abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_102842397
registreer om deze reclame te verbergen
Deel 5 van het klassieke muziektopic.

Ik begin met Siegfried Idyll van Richard Wagner.



Post & Discuss away!

Voor referentie:

De allermooiste klassieke stukken
De allermooiste klassieke stukken #2
De allermooiste klassieke stukken #3
De allermooiste klassieke stukken #4

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2011 14:01:11 ]
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 14:16:22 #2
327582 ViezeFur
Represent die crackpijpjes
pi_102842918
these are the words of the mighty mighty jah jah who sit up in zion inna sweet ethiopia
pi_102845126
Ik dacht, ik open een nieuw topic.

Zoals ik in het vorige topic zei was de Alpensinfonie van Richard Strauss mijn kennismaking met klassieke muziek, en ik vind het nog steeds een van de mooiste stukken die ik gehoord heb. :)

pi_102845285
registreer om deze reclame te verbergen
pi_102845898
quote:
Nooit van gehoord maar wel mooi. :)

Als je dit goed vind kan je misschien ook de piano sonate's van Beethoven waarderen.

pi_102847900
Dit vind ik een van de mooiste stukken uit Die Zauberfl÷te:

  zaterdag 8 oktober 2011 @ 18:05:45 #7
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102848836
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 17:31 schreef Gewas het volgende:
Dit vind ik een van de mooiste stukken uit Die Zauberfl÷te:

Deze uitvoering van hetzelfde stuk vind ik van een ongelofelijke, niet eerder gehoorde kwaliteit: zowel wat betreft stem als acteertalent.


De opera bevat enkele zeer beroemde aria's, waarvan die van de Koningin van de Nacht ("O zittre nicht, mein lieber Sohn" en "der H÷lle Rache kocht in meinem Herzen") door de haast onzingbaar virtuose coloratuurpartij misschien de bekendste zijn. Als ze goed worden gezongen is het effect op de luisteraar elektriserend. Het operapubliek gaat er altijd even goed voor zitten als de Koningin van de Nacht ten tonele verschijnt, een kippevel-moment dus. Veel
(beroemde) operazangeressen maakten al als klein meisje kennis met de opera Die Zauberfl÷te waarin de Koningin van de Nacht schitterde. Vanaf die tijd werd zingen voor hen een passie.

Diana Damrau als koningin van de nacht maakt hier een zeer krachtige indruk ondanks dat Mozart haar met haar rol niet veel te zingen gaf in vergelijking met de andere personages. Met haar aria in het 1e deel staan al mijn haren recht omhoog en met de tweede breekt zij het Opera House in Londen af. Haar extreem moeilijke coloratuur wordt gezongen met een helderheid en felheid die uitstekend past bij het personage. Veel operasterren zijn natuurlijk geweldige zangers/zangeressen maar matige acteurs/actrices. Diana Damrau is alles-in-ÚÚn.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 18:10:10 #8
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102848966
De opera werd in alle haast gecomponeerd, de zeer populaire ouverture werd nota bene slechts twee dagen voor de premiŔre geschreven. De opera beleefde zijn premiŔre op 30 september 1791 in het vrij eenvoudige theatertje “Auf der Wieden” in een buitenwijk van Wenen dat geleid werd door Emanuel Schikaneder, een in financiŰle moeilijkheden verkerende, reizende impresario en vriend van Mozart. Mozart wilde zijn vriend uit de financiŰle nood helpen hoewel hij zelf ook altijd constant geld te kort kwam vanwege een uitbundige levensstijl. Bij de premiŔre dirigeerde Mozart zelf het orkest, Schikaneder speelde Papageno, een aantal familieleden van Schikaneder zongen
ook en de rol van de Koningin van de Nacht werd gezongen door Mozart's schoonzus Josepha Hofer. Mozart schreef de twee beroemde koningin-van-de-nacht aria's speciaal voor haar zodat zij aan iedereeen haar bijzondere zangkwaliteiten kon tonen. De opera was onmiddellijk een enorm succes en haalde binnen 1 jaar meer dan 100 voorstellingen. Twee maanden na de premiŔre stierf Mozart, 35 jaar oud. Met Die Zauberfl÷te sluit Mozart zijn unieke Żuvre af. Ruim twee eeuwen lang is het de meest populaire opera gebleken.
  zaterdag 8 oktober 2011 @ 18:12:32 #9
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102849032
Maar van de eerste aria van de koningin van de nacht krijg ik ook altijd kippenvel, zeker als Diana Damrau het zingt.

  zaterdag 8 oktober 2011 @ 18:19:15 #10
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102849242
Een fantastisch duet uit Die Zauberfl÷te (Pamino en Papageno) .... over de liefde tussen man en vrouw.

  zaterdag 8 oktober 2011 @ 18:22:37 #11
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102849361
En Papageno's laatste duet van de opera .... zeer beroemd en geliefd.

Het verhaal in het kort: Papageno is gek geworden van liefdesverdriet en wil zich ophangen maar wordt op tijd gered door de drie jongelingen, zijn magische klokkenspel en papagena.

  zaterdag 8 oktober 2011 @ 18:30:40 #12
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102849612
Dit is ook zo''n hartverscheurende aria. Tamino heeft een zwijgplicht opgekregen. Zijn meisje Pamina weet van niks en denkt dat hij niet meer van haar houdt. Ze zingt dat ze maar beter dood kan zijn. :'(

Het laat de toeschouwer met een gebroken gemoed achter ....

pi_102849756
quote:
19s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 18:05 schreef voice-over het volgende:

[..]

Deze uitvoering van hetzelfde stuk vind ik van een ongelofelijke, niet eerder gehoorde kwaliteit: zowel wat betreft stem als acteertalent.


De opera bevat enkele zeer beroemde aria's, waarvan die van de Koningin van de Nacht ("O zittre nicht, mein lieber Sohn" en "der H÷lle Rache kocht in meinem Herzen") door de haast onzingbaar virtuose coloratuurpartij misschien de bekendste zijn. Als ze goed worden gezongen is het effect op de luisteraar elektriserend. Het operapubliek gaat er altijd even goed voor zitten als de Koningin van de Nacht ten tonele verschijnt, een kippevel-moment dus. Veel
(beroemde) operazangeressen maakten al als klein meisje kennis met de opera Die Zauberfl÷te waarin de Koningin van de Nacht schitterde. Vanaf die tijd werd zingen voor hen een passie.

Diana Damrau als koningin van de nacht maakt hier een zeer krachtige indruk ondanks dat Mozart haar met haar rol niet veel te zingen gaf in vergelijking met de andere personages. Met haar aria in het 1e deel staan al mijn haren recht omhoog en met de tweede breekt zij het Opera House in Londen af. Haar extreem moeilijke coloratuur wordt gezongen met een helderheid en felheid die uitstekend past bij het personage. Veel operasterren zijn natuurlijk geweldige zangers/zangeressen maar matige acteurs/actrices. Diana Damrau is alles-in-ÚÚn.
Deze versie is inderdaad prachtig. _O_

quote:
19s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 18:30 schreef voice-over het volgende:
Dit is ook zo''n hartverscheurende aria. Tamino heeft een zwijgplicht opgekregen. Zijn meisje Pamina weet van niks en denkt dat hij niet meer van haar houdt. Ze zingt dat ze maar beter dood kan zijn. :'(

Het laat de toeschouwer met een gebroken gemoed achter ....

Ik wist niet dat het hier over ging. :o Maar wel prachtig. Volgens mij staat deze ook op mijn LP. Heb hem vandaag al 2 keer geluisterd, haha. w/
pi_102869257
De sonate nr 1 van Rachmaninoff is nog steeds m'n favoriet :)
Trotse tante van Loes, Jaan, Mie, Eef, Wiebke, Olle en Doukje.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
SPT / Handboogschieten met Pinnenmutske
pi_102869601
quote:
19s.gif Op zaterdag 8 oktober 2011 18:05 schreef voice-over het volgende:

[..]

Deze uitvoering van hetzelfde stuk vind ik van een ongelofelijke, niet eerder gehoorde kwaliteit: zowel wat betreft stem als acteertalent.


De opera bevat enkele zeer beroemde aria's, waarvan die van de Koningin van de Nacht ("O zittre nicht, mein lieber Sohn" en "der H÷lle Rache kocht in meinem Herzen") door de haast onzingbaar virtuose coloratuurpartij misschien de bekendste zijn. Als ze goed worden gezongen is het effect op de luisteraar elektriserend. Het operapubliek gaat er altijd even goed voor zitten als de Koningin van de Nacht ten tonele verschijnt, een kippevel-moment dus. Veel
(beroemde) operazangeressen maakten al als klein meisje kennis met de opera Die Zauberfl÷te waarin de Koningin van de Nacht schitterde. Vanaf die tijd werd zingen voor hen een passie.

Diana Damrau als koningin van de nacht maakt hier een zeer krachtige indruk ondanks dat Mozart haar met haar rol niet veel te zingen gaf in vergelijking met de andere personages. Met haar aria in het 1e deel staan al mijn haren recht omhoog en met de tweede breekt zij het Opera House in Londen af. Haar extreem moeilijke coloratuur wordt gezongen met een helderheid en felheid die uitstekend past bij het personage. Veel operasterren zijn natuurlijk geweldige zangers/zangeressen maar matige acteurs/actrices. Diana Damrau is alles-in-ÚÚn.
Toevallig heb ik gisteren een uur lang verschillende versies beluisterd. Ik wil jullie deze niet onthouden:


(Het is een opname voor een cd, maar de zang... subliem!)
Denn was schwer ist, ist auch sch÷n, gut, gro▀ (Beethoven)
// wandelende paradox //
  zondag 9 oktober 2011 @ 16:45:28 #16
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102879150
Nederlands trots, de voormalige coloratuur sopraan Christina Deutekom .... fantastische stem, zeker voor de rol als koningin van de nacht. Maar wat een matig acteren. :'(

  zondag 9 oktober 2011 @ 16:56:37 #17
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102879507
Het einde van de opera is ook zeer mooi.

De opkomende zon aan het einde van de opera stelt de 'verlichting' voor: inzicht, wijsheid. Het einde van de nacht (illusie) en begin van de dag.

Vanaf 2:30 begint het stuk
pi_102880570
quote:
19s.gif Op zondag 9 oktober 2011 16:56 schreef voice-over het volgende:
Het einde van de opera is ook zeer mooi.

De opkomende zon aan het einde van de opera stelt de 'verlichting' voor: inzicht, wijsheid. Het einde van de nacht (illusie) en begin van de dag.

Vanaf 2:30 begint het stuk
Zeker een mooi einde! Als je het zo ziet op beeld en ziet waar het over gaat is het nog veel mooier. :) En dan als dat koor begint te zingen, geweldig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-10-2011 17:29:15 ]
  zondag 9 oktober 2011 @ 18:33:03 #20
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102882445
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 17:27 schreef Gewas het volgende:

Als je het zo ziet op beeld en ziet waar het over gaat is het nog veel mooier.
Inderdaad, als je weet waar de opera over gaat, wat de personages voorstellen en welke emoties een rol spelen, geeft je dat het luisteren diepgang.
  zondag 9 oktober 2011 @ 18:40:43 #21
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_102882603
quote:
0s.gif Op zondag 9 oktober 2011 17:41 schreef Gewas het volgende:
Wat vinden jullie van deze versie?

Prachtig.
  maandag 10 oktober 2011 @ 00:25:00 #22
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_102902330
Wolfgang wilde met de verdiensten van Die Zauberflote naar Nederland gaan, om in Den Haag een vaste functie te krijgen. Nederland was overigens een geliefd land voor hem, hij was dol op de mentaliteit, creativiteit en gulheid (ja we waren gul).
pi_102904939
Ik had geloof ik nog niet verteld dat ik ook een LP heb gekocht van Don Giovanni van Mozart. Ik vind de Overture zo wonderschoon he.

pi_102912731
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
pi_102921162
Net Act 1 van Die WalkŘre van Wagner geluisterd. Vanaf het moment dat je hoort zingen "Ein schwert verhiess mir der Vater!" begint mijn favoriete gedeelte van de Ring, de muziek wordt steeds intenser, en dan het eind:


"Siegmund heiss ich, und Siegmund bin ich!"

Dit vind ik echt prachtig. :Y
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')