Hij heeft toch niet vergeven voor de zonden die mensen zelf maken, maar een eind gemaakt aan de erfzonde?quote:Op maandag 18 juni 2012 13:06 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja plato was cool, maar Jezus maakte de cirkel rond zodat een ieder daadwerkelijk vergeven was in de ogen van God. Dit boeit een ongelovige niet, maar je zal vast wel begrijpen hoe mooi het idee is.
maar misschien ook niet
Nee idd dat begrijp ik nog niet, wil je me uitleggen wat het verschil is tussen de twee?quote:Op maandag 18 juni 2012 10:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik wil niks, net als jij.
[..]
Wil ik niet. Ik heb het over een religie die sprookjes verkoopt en niet ove het afzweren van een godsbegrip. Daar zit hem een zeer groot verschil, maar dat merk je blijkbaar niet.
[..]
Minder onzin geloven en eens nagaan op wat je geloof is gebaseerd. Heb je daar ooit al eens iets voor ondernomen ?
Verantwoordelijkheid voor je daden uitbesteden aan een externe partij om zo zelf maar geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen is geen mooi idee maar een laf en verwerpelijk idee.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:06 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja plato was cool, maar Jezus maakte de cirkel rond zodat een ieder daadwerkelijk vergeven was in de ogen van God. Dit boeit een ongelovige niet, maar je zal vast wel begrijpen hoe mooi het idee is.
maar misschien ook niet
Vandaar het gezegde: in je laatste hemd zitten geen zakken.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Zo heel vergevelijk was hij nu ook weer niet, toen hij vertelde wat er nodig was om in de hemel te komen was dat nogal wat, zeker voor die rijke man die alles af moest staan.
Eigenlijk zeg je dat je het OT min of meer verwerpt omdat de god die er in voorkomt jou niet bevalt. Dat kan ik me goed voorstellen. Maar de NT god, wie is dat eigenlijk? Daar is niet zo veel van bekend he? God schittert eigenlijk een beetje door afwezigheid. Hier en daar komen wat oude trekjes de hoek om (Ananias en Safira) maar over't algemeen zwijgt god in het NT.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:12 schreef Daskaar het volgende:
[..]
Nee idd dat begrijp ik nog niet, wil je me uitleggen wat het verschil is tussen de twee?
Ikzelf geloof in Jezus, maar zet enorme vraagtekens bij het oude testament, ik heb de grootste moeite te geloven dat de OT God dezelfde is als de NT God. Daarnaast heb ik moeite met veel gebeurtenissen in de bijbel, veel lijkt gewoon niet te zijn gebeurt.
Maar ik vind God niet door andere boeken te gaan lezen over God of de bijbel, en ik wil God beter leren kennen en dan moet ik contact met Hem zoeken. Maar das een heel andere kwestie.
Nee want Jezus was toch bijna geobsedeerd door het OT. Dan kan hij dat gedeelte van de bijbel toch niet verwerpen!quote:
" Plato was cool " Wat is me dat voor een puberale shit !!quote:Op maandag 18 juni 2012 13:06 schreef Daskaar het volgende:
maar misschien ook niet
Jezus niet nee, maar de religie die door Paulus werd uitgevonden en die voortborduurde op de leer van JC, het christendom dus, hangt vaal veel meer aan JC dan aan god. Een hoop regeltjes die in het OT staan worden dan ook massaal genegeerd door de moderne christen. Zoals het onderhouden van de sabbatdag.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:37 schreef falling_away het volgende:
[..]
Nee want Jezus was toch bijna geobsedeerd door het OT. Dan kan hij dat gedeelte van de bijbel toch niet verwerpen!
Dat zal ik je ter gepaste tijd ooit wel een uitleggen.quote:Op maandag 18 juni 2012 13:12 schreef Daskaar het volgende:
Nee idd dat begrijp ik nog niet, wil je me uitleggen wat het verschil is tussen de twee?
Dat is al een stap in de goede richting. Blijven zoeken en je zal vinden.quote:Ikzelf geloof in Jezus, maar zet enorme vraagtekens bij het oude testament, ik heb de grootste moeite te geloven dat de OT God dezelfde is als de NT God. Daarnaast heb ik moeite met veel gebeurtenissen in de bijbel, veel lijkt gewoon niet te zijn gebeurt.
Maar ik vind God niet door andere boeken te gaan lezen over God of de bijbel, en ik wil God beter leren kennen en dan moet ik contact met Hem zoeken. Maar das een heel andere kwestie.
Alleen sukkels kennen de juiste definities niet.quote:Op maandag 18 juni 2012 12:34 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ok dat zijn de definities en das best, maar we gebruiken die woorden niet alleen mbt de definities van die woorden.
maar prima!
Jou wordt toch niets opgelegd, jij kiest daar toch zelf voor?quote:Op maandag 18 juni 2012 12:44 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ok, dus ik ben niet schuldig aan de daden van andere gelovigen, maar wel aan de doctrine en wetten die mij worden opgelegd omdat ik geloof? is dat wat je zegt? even checken voordat ik hier op in ga.
Bron? En kom niet met de Bijbel.quote:[..]
waarom zou je mensen vergeven als ze ermee doorgaan?
tja, dat is idd erg moeilijk, weinig die dat voor elkaar krijgen, maar dat is dus precies waar jezus voor is, dat is precies waar ie voor gestorven is.
je word beter van vergiffenis, daar komt het op neer. je voelt je beter en je handelt beter.
klein durven zijn.
Vergeven betekent voor een groot deel ook loslaten. Dat is verre van naïef, ook al toont de dader geen berouw.quote:Op maandag 18 juni 2012 14:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Overigens vind ik dat ik uitstekend handel en ik voel met goed, juist omdat ik niet van die naïeve streken bega als het vergeven van figuren die helemaal geen berouw hebben van hun daden.
Hm... ik weet niet of ik daar dezelfde betekenis aan geef. Loslaten lijkt me inderdaad beter voor je geestelijke gezondheid wanneer je kind is vermoord, maar dat lijkt me iets heel anders dan de moordenaar werkelijk vergeven. Ik zou zo'n persoon nooit meer als een gelijkwaardig mens met dezelfde rechten als jij en ik kunnen zien.quote:Op maandag 18 juni 2012 14:35 schreef Haushofer het volgende:
Vergeven betekent voor een groot deel ook loslaten.
Waarom zou het verkeerd zijn eeuwige wrok te voelen tegen zo'n persoon, zolang je je gewone leven er niet onder laat lijden? Sowieso, "vergeven" is volgens mij wel iets meer dan "niet meer kwaad zijn". Het is ook het idee van absolutie van schuld, dat de dader niet langer moreel slecht gevonden hoeft te worden. Nou heb ik zo het idee dat de meeste mensen een kindermoordenaar toch unaniem moreel slecht zullen vinden.quote:Op maandag 18 juni 2012 14:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vergeven betekent voor een groot deel ook loslaten. Dat is verre van naïef, ook al toont de dader geen berouw.
Stel dat je kind vermoord wordt, en de dader toont geen berouw. Je mag dan voor jezelf bedenken wanneer je jezelf het leven makkelijker maakt: door eeuwige wrok te voelen tegenover zo'n persoon, of door zo'n persoon oprecht te vergeven.
Het is bijna een onmogelijke opgave, maar persoonlijk denk ik het laatste. Ik snap dan ook niet waarom je dit als "naïef" bestempelt.
Oprecht vergeven, da's een lastige. En niet voor iedereen weggelegd.quote:Op maandag 18 juni 2012 14:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Vergeven betekent voor een groot deel ook loslaten. Dat is verre van naïef, ook al toont de dader geen berouw.
Stel dat je kind vermoord wordt, en de dader toont geen berouw. Je mag dan voor jezelf bedenken wanneer je jezelf het leven makkelijker maakt: door eeuwige wrok te voelen tegenover zo'n persoon, of door zo'n persoon oprecht te vergeven.
Het is bijna een onmogelijke opgave, maar persoonlijk denk ik het laatste. Ik snap dan ook niet waarom je dit als "naïef" bestempelt.
Ik heb het niet over "goed" of over "verkeerd", maar over waar je als mens het gelukkigst van zou worden.quote:Op maandag 18 juni 2012 14:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Waarom zou het verkeerd zijn eeuwige wrok te voelen tegen zo'n persoon, zolang je je gewone leven er niet onder laat lijden?
Dat begrijp ik niet helemaal. Het is geen kwestie van "overwinning" op de ander; ik zie vergeving vooral als overwinning op jezelf.quote:De reden dat ik het naïef noem, is omdat ik het zo'n typisch geval vind van de zwakkere die de overwinning wil claimen op de sterkere, door middel van arbitraire morele regeltjes.
Ben jij toevallig familie van Calimero ?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:15 schreef Daskaar het volgende:
Ik vraag me af of ik wel moet doorgaan met praten met jullie.
Alles dat ik zeg wordt uit zn verband gerukt en de minachting druipt van bepaalde personen af.
Je mening klaar hebben gaat hier samen met arrogantie en zo is het geen praten tenzij je masochistisch ingesteld bent.
Dit cirkeltje van dezelfde aanklachten en argumenten gaat rond en rond, das jammer.
Als er iets van begrip was dan was het hier waarschijnlijk prima toefen en geestverruimend, maar helaas.
quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Ben jij toevallig familie van Calimero ?
in plaats van mij te tonen dat ik het verkeerd heb doe je EXACT waar ik je op aanspreek, je haalt me neer, noemt me een naam.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Ben jij toevallig familie van Calimero ?
Ik denk dat je je moet afvragen in hoeverre je je dit soort dingen aan wilt trekken op een forum?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:27 schreef Daskaar het volgende:
[..]
in plaats van mij te tonen dat ik het verkeerd heb doe je EXACT waar ik je op aanspreek, je haalt me neer, noemt me een naam.
hier komt het dus op neer.
hoevaak ben ik al sukkel genoemd hier, klein kind, puber, aansteller, de veroordeling druipt er vanaf. er is geen respect voor mijn kijk op dingen.
Heb ik jullie ook maar 1 slecht ding genoemd?
en toch moet ik met jullie blijven praten?
waarom? uit schuldgevoel? omdat jullie me anders een klein kind vinden.
ja, ik denk t niet.
Ach joh, je bent hier voor je plezier. Niemand dwingt je. Als het je hier niet aan staat, dan ga je toch lekker naar een forum waar je je wel thuis voelt?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:27 schreef Daskaar het volgende:
[..]
in plaats van mij te tonen dat ik het verkeerd heb doe je EXACT waar ik je op aanspreek, je haalt me neer, noemt me een naam.
hier komt het dus op neer.
hoevaak ben ik al sukkel genoemd hier, klein kind, puber, aansteller, de veroordeling druipt er vanaf. er is geen respect voor mijn kijk op dingen.
Heb ik jullie ook maar 1 slecht ding genoemd?
en toch moet ik met jullie blijven praten?
waarom? uit schuldgevoel? omdat jullie me anders een klein kind vinden.
ja, ik denk t niet.
huh? ik voel dingen op een forum net zo sterk als wanneer t in mn gezicht gezegd word. jij niet?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:30 schreef Elemo het volgende:
[..]
Ik denk dat je je moet afvragen in hoeverre je je dit soort dingen aan wilt trekken op een forum?
vraag je me nou echt waarom respect voor een persoon belangrijk is?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ach joh, je bent hier voor je plezier. Niemand dwingt je. Als het je hier niet aan staat, dan ga je toch lekker naar een forum waar je je wel thuis voelt?
Overigens, waarom zou ik respect moeten hebben voor jouw overtuigingen? Ik heb ook geen respect voor de overtuigingen van mensen die in geesten geloven, of in aliens, of in andere sprookjes voor volwassenen. Waarom zou jij een uitzonderingspositie mogen krijgen?
Nee uiteraard niet, dit zijn lettertjes op een scherm. Groot verschil.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:37 schreef Daskaar het volgende:
huh? ik voel dingen op een forum net zo sterk als wanneer t in mn gezicht gezegd word. jij niet?
Wat ik bedoelde te zeggen is dat door de onpersoonlijke natuur van dit medium mensen sneller geneigd zijn om ongenuanceerd kritiek te leveren. Ook soms gewoon voor de lol.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 09:37 schreef Daskaar het volgende:
hoe krijg je dat voor elkaar? alleen de manier van communicatie is anders nl, verder niks.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |