Klopt, ik doelde dan ook meer op de practische kant ervan: je kunt wel alles verbieden maar als mensen het echt willen doen ze het toch; dan beter gecontroleerd toestaan maar vooral niet stimuleren.quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is niet alleen een kwestie van rechten (die mensen zichzelf dan kunnen toe-eigenen), maar ook van plichten. Er is geen drugsplicht ofzo. In dat opzicht lijkt het me niet vergelijkbaar.
Opmerkelijk genoeg werkt dit in de VS, een land dat veel religieuzer is dan Nederland, prima.
Dan moeten we dat maken, eng he ideologie? En hoe vergeet ik dat? Leg eens uit?quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:42 schreef CindieY het volgende:
[..]
Jij bent degene die hier bij hoog en laag roept dat er 'neutraal' onderwijs moet zijn, maar dat bestaat dus niet. Tuurlijk zal de stelling van Pythagoras in elke wiskundeklas hetzelfde zijn, maar je vergeet dat er op scholen veel meer gaande is dan alleen maar de lesstof.
Laten we niet te hard van stapel lopenquote:Op woensdag 30 mei 2012 19:49 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Is onderwijs vormend of een economische investering? Moet het theoretisch en reflectief zijn? Concreet en praktisch? Vrij en creatief? Disciplinerend en sportief? Techneutisch en instrumenteel? Wat is neutraal?
Verbind jij nu moraal en religie aan elkaar?!quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:51 schreef CindieY het volgende:
[..]
Eens. En tsja, welk deel. Het kan namelijk ook al heel klein zijn, de normen en waarden waarmee een docent orde en sfeer houdt in zijn klas. De wiskundedocent kan het prima vinden dat er behoorlijk wat gescheld wordt tijdens zijn les, terwijl ik dat absoluut niet oké vind. En dat is ook waar ik een beetje naar toe wilde met mijn opmerking met betrekking tot neutraliteit. Geen 2 middelbare scholen (openbaar, christelijk of islamitisch) zijn gelijk, geen 2 docenten zijn gelijk. Wat is dan 'neutraal'?
Goeie vergelijking, als je dat echt van mening bent, prima, staan we ze beiden toe, kijken of ze dan nog steeds gelijkwaardig worden gezien.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:21 schreef kijkmij het volgende:
Ik ben tegen. Je zet toch ook geen leraar met een baseball pet voor de klas?
Nee we staan het niet beide toe.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Goeie vergelijking, als je dat echt van mening bent, prima, staan we ze beiden toe, kijken of ze dan nog steeds gelijkwaardig worden gezien.
Ideologische screening is nog erger.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:21 schreef Triggershot het volgende:
Overigens lijkt me ideologisch screenen toch echt beter dan beleid maken op kledingsvoorschriften
Ik heb niks op die mensen tegen voordat ik hier voor racist wordt uitgemaakt maar als je een functie hebt dat je met leerlingen of klanten ofzo moet werken vind ik een hoofddoek niet kunnen. Als ze op de administratie werken en geen klantcontacten hebben vind ik het geen probleem. Maar dat is mijn mening.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je ziet zelf ook al in dat je vergelijking nergens op slaat?
Dankjewel.quote:Op woensdag 30 mei 2012 15:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een juf is lagere school lijkt me, ik zou sowieso niet weten waarom je een lagere school kind een hoofddoekje zou laten dragen, het is om de begeerlijkheid te voorkomen, als je al iets begeerlijks ziet in een lagere school kind dan is er sowieso al iets mis met je.
Overigens wordt door Islamitische ouders vaak voor een Katholieke school gekozen, vaker dan voor een Christelijke school.
Dit is geen topic over het wel of niet nuttig cq noodzakelijk zijn van de verschillende identiteiten van scholen, die zijn er nou eenmaal.TS vraagt hoe er gereageerd zou worden op een juf met hoofddoek, ik geef mijn antwoord daarop, en mijn antwoord is dat ik het ongepast vind op niet-Islamitische scholen.
Dat je dat vervolgens in een "scholen met een identiteit zijn belachelijk" discussie wilt draaien is jouw probleem en topicverpestend, het is namelijk niet de issue; artikel 23 van de grondwet staat hier niet ter discussie, dus dat is geen onderwerp, de juf met hoofddoek is het onderwerp.
Wel effectiever, de moslima komt er niet doorheen wegens een hoofddoek bij kledingsvoorschriften, terwijl een moslim erger kan zijn met zijn opvattingen?quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:26 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ideologische screening is nog erger.
Heb je ook wel een punt. Het wordt ook als 'asociaal' gezien dat je bijvoorbeeld met een petje op les gaat geven. Of dat je met een petje op in de les zit alleen al.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:27 schreef kijkmij het volgende:
[..]
Ik heb niks op die mensen tegen voordat ik hier voor racist wordt uitgemaakt maar als je een functie hebt dat je met leraren of klanten ofzo moet werken vind ik een hoofddoek niet kunnen. Als ze op de administratie werken en geen klantcontacten hebben vind ik het geen probleem. Maar dat is mijn mening.
'Momenteel ben ik bezig te onderzoeken'quote:
Pro-Anti hoofddoek is niet echt racistisch te noemen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:27 schreef kijkmij het volgende:
[..]
Ik heb niks op die mensen tegen voordat ik hier voor racist wordt uitgemaakt maar als je een functie hebt dat je met leerlingen of klanten ofzo moet werken vind ik een hoofddoek niet kunnen. Als ze op de administratie werken en geen klantcontacten hebben vind ik het geen probleem. Maar dat is mijn mening.
Dan moeten we wel eerst de waarheid kennen anders screenen we verkeerd.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:27 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wel effectiever, de moslima komt er niet doorheen wegens een hoofddoek bij kledingsvoorschriften, terwijl een moslim erger kan zijn met zijn opvattingen?
De waarheid? Of voorkeuren op basis van gewenste behandeling, als jij de omgang zo neutraal mogelijk wilt houden en onder neutraal versta je 'XYZ', dan is een ideologische screening niet eens zo verkeerd, bij de AIVD wordt dat zo gedaan, bij het onderwijs, investeren in de kinderen en toekomst, vind ik dat dan niet eens zo verkeerd.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:29 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat moeten we wel eerst de waarheid kennen anders screenen we verkeerd.
Onderwijs is geen keuze (leerplicht). Gewenste behandeling op basis van de waarheid over het goede?quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De waarheid? Of voorkeuren op basis van gewenste behandeling, als jij de omgang zo neutraal mogelijk wilt houden en onder neutraal versta je 'XYZ', dan is een ideologische screening niet eens zo verkeerd, bij de AIVD wordt dat zo gedaan, bij het onderwijs, investeren in de kinderen en toekomst, vind ik dat dan niet eens zo verkeerd.
ik begrijp dus dat je er geen probleem mee hebt als een moslima les geeft maar wel op het moment dat ze een hoofddoek draagt?quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:27 schreef kijkmij het volgende:
[..]
Ik heb niks op die mensen tegen voordat ik hier voor racist wordt uitgemaakt maar als je een functie hebt dat je met leerlingen of klanten ofzo moet werken vind ik een hoofddoek niet kunnen. Als ze op de administratie werken en geen klantcontacten hebben vind ik het geen probleem. Maar dat is mijn mening.
Onderwijs is wel een keuze, leren is dat niet, speciaal onderwijs, openbaar onderwijs zijn keuzes. Als jij je kinderen vrij wilt hebben van religieuze / ideologische invloeden en dat zo goed mogelijk wilt waarborgen is dat een goede manier.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:34 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Onderwijs is geen keuze (leerplicht). Gewenste behandeling op basis van de waarheid over het goede?
Mwoah, om op het oude stokpaardje terug te komen: ik zie ook niet in waarom "ik moet van mijn religie een hoofddeksel dragen" iets is waarvoor we uitzonderingen op regels gaan maken, en "ik moet van mijn persoonlijke voorkeuren een hoofddeksel dragen" niet. Het een is niet meer waard beschermd of gerespecteerd te worden dan het ander.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je ziet zelf ook al in dat je vergelijking nergens op slaat?
Het petjeverhaal heeft meer te maken met de nederlandse cultuur waar het onbeleefd is om in gezelschap een pet/hoed te dragen. gelijk heb je wel een petje andersom verbergt je gezicht nietquote:Op woensdag 30 mei 2012 15:55 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Onzin, een petje andersom verbergt je gezicht niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |