abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113964796
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 07:24 schreef Klauz het volgende:
welke discussie is er dan over drijvende processen?
dat is toch duidelijk: natuurlijke selectie en genetic drift?
Mutaties, Natuurlijke selectie, Genetic drift, en Gene flow. als de 4 hoofdmechanismen.

Maar ook Endosymbiose, en Horizontal Gene Transfer.
En een term die ik nog niet helemaal begrijp kom ik soms ook tegen:
"BGC", ofwel "Biased Gene Conversion".

Als een specifiek geval van genetic drift, ook "Allelic surfing", Verbonden met "range expansions".
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_113992035
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 13:07 schreef barthol het volgende:

[..]

Mutaties, Natuurlijke selectie, Genetic drift, en Gene flow. als de 4 hoofdmechanismen.

Maar ook Endosymbiose, en Horizontal Gene Transfer.
En een term die ik nog niet helemaal begrijp kom ik soms ook tegen:
"BGC", ofwel "Biased Gene Conversion".

Als een specifiek geval van genetic drift, ook "Allelic surfing", Verbonden met "range expansions".

Bestaan daar geen Duitse of Latijnse termen voor? Of Nederlandse?
Biased Gene Conversion. Dat moet wel een genenverandering met of op grond van een vooroordeel zijn. Zou god dan toch bestaan? Niets menselijks is hem kennelijk vreemd.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_113995063
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 22:59 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Bestaan daar geen Duitse of Latijnse termen voor? Of Nederlandse?
Biased Gene Conversion. Dat moet wel een genenverandering met of op grond van een vooroordeel zijn. Zou god dan toch bestaan? Niets menselijks is hem kennelijk vreemd.
De woorden Mutaties en Natuurlijke Selectie zijn Nederlands.
Genetic drift is in het Nederlands "Genetische drift" (maar degene waar ik op reageerde gebruikte de Engelse term.)
en Gene flow.... daar ken ik geen goede vertaling van.

Endosymbiose is gewoon Nederlands (van eng. Endosymbiosis)
Horizontal Gene Transfer is in het Nederlands "Horizontale Genoverdracht".

Biased Gene Conversion, (nog geen enkele Nederlandse publicatie erover tegengekomen, maar het woord Genconversie bestaat wel in het Nederlands.) (en Nee, God heeft er niets mee te maken, heeft alleen met genetica te maken)

"Allelic surfing" wordt in het Engels naast "Allele surfing" (en soms "Mutation surfing" ) gebruikt. Geen enkele Nederlandse publicatie erover, dus ik zou niet weten hoe je dat zou moeten vertalen.

Range Expansions is ook zo'n term zonder bekende vertaling. Je zou het misschien "uitbreiding van leefgebied" kunnen noemen. Het koloniseren van nieuwe gebieden en het vergroten van het verspreidingsgebied van een soort. Het heeft met migratie te maken, maar dan wel als een expansie.

Ik heb wel meer van die termen die ik tegenkom waarvan ik geen vertaling weet.
Hoe zou je bijvoorbeeld "demic diffusion" moeten vertalen?

Wat er achter zit is dat bijna alle publicaties in het Engels zijn, en soms ook de publicaties van Nederlandse onderzoekers.

[ Bericht 0% gewijzigd door barthol op 10-07-2012 00:06:11 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_113995722
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 23:53 schreef barthol het volgende:

[..]

De woorden Mutaties en Natuurlijke Selectie zijn Nederlands.
Genetic drift is in het Nederlands "Genetische drift" (maar degene waar ik op reageerde gebruikte de Engelse term.)
en Gene flow.... daar ken ik geen goede vertaling van.

Endosymbiose is gewoon Nederlands (van eng. Endosymbiosis)
Horizontal Gene Transfer is in het Nederlands "Horizontale Genoverdracht".

Biased Gene Conversion, (nog geen enkele Nederlandse publicatie erover tegengekomen, maar het woord Genconversie bestaat wel in het Nederlands.) (en Nee, God heeft er niets mee te maken, heeft alleen met genetica te maken)

"Allelic surfing" wordt in het Engels naast "Allele surfing" (en soms "Mutation surfing" of "Mutational surfing") gebruikt. Geen enkele Nederlandse publicatie erover, dus ik zou niet weten hoe je dat zou moeten vertalen.

Range Expansions is ook zo'n term zonder bekende vertaling. Je zou het misschien "uitbreiding van leefgebied" kunnen noemen. Het koloniseren van nieuwe gebieden en het vergroten van het verspreidingsgebied van een soort. Het heeft met migratie te maken, maar dan wel als een expansie.

Ik heb wel meer van die termen die ik tegenkom waarvan ik geen vertaling weet.
Hoe zou je bijvoorbeeld "demic diffusion" moeten vertalen?

Wat er achter zit is dat bijna alle publicaties in het Engels zijn, en soms ook de publicaties van Nederlandse onderzoekers.
Dat maakt het natuurlijk wel lastig om een beetje begrip te krijgen van de relevante processen tijdens evolutie en al helemaal van het belang van deze processen.
Zoals jij Range expansions vertaalt is het niet meer dan een toevallige verschijningsvorm van evolutie, niet een voorbeeld van een drijvende kracht.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_113996355
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juli 2012 00:09 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat maakt het natuurlijk wel lastig om een beetje begrip te krijgen van de relevante processen tijdens evolutie en al helemaal van het belang van deze processen.
Tja de wetenschappelijke discussie is meestal in het Engels.
quote:
Zoals jij Range expansions vertaalt is het niet meer dan een toevallige verschijningsvorm van evolutie, niet een voorbeeld van een drijvende kracht.
Maar het is dus wel een drijvende kracht, een kracht die evolutie ten gevolge van genetische drift veroorzaakt. Het is ook gebeurd toen de mensheid zich verspreidde over de wereld. Die verspreiding ,en de manier waarop, veroorzaakte verschillen tussen populaties. Het heeft genetische consequenties.
En soms kan het het heel erg op adaptatie lijken.

(hier b.v. een abstract waarin de termen worden gebruikt, en de discussie is daarin ook duidelijk)

[ Bericht 8% gewijzigd door barthol op 10-07-2012 00:33:13 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')