quote:Al drie jaar dalende prijzen
Inmiddels dalen de huizenprijzen al meer dan drie jaar. Dat is net zolang als in begin jaren tachtig. Toen daalden door de oplopende hypotheekrente de prijzen met 34,8 procent aanzienlijk sneller ten opzichte van de 12,3 procent nu. Maar in tegenstelling tot 30 jaar geleden is het volgens de Rabobank nu onwaarschijnlijk dat prijsdalingen na ruim drie jaar voorbij zijn. Dit komt onder meer door de zwakke economie, onzekerheid over de hypotheekrenteaftrek, het werk en de koopkracht door bezuinigingen.
Onzekerheid blijft
Dat huizenprijzen dalen heeft te maken met onzekerheid bij consumenten over hun baan, hun pensioen en de toekomst van de hypotheekrenteaftrek. Of het plan om de hypotheekrenteaftrek voor nieuwe aflossingsvrije hypotheken af te schaffen, dat overeengekomen werd in het Lenteakkoord, doorgaat is de vraag met de verkiezingen in aantocht. Economen van de Rabobank gaan hier wel van uit, maar denken dat dit weinig invloed heeft op de prijsdaling van koopwoningen. Sterker nog, de bank ziet in de invoering van het Lenteakkoord positieve effecten door de duidelijkheid dat het kopers biedt.
De vraag is of er meer wordt verkocht, of minder te koop wordt gezet.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 09:28 schreef florisje het volgende:
het lijkt toch echt alsof het aantal huizen te koop nu al een paar weken daalt.
niet helemaal overeenkomstig met de afgelopen 2 jaar rond deze tijd.
Hij vergeet de belangrijkste oorzaak: prijzen dalen omdat prijzen te hoog zijn! In de jaren '80 daalden prijzen veel sneller, dan is de prijsdaling ook sneller weer afgelopen.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 11:00 schreef HD9 het volgende:
"Dat huizenprijzen dalen heeft te maken met onzekerheid bij consumenten over hun baan, hun pensioen en de toekomst van de hypotheekrenteaftrek."
Nogal wiedus zou ik zeggen. In de jaren '90 stegen de prijzen dan omdat de prijzen te laag warenquote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:21 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hij vergeet de belangrijkste oorzaak: prijzen dalen omdat prijzen te hoog zijn! In de jaren '80 daalden prijzen veel sneller, dan is de prijsdaling ook sneller weer afgelopen.
Niet helemaal, dat de prijzen zo konden ontploffen had ook te maken met het steeds grotere gemak waarmee mensen ontzettende hopen geld konden lenen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nogal wiedus zou ik zeggen. In de jaren '90 stegen de prijzen dan omdat de prijzen te laag waren
Dat bedoel ik ook, er is niet een soort 'mathematisch correcte' waarde van huizen wat ze 'waard' zijn. Een soort lat waarlangs je ze kan leggen. Als ze stijgen of dalen in waarde is dat niet omdat ze iets wel of niet waard zijn, maar omdat ze iets wel of niet waard zijn binnen de omstandigheden op dat moment. Geef bijv. de huurmarkt volledig vrij, en ze zijn weer spotgoedkoop. Jank de rente naar 12%en ze zijn stikduur.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:44 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Niet helemaal, dat de prijzen zo konden ontploffen had ook te maken met het steeds grotere gemak waarmee mensen ontzettende hopen geld konden lenen.
daarom vind ik het ook erg vreemd wanneer mensen zeggen: de huizen in Nederland zijn te duur. hoezo te duur? diegene vindt ze te duur, maar dat is wat anders. waarde is uiteindelijk erg relatief. zelfs de waarde van een mensenleven kun je van mening over verschillen.quote:Op woensdag 15 augustus 2012 11:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook, er is niet een soort 'mathematisch correcte' waarde van huizen wat ze 'waard' zijn. Een soort lat waarlangs je ze kan leggen. Als ze stijgen of dalen in waarde is dat niet omdat ze iets wel of niet waard zijn, maar omdat ze iets wel of niet waard zijn binnen de omstandigheden op dat moment.
Uiteraard is "duur" een relatief begrip.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 04:05 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
daarom vind ik het ook erg vreemd wanneer mensen zeggen: de huizen in Nederland zijn te duur. hoezo te duur? diegene vindt ze te duur, maar dat is wat anders. waarde is uiteindelijk erg relatief. zelfs de waarde van een mensenleven kun je van mening over verschillen.
grond hoort niet meer te kosten dan het dubble van landbouwgrond, dat is 10 euro per m2 maximaal voor leidingen in de grond kan er hooguit nog 10 bij komen , maar voor gemeenten was het altidj de moneymaker en die winst hebben ze al geboekt ook van de grond die nog niet verkocht was, en die al jaren in bezit isquote:Op donderdag 16 augustus 2012 08:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Uiteraard is "duur" een relatief begrip.
Maar ik vind huizen niet te duur, huizen zijn prima betaalbaar. De grond is te duur! Als ik nieuwbouw rijtjeshuizen ("starterswoningen") zie, kost de piepkleine tuin meer dan dat hele huis
Beetje naief van die mensen. Het kan nooit lang duren dat er twee fiscale regelingen bestaan, dus dat wordt vanzelf binnenkort gelijkgetrokken.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 08:50 schreef iamcj het volgende:
Ik denk dat mensen die met de gedachten liepen de komende 2 jaar een huis te kopen, dat nu doen omdat ze niet weten wat er met het nieuwe kabinet gaat gebeuren en ze iig in het oude regime vallen qua hypotheekrenteaftrek.
Zou best kunnen, maar waar haal jij die oneindige wijsheid vandaan?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 09:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Beetje naief van die mensen. Het kan nooit lang duren dat er twee fiscale regelingen bestaan, dus dat wordt vanzelf binnenkort gelijkgetrokken.
vroeger was er alleen annuiteithyp en dat ging prima , toen had je ook mensen die linear aflosten, die hebben nu geen hypotheek meerquote:Op donderdag 16 augustus 2012 08:57 schreef iamcj het volgende:
Ik durf de voorspelling aan dat er in januari 2013 minder dan 6000 woningen verkocht worden als de annuïteitenhypotheek waarheid wordt.
En niet omdat die vorm nu zoveel slechter is, maar vooral een psychologisch effect.
En je punt isquote:Op donderdag 16 augustus 2012 09:52 schreef HD9 het volgende:
[..]
vroeger was er alleen annuiteithyp en dat ging prima , toen had je ook mensen die linear aflosten, die hebben nu geen hypotheek meer
Dat aflossingsvrij verboden moet worden, veel te link en het komt gewoon door het lokketje van de rentesubsidie, anders ging iedereen gewoon aflossen, zoveel mogelijkquote:
Wat je schreef zou inderdaad ook een goede mogelijkheid zijn. Ik had zelf in gedachten dat het nogal vroeg voor dat soort beslissingen zou zijn voor veel mensen (je kunt immers sowieso tot het einde van het jaar nog wat verdere prijsdalingen afwachten, blijven rondkijken, etc.) maar als je het multiplier effect meeneemt zijn er inderdaad niet zo heel veel mensen nodig die de beslissing nemen om te verhuizen om, in ieder geval tijdelijk, een behoorlijke boost te krijgen in het aantal verkochte woningen. Datzelfde geldt ook voor mensen die dankzij de overdrachtsbelastingdiscussie hun huis hebben kunnen verkopen voor 1 juli, en nu dus zelf vrij zijn een andere woning te kopen.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 08:57 schreef iamcj het volgende:
Ik durf de voorspelling aan dat er in januari 2013 minder dan 6000 woningen verkocht worden als de annuïteitenhypotheek waarheid wordt.
En niet omdat die vorm nu zoveel slechter is, maar vooral een psychologisch effect.
Geheel aflossingsvrij misschien, gedeeltelijk aflossingsvrij is voor vooral mensen zonder kinderen een vrij normaal produkt lijkt mij.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 10:14 schreef HD9 het volgende:
[..]
Dat aflossingsvrij verboden moet worden, veel te link en het komt gewoon door het lokketje van de rentesubsidie, anders ging iedereen gewoon aflossen, zoveel mogelijk
ne als je een lening hebt moet je die aflossen, daar moeten banken op letten.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 10:42 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Geheel aflossingsvrij misschien, gedeeltelijk aflossingsvrij is voor vooral mensen zonder kinderen een vrij normaal produkt lijkt mij.
Het is helemaal niet aflossingsvrij, de hoofdschuld moet praktisch gezien altijd een keer worden ingelost.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 10:14 schreef HD9 het volgende:
[..]
Dat aflossingsvrij verboden moet worden, veel te link en het komt gewoon door het lokketje van de rentesubsidie, anders ging iedereen gewoon aflossen, zoveel mogelijk
Je ziet in de grafiek ook duidelijk dat mensen hebben gewacht tot eind april bekend werd dat de overdrachtsbelasting 2% bleef.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 10:36 schreef FredericBastiat het volgende:
[..]
Wat je schreef zou inderdaad ook een goede mogelijkheid zijn. Ik had zelf in gedachten dat het nogal vroeg voor dat soort beslissingen zou zijn voor veel mensen (je kunt immers sowieso tot het einde van het jaar nog wat verdere prijsdalingen afwachten, blijven rondkijken, etc.) maar als je het multiplier effect meeneemt zijn er inderdaad niet zo heel veel mensen nodig die de beslissing nemen om te verhuizen om, in ieder geval tijdelijk, een behoorlijke boost te krijgen in het aantal verkochte woningen. Datzelfde geldt ook voor mensen die dankzij de overdrachtsbelastingdiscussie hun huis hebben kunnen verkopen voor 1 juli, en nu dus zelf vrij zijn een andere woning te kopen.
Geen touw aan vast te knopen!quote:Op donderdag 16 augustus 2012 11:14 schreef iamcj het volgende:
Als ik 1000 euro leen tegen 4% en ik kan jaarlijks 4% rendement op 1000 euro maken.
De lening kost me 400 euro, mijn rendement is 480 euro.
kan je nietquote:Op donderdag 16 augustus 2012 11:14 schreef iamcj het volgende:
[..]
Als ik 1000 euro leen tegen 4% en ik kan jaarlijks 4% rendement op 1000 euro maken.
.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 11:26 schreef HD9 het volgende:
[..]
kan je niet
sommigen kopen er aandelen van of een auto
Inderdaad. De Kunduz-coalitie heeft an sich een knappe prestatie geleverd om de woningmarkt een boost te geven op korte termijn door maatregelen aan te kondigen die op de langere termijn ingaanquote:Op donderdag 16 augustus 2012 08:57 schreef iamcj het volgende:
dat goedkoper worden van het vastgoed is het leeglopen van de zeepbel. die zeepbel is ontstaan door vooral de HRA. als je de HRA afschaft en er is weer een normaal prijspeil bereikt, dan dan hoeft aflossingsvrij helemaal niet zo'n probleem te zijn. zolang er maar geen incentive is om de prijzen onverantwoord te verhogen.quote:Op donderdag 16 augustus 2012 11:02 schreef HD9 het volgende:
[..]
ne als je een lening hebt moet je die aflossen, daar moeten banken op letten.
Zeker als vastgoed jaarlijks goedkoper wordt
als huizenbezitter geef ik toe dat het wel spannend begint te worden. toch lijkt het mij ondenkbaar dat de prijzen tot zelfs 50% gaan dalen. dat betekent dat bijvoorbeeld dat een woning van 150.000 euro opeens nog maar 75000 euro oplevert. welke verkoper anders dan iemand die noodgedwongen moet verkassen gaat daarmee akkoord?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 12:13 schreef iamcj het volgende:
Zou idd zo maar eens het startschot kunnen zijn voor de echte daling.
Veel komt dan samen, nieuwe bezuinigingen, blijvende problemen eurozone, hypotheekrenteaftrek en mensen die al veel te lang met hun woning zitten.
Hoogste punt was 262.000 euro, gemiddelde verkoopprijs in juni was 240.000, dat is maar een daling van 9%. In mei btw 228.000 is een daling van 13%.
Er zit nog een hoop lucht in.
Geen enkele. Dan kun je beter blijven zitten waar je zit. (En dat is dan ook de reden dat er nu zoveel huizen te koop staan, als je niet weg moet, dan ga je natuurlijk niet in op lage biedingen.)quote:Op donderdag 16 augustus 2012 20:48 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
welke verkoper anders dan iemand die noodgedwongen moet verkassen gaat daarmee akkoord?
Dan zit je op de prijs van 1995 na inflatie. Als mensen in 1995 daarmee akkoord zouden gaan, waarom nu dan niet?quote:Op donderdag 16 augustus 2012 20:48 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
als huizenbezitter geef ik toe dat het wel spannend begint te worden. toch lijkt het mij ondenkbaar dat de prijzen tot zelfs 50% gaan dalen. dat betekent dat bijvoorbeeld dat een woning van 150.000 euro opeens nog maar 75000 euro oplevert. welke verkoper anders dan iemand die noodgedwongen moet verkassen gaat daarmee akkoord?
Als men goed afgelost heeft dan is er geen probleem, maar dat is de schuld van de bankenquote:Op donderdag 16 augustus 2012 20:48 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
[..]
als huizenbezitter geef ik toe dat het wel spannend begint te worden. toch lijkt het mij ondenkbaar dat de prijzen tot zelfs 50% gaan dalen. dat betekent dat bijvoorbeeld dat een woning van 150.000 euro opeens nog maar 75000 euro oplevert. welke verkoper anders dan iemand die noodgedwongen moet verkassen gaat daarmee akkoord?
Dus jij hebt voor 150.000 euro afgelost (exclusief rente), en verkoopt het voor 75.000. Voel jij je dan even genaaid als de overheid/banken jarenlang hebben gezegt dat huizen een goede investering was..quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:27 schreef HD9 het volgende:
[..]
Als men goed afgelost heeft dan is er geen probleem, maar dat is de schuld van de banken
tja je kon ook beleggen in een woekerpolis of Palmisland die door de overheid worden toegestaan en de overheid is geen beleggingsadviseur die zal dat nooit zeggenquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 13:42 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dus jij hebt voor 150.000 euro afgelost (exclusief rente), en verkoopt het voor 75.000. Voel jij je dan even genaaid als de overheid/banken jarenlang hebben gezegt dat huizen een goede investering was..
En je koopt dan voor 100.000 een nieuwe woning die eerder 200.000 kostte en hoeft maar 25.000 te financieren. IPV 50.000 te moeten financieren bij de eerdere huizen prijzen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 13:42 schreef antfukker het volgende:
[..]
Dus jij hebt voor 150.000 euro afgelost (exclusief rente), en verkoopt het voor 75.000. Voel jij je dan even genaaid als de overheid/banken jarenlang hebben gezegt dat huizen een goede investering was..
ben je qua woonlasten wel een stuk beter af en dan stop je jouw geld maar in een boot ofzoquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 13:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En je koopt dan voor 100.000 een nieuwe woning die eerder 200.000 kostte en hoeft maar 25.000 te financieren. IPV 50.000 te moeten financieren bij de eerdere huizen prijzen.
People win some, a lot loose somequote:Op vrijdag 17 augustus 2012 13:47 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En je koopt dan voor 100.000 een nieuwe woning die eerder 200.000 kostte en hoeft maar 25.000 te financieren. IPV 50.000 te moeten financieren bij de eerdere huizen prijzen.
Waar ?quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 14:38 schreef HansvanOchten het volgende:
Loose some, appartement gekocht voor 185k, toevallig van de week heeft een buurman zijn appartement verkocht voor 135.
50k foetsie
Ah onder verkocht:quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 14:43 schreef HansvanOchten het volgende:
http://www.funda.nl/koop/(...)89-minervastraat-41/
Soortgelijk aan deze. kan het zelf niet meer vinden op funda 1,2,3
Wat heb je verloren dan? Zijn nu spontaan je vaste lasten verhoogd ofzo?quote:
een ander koopt goedkoop dat net als met aandelenquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 14:38 schreef HansvanOchten het volgende:
Loose some, appartement gekocht voor 185k, toevallig van de week heeft een buurman zijn appartement verkocht voor 135.
50k foetsie
Krijg ook wel het gevoel, dat die foto's door een professional zijn gemaakt.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 00:05 schreef monkyyy het volgende:
Michael, Casey Key Road, Florida is the place to be, voor gepensioneerden.![]()
http://www.michaelsaunder(...)s-fl-34275/A3905279/
Met een vraagprijs van $4,800,000 USD kun je er best wat extra geld instoppen...quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 00:10 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Krijg ook wel het gevoel, dat die foto's door een professional zijn gemaakt.
Waren ook erg mooie foto's! En ik denk dat die toch ook wel heel belangrijk zijn als je je huis te koop zet.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 00:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Met een vraagprijs van $4,800,000 USD kun je er best wat extra geld instoppen...
ik blijf liever in een leuk vrijstaand huisje in Europaquote:Op zaterdag 18 augustus 2012 00:05 schreef monkyyy het volgende:
quote:di 21 aug 2012, 09:56 | 0 reacties
Huizenprijzen dalen sterk
DEN HAAG (AFN) - De huizenprijzen in Nederland zijn vorige maand opnieuw sterk gedaald. De prijzen van verkochte koopwoningen lagen in juli gemiddeld 8 procent lager dan een jaar eerder. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.
Die daling is de sterkste sinds in 1995 met de huidige meetmethode werd begonnen. De prijzen lagen daardoor vorige maand gemiddeld even hoog als 8 jaar geleden. Ten opzichte van de piek in de huizenprijzen in augustus 2008 zijn de prijzen met 15 procent gedaald.
Ik zou toch liever een huisje in Frankrijk kopen, ik hoef hier over vier jaar niet te blijvenquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 14:43 schreef HansvanOchten het volgende:
http://www.funda.nl/koop/(...)89-minervastraat-41/
Soortgelijk aan deze. kan het zelf niet meer vinden op funda 1,2,3
Nou het verschil zondag en dinsdag is natuurlijk niks. Hoop makelaars doen even maandelijkse/wekelijkse update na de meeting van maandag ochtend en tada verschil is daar. Staan trouwens alweer meer te koop. En de euro heeft er helemaal niks mee uit te staan lijkt mij.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 17:53 schreef michaelmoore het volgende:
261.976 huizen te koop
loopt wel wat in, lijkt erop dat veel verkopers alvast gecapituleerd hebben
schuld van de Euro ??
Beetje overkill. Voor $ 141 (Ongeveer evenveel als éénderde Ipad) kun je ook wonen in Detroit:quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 00:05 schreef monkyyy het volgende:
voor 30K $ heb je al een fatsoenlijke woning daarquote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:13 schreef Falco het volgende:
[..]
Beetje overkill. Voor $ 141 (Ongeveer evenveel als éénderde Ipad) kun je ook wonen in Detroit:
http://www.trulia.com/for(...)-St-Detroit-MI-48210
Voordeel: ze spreken geen Frans maar Engels.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:13 schreef Falco het volgende:
[..]
Beetje overkill. Voor $ 141 (Ongeveer evenveel als éénderde Ipad) kun je ook wonen in Detroit:
En het staat in Detroit, dat is ongeveer een spookstad in sommige wijken waar er nog maar 1 of 2 mensen wonen in een hele straat. Werk vinden kun je daar ook wel vergeten.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 07:39 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Voordeel: ze spreken geen Frans maar Engels.
Nadeel: 't is aanzienlijk lastiger om in de VS te mogen wonen dan in Frankrijk.
Reden van de lage prijs: torenhoge belastingen, Tokkie-buurt in het kwadraat, en groot onderhoud nodig. Slopen en nieuwbouwen dus, dan nog is 141 dollar voor de grond niet duur.
Ik kan me voorstellen dat de bank er spijt van heeft dat ze de eigenaar eruit geschopt hebben.
de bewoner zal er wel zelf vandoor gegaan zijn, zo dom zijn banken nietquote:Op woensdag 22 augustus 2012 07:39 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik kan me voorstellen dat de bank er spijt van heeft dat ze de eigenaar eruit geschopt hebben.
Meestal bedienen ze een grotere regio (kijk is op de site) en de meeste zijn ook aankoopmakelaar lijkt me voor mensen uit de plaats die misschien wel naar een andere plaats verhuizen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:55 schreef announcement het volgende:
In mijn woonplaats zijn deze maand tot nu toe 4 huizen verkocht. Vorige maand waren dit er 6, maand daarvoor 8. Mijn woonplaats telt 3 makelaarskantoren met respectievelijk 2, 3 en 4 fte. Volgens mij doen ze ook weinig aan verhuurbemiddeling.
Vraag me af waar die lui van leven?
ik heb er hier twee bij de voedselbank gezien, die kwamen met een golfcabrio en wat Te Koop borden om wat blikken te vragenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:55 schreef announcement het volgende:
In mijn woonplaats zijn deze maand tot nu toe 4 huizen verkocht. Vorige maand waren dit er 6, maand daarvoor 8. Mijn woonplaats telt 3 makelaarskantoren met respectievelijk 2, 3 en 4 fte. Volgens mij doen ze ook weinig aan verhuurbemiddeling.
Vraag me af waar die lui van leven?
Detroit is een grote ghetto.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 20:13 schreef Falco het volgende:
[..]
Zit je nou nog steeds naar die troep in afgelegen verlaten Franse dorpjes te kijken.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 00:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik blijf liever in een leuk vrijstaand huisje in Europa
http://www.green-acres.com/en/properties/1624a-ba2012.htm
http://www.green-acres.com/en/properties/7215a-12921-4031vm.htm
ja over twee weken ga ik er weer heenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 22:25 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Zit je nou nog steeds naar die troep in afgelegen verlaten Franse dorpjes te kijken.
Leuk hoor dat je dit post, je verbaast je soms over de prijzen.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 22:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja over twee weken ga ik er weer heen
Volgend jaar wil ik daar eigenaar zijn
quote:Een verdere daling van de verkoopprijzen van bestaande woningen is volgens het bedrijf ,,onvermijdelijk''.
Ongunstig
De nabije toekomst ziet er volgens BAM ongunstig uit. Het bedrijf rekende er eerder op dat de Nederlandse vastgoedmarkt in de tweede helft van 2012 of de eerste helft van 2013 een dieptepunt zou bereiken.
Nu verwacht BAM een verdere verslechtering van de markt tot in de tweede helft van 2014 of de eerste helft van 2015.
Daarbij zullen de gemiddelde huizenprijzen met nog eens 10 tot 15 procent dalen.
Dat betekent een prijsdaling van 25 à 30 procent ten opzichte van 2008
Geheel zoals ik al voorspeld heb in 2008.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 08:44 schreef HD9 het volgende:
Het bedrijfsleven heeft meer visie dan de overheid.
http://www.telegraaf.nl/d(...)f_op_vastgoed__.html
[..]
Heb ik ook gehoord jaquote:Op donderdag 23 augustus 2012 10:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geheel zoals ik al voorspeld heb in 2008.
Overigens veranderen de regels nog een keer en zal de koopkracht nog verder dalen. Zo gek is die daling dus niet. Tel daar de inflatie bij op en het plaatje is compleet.
Overigens zijn gemeenten de grondprijzen al met meer dan 10 % aan het verlagen.
Waarom is er dan geen enkele gemeente die serieus grond verkoopt tegen aanzienlijk lagere prijs? Want 10% onder top-bubbel-prijs zet niet aan, haal daar 90% vanaf en er zit nog steeds een enorme marge op. 500 vierkante meter voor 20.000 euro (40 euro/m2), dat moet toch prima verkopen, ook in het oosten? Neem een paar vierkante kilometer "leegte", verkoop een paar duizend kavels, en je hebt zo 100 miljoen te pakken als gemeente.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 10:51 schreef HD9 het volgende:
[..]
Heb ik ook gehoord ja
Veel gemeenten zitten met heel erg veel grond en een kraaklege kas
Vooral in het oosten is grond in overvloed nu
zal volgend jaar best los komen, als ook AWBZ zaken door de overheid over de gemeenteschutting gegooid wordenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom is er dan geen enkele gemeente die serieus grond verkoopt tegen aanzienlijk lagere prijs? Want 10% onder top-bubbel-prijs zet niet aan, haal daar 90% vanaf en er zit nog steeds een enorme marge op. 500 vierkante meter voor 20.000 euro (40 euro/m2), dat moet toch prima verkopen, ook in het oosten? Neem een paar vierkante kilometer "leegte", verkoop een paar duizend kavels, en je hebt zo 100 miljoen te pakken als gemeente.
Ik zou nog steeds willen dat de NMa ingrijpt in deze kartelvorming van gemeenten, maar de overheid houdt de overheid de hand boven het hoofd...
quote:Maar", zegt Hans de Geus, "de maand op maand daling is veel schokkender."
De Geus rekende uit dat maand op maand de prijzen met 3,6% daalde. "
Normaal gesproken is dat gemiddeld 0,8%.
Nu is dat dus vier keer zoveel
Volgens de econoom een meerzeggende cijfer dan de jaar op jaar gegevens.
De huizenprijzen zijn vorige maand door de sterkste daling in decennia teruggevallen tot het niveau van juni 2004. Tegelijkertijd zitten de verkopen nog altijd in het slop. De lagere prijzen trekken namelijk niet meer kopers. Tot en met juli werden dit jaar 66.000 huizen verkocht, dat is 3 procent minder dan in de eerste 7 maanden van 2011.
deze is echt mooiquote:Op woensdag 22 augustus 2012 23:18 schreef Opgezwollenlever het volgende:
[..]
Leuk hoor dat je dit post, je verbaast je soms over de prijzen.
Wij ook daarom toen die tijd huis meteen verkocht. Na mijn mening zou het alleen nog maar verder zaken voorlopig. En de mensen die nu willen kopen, kunnen beter nog even wachten.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 10:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Geheel zoals ik al voorspeld heb in 2008.
Overigens veranderen de regels nog een keer en zal de koopkracht nog verder dalen. Zo gek is die daling dus niet. Tel daar de inflatie bij op en het plaatje is compleet.
Overigens zijn gemeenten de grondprijzen al met meer dan 10 % aan het verlagen.
raken ze wel kwijt als men de grondprijzen van 1995 weer oppakt.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 11:38 schreef fokRobert het volgende:
Goed idee voor topic. Maak een goedkope mooie huizen topic!
Hier in Apeldoorn is de gemeente ook failliet en al die opgekochte grond raken ze niet kwijt.
adblocker installerenquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 12:29 schreef Artimunor het volgende:
waarom o waarom krijg ik toch elke keer green acres reclame in de reclame banners van fok op dit forum.
zou adsense goed zijn werk doen ofzo
Eerste Google-hit: Kavels in Apeldoorn. Het eerste kavel dat ze aanbieden: EUR 217.440 k.k. excl. 19% BTW voor 576 m2.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 11:38 schreef fokRobert het volgende:
Hier in Apeldoorn is de gemeente ook failliet en al die opgekochte grond raken ze niet kwijt.
nee, die bedoelde ik niet, wantquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
deze bedoel je
https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/adblock-plus/
gewoon minder baggeren, dan krijgt men ook minder troep ter linkerzijde te lezen.quote:a. Omdat FOK! een gratis dienst is wordt er op de pagina's binnen FOK! reclame gemaakt in tekstuele en (audio)visuele vorm. Het weren van deze reclame, geven van uitleg over het weren van deze reclame, aanzetten tot weren van deze reclame of vragen om uitleg over het weren van deze reclame is verboden, tenzij FOK! zelf uitdrukkelijk een manier biedt de reclame-uitingen uit te schakelen. De reclame stelt het voortbestaan van FOK! veilig en overtreding van deze regel kan reden zijn voor onmiddellijke uitsluiting van FOK!
per 1 oktober komt er weer 2% bijquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 12:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Eerste Google-hit: Kavels in Apeldoorn. Het eerste kavel dat ze aanbieden: EUR 217.440 k.k. excl. 19% BTW voor 576 m2.
Voor die prijs koop je dit stukje gras:
[ afbeelding ]
Hoe zou het komen dat niemand het wil kopen
o da wist ik nietquote:Op vrijdag 24 augustus 2012 13:13 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
nee, die bedoelde ik niet, want
[..]
gewoon minder baggeren, dan krijgt men ook minder troep ter linkerzijde te lezen.
(of een abbo)
Ik sluit me erbij aan: maak er een speciaal topic voor. Noem het "goedkope huizen wereldwijd" o.i.d., en het wordt wellicht leuk om te volgen.quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 13:19 schreef michaelmoore het volgende:
vind eigenlijk wel leuk die green acres reclames
Ja lachen, Apeldoorn bleef op deze voet doorgaan maar ze staan nu onder curatelequote:Op vrijdag 24 augustus 2012 12:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Eerste Google-hit: Kavels in Apeldoorn. Het eerste kavel dat ze aanbieden: EUR 217.440 k.k. excl. 19% BTW voor 576 m2.
Voor die prijs koop je dit stukje gras:
[ afbeelding ]
Hoe zou het komen dat niemand het wil kopen
Omdat ze nog steeds hoop hebben.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom is er dan geen enkele gemeente die serieus grond verkoopt tegen aanzienlijk lagere prijs? Want 10% onder top-bubbel-prijs zet niet aan, haal daar 90% vanaf en er zit nog steeds een enorme marge op. 500 vierkante meter voor 20.000 euro (40 euro/m2), dat moet toch prima verkopen, ook in het oosten? Neem een paar vierkante kilometer "leegte", verkoop een paar duizend kavels, en je hebt zo 100 miljoen te pakken als gemeente.
Ik zou nog steeds willen dat de NMa ingrijpt in deze kartelvorming van gemeenten, maar de overheid houdt de overheid de hand boven het hoofd...
Wat is SEA? South East Asia?quote:Op vrijdag 24 augustus 2012 23:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat ze nog steeds hoop hebben.
Die zal wel als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer China en SEA klapt over een aantal maanden.
Jepquote:
quote:di 28 aug 2012, 10:12 | 26 reacties |lees voor
Aftrek eigen woning verdubbeld
DEN HAAG - De fiscale aftrek voor de eigen woning is sinds 2000 bijna verdubbeld van 16,9 miljard euro tot ruim 33 miljard euro in 2011. Het belastingvoordeel kwam daarmee uit op ruim 14 miljard euro, ofwel gemiddeld 290 euro per maand.
Het belastingvoordeel voor de huizenbezitters kwam daarmee uit op ruim 14 miljard euro, ofwel gemiddeld 290 euro per maand per huishouden. Dit voordeel varieerde van 130 euro per maand voor de laagste inkomens tot ruim 520 euro voor de hoogste inkomens.
Het grootste deel van de aftrek, 32,3 miljard euro, betrof vorig jaar de zogeheten hypotheekrenteaftrek.
Je vergeet het één en ander, as asualquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:42 schreef HD9 het volgende:
Als ze die HRA susbidie afschaffen dan kunne ze de zorg goedkoop houden
http://www.telegraaf.nl/b(...)ng_verdubbeld__.html
[..]
Ze kunnen ook de HRA subsidie afschaffen en de IB verlagen tot een flattax , dat is iets waar de VVD wel voor isquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:54 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Je vergeet het één en ander, as asual
http://www.eigenhuis.nl/a(...)sten-baten-overheid/
Ja, ze kunnen inderdaad de inkomstenbelasting nog verder omhoog gooien en dat in de bodemloze put storten.
Lieverd, de HRA _is_ IBquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 10:59 schreef HD9 het volgende:
[..]
Ze kunnen ook de HRA subsidie afschaffen en de IB verlagen tot een flattax , dat is iets waar de VVD wel voor is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |