Als ik je goed begrijp moeten dan beide partijen geneigd zijn om elkaar te overtuigen van eigen gelijk, denk je dat dat een goed middel is - voor zover je dat idd zei natuurlijk - om tot rationaliteit te komen? Waarnemingen niet perse, maar hoe je dat invult, uit(legt) en beleeft is natuurlijk een geheel ander verhaal, daaruit kunnen prima twee tegenstrijdige claims uit voortkomen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 19:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, dan zal elk van de partijen moeten beargumenteren waarom de waarnemingen *voor* hun conclusie zou spreken. Waarnemingen kunnen nooit tegelijk voor twee tegenstrijdige conclusies spreken, op z'n best zeggen de waarnemingen niets over de claim(s).
Laat me daar over denken / op terugkomen.quote:Maar wellicht is een concreet voorbeeld hier helpful. Weet je er 1?
Vermijden van uitsluiting van X brengt juist wel een denkproces mee. Als jij openstaat / niet uitsluit dat buitenaardse wezens bestaan, dan weet je inderdaad nog steeds niets er over, maar je opvattingen die je mij daar over geeft, zeggen mij wel meer dan 'ik weet niet' om eerlijk te zijn.quote:Er is niets rationeel te noemen aan het openhouden van een mogelijkheid. Daar gaat geen enkel denkproces aan vooraf, het is zoveel als zeggen: 'ik weet het niet'. Nee, we weten niet of er leven elders bestaat, evenmin weten we of er een paarse smurf begraven ligt op Venus. Dingen niet weten is waar je mee begint, zonder rationaliteit.
Dat het dan pas een rationeel denkproces is, daar ben ik het mee eens, alleen heb ik mijn bezwaren over waar jij zegt dat het denken begint.quote:Het is pas op het moment dat je gaat nadenken over hoe plausibel zo'n mogelijkheid is, en hoe je zo'n claim eventueel zou kunnen verifieren, dan is er sprake van een rationeel denkproces.
Door argumenten uit te wisselen kom je mogelijk tot andere en/of nieuwe inzichten, manieren om waarnemingen uit te leggen. Dus ja, dat lijkt me zeker rationeel.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 19:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als ik je goed begrijp moeten dan beide partijen geneigd zijn om elkaar te overtuigen van eigen gelijk, denk je dat dat een goed middel is - voor zover je dat idd zei natuurlijk - om tot rationaliteit te komen? Waarnemingen niet perse, maar hoe je dat invult, uit(legt) en beleeft is natuurlijk een geheel ander verhaal, daaruit kunnen prima twee tegenstrijdige claims uit voortkomen.
Daar heb je het al.... 'waarnemingen niet per se'.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 19:10 schreef Triggershot het volgende:
Waarnemingen niet perse, maar hoe je dat invult, uit(legt) en beleeft is natuurlijk een geheel ander verhaal, daaruit kunnen prima twee tegenstrijdige claims uit voortkomen.
Ben benieuwd.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 19:10 schreef Triggershot het volgende:
Laat me daar over denken / op terugkomen.
Klopt. Dat is omdat er wel degelijk rationele argumenten zijn waarmee je op basis van waarnemingen iets kunt zeggen over hoe waarschijnlijk het is dat we worden bezocht door buitenaardse wezens.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 19:10 schreef Triggershot het volgende:
Vermijden van uitsluiting van X brengt juist wel een denkproces mee. Als jij openstaat / niet uitsluit dat buitenaardse wezens bestaan, dan weet je inderdaad nog steeds niets er over, maar je opvattingen die je mij daar over geeft, zeggen mij wel meer dan 'ik weet niet' om eerlijk te zijn.
Hee, we hadden het over de irrationaliteit van geloofsovertuigingen. Dat die voortkomen uit de gedachten van mensen betwist ik helemaal niet. Dat geloofsovertuigingen rationeel zijn of zouden kunnen zijn.... laten we zeggen dat ik de mogelijkheid niet 100% uitsluit, maar wel zeer sceptisch ben ten aanzien van dat idee. Bij een totaal gebrek aan voorbeelden daarvan, en enorme hoeveelheden mensen die ernaar zoeken, durf ik het best voor 99.99% uit te sluiten.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 19:10 schreef Triggershot het volgende:
Dat het dan pas een rationeel denkproces is, daar ben ik het mee eens, alleen heb ik mijn bezwaren over waar jij zegt dat het denken begint.
Geen idee of mijn neiging mijn gelijk te bewijzen wel ruimte overlaat voor een succesvolle poging van jouw kant om rationeler over te komen, terwijl dat exact hetzelfde is wat ik tracht te doen. Gezien mijn doel is om jou te overtuigen ben ik dan niet echt openminded om gehoor te geven aan jou argumenten, een ander die zich met dezelfde mentaliteit opstelt in een gesprek, aan diens openmindedheid zou ik ook twijfelen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 19:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Door argumenten uit te wisselen kom je mogelijk tot andere en/of nieuwe inzichten, manieren om waarnemingen uit te leggen. Dus ja, dat lijkt me zeker rationeel.
Wanneer beide partijen hun uitleg en belevingen terugvoeren op de waarnemingen die ze beiden maken met dezelfde instrumenten, maar verschillende referentiekaders kunnen wel degelijk tegenstrijdige claims op basis van dezelfde waarnemingen maken als je het mij vraagtquote:Daar heb je het al.... 'waarnemingen niet per se'.Nee.. een claim wordt ofwel bevestigd relevante waarnemingen, of de waarnemingen zeggen niets over de claim. You can't have it both ways.
Rationeel voor jou en mij, en natuurlijk voor velen anderen, maar hoe rationeel is dat te noemen voor de tegenstander, met name als je diens opvattingen - nog- niet weet en ook niet weet of hij je zal weten te overtuigen?quote:Klopt. Dat is omdat er wel degelijk rationele argumenten zijn waarmee je op basis van waarnemingen iets kunt zeggen over hoe waarschijnlijk het is dat we worden bezocht door buitenaardse wezens.
Sceptisch zijn juich ik alleen maar toe, brengt je dichterbij de waarheid geloof ik, maar in absolute termen spreken als per definitie, nee, dan vind je mij niet aan je zijde. De stelling waarop ik reageerde acht ik dan ook niets meer dan een irrationeel geloofsovertuiging in absolutistische termen.quote:Hee, we hadden het over de irrationaliteit van geloofsovertuigingen. Dat die voortkomen uit de gedachten van mensen betwist ik helemaal niet. Dat geloofsovertuigingen rationeel zijn of zouden kunnen zijn.... laten we zeggen dat ik de mogelijkheid niet 100% uitsluit, maar wel zeer sceptisch ben ten aanzien van dat idee. Bij een totaal gebrek aan voorbeelden daarvan, en enorme hoeveelheden mensen die ernaar zoeken, durf ik het best voor 99.99% uit te sluiten.
Openstaan voor de argumenten van een ander in die zin dat je probeert te begrijpen wat een ander bedoelt lijkt me altijd zinvol: zoals gezegd, zo iemand zou wel eens een idee kunnen hebben waar jij niet aan hebt gedacht.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 19:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Geen idee of mijn neiging mijn gelijk te bewijzen wel ruimte overlaat voor een succesvolle poging van jouw kant om rationeler over te komen, terwijl dat exact hetzelfde is wat ik tracht te doen. Gezien mijn doel is om jou te overtuigen ben ik dan niet echt openminded om gehoor te geven aan jou argumenten, een ander die zich met dezelfde mentaliteit opstelt in een gesprek, aan diens openmindedheid zou ik ook twijfelen.
Nogmaals, een concreet voorbeeld daarvan zou best interessant zijn.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 19:27 schreef Triggershot het volgende:
Wanneer beide partijen hun uitleg en belevingen terugvoeren op de waarnemingen die ze beiden maken met dezelfde instrumenten, maar verschillende referentiekaders kunnen wel degelijk tegenstrijdige claims op basis van dezelfde waarnemingen maken als je het mij vraagt![]()
Het zou zomaar kunnen dat Area 51 echt de resten herbergt van een gecrashte UFO. Ik kan tenslotte het tegendeel niet bewijzen. Het zou ook zomaar kunnen dat die 'tegenstander' feitelijke kennis daarvan heeft die ik niet heb.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 19:27 schreef Triggershot het volgende:
Rationeel voor jou en mij, en natuurlijk voor velen anderen, maar hoe rationeel is dat te noemen voor de tegenstander, met name als je diens opvattingen - nog- niet weet en ook niet weet of hij je zal weten te overtuigen?
Dit begint nu meer een semantische discussie te worden. Waar ik eigenlijk op aan wilde sturen zijn twee belangrijke vragen:quote:Op dinsdag 17 juli 2012 19:27 schreef Triggershot het volgende:
Sceptisch zijn juich ik alleen maar toe, brengt je dichterbij de waarheid geloof ik, maar in absolute termen spreken als per definitie, nee, dan vind je mij niet aan je zijde. De stelling waarop ik reageerde acht ik dan ook niets meer dan een irrationeel geloofsovertuiging in absolutistische termen.
Het kennis dat je bezit is toch voortgekomen uit mensen die voor jou waren? Als iemand zijn kennis dusdanig beperkt is dat het aannemen van het bestaan van geesten een weloverwogen beslissing is zou ik dit niet irrationeel noemen, het is namelijk relatief en moet ook zo beschouwd worden.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 18:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voel je vrij om die definitie aan te passen of te betwisten.
Geloof houdt zich bezig met zaken die we niet kunnen weten (of in elk geval niet weten), maar wel voor waar aannemen.
Het voor waar aannemen van dingen die je niet weet zou ik zeker irrationeel noemen. Maar wellicht weet je een tegenvoorbeeld: ofwel een voorbeeld van een geloofsovertuiging waarbij wel sprake is van kennis, ofwel een voorbeeld van een aanname zonder kennis die desondanks rationeel te noemen is.
Je leert veel (maar niet alles) van anderen, maar het wordt pas kennis als je het zelf ook bevestigt. Iets voor waar aannemen *alleen* omdat een ander het zegt lijkt me bepaald niet rationeel. Zeker niet in de wetenschap dat mensen het vaak verkeerd hebben en/of moedwillig een loopje nemen met de waarheid.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 20:32 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Het kennis dat je bezit is toch voortgekomen uit mensen die voor jou waren?
Op basis van (te) beperkte kennis kun je niet tot een weloverwogen beslissing komen. Als je kennis tekort schiet dan is de enige rationele beslissing om dat te onderkennen en geen enkele conclusie te trekken.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 20:32 schreef dustbrain het volgende:
Als iemand zijn kennis dusdanig beperkt is dat het aannemen van het bestaan van geesten een weloverwogen beslissing is zou ik dit niet irrationeel noemen, het is namelijk relatief en moet ook zo beschouwd worden.
Als je genoeg kennis hebt om overdachte conclusies te trekken kun je deze eigenlijk niet irrationeel noemen. Alhoewel ze fout zijn komen ze uit een gezonde gedachtegang.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 20:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je leert veel (maar niet alles) van anderen, maar het wordt pas kennis als je het zelf ook bevestigt. Iets voor waar aannemen *alleen* omdat een ander het zegt lijkt me bepaald niet rationeel. Zeker niet in de wetenschap dat mensen het vaak verkeerd hebben en/of moedwillig een loopje nemen met de waarheid.
[..]
Op basis van (te) beperkte kennis kun je niet tot een weloverwogen beslissing komen. Als je kennis tekort schiet dan is de enige rationele beslissing om dat te onderkennen en geen enkele conclusie te trekken.
Dat is op zich wel heel typisch voor menselijk denken... men neemt liever een ongefundeerde verklaring voor waar aan dan dat men genoegen neemt met geen verklaring.
Rationele beslissingen hoeven zelf niet eens correct te zijn. Wat telt is dat er er een rationeel denkproces aan vooraf gaat, dat met redelijke argumenten de genomen beslissing onderbouwt.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 21:11 schreef dustbrain het volgende:
Rationele beslissingen hoeven niet per definitie uit een kloppende bron te komen.
Daar ben ik het zeker mee eens.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 21:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Rationele beslissingen hoeven zelf niet eens correct te zijn. Wat telt is dat er er een rationeel denkproces aan vooraf gaat, dat met redelijke argumenten de genomen beslissing onderbouwt.
Waarnemingen kunnen incorrect zijn en/of leiden tot een verkeerde conclusie. Maar zoals gezegd: dat wil niet zeggen dat alle conclusies gelijkwaardig zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |