En dan voor het overzicht nog een polletje:quote:sekte
sek·te
de; -n, -s
(1348 ‘partij’) <Fr. secte
1
·
(soms met ongunstige bijbetekenis) de gezamenlijke aanhangers van een, m.n. godsdienstige, gezindheid, die op bepaalde punten afwijkt van een meer oorspronkelijke waaruit zij is voortgekomen; in de christelijke Kerken m.n. in toepassing op groeperingen die zich afsplitsen van een kerkgemeenschap op grond van afwijkende opvattingen betreffende een of meer geloofspunten
de sekte der hernhutters
onder de protestanten vindt men tal van sekten
So? Dat is voor hun de waarheid. In mijn ogen heeft dat niet meer waarde dan jouw waarheid.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 23:19 schreef michaelservet het volgende:
[..]
Je verwijst naar een groep die experimenteerde met drugs, polygamie (sharing) en vrije seks.
Mennonieten, Quakers, en verschillende pinkstergemeenschappen en baptisten zijn ook expliciet pacifistisch.quote:Maar je moet het niet zo ver zoeken. Naar verluid zijn er meer dan 41.000 kerkgenootschappen die BEWEREN christenen te zijn en liefde in hun banier te dragen.
Terwijl Jehovah's Getuigen in 1940-45 in gevangenissen en concentratiekampen zaten omdat ze weigerden de wapens op te nemen waren katholieken, protestanten en atheisten liefdevol bezig met het vermoorden van hun geloofs- en geestesgenoten.
Hun concurrentie moeten we helemaal niet vrezen!
Zo hé, in 232 landen? Dat zijn er ongeveer 40 meer dan er bestaan. Of ben je nu ook "landen" als Koerdistan, Transdnjestrië of Tsjetsjenië aan het meetellen? Dat zou nogal een politieke uitspraak zijn, weet je...quote:Op zaterdag 2 juni 2012 23:29 schreef michaelservet het volgende:
[..]
Er zijn mensen die niets om handen hebben en hele dagen aan hun klavier doorbrengen. Ik had vandaag belangrijker dingen te doen. Zo heb ik enkele uren aan de van huis tot huis predikng deelgenomen en het goede nieuws van Gods koninkrijk bekend gemaakt.
Dat werk is nog een belangrijk kenmerk van ware christenen. Jezus zei in Mattheus 24:14: 'Dit goede nieuws van het koninkrijk zal over de gehele bewoonde aarde bekend worden gemaakt tot een getuigenis voor alle natiën en dan zal het einde komen'.
Meer dan 7 miljoen Getuigen in 232 landen hebben een aandeel aan dat werk en bewijzen daardoor getrouwe volgelingen van Jezus te zijn.
Jup, maar jij doet het in naam van je levensbeschouwing. Het kenmerk is dat mensen veel tijd, energie en/of geld in hun levensbeschouwing stoppen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 22:26 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Je wordt helemaal nergens psychisch toe gedwongen.
Er zijn ook heelveel die het gewoon niet doen hoor.
Je steekt er redelijk wat tijd in maar allemaal vrijwillig, je kiest er zelf voor.
Net als dat jij kiest heelveel op FOK te zitten, of een studie van iets te doen.
Hoe denk jij dan dat dit kenmerk bedoelt?quote:[..]
Ja aanwezig maar niet op manier zoals dit kenmerk bedoelt.
Je kunt het niet aanvinken puur omdat het voor klein deel er is lol....
Jij vindt dat rechters geen straffen uitdelen?!?quote:[..]
Is wel relevant.
Net als rechters niet zelf oordelen(ok in bepaalde mate wel omdat straffen niet geheel vaststaan) maar die oordelen aan de hand van de wet. Dat bepalen ze niet zelf.
Net als dat ouderlingen zelf helemaal niets bepalen maar dat de Bijbel dat doet.
Dus het besturende lichaam heeft in het verleden verkeerde interpretaties gemaakt. Waarom kunnen enkele van hun huidige interpretaties niet verkeerd zijn?quote:[..]
God vertelt geen verkeerde dingen. Dingen van God uit worden gescherpt, worden iets dieper duidelijk. Alleen mensen hebben wel eens verkeerde interpretaties gemaakt.
Iets wat ene moment goed was(denk bv aan het geweld in het OT) kan in latere tijden fout zijn(zoals een christen nu totaal niets met oorlog en politiek mag).
In mijn ogen zijn jullie eerder een 7 of 8, maar goed. Let's agree to disagree.quote:[..]
Zucht...
Nee wij voldoen totaal niet aan dat punt. Maar op een erg kleine manier voldoen wij daaraan.
En tuurlijk kan je wel een schaal gebruiken. Met bv 0 dat staat voor: Klopt totaal niet en een 10: Klopt volledig. Op dit punt zijn we hooguit een 2, dus zeer dicht bij klopt totaal niet.
D'accord. Maar jullie Jehovah's getuigen zien jezelf toch als een exclusieve club? Iedereen die geen getuige is, wordt bij de apocalyps vernietigd. Dat lijkt me toch wel een vorm van "uitverkoren".quote:[..]
Je dwaalt echt ontzettend af van het kenmerk waar het omging.
Dat we ons als uitverkoren klasse bezien, daar doet zo'n groepje van aantal mannen niet toe.
Het gaat om het geheel.
Sinds wanneer is een natie gelijk aan een stam? Daarnaast is het niet "voor" als een plek, maar "voor" als in "ten voordele/nadele van".quote:[..]
70 jaar te Babylon verandert in 70 jaar voor Babylon. Heeft gewoon dezelfde strekking.
En ooit gedaan aan het meerstammenrijk? Meerdere volkeren onderling?
7.144.000 om juist te zijn.... Dat zijn er dus al 7 miljoen te veel.quote:MEER dan 7 miljoen Getuigen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie ?quote:Hij zei: ‘Maar wie nu een geldbuidel heeft, moet die meenemen, evenals zijn reistas, en wie er geen heeft moet zijn mantel verkopen en zich een zwaard aanschaffen.
Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Steek je zwaard terug op zijn plaats. Want wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
Ik Zet deze even hier neer, om het centraal te houden. MichaelServet, misschien wil jij hier op reageren?quote:Op maandag 16 april 2012 17:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De WS heeft alleen de datum van de Heropstanding al enkele keren verschoven, met hetzelfde excuus als de Paus ("we hebben de Bijbel verkeerd geïnterpreteerd"). Dat had zeker niets te maken met dogma's die onhoudbaar werden?
[..]
Nee, Jehovah's Getuigen worden aangemoedigd de Bijbel te lezen om te verifiëren wat de WS al heeft gezegd. Dat is iets heel anders.
Daarnaast worden jullie geloofsstellingen net zo goed door mensen bepaald. Wie heeft anders bepaald dat sommige bloedproducten wel mogen en andere niet? Daar staat niets over in de Bijbel, hoe goed je ook zoekt.
[..]
"Circa" kan wellicht ruimer geïnterpreteerd worden, maar niet 20 jaar ruim. Dat is toch echt wishful thinking. Edit: Uit nader onderzoek blijkt dat zowel Campbell als zijn medeauteur hebben aangegeven dat de twijfel niet kan gaan om meer dan één of twee jaar.
Daarnaast ga ik geen profetie van de Bijbel als bewijs gebruiken voor de waarachtigheid van de Bijbel. Dat slaat nergens op. Als je daar toch op staat, dan ga ik zelf ook eens een boek schrijven en je daarmee om de oren slaan.
Tenslotte is het zo dat we enkele personen uit de Bijbel hebben teruggevonden. Maar een overweldigende meerderheid nog steeds niet. Er is zelfs niet eens bewijs teruggevonden van belangrijke Bijbelse episodes, zoals een wereldwijde zondvloed of slavernij van Joden in Egypte. Zeggen dat de hele Bijbel klopt vanwege enkele treffers, is alsof je zegt dat de Divina Commedia accuraat is, omdat er enkele waarheden in voorkomen.
[..]
Leuk dat je het zo omdraait, maar de Jehovah's Getuigen eisen dus nog steeds een investering van tijd.
Overigens is het in de Katholieke kerk ook niet verplicht om te betalen. Het enige probleem is dat, als je niet betaalt, je met de nek aangekeken wordt. Dat is bij de Jehovah's Getuigen niet veel anders.
[..]
Dus omdat jullie een paar dingen niet overgenomen hebben, zouden jullie niet voortgekomen zijn uit het Protestantisme? Dan is het Protestantisme niet voortgekomen uit het Katholicisme, want ze hebben een paar dingen niet overgenomen.Wat veel belangrijker is, zijn de dingen die wel overgenomen zijn. Wat dat betreft passen de Jehovah's Getuigen uitstekend binnen de laat 19eeeuwse ontwikkeling van afzetten tegen het liberaliserende christendom, waaruit ook veel Amerikaanse Evangelische kerken zijn voortgekomen. Allemaal geënt op het Protestantisme.
[..]
Leuk verhaal, maar geen antwoord op mijn vraag: geef je bron voor de criteria eens. Ik kan ook eens site over sektes maken, met m'n eigen criteria. Voor zover ik kan inschatten kun je het net zo goed van een site van de Jehovah's Getuigen zelf hebben gehaald, waarin ze hun straatje proberen schoon te vegen.
Wat betreft alle andere criteria(stelsels) die ik kan vinden, passen de Jehovah's Getuigen mooi binnen het vakje van "sekte".
Dat de Katholieke kerk ook een sekte genoemd kan worden, dat betwist ik niet. Imho is het enige verschil tussen een religie en een sekte de hoeveelheid macht ze hebben, m.a.w. in hoeverre ze kunnen afdwingen dat ze geen sekte genoemd worden.
Wat jij daarvan vindt, kan me eigenlijk vrij weinig schelen, omdat je absoluut niet objectief bent. Niemand zal van zichzelf zeggen dat hij in een sekte zit.
Ik zeg toch niet dat het lachen is! Maar jij doet net alsof het kindjes van 5 jaar oud zijn die totaal aan hun lot overgelaten worden.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 22:34 schreef Jigzoz het volgende:
Precies. Lachen toch? Een kind verstoten hahahaha!
Zucht je blijft maar dezelfde onzin uitkramen en ik geef daarop hetzelfde antwoord.quote:Op zondag 3 juni 2012 06:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Jup, maar jij doet het in naam van je levensbeschouwing. Het kenmerk is dat mensen veel tijd, energie en/of geld in hun levensbeschouwing stoppen.
Ze geven de straf maar niet volledig in eigen naam! Aangezien ze dit in de naam van de wet doen. Dus vanuit iets hogers. Net zoals ouderlingen het niet zelf doen, straffen niet zelf verzinnen(uitsluiting is een Bijbels beginsel) en dit dus uit naam van de Bijbel en daarmee God doen.quote:Hoe denk jij dan dat dit kenmerk bedoelt?
[quote]
Dat mensen alleen met hun eigen geloofsgenoten omgaat, en alleen bv hooguit voor boodschapje met anderen(niet dat je daar contact hebt). Je echt compleet afzondert van de wereld, door bv eigen dorpjes. Bv een verbod op omgang met anderen.
Voldoen wij dus niet aan.
[quote]Jij vindt dat rechters geen straffen uitdelen?!?
Verkeerd? Nee. Niet compleet aangescherpt? Ja. Sommige voorspelling over het tijd der einde zijn gewoon nog niet geheel duidelijk hoe dit gaat gebeuren. In de loop van de jaren zal dit wellicht duidelijker worden.quote:Dus het besturende lichaam heeft in het verleden verkeerde interpretaties gemaakt. Waarom kunnen enkele van hun huidige interpretaties niet verkeerd zijn?
zie punt 2. Wij zonderen ons nauwelijks af.quote:In mijn ogen zijn jullie eerder een 7 of 8, maar goed. Let's agree to disagree.
Zoals de Bijbel zegt: Er zal een opstanding zijn van zowel de rechtvaardige als de onrechtvaardige.quote:D'accord. Maar jullie Jehovah's getuigen zien jezelf toch als een exclusieve club? Iedereen die geen getuige is, wordt bij de apocalyps vernietigd. Dat lijkt me toch wel een vorm van "uitverkoren".
Sinds wanneer niet? Waarom zou een stam geen natie zijn?quote:Sinds wanneer is een natie gelijk aan een stam? Daarnaast is het niet "voor" als een plek, maar "voor" als in "ten voordele/nadele van".
In onderstaande gedeelte van je post laat je toch wel trekken uitkomen die wel tonen dat het echt geen sekte is.quote:Op zondag 3 juni 2012 09:47 schreef falling_away het volgende:
ik koester ook niet echt wrok tegen de JG's. Maar dat het een sekte is, of toch iig wel zeer sterke sektarische trekjes heeft valt niet te ontkennen (tenzij je er zelf onderdeel van bent). Maar zelfs de video die ik plaatste, hoe eng het ook is, valt te rechtvaardigen met bijbelteksten.
Meerquote:Op zondag 3 juni 2012 07:02 schreef ATON het volgende:
7.144.000 om juist te zijn.... Dat zijn er dus al 7 miljoen te veel.
+1 voor jou Motorbloempje.quote:
Maar ach, wij schelden, schreeuwen en beledigen dan weer veel minder dan jij. Ieder zijn voor- en nadelen.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:33 schreef bianconeri het volgende:
[..]
+1 voor jou Motorbloempje.
Was elke persoon maar zoals dit. Je hoeft niet voor JG te zijn ofzo, kunt er ook totaal niets mee willen maar je kunt er altijd op zo'n manier over denken en mee omgaan.
Met al het respect.
Was er ook maar 1 andere zo op dit topic, spijtig genoeg zijn die er niet.
Nee, jij bent zo lekker open en onbevooroordeeld deze discussie in gegaan met je vanDale uittrekseltje en poll en verder redelijk ongefundeerde uitspraken. Spannend hoor.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Lijkt mij ook een duidelijk verhaal. Voornamelijk vanwege de dwang die erachter zit.
Dan even een klein beetje achtergrond: hiervoor kwam elk topic weer die discussie langs waarin bianconeri keer op keer herhaalde dat hij niet bij een sekte zit en andere mensen keer op keer betoogden van wel. Om daar vanaf te zijn heb ik toen inderdaad dit topic geopend. Misschien dat de andere topics dan vrij blijven van deze eindeloze herhaling.quote:Op zondag 3 juni 2012 18:58 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Nee, jij bent zo lekker open en onbevooroordeeld deze discussie in gegaan met je vanDale uittrekseltje en poll en verder redelijk ongefundeerde uitspraken. Spannend hoor.
Wat zal het wezen, ja, nee, wellicht of misschien? Je bent dus iemand die over niks een mening heeft?quote:Op zondag 3 juni 2012 16:27 schreef motorbloempje het volgende:
Behandel een ieder met respect is mijn motto, zélfs de mensen die in levensovertuiging lijnrecht tegenover de jouwe staan. Vind ik het een sekte? Ja en nee, wellicht, misschien..
Prima. Geen probleem hoor.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:17 schreef motorbloempje het volgende:
Nou, als ik een discussiepartner uit mocht kiezen puur gebaseerd op dit topic zou jij met voorsprong op de laatste plaats eindigen op mijn voorkeurslijstje.
Iemand woorden in de mond leggen is vrij makkelijk, niet?quote:Op zondag 3 juni 2012 19:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat zal het wezen, ja, nee, wellicht of misschien? Je bent dus iemand die over niks een mening heeft?
Fijn dat jij alles helemaal helder hebt en álles zeker weet. Dat vind ik oprecht fijn voor je.quote:Ik wel.
Wij hebben duidelijk een andere graadmeter voor respect hebben.quote:En weet je hoe dat komt ? Omdat is op een gegeven ogenblik in mijn leven me vragen heb beginnen stellen en op die vragen een antwoord heb gezocht. Ik heb me niet langer laten leven. Weet je waar ik respect voor opbreng ? Mensen die zelf op onderzoek uitgaan over wat men ze wijs gemaakt heeft, thuis en op school en niet lange meer een denkbeeldig godje als dekentje gebruiken voor hun voor en tegenspoed. Maar ho, dat kost wel moeite, moed en tijd. Liever niet. Hun religieuze overtuiging is enkel gebaseerd op blinde aannamens en het excuse dat er nog meer in hun sprookje geloven. Moet ik daar respect voor opbrengen ? Mijn respect gaat niet uit naar mensen die zeggen; ja, nee, wellicht of misschien, en ook niet naar mensen die niks zinnig of onderbouw voor hun geloof hebben. Ik heb ook totaal geen respect voor gelovigen die hun kop in het zand steken als iemand een moeilijk vraag stelt of agressief reageren omdat iemand hun godje in vraag stelt. Ik moet hier nog het éérste teken van respect zien van gelovigen naar atheïsten toe. En ik heb het hier niet over een bepaalde sekte, want dat zijn ze in weze allemaal, zogoed joodse, christelijke of moslimstrekkingen.
Mwah, jij predikt hier als het ware ook een geloof: het ongeloof. Jij bent er van overtuigd dat er niets goddelijks is. Bianconeri is er van overtuigd dat er wel iets goddelijks is. Jij vindt dat de wetenschap jouw theorie bewijst, hij vindt dat de bijbel zijn theorie bewijst.quote:Als moderator zou je toch moeten weten dat dit een discussie-forum is en geen preekgestoelte of wervingskanaal voor om het even welke strekking.
Hij heeft meerdere keren antwoorden gegeven op vragen, maar dat jij die antwoorden niet 'goed' vindt is vooral jouw probleem en niet het zijne.quote:Als men als gelovige hier een discussie wil aangaan moet men ook bereid zijn op vragen een antwoord te geven. Ook dit zie ik her niet. Dit is pas gebrek aan respect !!
quote:
Ik kom hier niet om vrienden te maken en iedereen moet maar vinden wat hij of zij wil. Ik kan me daar eerlijk gezegd niet echt druk om maken.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:25 schreef ATON het volgende:
[..]Misschien een hint van motorbloempje een poll te openen wie hier de meest populaire en meest sympathieke bezoeker is. Schieten we ook mee op.
Dat doe jij net. Stond daar geen vraagteken ?quote:Op zondag 3 juni 2012 19:24 schreef motorbloempje het volgende:
Iemand woorden in de mond leggen is vrij makkelijk, niet?
In elk geval over wat het NIET is. Maar dat kost wel wat moeite om dat uit te vlooien.quote:Fijn dat jij alles helemaal helder hebt en álles zeker weet. Dat vind ik oprecht fijn voor je.
Geldt uw mening voor ALLE moderators, of is uw mening de norm ?quote:Wij hebben duidelijk een andere graadmeter voor respect hebben.
Nee hoor, ik geloof nog in Sinterklaas, de Kerstman, Kaboutertjes, het Spaghetti-monster.quote:Mwah, jij predikt hier als het ware ook een geloof: het ongeloof.
quote:Jij bent er van overtuigd dat er niets goddelijks is.
Nee hoor, hij is overtuigd van de leer van de JG's. Dat is niet hetzelfde.quote:Bianconeri is er van overtuigd dat er wel iets goddelijks is.
Wetenschap kan een theorie onderbouwen. Geloof doet dat niet, kán dat niet.quote:Jij vindt dat de wetenschap jouw theorie bewijst,
Maar kan daar niks, maar ook niks van hard maken. Zelfs afwijzen wat reeds wetenschappelijk voor 100% bewezen is. Dat is geen geloof, dat is manisch fanatisme.quote:hij vindt dat de bijbel zijn theorie bewijst.
Niet op mijn vragen. Nog even een overzicht:quote:Hij heeft meerdere keren antwoorden gegeven op vragen, maar dat jij die antwoorden niet 'goed' vindt is vooral jouw probleem en niet het zijne.
- Er staat wel in het blauw MODERATORquote:Op zondag 3 juni 2012 19:47 schreef motorbloempje het volgende:
Ach, het zal vast gezien worden als een teken van zwakte, maar deze post gelezen hebben denk ik niet dat ik nog met jou 'in discussie' wil, we hebben overduidelijk ook, náást een andere definitie van respect, ook een andere definitie van 'interessante en gelijkwaardige discussie'.
Ik heb mijn zegje gezegd en hoop dat bianconeri dat eigenlijk ook wel heeft gedaan nu, maargoed, ook dat is persoonlijk.
En ik post hier in in F&L niet als 'moderator', maar net als ieder ander als 'user'. Aanspreken met 'u' is ook niet nodigben nog maar 27 en voel me al oud genoeg!
*ontvolg topic*
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |