abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112200156
Over die motorrijders: ik bedenk me ineens iets. Waarom kunnen ze niet gewoon allebei strafrechtelijk vervolgd worden? :@ Dat kon met die onbekende tegelgooier bij een aquaduct toch ook? :? Of is dat alleen privaatrechtelijk?
  woensdag 30 mei 2012 @ 00:43:19 #119
57586 Bananenman
-----------
pi_112200206
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:35 schreef eriksd het volgende:
Ik vind het een tamelijk bizarre uitspraak. Het is het standaard juridische probleem, het zal allemaal wel kloppen, maar druist natuurlijk lijnrecht in tegen je rechtvaardigheidsgevoel. Zo zou het immers mogelijk zijn om telkens met twee man, met een helm op, de boel te verklooien.

Verder krijgen de nabestaanden lekker een trap na, is het mij een raadsel waarom en tegen welk tarief Mosko weer op komt draven en ben ik van mening dat in zo'n geval, waarin duidelijk is dat er als er uberhaupt geen intentie tot overval was geweest de hele situatie niet ontstaan was zoals hij is ontstaan, beide heren gewoon voor jaren de bak in moeten.

Voor zover er van notoir tuig nog iets te brouwen valt. Ik denk dat het strafrecht niet meer is uitgerust voor het toenemende aantal free-riders dat compleet lak heeft aan alles.
Hoe kunnen die twee scooterkloodtzakjes uit Verweggistan uberhaupt Brammetje Moszko betalen? Of vond 'ie het wel weer mooi om zo'n bekende zaak te doen voor een laag tarief :')

Ook grappig dat nergens in de media (ook niet op GS ofzo) genoemd wordt dat Moszko ze verdedigd heeft.
pi_112200343
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:41 schreef Tchock het volgende:
Over die motorrijders: ik bedenk me ineens iets. Waarom kunnen ze niet gewoon allebei strafrechtelijk vervolgd worden? :@ Dat kon met die onbekende tegelgooier bij een aquaduct toch ook? :? Of is dat alleen privaatrechtelijk?
Als je degene bedoelt die aanwezig was toen een ander die tegel gooide, dan is hij in die zaak niet strafrechtelijk vervolgd voor zover ik me kan herinneren. Hij kon niet aansprakelijk worden gesteld...omdat...ben ff de terminologie kwijt die met medeplegen komt, maar iig was zijn relatie gezien de omstandigheden niet zodanig dat tot medeplegen gekomen kon worden. Al was het in dit geval wel het uiterste grensgeval.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2012 00:48:44 ]
pi_112200414
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:47 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Als je degene bedoelt die aanwezig was toen een ander die tegel gooide, dan is hij in die zaak niet strafrechtelijk vervolgd voor zover ik me kan herinneren. Hij kon niet aansprakelijk worden gesteld...omdat...ben ff de terminologie kwijt die met medeplegen komt, maar iig was zijn relatie gezien de omstandigheden niet zodanig dat tot medeplegen gekomen kon worden. Al was het in dit geval wel het uiterste grensgeval.
Nee, ik heb het over een groep jongeren die gezamelijk dingen van een viaduct gooide, maar er kon niet bewezen worden wie de dodelijke tegel gooide. Kan het arrest niet vinden ;(
pi_112200532
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:35 schreef eriksd het volgende:
Ik vind het een tamelijk bizarre uitspraak. Het is het standaard juridische probleem, het zal allemaal wel kloppen, maar druist natuurlijk lijnrecht in tegen je rechtvaardigheidsgevoel. Zo zou het immers mogelijk zijn om telkens met twee man, met een helm op, de boel te verklooien.

Verder krijgen de nabestaanden lekker een trap na, is het mij een raadsel waarom en tegen welk tarief Mosko weer op komt draven en ben ik van mening dat in zo'n geval, waarin duidelijk is dat er als er uberhaupt geen intentie tot overval was geweest de hele situatie niet ontstaan was zoals hij is ontstaan, beide heren gewoon voor jaren de bak in moeten.

Voor zover er van notoir tuig nog iets te brouwen valt. Ik denk dat het strafrecht niet meer is uitgerust voor het toenemende aantal free-riders dat compleet lak heeft aan alles.
Tsja...wat is jou meer waard? Het ophouden van het 'grotere belang', belangrijke strafrechtelijke principes waar onze rechtsstaat op gestoeld is of die 2 mongolen per jaar middels dubieuze strafrechtelijke constructies keihard kunnen straffen?

Het blijft pijnlijk hoe sommige mensen lak aan alles hebben en toch vaak de dans lijken te ontspringen, maar vergeet niet dat er aan veel redeneringen een groter belang dan die concrete zaak ten grondslag ligt. Ook voor die pedofiel, die moordenaar, die verkrachter gelden die principes. JUIST omdat we in een rechtsstaat leven. Een selectieve rechtsstaat is geen rechtsstaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2012 00:56:13 ]
pi_112200589
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:50 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, ik heb het over een groep jongeren die gezamelijk dingen van een viaduct gooide, maar er kon niet bewezen worden wie de dodelijke tegel gooide. Kan het arrest niet vinden ;(
Oh, daar kan ik je niet mee helpen denk ik. Voor welk leerstuk heb je het nodig dan?
pi_112200714
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:55 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Oh, daar kan ik je niet mee helpen denk ik. Voor welk leerstuk heb je het nodig dan?
Die twee kutjongens op die scooter die worden vrijgesproken nu niet vaststaat welke van de twee reed :D
pi_112200797
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:58 schreef Tchock het volgende:

[..]

Die twee kutjongens op die scooter die worden vrijgesproken nu niet vaststaat welke van de twee reed :D
Oh ja. Nu begint er bij mij weer iets te dagen.

Maar bij die scooters heb je wel een ander verhaal natuurlijk dan bij stoeptegelgooiers die allemaal stoeptegels gooien die in theorie dodelijke potentie hebben. Bij een scooter heb je 1 bestuurder die 'de macht over het stuur' heeft en dodelijke beslissingen kan maken. Daar kan de bijrijder nauwelijks iets aan doen en in die zin kun je een ander natuurlijk niet straffen, zolang je niet met zekerheid weet of hij al dan niet de bestuurder in kwestie was. Dat is in mijn ogen niet meer dan logisch. Maar de doorsnee Nederlander ziet alleen maar een dodelijk ongeluk en 2 Marokkanen die het liefst aan de hoogste boom opgeknoopt moeten worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2012 01:04:31 ]
pi_112201805
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 01:01 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Oh ja. Nu begint er bij mij weer iets te dagen.

Maar bij die scooters heb je wel een ander verhaal natuurlijk dan bij stoeptegelgooiers die allemaal stoeptegels gooien die in theorie dodelijke potentie hebben. Bij een scooter heb je 1 bestuurder die 'de macht over het stuur' heeft en dodelijke beslissingen kan maken. Daar kan de bijrijder nauwelijks iets aan doen en in die zin kun je een ander natuurlijk niet straffen, zolang je niet met zekerheid weet of hij al dan niet de bestuurder in kwestie was. Dat is in mijn ogen niet meer dan logisch. Maar de doorsnee Nederlander ziet alleen maar een dodelijk ongeluk en 2 Marokkanen die het liefst aan de hoogste boom opgeknoopt moeten worden.
Zo simpel denk ik absoluut niet. Maar ik vind het wel schandalig dat je weg kunt komen met een dodelijk ongeval door dit truukje toe te passen, en ik vind dat de rechtspraak jurisprudentie moet samenstellen om te voorkomen dat dit op regelmatige basis gaat gebeuren.
pi_112202949
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:30 schreef Yreal het volgende:
juist dan kan je blijk geven je begrip de regelingen. Ik heb net mijn vader uit kunnen leggen waarom hier vrijspraak volgt.

http://www.nd.nl/artikele(...)or-fatale-scooterrit

En mijn vader gaat al heel snel domme pvv standpunten uitdragen op zo'n moment :+ . Wat vinden jullie van deze uitspraak trouwens? Het moet bewijstechnische toch wel rond te breien zijn wie er gereden heeft? :{
Er zijn toch wel eerdere, vergelijkbare uitspraken (weliswaar auto-ongelukken) waarbij voorwaardelijk opzet en medeplegen wordt aangenomen bij de bijrijder omdat hij erbij was en niets heeft gedaan het ongeval te beletten?
  woensdag 30 mei 2012 @ 08:46:51 #128
165633 eriksd
The grand facade...
pi_112203537
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:53 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Tsja...wat is jou meer waard? Het ophouden van het 'grotere belang', belangrijke strafrechtelijke principes waar onze rechtsstaat op gestoeld is of die 2 mongolen per jaar middels dubieuze strafrechtelijke constructies keihard kunnen straffen?

Het blijft pijnlijk hoe sommige mensen lak aan alles hebben en toch vaak de dans lijken te ontspringen, maar vergeet niet dat er aan veel redeneringen een groter belang dan die concrete zaak ten grondslag ligt. Ook voor die pedofiel, die moordenaar, die verkrachter gelden die principes. JUIST omdat we in een rechtsstaat leven. Een selectieve rechtsstaat is geen rechtsstaat.
Haha, dat hoef je mij niet uit te leggen. Dat er complexe redeneringen aan ten grondslag liggen wil niet zeggen dat er af en toe wel eens fundamenteel gekeken mag worden naar het functioneren van het strafrecht en de rechtsstaat overkoepelend.

Privaatrechtelijk kennen we bijvoorbeeld, toegespitst op deze zaak, een fictie voor de eigenaar van een voertuig om die aansprakelijk te stellen. Nu zal dat niet werken als de scooter gestolen is, maar dan kom je weer bij de vraag in hoeverre het strooien van zand in het systeem een vrijbrief moet vormen.

Ik kan met de beste wil ter wereld aan de nabestaanden niet uitleggen hoe het recht gediend is met deze uitspraak.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 30 mei 2012 @ 09:08:02 #129
258802 Yreal
henk..!
pi_112203930
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 07:47 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Er zijn toch wel eerdere, vergelijkbare uitspraken (weliswaar auto-ongelukken) waarbij voorwaardelijk opzet en medeplegen wordt aangenomen bij de bijrijder omdat hij erbij was en niets heeft gedaan het ongeval te beletten?
Het lijkt me dat je voor medeplegen wel een pleger moet hebben? Maar ik vind de constructie van het beide pakken voor medeplichtigheid wel een aanemelijke.

We mOeten casatsie maar afwachten. Ik gebruik dit grapje namelijk ook om ander flitsboetes uit te komen.
pi_112204147
Vanmiddag strafprocesrecht. Wat een hel wordt dat. :')
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  woensdag 30 mei 2012 @ 09:20:59 #131
258802 Yreal
henk..!
pi_112204187
quote:
15s.gif Op woensdag 30 mei 2012 09:18 schreef wimjongil het volgende:
Vanmiddag strafprocesrecht. Wat een hel wordt dat. :')
liegen loont dus :D
pi_112204444
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 09:20 schreef Yreal het volgende:

[..]

liegen loont dus :D
Precies! En ik ga ook wel overal invullen: als ik later een goeie advocaat heb, hoef ik dit helemaal niet te weten. :')
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
  woensdag 30 mei 2012 @ 09:40:56 #133
57586 Bananenman
-----------
pi_112204611
Nu maar hopen dat het een mooie cassatie wordt. Kunnen toekomstige rechtenstudentjes straks 'HR Scooterklootzakjes' opzoeken in hun arrestenbundel :D
  woensdag 30 mei 2012 @ 10:57:34 #134
258802 Yreal
henk..!
pi_112206486
quote:
14s.gif Op woensdag 30 mei 2012 09:40 schreef Bananenman het volgende:
Nu maar hopen dat het een mooie cassatie wordt. Kunnen toekomstige rechtenstudentjes straks 'HR Scooterklootzakjes' opzoeken in hun arrestenbundel :D
Ik krijg strafrecht van degene die de voorgeschreven arresstenbundel voor de uva samenstelt. Ik zie hem hier de komende jaren wel naar verwijzen ja.
  woensdag 30 mei 2012 @ 10:59:14 #135
258802 Yreal
henk..!
pi_112206539
Nee maar even serieus, het verbaast me dat ze hier geen constructie voor hebben.
  woensdag 30 mei 2012 @ 11:00:03 #136
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_112206559
quote:
14s.gif Op woensdag 30 mei 2012 09:40 schreef Bananenman het volgende:
Het abjecte en infame arrest 'Scootermarokkanen' :s)
Lo que no se ve es lo que cuenta.
pi_112206601
Wat doen jullie eigenlijk naast de studie erbij om straks wat meer kans te maken op de arbeidsmarkt? De concurrentie is groot..

Zelf ga ik binnenkort solliciteren bij de rechtswinkel, en ben bezig met het zoeken naar een juridisch bijbaantje maar dat is bijna een onbegonnen taak..
  woensdag 30 mei 2012 @ 11:01:56 #138
165633 eriksd
The grand facade...
pi_112206627
Werk zat als je stage gelopen hebt.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_112207811
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 00:30 schreef Yreal het volgende:

[..]

juist dan kan je blijk geven je begrip de regelingen. Ik heb net mijn vader uit kunnen leggen waarom hier vrijspraak volgt.

http://www.nd.nl/artikele(...)or-fatale-scooterrit

En mijn vader gaat al heel snel domme pvv standpunten uitdragen op zo'n moment :+ . Wat vinden jullie van deze uitspraak trouwens? Het moet bewijstechnische toch wel rond te breien zijn wie er gereden heeft? :{
Tja balen maar geen bewijs = geen bewijs = geen veroordeling. Simple as that.
We kunnen natuurlijk niet zomaar kafkaësk mensen in de bak gooien omdat we denken dat dat wel even goed is. Omdat 'wij' wel overtuigd zijn.
  woensdag 30 mei 2012 @ 11:47:01 #140
165633 eriksd
The grand facade...
pi_112208558
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:30 schreef H-D het volgende:

[..]

Tja balen maar geen bewijs = geen bewijs = geen veroordeling. Simple as that.
We kunnen natuurlijk niet zomaar kafkaësk mensen in de bak gooien omdat we denken dat dat wel even goed is. Omdat 'wij' wel overtuigd zijn.
Er zit natuurlijk een verschil tussen zomaar mensen en een tweetal op een scooter waarmee iemand doodgereden wordt.
Bis bis bis
pi_112208758
quote:
1s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:47 schreef eriksd het volgende:

[..]

Er zit natuurlijk een verschil tussen zomaar mensen en een tweetal op een scooter waarmee iemand doodgereden wordt.
Ja maar als je geen bewijs hebt over wie het nou gedaan heeft? Die mensen hebben ook gewoon rechten toch? En als je niet kan bepalen wie nou precies de schuldige is en dan toch mensen voor de volle misdaad in de bak smijt ben je gewoon verkeerd bezig imo.
pi_112210348
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 08:46 schreef eriksd het volgende:

[..]

Haha, dat hoef je mij niet uit te leggen. Dat er complexe redeneringen aan ten grondslag liggen wil niet zeggen dat er af en toe wel eens fundamenteel gekeken mag worden naar het functioneren van het strafrecht en de rechtsstaat overkoepelend.

Privaatrechtelijk kennen we bijvoorbeeld, toegespitst op deze zaak, een fictie voor de eigenaar van een voertuig om die aansprakelijk te stellen. Nu zal dat niet werken als de scooter gestolen is, maar dan kom je weer bij de vraag in hoeverre het strooien van zand in het systeem een vrijbrief moet vormen.

Ik kan met de beste wil ter wereld aan de nabestaanden niet uitleggen hoe het recht gediend is met deze uitspraak.
Aan de nabestaanden niet, aan het grotere geheel wel. Zoals ik al zei: in Nederland hanteren we een onschuldpresumptie i.c.m. een bewijslast die bij het OM ligt. Kan iemand zijn schuld om wat voor reden dan ook niet worden bewezen dan wordt diegene niet voor het dat ten laste gelegde veroordeeld. Logisch, maar helaas in dit geval met een nogal wrange nasmaak.
pi_112210389
quote:
1s.gif Op woensdag 30 mei 2012 09:08 schreef Yreal het volgende:

[..]

Het lijkt me dat je voor medeplegen wel een pleger moet hebben? Maar ik vind de constructie van het beide pakken voor medeplichtigheid wel een aanemelijke.

We mOeten casatsie maar afwachten. Ik gebruik dit grapje namelijk ook om ander flitsboetes uit te komen.
Onder flitsboetes kom je niet uit, aangezien de flitsboeter dan naar de eigenaar van de auto verlengd wordt. Die eigenaar zal heus wel weten dat jij het was.
pi_112210414
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:01 schreef Mister_Bojangles het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk naast de studie erbij om straks wat meer kans te maken op de arbeidsmarkt? De concurrentie is groot..

Zelf ga ik binnenkort solliciteren bij de rechtswinkel, en ben bezig met het zoeken naar een juridisch bijbaantje maar dat is bijna een onbegonnen taak..
Niks. :) Volgend jaar stage lopen of vrijwilligerswerk. Dit jaar veel te druk.
pi_112210459
quote:
1s.gif Op woensdag 30 mei 2012 11:47 schreef eriksd het volgende:

[..]

Geen bewijs = geen veroordeling...? 1 van de 2 is verantwoordelijk, degene die achter op zit lijkt me dat niet voor dat dodelijk ongeval. Ook niet als medepleger. (Ik neem aan dat dit de bevindingen van het Hof zijn, want ik heb de zaak niet gelezen).

Je kunt niet zomaar beiden straffen, wanneer je zeker weet dat 1 van de 2 niet strafrechtelijk aansprakelijk mag worden gesteld voor het gedrag van de ander. Wie dan de werkelijke dader is, kan niet bewezen worden en derhalve moeten omwille van de rechten van diegene die niet schuldig was beiden vrijuit gaan.

[ Bericht 32% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2012 12:39:59 ]
  woensdag 30 mei 2012 @ 13:13:00 #146
258802 Yreal
henk..!
pi_112211791
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 12:36 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Onder flitsboetes kom je niet uit, aangezien de flitsboeter dan naar de eigenaar van de auto verlengd wordt. Die eigenaar zal heus wel weten dat jij het was.
Met 2 motoren op de foto :P
pi_112228070
Ik ben benieuwd of ik volgend jaar nog wel Rechten kan gaan doen.. Ik heb de examens nu achter de rug en zie het somber in :')
  woensdag 30 mei 2012 @ 18:44:42 #148
258802 Yreal
henk..!
pi_112228185
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 18:42 schreef Paxcon het volgende:
Ik ben benieuwd of ik volgend jaar nog wel Rechten kan gaan doen.. Ik heb de examens nu achter de rug en zie het somber in :')
Loopt wel los man. Ze kunnen alleen boek vragen stellen.
  woensdag 30 mei 2012 @ 19:10:24 #149
258802 Yreal
henk..!
pi_112229284
Oh fijn, de lsvb op fok. Sinds dat die universitaire boswachter zich zo uitliet over rechtsgeleerdheid heb ik het niet meer zo op de lui :N
pi_112229645
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 18:42 schreef Paxcon het volgende:
Zo erg gegaan dan? Meestal komt het altijd wel goed :P

Vandaag fiscale herkwalificatie,infokap en renteaftrekbeperkingen gedaan en begin gemaakt met deelnemingsvrijstelling, morgen verder :{
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:28:15 #151
165633 eriksd
The grand facade...
pi_112233086
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 19:18 schreef H-D het volgende:

[..]

Vandaag fiscale herkwalificatie,infokap en renteaftrekbeperkingen gedaan en begin gemaakt met deelnemingsvrijstelling, morgen verder :{
Ah, de drie beruchte uitzonderingen. Nouja, 4 inmiddels.
Bis bis bis
pi_112233669
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:28 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ah, de drie beruchte uitzonderingen. Nouja, 4 inmiddels.
Hmmja dinsdag tentamen :X
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:45:41 #153
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_112246142
Aan de mensen hier: hoe denken jullie over de rechtszaak over de langstudeerboete waar op 25 juli uitspraak over gedaan wordt? Denken jullie dat de Harmonisatiewet in het voordeel of in het nadeel van de studenten gaat werken?
  woensdag 30 mei 2012 @ 23:49:31 #154
258802 Yreal
henk..!
pi_112246321
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 23:45 schreef Mishu het volgende:
Aan de mensen hier: hoe denken jullie over de rechtszaak over de langstudeerboete waar op 25 juli uitspraak over gedaan wordt? Denken jullie dat de Harmonisatiewet in het voordeel of in het nadeel van de studenten gaat werken?
Sowieso te nadelen. Bijna alle argumenten worden hier al uit handen geslagen.
pi_112246582
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 23:45 schreef Mishu het volgende:
Heb het niet eens gevolgd tbh.
pi_112252059
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 19:18 schreef H-D het volgende:

[..]

Vrij slecht gegaan inderdaad. Ik ben echt bang voor de 5.5-regel. Best wel slecht eigenlijk want mijn gemiddelde SE's lagen tussen de 6.5 en de 7.4, dus zou het vreemd zijn als ik het dan ineens op het CE niet gekund heb maarja.. Nog twee weken afwachten..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')