quote:Beste Ivan Gabrich,
Ongelooflijk dat ik jou nooit een brief heb geschreven. Want als er een voetballer was met wie ik een soort band had (eenzijdig weliswaar), dan was jij het. Het was niet omdat we allebei niet konden voetballen. Dat is te gemakkelijk. En bovendien, hoe je het hebt gedaan heb je het gedaan, maar jij hebt wel het eerste elftal van Ajax gehaald en ik niet. Nee, Ivan, het zit zo: mijn maten en ik waren een paar jaar geleden (jij was toen al lang weer weg bij Ajax) met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, de enige Ajaxsupporters die nog wel eens plezier aan jou hebben beleefd. Mijn gabbers en ik zijn de enigen hier in Amsterdam en omgeving die een oprechte glimlach op het gezicht krijgen bij het horen van de naam Ivan Gabrich.
Daar ben ik, lulletje lampenkatoen uit De Baarsjes in Amsterdam-West, grotendeels verantwoordelijk voor. Nadat ik door starnakel bezopen nachtelijke amoureuze escapades in 1 seizoen zowel de legendarische hakomhaal van Rafael van der Vaart als de langverwachte 2-1 zege op PSV miste vonden mijn vrienden dat dergelijke flapdrollerij niet langer ongestraft mocht blijven. Hoewel het woord ‘ongestraft’ overigens niet helemaal klopt van hun kant, want tot op de dag van vandaag zijn bijtend spottende blikken en cynische grappen mijn deel als die godverdomde kutwereldgoal van Rafael van der Vaart voor de negentienmiljoenste keer wordt getoond op de grote schermen in de Arena. En dat zal op mijn 88e nog zo zijn. Dus hoezo ‘ongestraft’?.
Maar enfin, we bedachten dus een puntensysteem. Vijf punten voor te laat komen, tien punten voor het missen van de wedstrijd zonder geldige reden, twee punten voor het missen van een doelpunt omdat je bijvoorbeeld net moest pissen, drie punten voor domme opmerkingen en op het morsen van bier stond ook een genadeloze puntenstraf van drie punten per omgevallen biertje. En dat werd keurig bijgehouden door mijn persoontje. De winnaar aan het eind van het seizoen kreeg een spuuglelijke wisselbokaal en een reis aangeboden. Geheel verzorgd, maar ook op geheel eigen kosten, dat dan weer wel, moest er een bezoek worden gebracht aan een wedstrijd van Veendam. Verder weg en kloteriger konden we de straf niet maken. En uiteraard wilden de achterblijvers in Amsterdam daarna bewijsstukken zien in de vorm van foto’s en toegangskaartjes.
De wisselbokaal moest natuurlijk nog wel een naam hebben en daar waren we vrij snel unaniem in: de Gabrich-cup. Vernoemd naar de moeder aller miskopen uit de geschiedenis van het Nederlandse voetbal in het algemeen en Ajax in het bijzonder. We hebben er toch zeker een jaar of vier veel plezier aan beleefd. En bijzonder: ik, de reden waarom die Gabrich-cup ooit is ontstaan, heb ‘m nooit gewonnen! Ik was elk jaar de gedoodverfde favoriet, maar elk jaar maakte iemand anders net iets meer fouten dan ik. Ik eindigde wel altijd in de top 3, maar de beker heb ik nooit gewonnen en bijbehorende geheel verzorgde en geheel op eigen kosten trip naar De Langeleegte heb ik dus nooit hoeven maken.
Maar goed, en un momento dado kwam de spreekwoordelijke klad er in en besloten we de Gabrichcup een zachte dood te laten sterven. Het was voorbij, maar wat bleef waren vier jaar aan geweldige van bier doordrenkte herinneringen. We hebben zelfs ooit het Parool gehaald met onze cup, die we inmiddels ook van een heuse website hadden voorzien. Ajax speelde op 28 augustus 2005 thuis tegen Feyenoord en 28 augustus is…. juist, jouw verjaardag! Daar moesten wij natuurlijk iets mee doen en dus hadden we een groot spandoek gemaakt waarop stond: ‘GABRICHCUP.COM FELICITEERT IVAN GABRICH MET ZIJN 33E VERJAARDAG!’ Ajax verloor die wedstrijd met 1-2 en het Parool begon die volgende dag het wedstrijdverslag als volgt:
‘Wellicht bedoelden de makers van het spandoek aan de Noordzijde het als een grap. Zij feliciteerden Ajax´ grootste miskoop ooit, Ivan Gabrich, met zijn 33e verjaardag. Het legde echter pijnlijk de vinger op de zere plek van het aanvallend onmachtige Ajax, dat nog steeds een echte spits ontbeert.’
Een absoluut hoogtepunt in het bestaan van de Gabrichcup, dat zul je begrijpen, Ivan. Als gevolg daarvan werden we ook weer gebeld door Ajaxlife, het sufferdje van de Supportersvereniging die ook alles van die mafklappers wilden weten die een cup naar Ajax’ slechtste spits ooit hadden genoemd.
Jaren gingen voorbij. Niet iedereen van de toenmalige vriendengroep woont nog in Amsterdam. Sommigen hebben niet eens meer een seizoenskaart van Ajax…. Ik denk er af en toe, maar niet overdreven vaak aan. Mijn maat Bram krijgt nog wel eens de lachers op zijn hand als hij met zijn Ajaxshirt met ‘Gabrich’ achterop naar Ajax gaat.
En toen was het gisteren. Het programma Bureau Sport had een item over jou! Ik zag de beelden weer. Beelden van die wedstrijd tegen NEC waar je de hele tijd op je reet viel. Wat grappig was, want volgens van Gaal zou jij nooit omvallen. Die bekerwedstrijd tegen Heracles dat je voor een leeg goal op de lat schoot. En ook uit mijn eigen geheugen weet ik nog dat we elkaar op de tribune wel eens stomverbaasd zaten aan te kijken als we jouw capriolen zagen. ‘Wat is dit…’
Ook je voormalige teamgenoten waren niet erg over je voetbalkwaliteiten te spreken. Doelman Grim wist na een lange afwerksessie nog steeds niet of je links of rechtsbenig was. Ronald de Boer vertelde dat zijn broer, de immer vrolijke Frank, eens de kleedkamer in kwam en zich heel erg hardop afvroeg ‘welke mongool die speler had gekocht.’
Tja, een belachelijk slechte indruk maken is ook indruk maken, zullen we maar zeggen.
Mijn kennis Menno Pot heeft in die tijd eens een fictieve column over jou geschreven waarin hij suggereerde dat jij een taxichauffeur was in Buenos Aires die zich wel even bij het grote Ajax naar binnen zou bluffen en die het nog lukte ook! Het Parool en de Telegraaf hingen de dag daarop bij hem aan de lijn om te verifiëren of dat echt zo was. Het feit dat ‘serieuze’ media die grappig bedoelde column serieus namen gaf wel aan dat je, om met Menno te spreken, een ‘next level-miskoop’ was.
Leuk aan het item vond ik wel dat je ook zelf nog even aan het woord kwam. Grappig, want ik was ook wel benieuwd wat er van je geworden was. Ik wist wel dat je na Ajax nog een klein waslijstje aan mislukkingen had, maar daarna… Maar nu weet ik het. Ivan Gabrich heeft anno 2012 een landbouwbedrijf en traint het tweede elftal van de Argentijnse topclub Newels Old Boys. En van je riante Ajaxsalaris heb je een mooi huis gekocht. Lekker groot ook, zei je nog.
Als ik nu achterom kijk, zie ik de Gabrichcup staan. Ik heb ‘m weliswaar nooit gewonnen, maar hij prijkt nog steeds in al zijn lelijkheid in mijn werkkamer. En als ik nog ergens goed zoek heb ik zelfs nog een officiële presentatiekaart van jou met handtekening! Ik bedoel maar.
Je bent zeker nog niet vergeten hier in Amsterdam, Ivan!
En eindelijk, lat but not least, is na 16 jaar het mysterie opgelost. Je gaf aan het einde van de reportage zelf het verlossende antwoord op die ene prangende vraag waar jouw toenmalige medespelers en wij supporters al zestien lange jaren mee rondliepen: je was rechtsbenig.
Weten we dat ook weer.
Het ga je goed,
Met vriendelijke groet,
Rodney Rijsdijk
Van Rhijn beter vinden dan De Vrijquote:Op donderdag 7 juni 2012 12:31 schreef Syntix het volgende:
"Cruijff: ik zou Van Rhijn meegenomen hebben naar EK"
En gelijk heeft ie. Van Rhijn > Van der Wiel en dus ook Van Rhijn > Vlaar/De Vrij/Bouhlarouz
Ik vind het een grappige stuk tekstquote:Op donderdag 7 juni 2012 12:53 schreef Catch22- het volgende:
fictieve column?
van die mensen die denken dat ze leuk kunnen schrijven
Jij hebt hem alleen maar op rechtsback zien spelen, als je hem überhaupt al hebt zien spelen, dus hoe kan jij dat nou weer weten?quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:53 schreef Helpmefok het volgende:
[..]
Van Rhijn beter vinden dan De Vrij!
Ik heb vrijwel elke wedstrijd van Ajax gezien dit seizoen. Ik heb elke wedstrijd van Feyenoord gezien dit seizoen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:55 schreef wieisboos het volgende:
[..]
Jij hebt hem alleen maar op rechtsback zien spelen, als je hem überhaupt al hebt zien spelen, dus hoe kan jij dat nou weer weten?
Goed verhaalquote:
Als Netslitter je een boze pm of dm stuurt dan sluit ie altijd af met :quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:25 schreef nubreektmijnklomp het volgende:
[..]
Goed verhaal.
Hoe heb je die titel forummongool gekregen trouwens, niet dat ik 't er mee oneens ben.
quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:29 schreef stevenmac26 het volgende:
[..]
Als Netslitter je een boze pm of dm stuurt dan sluit ie altijd af met :
mvg,
Netsplitter
ForumAdmin
Ik was aan het kutten in topics en sloot af met:
mvg,
Stevenmac26
ForumMongool
Zodoende
quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:56 schreef Yi-Long het volgende:
Van Rhijn is in ieder geval een betere back dan Vd Wiel.
QFTquote:Op donderdag 7 juni 2012 13:56 schreef Yi-Long het volgende:
Geef hem is ongelijk, als je geblesseerd bent maakt het toch ook niet uitquote:Op donderdag 7 juni 2012 15:46 schreef nubreektmijnklomp het volgende:
Over Greg gesproken, ik zit nu zo'n item te lezen over beste clubs van Nederland en welke BNers en zo er vaak uitgaan, Greg staat bij elke club
Ik geloof niet dat bovenmatig alcoholgebruik je herstelproces heel erg ten goede komt.quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:49 schreef Tarado het volgende:
[..]
Geef hem is ongelijk, als je geblesseerd bent maakt het toch ook niet uit
Wie zegt dat hij dat doet, lijkt me niet want anders waren er wel foto's opgedokenquote:Op donderdag 7 juni 2012 16:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat bovenmatig alcoholgebruik je herstelproces heel erg ten goede komt.
Verdedigend misschien.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:56 schreef Yi-Long het volgende:
negers drinken nietquote:Op donderdag 7 juni 2012 16:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat bovenmatig alcoholgebruik je herstelproces heel erg ten goede komt.
Daar ben jij toch voor?quote:Op donderdag 7 juni 2012 16:40 schreef Ajacied422 het volgende:
Hoeveel keer spelen we op vrijdag of zaterdag? 10 of 9x toch?
DIe clubs zullen er niet voor niks achter aan zitten.quote:Op donderdag 7 juni 2012 16:46 schreef Catch22- het volgende:
zo goed is die gast niet toch? was iig niet onder de indruk van hem tegen liverpool
quote:Op donderdag 7 juni 2012 16:57 schreef Catch22- het volgende:
die clubs? Man United, naar verluidt.
In de jeugd speelt hij nauwelijks en volgens mij stond hij laatst zelfs rechtsback...
Ik ken hem van de rest niet dus geen idee.quote:De achttienjarige aanvaller uit de A1 stond in de belangstelling van verschillende grote clubs, met Manchester United als belangrijkste voorop
Dat was Denswil dacht ik.quote:Op donderdag 7 juni 2012 17:08 schreef Afhaalchinees het volgende:
Hij scoorde toch die prachtige vrije trap in de Next Gen finale?
Heeft waarschijnlijk ook met de waarde te maken.als hij nu weg gaat levert hij niets of nauwelijks iets op, met een senioren contract altijd meerquote:Op donderdag 7 juni 2012 17:08 schreef Ethanolic het volgende:
Het lijkt wel alsof ze ieder beetje talent vast willen houden, uit angst dat ze misschien ergens anders zullen gaan toppen.
Speelde niet zoveel in de A1, Schoop stond altijd in de spits en die jongen mag nu weg. Geen idee waarom ze dat zo hebben gedaan.quote:Op donderdag 7 juni 2012 17:16 schreef Catch22- het volgende:
kan weinig over hem vinden. Hij ging eerst door het leven als Panka.
op zich wel goed dat ze die jongens tot hun 19e binnen willen houden... Dan kan je ze nog 1 kans geven als je het niet zeker weet en anders kunnen ze weg.
Het is een concept he, nog niks staat vastquote:Op donderdag 7 juni 2012 16:40 schreef Ajacied422 het volgende:
Hoeveel keer spelen we op vrijdag of zaterdag? 10 of 9x toch?
Wat is dit?quote:Op donderdag 7 juni 2012 07:44 schreef Ajacied422 het volgende:
Maar:
Ajax - feyenoord 1-1 (29 oktober)
Feyenoord - Ajax 4-2 (29 Januari)
Feyenoord - Ajax (23 oktober)
Ajax - Feyenoord (20 januari)
Is het maximale he, die jongen is nog geen 18 dus mogen ze geen langer contract aanbieden. Behalve bij PSV, daar kan dat gewoon.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:13 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Die Fischer heeft een contract tot 2014 he, ik hou mijn hart alweer vast.
Als je deze column niet grappig vindt, dan snap je er bijzonder weinig van. Topstukje.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:53 schreef Catch22- het volgende:
fictieve column?
van die mensen die denken dat ze leuk kunnen schrijven
bronquote:Ajax raakt Christian Eriksen komende zomer mogelijk kwijt aan Barcelona, maar krijgt er dan wél Cristian Tello voor terug. De Catalanen willen 20 miljoen euro neertellen voor de Deense spelmaker en gebruiken hun flankspeler als extra wisselgeld.
Ajax mag één seizoen op huurbasis gebruik maken van Tello, die afgelopen jaar indruk maakte bij Barça met zijn razendsnelle rushes. De 20-jarige Spanjaard kwam tot 22 optredens en was goed voor zeven goals en acht assists. De Amsterdammers willen 25 miljoen voor Eriksen, maar vinden het aanbod van Barcelona interessant.
Eriksen gaat pas als hij zo goed is dat hij meteen een basisplaats verdient.quote:
Als hij er ooit al komt, want ik zie het vooralsnog niet gebeurenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:37 schreef The_Groove het volgende:
[..]
Eriksen gaat pas als hij zo goed is dat hij meteen een basisplaats verdient.
Dat duurt nog wel 1 a 2 seizoenen en dat weet hij ook
Ik ben bang dat chrisje het niet zal halen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:49 schreef Helpmefok het volgende:
[..]
Als hij er ooit al komt, want ik zie het vooralsnog niet gebeuren. Als je al 2 wedstrijden lang 90 minuten effectief wordt uitgeschakeld door een middenveldje niveau Feyenoord, dan krijg je het bij Barca érg lastig. Zoals Van Halst zei: het lijkt wel alsof die jongen die laatste stapjes niet KAN maken.
Bij Sneijder bijvoorbeeld was je er van overtuigd dat hem dat wél ging lukken. Ik zie het vooralsnog niet terug in Eriksen, al hoop ik het natuurlijk wel voor jullie. Je zag het ook bij Verthongen in het laatste halfjaartje, of bij Vermaelen (Sneijdertje ook); dan doet zo'n gozer ineens per wedstrijd IDIOOT grote stappen in zijn ontwikkeling, als donderslag bij heldere hemel. Wie weet gebeurt het Eriksen ook wel. Het zal nodig zijn, wil hij ooit de internationale top gaan halen.
Misschien dat Barcalona hem dat laatste duwtje in zijn rug kan geven, Affelay is ook aanzienlijk beter geworden daar en een Xavi kan Eriksen enorm veel leren.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:49 schreef Helpmefok het volgende:
[..]
Als hij er ooit al komt, want ik zie het vooralsnog niet gebeuren. Als je al 2 wedstrijden lang 90 minuten effectief wordt uitgeschakeld door een middenveldje niveau Feyenoord, dan krijg je het bij Barca érg lastig. Zoals Van Halst zei: het lijkt wel alsof die jongen die laatste stapjes niet KAN maken.
Bij Sneijder bijvoorbeeld was je er van overtuigd dat hem dat wél ging lukken. Ik zie het vooralsnog niet terug in Eriksen, al hoop ik het natuurlijk wel voor jullie. Je zag het ook bij Verthongen in het laatste halfjaartje, of bij Vermaelen (Sneijdertje ook); dan doet zo'n gozer ineens per wedstrijd IDIOOT grote stappen in zijn ontwikkeling, als donderslag bij heldere hemel. Wie weet gebeurt het Eriksen ook wel. Het zal nodig zijn, wil hij ooit de internationale top gaan halen.
Lijkt mij ook sterk. Maar zou wel leuk zijn als het waar is.quote:
uhm nee, taaltechnisch is het bijzonder matig.quote:Op donderdag 7 juni 2012 18:56 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
Als je deze column niet grappig vindt, dan snap je er bijzonder weinig van. Topstukje.
hebben we straks niet een overvloed aan middenvelders, maar aan buitenspelersquote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:15 schreef Afhaalchinees het volgende:
Eriksen mag niet weg![]()
Al is Tello ook een baas
narsingh? Die hebben we nog niet. En is nog maar de vraag of die komt.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:17 schreef Tyron het volgende:
[..]
hebben we straks niet een overvloed aan middenvelders, maar aan buitenspelers
maarja valt wel mee opzich, boerrigter, sulejmani, narsingh en tello als goeie
en ebecilio en ozbilliz verhuren
hij is een amsterdammer die komt welquote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:19 schreef over_hedge het volgende:
[..]
narsingh? Die hebben we nog niet. En is nog maar de vraag of die komt.
Hij wilt wel ja. Maar moeten de clubs het wel eens kunnen worden.quote:
Als Tello komt, mag Eriksen van mij meteen wegquote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:15 schreef Afhaalchinees het volgende:
Eriksen mag niet weg![]()
Al is Tello ook een baas
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 19:21 schreef Artillerieschaap het volgende:
[..]
Wat een lelijk kereltje is 't ook, die Eriksen. Gelukkig kan 'ie redelijk ballen.
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 20:13 schreef Reemi het volgende:
[..]
Als Tello komt, mag Eriksen van mij meteen weg. Flinke transfersom en een topspeler in ruil voor Eriksen, waar Schöne een prima vervanger voor zal zijn. Jammer dat het niet gaat gebeuren.
quote:'Newcastle wordt serieus voor Anita'
Vurnon Anita heeft een goed seizoen achter de rug en dat is in Europa niet onopgemerkt gebleven. Chelsea, Manchester United, Manchester City en Internazionale hebben Anita op de radar, maar Newcastle United wordt volgens Talksport echt serieus.
De ploeg van Alan Pardew weet dat Cheikh Tioté in de belangstelling staat van vele clubs en dus wordt al gezocht naar een opvolger. Eerder dit seizoen liet zaakwaarnemer Harry Lulofs al weten aan Ajax Showtime dat er sprake was van Engelse interesse.
Anita werd in het kampioensjaar van Ajax één van de dragende krachten als verdedigende middenvelder. De 23-jarige afvaller bij Oranje ligt nog tot 2014 vast in Amsterdam en dus zal Newcastle diep in de buidel moeten tasten.
Natuurlijk, al 2 seizoenen de belangrijkste speler op het middenveld. Al duurt het elk seizoen tot nu toe altijd een half jaar voordat de Boer hem op die positie zet.quote:
10 Miljoen voor Anitaquote:Op zaterdag 9 juni 2012 01:14 schreef Smoofie het volgende:
ANita bij united ? Ga weg man.
Newcastle is trouwens ook eenclub. Niet eens CL>
krijg aidsquote:Op zaterdag 9 juni 2012 00:50 schreef Artillerieschaap het volgende:
[..]
Hij heeft maar een muizenkop jonge, wat heb jij voor een smaak?
tom hanks vind jou domquote:Op zaterdag 9 juni 2012 02:05 schreef Artillerieschaap het volgende:
Tom Hanks in Philadelphia had nog meer om 't lijf dan Eriksen.
Jaja... Onze Anita wordt gevolgd door ManCity, United, Chelsea en Inter.... Geloof je het zelfquote:Anita naar Newcastle?
De belangstelling van Newcastle United in Vurnon Anita lijkt toch echt serieus. Volgens het Engelse Talksport willen de Noord-Engelsen snel handelen nu Manchester City, Manchester United, Chelsea en Internazionale de Ajacied ook op hun radar hebben.
Ik denk dat je De Jong wat onderschat, heeft z'n image niet mee maar hij is toch wel een stukje verder dan Anitaquote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:25 schreef Yi-Long het volgende:
Anita is een prima speler, dus ik zou het helemaal niet vreemd vinden als grote clubs achter hem aanzitten.
Sorry, maar als Nigel de Jong in die rol al jaren een mega-salaris kan verdienen bij Man City, dan kan Anita dat niveau ook aan.
Anita vind ik beter.
Hij is wel vet, alleen een kutlocatiequote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:39 schreef stevenmac26 het volgende:
[ afbeelding ]
Dit gaat hem worden op mijn rechterzij
Want?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:01 schreef nubreektmijnklomp het volgende:
[..]
Hij is wel vet, alleen een kutlocatie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |