quote:Op zondag 27 mei 2012 21:14 schreef Nirak het volgende:
Zoe, ik heb ook heel erg gelekt. Ik kon het net droog houden met Pigeon zoogcompressen in combinatie met washandjes. Dus eerst een compres en dan een washandje in je bh.. Dan zit je bh wel een beetje vol
Bedankt heb het gevonden. Gewoon gezocht op diarree op de homepage.quote:Op zondag 27 mei 2012 21:18 schreef Zoë23 het volgende:
http://www.google.nl/sear(...)&hl=nl&client=safari
En dan 1 na laatste link van mama enzo.
Die foto's op de borstvoedingswebsite zijn wel handig, kun je de luiers goed mee vergelijken!
Toen ik ging werken na 10 weken waren mijn borsten overdag best wel zindelijk, zolang ik niet hoefde te hoesten of niezen, want daar kreeg ik toen nog een tsr van en ging ik lekken.quote:Op zondag 27 mei 2012 21:22 schreef Zoë23 het volgende:
[..]ik voel me al zo charmant met m'n kraamverband en voedingsbh met zoogcompressen
.. Washandjes er nog bij dus
Haha
je zegt, 'ik heb gelekt'
Het gaat na een bepaalde tijd over? Duurt dat lang?
Ja, Ingrid Hollerman is super. Heel lief en kundig!quote:Op zondag 27 mei 2012 21:30 schreef Tinuviel het volgende:
Heeft iemand hier trouwens toevallig ervaringen met lactatiekundigen in Amstelveen of Amsterdam? Is er iemand die je speciaal kunt aanbevelen?
quote:Op maandag 28 mei 2012 10:39 schreef Kleurdoos het volgende:
nou lex heeft puntjes en die doet zo lekker vastbijten en met zijn kaakjes over elkaar schuiven
quote:Op maandag 28 mei 2012 10:45 schreef Tinuviel het volgende:
[..]![]()
![]()
Hier ook eentje die de kaakjes langs elkaar schuift c.q. kaakjes dichtknijpt. Gelukkig nog geen puntjes of tandjes. Hij hapt wel verkeerd aan, verschuift of zuigt verkeerd. Hoe goed ik ook mijn best doe om hem met een grote hap te laten aanhappen. Mijn tepels zijn altijd vervormd na een voeding en verkleurd & dus ook pijnvol. Volgens mij ligt het niet aan een te kort tongriempje of spruw (in ieder geval passen de klachten c.q de de tonglengte van de baby er niet bij). Dus het lijkt eerder alsof hij verkeerd aanhapt of bij het drinken iets verkeerd doet. Hij is gewoon bang dat iemand hem zijn tepels afpakt![]()
Wie was het nou weer die in Z&G iets zei over een kraamzorg die hamburgers van haar borsten probeerde te maken? Dat doe ik ook al. Ik ben ook niet zeker of het mis gaat bij het aanhappen of pas daarna.quote:Op maandag 28 mei 2012 11:38 schreef Kleurdoos het volgende:
o ik word ook niet boos, hij kijkt er zo lekker koddig bij
ook je haar vastpakken met die klemhandjes en dan lekker met je voetje afzetten op mama's gezicht
baby's zijn moordwapens
idd duim aan een kant, overige vingers aan de andere kant om de borst af te platten en de tepel goed erin te lancerenquote:Op maandag 28 mei 2012 13:42 schreef Zoë23 het volgende:
Nirak
Ik denk dat je met een hand onder&boven de borst wat afplat?
Toevallig kreeg ik nog een tip als je kind ongeduldig is: Als ze heel regelmatig komt of als je let op de eerste tekenen van honger, dan kun je door haar al vroeg aan te leggen (dus voordat ze echt begint te huilen of overstuur te raken) haar beter laten aanhappen en voorkomen, dat ze niet goed aanhapt omdat ze te ongeduldig is. Lukt zeker niet altijd maar je kunt het proberen.quote:Op maandag 28 mei 2012 13:42 schreef Zoë23 het volgende:
S is vaak super ongeduldig, dan kan ik dr niet goed laten aanhappen.
Ga dr nu wel beter op letten. M'n tepel lijkt een klein beetje open(klein stukje is ook wat kleurloos zegmaar
)
quote:Op maandag 28 mei 2012 15:50 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Toevallig kreeg ik nog een tip als je kind ongeduldig is: Als ze heel regelmatig komt of als je let op de eerste tekenen van honger, dan kun je door haar al vroeg aan te leggen (dus voordat ze echt begint te huilen of overstuur te raken) haar beter laten aanhappen en voorkomen, dat ze niet goed aanhapt omdat ze te ongeduldig is. Lukt zeker niet altijd maar je kunt het proberen.
Heel herkenbaar van ,ijn oudere zoontje, Zoë. L heeft dat wat minder.quote:Op maandag 28 mei 2012 16:36 schreef Zoë23 het volgende:
[..]probeer ook op de 1e tekenen te letten (smakken, bepaalde geluidjes) maar soms wordt ze wakker en dan is ze gelijk erg hongerig (als ze 4uren geslapen heeft bijv) maar haar wakker maken om te voeden lijkt me niet zo handig
Of als ze tussendoor wordt verschoont, kan ze ook ongeduldig zijn omdat ze in slaap viel tijdens het voeden![]()
Soms zo lastig
quote:Op maandag 28 mei 2012 17:23 schreef DaviniaHR het volgende:
Ik denk dat dat hetzelfde is ja. Kijk anders ff op borstvoeding.com bij het hoofdstuk "voedingshoudingen".
Ik heb een paar dagn wat lakser aangelegd, doet aankappen rechts wat zeer... Zit er een joekel van een melkblaar!dat wordt dus weer ff doorprikken die hap.
Is dat een wit bolletje op de tepel? Ik heb n heel klein witachtig bobbeltje als 'onderdeel' van de tepel lijkt het (alsof dat wat eerst donkerroze was, nu wit is zegmaar) niet iets wat er op ligt.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:23 schreef DaviniaHR het volgende:
Ik denk dat dat hetzelfde is ja. Kijk anders ff op borstvoeding.com bij het hoofdstuk "voedingshoudingen".
Ik heb een paar dagn wat lakser aangelegd, doet aankappen rechts wat zeer... Zit er een joekel van een melkblaar!dat wordt dus weer ff doorprikken die hap.
Vind een voedingskussen ook niet echt handig.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:00 schreef Tinuviel het volgende:
[..]Snelle genezing gewenst voor je zere tepel.
Op borstvoeding.com bij de voedingshoudingen zie ik helemaal geen afbeeldingen waarbij moeders gebruik maken van hulpmiddelen zoals kussens of voedingskussens.
Soms heb ik het idee dat het aanhappen toch echt wel goed gaat en denk dat hij echt heel goed open doet en dat ik het precies zo doe als omschreven. Alleen ik weet echt niet waar het dan mis gaat. Ik ga het denk ik toch maar aan een lactatiekundige voorleggen, kan ik ook gelijk advies krijgen hoe ik het voedingskussen kan gebruiken en ze kan kijken waar het nou precies mis gaat bij het voeden.
Klinkt bekend jaquote:Op maandag 28 mei 2012 18:25 schreef Zoë23 het volgende:
[..]
Is dat een wit bolletje op de tepel? Ik heb n heel klein witachtig bobbeltje als 'onderdeel' van de tepel lijkt het (alsof dat wat eerst donkerroze was, nu wit is zegmaar) niet iets wat er op ligt.
Kan via google niet echt vinden wat het is. Aanleggen is aan die kant is gevoelig..
Als je heel secuur aanlegt kan hij vanzelf weg gaan.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:47 schreef Zoë23 het volgende:
Daviniaen dat doorprikken?
Gaat het niet vanzelf weg?
Xanteh, als de kloof aan de zijkant is in ieder geval een positie kiezen waarbij het kinnetje niet daartegenaan ligt. Dat heb ik snel en pijnlijk geleerd.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:59 schreef Xanteh het volgende:
Zo'n wit bolletje had ik ook en daar zit nu al 3 weken een kloof, die godzijdank weer redelijk goed is genezen want dat doet echt veel pijn bij het aanleggen. De vk heeft mij nooit goed geleerd aan te leggen want anders was dit nooit gebeurt. Ben erachter zolang het neusje goed vrij is tijdens het drinken, dat ze goed ligt en pijnloos drinkt. Op het moment ligt ze ook te drinken en slurpt af en toe de tepel naar binnen als ze los
laat. Maar dat is niet erghet is nu net zo'n jong vogeltje met dat open bekkie van haar haha.
Ik heb het ook gehad, het ziet eruit alsof een van de bobbeltjes, waaruit je tepel bestaat, wit gekleurd is, een klein stipje dus.quote:Op maandag 28 mei 2012 20:42 schreef Zoë23 het volgende:
Xanteh
Dus zolang het neusje vrij is, is het opzich goed?
Eerder hield ik weleens de borst van de neus af met m'n hand omdat haar neus anders niet vrij was.
Zag op de website dat de neus vrij moest zijn dus daar let ik vandaag op.
Fijn tinuviel
Ja dat bedoel ik idd, alsof een klein deel van het weefsel verkleurd is.
Juudohh bah
Heb geprobeerd foto's op te zoeken via Google zodat ik weet of het n melkblaar is of niet (zit ik anders voor niets te prikken) maar daar heb je weinig plaatjes
quote:Op maandag 28 mei 2012 22:40 schreef WupWup het volgende:
Ik ging afbeeldingen googlen van melkblaren, staat er een foto tussen van een voedende mignonne uit 2010
Edit: en ook van bj met Evie en van mezelf
quote:Op maandag 28 mei 2012 19:21 schreef Tinuviel het volgende:
Even eenpost: Heb net rechts in Davinia's voorgestelde houding aangelegd en geen vervorming of maar heel weinig en geen verkleuring. Tepel is/ was ook niet gevoelig. Nu nog even uitvogelen hoe ik hetzelfde s'nachts in bed voor elkaar krijg. Zittend op de bank lukt het in ieder geval wel.
Was helaas niet van lange duur. Dat wil zeggen dat de tepels er vaker toch nog vervormd uit komen. Ondanks dat ik zo mijn best doe voor grote hap en niet verschuiven. Ik weet het nu ook echt niet meerquote:
dan zpu ik echt een LK bellen. Of afspraak makrn bij bv-centrum.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 10:40 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Was helaas niet van lange duur. Dat wil zeggen dat de tepels er vaker toch nog vervormd uit komen. Ondanks dat ik zo mijn best doe voor grote hap en niet verschuiven. Ik weet het nu ook echt niet meer
Ook grotere maten?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 17:16 schreef WupWup het volgende:
Vanaf een maand of tien kan hij ook koemelk drinken. Yoghurt kan ook, of rijstemelk, havermelk, geitenmelk of -yoghurt.
En ik kwam even vertellen dat ik leuke voedingsbh's zag liggen bij de kruidvat voor 15 euro van Anni Rolfi (oid). Als ik ze nog droeg, had ik er één meegenomen in elk geval
Echt, koemelk al vanaf 10 maanden? Ik dacht dat dat pas bij een jaar kan.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 17:16 schreef WupWup het volgende:
Vanaf een maand of tien kan hij ook koemelk drinken. Yoghurt kan ook, of rijstemelk, havermelk, geitenmelk of -yoghurt.
En ik kwam even vertellen dat ik leuke voedingsbh's zag liggen bij de kruidvat voor 15 euro van Anni Rolfi (oid). Als ik ze nog droeg, had ik er één meegenomen in elk geval
Jammer dat ik dit pas nu lees en weet. Was eerder bij de Kruidvat en had er anders wel een meegenomen.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 17:16 schreef WupWup het volgende:
Op de site staan ze tot 90D, niet echt grote maten dus.quote:
We hebben ook gedacht aan een tekort tongriempje, maar zowel een vrije lacatatiekundige als ook de lk van het cb zeiden, dat hij dan zijn tongetje niet echt uit zijn mond kon strekken. En de lk van het cb die hem ook heeft gezien, zag ook dat het dat niet kon zijn. Ik heb sowieso al een lk gebeld om een afspraak te maken. Misschien dat zij nog beter ziet wat er aan de hand is, c.q. nog andere (betere) adviezen heeft. Ik heb namelijk ook mijn twijfels of hij dat dan ook blijft doen tijdens het drinken, ook al kan hij het imiteren net voordat hij aan de borst gaat.quote:Op woensdag 30 mei 2012 16:28 schreef Twinkly het volgende:
Dat klinkt eigenlijk alsof hij een tekort tongriempje heeft Tinuviel, dat kunnen ze klieven in het ziekenhuis.
Bij zo'n kleine baby is drinken grotendeels instinctief, ik kan me haast niet voorstellen dat hij dan (en met honger) op commando jou kan imiteren omdat dat een heel andere reactie is (instinctief drinken vs instinctief imiteren)
Ik heb het meeste meegelezen maar misschien heb ik wat gemist, dan neem me het niet kwalijkquote:Op woensdag 30 mei 2012 18:08 schreef Tinuviel het volgende:
Grote van de hap was eerst goed, na het kijken alleen niet meer.Dus de tepel links was vervormd, rechts niet. Heb nu een afspraak met lk staan voor morgen middag. Die kijkt nog eens naar het aanhappen, de tepelproblemen en ook het tongriempje.
Herkenbaar. Joris heeft bijna altijd een nachtvoeding nodig. Hele periodes is dat rond 4 uur geweest, met de zomertijd werd dat 5 uur (ja, gefopt door de tijd haha). Als het een tijdje 6 uur is, dan noemen we het doorslapen want 6 uur is ochtend. Maar of het nu 5 of 6 uur is, we willen graag nog even slapen. Dus dan doen we wat Pessie adviseert: weer terugleggen. (soms valt hij in ons bed weer in slaap en laat ik hem liggen) Verrassend genoeg werkt dat, zelfs als hij heel actief is. Dan is hij namelijk weer voldaan. Horen we hem vaak nog wel een tijdje kwebbelen maar gaat dan vaak nog wel voor anderhalf uur ofzo slapen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:39 schreef Juud79 het volgende:
Vraagje
Mijn mupke slaapt sinds anderhalve week nu door. Eerst de avondvoeding eraf, paar dagen later de nachtvoeding ook. Maar.....nu begon het met 06.30 wakker, prima. Maandag was het 06.15, dinsdag 05.50 en vandaag 05.30 uur....
Daar lag wel een beetje de grenswaar ze eerder ging drinken en bleef slapen of liggen is ze nu wakker. We hebben haar met speelgoed om 06.00 in haar eigen bed gezet en daar heeft ze bijna een uurtje gespeeld, zonder moppers.
Wat nu te doen, doe ik er verstandig aan om haar toch wakker te maken eind vd avond voor een voeding? ze heeft namelijk echt honger en eigenlijk wil ze het liefst borst en pap als ze wakker is, maar dat laatste doe ik echt niet zo vroeg, borst wel natuurlijk.
Tips? Ervaringen?
Ja dan zal het geen melkblaar zijnquote:Op woensdag 30 mei 2012 21:36 schreef WupWup het volgende:
Zoë, bloed? Een melkblaar is een vliesje over een melkuitgang. Daar zitten geen bloedvaten in. Dus of je hebt misgeprikt, of je hebt geen melkblaar .
Au! Dat klinkt alsof je gewoon in een bobbeltje op de tepel geprikt hebt? Er zitten bovenop de tepel allemaal bobbeltjes in verschillende kleurtjes (bij mij wittig, roze, donker roze, bruinigquote:Op woensdag 30 mei 2012 22:00 schreef Zoë23 het volgende:
[..]
Ja dan zal het geen melkblaar zijn![]()
Heb goed gekeken in vol daglicht, prikte precies in het lichte gedeelte.
Het leek wel precies op wat hier & op andere sites omschreven werd..
hihihi! Vandaar dat Niels als baby zo gek was op broccoli stronkjes!quote:Op donderdag 31 mei 2012 14:25 schreef bitterend het volgende:
Ja! die bobbeltjes heb ik ook..het zijn geen blaren, ziet eruit als broccoli![]()
* Zoë23 gaat nooit meer in haar tepel prikkenquote:Op donderdag 31 mei 2012 14:25 schreef bitterend het volgende:
Ja! die bobbeltjes heb ik ook..het zijn geen blaren, ziet eruit als broccoli![]()
Kijk je goed uit dat het niet ontstoken raakt Zoe??
quote:Op donderdag 31 mei 2012 14:23 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Au! Dat klinkt alsof je gewoon in een bobbeltje op de tepel geprikt hebt? Er zitten bovenop de tepel allemaal bobbeltjes in verschillende kleurtjes (bij mij wittig, roze, donker roze, bruinig) Bij een melkblaar ziet er echt uit als een gewone blaar ergens anders op je lichaam, maar dan erg klein. Het ziet er dus uit als een velletje waar lucht/ vloeistof onder zit.
wat was de conclusie?quote:Op donderdag 31 mei 2012 19:26 schreef Tinuviel het volgende:
Ik heb net het consult van de lactatiekundige gehad en ben erg onder de indruk. Ik wist niet dat ze naar zoveel dingen kijken: manier van zuigen, kort tongriempje heel uitgebreid (met voelen in de mond etc.), de borsten en tepels zelf tot aan verspanningen bij het kind etc.
Zoë je zou ook nog zo een consult bij een lk kunnen doen. Je leert in ieder geval goed aanleggen in verschillende houdingen en ook bovengenoemde oorzaken en nog andere oorzaken van problemen uitsluiten.
Die softfit hebben ze niet meer. Zijn eruit gehaald en ik kon ze nergens meer vinden/krijgen.quote:Op donderdag 31 mei 2012 20:11 schreef Gerberaatje het volgende:
Ik moet voor mijn kolf straks weer nieuwe schelpen hebben, maar Asy begreep ik nou goed dat ze die softshields niet meer hebben, die bij de Pisa enzo horen?
Gerberaatje als je niet vlakbij Asy woont kun je nog proberen winkels door te bellen en te kijken of een winkel ze nog heeft liggen. Ik kreeg in een thuiszorgwinkel de info, dat de slangetjes voor de punp in style niet meer verkrijgbaar zijn en een andere thuiszorgwinkel had ze gewoon nog liggen.quote:Op donderdag 31 mei 2012 20:22 schreef Gerberaatje het volgende:
Dus alleen nog die harde plastic dingen zijn er? Hmmmzz...
Ja idd, dan haal ik ook nog even wat.quote:Op donderdag 31 mei 2012 20:29 schreef Ticootje het volgende:
Gaan alle onderdelen van de pisa eruit? Dan haal ik nog ff slangetjes ook.
Dat was het zeker. Zij was heel kundig en heel aardig.quote:Op donderdag 31 mei 2012 21:14 schreef bitterend het volgende:
Klinkt als een erg fijn consult Tinu! hoop dat het helpt!
Same here!quote:Op donderdag 31 mei 2012 21:25 schreef pessie het volgende:
Wat betreft pijn, ik had laatst wel degelijk spruw, deed verschrikkelijk zeer maar je zag er helemaal niets van.
nee, ze konden de kwaliteit niet garanderen aldus iemand van Medela. Niks schadelijks of kwalijke stoffen...quote:Op donderdag 31 mei 2012 22:36 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Same here!
Waarom zijn de softschildjes uit de handel? Niets met kwalijke stoffen ofzo?
Told you Soquote:Op donderdag 31 mei 2012 20:49 schreef Tinuviel het volgende:
Om even terug te komen op Davinia en Bitterend:
Eerst gekeken naar mijn tepels. Ze zag de vervorming met name links nog zitten. Een een klein kloofje rechts maar niet schokkend. Ik denk ook niet dat die verantwoordelijk is voor het ongemakkelijke gevoel, maar weet het niet zeker.
Toen naar mijn jochie gekeken: Ze zei dat het slijmvlies onder de tong een beetje strak aanvoelde, maar dat hij geen extreem kort tongriempje had en ze niet dacht dat het daaraan ligt. Ook de zuigtest op de vinger was niets bijzonders. Hij hield de tong soms idd wat meer naarachteren maar niet de hele tijd.
Tips bij het aanleggen was om toch eerst de rugby houding te doen. Met haar tips welke hand waar moest en hoe ik hem moest neerleggen plus zonodig armpjes inwikkelen in hydrofielluier, is het idd toch een veel fijnere houding dan ik dacht. En ik gebruikte het voedingskussen verkeerd.Verder zei ze dat ik niet mijn borst moest optillen en zorgen dat ik comfortabel zit en hem naar de borst brengen in plaats van de borst naar hem
En ik hoor Davinia zeggen: "told you so".
![]()
De vervorming van de tepel zou idd van afglijden of door loslaten kunnen komen, zagen we 1 of 2 keer of toch door het tongetje wat niet helemaal naar voren ligt. Voor dat laatste had zij dan niet echt tips over hoe ik dat zou kunnen helpen. Ze vond de vervorming en/ of verkleuring ook niet heel schokkend. In ieder geval al genoeg adviezen en oefenmateriaal om mee aan de slag te gaan.
Gerb: oh als alles eruit gaat van de PISA ga ik ook nog maar snel een setje reserve schelpen halen. Maar dat kan Medela toch niet doen. Dan kun je toch niets meer met zo'n kolf![]()
Oh nee dat heb ik nou niet gevraagd. Ik zal haar nog eens telefonisch vragen hoe dat zit.quote:Op donderdag 31 mei 2012 23:09 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Told you So
Fijn dat je bruikbare tips hebt gekregen!
(Had je nog gevraagd over de combi lanoline + Mother mates?)
quote:Op donderdag 31 mei 2012 22:55 schreef Xanteh het volgende:
De kloof aan de linker tepel is eergisteren weer open gegaan (tepel niet goed laten drogen, bh weer aan en het korstje is blijven hangen aan de bh toen ik hem weer uit deed) Was het zo zat, dat ik een kolf heb aangeschaft. Morgen naar de ha, want ik heb een (denk ik) opgezette melkklier, en omdat ie net onder de tepel zit kan ik hem er niet uit masseren tijdens het voeden. Eens kijken wat de ha zegt, en als die mij niet kan helpen dan zal ik maar eens aankloppen bij een lactatiekundige.
*zucht* niks is gemakkelijk :p
\quote:Op vrijdag 1 juni 2012 09:32 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Oh nee dat heb ik nou niet gevraagd. Ik zal haar nog eens telefonisch vragen hoe dat zit.
Gisternacht in bed lukte het weer niet zonder vervormde tepel te voeden. Ook rechts was die vervormd. Even voor degenen die hebben aangegeven in het begin ook zere tepels te hebben en waar het vanzelf wegging? Hoe lang heeft dat geduurd voordat het vanzelf wegging? Waren de tepels bij jullie ook vervormd of verkleurd of waren er kloven? Of leek alles ok en waren ze toch zeer? Zou graag willen horen wat jullie ervaringen waren.
Precies dat probleem met het aanhappen heb ik dus ook. Maar ook al doe ik zo mijn best om hem groot open te laten doen bij het aanhappen, heb ik dus vaak als hij loslaat/ ik hem loskoppel vervormde tepels. Dus of hij zakt dan echt af, wat ik niet altijd zie of het komt echt door iets wat in zijn mond gebeurd en wat ik niet kan zien.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 09:48 schreef Nirak het volgende:
Tinu, aan mijn tepels was niets te zien, alleen ik heb de eerste 2 weken veel pijn gehad aan mn tepels bij het voeden. Daarna nog een aantal weken bij en aanhappen en begin van de voeding en dat heb ik nu nog af en toe. Soms is een tepel gewoon gevoeliger dan anders bij mij. Ik denk dat dat komt omdat mijn baby een slordige drinker is. Hij wil ook niet aanhappen met een grote mond enzo...
Als ik me goed herinner heeft het bij mij de eerste 2 maanden zeker ongeloofelijk veel zeer gedaan.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 09:32 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Oh nee dat heb ik nou niet gevraagd. Ik zal haar nog eens telefonisch vragen hoe dat zit.
Gisternacht in bed lukte het weer niet zonder vervormde tepel te voeden. Ook rechts was die vervormd. Even voor degenen die hebben aangegeven in het begin ook zere tepels te hebben en waar het vanzelf wegging? Hoe lang heeft dat geduurd voordat het vanzelf wegging? Waren de tepels bij jullie ook vervormd of verkleurd of waren er kloven? Of leek alles ok en waren ze toch zeer? Zou graag willen horen wat jullie ervaringen waren.
Dat zou mijn mini dus echt niet pikken als hij honger had. Die is prima rustig te houden met een pink als er alleen zuigbehoefte is maar kom niet met die pink als hij eten wilquote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:12 schreef Tinuviel het volgende:
Zoë mijn kraam had nog als tip als je kind erg driftig/ overstuur is of hard huilt om even je pink met nagel richting de tong in baby's mondje te stoppen, even laten sabbelen totdat zij tot rust komt. Dan kun je haar weer aanleggen zonder dat ze zo overstuur is. Ik hoop dat het je zo lukt, ik duim voor je
Als hij gaat smakken, dan haal ik hem eraf (meestal heeft hij de tepel dan niet eens vast maar laat het zo in zijn mond stromen als sabbelendequote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:07 schreef Zoë23 het volgende:
Ja S vind een pink ook niet zo leuk als ze erg veel honger heeft.
Ze hoeft ook niet te wachten op tsr want soms loopt het er al uit voor ze is aangehapt
Gaat ze 'smakken' wat ook niet echt helpt
Als die tsr komt (die komt meestal erg snel) dan spuit het er inderdaad uitquote:Op vrijdag 1 juni 2012 13:59 schreef WupWup het volgende:
Maar jouw mini is ook gewend dat 'ie direct na aanhappen al 3 liter melk te verstouwen krijgt en niet even moet wachten op een tsr
Wel tussendoor dan echt uitlaten, anders is de lol er te snel afquote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:03 schreef Tinuviel het volgende:
Linda dankje voor de tip. Ik kan het proberen. Hij kan soms heel geconcentreerd kijken en soms is hij snel afgeleid. Het is het proberen zeker waard!
Ipad is ook een goede, zal ik ook eens proberen als mijn man het toestaat (zijn Ipad)quote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:45 schreef Bleie het volgende:
Dankzij filmpje op borstvoeding.com zojuist een hele voeding met de hand afgekolfd!! Dan nog moet ik vanavond en dit weekend bijkolven, maar wel fijn.
Tinuviel: heel herkenbaar een 'te lieve' peuter. Samen een boekje lezen helpt hier ook weleens. Of liedjes zingen. Of haar met de iPad laten spelen.
Om het snel te laten verdwijnen: Warm maken voor het voeden, met bijv een met warm water gevulde luier. En meemasseren? Voel je zelf ook een bult in je borst? Ibuprofen mag volgens mij ook. Meer tips hebben Wupwup en Tico vast nog wel!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:24 schreef Xanteh het volgende:
Bitterend; ja dat is wel het nadeel met kolven. Je moet het weer op tempratuur krijgen als het uit de koelkasy komt. Borstvoeding ter plekke is gewoon ideaal, maar gaat nu even niet
Volgens de ha was het een beginnende borstontsteking, maar omdat ik geen koorts heb of andere klachten heb ik nog kans dat het verdwijnt door de borst steeds goed te legen. Heb wel een kuur gekregen voor het geval dat het wel mis gaat dit weekend.
Tinu, kan het raynauds zijn? Heb je het bijv ook na het douchen?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:34 schreef Tinuviel het volgende:
Ik heb er nog even op gelet en bij de laatste voedingen wordt een deel van mijn tepel wit, soms ondanks wel of niet vervormde tepel. Ga de lk toch ook nog een keer daarover bellen. Heb de mothermaids ook maar even niet op gedaan, want het plakt te erg en dat doet dan ook weer pijn. Kheb nu echt pijn na het voeden, varieërt van eventjes tot een half uur of langer.
En een peuter die de hele tijd erbij staat en kusjes geeft en aait enzo, soms ook een beetje te sterk, helpt ook niet echt. Al helemaal niet als het pijn doet of ik net heel erg bezig ben om hem goed te laten aanhappenEn als hij dat niet doet, zet hij de kamer op stelten. Dat helpt mij niet echt om in rust te voeden of op te letten op hoe L. drinkt.
Nee tot nu toe nog nooit last van gehad dat de tepels, vingers of tenen pijn deden of wit werden. Ik had ook al aan Raynauds gedacht. Ik las echter net op bv.com, dat Vasospasme, zoals ze dat met de vakterm noemen ook het gevolg kan zijn van compressie van de tepel. Mijn vermoeden is dat dat het probleem is: http://www.borstvoeding.com/problemen/aandoeningen/raynauds.html.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 16:47 schreef Morretje het volgende:
[..]
Tinu, kan het raynauds zijn? Heb je het bijv ook na het douchen?
Davinia bedoel je een 2nd opinion van een andere lk? Van het artikel op bv.com waar ik net de link van postte maak ik op, dat ik in ieder geval last heb van zo'n vasospasme. Dat kan ook zonder last te hebben van Raynauds zoals ik uit het artikel begrijp. Ik dacht namelijk altijd dat als je Raynauds had, dat je dan ook last had op andere plekken zoals vingers of tenen en dat je dat ook niet zomaar krijgt. Kan heel goed zijn dat ik me daarin vergis.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:57 schreef DaviniaHR het volgende:
de vernleking die ik toen zag, lijkt wel verdacht veel op Raynauds, maar vlgs mij ik dat wel gezegd.
tegen de pijn kan ik je wollen zoogcompressen aanraden. ik weet dat je niet lekt, maar het houdt de borst goed warm. ik heb de mjjne bij het bv-centrum gekocht. Ben de compressen kwijt, maar heb nog wel de zeep om ze te reinigen.
Als je echt Rahnauds aan het ontwikkelen bent, zou ik een second opinion aanvragen ergens...
Pessie bedankt. Vlakke tepels heb ik wellicht ook. En het mondje van mijn zoontje is ook nog niet zo groot. Maar het ligt vooral aan zijn tongetje.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 12:51 schreef pessie het volgende:
Een tepelhoedje is van zacht siliconen materiaal en leg je op je borst, hier blijft ie dan een beetje op vastplakken. Bij ons heeft het zeker geholpen, ik had vrij vlakke tepels en Nathan had met zn 5 pond maar een heel klein mondje, ik heb ruim 4 maanden met hoedje gevoed. Ik hasd die van medela, vond ik fijner dan van avent. Vooral zachter materiaal vond ik.
Na de bevalling lag ze een tijdje op mijn buik en daarna aan de borst, in de loop van de dag (was in de ochtend bevallen) heeft ze ook direct aan de borst gedronken maar aan het begin van de avond kon ik het bijna niet meer voeden van de pijn...ik zag er zo tegen op en zat met tranen in bed. De dienstdoende vk heeft me een tepelhoedje toen aangeraden en die heb ik 2 weken lang af en toe gebruikt. Dat hielp heel goed om de pijn te verlichten en mijn tepels af en toe rust te geven want R dronk echt om het uur bijna de eerste weken vooral 's nachtsquote:Op zaterdag 2 juni 2012 22:31 schreef Tinuviel het volgende:
Bitterend, je hebt dus nooit problemen gehad met aan de borst gaan direct na het tepelhoedje? Heb je de tepelhoedjes gebruikt direct na de geboorte of had je je dochter eerst direct aan de borst? Als ik hem on en off gebruik, dan heb je daar denk ik geen problemen mee?
Bedankt voor de tip, maar had al gebeld met Prenatal hier om de hoek en daar kan ik ze ook kopen.
Vasospasme is Raynauds, toch?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 19:31 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Davinia bedoel je een 2nd opinion van een andere lk? Van het artikel op bv.com waar ik net de link van postte maak ik op, dat ik in ieder geval last heb van zo'n vasospasme. Dat kan ook zonder last te hebben van Raynauds zoals ik uit het artikel begrijp. Ik dacht namelijk altijd dat als je Raynauds had, dat je dan ook last had op andere plekken zoals vingers of tenen en dat je dat ook niet zomaar krijgt. Kan heel goed zijn dat ik me daarin vergis.
Had jij naast de wollen zoogcompressen niet ook zalf, medicijnen of vitamine B6 gebruikt tegen het Raynauds?
Moest net weer aan je reactie denken, afgelopen vrijdag gevraagd naar spruw bij de verpleegkundige van het cb , die vrijdag ervoor ook, toen ze langs kwam.quote:Op donderdag 31 mei 2012 16:07 schreef Twinkly het volgende:
Ik heb niet helemaal goed teruggelezen hoor, maar het kan geen spruw zijn of verkeerd aanleggen? De tepel blijft pijn doen tussen de voedingen in?
Bedankt Davinia voor je antwoord. Vasospasme zijn vaatvernauwingen alleen bij de tepels en veroorzaakt door het aanhappen/ drinken van de baby. Raynauds is de aandoening en wordt volgens mij gebruikt als het ook op andere plekken in het lichaam optreedt. Echter zijn zowel de klachten alsook de voorgestelde behandelmethoden dezelfden.quote:Op zondag 3 juni 2012 11:17 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Vasospasme is Raynauds, toch?
Ik heb verder geen meds gebruikt. Alleen gravitamon, multivitamines. Ja wel ff vit B supplement maar dat hielp niet. Het enige dat echt hielp, waren de wollen zoogcompressen. En goed aanleggen, uiteraard.
Twinks, ik had na het stoppen met tepelhoedje bij Noah ook een tijd lang van steken en branden, maar het leek in niks op de spruw die ik bij Lotte had.. het ging ook vanzelf weer wegquote:Op zondag 3 juni 2012 15:30 schreef Twinkly het volgende:
Stekend klinkt echt als spruw! Bij mij herkende de huisarts het ook niet, ikzelf zag de parelmoerachtige glans alleen/vooral als ik onder de douche stond en de tepels dus nat waren. Niels had toen geen verschijnselen in zijn mond.
De wollen zoogcompressen was echt alleen pijnbesrrijding. Na het voeden is de tepel nat en koelt dus als een malle af aan de lucht. Dat afkoelen deed verdomd ceel pijn, dus door direct zoogcompres erop koelde de tepel niet zo af.quote:Op zondag 3 juni 2012 15:27 schreef Tinuviel het volgende:
[..]
Bedankt Davinia voor je antwoord. Vasospasme zijn vaatvernauwingen alleen bij de tepels en veroorzaakt door het aanhappen/ drinken van de baby. Raynauds is de aandoening en wordt volgens mij gebruikt als het ook op andere plekken in het lichaam optreedt. Echter zijn zowel de klachten alsook de voorgestelde behandelmethoden dezelfden.
Ging het bij jou dan wel over omdat jij de wollen borstcompressen niet meer gebruikt?
Heb net Medela tepelhoedjes gescoord. Hebben jullie nog tips voor het gebruik behalve nat maken en eventueel vasthouden aan het begin?
Ik zit eraan te denken om dan afwisselend een voeding met en een voeding zonder te doen. Dat geeft misschien minder risico voor mijn productie en ik kan beter beoordelen wat de verschillen zijn bij het voeden c.q. kijken of het ook helpt voor beter aanhappen en betere drinktechniek direct aan de borst.
Ja wel balen dat het niet van een laaien dakje gaat maar als ik de verhalen hier zo hoor is er nauwelijks iemand waar dat wel zo is![]()
Heb in ieder geval als maatregelen nu genomen om zoogcompressen in de bh te doen voor extra warmte en een extra laagje kleren aan doen. Dat hielp een beetje.
Zoë de lk of cb lk of vrijwilliger van lll (ik weet niet meer precies wie het was) zei tegen mij dat het kon zijn dat iemand spruw aan zijn borsten had zonder dat de baby het ook heeft. Hebben je tepels een parelmoerachtige glans en kleur? Schijnt een kenmerk van spruw te zijn.
Ik kookte ze 1x p.d. uit en tussendoor wassen met heet waterquote:Op zondag 3 juni 2012 16:36 schreef Tinuviel het volgende:
Weten jullie wat de beste manier is om de tepelhoedjes schoon te maken. Moet je ze na elke voeding uitkoken?
Het klinkt echt heel erg als wat ik had, alles! Je kan gewoon proberen wat gentiaanviolet voor je doet, ik voelde echt al heel snel verlichting.quote:Op zondag 3 juni 2012 16:32 schreef Zoë23 het volgende:
Twinkly / tinuviel
Heb geen parelmoer glans, zoals ik het zie, maar tijdens het douchen wordt de tepel wel wittig en na het douchen weer 'gewoon'![]()
Linda
De stekende pijn in m'n borst heb ik als ik niet kolf & branderige/jeukerige pijn ook.
Vannacht 2x 2paracetamol gehad omdat ik zoveel pijn had
Als ik kolf dan voel ik wel kleine steekjes in de tepel.
Ook tussendoor en echt je borst in zeg maar?quote:Op zondag 3 juni 2012 15:46 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
Twinks, ik had na het stoppen met tepelhoedje bij Noah ook een tijd lang van steken en branden, maar het leek in niks op de spruw die ik bij Lotte had.. het ging ook vanzelf weer wegWas toen inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht
Ja, vooral na de voeding..quote:Op zondag 3 juni 2012 20:23 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Ook tussendoor en echt je borst in zeg maar?
Docu van Cherry Healing, is vorig jaar volgens mij ook al eens uitgezonden..quote:
Wij hebben een Avent koeltasje waar max 4 avent bewaarbekers in passen. Ze zitten klem, dus vallen niet om. Mijn man is één keer aangekomen op het KDV met één volledig leeg gelekte beker. Alles onder de melk (incl. zijn werktas). Voor dat soort gevallen hebben ze op het KDV nog een reservevoeding in de vriezer.quote:Op maandag 4 juni 2012 11:36 schreef Bleie het volgende:
We hebben 1 fles op het kdv, waar ze dus in overgieten. Thuis heb ik wel iets meer flessen, maar niet genoeg denk ik. Pff. Misschien moet ik maar een tasje in elkaar knutselen waarin de bekertjes in elk geval niet om kunnen vallen.
Volgens mij is er geen vriesvakje in de koelkast op het kdv, maar ik zal toch eens kijken.quote:Op maandag 4 juni 2012 12:26 schreef sverbern het volgende:
Wij hebben een Avent koeltasje waar max 4 avent bewaarbekers in passen. Ze zitten klem, dus vallen niet om. Mijn man is één keer aangekomen op het KDV met één volledig leeg gelekte beker. Alles onder de melk (incl. zijn werktas). Voor dat soort gevallen hebben ze op het KDV nog een reservevoeding in de vriezer.
Bij 6 maanden al naar 2 voedingen op een dag? Nou dan is het denk meer uitzondering dan regel dat je productie dat trekt.quote:Op maandag 4 juni 2012 13:10 schreef sverbern het volgende:
Hmm, misschien toch te vroeg gejuicht. Net gekolfd en met veel moeite 280 ml bij elkaar, terwijl ik vorige week nog 320 kolfde (2 voedingen van 160 - nu dus voor morgen maar 2x 140 verzameld).
Ik dacht dat ik met 1x kolven per dag mijn productie nog wel een tijdje in stand zou houden. Ik hoor regelmatig van vrouwen die met 6 of 9 maanden overgaan op ochtend- en avondvoeding en wel voldoende productie behouden.
(overigens ben ik minder gaan kolven omdat Joris nu meer bijvoeding eet en met 1 voeding minder kan overdag: 1 boterham+portie fruit staat blijkbaar gelijk aan 1x melk)
Ja, dat denk ik ook. Maar bij 9 maanden lukt dat vrij vaak lijkt in mijn omgeving...quote:Op maandag 4 juni 2012 13:18 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Bij 6 maanden al naar 2 voedingen op een dag? Nou dan is het denk meer uitzondering dan regel dat je productie dat trekt.
Goed om te weten.quote:Op maandag 4 juni 2012 12:55 schreef Linda2205 het volgende:
Zoe, je moet je mupje sowieso behandelen. Spruw hoeft niet altijd zichtbaar te zijn en dan kan jij alsnog weer besmet raken
hihi ja, anders zaten we nu en ons hele verdere leven met enorme ploftietenquote:Op maandag 4 juni 2012 13:42 schreef WupWup het volgende:
Ik geloof niet in "stabiele" productie. Wel in flexibele productie. Ook na negen maanden is het een kwestie van vraag en aanbod.
Maar hoever kan ik daarin gaan? Ik neem aan dat ik 300 ml niet tot 400 ml aan moet gaan lengen? Want dan krijgen ze toch gewoon eerder honger of niet?quote:Op maandag 4 juni 2012 14:53 schreef WupWup het volgende:
Ik kreeg pas de gouden tip waarbij ik mezelf echt voor m'n kop kan slaan dat ik dat nooit bedacht heb. Gewoon wat water toevoegen, zodat je toch voldoende vocht kan aanbieden. De voeding haalt ie later wel weer in.
Wij hebben Nathan leren doorslapen, niet door het klassieke principe toe te passen trouwens, maar alsnog...quote:Op maandag 4 juni 2012 19:17 schreef Tinuviel het volgende:
Leren doorslapen vind ik ook echt een onzin opmerking. Kijk als het kind vanzelf doorslaapt, zou je haar/ hem niet wakker maken. Maar omgekeerd dus ook niet.
Echt? Zomaar opeens? Wat vind je er zelf van?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:29 schreef Ticootje het volgende:
Volgens mij zijn wij klaar. Periode afgesloten.
is dit nog voor de vakantie van M?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:29 schreef Ticootje het volgende:
Volgens mij zijn wij klaar. Periode afgesloten.
Jep, ruim.quote:
Ik was vergeten om een avond te kolven. Met flinke stuwing dus. Productie viel in duigen doordat ik geen domperidon meer gebruikte. Dat alles bij elkaar dronk ze nog 1x per nacht. En nu dus een fles water mee naar bed.quote:
Onder een spoiler ivm off topicquote:Op dinsdag 5 juni 2012 18:37 schreef Tinuviel het volgende:
Pessie, 9 maanden is natuurlijk ook alweer een ander verhaal. En zeker ook als jullie het niet fijn vinden. Mag ik vragen hoe vaak ze s'nachts nog kwam voordat jullie waren begonnen met "doorslapen leren"? En hoe lang heeft het geduurd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fijn dat je het zo goed vind tico!
Heb je uiteindelijk nog gedoneerd?
Nou zoiets is het nu nog ja. Maar dat noem ik niet meer echt voeden. Soms is ze heel erg gericht op m'n borsten en wilt ze drinken en na 3 x zuigen is ze klaar. Het is volgens mij gewoon op.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:08 schreef -Spring het volgende:
Nice, Tico! Goed gevoel over?
L drinkt toch weer zo af en toe. Eens in de drie dagen of zo. Zo'n anderhalve seconde per borst, dan is het op.
Jammer wel dat er zo weinig meer inzit. Ik ben ervan overtuigd dat ze graag meer zou drinken als het er was.
Ja, dat spul! Ze verzendt het zo snel mogelijk, ik heb het al twee keer de volgende dag in huis gehad (eerste flesje had ik weggegevenquote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:20 schreef Zoë23 het volgende:
http://www.eurolacwinkel.nl/;jsessionid=D1FDAA88C4A0BE1B8A131F321F245905?__stateless=D1FDAA88C4A0BE1B8A131F321F245905
Krijg de link niet goed
omschrijving: Gentiaan Violet 1% in water; bevat maximaal 0,5% alcohol. Ook bij andere schimmelinfecties te gebruiken, zoals kalknagels en zwemmerseczeem.
Is dit het middel wat jullie gebruikten bij spruw?
Dit hoeft niet meer verdund te worden toch?
Ik moest hem uit zijn slaapzakje halen, dus ja, als ik hem dan na het drinken daar weer in stop, dan wordt hij wel wakker denk ik. Maar inderdaad, stel dat hij daardoorheen slaapt, wat zou ik dan moeten doen. Hem hardhandig weer wakker maken?quote:Op donderdag 7 juni 2012 20:21 schreef Ticootje het volgende:
Dat wakker wegleggen. Hoe had de dame dat in gedachte? Dat hij eerst lekker drinkt en wegzakt en dan wakker maken en dan moet hij weer in slaap vallen? Komt zij dat dan doen?
Even schudden?quote:Op donderdag 7 juni 2012 20:24 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik moest hem uit zijn slaapzakje halen, dus ja, als ik hem dan na het drinken daar weer in stop, dan wordt hij wel wakker denk ik. Maar inderdaad, stel dat hij daardoorheen slaapt, wat zou ik dan moeten doen. Hem hardhandig weer wakker maken?
Zonder verder gelezen te hebben of iemand anders het al genoemd heeft:quote:Op donderdag 7 juni 2012 20:12 schreef Bleie het volgende:
en verder had ze een verhaal dat ik bij nachtvoedingen hem niet weer in slaap moet voeden, maar hem wakker terug moet leggen in zijn bedje. Nou weet ik wel dat cb's niet erg voor in slaap voeden zijn, maar ik snap niet wat dat te maken zou hebben met vaker drinken 's nachts.
Ja, kriebelen,.borstcompressie wil ook nog wel eens helpen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 21:12 schreef Bleie het volgende:
Ja, ik probeer, als ik zelf wakker genoeg ben, ook wel om hem echt genoeg te laten drinken, maar door onder zijn kin te kriebelen, niet door hem echt wakker te maken. En dat paniekerige heeft hij soms ook wel, maar juist aan het begin van e avond. 's nachts slaapt hij altijd prima, hij wordt alleen soms iets vaker wakker dan ik echt handig vind.
Zit best wat in, S heeft vaker trek als ze bij me ligt of als ze me ruikt (als m'n vriend dr verschoont en ik aai even over dr gezichtje ofzo)quote:Op donderdag 7 juni 2012 21:44 schreef octopussy het volgende:
Misschien een rare gedachte, maar kan de nabijheid juist niet ook meespelen in het vaak willen drinken? Je bent al moeder dan natuurlijk ook altijd 'beschikbaar' en het schijnt dat beebjes de aanwezigheid van moederlief (en dus melk) kunnen ruiken. Tel daarbij op dat de baby sneller wakker wordt door geluiden van de ouders en de mama ook lichter slaapt door aanwezigheid van een kleine gnorf naast haar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |