtspositivist.

Waarbij duidelijk is dat je mij onterecht een Nazi genoemd hebt. De excuses zie ik wel verschijnen!
pi_112843768
Jullie zijn toch vast niet vergeten dat Sander de Rouwe (31) van het CDA op de derde plaats van de kieslijst staat? En al sinds 2003 in de Tweede Kamer zit?
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:11:57 #36
111382 Ofyles2
pi_112844908
quote:
2s.gif Op woensdag 13 juni 2012 16:50 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Jullie zijn toch vast niet vergeten dat Sander de Rouwe (31) van het CDA op de derde plaats van de kieslijst staat? En al sinds 2003 in de Tweede Kamer zit?
Waarschijnlijk werd diezelfde sufferd op de middelbare school dubbel vierkant uitgelachen?
  woensdag 13 juni 2012 @ 17:27:36 #37
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_112845574
quote:
2007. In 2003 was hij nog 'verkoper wit- en bruingoed bij de firma "Expert" te Bolsward'.
pi_112846496
Braakhuis (woordvoerder financien GroenLinks) stapt ook op en geeft als reden:
quote:
Braakhuis zat pas sinds 2010 in de Kamer. Daarvoor was hij werkzaam bij Van Lanschot Bankiers. Hij zegt weer terug te willen naar het bedrijfsleven.

Hij werd binnengehaald als financieel expert en was verder woordvoerder Economische Zaken. Braakhuis stelt dat het Kamerlidmaatschap een zwaar beslag legt op zijn privéleven.

"Kamerlid zijn betekent 24 uur per dag, 7 dagen in de week politicus zijn. Dat legt een enorm beslag op tijd en op aandacht, want in de mediacratische democratie bestaat privé nauwelijks meer", aldus Braakhuis.

"Dan moet je zoveel van dit vak houden, dat je dat er voor over hebt. Dat heb ik niet in die mate."

http://www.nu.nl/politiek(...)aakhuis-stoppen.html
Komt aardig overeen met enkele redenen die al gegeven waren in deze topic.
pi_112846657
Maar Braakhuis is 'al' 50+ :P
pi_112853509
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:11 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk werd diezelfde sufferd op de middelbare school dubbel vierkant uitgelachen?
?

quote:
10s.gif Op woensdag 13 juni 2012 17:27 schreef freako het volgende:

[..]

2007. In 2003 was hij nog 'verkoper wit- en bruingoed bij de firma "Expert" te Bolsward'.
Oh, dan heb ik het verkeerd. Hoe dan ook, het is wel een jong Kamerlid voor een partij die relatief weinig jonge mensen hoog op de lijsten heeft staan.
pi_112854572
quote:
Leuk voor hem, maar waar zijn al die andere CDA-jongelingen dan?
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:01:11 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_112856494
Het is inderdaad een vak dat niet iedereen even goed valt. Ik begrijp wel dat er mensen zijn die er voor bedanken na een tijd.

Al is het wel jammer want slecht voor de continuiteit.
  woensdag 13 juni 2012 @ 21:33:33 #43
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_112859089
Boris van der Ham kapt ermee?

waaaaaaaat :(
pi_112869176
quote:
Wat een jaloezie weer.....
pi_112869227
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 20:25 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Leuk voor hem, maar waar zijn al die andere CDA-jongelingen dan?
Als je even de nieuwe kieslijst van het CDA ziet, weet je dat er veel jongeren bij zijn. En dat is een goede zaak :)
pi_112874592
Boris van der Ham ging voor een transparant en democratisch D66.
pi_112882646
Ik ben trouwens in de OP nog vergeten te noemen:

Esmé Wiegman (ChristenUnie, leeftijd: 36), verlaat de Tweede Kamer na 5 jaar.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2012 13:05:47 ]
  donderdag 14 juni 2012 @ 13:04:06 #48
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_112882747
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 08:32 schreef lexgauw007 het volgende:
Ja dan is de lol er snel af..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 14 juni 2012 @ 13:28:02 #49
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_112883741
quote:
15s.gif Op donderdag 14 juni 2012 13:00 schreef Boldface het volgende:
Ik ben trouwens in de OP nog vergeten te noemen:

Esmé Wiegman (ChristenUnie, leeftijd: 36), verlaat de Tweede Kamer na 5 jaar.
en Afke Schaart (VVD), 38 jaar, Kamerlid sinds 2010.
pi_112886552
quote:
Als je even de nieuwe kieslijst van het CDA ziet, weet je dat er veel jongeren bij zijn. En dat is een goede zaak :)
Jongeren die geen ervaring hebben en die in veel gevallen slechter zijn opgeleid dan hun voorgangers. Geef mij dan maar de jongeren die al iets minder jong waren en die al de nodige ervaring hadden opgebouwd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 14 juni 2012 @ 18:05:53 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_112895479
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 08:32 schreef lexgauw007 het volgende:
Donder even op naar BNW met je stemmingmakerij
  donderdag 14 juni 2012 @ 19:21:39 #52
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_112898487
quote:
quote:
15s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 16:19 schreef Boldface het volgende:

[..]

Nou... nou... denk eens aan het meeste tuig/steemvee in de pvv... Erik L., Marcial Hernandez.

Oh ja, Richard de Mos :* Die moet in Wilders 1, op Onderwijs!
pi_112915712
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juni 2012 18:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Donder even op naar BNW met je stemmingmakerij
Hoezo BNW?

http://www.d66.nl/d66nl/video/20120328/_zonder_transparantie_geen

quote:
Beatrix, Rutte en Pechtold op 'geheimzinnige' Bilderbergconferentie

Vaste gast koningin Beatrix, demissionair premier Mark Rutte en D66-leider Alexander Pechtold zijn dit weekend aanwezig op de zestigste Bilderbergconferentie, dit keer in het Amerikaanse Chantilly. Het is een conferentie die altijd met veel mysterie omgeven is, en dat altijd wel zal blijven. .

Ook dit weekend zullen vele hoge heren en dames uit de politiek, de royalty en het bedrijfsleven elkaar ontmoeten en in informele setting de wereldproblematiek bespreken. Zo zijn daar bijvoorbeeld Google-topman Eric Schmidt, kroonprins Philippe van België, oud-minister van Buitenlandse Zaken van de Verenigde Staten Henry Kissinger, oud-wereldkampioen schaken en tegenwoordig activist Gary Kasparov, en ook publicist Paul Scheffer is aanwezig.

De Bilderberg-conferenties vinden sinds 1954 op regelmatige basis plaats. Ze zijn vernoemd naar het Bilderberg hotel, in Oosterbeek, waar mede op instigatie van prins Bernhard de eerste sessie was. Sindsdien worden de conferenties op wisselende locaties georganiseerd.

Koude Oorlog
Ze werden opgericht om in de Koude Oorlog de trans-Atlantische relaties te versterken. Die sterke relaties zijn, ondanks de val van het ijzeren gordijn, nog altijd hard nodig, menen de organisatoren. 'In de praktijk zijn er nu meer, niet minder, gezamenlijke problemen. Van handel tot banen, van monetair beleid tot investeringen, van ecologische uitdagingen tot de taak van het promoten van internationale veiligheid', aldus de Bilderberg-website.

Het idee is achter de conferenties is wel altijd hetzelfde geweest. Informele off-the-record-bijeenkomsten waar iedereen zijn of haar gedachten kan uitspreken over de problemen in de wereld. Er worden geen resoluties aangenomen, er wordt niet gestemd, er worden geen beleidsmaatregelen gepubliceerd. Deelnemers aan Bilderberg hebben zwijgplicht.

En juist daarin zit de geheimzinnigheid. Over wat de kopstukken uit de internationale elite bespreken, komt zelden iets naar buiten. En dat is voer voor de complottheoretici.

Wereldregering
De Bilderberg-conferenties zijn bijna synoniem geworden voor conferenties van de superklasse. Het zou een 'geheime wereldregering' zijn waar de échte besluiten genomen worden. De rest - democratie voorop - zou niet meer dan een toneelstukje zijn, op de jaarlijkse conferentie van de wereldelite wordt beslist welke kant de wereld op gaat; een oncontroleerbare schaduwmacht.

Ook Rutte en Pechtold zullen na afloop van deze conferentie dat beeld niet weten te ontkrachten. Wat teleurgesteld constateert SP-Kamerlid Harry van Bommel op zijn blog dat het 'vreemd' is 'dat we niet mogen weten wat de premier daar zegt. 'Op mijn eerdere Kamervragen over deze conferentie kreeg ik steeds een nietszeggend antwoord'. En dat, terwijl de reis en het verblijf door de belastingbetaler worden betaald', aldus Van Bommel.

Fractieleider Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren heeft Kamervragen gesteld naar aanleiding van de aanwezigheid van premier Rutte.
http://www.volkskrant.nl/(...)ergconferentie.dhtml

Alexander Pechtold kan daar gerust bij aanwezig zijn maar én roepen dat je transparant bent én bij de Bilderbergconferentie aanwezig zijn is tegenstrijdig en niet geloofwaardig. ;(
pi_112916903
Ben je alleen maar transparant als je ieder gesprek dat je voort meteen tweet oid?

Want dan lijkt het mij dat eenieder geheimzinnig doet! Op een enkele idioot na die heel transparant laat weten dat hij weer een bolus heeft gedraaid...
pi_112930046
Wellicht staat er zóveel op het spel, dat ze er geen verantwoording voor willen, kunnen, durven nemen :')
pi_112940328
quote:
Ze zullen eerder van mening zijn dat ze te weinig verdienen, denk ik.
I´m back.
pi_113047358
De nieuwe lijst van de CU is wel behoorlijk jong zo te zien. 1 net an vijftiger en veel dertigers en een jonge twintiger.

quote:
1. Arie Slob (1962), sinds 2001 in de Tweede Kamer
2. Joel Voordewind (1965), Kamerlid sinds 2006
3. Carola Schouten (1977), sinds dik een jaar in het parlement
4. Gert-Jan Segers (1969), directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie
5. Carla Dik-Faber (1971), fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Provinciale Staten van Utrecht
6. Eppo Bruins (1969), directeur van de technologiestichting STW, kortgeleden overgestapt van CDA naar ChristenUnie
7. Herman Wegter (1978), tv-presentator
8. Anja Haga (1976), voorzitter van de ChristenUnie-fractie in de Provinciale Staten Fryslân
9. Ixora Balootje (1989), raadslid in de deelgemeente Rotterdam Prins Alexander
10. Ard Kleijer (1971), wethouder in Putten en voorzitter van de bestuurdersvereniging van de ChristenUnie
11. Jan de Wit (1976), raadslid en fractievoorzitter in Hilversum .

pi_113055136
Zouden ze hopen op die manier meer stemmen te trekken?
Zo ja, van welke partijen? Het CDA?
#NoDAPL
pi_113055684
CDA valt niet heel veel meer te halen momenteel. Maar dat potentieel van een zetel of 10 voor CU is er wel.
pi_113057519
quote:
2s.gif Op maandag 18 juni 2012 13:21 schreef 99.999 het volgende:
De nieuwe lijst van de CU is wel behoorlijk jong zo te zien. 1 net an vijftiger en veel dertigers en een jonge twintiger.

[..]

Toen jij lid van FOK! werd, was zij 12!
I´m back.
  maandag 18 juni 2012 @ 17:02:25 #61
111382 Ofyles2
pi_113057942
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 18:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ze zullen eerder van mening zijn dat ze te weinig verdienen, denk ik.
Dan gaan figuren als Sander de Rouwe werken bij de gemeentelijke reinigingsdienst?
pi_113584585
Het viel mij idd ook op dat het nu wel veel jonge politici zijn die tegelijkertijd opstappen. Al zijn een aantal ook al wel lang actief in de politiek.

Ik vind het wel jammer, vind dat de politiek toch gewoon een afspiegeling moet zijn van de samenleving. En dat is hij op dit moment echt niet qua leeftijd, afkomst, sekse etc.
pi_113741416
Iemand boven de 30 kan ik niet bepaald jong noemen. Er zijn genoeg politici beneden de 30.
pi_113743262
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 23:37 schreef JohannesKozijn het volgende:
Iemand boven de 30 kan ik niet bepaald jong noemen. Er zijn genoeg politici beneden de 30.
Die onder de dertig zijn vaak wel echt de excuusjongeren. Die worden niet op hun kwaliteit geselecteerd over het algemeen :')
pi_113744955
Ik denk dat de huidige politicus meer carrièregericht is, langdurig in dezelfde functie blijven past daar niet zo goed in. Na 6 tot 10 jaar in de politiek kan ik mij goed voorstellen dat je een andere baan wil gaan zoeken omdat anders je marktwaarde gaat dalen.
pi_113747450
quote:
Die onder de dertig zijn vaak wel echt de excuusjongeren. Die worden niet op hun kwaliteit geselecteerd over het algemeen :')
Sommigen van die excuusjongeren worden zelfs staatssecretaris. Ik denk bijv. aan Dijksma.
#NoDAPL
pi_113756827
Er komen vast ook wel jongeren voor terug. Je hoeft niet in de Tweede Kamer te blijven tot je Aow krijgt...

Waar ik wel van baal is dat volgens Twan Huys Wilders na 12 september het langstzittende kamerlid is. :')
Op vrijdag 19 november 2010 01:13 schreef Quarant het volgende:
88.888.888
  woensdag 4 juli 2012 @ 13:17:01 #68
111382 Ofyles2
pi_113757384
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 13:01 schreef Quarant het volgende:
Er komen vast ook wel jongeren voor terug. Je hoeft niet in de Tweede Kamer te blijven tot je Aow krijgt...

Waar ik wel van baal is dat volgens Twan Huys Wilders na 12 september het langstzittende kamerlid is. :')
Dat is de helaasheid van journalisten: als ze iemand te pakken krijgen, dan richten ze zich meer op het eindresultaat van hun belegering dan de details.
pi_113757834
quote:
Zie bijvoorbeeld de lijst van CU Jonge politici stappen op, dat zijn best veel jonge mensen.
  woensdag 4 juli 2012 @ 13:35:24 #70
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_113758072
quote:

Dan is Twan wat beroerd geïnformeerd. De Wit, Van Bommel, Van der Staaij en Hamer zitten al langer in de Kamer, en zij gaan ook door na de verkiezingen. Mocht Khadija Arib herkozen worden: Ook zij zit al langer in de Kamer dan Wilders. Het scheelt overigens niet veel met Wilders, een maand of 3 (de duur van de kabinetsformatie in 1998).

[ Bericht 1% gewijzigd door freako op 04-07-2012 13:47:18 ]
pi_113758166
quote:
7s.gif Op woensdag 4 juli 2012 13:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zie bijvoorbeeld de lijst van CU Jonge politici stappen op, dat zijn best veel jonge mensen.
Dat is inderdaad een verjongde lijst. En als de campagne goed uit de verf komt, trekken ze ook buiten het CDA kiezers.
88.888.888
  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 juli 2012 @ 13:37:35 #72
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_113758175
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 02:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Sommigen van die excuusjongeren worden zelfs staatssecretaris. Ik denk bijv. aan Dijksma.
Bijsterveld.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_113758200
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 13:35 schreef freako het volgende:

[..]

Dan is Twan wat beroerd geïnformeerd. De Wit, Van Bommel, Van der Staaij en Hamer zitten al langer in de Kamer, en zij gaan ook door na de verkiezingen. Mocht Khadija Arib herkozen worden: Ook zij zit al langer in de Kamer dan Wilders. Het scheelt overigens niet veel, een maand of 3 (de duur van de kabinetsformatie in 1998).
Ja, ik keek er al raar van op bij Nieuwsuur gisteravond. Bedankt voor de details.
88.888.888
pi_113758237
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 13:37 schreef borisz het volgende:

[..]

Bijsterveld.
Bijfterveld. :P
88.888.888
pi_113763095
quote:

[..]

_O_
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_113763375
quote:

[..]

4. Gert-Jan Segers (1969), directeur van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie

[..]

Welk wetenschappelijk Instituut heeft de ChristenUnie dan? Ze zijn toch een geloofsbeweging?
pi_113763576
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Gelukkig geef jij het goede voorbeeld.

quote:

[..]

pi_113763896
quote:

[..]

De ChristenUnie heeft Jan de Wit op 11, de SP heeft Jan de Wit op 5:

Van links naar rechts: Jan de Wit en Jan de Wit ;)
pi_113764429
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 15:50 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wat een gelijkenis! Doe mij die linker dan maar, die rechter moet naar de 1e kamer ofzo...
88.888.888
pi_113768205
quote:
Dan is Twan wat beroerd geïnformeerd. De Wit, Van Bommel, Van der Staaij en Hamer zitten al langer in de Kamer, en zij gaan ook door na de verkiezingen. Mocht Khadija Arib herkozen worden: Ook zij zit al langer in de Kamer dan Wilders. Het scheelt overigens niet veel met Wilders, een maand of 3 (de duur van de kabinetsformatie in 1998).
Twan Huys was wel degelijk correct geïnformeerd, quarant was slordig in het parafraseren van Twan zijn woorden. Twan confronteerde Wilders ermee dat hij van alle prominente politici het langst actief is in de landelijke politiek. Al lang voordat Wilders in de kamer zat had hij een hoge functie binnen de VVD, sinds begin jaren 90. Hij begon als assistent van Bolkesteijn, Geert Wilders schreef zijn speeches.
#NoDAPL
  Moderator / Redactie Sport woensdag 4 juli 2012 @ 19:05:25 #81
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_113772194
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 15:50 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Jan de Wit sr houdt er mee op nadat zijn commissiewerkzaamheden echt klaar zijn. :+.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  woensdag 4 juli 2012 @ 21:38:05 #82
111528 Viajero
Who dares wins
pi_113779455
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juni 2012 09:41 schreef DS4 het volgende:
Ben je alleen maar transparant als je ieder gesprek dat je voort meteen tweet oid?

Want dan lijkt het mij dat eenieder geheimzinnig doet! Op een enkele idioot na die heel transparant laat weten dat hij weer een bolus heeft gedraaid...
Niet elk gesprek nee. Maar als je op kosten van ons een paar dagen met de rijkste en machtigste mensen ter wereld praat dan is wat daar besproken wordt en hoe wel belangrijk.
  woensdag 4 juli 2012 @ 21:42:05 #83
111528 Viajero
Who dares wins
pi_113779687
quote:
10s.gif Op woensdag 4 juli 2012 15:32 schreef El_Matador het volgende:

[..]

_O_
Wat, politici hebben niet fanatiek financiele regels afgeschaft? En diezelfde politici krijgen daarna niet leuke baantjes in de financiele sector?

Misschien heb je sinds 2007 geen Europees of US nieuws meer gevolgd?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')