Maar wat zette jou er dan toe om je tot je huidige geloof te bekeren? Je had immers ook een ander geloof kunnen kiezen.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:15 schreef AppelCake het volgende:
Mijn geloof is niet beter dan andere geloven. Iedereen heeft een andere manier om god te eren.
Ik kies gewoon wat me is aangeleerd, ik ga niets veranderen omdat iemand het vraagt want het is gewoon een andere manier om god te eren dan die ik niet gewend ben.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:18 schreef Euribob het volgende:
[..]
Maar wat zette jou er dan toe om je tot je huidige geloof te bekeren? Je had immers ook een ander geloof kunnen kiezen.
Volgens mij geef ik de gelovigen juist de kans om hier een rationele reden te geven waarom ze geloven wat ze geloven.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:19 schreef Tanpopo het volgende:
Geen geloof is beter dan de ander. Je belijdt het subjectief dus het zou alleen kunnen uitgroeien tot een verhitte discussie met emotionele argumentaties!
Nee, je gelooft wat je gelooft. Daar kies je niet voor.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:18 schreef Euribob het volgende:
Maar wat zette jou er dan toe om je tot je huidige geloof te bekeren? Je had immers ook een ander geloof kunnen kiezen.
quote:Op zondag 10 juni 2012 12:15 schreef AppelCake het volgende:
Mijn geloof is niet beter dan andere geloven. Iedereen heeft een andere manier om god te eren.
Lekker politiek correct. Jullie zijn dus oprecht van mening dat een religie die kinderen doodt in naam van de grote maangod net zo goed/slecht is als een religie die iedere vorm van geweld verwerpt?quote:Op zondag 10 juni 2012 12:19 schreef Tanpopo het volgende:
Geen geloof is beter dan de ander. Je belijdt het subjectief dus het zou alleen kunnen uitgroeien tot een verhitte discussie met emotionele argumentaties!
het is een manier om god te eren, niet een goede manier waar ik het mee eens ben, maar als die mensen dat zo doen is dat fijn voor ze.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:22 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
[..]
Lekker politiek correct. Jullie zijn dus oprecht van mening dat een religie die kinderen doodt in naam van de grote maangod net zo goed/slecht is als een religie die iedere vorm van geweld verwerpt?
Als dat zo is, dan zijn jullie echt de weg kwijt.
Hoezo kies je daar niet voor? De eerste christenen kozen toch ook om te geloven in Jezus en de Joden op hun beurt geloven dat weer niet. Volgens mij is toen weldegelijk een keuze gemaakt.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:21 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nee, je gelooft wat je gelooft. Daar kies je niet voor.
Je gelooft ergens in of je gelooft er niet in. Daar kies je niet voor. Keuzes zijn rationeel, een geloof niet; vandaar het woord "geloof".quote:Op zondag 10 juni 2012 12:24 schreef Euribob het volgende:
Hoezo kies je daar niet voor? De eerste christenen kozen toch ook om te geloven in Jezus en de Joden op hun beurt geloven dat weer niet. Volgens mij is toen weldegelijk een keuze gemaakt.
Rationeel en geloven in één zin. Dat zie je niet vaak.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:20 schreef Euribob het volgende:
[..]
Volgens mij geef ik de gelovigen juist de kans om hier een rationele reden te geven waarom ze geloven wat ze geloven.
Dat is echt walgelijk. Kindermoord goedpraten onder het mom van "ze eren daarmee hun god".quote:Op zondag 10 juni 2012 12:23 schreef AppelCake het volgende:
[..]
het is een manier om god te eren, niet een goede manier waar ik het mee eens ben, maar als die mensen dat zo doen is dat fijn voor ze.
Ik vind het ook niet correct, maar het is een geloof wat ze hebben aangeleerd dus ze vinden dat normaal...quote:Op zondag 10 juni 2012 12:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is echt walgelijk. Kindermoord goedpraten onder het mom van "ze eren daarmee hun god".
Hoezo is zoiets niet rationeel? Je kan toch elke seconde van de dag je religie (misschien inderdaad een beter naampje voor het beestje) verbeteren?quote:Op zondag 10 juni 2012 12:28 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je gelooft ergens in of je gelooft er niet in. Daar kies je niet voor. Keuzes zijn rationeel, een geloof niet; vandaar het woord "geloof".
Ik denk dat je "religie" bedoelt i.p.v. "geloof".
Wat ik geloof is voor mij dus per definitie beter dan wat anderen geloven.
quote:Op zondag 10 juni 2012 12:33 schreef bas-beest het volgende:
Dit soort discussies doen me altijd hier aan denken?
[ afbeelding ]
Jup, het is een geloof. Maar dat betekent niet dat het even goed of slecht is als alle andere geloven. Vanille is een ijssmaak, maar dat betekent niet dat die smaak even goed of slecht is als alle andere smaken.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:32 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet correct, maar het is een geloofd...
Indd.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:34 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jup, het is een geloof. Maar dat betekent niet dat het even goed of slecht is als alle andere geloven. Vanille is een ijssmaak, maar dat betekent niet dat die smaak even goed of slecht is als alle andere smaken.
Dit dus, waarom is plaatje A beter dan plaatje B?quote:Op zondag 10 juni 2012 12:33 schreef bas-beest het volgende:
Dit soort discussies doen me altijd hier aan denken?
[ afbeelding ]
Wat? Je moet niet zozeer op de plaatjes letten, maar op wat het uitbeeldt.quote:
Waarom heeft die totempaal een stijve?quote:Op zondag 10 juni 2012 12:36 schreef bas-beest het volgende:
[..]
Wat? Je moet niet zozeer op de plaatjes letten, maar op wat het uitbeeldt.
Een geloof is geen huis dat je opknapt. "Oh, een dakpan is kapot, even vervangen."quote:Op zondag 10 juni 2012 12:33 schreef Euribob het volgende:
Hoezo is zoiets niet rationeel? Je kan toch elke seconde van de dag je religie (misschien inderdaad een beter naampje voor het beestje) verbeteren?
Waarom blijf je dan volhouden dat alle religies even goed of slecht zijn, terwijl er bij sommige religies duidelijk aspecten aan te wijzen zijn die door vrijwel iedereen als "slechter" worden betiteld?quote:
Waarom niet? Waarom zou je niet bij jezelf kunnen denken "Waarom geloof ik eigenlijk wat ik geloof?", vervolgens alle pros en cons op een papiertje zetten, de conclusie trekken dat je geloof eigenlijk niet klopt en vervolgens stoppen met dat geloven?quote:Op zondag 10 juni 2012 12:38 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Je gelooft het of je gelooft het niet. Dat kan veranderen, maar dat doe je niet rationeel.
Een godsdienst wordt in principe gedefinieerd door haar basisgeschrift en niet door wat bepaalde gelovigen erover uitvinden, hoor. In praktische termen, definieert dat basisgeschrift wat goed is en wat kwaad is, wat toegelaten is en wat verboden. Geen enkele andere bron dat dit basisgeschrift is een geldige bron om de desbetreffende godsdienst uit te leggen. Dat klopt voor de Islam, maar ook voor de ahl al-kitab, d.i., de mensen van het boek (joden en kristenen).quote:Waarom is jouw geloof beter dan het andere?...Waarom zegt het ene geloof dat je op een bepaalde manier moet leven en het andere geloof dat je op een andere manier moet leven? En waarom is het andere geloof dan fout? Waarom gaan in de visie van de moslims christenen niet naar de hemel, en waarom gaan in de visie van de christenen joden naar de hel?
Omdat je dan OF stiekem allang gelooft dat jouw geloof fout is (was), OF jezelf voorliegt door te zeggen dat jouw geloof fout is en krampachtig tegen jezelf zegt dat wat jij gelooft fout is.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:44 schreef Tijn het volgende:
Waarom niet? Waarom zou je niet bij jezelf kunnen denken "Waarom geloof ik eigenlijk wat ik geloof?", vervolgens alle pros en cons op een papiertje zetten, de conclusie trekken dat je geloof eigenlijk niet klopt en vervolgens stoppen met dat geloven?
Waarom willen de (fundamentalistische) gelovigen elkaar dan allemaal bekeren? Blijkbaar is de een toch beter dan de ander.quote:
Of ze geloven dat hun religie beter is dan die van de ander.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:51 schreef Euribob het volgende:
Waarom willen de (fundamentalistische) gelovigen elkaar dan allemaal bekeren? Blijkbaar is de een toch beter dan de ander.
Er blijkt nog maar één belangrijk twistpunt over te blijven tussen de godsdiensten: Heeft de Schepper menselijke familieleden? Het kristendom zegt van wel. De andere godsdiensten zeggen allemaal van niet ...quote:Waarom willen de (fundamentalistische) gelovigen elkaar dan allemaal bekeren? Blijkbaar is de een toch beter dan de ander.
Klopt, het wordt je aangeleerd. Wat dat betreft is geloof gewoon een truukje, een breintruukje in dit geval.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:21 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Nee, je gelooft wat je gelooft. Daar kies je niet voor.
Behalve dan dat de monofysieten zeggen dat Christus alleen goddelijk was, en niet menselijk. Terwijl de arianen zeggen dat Christus helemaal menselijk was, en niet goddelijk.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:09 schreef wapi het volgende:
[..]
Er blijkt nog maar één belangrijk twistpunt over te blijven tussen de godsdiensten: Heeft de Schepper menselijke familieleden? Het kristendom zegt van wel. De andere godsdiensten zeggen allemaal van niet ...
Ik betwijfel of een fundamentalist dat verschil herkent, dus laat staan erkent. Die zien geloof als religie en andersom.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:56 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Of ze geloven dat hun religie beter is dan die van de ander.
Subtiel, doch wezenlijk verschil.
quote:Op zondag 10 juni 2012 13:09 schreef wapi het volgende:
[..]
Er blijkt nog maar één belangrijk twistpunt over te blijven tussen de godsdiensten: Heeft de Schepper menselijke familieleden? Het kristendom zegt van wel. De andere godsdiensten zeggen allemaal van niet ...
Ok. Nu moet ik dus inderdaad toegeven dat ik de Veda's nooit gelezen heb, en dus dat ik van het Hindoeisme niets, maar dan ook niets afweet. Het enige dat ik van ver gezien heb, is dat het een bezigheid die er klaarblijkelijk nogal veel verschillende (af)goden bij betrekt. Dat ontneemt mij al onmiddellijk de interesse om mij erin te verdiepen. Ik ben alleen geïnteresseerd in het monotheïsme ("tawhid"). Ik houd mij liever niet bezig met de toestanden van de polytheïsten ("mushrikuun").quote:Er zijn meer godsdiensten dat de drie die jij heb opgenoemd hoor. Er zijn nu een paar 100 miljoen hindoes die zich afvragen waar je het over hebt.En dat is maar 1 van de vele andere geloven en religies.
Dat zal, enkel kan jij niet hard maken waarom monotheïsme meer waar zou moeten zijn dan het polytheïsme, laat staan dat het beter zou moeten zijn. Om dus dan maar enkel de monotheïsme in de discussie te betrekken is niet eerlijk.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:30 schreef wapi het volgende:
[..]
Ok. Nu moet ik dus inderdaad toegeven dat ik de Veda's nooit gelezen heb, en dus dat ik van het Hindoeisme niets, maar dan ook niets afweet. Het enige dat ik van ver gezien heb, is dat het een bezigheid die er klaarblijkelijk nogal veel verschillende (af)goden bij betrekt. Dat ontneemt mij al onmiddellijk de interesse om mij erin te verdiepen. Ik ben alleen geïnteresseerd in het monotheïsme ("tawhid"). Ik houd mij liever niet bezig met de toestanden van de polytheïsten ("mushrikuun").
Dat is precies wat ik zei...quote:Op zondag 10 juni 2012 13:17 schreef Semisane het volgende:
Ik betwijfel of een fundamentalist dat verschil herkent, dus laat staan erkent. Die zien geloof als religie en andersom.
Dat jij dat anders ziet maakt het nog niet waar, in hun ogen dan.
Oh....dan was je gewoon niet duidelijk genoeg.quote:
Natuurlijk is het monotheïsme veel nuttiger dan het polytheïsme.quote:Dat zal, enkel kan jij niet hard maken waarom monotheïsme meer waar zou moeten zijn dan het polytheïsme, laat staan dat het beter zou moeten zijn.
Volgens mij had het Romeinse Rijk lange tijd een polytheïstisch geloof.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:41 schreef wapi het volgende:
[..]
Natuurlijk is het monotheïsme veel nuttiger dan het polytheïsme.
Toen de Romeinen overal hun kolonies veroverden, troffen ze overal polythëisten aan, van wie ze eisten dat ze naast al hun goden ook de Romeinse keizer als god zouden aanbidden. Dat systeem heeft overal gewerkt, totdat Romeinen Iudea veroverden. Daar eisten de Romeinen ook dat hun keizer als god moest worden aanbeden. Het antwoord daarop is gekend: "Er bestaat maar één god en dat is niet jullie keizer."
Het monothëisme heeft een fantastisch politiek nut. "En toen sprak de Schepper en hij zeide: Eén. Eerste wet. Gij zult geen enkele wetgever erkennen dan ik."
Er bestaat dus maar één enkele wetgever die nieuwe wetten mag maken om jouw vrijheid verder in te perken, en dat is iemand die inderdaad misschien zelfs niet bestaat. Had jij iets beters kunnen bedenken dan dat?
Het Romeinse rijk is ingestort nadat het christendom staats religie werd niet helemaal eerlijk, maar eerlijkheid is nou niet echt iets waar we ons bij religie echt veel van aan hoeven te trekken.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:41 schreef wapi het volgende:
[..]
Natuurlijk is het monotheïsme veel nuttiger dan het polytheïsme.
Toen de Romeinen overal hun kolonies veroverden, troffen ze overal polythëisten aan, van wie ze eisten dat ze naast al hun goden ook de Romeinse keizer als god zouden aanbidden. Dat systeem heeft overal gewerkt, totdat Romeinen Iudea veroverden. Daar eisten de Romeinen ook dat hun keizer als god moest worden aanbeden. Het antwoord daarop is gekend: "Er bestaat maar één god en dat is niet jullie keizer."
Het monothëisme heeft een fantastisch politiek nut. "En toen sprak de Schepper en hij zeide: Eén. Eerste wet. Gij zult geen enkele wetgever erkennen dan ik."
Er bestaat dus maar één enkele wetgever die nieuwe wetten mag maken om jouw vrijheid verder in te perken, en dat is iemand die inderdaad misschien zelfs niet bestaat. Had jij iets beters kunnen bedenken dan dat?
Het nut van het monotheïsme is dat de Joden vertikten van de Romeinse keizer als god te aanbidden, terwijl alle andere kolonies dat wel deden.quote:...dat is nou niet bepaald een goed argument voor de nut van het monotheïsme...
Logisch...polytheïsme geeft gewoon de mogelijkheid om andere goden op te nemen. Dat gaat nou eenmaal niet met monotheïsme, maar ja waarom dat beter zou moeten zijn ontgaat me even.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:03 schreef Tijn het volgende:
Ik vind het niet zo gek om te stellen dat monotheïstische geloven minder vatbaar zijn voor invloeden van buitenaf dan polytheïstische geloven.
Iudea? Je bedoelt die vreselijk arme uithoek van het rijk, die de Romeinen één keer hebben moeten heroveren? Tegenover het duizendjarige Romeinse rijk, dat voor het grootste gedeelte polytheïstisch was? Dat verschillende polytheïstische gebieden meerdere keren heeft moeten heroveren (Germania, Britannia, Hispania, Mauretania, Pannonia, etc.)quote:Op zondag 10 juni 2012 13:41 schreef wapi het volgende:
[..]
Natuurlijk is het monotheïsme veel nuttiger dan het polytheïsme.
Toen de Romeinen overal hun kolonies veroverden, troffen ze overal polythëisten aan, van wie ze eisten dat ze naast al hun goden ook de Romeinse keizer als god zouden aanbidden. Dat systeem heeft overal gewerkt, totdat Romeinen Iudea veroverden. Daar eisten de Romeinen ook dat hun keizer als god moest worden aanbeden. Het antwoord daarop is gekend: "Er bestaat maar één god en dat is niet jullie keizer."
Het monothëisme heeft een fantastisch politiek nut. "En toen sprak de Schepper en hij zeide: Eén. Eerste wet. Gij zult geen enkele wetgever erkennen dan ik."
Er bestaat dus maar één enkele wetgever die nieuwe wetten mag maken om jouw vrijheid verder in te perken, en dat is iemand die inderdaad misschien zelfs niet bestaat. Had jij iets beters kunnen bedenken dan dat?
Je zegt dat wel, maar dat is niet helemaal hoe de Romeinen te werk gingen. Romeinen waren eerder geneigd om de goden van andere culturen over te nemen en toe te voegen aan de lijst van de vele geaccepteerde goden dan werkelijk hun goden op te dringen. Dat dit overigens wel gebeurde lag meer aan het feit dat men de winnende god wilde gaan pleasen...want tja hun goden hadden uiteindelijk wel de strijd verloren tegen die Romeinse goden.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:05 schreef wapi het volgende:
[..]
Het nut van het monotheïsme is dat de Joden vertikten van de Romeinse keizer als god te aanbidden, terwijl alle andere kolonies dat wel deden.
Dat is wel nuttig geweest ja, met Masada en de vernietiging van de tempel en de diaspora en alles.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:05 schreef wapi het volgende:
[..]
Het nut van het monotheïsme is dat de Joden vertikten van de Romeinse keizer als god te aanbidden, terwijl alle andere kolonies dat wel deden.
Tja. De joden hebben altijd de fout gemaakt van er een onderonsje, zeg maar, een gesloten club van te maken. Het is pas wanneer hun verhaal werd overgenomen door buitenstaanders (kristendom en islam) dat het verhaal echt is beginnen werken. De Romeinen hadden natuurlijk nooit dezelfde grap kunnen uithalen met 35% (nu 2 miljard) of 25% (nu 1.5 miljard) van de wereldbevolking. En dat polythëisme van de Galliërs is ondertussen volledig verdwenen; de Galliërs trouwens ook ...quote:Dat is wel nuttig geweest ja, met Masada en de vernietiging van de tempel en de diaspora en alles. Dan hadden de polytheïstische Galliërs het toch beter.
Ja Ser, en dan zijn er nog verschillende filosofen op FOK die beweren dat er geen kwade zaken bestaan. Ik denk het wel.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is echt walgelijk. Kindermoord goedpraten onder het mom van "ze eren daarmee hun god".
Nou ja, dat is ook en geloof.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:33 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Overigens wel grappig dat 90% van alle topwetenschappers en/of hoogleraren etc wel geloven in een godwezen.
M.a.w., je weet niks af van het Hindoeisme, maar wél dat ze verschillende ( af)goden eren. Heb je die vooroordelen ook met andere religies ? Als je het Hindoeisme een polytheïsme noemt, geldt dat ook voor het christendom.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:30 schreef wapi het volgende:
Ok. Nu moet ik dus inderdaad toegeven dat ik de Veda's nooit gelezen heb, en dus dat ik van het Hindoeisme niets, maar dan ook niets afweet. Het enige dat ik van ver gezien heb, is dat het een bezigheid die er klaarblijkelijk nogal veel verschillende (af)goden bij betrekt. Dat ontneemt mij al onmiddellijk de interesse om mij erin te verdiepen. Ik ben alleen geïnteresseerd in het monotheïsme ("tawhid"). Ik houd mij liever niet bezig met de toestanden van de polytheïsten ("mushrikuun").
Juist wat ik bedoel.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:37 schreef Tijn het volgende:
Hindoes zijn niet per definitie polytheïsten. Zie bijvoorbeeld dit artikel op Wikipedia.
Wéér fout !quote:Op zondag 10 juni 2012 13:41 schreef wapi het volgende:
Toen de Romeinen overal hun kolonies veroverden, troffen ze overal polythëisten aan, van wie ze eisten dat ze naast al hun goden ook de Romeinse keizer als god zouden aanbidden. Dat systeem heeft overal gewerkt, totdat Romeinen Iudea veroverden. Daar eisten de Romeinen ook dat hun keizer als god moest worden aanbeden. Het antwoord daarop is gekend: "Er bestaat maar één god en dat is niet jullie keizer."
Onzin. Alle religies, zowel mono-als poly zijn beinvloed door buitenaf. Allemaal.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:03 schreef Tijn het volgende:
Ik vind het niet zo gek om te stellen dat monotheïstische geloven minder vatbaar zijn voor invloeden van buitenaf dan polytheïstische geloven.
Zéér nuttig. In 120 n.C. zijn ze wél door de Romeinen van de kaart geveegd.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:05 schreef wapi het volgende:
Het nut van het monotheïsme is dat de Joden vertikten van de Romeinse keizer als god te aanbidden, terwijl alle andere kolonies dat wel deden.
Zelfde mening.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:16 schreef Semisane het volgende:
Je zegt dat wel, maar dat is niet helemaal hoe de Romeinen te werk gingen. Romeinen waren eerder geneigd om de goden van andere culturen over te nemen en toe te voegen aan de lijst van de vele geaccepteerde goden dan werkelijk hun goden op te dringen. Dat dit overigens wel gebeurde lag meer aan het feit dat men de winnende god wilde gaan pleasen...want tja hun goden hadden uiteindelijk wel de strijd verloren tegen die Romeinse goden.
In de ogen van die volken was het dus logisch dat je de winnende goden ging eren.
Dat de joden dat niet wilde is redelijk irrelevant, de Romeinen hebben daar in het begin ook helemaal geen probleem van gemaakt, zolang het maar niet de belangen van de Romeinen dwars lag. Zo is die tempel in Jeruzalem pas met de grond gelijk gemaakt na de zoveelste Joodse opstand.
En toen eenmaal het christendom staats religie van het Romeinse rijk werd, werden de joden als snel weggezet als de moordenaars van jezus met alle gevolgen van dien de volgende 2000 jaar...dus wat precies het nut voor de joden is geweest moet je me even uitleggen.
Wat een nonsens zeg ! De Romeinen zijn ondertussen ook al een tijdje verdwenen. En het zijn net de Romeinen die het christendom hebben uitgevonden. Weet jij eigenlijk wel iets over geschiedenis ?quote:Op zondag 10 juni 2012 14:41 schreef wapi het volgende:
Tja. De joden hebben altijd de fout gemaakt van er een onderonsje, zeg maar, een gesloten club van te maken. Het is pas wanneer hun verhaal werd overgenomen door buitenstaanders (kristendom en islam) dat het verhaal echt is beginnen werken. De Romeinen hadden natuurlijk nooit dezelfde grap kunnen uithalen met 35% (nu 2 miljard) of 25% (nu 1.5 miljard) van de wereldbevolking. En dat polythëisme van de Galliërs is ondertussen volledig verdwenen; de Galliërs trouwens ook ...
Met het verschil dat de joden de geschriften van het NT verwerpen en de moslims geloven dat de Koran de bijbel overrulet.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:14 schreef Euribob het volgende:
Ik heb een vraagje aan álle gelovigen op F&L, namelijk de vraag in de tt:
Waarom is jouw geloof beter dan het andere?
Je zou met atheïsten nog kunnen discussiëren over het feit of er en God bestaat.
Nu hebben alle gelovigen aangenomen dat er een (of meerdere) bestaat, maar waarom heb jij dan gelijk en de ander niet? Christenen kunnen hun argumenten halen uit (voor een groot deel) hetzelfde boekje als de Joden, idemdito voor de Soennieten en Sjiieten.
Omdat men verschillende criteria hanteert voor het naar de hemel gaat of niet. Die criteria hangen af van de manier waarop je rechtvaardigheid verkrijgt. Voor de jood is dat door de wet, voor de christen door genade, en voor de moslim ook door de wet. Je kunt de wereldgodsdiensten grofweg in 2 kampen verdelen: de chistelijke en de rest. Bij het christelijke geloof ontvang je rechtvaardigheid van God door God dankzij Jezus uit genade door geloof. Bij de rest van de wereldgodsdiensten word je rechtvaardig door je goede werken. Wat 'goed' en 'niet goed' is hangt dan af van de specifieke godsdienst.quote:Waarom zegt het ene geloof dat je op een bepaalde manier moet leven en het andere geloof dat je op peen andere manier moet leven? En waarom is het andere geloof dan fout? Waarom gaan in de visie van de moslims christenen niet naar de hemel, en waarom gaan in de visie van de christenen joden naar de hel?
Omdat mensen van nature niet de gehele waarheid kennen, maar op een dwaalspoor gebracht kunnen worden via hun eigen verkeerde begrip van zaken, inspiratie door een onbetrouwbare bron, verwerpen van zaken ook al zijn die bewezen waar gebleken voor het individu, enzovoorts.quote:Als er een juist geloof is, waarom gelooft dan niet iedereen in dat geloof en is er versplintering (of eigenlijk meer verspaandering, gezien de absolute en relatieve verschillen)?
"de Romeinen die het christendom hebben uitgevonden ..."quote:Op zondag 10 juni 2012 16:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat een nonsens zeg ! De Romeinen zijn ondertussen ook al een tijdje verdwenen. En het zijn net de Romeinen die het christendom hebben uitgevonden. Weet jij eigenlijk wel iets over geschiedenis ?
Weer eens mis. Het christendom ( met een ch en niet met een k ) is begonnen in Turkije en geschreven in Egypte.quote:Op maandag 11 juni 2012 06:03 schreef wapi het volgende:
"de Romeinen die het christendom hebben uitgevonden ..."
Daar zit ergens een element van waarheid in, maar toch. Uiteindelijk is dat verhaal oorspronkelijk in Iudea begonnen.
Wat heeft dat nu weer te maken met het ontstaan van het christendom. Leg me dát eens uit !quote:Daarenboven is het Westromeinse rijk misschien officieel in 476 ten onder gegaan, het Oostromeinse rijk heeft het veel langer volgehouden. Trouwens als we over het "verdwijnen van volkeren" zullen hebben, wat is juist een "volk" en wanneer kan je stellen dat het "verdwijnt"?
De alternatieve spelling van "kristendom" met een "k" werd inderdaad in 1996 afgeschaft en in 2005 door de Nederlandse Taalunie uit het groene boekje verwijderd.quote:Op maandag 11 juni 2012 08:20 schreef ATON het volgende:
[..]
Weer eens mis. Het christendom ( met een ch en niet met een k ) ...
OK, maar de JG's zeggen dit over de 7de dag adventisten en andersom. Wie van die twee zit hier nu op een dwaalspoor en waarom? (en dan hou ik de andere 'striktere' christelijke religies buiten beschouwing)quote:Op maandag 11 juni 2012 00:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Omdat mensen van nature niet de gehele waarheid kennen, maar op een dwaalspoor gebracht kunnen worden via hun eigen verkeerde begrip van zaken, inspiratie door een onbetrouwbare bron, verwerpen van zaken ook al zijn die bewezen waar gebleken voor het individu, enzovoorts.
En met de rest van mijn laatste post ga je dus akkoord, mag ik veronderstellen ?quote:Op maandag 11 juni 2012 10:10 schreef wapi het volgende:
De alternatieve spelling van "kristendom" met een "k" werd inderdaad in 1996 afgeschaft en in 2005 door de Nederlandse Taalunie uit het groene boekje verwijderd.
Het is echter wel zo dat vervaldatum van het groene boekje pas 30 jaar na publicatie verstrijkt, en dus dat de alternatieve spelling die geldig was in 1995 dit blijft tot 2025. Dit jaar vervalt bijvoorbeeld de publicatie van 1983 en worden alle woorden en spelwijzen die tot 1982 geldig waren, finaal afgeschaft. Gezien de finale vervaldatum van de alternatieve spelling van "kristendom", geldig tot 1996, nog steeds niet bereikt werd, is deze spelling nog steeds geldig.
Hoe kan je nou verwachten dat ik punt voor punt antwoord op een post die een ellenlange lijst van punten bevat? Zou je je bijvoorbeeld kunnen beperken tot één punt per post? Of maximum 2?quote:Op maandag 11 juni 2012 12:06 schreef ATON het volgende:
[..]
En met de rest van mijn laatste post ga je dus akkoord, mag ik veronderstellen ?
Mis ik iets? Ik zie maar twee punten in ATON's post.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:14 schreef wapi het volgende:
[..]
Hoe kan je nou verwachten dat ik punt voor punt antwoord op een post die een ellenlange lijst van punten bevat? Zou je je bijvoorbeeld kunnen beperken tot één punt per post? Of maximum 2?
Om dat te bepalen dien je denk ik de essentiele verschillen te nemen en na te gaan wat de bijbel hierover zegt (aangezien beide religies sola scriptura claimen).quote:Op maandag 11 juni 2012 10:31 schreef falling_away het volgende:
[..]
OK, maar de JG's zeggen dit over de 7de dag adventisten en andersom. Wie van die twee zit hier nu op een dwaalspoor en waarom? (en dan hou ik de andere 'striktere' christelijke religies buiten beschouwing)
Dat dacht ik ook ja ! Hier is duidelijk weer een troll in werking !quote:Op maandag 11 juni 2012 12:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mis ik iets? Ik zie maar twee punten in ATON's post.
- Het christendom is begonnen in Turkije en geschreven in Egypte.
- Hij vraagt naar de relatie tussen het ontstaan van het christendom en de val van het Romeinse rijk vier eeuwen later.
Je zou ook eens enkele boeken betreft de ontstaansgeschiedenis van de Abrahamistische religies op kunnen naslaan i.p.v. van je op een autistische wijze te focussen op de verschillende Bijbelvarianten. Even die plank vanvoor je kop en begin er eens aan.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het probleem is alleen dat een getuige van Jehovah niet dezelfde bijbel hanteert als een zda omdat de getuigen van Jehovah een eigen versie hebben waarin aanpassingen gemaakt zijn die in geen enkele andere mainstream bijbel van de laatste 400 voorkomen. Daardoor zul je op sommige punten vastlopen, omdat door die aanpassingen bepaalde specifieke doctrines van de GVJ bevestigd worden. Maar met een andere bijbel zal dit niet het geval zijn. De vraag is dan hoe betrouwbaar de GVJ versie is. Ik ken echter geen enkel steekhoudend argument waarom die specifieke versie beter zou zijn dan een mainstream king james, louis segond, geneva bijbel etc. Op basis van die mainstream bijbels zul je met niet al te veel moeite die essentiele punten van GVJ kunnen weerleggen.
Een persoon maakt deel uit van de fysieke wereld en heeft dus inderdaad op elk moment een locatie. Een idee, daarentegen, heeft niet noodzakelijk een preciese locatie, al was het maar omdat méér dan één persoon die idee kan uitwisselen met anderen.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mis ik iets? Ik zie maar twee punten in ATON's post.
- Het christendom is begonnen in Turkije en geschreven in Egypte.
Veel Bijbelwetenschappers zijn bijzonder te spreken over de kwaliteit van de Nieuwe Wereld Vertaling. Vanzelfsprekend worden sommige dingen vertaald al naar gelang het de doctrines van de beweging dat ingeven (vooral notoir is het gebruik van "Jehovah" voor "kyrios"), maar dat gebeurt niet bijzonder vaak. Daarnaast beschikt het kennelijk over een indrukwekkend kritisch apparaat.quote:Op maandag 11 juni 2012 12:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Om dat te bepalen dien je denk ik de essentiele verschillen te nemen en na te gaan wat de bijbel hierover zegt (aangezien beide religies sola scriptura claimen).
Essentiele punten zijn:
-de goddelijkheid van Jezus
-de drie-eenheid
-eschatologie (eindtijd leer)
-profetie
Het probleem is alleen dat een getuige van Jehovah niet dezelfde bijbel hanteert als een zda omdat de getuigen van Jehovah een eigen versie hebben waarin aanpassingen gemaakt zijn die in geen enkele andere mainstream bijbel van de laatste 400 voorkomen. Daardoor zul je op sommige punten vastlopen, omdat door die aanpassingen bepaalde specifieke doctrines van de GVJ bevestigd worden. Maar met een andere bijbel zal dit niet het geval zijn. De vraag is dan hoe betrouwbaar de GVJ versie is. Ik ken echter geen enkel steekhoudend argument waarom die specifieke versie beter zou zijn dan een mainstream king james, louis segond, geneva bijbel etc. Op basis van die mainstream bijbels zul je met niet al te veel moeite die essentiele punten van GVJ kunnen weerleggen.
De joden geloven nog niet dat Jezus of te wel de messias al gekomen is enzovoorts.quote:Op maandag 11 juni 2012 00:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Met het verschil dat de joden de geschriften van het NT verwerpen en de moslims geloven dat de Koran de bijbel overrulet.
De bijbel (OT en NT) bevatten profeties die op bovennatuurlijke waarachtige inspiratie wijzen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |