mooi stuk en mooi gespeeldquote:Op zondag 3 juni 2012 04:35 schreef Gewas het volgende:
Afgelopen uur dit stuk al 5 keer geluisterd.
In de handen van Martha Argerich.
Ja ik heb dit stuk zelf geschreven, heb je taalfouten gevonden dan? LOLquote:Op zondag 3 juni 2012 16:38 schreef Gewas het volgende:
Wolferl,
Zeer mooi en duidelijk geschreven. Dank voor het delen.
(schrijf je dat allemaal zelf trouwens?)
Nope, geen taalfouten gevonden.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:22 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ja ik heb dit stuk zelf geschreven, heb je taalfouten gevonden dan? LOL
Wel met citaten uit biografieën natuurlijk.
Dank je, zal ik zeker doen.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:03 schreef Gewas het volgende:
[..]
Nope, geen taalfouten gevonden.![]()
Het leest prettig, zou het leuk vinden als je vaker dit soort stukken schrijft.![]()
Klinkt sehr gut! Begin is lekker bombastisch en het klinkt een beetje strijdmuziekachtig.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:13 schreef wolferl het volgende:
[..]
Dank je, zal ik zeker doen.
Mensen luister dit AUB, Jordi Savall gebruikt louter 17e eeuwse instrumenten.
Dit stuk van Heinrich Ignaz Biber von Bibern is magistraal.
Even luisteren met een flinke Bass...en je hebt het gevoel alsof je in de concertzaal zit met Biber als dirigent.![]()
![]()
![]()
edit: De zoon van Heinrich Ignaz Biber von Bibern, was de leraar van Leopold Mozart, die weer de leraar was van zoon Wolfgang. Grappig he.
quote:
De nieuwe cd met cantate's van Bach is een van de mooiste dingen die ik ooit gehoord heb...quote:
quote:Op maandag 11 juni 2012 20:14 schreef wolferl het volgende:
Heb de cd binnen.
Mozarts Schuler.
Met vier leerlingen van hem, waaronder:
Stephen Storace
Thomas Attwood
Franz Xaver Sussmayr
Franz Jakob Freystadler
quote:
Niet doen, blijf lekker posten. Bach is de Alpha & Omega van de muziek.quote:Op woensdag 13 juni 2012 07:24 schreef Gewas het volgende:
[..]![]()
Ik heb de nieuwe cd met cantate's van Bach binnen. Wil nog 1 mooie cantate van Bach delen en dan hou ik er voorlopig over op.![]()
Ich freue mich auf meinen Tod,
ach, hätt' er sich schon eingefunden.
Da entkomm ich aller Not,
die mich noch auf der Welt gebunden.
Zoals de tekst al zegt gaat deze cantate over een verlangen naar de dood. Bijzondere is dat dit laatste deel een (best vrolijke) dans is. Ik had gelezen dat het in de tijd van Bach normaal was om zo tegen de dood aan te kijken.
quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:11 schreef wolferl het volgende:
[..]
Bach is de Alpha & Omega van de muziek.
Topicvervuiling.. tsssquote:Op woensdag 13 juni 2012 17:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Waarom? Het is als het plaatsen van de Mona Lisa, onnodig als je het kent en als je het niet kent dan houdt het op.
Oke dan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:11 schreef wolferl het volgende:
[..]
Niet doen, blijf lekker posten. Bach is de Alpha & Omega van de muziek.
Wilhelm Friedemann, de oudste. Was voorbestemd om de gedroomde opvolger van pa te worden. Kreeg van kleins af aan les van de meester zelf. Maar kon zich nooit ontworstelen aan het verwachtingspatroon. Verkocht veel originele manuscripten van zijn vader om rond te kunnen komen. Stierf eenzaam, berooid en als alcoholist. Dochterlief verhuisde naar Amerika om daar haar beroemde opa, en vader bekend te maken. Rond 1800 moet dat zijn geweest. Amerikanen vonden de muziek van de Bach's maar niets, en vele honderden originele manuscripten van haar opa, vader en 3 beroemde andere ooms zijn tot op de dag van vandaag verloren gegaan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:37 schreef Gewas het volgende:
[..]
Oke dan.![]()
Nog een cantate van Bach: "Bekennen will ich seinen Namen"
Bekennen will ich seinen Namen,
er ist der Herr, er ist der Christ,
in welchem aller Völker Samen
gesegnet und erlöset ist.
Kein Tod raubt mir die Zuversicht:
Der Herr ist meines Lebens Licht.
Volgens mij gezongen door een countertenor. Eerste keer dat ik zoiets heb gehoord.
De teksten van Bach fascineren mij.
Het was niet de volledige lijst, er ontbreken nog een tiental namen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 17:59 schreef Gewas het volgende:
Mijn opmerking was dus nogal een understatement.![]()
Vroeg me af wat jullie van de zangeres Elisabeth Schumann vinden die liederen van Schubert zingt.
Amen!quote:Op donderdag 14 juni 2012 18:57 schreef wolferl het volgende:
[..]
Het was niet de volledige lijst, er ontbreken nog een tiental namen.
Maar Schubert is erg mooi. Ik raak steeds meer in de ban van deze componist.
Ik las gisteravond dat Schubert in zijn laatste 2 jaar op het punt stond om zich te evolueren. En dan bedoel ik niet eenvoudig verbeteren, zoals Mozart dat deed. Maar Schubert had een nieuw geluid bedacht, en daarom was het zo eeuwig zonde dat hij zo jong stierf. Ik ben er van overtuigd dat als Schubert ouder geworden was dan Mozart, dat hij wellicht nog groter had geweest. Moet je nagaan, als je in amper 14 jaar tijd ruim 1200 werken kan schrijven, en allemaal van uitzonderlijk niveau.
Opdat we Schubert voor altijd mogen luisteren.
Doen!quote:Op vrijdag 15 juni 2012 09:33 schreef Gewas het volgende:
Denk dat ik vandaag nog een stuk ga lezen in het boek Schubert Zonder Bril.
Een van de laatste hoofdstukken waar de 8ste symfonie wordt besproken vind ik het mooist. Voordat ik dit boek las wist ik niet dat er zoveel achter deze symfonie zat.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 16:10 schreef wolferl het volgende:
[..]
Doen!
Je ogen gaan open van verbazing.
quote:Op zaterdag 16 juni 2012 17:01 schreef wolferl het volgende:
Het is dat ik alle cantates al heb, maar ik snap je vreugde.
Heerlijk als er weer een nieuwe cd op de mat valt.
Waarom?quote:Op donderdag 28 juni 2012 17:43 schreef wolferl het volgende:
Ik heb een regelrechte aversie tegen Glenn Gould.
Haha, ik doelde grappend op het feit dat je hem niet mocht omdat híj een autist was die veel klassieke en romantische werken verklootte volgens veel mensenquote:Op donderdag 28 juni 2012 18:04 schreef wolferl het volgende:
Zijn haat richting het latere werk van Mozart. Volgens Gould stierf Mozart niet te jong, maar te oud.
@samthegreat5.......heb je mensenkennis?
Ik was serieus, omdat ik dacht dat je mij bedoelde. Ik ben een autist.quote:Op donderdag 28 juni 2012 18:05 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Haha, ik doelde grappend op het feit dat je hem niet mocht omdat híj een autist was die veel klassieke en romantische werken verklootte volgens veel mensen.
Oh nee, ik bedoelde niet jou. Wist niet dat je autisme had, excuses.quote:Op donderdag 28 juni 2012 18:23 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ik was serieus, omdat ik dacht dat je mij bedoelde. Ik ben een autist.
Maar, hij heeft inderdaad veel kapot gemaakt. Maar die mening deel ik ook over meerdere musici.
LOL, maakt mij niets uit hoor. Heb wel zelfspot.quote:Op donderdag 28 juni 2012 18:35 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Oh nee, ik bedoelde niet jou. Wist niet dat je autisme had, excuses.
Maar inderdaad, hij had het bij Barok moeten houden.
Dat is wel kwalijk. Wist ik niet.quote:Op donderdag 28 juni 2012 18:04 schreef wolferl het volgende:
Zijn haat richting het latere werk van Mozart. Volgens Gould stierf Mozart niet te jong, maar te oud.
Ik ben schizofreen trouwens. Zo hebben we allemaal wat.quote:Op donderdag 28 juni 2012 18:23 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ik was serieus, omdat ik dacht dat je mij bedoelde. Ik ben een autist.
Maar, hij heeft inderdaad veel kapot gemaakt. Maar die mening deel ik ook over meerdere musici.
Ik ben nu eindelijk begonnen met het uploaden van Bach's werken, zo'n 150 cd's. Ook nog een aantal van zijn 4 componerende zonen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:39 schreef Gewas het volgende:
De cantate "Ich habe genug" BWV 82 van Bach is echt mijn favoriete werk die ik tot toe heb gehoord. Alleen zo enorm somber... Maar toch, het is zulke waanzinnig mooie muziek.
Edit: of de opening van O Ewigkeit, du Donnerwort. Word gewoon emotioneel van deze muziek.![]()
Ik heb deze eens in het Concertgebouw mogen aanschouwen, erg fraai.quote:
Ik weet niet hoe ik die cantate's op jouw kanaal kan vinden... Ik moet dat Youtube echt eens beter gaan leren begrijpen.quote:Op woensdag 11 juli 2012 18:05 schreef wolferl het volgende:
[..]
Ik ben nu eindelijk begonnen met het uploaden van Bach's werken, zo'n 150 cd's. Ook nog een aantal van zijn 4 componerende zonen.
wat een werk is dat zeg. Ben pas 6 cd's verder in 4 dagen.
True.quote:Op woensdag 18 juli 2012 17:38 schreef Gewas het volgende:
Vandaag de hele dag piano sonates van Beethoven geluisterd... Hammerklavier blijf ik de mooiste vinden.
Ik had over je post heen gelezen. Die tweede video van C.P.E. Bach klinkt goed!quote:
Zo heb ik ze eens in het concertgebouw gehoord, ontzettend mooi. Bach kan ook zoveel hebbenquote:
Nee, Wagner mijd ik het liefst. Ik vind gewoon niets leuks aan zijn muziek, zijn leven, zijn persoon.quote:Op maandag 23 juli 2012 08:34 schreef Gewas het volgende:
Zijn er hier nog liefhebbers van Wagners Tristan und Isolde?
Eens in de paar weken draai ik deze opera en ben elke keer weer overdonderd.
Moskou 1986 - een prachtig concert van één van mijn favoriete pianisten aller tijden.quote:Op woensdag 25 juli 2012 12:42 schreef Gewas het volgende:
Iemand zei het pasgeleden nog tegen me, ik maak het mezelf veel te moeilijk door naar die Wagner opera's te luisteren. Afgelopen dagen weer helemaal gegrepen door deze muziek. Maar de andere mensen hier thuis vinden het veel te zware muziek.
Nu de piano sonates van Mozart aan het luisteren.
Wat was Horowitz een fijne pianist.
Prachtige video! Wat een geweldige pianist.quote:Op woensdag 25 juli 2012 19:03 schreef Leatherneck het volgende:
[..]
Moskou 1986 - een prachtig concert van één van mijn favoriete pianisten aller tijden.
Heerlijke tragiek uit 't zelfde concert:
Edit: videobeschrijving klopt niet, het zijn Scriabin Etudes Op.2 No.1 en Op.8 No.12
Geweldige man he. Heeft gelukkig zijn roem en faam terecht verdient.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 18:32 schreef Gewas het volgende:
[..]
Prachtige video! Wat een geweldige pianist.
Ik ben helemaal weg van de cantate's van Bach.quote:Op woensdag 1 augustus 2012 14:11 schreef Leatherneck het volgende:
[..]
Geweldige man he. Heeft gelukkig zijn roem en faam terecht verdient.
Overigens wil Bach er maar niet in komen bij mij, helaas. Ik geef het al jarenlang aandacht, zelf vroeger ook gespeeld op de piano, edoch trekt het me niet voldoende blijkbaar.
Waarde vrend, Bach is vet.quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 12:02 schreef Gewas het volgende:
Wolferl, trouwe klassieke muziek kameraad! Jij bent de enige die ik ken die de cantate's van Bach mooi vind.
Laatst nog aan mijn oom laten horen (die toch een enorme klassieke muziekliefhebber is) maar het liet hem koud. De rest van het gezelschap hier thuis vinden het weer 'te zwaar'.
Zoveel mensen, zoveel wensen (smaken).
quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 23:16 schreef wolferl het volgende:
[..]
Waarde vrend, Bach is vet.
Ik heb eindelijk goed nieuws, mijn twee kanalen zijn door YouTube beoordeeld, en ik mag nu op beide video's uploaden van meer dan 15 minuten. Eindelijk hele concerten erop smijten...LOL.
Binnenkort hoop ik partner te worden, kan ik tenminste beetje verdienen.
Geen idee hoe dat komt.quote:Op zondag 5 augustus 2012 09:59 schreef Gewas het volgende:
[..]![]()
Wat wel grappig is, is dat als ik naar een bepaalde uitvoering van een symfonie zoek, dat ik vaak bij jouw video's uitkom.
Alleen lijkt het erop dat de video's die ik upload moeilijk gevonden worden in de zoekmachine. Ze worden niet echt vaak bekeken.
Ben benieuwd als je concerten gaat uploaden.
De video's zijn wel te vinden in de zoekmachine zie ik net. Ik moet gewoon geduld hebben...quote:
Klinkt mooi. Misschien een domme vraag, maar speel jij dit?quote:Op zaterdag 4 augustus 2012 15:35 schreef Leatherneck het volgende:
Hele mooie symfonie idd - kon deze zelf nog niet.
Nummer 4 in E mineur, wat me gelijk doet denken aan een stuk uit m'n repertoire:
Hehe, niet mijn spel nee.quote:Op zondag 5 augustus 2012 17:39 schreef Gewas het volgende:
[..]
Klinkt mooi. Misschien een domme vraag, maar speel jij dit?![]()
Oh die vierde symfonie is heerlijk.
Kijk dat is nou een componist die ik ook graag opzet.quote:Op maandag 6 augustus 2012 17:50 schreef Gewas het volgende:
Ik heb vannacht over de muziek van Carl Maria von Weber gedroomd. Wat een fijn gevoel bij het wakker worden als je je herinnert dat je er muziek van hebt. Nu blaast Der Freischütz uit de boxen! Moet lang geleden zijn dat ik deze voor het laatst heb aangezet. Zat helemaal onder het stof.
Ik zag dat je dat stuk op Youtube hebt staan. Zal hem zo beluisteren.quote:Op maandag 6 augustus 2012 19:05 schreef wolferl het volgende:
[..]
Kijk dat is nou een componist die ik ook graag opzet.
Zijn Auffurderung zum Tanz is geweldig.
Toen Carl Maria dit stuk opvoerde, vonden Strauss sr. en Lanner, toen nog vrienden, het een verschrikkelijk stuk.
Je hoort duidelijk Der Freischutz klanken in dit concert.quote:Op woensdag 8 augustus 2012 17:49 schreef Gewas het volgende:
Dit moet vanaf nu een van mijn favoriete klassieke stukken zijn.
Bij 10.30 minuut begint het marsgedeelte, en naar het einde toe wordt het steeds mooier.
Carl Maria von Weber, Konzertstück f-moll für Klavier und Orchester, Op. 79 - Alfred Brendel & LSO
De cd van de Klarinetconcerten is verzonden.![]()
Ik denk dat je dan de eerste bent op heel Youtube die dat doet.quote:Op donderdag 9 augustus 2012 00:17 schreef wolferl het volgende:
[..]
Je hoort duidelijk Der Freischutz klanken in dit concert.
Trouwens ik ben me aan het voorbereiden op een meesterklus.
Ik ga de hele Ring des Nibelungen in één keer uploaden, ik denk zo'n 17 uur aan opera. Heerlijk.
Het is best opvallend dat Wagner in de hele Ring des Nibelungen zo'n (toch best wel) simpel stuk muziek erin heeft gezet. Toch blijft het één van de hoogtepunten.quote:
Het is me allemaal net even te zwaar, en net even te Duits. Klinkt raar, omdat ik groot liefhebber ben van duitstalige opera's.quote:Op zaterdag 11 augustus 2012 17:23 schreef Gewas het volgende:
[..]
Het is best opvallend dat Wagner in de hele Ring des Nibelungen zo'n (toch best wel) simpel stuk muziek erin heeft gezet. Toch blijft het één van de hoogtepunten.
Ik heb een soort haat/liefde-relatie met De Ring.
De eerste 30 minuten van Das Rheingold vind ik prachtig. Dan vind ik Act 1 van Die Walküre echt geweldig, mijn favoriete stuk van de opera. Siegfried heeft een aantal hele mooie stukken, maar heeft me nooit helemaal gepakt. Maar Götterdämmerung vind ik in z'n geheel mooi. Ronduit geniaal!
Zal de komende dagen deze opera nog wel vaker luisteren.
Interessant zijn deze pianokwartetten, drie stuks in totaal (*1828). Ze zijn sterk wisselend van kwaliteit, maar ronduit indrukwekkend is het snelle deel van het eerste kwartet: een intense, hartstochtelijke, heroïsche gevoelsuitbarsting. En dat voor een veertienjarige! Er klinkt duidelijk de volwassen man in door en dan niet die van de eerste periode, neen, die van ná 1803, schier ongelooflijk. De rest is wat braafjes, niet lelijk, maar de Beethoven die wij kennen, is er nog niet in te horen. Er is nog iets merkwaardigs aan de hand. Hoewel hij in 1783 behoorlijk veel componeerde, was dit in 1784/85 een stuk minder en dat lijkt ook het geval te zijn geweest met zijn productie in de daaropvolgende vier jaren. Medio 1787 stierf zijn door hem zeer beminde moeder. Dat zou het vrijwel ontbreken van composities in 87, 88 en 89 kunnen verklaren, maar niet de geringe inspiratie in 84, 85 en 86. Tobde hij met puberteitsperikelen? Volgens biograaf Pichler zou Beethoven begrepen hebben dat hij nog veel moest leren en legde hij de pen uit louter bescheidenheid een tijdje neer. Beethoven bescheiden?? Biograaf Solomon verklaart het ogenschijnlijke gat in de rij van composities op typisch psychoanalytische wijze en wijst op allerlei frustraties in het ouderlijk huis hebben. Biograaf/musicoloog Goldschmidt echter vindt dit een voorbarige conclusie en wijst in het vijfde essay van zijn fascinerende boek Die Erscheinung Beethoven op een brief van een oude bekende van Beethoven aan biograaf Thayer, door deze geciteerd in zijn fameuze biografie. De vriend schreef dat Beethoven menige compositie uit zijn Bonner tijd in de vlammen gegooid zou hebben. Dus toch bescheiden??quote:Op maandag 20 augustus 2012 17:18 schreef Gewas het volgende:
Is iemand bekend met "Die Klavierquartette" WoO 36 van Beethoven?
Kan er weinig over vinden op internet, maar ben hem nu aan het luisteren en het lijkt wel alsof ik de muziek uit mijn hoofd ken?In ieder geval prachtige muziek!
Edit: ik denk dat ik deze muziek ken van zijn piano sonates.
Bedankt voor de achtergrondinformatie van deze pianokwartetten!quote:Op maandag 20 augustus 2012 23:55 schreef wolferl het volgende:
[..]
Interessant zijn deze pianokwartetten, drie stuks in totaal (*1828). Ze zijn sterk wisselend van kwaliteit, maar ronduit indrukwekkend is het snelle deel van het eerste kwartet: een intense, hartstochtelijke, heroïsche gevoelsuitbarsting. En dat voor een veertienjarige! Er klinkt duidelijk de volwassen man in door en dan niet die van de eerste periode, neen, die van ná 1803, schier ongelooflijk. De rest is wat braafjes, niet lelijk, maar de Beethoven die wij kennen, is er nog niet in te horen. Er is nog iets merkwaardigs aan de hand. Hoewel hij in 1783 behoorlijk veel componeerde, was dit in 1784/85 een stuk minder en dat lijkt ook het geval te zijn geweest met zijn productie in de daaropvolgende vier jaren. Medio 1787 stierf zijn door hem zeer beminde moeder. Dat zou het vrijwel ontbreken van composities in 87, 88 en 89 kunnen verklaren, maar niet de geringe inspiratie in 84, 85 en 86. Tobde hij met puberteitsperikelen? Volgens biograaf Pichler zou Beethoven begrepen hebben dat hij nog veel moest leren en legde hij de pen uit louter bescheidenheid een tijdje neer. Beethoven bescheiden?? Biograaf Solomon verklaart het ogenschijnlijke gat in de rij van composities op typisch psychoanalytische wijze en wijst op allerlei frustraties in het ouderlijk huis hebben. Biograaf/musicoloog Goldschmidt echter vindt dit een voorbarige conclusie en wijst in het vijfde essay van zijn fascinerende boek Die Erscheinung Beethoven op een brief van een oude bekende van Beethoven aan biograaf Thayer, door deze geciteerd in zijn fameuze biografie. De vriend schreef dat Beethoven menige compositie uit zijn Bonner tijd in de vlammen gegooid zou hebben. Dus toch bescheiden??
edit: grote vriend Gewas, ik vond net een cd. Met een albumleaf van Wagner. Werkje met piano en viool. Dat klinkt heel erg Brahms-achtig. Ik zal hem uploaden.
Niks mooiers dan Beethoven op z'n tijd!quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 12:41 schreef Gewas het volgende:
[..]
Bedankt voor de achtergrondinformatie van deze pianokwartetten!
Ik ben benieuwd naar wat je gaat uploaden.
Vandaag heb ik een Beethoven dag. Even mijn LP's showen:
[ afbeelding ]
Het geluid wat er uit je boxen komt als je deze LP's hoort is groots.
Daym. Nice Records. Zelf heb ik de hele DE KLASSIEKEN COMPLEET. Zal ze morgen even uploaden.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 12:41 schreef Gewas het volgende:
[..]
Bedankt voor de achtergrondinformatie van deze pianokwartetten!
Ik ben benieuwd naar wat je gaat uploaden.
Vandaag heb ik een Beethoven dag. Even mijn LP's showen:
[ afbeelding ]
Het geluid wat er uit je boxen komt als je deze LP's hoort is groots.
Of zoals Mendelssohn zijn Lieder ohne Worte kort omschreef: Soms wil je van alles zeggen, maar heb je er geen woorden voor.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 14:37 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Niks mooiers dan Beethoven op z'n tijd!![]()
Damn, wat een romanticus die Mendelssohn.
En hij had het niet beter kunnen zeggen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:13 schreef wolferl het volgende:
Of zoals Mendelssohn zijn Lieder ohne Worte kort omschreef: Soms wil je van alles zeggen, maar heb je er geen woorden voor.
Waar is de 'LIKE' knop.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:14 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
En hij had het niet beter kunnen zeggen.
De Preludes van Chopin.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 14:53 schreef samthegreat5 het volgende:
Deze zitten ook in mijn repertoire
Ben benieuwd.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:13 schreef wolferl het volgende:
[..]
Daym. Nice Records. Zelf heb ik de hele DE KLASSIEKEN COMPLEET. Zal ze morgen even uploaden.
Dit is Jazz...zzzz...achtig.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 20:01 schreef SherlockHolmes het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben pas 15 dus ik zal wel geen pro zijn, maar ik vind dit stuk toch zoo mooi. Hoe iemand dit kan doen uit het hoofd, het is improvisatie! Wauw.
Haha, bedankt voor de linkjes, ik zal ze kijkenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 01:11 schreef wolferl het volgende:
[..]
Dit is Jazz...zzzz...achtig.
Ik wil je pret niet bederven, maar heb je Handel vs. Scarlatti of Mozart vs. Clementie wel eens horen improviseren?
Snorremans is Scarlatti, niet snorremans is Handel...dus, ja.
Je krijgt eerst te horen hoe deze battle echt tot stand kwam in 1781 tijdens eerste kerstdag.
Dan hoor je hoe Clementi improviseerde.
Mozart is aan de beurt, nadat Clementi met veel overtuiging het publiek vermaakte. Mozart speelt nog briljanter, en wint de battle. En na afloop liet Mozart horen hoe hij over Clementi dacht.![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En er komt nog meer.![]()
quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 02:14 schreef wolferl het volgende:
Mijn fascinatie voor Mozart gaat weer een stapje verder.Vet!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En er komt nog meer.![]()
Is dat het handschrift van Mozart, of heb je dit ontwerp zelf geschreven? (misschien domme vraag)
Ben je ook van plan om tattoo's van andere componisten te nemen?
Dit is het echte handschrift van Mozart, dit is zijn handtekening. Ik ben van plan om zijn eerste noten (KV 1) en zijn laatste noten ( KV 626) erbij te doen. Dan nog zijn hoofd, maar dan wel de onvoltooide schilderij van zijn zwager Joseph Lange.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 07:13 schreef Gewas het volgende:
[..]
Vet!![]()
Is dat het handschrift van Mozart, of heb je dit ontwerp zelf geschreven? (misschien domme vraag)
Ben je ook van plan om tattoo's van andere componisten te nemen?
Tof!quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 12:00 schreef wolferl het volgende:
[..]
Dit is het echte handschrift van Mozart, dit is zijn handtekening. Ik ben van plan om zijn eerste noten (KV 1) en zijn laatste noten ( KV 626) erbij te doen. Dan nog zijn hoofd, maar dan wel de onvoltooide schilderij van zijn zwager Joseph Lange.
Ik ben een keer naar een uitvoering van de Serenade voor Strijkers van Dvorak geweest. Was erg mooi, voor zover ik het me kan herinneren. Want ik verkeerde in een half-psychotische toestand.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 16:27 schreef Ludd het volgende:
Gaan jullie trouwens ook naar klassiek concerten, of luisteren jullie alleen vanaf lp/cd/mp3 ?
Dat is zonde ja. De gemiddelde leeftijd op concerten is inderdaad wat aan de hoge kant, ik heb echter nog nooit meegemaakt dat er echt helemaal geen 'jongeren' waren.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 16:35 schreef Gewas het volgende:
ik ben een keer naar een uitvoering van de Serenade voor Strijkers van Dvorak geweest. Was erg mooi, voor zover ik het me kan herinneren. Want ik verkeerde in een half-psychotische toestand.
Ik was de enige jongeling daar. En de enige die een biertje dronk, haha. Ben helaas in de pauze weggegaan, daarna zouden ze nog Richard Strauss spelen.
De enige andere jongeling die er was, was een knap meisje achter de bar die mij bier gaf.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 16:44 schreef Ludd het volgende:
[..]
Dat is zonde ja. De gemiddelde leeftijd op concerten is inderdaad wat aan de hoge kant, ik heb echter nog nooit meegemaakt dat er echt helemaal geen 'jongeren' waren.
Ik vind het vooral mooi om concerten te bezoeken in een 'klassieke' omgeving. Als die omgeving dan ook nog relevant is voor het stuk is het zeker een meerwaarde. Bijvoorbeeld een stuk van Bach luisteren in Leipzig.
Haha, nou ja. Je gaat er voor de muziek naar toe toch? Ik ben overigens nog nooit alleen naar een concert geweest. Eigenlijk maakt het niets uit omdat je voor de muziek gaat, maar in de pauze geeft het misschien toch een wat ongemakkelijk gevoel als je daar alleen staat.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 18:03 schreef Gewas het volgende:
[..]
De enige andere jongeling die er was, was een knap meisje achter de bar die mij bier gaf.![]()
Ja, ik kwam voor de muziek natuurlijk.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 19:06 schreef Ludd het volgende:
[..]
Haha, nou ja. Je gaat er voor de muziek naar toe toch? Ik ben overigens nog nooit alleen naar een concert geweest. Eigenlijk maakt het niets uit omdat je voor de muziek gaat, maar in de pauze geeft het misschien toch een wat ongemakkelijk gevoel als je daar alleen staat.
Waarom weg doen? Daar krijg je geheid spijt van. Staat het in de weg?quote:Op zondag 26 augustus 2012 12:05 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ja, ik kwam voor de muziek natuurlijk.Voordat ik daar naartoe ging had ik ook al de stukken geluisterd die ze zouden spelen. Maar ik voelde me in de pauze juist ongemakkelijk tussen alle 50-plussers.
![]()
Sinds ik vannacht om half 4 wakker ben geworden heb ik alleen maar Brahms geluisterd. Heb er nu al best veel van, en na meerdere keren luisteren lijkt het alsof alles op z'n plek valt. Straks zal ik wat stukken posten die op het moment mijn favoriet zijn.
Oh ja, ik luister bijna geen niet-klassieke muziek meer (pop, rock enz). Ben al een tijdje bezig om alles weg te doen. Alleen nog wat Frans- en Duitstalige muziek hou ik, de rest gaat allemaal weg.
Ik vind een paar bands heel goed: Genesis, Roxy Music, Led Zeppelin, Cream en Deep Purple dus die gaan niet weg. Maar zelfs als ik daar 1 cd van heb geluisterd wil ik weer klassieke muziek horen.quote:Op zondag 26 augustus 2012 15:42 schreef Ludd het volgende:
[..]
Waarom weg doen? Daar krijg je geheid spijt van. Staat het in de weg?
Duitstalige muziek luister ik overigens zeer regelmatig, Franstalig nooit. Ik vind Frans een vreselijke taal, dus dat kan me sowieso niet bekoren.
Ik vind ABBA echt goed. Ben een paar jaar geleden nog naar de Mamma Mia musical geweest.quote:Op zondag 26 augustus 2012 17:26 schreef Ludd het volgende:
Abba.Dan zal ik mijn 'zonde' opbiechten: ik luister wel eens naar Heino.
![]()
Ik luister overigens sowieso meer niet-klassiek dan wel klassiek. Ik ken ook niet enorm veel klassieke werken, voornamelijk de bekendere eigenlijk.
Om er maar eens iets Frans in te gooien:
Jij liever dan ik, haha.quote:Op maandag 27 augustus 2012 07:50 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ik vind ABBA echt goed. Ben een paar jaar geleden nog naar de Mamma Mia musical geweest.
Ben je serieus of neem je me in de maling?quote:Maar Heino is supertof!
Ik ben serieus over Heino. Ik heb ongeveer 10 cd's van hem.quote:Op maandag 27 augustus 2012 18:05 schreef Ludd het volgende:
[..]
Jij liever dan ik, haha.
[..]
Ben je serieus of neem je me in de maling?![]()
Offtopic: ik luister nu Genesis want Brahms werd me even te zwaar. Geniale band.
Genesis ken ik niet echt, alleen van naam. Zal er zou eens iets van luisteren.
Wat vind je trouwens van de Italiaanse componist Respighi? Die heeft echt magnifieke stukken. In Nederland is hij echter helemaal niet bekend. Heb ook nog nooit een concert gezien in Nederland waar zijn stukken gespeeld werden.
edit: Andre Rieu heeft zijn bekendste stuk wel eens gespeeld herinner ik me nu.
Gaaf, ik ken weinig jonge mensen in Nederland die Heino waarderen. Ik luister vooral naar de 'heimatlieder'.quote:Op maandag 27 augustus 2012 18:35 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ik ben serieus over Heino. Ik heb ongeveer 10 cd's van hem.
De Romeinse trilogie van Respighi is nog redelijk bekend.quote:Respighi ken ik niet, zal ik eens wat van moeten luisteren.
Mag ik vragen waar je dan naar een klassiek concert bent geweest? Ik ga om de twee maanden, gok ik, naar het concertgebouw in Amsterdam, en daar zijn toch aardig wat jongeren altijd.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 16:35 schreef Gewas het volgende:
[..]
Tof!![]()
Ik zal zelf denk ik niet zo gauw een tattoo nemen. Bang dat ik er ooit spijt van krijg.
Maar aangezien jij een enorme liefhebber van Mozart ben is het wel begrijpelijk.
[..]
Ik ben een keer naar een uitvoering van de Serenade voor Strijkers van Dvorak geweest. Was erg mooi, voor zover ik het me kan herinneren. Want ik verkeerde in een half-psychotische toestand.
Ik was de enige jongeling daar. En de enige die een biertje dronk, haha. Ben helaas in de pauze weggegaan, daarna zouden ze nog Richard Strauss spelen.
Residentie Orkest in de Anton Philipszaal.quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:59 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar je dan naar een klassiek concert bent geweest? Ik ga om de twee maanden, gok ik, naar het concertgebouw in Amsterdam, en daar zijn toch aardig wat jongeren altijd.
Wat een kleuren tovert Richard Strauss toch tevoorschijn met deze muziek.quote:
Is al eens voorbij gekomen. Maar deze kan niet vaak genoeg gepost worden. Geniale muziek!quote:Op zaterdag 8 september 2012 12:51 schreef Fruscayerdrix het volgende:
Geen idee of hij al voorbij gekomen is (sue me), maar sinds ik afgelopen week 'Tree of Life' gezien heb heeft het me niet meer losgelaten.
Bedřich Smetana - Moldau river
Ik had het ook al lang niet meer geluisterd. Was iets over Nietzsche aan het lezen, en toen moest ik aan dit werk van Straus denken.quote:Op zaterdag 8 september 2012 16:33 schreef Gewas het volgende:
[..]
Wat een kleuren tovert Richard Strauss toch tevoorschijn met deze muziek.
Deze muziek heb ik al veel te lang niet meer geluisterd.
Ken je deze?quote:Op zaterdag 8 september 2012 18:03 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik had het ook al lang niet meer geluisterd. Was iets over Nietzsche aan het lezen, en toen moest ik aan dit werk van Straus denken.
Schitterend inderdaad. Ik herken het. Ik heb in de auto af en toe een cd op staan van Elisabeth Schwarzkopf. Daar staat dit ook op. Ik wist alleen niet dat het van Richard Strauss was.quote:Op zaterdag 8 september 2012 18:25 schreef Gewas het volgende:
Dit vind ik de mooiste video op heel Youtube.
Alsof je terug in de Heimat ben.
Ook een erg mooi stuk. Het schilderij op de achtergrond fascineert mij ook. Weet je van wiens hand dat is?quote:
De Vier Letzte Lieder heb ik altijd een van de mooiste werken van Richard Strauss gevonden.quote:Op zondag 9 september 2012 08:17 schreef Ludd het volgende:
[..]
Schitterend inderdaad. Ik herken het. Ik heb in de auto af en toe een cd op staan van Elisabeth Schwarzkopf. Daar staat dit ook op. Ik wist alleen niet dat het van Richard Strauss was.
[..]
Ook een erg mooi stuk. Het schilderij op de achtergrond fascineert mij ook. Weet je van wiens hand dat is?
Prachtig. Klinkt ook heel donker voor Mozartbegrippen.quote:Op zondag 9 september 2012 09:42 schreef Oldie57 het volgende:
Wat een muziek, langzaam stijgt de bloeddruk en volgt er de ontlading.
Ik weet niet wat onze Mozart dacht toen hij dit stuk componeerde maar het is een emotionele achtbaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2012 17:09:48 ]
Ik ga nog wel eens naar orgelconcerten en daar zijn vaak redelijk wat jongeren bij.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 16:27 schreef Ludd het volgende:
Gaan jullie trouwens ook naar klassiek concerten, of luisteren jullie alleen vanaf lp/cd/mp3 ?
Prachtig ja!quote:Op dinsdag 11 september 2012 12:09 schreef SherlockHolmes het volgende:
Piano Concerto 1 van Tschaikovsky
Hoe kan dat dan?quote:Op dinsdag 25 september 2012 13:14 schreef Gewas het volgende:
Vandaag verwachtte ik een box met alle werken van Bach. Komt het pakketje binnen, zit er een box in met jaren 70 hits...
Ik had het bij bol.com besteld. Dit heb ik overigens al vaker gehad dat ze verkeerde artikelen opstuurde...quote:
Droppie, koop het dan op Marktplaats. Altijd 10 keer goedkoper.quote:Op dinsdag 25 september 2012 13:14 schreef Gewas het volgende:
Vandaag verwachtte ik een box met alle werken van Bach. Komt het pakketje binnen, zit er een box in met jaren 70 hits... Wat een enorme faal weer.
Nu Carl Maria von Weber maar aan het luisteren. Ik heb nog weinig werken van deze man, maar wat ik wel heb is heerlijk om naar te luisteren.
Ik zal daar voortaan kijken.quote:Op woensdag 26 september 2012 22:06 schreef wolferl het volgende:
[..]
Droppie, koop het dan op Marktplaats. Altijd 10 keer goedkoper.
Zeker!quote:Op maandag 1 oktober 2012 22:32 schreef NaturalScience het volgende:
De 6de symfonie van Beethoven is ook echt geweldig!
Eens.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 17:08 schreef Gewas het volgende:
[..]
Zeker!
Ik heb een nieuwe cd van Carl Maria von Weber binnengekregen, met daarop de volgende werken:
-Aufforderung zum Tanz
Overtures:
-Euryanthe
-Oberon
-Abu Hassan
-Der Freischütz
-Der Beherrscher der Geister
-Peter Schmoll
Eerste luisterbeurt klinkt goed.
Doe mij maar meer dit soort dingen:quote:Op dinsdag 6 november 2012 13:59 schreef tjoptjop het volgende:
Wat een ouwe rommel allemaal in dit topic![]()
![]()
Steve Reich![]()
quote:Op donderdag 8 november 2012 07:50 schreef Gewas het volgende:
Niks mis met oude rommel.![]()
Ik was gister de derde symfonie van Brahms aan het luisteren, en opeens werd ik gegrepen door het tweede deel. En zo kwam ik weer bij een video van Wolferl uit.
Vanaf minuut 3:52 is zo emotioneel. En het stuk vanaf minuut 6:21.
I really, really like Brahms.
Vet.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:44 schreef Gewas het volgende:
De finale van de eerste symfonie van Brahms.![]()
Juist! Vanaf dat moment breekt het mooiste stuk aan.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:03 schreef boem-dikkie het volgende:
Dat stuk vanaf 5:00 bij Symphony no. 1 in C-Minor.
3e sympfonie?quote:Op zondag 11 november 2012 02:07 schreef wolferl het volgende:
Ik moet aankomende week een middag organiseren. Er werd duidelijk gevraagd om het Warschau Concert van Tsjaikovksy.
Maar er staat mij niets bij van deze combinatie. Weet iemand wie het wel heeft geschreven.
Ik ken wel Warsaw Concerto van Addinsell.
Prachtig.quote:Op zondag 9 september 2012 09:42 schreef Oldie57 het volgende:
Wat een muziek, langzaam stijgt de bloeddruk en volgt er de ontlading.
Ik weet niet wat onze Mozart dacht toen hij dit stuk componeerde maar het is een emotionele achtbaan.
Lekker laten lachen die mensen.quote:Op zaterdag 17 november 2012 16:44 schreef Mignon het volgende:
[..]
Prachtig.Stiekem ook redelijk wat klassieke stukken op m'n iPod waardoor mensen mij wel eens uitlachen.
Klopt. Het is tijd voor een Bach-cantate .... Glorieus, Machtig, Prachtig ....quote:
Goed idee, ik ga voor de luchtige doch vermakelijke kaffeekantatequote:Op zaterdag 17 november 2012 18:19 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Klopt. Het is tijd voor een Bach-cantate .... Glorieus, Machtig, Prachtig ....
Hier 1 van mijn favoriete:
Ik drink een kopje koffie terwijl ik luister naar deze verrukkelijke Motet:quote:Op zaterdag 17 november 2012 18:30 schreef tjoptjop het volgende:
Goed idee, ik ga voor de luchtige doch vermakelijke kaffeekantate
quote:Op zaterdag 17 november 2012 18:19 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Klopt. Het is tijd voor een Bach-cantate .... Glorieus, Machtig, Prachtig ....
Hier 1 van mijn favoriete:
Vrienden! Bedankt voor deze mooie muziek.quote:Op zaterdag 17 november 2012 18:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Goed idee, ik ga voor de luchtige doch vermakelijke kaffeekantate
Ik heb het idee dat mensen in mijn omgeving een beetje moe van me worden, omdat ik over niets anders dan Bach praat.quote:Op zaterdag 24 november 2012 08:55 schreef komrad het volgende:
Het lijkt ook wel een beetje op een monoloog
Bach is fantastisch natuurlijk, maar er is meer mooie muziek gemaakt
Mijn broer begrijpt ook mijn liefde voor Bach en andere klassieke muziek (vooral Mozart, Mozart en nog eens Mozart) niet. Maar sinds een paar maanden ben ik bezig een jongere collega van mij in te wijden in de wereld van de klassieke muziek. Dit is de laatste link die ik naar hem heb gestuurd:quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:30 schreef Gewas het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat mensen in mijn omgeving een beetje moe van me worden, omdat ik over niets anders dan Bach praat.
Als ik buiten wandel en ik voel me angstig, dan spelen zich hele stukken van Bach af in mijn hoofd waardoor ik rustig word. Vooral English Suite No. 2 werkt goed.
Het heeft voor mij lang geduurd voordat ik Bach in volle glorie kon waarderen.quote:Op zondag 25 november 2012 11:21 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Mijn broer begrijpt ook mijn liefde voor Bach en andere klassieke muziek (vooral Mozart, Mozart en nog eens Mozart) niet. Maar sinds een paar maanden ben ik bezig een jongere collega van mij in te wijden in de wereld van de klassieke muziek. Dit is de laatste link die ik naar hem heb gestuurd:
(Fantastisch mooi)
Ik heb het altijd al een merkwaardig stuk gevonden. Ik begrijp de hype hieromtrent niet zo goed.quote:Op woensdag 28 november 2012 05:48 schreef Glesse het volgende:
Ik had gedacht dat met de dood van Simeon ten Holt ook Canto Ostinato een klein plekje in dit topic zou krijgen. Maar dan plaats ik hem maar, twee dagen te laat :-)
Ahh Wagner.quote:Op woensdag 28 november 2012 07:34 schreef ssebass het volgende:
Weinig Wagner hier. Dit stuk blijft ook geweldig:
Eens,quote:Op woensdag 28 november 2012 05:57 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Ik heb het altijd al een merkwaardig stuk gevonden. Ik begrijp de hype hieromtrent niet zo goed.
quote:Op dinsdag 4 december 2012 09:03 schreef Gewas het volgende:
Nieuwe video erop gezet. Mijn favoriete deel van het Zwanenmeer.
Hoop dat jullie het mooi vinden.
Oh... ik zie nu dat ik nog een gedeelte vergeten ben te uploaden van dit stuk... Dit is echt dom.quote:
En nu voor een cello-suite.quote:
Zoiets?quote:Op zaterdag 15 december 2012 21:17 schreef Philosocles het volgende:
[..]
En nu voor een cello-suite.
Ik heb Rostropovich, Maisky, Casals, Yo-Yo Ma en Wispelwey geluisterd, maar moet toch toegeven dat die ouwe purist van een Anner Bijlsma het hardste swingt in het fuga-deel van de prelude van suite 5.
Bijlsma speelt hier lekker snel en detaché, dus met korte halen, niet dik aangezet en geen vibrato.
Maisky werd tien jaar geleden neergesabeld vanwege zijn 'romantische interpretatie', en dat vond ik toen gelul, maar inmiddels ben ik van mening dat Bach niet hard genoeg kan swingen.
Kennen lieden hier nog andere 'swingende' Bach-uitvoeringen? En dan bedoel ik niet iets dat verjazzt is, maar stukken die vanuit zichzelf (en de 'juiste interpretatie') swingen.
Hmm not quite, maar dat kan mijn dankzij m'n stiefoma ingegoten automatische afkeer voor zang liggen, hoewel ik de klassieke zang bij Bach (weinig tot geen vibrato) nog het beste kan waarderen.quote:
Nog eentje, wat minder spannend dan Gilbert maar toch leuk, de derde cellosuite:quote:Op zaterdag 22 december 2012 19:47 schreef tjoptjop het volgende:
Ik denk dat Bach in deze tijd helemaal losgegaan was als je ziet wat voor geluidsmogelijkheden er tegenwoordig zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |