Het is niet vraag gestuurd, maar alleen de juist aangepasten komen door de filter der natuurlijke selectie. Aangezien mutaties random verlopen is het slechts wachten tot een bepaalde eigenschap ontstaat. (tenminste een kleine graduele verandering tov het vorige dier, mutaties gaan met maar enkele basen of enkele genen per keer, niet dat er opeens 5 armen extra aan zitten.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 14:02 schreef EenKoudKonijn het volgende:
De nadruk op selectie zit me toch niet helemaal lekker. Als genetische variatie bijvoorbeeld alleen meer losers aanbied, dan kunnen de vrouwtjes selecteren wat ze willen, ja dan verandert de soort in een bepaalde slag losers naar de voorkeur van de vrouwtjes, maar dan is de soort wel binnen de kortste keren uitgestorven. Bram en Semi stellen dus niet helemaal terecht dat evolutie vraaggestuurd is. Het kan ook gemaakt of gebroken worden door het aanbod.
Als er variatie in het schaaltje is is er soms een bacterie die een toevallige genetische mutatie heeft die de bacterie in staat stelt niet dood te gaan/ meer nakomelingen te krijgen. De rest sterft af of is zwaar verzwakt en kunnen geen tot weinig nakomelingen nalaten. Dus die ene die het goed doet kan zich gewoon verder voortplanten terwijl de rest dit niet of nauwekijks kan. in die nieuwe generatie die iets resistenter is heb je weer variatie en begint het weer van voor af aan.quote:En hoe zit dat met de bacteriekolonie in een petrischaaltje? Hoe komt het toch dat er altijd wel een bijdehand is die resistent is tegen je experimenten van dood en verderf en daarmee de hele kolonie evolueert?
dat gebeurt toch ook vaak genoeg, daarom werkt antibiotica ook nog, omdat het bijna altijd alle bacterien weet te doden. Op het moment dat de dosering zo laag is dat enkele resistente bacterien het nog net overleven kunnen die bacterien zich wel voortplanten en is de nieuwe populatie resistenter dan die ervoor. Daarom moet je je kuur afmaken om dit soort selectie te voorkomen, je wilt alle bacterien dood hebben ipv de laatste winnaars.quote:Dan kun je je beroepen op grote aantallen, maar is dat wel terecht? Er is zoveel variatie mogelijk, waarom niet gewoon miljoenen keren welk DNA-profiel dan ook behalve een resistente? Op grotere schaal lijkt dat ook zo te werken. Miljoenen planeten en geen leven.
Bij convergentie hebben dieren wel dezelfde eigenschappen maar vaak hele andere genen die eraan ten grondslag liggen. Zo zijn vleugels van vogels en vleermuizen wel uit de voorpoten gemaakt maar zit de opbouw toch behoorlijk anders in elkaar en hebben ze uiterlijk wel soort gelijke structuren maar dat zijn hele andere genen die daarvoor verantwoordelijk zijn.quote:En als evolutie keer op keer voor bepaalde eigenschappen zou kiezen, dan lijkt het niet alleen zozeer het selectiemechanisme bevestigen, maar ook dat het aanbod van genetische variatie maar een beperkte range heeft, want kennelijk komen dezelfde genetische profielen keer op keer toevallig voor. Is dat niet vreemd?
Als een bepaalde soort enkel eigenschappen die nadelig zijn dan is de kans groot dat het soort uitsteft ja, maar wat is daar het probleem van? Soorten komen en gaan dat is altijd geweest, zoiets als 95% van alle soorten tot nu toe zijn ook weer uitgestorven. Juist omdat er selectieve druk achter zit worden nadelige eigenschappen weggefilterd en hou je soorten over die wel eigenschappen hebben die de selectie druk overleven.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 14:02 schreef EenKoudKonijn het volgende:
De nadruk op selectie zit me toch niet helemaal lekker. Als genetische variatie bijvoorbeeld alleen meer losers aanbied, dan kunnen de vrouwtjes selecteren wat ze willen, ja dan verandert de soort in een bepaalde slag losers naar de voorkeur van de vrouwtjes, maar dan is de soort wel binnen de kortste keren uitgestorven. Bram en Semi stellen dus niet helemaal terecht dat evolutie vraaggestuurd is. Het kan ook gemaakt of gebroken worden door het aanbod.
Omdat die dan een mutatie heeft die deze bacterie de eigenschap geeft om de selectieve druk te overleven. Daar bacteriėn zich voorplanten door zichzelf te delen zal de bacterie kolonie al snel bestaan uit afstammelingen van die bacterie.quote:En hoe zit dat met de bacteriekolonie in een petrischaaltje? Hoe komt het toch dat er altijd wel een bijdehand is die resistent is tegen je experimenten van dood en verderf en daarmee de hele kolonie evolueert?
Er is ook een selectiedruk die omgaat met grote getallen, genetic drift wordt dat genoemd, maar ik denk niet dat je daar op doelt.quote:Dan kun je je beroepen op grote aantallen, maar is dat wel terecht? Er is zoveel variatie mogelijk, waarom niet gewoon miljoenen keren welk DNA-profiel dan ook behalve een resistente? Op grotere schaal lijkt dat ook zo te werken. Miljoenen planeten en geen leven.
Neuh, dat is niet echt vreemd. Er zijn wel degelijk meer mutatie variaties mogelijk dan er op Aarde voordelig zijn en kunnen overleven.quote:En als evolutie keer op keer voor bepaalde eigenschappen zou kiezen, dan lijkt het niet alleen zozeer het selectiemechanisme bevestigen, maar ook dat het aanbod van genetische variatie maar een beperkte range heeft, want kennelijk komen dezelfde genetische profielen keer op keer toevallig voor. Is dat niet vreemd?
Vet van mij. Ik zou wel eens willen zien wat je daarmee bedoelt.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:58 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Evolutietheorie heeft zeker wel voorspellende waarde. Er zijn niet voor niets allerlei formules waarbij je populatiedynamica kunt voorspellen. Die zijn wel moeilijk toe te passen omdat er zoveel onbekende parameters zijn daarom is het een beetje hetzelfde als economische formules.
Bovendien beschrijft evolutie een logisch proces dat niet te ontkennen valt. Of je daarmee de gehele natuurlijke historie mee kan verklaren is misschien nog iets wat je ter discussie kan stellen, maar ook in een creationistische wereld zou je evolutie ook aantreffen. Kijk maar eens naar fokken wat een bijzondere vorm is van natuurlijke selectie.
Maar enkele voorbeelden van voorspellende waarde van evolutie:
Het voorspellen van een eusociaal knaagdier de naakte molrat was gedaan op basis van evolutiebiologie.
En daarnaast kun je zo voorspellen hoe vissen gaan reageren op een bepaalde manier van vangen. Of introductie van een bepaald roofdier. De meeste dingen rekenen we onder het domein ecologie. maar dat is zijn evolutionaire processen die je ziet.
Bedoel je zonder taalfouten? Taal is voor mij lastig, altijd geweest, en ik maak vrij veel taalfouten. Maar ik beschouw het niet als onfatsoenlijk gedrag.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 04:09 schreef Kees22 het volgende:
Zouden we misschien ook eens fatsoenlijk Nederlands kunnen gaan schrijven?
Dank U!
http://www.newscientist.c(...)-not-predictive.htmlquote:Op zaterdag 9 juni 2012 04:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vet van mij. Ik zou wel eens willen zien wat je daarmee bedoelt.
Nouja daar gaat behoorlijk wat tijd in zitten. We hebben ook nog geen zware ster in supernova zien ontwikkelen al zien we alle tussen stappen.quote:Evolutionaire processen vast wel. Maar tot nog toe zijn er geen onderling onkruisbare aparte soorten verschenen als gevolg van vangmethoden.
kun je je stelling ook onderbouwen?quote:Op donderdag 7 juni 2012 00:05 schreef michaelservet het volgende:
De evolutieleer is een filosofie die mensen waardigheid, hoop en een moreel kompas ontneemt.
Het ergert mensen en dat is ook terecht. Het is heel vervelend en het leidt af van het onderwerp van gesprek, ik weet het.quote:Op zondag 10 juni 2012 09:51 schreef Haushofer het volgende:
We weten onderhand dat Kees22 zich ergert aan taalfouten. Het is alleen zo jammer dat hij dat keer op keer met ons meent te moeten delen.
Dat begint al met twee zinnen onzin: cosmologen kunnen exact voorspellen over miljarden jaren en biologen niet eens over 20 uur. Allebei flauwekul.quote:Op maandag 11 juni 2012 22:04 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
http://www.newscientist.c(...)-not-predictive.html
Hier staat trouwens nog veel meer over de voorspellende kracht van evolutie.
Jaja, alsof het verschijnsel evolutie pas bestaat sinds de mens het begrip evolutie kent.quote:[..]
Nouja daar gaat behoorlijk wat tijd in zitten. We hebben ook nog geen zware ster in supernova zien ontwikkelen al zien we alle tussenstappen.
Ik zou ook niet teveel aan het begrip onkruisbare soorten hechten want dat zijn begrippen die ook maar ver van de biologische realiteit staan. Met voldoende verandering en isolatie worden verschillen vanzelf groter maar uiteraard duurt dit toch wel wat langer als de 150 jaar dat we evolutie kennen.
Ik vind je bijdragen wel zinvol, althans de bijdragen die ik ken. Dus wat dat betreft respect.quote:Op zondag 10 juni 2012 01:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Bedoel je zonder taalfouten? Taal is voor mij lastig, altijd geweest, en ik maak vrij veel taalfouten. Maar ik beschouw het niet als onfatsoenlijk gedrag.
We kunnen de rest van ons Zonnestelsel ook wel veilig uitsluiten, hoor.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 14:30 schreef Semisane het volgende:
[..]
Of er overigens op al die miljoenen planeten die er zijn geen leven is, is nu helemaal niet bekent. De Aarde heeft leven en dat is alles wat we tot nu toe kunnen concluderen, over de andere planeten kunnen we niks zeggen.
Of dan toch van buiten ons zonnestelsel.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:40 schreef Haushofer het volgende:
Ik geloof dat er voor Mars of Europa nog wel enige hoop is dat er (sporen van vroeger) leven zou kunnen zijn.
Oh? Sinds wanneer dan, want zover ik weet zijn de verschillende ruimte organisaties wel degelijk op zoek naar eventueel leven in ons Zonnestelsel.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 01:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
We kunnen de rest van ons Zonnestelsel ook wel veilig uitsluiten, hoor.
Kort maar krachtig waar de hele discussie op neer komt.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 15:42 schreef Molurus het volgende:
het enige dat de evolutieleer mensen ontneemt is een dogmatische kijk op moraliteit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |