abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:05:31 #226
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112231954
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 19:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is niet alleen een kwestie van rechten (die mensen zichzelf dan kunnen toe-eigenen), maar ook van plichten. Er is geen drugsplicht ofzo. In dat opzicht lijkt het me niet vergelijkbaar.

Opmerkelijk genoeg werkt dit in de VS, een land dat veel religieuzer is dan Nederland, prima.
Klopt, ik doelde dan ook meer op de practische kant ervan: je kunt wel alles verbieden maar als mensen het echt willen doen ze het toch; dan beter gecontroleerd toestaan maar vooral niet stimuleren.
En dat het werkt in de vs, laten we het erop houden dat de meningen verdeeld zijn ;)
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:07:22 #227
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112232026
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 19:42 schreef CindieY het volgende:

[..]

Jij bent degene die hier bij hoog en laag roept dat er 'neutraal' onderwijs moet zijn, maar dat bestaat dus niet. Tuurlijk zal de stelling van Pythagoras in elke wiskundeklas hetzelfde zijn, maar je vergeet dat er op scholen veel meer gaande is dan alleen maar de lesstof.
Dan moeten we dat maken, eng he ideologie? En hoe vergeet ik dat? Leg eens uit?

Ik roep nergens dat het neutraal is, verre van zelf, maar dat moeten we wel willen, en uiteindelijk zal het zo zijn. Vroeger mocht je homos gewoon openbaar executeren, ooit heeft één iemand besloten dat dat niet zo hoort!
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:10:08 #228
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112232148
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 19:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Is onderwijs vormend of een economische investering? Moet het theoretisch en reflectief zijn? Concreet en praktisch? Vrij en creatief? Disciplinerend en sportief? Techneutisch en instrumenteel? Wat is neutraal?
Laten we niet te hard van stapel lopen
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 19:51 schreef CindieY het volgende:

[..]

Eens. En tsja, welk deel. Het kan namelijk ook al heel klein zijn, de normen en waarden waarmee een docent orde en sfeer houdt in zijn klas. De wiskundedocent kan het prima vinden dat er behoorlijk wat gescheld wordt tijdens zijn les, terwijl ik dat absoluut niet oké vind. En dat is ook waar ik een beetje naar toe wilde met mijn opmerking met betrekking tot neutraliteit. Geen 2 middelbare scholen (openbaar, christelijk of islamitisch) zijn gelijk, geen 2 docenten zijn gelijk. Wat is dan 'neutraal'?
Verbind jij nu moraal en religie aan elkaar?!
pi_112232585
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 19:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

In de VS wel.
Wat, seculier of beter geregeld?
pi_112232673
Overigens lijkt me ideologisch screenen toch echt beter dan beleid maken op kledingsvoorschriften :')
pi_112232715
Ik ben tegen. Je zet toch ook geen leraar met een baseball pet voor de klas?
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:22:30 #232
375694 juf_hoofddoek
voor de klas met een hoofddoek
pi_112232750
Ik ga even in het algemeen reageren omdat er teveel reacties zijn (die redelijk op elkaar lijken)

*Beinvloeding:
Is het altijd zo dat een leraar een leerling beinvloed? Of alleen een hoofddoek? Een moslim(a) zonder duidelijke islamtische kleding oid, zou die dan minder aan het beinvloeden zijn? Zo ook een docent die naast leraar actief is binnen een bepaald partij? Een docente biologie die actief is binnen greenpeace? etc etc.
Is het vooral die hoofddoek die dan beinvloed?

* Kinderen:
ik lees veel over kinderen, wordt er dan basisonderwijs bedoelt of ook middelbaar onderwijs?
en maakt het voor je mening uit of een lerares met hoofddoek in het basis of middelbaar onderwijs les geeft? Want ik vraag me af in hoeverre leerlingen van een bepaalde leeftijd nog te beinvloeden zijn door een docent.
Al helemaal als ik naar mijn eigen onderwijsloopbaan kijk, zoveel had ik niet met mijn docenten.

*typ onderwijs:
wat ik veelal lees is dat het niet kan op openbaar onderwijs maar wel het religieus onderwijs, wordt daar alleen islamtisch onderwijs mee bedoelt of in het algemeen?

Want naar mijn idee zal een lerares met hoofddoek sneller geaccepteerd worden in het openbaar onderwijs dan in het cristelijk onderwijs. En zoveel islamtische scholen zijn er niet.

*man onrein:
bedoelen diegenen die het typen het serieus dat ze bang zijn dat een lerares met hoofddoek tegen hun dochters (niet de zonen?) zal aangeven dat mannen slecht/onrein zijn ofzo? Ikzelf vind dat een beetje eng. van een docent (in het algemeen) verwacht ik niet dat je zulke onderwerpen bespreekt met je leerlingen.
geef je mening over leraressen met een hoofddoek:
Lerares met hoofddoek
pi_112232774
Is dit voor een schoolopdrachtje ofzo? :')
pi_112232779
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:21 schreef kijkmij het volgende:
Ik ben tegen. Je zet toch ook geen leraar met een baseball pet voor de klas?
Goeie vergelijking, als je dat echt van mening bent, prima, staan we ze beiden toe, kijken of ze dan nog steeds gelijkwaardig worden gezien. :')
pi_112232837
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Goeie vergelijking, als je dat echt van mening bent, prima, staan we ze beiden toe, kijken of ze dan nog steeds gelijkwaardig worden gezien. :')
Nee we staan het niet beide toe.
pi_112232889
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:24 schreef kijkmij het volgende:

[..]

Nee we staan het niet beide toe.
Je ziet zelf ook al in dat je vergelijking nergens op slaat?
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:26:57 #237
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_112233012
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:21 schreef Triggershot het volgende:
Overigens lijkt me ideologisch screenen toch echt beter dan beleid maken op kledingsvoorschriften :')
Ideologische screening is nog erger.
The view from nowhere.
pi_112233028
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik heb niks op die mensen tegen voordat ik hier voor racist wordt uitgemaakt maar als je een functie hebt dat je met leerlingen of klanten ofzo moet werken vind ik een hoofddoek niet kunnen. Als ze op de administratie werken en geen klantcontacten hebben vind ik het geen probleem. Maar dat is mijn mening.
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:27:47 #239
375694 juf_hoofddoek
pi_112233061
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:25 schreef Leandra het volgende:

[..]

Een juf is lagere school lijkt me, ik zou sowieso niet weten waarom je een lagere school kind een hoofddoekje zou laten dragen, het is om de begeerlijkheid te voorkomen, als je al iets begeerlijks ziet in een lagere school kind dan is er sowieso al iets mis met je.

Overigens wordt door Islamitische ouders vaak voor een Katholieke school gekozen, vaker dan voor een Christelijke school.

Dit is geen topic over het wel of niet nuttig cq noodzakelijk zijn van de verschillende identiteiten van scholen, die zijn er nou eenmaal.TS vraagt hoe er gereageerd zou worden op een juf met hoofddoek, ik geef mijn antwoord daarop, en mijn antwoord is dat ik het ongepast vind op niet-Islamitische scholen.

Dat je dat vervolgens in een "scholen met een identiteit zijn belachelijk" discussie wilt draaien is jouw probleem en topicverpestend, het is namelijk niet de issue; artikel 23 van de grondwet staat hier niet ter discussie, dus dat is geen onderwerp, de juf met hoofddoek is het onderwerp.
Dankjewel.

Ik begrijp dat het als argument gebruikt wordt maar de discussie an sich (hele leuke discussie) kunnen we wel in een andere topic gaan voeren.

Vind jij dat scholen dan ook vrij moeten zijn van politiek gekleurde docenten? Op een openbare school bijvoorbeeld? Ik had vroeger een cda'r voor de klas, een die serieus actief was in de gemeenteraad ed en ons wel eens wat vertelde over hoe dat nu allemaal ging.
Lerares met hoofddoek
pi_112233062
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:26 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ideologische screening is nog erger.
Wel effectiever, de moslima komt er niet doorheen wegens een hoofddoek bij kledingsvoorschriften, terwijl een moslim erger kan zijn met zijn opvattingen?
pi_112233103
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:27 schreef kijkmij het volgende:

[..]

Ik heb niks op die mensen tegen voordat ik hier voor racist wordt uitgemaakt maar als je een functie hebt dat je met leraren of klanten ofzo moet werken vind ik een hoofddoek niet kunnen. Als ze op de administratie werken en geen klantcontacten hebben vind ik het geen probleem. Maar dat is mijn mening.
Heb je ook wel een punt. Het wordt ook als 'asociaal' gezien dat je bijvoorbeeld met een petje op les gaat geven. Of dat je met een petje op in de les zit alleen al. :') Ik vind het niet eens een probleem maar zo wordt het over het algemeen wel ervaren.
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:28:54 #242
375694 juf_hoofddoek
pi_112233128
quote:
10s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:22 schreef Ziba het volgende:
Is dit voor een schoolopdrachtje ofzo? :')
'Momenteel ben ik bezig te onderzoeken'

Ik onderzoek niet zoveel en uitgebreid in mijn priveleven hoor :D
Lerares met hoofddoek
pi_112233152
quote:

[..]

Ik heb niks op die mensen tegen voordat ik hier voor racist wordt uitgemaakt maar als je een functie hebt dat je met leerlingen of klanten ofzo moet werken vind ik een hoofddoek niet kunnen. Als ze op de administratie werken en geen klantcontacten hebben vind ik het geen probleem. Maar dat is mijn mening.
Pro-Anti hoofddoek is niet echt racistisch te noemen. :')
Wel of geen hoofddoek garandeert geen neutraal gedrag.
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:29:48 #244
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_112233183
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:27 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wel effectiever, de moslima komt er niet doorheen wegens een hoofddoek bij kledingsvoorschriften, terwijl een moslim erger kan zijn met zijn opvattingen?
Dan moeten we wel eerst de waarheid kennen anders screenen we verkeerd.
The view from nowhere.
pi_112233308
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat moeten we wel eerst de waarheid kennen anders screenen we verkeerd.
De waarheid? Of voorkeuren op basis van gewenste behandeling, als jij de omgang zo neutraal mogelijk wilt houden en onder neutraal versta je 'XYZ', dan is een ideologische screening niet eens zo verkeerd, bij de AIVD wordt dat zo gedaan, bij het onderwijs, investeren in de kinderen en toekomst, vind ik dat dan niet eens zo verkeerd.
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:34:11 #246
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_112233523
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De waarheid? Of voorkeuren op basis van gewenste behandeling, als jij de omgang zo neutraal mogelijk wilt houden en onder neutraal versta je 'XYZ', dan is een ideologische screening niet eens zo verkeerd, bij de AIVD wordt dat zo gedaan, bij het onderwijs, investeren in de kinderen en toekomst, vind ik dat dan niet eens zo verkeerd.
Onderwijs is geen keuze (leerplicht). Gewenste behandeling op basis van de waarheid over het goede?
The view from nowhere.
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:34:42 #247
375694 juf_hoofddoek
pi_112233573
quote:

[..]

ik begrijp dus dat je er geen probleem mee hebt als een moslima les geeft maar wel op het moment dat ze een hoofddoek draagt?
Is het niet zo dat ze al duidelijk kan maken (eventueel door vragen van ll) dat ze moslima is en is dat dan niet exact hetzelfde? Of je het zegt.. of men het al weet... of als men het ziet?
Lerares met hoofddoek
pi_112233712
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Onderwijs is geen keuze (leerplicht). Gewenste behandeling op basis van de waarheid over het goede?
Onderwijs is wel een keuze, leren is dat niet, speciaal onderwijs, openbaar onderwijs zijn keuzes. Als jij je kinderen vrij wilt hebben van religieuze / ideologische invloeden en dat zo goed mogelijk wilt waarborgen is dat een goede manier.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2012 20:37:09 ]
pi_112233992
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mwoah, om op het oude stokpaardje terug te komen: ik zie ook niet in waarom "ik moet van mijn religie een hoofddeksel dragen" iets is waarvoor we uitzonderingen op regels gaan maken, en "ik moet van mijn persoonlijke voorkeuren een hoofddeksel dragen" niet. Het een is niet meer waard beschermd of gerespecteerd te worden dan het ander.
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:41:10 #250
375694 juf_hoofddoek
pi_112234152
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 15:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Onzin, een petje andersom verbergt je gezicht niet.
Het petjeverhaal heeft meer te maken met de nederlandse cultuur waar het onbeleefd is om in gezelschap een pet/hoed te dragen. gelijk heb je wel een petje andersom verbergt je gezicht niet

Ikzelf vind het geen vergelijking. Wel op het moment dat je een joods jochie zegt dat hij zijn keppeltje op moet houden of een cristelijk joch zijn hoed en dat het dan NIET MAG omdat het in de regels staat.

Wat betreft het gezicht verbergen.. er was toch een school in Nederland die zijn leerlingen verbood meer dan 10% van hun gezicht te tonen? Dat was toen ook ivm de hoofddoek.
Lerares met hoofddoek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')