abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 mei 2012 @ 16:25:06 #1
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112091815
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zondag 27 mei 2012 @ 16:25:46 #2
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112091832
vanaf mobiel geopend, dus ik kaan laatste posts niet quoten.
pi_112094619
Reactie op wupwup: ja, en deze dokter zag meteen dat Joris een kerngezonde baby is die die oorontsteking snel weer te boven komt :-) Hij zei wel drie keer hoe goed hij eruit zag. Plus het compliment over de bv dus ik was al lang blij.
pi_112094741
Hopen dat het snel over gaat sverbern :*
pi_112094979
sver O+ hopelijk is Joris er heel snel vanaf!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_112099466
Wauw prachtige foto Bittertje!

Beterschap voor Joris!!

Hier gaat Etje ineens nee schudden als ik de borst aanbied :?
En ook echt dr koppie wegdraaien.. Kleine beetjes drinkt ze nog maar...
pi_112099842
Sverbern beterschap voor Joris!

Zoë wat betreft het lekken, ik zag toevallig in een Medela brochure iets over lekschalen, die lekkende melk opvangen en met een schenktuit makkelijk te legen zijn. Is dat misschien iets voor jou? Heb er zel geen ervaring mee maar misschien iemand anders hier.

Wanneer is er eigenlijk bij een borstgevoede baby sprake van diarree? Als de ontlasting geel en vloeibaar is met vlokjes, dat is toch normaal of niet? Hd namelijk het idee dat ons zoontje last heeft van poep, die er niet uitkwam. Heb hem getemperatuurd (37,0) dus geen koorts. Heb de thermometer er wat langer in gelaten en toen kwam de ontlasting eruit gelopen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_112101428
Tinuviel
Heb even gegoogled, maar zie dat ze voor tussendoor niet handig zijn omdat als je bukt, ze leeg lopen in je shirt :(
Wel een goed idee, had dit zelf nog niet gevonden op inet.

Heb nu uitwasbare, opzich zijn die wel oke. Alleen snachts als S 4-5uren slaapt dan lek ik enorm door :( moet snachts van bh wisselen en smorgens weer..
:{

Hier staat wel goede info over diarree [link]http://www.mamaenzo.nl/baby/verzorging/diarree...-wat-nu[/link]

:{ kan de link niet goed kopiëren, hoop dat je het op die website kunt vinden..

S heeft ook gele ontlasting met stukjes/vlokjes, dat is ook best dun.
pi_112101587
Zoë het linkje doet het bij mij niet. Ik heb op borstvoeding.com gezocht op diarree en volgens wat ik daar lees zou het normaal zijn, zie hier.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112101653
Zoe, ik heb ook heel erg gelekt. Ik kon het net droog houden met Pigeon zoogcompressen in combinatie met washandjes. Dus eerst een compres en dan een washandje in je bh.. Dan zit je bh wel een beetje vol ;)
pi_112101803
http://www.google.nl/sear(...)&hl=nl&client=safari

En dan 1 na laatste link van mama enzo.

Die foto's op de borstvoedingswebsite zijn wel handig, kun je de luiers goed mee vergelijken!
pi_112101952
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 21:14 schreef Nirak het volgende:
Zoe, ik heb ook heel erg gelekt. Ik kon het net droog houden met Pigeon zoogcompressen in combinatie met washandjes. Dus eerst een compres en dan een washandje in je bh.. Dan zit je bh wel een beetje vol ;)
:D ik voel me al zo charmant met m'n kraamverband en voedingsbh met zoogcompressen :D .. Washandjes er nog bij dus

Haha

je zegt, 'ik heb gelekt'
Het gaat na een bepaalde tijd over? Duurt dat lang?
pi_112102235
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 21:18 schreef Zoë23 het volgende:
http://www.google.nl/sear(...)&hl=nl&client=safari

En dan 1 na laatste link van mama enzo.

Die foto's op de borstvoedingswebsite zijn wel handig, kun je de luiers goed mee vergelijken!
Bedankt heb het gevonden. Gewoon gezocht op diarree op de homepage.

Idd de afbeeldingen en ook de tabel aan de onderkant van het artikel zijn heel handig :Y

Wat ik apart vind is dat het artikel van het linkje van jou over diarree spreekt terwijl ik het op borstvoeding.com zo begrijp dat deze ontlasting, zelf tot waterig/ vloeibaar doodgewone bv ontlasting is. Maar goed hij heeft geen koorts en ik heb verder niet het idee dat hij uitgedroogd is, voldoende natte luiers enzo. Hij kwam wel wat vaker om te dringen de laatste uren. Maar goed kan net zo goed door de warmte en of voor troost zijn geweest. Helpt in ieder geval alweer dat hij voldoende binnen krijgt :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112102358
Heeft iemand hier trouwens toevallig ervaringen met lactatiekundigen in Amstelveen of Amsterdam? Is er iemand die je speciaal kunt aanbevelen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112104199
Diarree is bruin water. Geen twijfel meer dat het diarree is zodra je het ziet ;)
pi_112104570
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 21:22 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

:D ik voel me al zo charmant met m'n kraamverband en voedingsbh met zoogcompressen :D .. Washandjes er nog bij dus

Haha

je zegt, 'ik heb gelekt'
Het gaat na een bepaalde tijd over? Duurt dat lang?
Toen ik ging werken na 10 weken waren mijn borsten overdag best wel zindelijk, zolang ik niet hoefde te hoesten of niezen, want daar kreeg ik toen nog een tsr van en ging ik lekken.
En na ongeveer 3/4 maanden waren ze snachts ook zindelijk.
En nu, nu de kleine man 7 maanden is doet de niet voedende borst niet altijd meer mee zeg maar. Alleen bij de ochtendvoeding is de andere borst nog wat enthousiast :')

Het wordt meestal vanzelf minder, je borsten moeten even de juiste balans vinden. Het is volgens mij heel normaal on de eerste weken te lekken :) Don't worry, over een paar maanden kun je weer charmant zijn ;)
pi_112105507
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 21:30 schreef Tinuviel het volgende:
Heeft iemand hier trouwens toevallig ervaringen met lactatiekundigen in Amstelveen of Amsterdam? Is er iemand die je speciaal kunt aanbevelen?
Ja, Ingrid Hollerman is super. Heel lief en kundig!
Verder van het borstvoedingscentrum, Myrthe en Heleen zijn ook leuk!
pi_112106070
Hier heeft het 6 maanden geduurd maar ik lek niet meer!! *O*
Het kan ook komen omdat ze snachts nu 3 keer drinkt ipv 1 :')

Sanne krijgt Liesje tandjes? weigert ze de borst ineens?

Ik heb weer een harte plek trouwens..heb het gemasseerd en haar vaak laten drinken, hopelijk gaat het vanzelf weg, anders neem ik ibu
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_112106194
Ja, hoektand linksboven komt door... Maar vind het zo typisch dat ze echt heel duidelijk nee schudt, dr hoofd wegdraait en echt niet over te halen is :D

Sterkte met je harde plek!!
En fijn he als boobs zindelijk zijn!
pi_112106212
Ik neem aan dat Davinia wel wat lijntjes heeft met één of meerdere lactatiekundigen in die regio :)
pi_112106331
:D :*
Haha Liesje! hier heeft R iets nieuws als ze niet wilt drinken...dan trekt ze erg hard aan de tepel een paar keer achter elkaar met haar tandvlees :X
pi_112106474
Die periode heeft E ook gehad hoor! En ook als ze iets hoorde dan ging dr koppie met tepel en al in recordtempo de andere kant op :D
pi_112106570
Maffe meiden O+ O+
  maandag 28 mei 2012 @ 09:28:32 #24
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112116425
:o

Ik geloof dat wij een doorslaapbaby/dreumes hebben.........
Al een goede week slaapt ze door, rond 19.00/20.00 naar bed en dan slapen tot 06.30/07.15. Zonder late avond of nachtvoeding, die heeft ze beide maar even overboord gegooid.
Dus alleen nog een flinke ochtend en avondvoeding, en overdag voor of na het middagslaapje ook nog een voeding.

Fijn hoor, maar ook *slik* want nu slaapt ze de hele nacht op haar eigen kamer en niet meer bij ons in bed. Daar moet ik nog wel even aan wennen aangezien ze buiten de bv momenten overdag niet echt een knuffel/schootkind is, spelen/kruipen/staan is meer haar ding. O+
pi_112117114
Sanne vervelend dat E. niet meer goed aan de borst drinkt. Heb jij dat bij andere doorkomende tanden ook gehad of is dit de eerste? Ik hoop dat het toch snel overgaat.

Bedankt voor het advies met Ingrid Hollerman. Ik zie op hun site, dat zij ook thuisconsulten doet en ze is ook nog eens goedkoper, dan de lactatiekundige in Amstelveen die ik had gevonden.

WupWup, had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik zal Davinia ook nog eens vragen. Ik weet niet of zij zelf consult(en) heeft gehad van een lactatiedeskundige, maar dat zou best kunnen.

Bitterend oeh :X Hier een bijtertje als hij aan de borst ligt en hem iets dwars zit (poep bijvoorbeeld). Dan kauwt hij met zijn kaakjes op de borst & mag mama hem vertellen dat dat niet mag :o Jongens zijn dus ook soms maf :P

Juud je krijgt wel een goede nachtrust met zo'n doorslaper :P Sterkte voor de missende knuffelmomenten. Ik duim voor je dat je die weer vaker krijgt ^O^
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112117354
Fijn Juud! *O*

Haha Tinu!! baby's zijn maf O+
pi_112117453
maf? monsters als ze dat doen..en vooral heel hard lachen als je AUHAUUUUU roept :P
pi_112117507
Na ja het is in ieder geval minder pijnvol dan toen mijn oudste me als baby/ peuter beet, want die had toen al tanden :X
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112117549
nou lex heeft puntjes en die doet zo lekker vastbijten en met zijn kaakjes over elkaar schuiven
pi_112117667
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 10:39 schreef Kleurdoos het volgende:
nou lex heeft puntjes en die doet zo lekker vastbijten en met zijn kaakjes over elkaar schuiven
:X :N

Hier ook eentje die de kaakjes langs elkaar schuift c.q. kaakjes dichtknijpt. Gelukkig nog geen puntjes of tandjes
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112117875
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 10:45 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

:X :N

Hier ook eentje die de kaakjes langs elkaar schuift c.q. kaakjes dichtknijpt. Gelukkig nog geen puntjes of tandjes. Hij hapt wel verkeerd aan, verschuift of zuigt verkeerd. Hoe goed ik ook mijn best doe om hem met een grote hap te laten aanhappen. Mijn tepels zijn altijd vervormd na een voeding en verkleurd & dus ook pijnvol. Volgens mij ligt het niet aan een te kort tongriempje of spruw (in ieder geval passen de klachten c.q de de tonglengte van de baby er niet bij). Dus het lijkt eerder alsof hij verkeerd aanhapt of bij het drinken iets verkeerd doet. Hij is gewoon bang dat iemand hem zijn tepels afpakt :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112118000
kan je je borst er niet verder inhamburgeren dan? :+
pi_112118259
Ja hier lacht ze ook als ik auw auw auw roep :D ik kan niet echt boos om haar worden als ze me zo aankijkt met haar grote olijf groene ogen O+ O+

Arme Tinu :*
pi_112119074
o ik word ook niet boos, hij kijkt er zo lekker koddig bij :P
ook je haar vastpakken met die klemhandjes en dan lekker met je voetje afzetten op mama's gezicht O+
baby's zijn moordwapens
pi_112122068
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 11:38 schreef Kleurdoos het volgende:
o ik word ook niet boos, hij kijkt er zo lekker koddig bij :P
ook je haar vastpakken met die klemhandjes en dan lekker met je voetje afzetten op mama's gezicht O+
baby's zijn moordwapens
Wie was het nou weer die in Z&G iets zei over een kraamzorg die hamburgers van haar borsten probeerde te maken? Dat doe ik ook al. Ik ben ook niet zeker of het mis gaat bij het aanhappen of pas daarna. :(

dat laatste doet de mijne niet. Ik moet ook wel uitkijken voor mijn haar. :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112122768
Wat wordt in godsnaam bedoeld met hamburgers maken van borsten?
pi_112123711
Ah er is dus hoop op zindelijke borsten :9

S trekt soms ook erg hard :X
Moet dr dan wel even los maken :@ want dan heeft ze m niet meer goed vast maar gaat wel verder met sabbelen. Voelt niet zo prettig.

Tinuviel
Heb toevallig na gister/vannacht (veel korte drink momenten) ook last van m'n tepel. Heb even op de website van borstvoeding gekeken over aanleggen,
valt me op dat de kraamhulp helemaal niet heeft uitgelegd wat goed is (misschien maakt dat met een tepelhoedje ook niet uit?)

S is vaak super ongeduldig, dan kan ik dr niet goed laten aanhappen.
Ga dr nu wel beter op letten. M'n tepel lijkt een klein beetje open :X (klein stukje is ook wat kleurloos zegmaar :? )

Nirak
Ik denk dat je met een hand onder&boven de borst wat afplat?
pi_112124116
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:42 schreef Zoë23 het volgende:

Nirak
Ik denk dat je met een hand onder&boven de borst wat afplat?
idd duim aan een kant, overige vingers aan de andere kant om de borst af te platten en de tepel goed erin te lanceren :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112128468
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 13:42 schreef Zoë23 het volgende:
S is vaak super ongeduldig, dan kan ik dr niet goed laten aanhappen.
Ga dr nu wel beter op letten. M'n tepel lijkt een klein beetje open :X (klein stukje is ook wat kleurloos zegmaar :? )

Toevallig kreeg ik nog een tip als je kind ongeduldig is: Als ze heel regelmatig komt of als je let op de eerste tekenen van honger, dan kun je door haar al vroeg aan te leggen (dus voordat ze echt begint te huilen of overstuur te raken) haar beter laten aanhappen en voorkomen, dat ze niet goed aanhapt omdat ze te ongeduldig is. Lukt zeker niet altijd maar je kunt het proberen. ;)
Carpe Diem- Pluk de Dag
  maandag 28 mei 2012 @ 16:26:03 #40
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112129784
Tinu, ik ben destijds bij het borstvoedingscentrum geweest.
www.borstvoedingscentrum.nl/

Als je tepel vervormt is dat niet goed. Wat de LK mij destijds aanraadde was om de doorgeschoven Madonnahpuding te voeden. L recht tegen je aan, neus ter hoogte van linkertepel, linkerhand met de duim links van het tepelhof, rest van de vingers aan de rechterkant van het tepelhof. Tepel een beetje voorvormen. L vasthouden met je hand in zijn nekje en je arm ondersteunt zijn rug. Mond (bovenlip) voorzichtig tegen je tepel aan wrijven om hem te "pesten" en zodra de mond goed open is supersnel tegen je aan brengen.

Je kan ook proberen hem een keer zelf aan te laten happen. Beiden ontblood (boven)lijf (behalve luier) en je legt hem tussen je botsten, iets hoger, en dan wachten. Hij gaat zelf op zoek naar de tepel en omdat jij op je rug ligt, mag de hap iets kleiner zijn.

Succes!
pi_112130139
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 15:50 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Toevallig kreeg ik nog een tip als je kind ongeduldig is: Als ze heel regelmatig komt of als je let op de eerste tekenen van honger, dan kun je door haar al vroeg aan te leggen (dus voordat ze echt begint te huilen of overstuur te raken) haar beter laten aanhappen en voorkomen, dat ze niet goed aanhapt omdat ze te ongeduldig is. Lukt zeker niet altijd maar je kunt het proberen. ;)
:Y probeer ook op de 1e tekenen te letten (smakken, bepaalde geluidjes) maar soms wordt ze wakker en dan is ze gelijk erg hongerig (als ze 4uren geslapen heeft bijv) maar haar wakker maken om te voeden lijkt me niet zo handig

Of als ze tussendoor wordt verschoont, kan ze ook ongeduldig zijn omdat ze in slaap viel tijdens het voeden :9

Soms zo lastig
pi_112130461
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 16:36 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

:Y probeer ook op de 1e tekenen te letten (smakken, bepaalde geluidjes) maar soms wordt ze wakker en dan is ze gelijk erg hongerig (als ze 4uren geslapen heeft bijv) maar haar wakker maken om te voeden lijkt me niet zo handig

Of als ze tussendoor wordt verschoont, kan ze ook ongeduldig zijn omdat ze in slaap viel tijdens het voeden :9

Soms zo lastig
Heel herkenbaar van ,ijn oudere zoontje, Zoë. L heeft dat wat minder.

Bedankt voor de tips Davinia. Weet jij of ik als ik de doorgeschoven Madonnahoudind doe zoals jij het omschrijft en ook nog een voedingskussen onder L. heb liggen, ik de arm en hand die hem vasthoudt eronderuit kan trekken en hem op het voedingskussen kan laten steunen? Anders heb ik geen hand meer vrij om hem bv te stimuleren om te drinken. De hoop is natuurlijk uiteraard dat ik L. of mezelf niet teveel verschuif en daardoor het aanhappen/ beetpakken van de borst verander. :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
  maandag 28 mei 2012 @ 17:23:30 #43
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112131823
Ik denk dat dat hetzelfde is ja. Kijk anders ff op borstvoeding.com bij het hoofdstuk "voedingshoudingen".

Ik heb een paar dagn wat lakser aangelegd, doet aankappen rechts wat zeer... Zit er een joekel van een melkblaar! :X dat wordt dus weer ff doorprikken die hap.
pi_112133072
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 17:23 schreef DaviniaHR het volgende:
Ik denk dat dat hetzelfde is ja. Kijk anders ff op borstvoeding.com bij het hoofdstuk "voedingshoudingen".

Ik heb een paar dagn wat lakser aangelegd, doet aankappen rechts wat zeer... Zit er een joekel van een melkblaar! :X dat wordt dus weer ff doorprikken die hap.
:X Snelle genezing gewenst voor je zere tepel.

Op borstvoeding.com bij de voedingshoudingen zie ik helemaal geen afbeeldingen waarbij moeders gebruik maken van hulpmiddelen zoals kussens of voedingskussens.

Soms heb ik het idee dat het aanhappen toch echt wel goed gaat en denk dat hij echt heel goed open doet en dat ik het precies zo doe als omschreven. Alleen ik weet echt niet waar het dan mis gaat. Ik ga het denk ik toch maar aan een lactatiekundige voorleggen, kan ik ook gelijk advies krijgen hoe ik het voedingskussen kan gebruiken en ze kan kijken waar het nou precies mis gaat bij het voeden. :?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112133895
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 17:23 schreef DaviniaHR het volgende:

Is dat een wit bolletje op de tepel? Ik heb n heel klein witachtig bobbeltje als 'onderdeel' van de tepel lijkt het (alsof dat wat eerst donkerroze was, nu wit is zegmaar) niet iets wat er op ligt.
Kan via google niet echt vinden wat het is. Aanleggen is aan die kant is gevoelig..
pi_112133951
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 18:00 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

:X Snelle genezing gewenst voor je zere tepel.

Op borstvoeding.com bij de voedingshoudingen zie ik helemaal geen afbeeldingen waarbij moeders gebruik maken van hulpmiddelen zoals kussens of voedingskussens.

Soms heb ik het idee dat het aanhappen toch echt wel goed gaat en denk dat hij echt heel goed open doet en dat ik het precies zo doe als omschreven. Alleen ik weet echt niet waar het dan mis gaat. Ik ga het denk ik toch maar aan een lactatiekundige voorleggen, kan ik ook gelijk advies krijgen hoe ik het voedingskussen kan gebruiken en ze kan kijken waar het nou precies mis gaat bij het voeden. :?
Vind een voedingskussen ook niet echt handig.
Ik heb een lang plat kussen op m'n schoot en 1 onder m'n elleboog zegmaar.
  maandag 28 mei 2012 @ 18:30:16 #47
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112134053
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 18:25 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

Is dat een wit bolletje op de tepel? Ik heb n heel klein witachtig bobbeltje als 'onderdeel' van de tepel lijkt het (alsof dat wat eerst donkerroze was, nu wit is zegmaar) niet iets wat er op ligt.
Kan via google niet echt vinden wat het is. Aanleggen is aan die kant is gevoelig..
Klinkt bekend ja :)

Tinu, zou het kunnen dat hij door het verschuiven ongemerkt een stukje van je tepel wegglijdt? Waardoor hij uitkomt met een te kleine hap?
Een LKconsult kan iig nooit kwaad.
  maandag 28 mei 2012 @ 18:41:13 #48
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112134415
Aviva valt s middags steeds drinkend bij me in slaap. Tegenwoordig is dat op de (quasi-relax)stoel ipv op bed, dus ik kan er niet onderuit. Heb alleen nu wel een houten kont :D
pi_112134660
Davinia
:X en dat doorprikken? :(
Gaat het niet vanzelf weg?
pi_112135099
Zo'n wit bolletje had ik ook en daar zit nu al 3 weken een kloof, die godzijdank weer redelijk goed is genezen want dat doet echt veel pijn bij het aanleggen. De vk heeft mij nooit goed geleerd aan te leggen want anders was dit nooit gebeurt. Ben erachter zolang het neusje goed vrij is tijdens het drinken, dat ze goed ligt en pijnloos drinkt. Op het moment ligt ze ook te drinken en slurpt af en toe de tepel naar binnen als ze los
laat. Maar dat is niet erg :) het is nu net zo'n jong vogeltje met dat open bekkie van haar haha.
  maandag 28 mei 2012 @ 19:02:22 #51
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112135213
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 18:47 schreef Zoë23 het volgende:
Davinia
:X en dat doorprikken? :(
Gaat het niet vanzelf weg?
Als je heel secuur aanlegt kan hij vanzelf weg gaan.
pi_112135909
Even een *O* post: Heb net rechts in Davinia's voorgestelde houding aangelegd en geen vervorming of maar heel weinig en geen verkleuring. Tepel is/ was ook niet gevoelig. Nu nog even uitvogelen hoe ik hetzelfde s'nachts in bed voor elkaar krijg. Zittend op de bank lukt het in ieder geval wel.

Xanteh en Zoë bedoelen jullie dan met witte bobbel niet gewoon een witte/ wittige verkleuring van de tepel zelf?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  maandag 28 mei 2012 @ 19:25:46 #53
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112136115
Zoe, je kan even in een andere houding dan normaal aanleggen, dan gaat het soms weg. Doorprikken met een steriele naald is ook te doen hoor, gewoon voorzichtig doen en niet bang zijn.
Je wilt dat het opengaat want anders loop je kan op verstopping van een melkkanaal en borstontsteking.

Succes ermee. ;)
pi_112140098
Xanteh
Dus zolang het neusje vrij is, is het opzich goed?
Eerder hield ik weleens de borst van de neus af met m'n hand omdat haar neus anders niet vrij was.
Zag op de website dat de neus vrij moest zijn dus daar let ik vandaag op.

Fijn tinuviel *O*

Ja dat bedoel ik idd, alsof een klein deel van het weefsel verkleurd is.

Juud
:X ohh bah
-O-

Heb geprobeerd foto's op te zoeken via Google zodat ik weet of het n melkblaar is of niet (zit ik anders voor niets te prikken :9) maar daar heb je weinig plaatjes
pi_112142467
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 18:59 schreef Xanteh het volgende:
Zo'n wit bolletje had ik ook en daar zit nu al 3 weken een kloof, die godzijdank weer redelijk goed is genezen want dat doet echt veel pijn bij het aanleggen. De vk heeft mij nooit goed geleerd aan te leggen want anders was dit nooit gebeurt. Ben erachter zolang het neusje goed vrij is tijdens het drinken, dat ze goed ligt en pijnloos drinkt. Op het moment ligt ze ook te drinken en slurpt af en toe de tepel naar binnen als ze los
laat. Maar dat is niet erg :) het is nu net zo'n jong vogeltje met dat open bekkie van haar haha.
Xanteh, als de kloof aan de zijkant is in ieder geval een positie kiezen waarbij het kinnetje niet daartegenaan ligt. Dat heb ik snel en pijnlijk geleerd.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  maandag 28 mei 2012 @ 21:36:20 #56
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112142935
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 20:42 schreef Zoë23 het volgende:
Xanteh
Dus zolang het neusje vrij is, is het opzich goed?
Eerder hield ik weleens de borst van de neus af met m'n hand omdat haar neus anders niet vrij was.
Zag op de website dat de neus vrij moest zijn dus daar let ik vandaag op.

Fijn tinuviel *O*

Ja dat bedoel ik idd, alsof een klein deel van het weefsel verkleurd is.

Juud
:X ohh bah
-O-

Heb geprobeerd foto's op te zoeken via Google zodat ik weet of het n melkblaar is of niet (zit ik anders voor niets te prikken :9) maar daar heb je weinig plaatjes
Ik heb het ook gehad, het ziet eruit alsof een van de bobbeltjes, waaruit je tepel bestaat, wit gekleurd is, een klein stipje dus.
pi_112143104
Tinuviel: kloofje zit aan de andere kant. In het begin had ze alleen de tepel in de mond en niet het gedeelte om de tepel heen zeg maar, nu wel en het kloofje gaat ook niet meer open maar geneest. En dat witte bobbeltje was echt een bobbeltje, leek net een klein pareltje die op de tepel zat :o

Zoë: Ja ik moest in het begin ook het neusje zelf vrij houden. Een vriendin gaf die tip over het neusje en bij mij werkt het, hoop bij jou ook :)
pi_112143150
juud
:X dat wordt morgen doorprikken dus..

Hoop ik ook Xanteh :)
  maandag 28 mei 2012 @ 22:04:09 #59
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_112144541
sorry niet bijgelezen.... ik las alleen wel tepelkloven, en melkblaartjes...au; succes!!! O+

Ff eentje in het kader, wat vergeet je sommige dingen toch snel....
We hebben hier echt een omslagpunt, Liene dronk nog vaak 4 keer, soms 5 keer per 24 uur, en nu wil ze ineens 2, max 3 keer aan de borst drinken....Ze drinkt wel tussendoor wat andere dingen, maar ze is dan echt afwijzend als ik zelf de borst aanbied.
Weet niet meer zo goed hoe het met Evie ging, hoe oud die toen was enzo...
Liene eet overigens wel goed, dus ik had zelf bedacht dat ze gewoon niet zoveel behoefte meer heeft aan de borstvoeding, en de bijvoeding inmiddels "voeding' is?

anybody?
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_112144766
Melkblaar heb ik pas ook gehad, met drinken ging-ie niet weg, dus doorgeprikt. Viel me reuze mee, moet ik zeggen.

Verder beterschap voor Joris, en wat een liee foto van bitterend!

Ik heb hier niet het idee dat Pietje meer drinkt met die warmte, in elk geval niet vaker, en ook niet langer. Maar hij is even wakker en vrolijk als altijd, en met goede plasluiers, dus hij zal wel genoeg binnen krijgen.

Oh, en hebben jullie gezien dat r bij 1vandaag vandaag iets was over langvoeden? Zit mobiel, dus kan even geen linkje posten, maar staat op Uitzending Gemist. Ze waren r niet enorm positief over...
pi_112144830
aww dames klinkt erg pijnlijk! dikke :* erop!
  maandag 28 mei 2012 @ 22:14:50 #62
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_112145167
thx Bleie; ik ga direct ff kijken :)
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_112145184
Zoë, misschien helpt dit? Dit is een van de afbeeldingen van een melkblaartje, die ik op hetinet gevonden heb.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112146657
Ik ging afbeeldingen googlen van melkblaren, staat er een foto tussen van een voedende mignonne uit 2010 O+

Edit: en ook van bj met Evie en van mezelf :D
pi_112157370
Tinuviel
Ja bij mij is het wat kleiner, tepel doet behoorlijk pijn :X zal m doorprikken..brr
pi_112157379
quote:
1s.gif Op maandag 28 mei 2012 22:40 schreef WupWup het volgende:
Ik ging afbeeldingen googlen van melkblaren, staat er een foto tussen van een voedende mignonne uit 2010 O+

Edit: en ook van bj met Evie en van mezelf :D
:D zijn leukere foto's dan die van de enge melkbaren haha
  dinsdag 29 mei 2012 @ 09:59:03 #67
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112157448
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 19:21 schreef Tinuviel het volgende:
Even een *O* post: Heb net rechts in Davinia's voorgestelde houding aangelegd en geen vervorming of maar heel weinig en geen verkleuring. Tepel is/ was ook niet gevoelig. Nu nog even uitvogelen hoe ik hetzelfde s'nachts in bed voor elkaar krijg. Zittend op de bank lukt het in ieder geval wel.

*O* wat fijn! *O*
pi_112158466
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 09:59 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

*O* wat fijn! *O*
Was helaas niet van lange duur. Dat wil zeggen dat de tepels er vaker toch nog vervormd uit komen. Ondanks dat ik zo mijn best doe voor grote hap en niet verschuiven. Ik weet het nu ook echt niet meer :{
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 29 mei 2012 @ 11:45:08 #69
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112160709
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 10:40 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Was helaas niet van lange duur. Dat wil zeggen dat de tepels er vaker toch nog vervormd uit komen. Ondanks dat ik zo mijn best doe voor grote hap en niet verschuiven. Ik weet het nu ook echt niet meer :{
dan zpu ik echt een LK bellen. Of afspraak makrn bij bv-centrum.
pi_112162698
Inderdaad. Dan moet er iemand met een voeding meekijken.
pi_112171295
Ai, melkblaartjes, kloven en aanhapproblemen. Sterkte allemaal!

Ik heb weer eens een vraag aan jullie: ik twijfel of ik het kolven ga afbouwen. Had me voorgenomen om het tot 9 maanden te doen. Joris is nu 8,5 maand. Op gewone werkdagen is het niet echt een probleem maar als ik op pad ben begint het echt een last te worden. Gesjouw met de tas, koelen, een goed moment vinden, vragen waar de kolfkamer is, etc. etc.

Joris eet nu een beetje bijvoeding (brood, fruit, yoghurt maar alles kleine beetjes) en drinkt op het KDV nog 2 voedingen. Die kan ik meestal wel in 1 keer kolven. Nu heb ik 2 vragen aan jullie:
- Als ik bij 9 maanden zou afbouwen gaat eerst de vriezervoorraad op. Maar daarna moet Joris denk ik overdag opvolgmelk drinken tot hij een jaar is? Ik zie hem niet de hele dag zonder melk kunnen namelijk.
- Als ik op werkdagen (4 dagen in de week) niet meer zou kolven, kan ik dan op de andere 3 dagen overdag nog voeden? Misschien is het een hele domme vraag hoor. Ik vermoed dat het stuwing tot gevolg zou hebben op maandag? Hoe is jullie ervaring hiermee?

Misschien goed om te zeggen dat ik niet vaak last heb van te weinig melk, eerder te veel.
pi_112171939
sver toevallig las ik vandaag iets hierover op borstvoeding.com, in het artikel staat iets over het kolven momenten zo schuiven:
http://www.borstvoeding.com/borstbaan/baan1.html
pi_112175296
Vanaf een maand of tien kan hij ook koemelk drinken. Yoghurt kan ook, of rijstemelk, havermelk, geitenmelk of -yoghurt.

En ik kwam even vertellen dat ik leuke voedingsbh's zag liggen bij de kruidvat voor 15 euro van Anni Rolfi (oid). Als ik ze nog droeg, had ik er één meegenomen in elk geval :)
  dinsdag 29 mei 2012 @ 17:33:31 #74
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112176118
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 17:16 schreef WupWup het volgende:
Vanaf een maand of tien kan hij ook koemelk drinken. Yoghurt kan ook, of rijstemelk, havermelk, geitenmelk of -yoghurt.

En ik kwam even vertellen dat ik leuke voedingsbh's zag liggen bij de kruidvat voor 15 euro van Anni Rolfi (oid). Als ik ze nog droeg, had ik er één meegenomen in elk geval :)
Ook grotere maten?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_112176386
quote:

Echt, koemelk al vanaf 10 maanden? Ik dacht dat dat pas bij een jaar kan.
En bedankt voor de kruidvat-tip!
pi_112176490
quote:

Jammer dat ik dit pas nu lees en weet. Was eerder bij de Kruidvat en had er anders wel een meegenomen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112176610
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 17:33 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ook grotere maten?
Op de site staan ze tot 90D, niet echt grote maten dus.
https://online.kruidvat.n(...)80000000599&token=-1
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_112178131
Leuk!! ik ga ook kijken!
pi_112183771
Die van de link waren het niet. Het waren zwarte cups met een lichte onderstof met bloemen. Grote maten weet ik niet.

Edit: deze
  dinsdag 29 mei 2012 @ 21:19:19 #80
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112188722
Ziet er leuk uit. Misschien ga ik er wel alsnog 1 halen. Dan verpest ik m'n mooie dure spul niet.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 22:11:17 #81
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_112192202
Ah handige tip van het Kruidvat ^O^ , ik ga morgen gelijk kijken.
Ben benieuwd, hoop dat het een goed zittend modelletje is.
Rayen 2½ jaar!
pi_112203414
Wupwup zit er een beugel in de bh's, dat jij weet?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112221172
Nou mijn kleintje was bij de weegcontrole net goed gegroeid. Hij krijgt in ieder geval genoeg melk. :P

Wat betreft de vervormde tepels viel de lk van het cb op, dat meneer zijn tongetje best hoog houdt en ze vermoedde, dat als hij wel goed aanhapt de vervorming van de tepel zou kunnen komen, doordat hij met zijn tongetje de tepel een beetje wegduwt. Als advies had ze helaas alleen om te oefenen met tongetje uitstrekken en dat als hij dat imiteert hij dan beter zou drinken (vooropgesteld, dat hij zijn tongetje dan ook tijdens het drinken zo blijft houden).
Helaas wil mijn zoontje nog niet echt meewerken om mij te imiteren als ik mijn tong uitsteek ;)
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112221834
Dat klinkt eigenlijk alsof hij een tekort tongriempje heeft Tinuviel, dat kunnen ze klieven in het ziekenhuis.
Bij zo'n kleine baby is drinken grotendeels instinctief, ik kan me haast niet voorstellen dat hij dan (en met honger) op commando jou kan imiteren omdat dat een heel andere reactie is (instinctief drinken vs instinctief imiteren)
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_112222321
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 16:28 schreef Twinkly het volgende:
Dat klinkt eigenlijk alsof hij een tekort tongriempje heeft Tinuviel, dat kunnen ze klieven in het ziekenhuis.
Bij zo'n kleine baby is drinken grotendeels instinctief, ik kan me haast niet voorstellen dat hij dan (en met honger) op commando jou kan imiteren omdat dat een heel andere reactie is (instinctief drinken vs instinctief imiteren)
We hebben ook gedacht aan een tekort tongriempje, maar zowel een vrije lacatatiekundige als ook de lk van het cb zeiden, dat hij dan zijn tongetje niet echt uit zijn mond kon strekken. En de lk van het cb die hem ook heeft gezien, zag ook dat het dat niet kon zijn. Ik heb sowieso al een lk gebeld om een afspraak te maken. Misschien dat zij nog beter ziet wat er aan de hand is, c.q. nog andere (betere) adviezen heeft. Ik heb namelijk ook mijn twijfels of hij dat dan ook blijft doen tijdens het drinken, ook al kan hij het imiteren net voordat hij aan de borst gaat.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 30 mei 2012 @ 17:52:02 #86
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112225995
zeiden ze nog iets ovet de grootte van de hap?
en je zal niet de eerste zijn waarbij men eerst zei dat et niets mis was met het tongriempje, maar dat daar uiteindelijk toch het probleem lag...
pi_112226711
Grote van de hap was eerst goed, na het kijken alleen niet meer. :P Dus de tepel links was vervormd, rechts niet. Heb nu een afspraak met lk staan voor morgen middag. Die kijkt nog eens naar het aanhappen, de tepelproblemen en ook het tongriempje.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112228343
Hoop dat het snel beter gaat tinuviel!

Heb vandaag geprobeerd het blaartje door te prikken :X
Viel bijna flauw & wat bloed. Niet zo'n goed idee dus :9
Hij lijkt wel wat kleiner, maar nog niet helemaal oke.

Vrijdag naar de huisarts als het dan nog niet weg is..
  woensdag 30 mei 2012 @ 20:39:33 #89
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112233970
Vraagje

Mijn mupke slaapt sinds anderhalve week nu door. Eerst de avondvoeding eraf, paar dagen later de nachtvoeding ook. Maar.....nu begon het met 06.30 wakker, prima. Maandag was het 06.15, dinsdag 05.50 en vandaag 05.30 uur....

Daar lag wel een beetje de grens }:| waar ze eerder ging drinken en bleef slapen of liggen is ze nu wakker. We hebben haar met speelgoed om 06.00 in haar eigen bed gezet en daar heeft ze bijna een uurtje gespeeld, zonder moppers.

Wat nu te doen, doe ik er verstandig aan om haar toch wakker te maken eind vd avond voor een voeding? ze heeft namelijk echt honger en eigenlijk wil ze het liefst borst en pap als ze wakker is, maar dat laatste doe ik echt niet zo vroeg, borst wel natuurlijk.

Tips? Ervaringen?
  woensdag 30 mei 2012 @ 21:06:11 #90
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_112235857
Juud, gewoon doen alsof het nacht is. Werkt hier heel goed. Dus in haar eigen kamer rustig voeden, alles zo donker mogelijk laten, niets zeggen en na afloop van de voeding rustig terugleggen in bed. Verder gaat Nathan altijd slapen met een muziekje aan, die zette ik ook altijd weer aan zodat hij doorhad dat het slaaptijd was.
pi_112236547
Juud ik weet niet meer of we zoiets ook hadden met verschuiving van voedingen. Je kunt ook gewoon een keer of een paar dagen achter elkaar je kind wakker maken voor een avondvoeding en kijken of dat dan iets uitmaakt in hoe vroeg ze s'ochtends wakker wordt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112236680
Droomvoeding? of werkt dat niet met bijna-dreumsjes?

en ik heb na 6 maanden weer een kloof :'( ze speelt behoorlijk met mijn tepels en borsten op het moment en ik heb auw
pi_112236948
oh bitterend, beterschap! Hopelijk genezen de kloven snel.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112237921
Zoë, bloed? Een melkblaar is een vliesje over een melkuitgang. Daar zitten geen bloedvaten in. Dus of je hebt misgeprikt, of je hebt geen melkblaar .
pi_112238520
Zoe auw :X

Tinu dankje :*
  woensdag 30 mei 2012 @ 21:52:40 #96
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_112238883
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 18:08 schreef Tinuviel het volgende:
Grote van de hap was eerst goed, na het kijken alleen niet meer. :P Dus de tepel links was vervormd, rechts niet. Heb nu een afspraak met lk staan voor morgen middag. Die kijkt nog eens naar het aanhappen, de tepelproblemen en ook het tongriempje.
Ik heb het meeste meegelezen maar misschien heb ik wat gemist, dan neem me het niet kwalijk ;)
Rayen hier had ook een kleine aanhap maar ook een tekort tongriempje (dat is in de eerste weken al doorgeknipt)( maar een echte grote "aanhap" kreeg hij er niet door). Hij slurpte te tepel zeg maar naar binnen ;(
Verder had ik ongeloofelijk last van kloven en zere tepels, ik kon er wel van janken.
Het is dat hij geen fles wilde want anders was ik daar op over gegaan.
Lactatiekundige is komen kijken en advies gegeven, van anders aanleggen en dergelijke.
Maar na verloop van tijd ging het gewoon beter.
Mijn tepels genazen, hij slurpte ze af en toe nog wel naar binnen, bleef een kleine aanhap houden en ik bleef in dezelfde houding voeden omdat de andere mij en hem niet zo goed afgingen.

Dus naar mijn mening onstaat pijn aan de tepels, kloven niet altijd door slecht aanleggen. Maar is het ook een groot deel "gewenning" voor je tepels.
Rayen 2½ jaar!
pi_112239321
quote:
5s.gif Op woensdag 30 mei 2012 20:39 schreef Juud79 het volgende:
Vraagje

Mijn mupke slaapt sinds anderhalve week nu door. Eerst de avondvoeding eraf, paar dagen later de nachtvoeding ook. Maar.....nu begon het met 06.30 wakker, prima. Maandag was het 06.15, dinsdag 05.50 en vandaag 05.30 uur....

Daar lag wel een beetje de grens }:| waar ze eerder ging drinken en bleef slapen of liggen is ze nu wakker. We hebben haar met speelgoed om 06.00 in haar eigen bed gezet en daar heeft ze bijna een uurtje gespeeld, zonder moppers.

Wat nu te doen, doe ik er verstandig aan om haar toch wakker te maken eind vd avond voor een voeding? ze heeft namelijk echt honger en eigenlijk wil ze het liefst borst en pap als ze wakker is, maar dat laatste doe ik echt niet zo vroeg, borst wel natuurlijk.

Tips? Ervaringen?
Herkenbaar. Joris heeft bijna altijd een nachtvoeding nodig. Hele periodes is dat rond 4 uur geweest, met de zomertijd werd dat 5 uur (ja, gefopt door de tijd haha). Als het een tijdje 6 uur is, dan noemen we het doorslapen want 6 uur is ochtend. Maar of het nu 5 of 6 uur is, we willen graag nog even slapen. Dus dan doen we wat Pessie adviseert: weer terugleggen. (soms valt hij in ons bed weer in slaap en laat ik hem liggen) Verrassend genoeg werkt dat, zelfs als hij heel actief is. Dan is hij namelijk weer voldaan. Horen we hem vaak nog wel een tijdje kwebbelen maar gaat dan vaak nog wel voor anderhalf uur ofzo slapen.

Late-avond-voeding hebben wij ook wel eens extra geprobeerd (droomvoeding of als hij toch even wakker werd) maar daar ging hij juist onrustig van slapen. Heel vreemd maar als hij om 23 gedronken heeft wil hij om 2 én om 5 uur weer, terwijl hij anders slaapt van 20 tot 5...

Heel verhaal maar waar het op neerkomt: ik zou doen wat je nu doet. Terugleggen/zetten in haar bedje en lekker relaxed laten spelen/dutten. Als ze dat pikt, niets aan veranderen!
pi_112239501
quote:
0s.gif Op woensdag 30 mei 2012 21:36 schreef WupWup het volgende:
Zoë, bloed? Een melkblaar is een vliesje over een melkuitgang. Daar zitten geen bloedvaten in. Dus of je hebt misgeprikt, of je hebt geen melkblaar .
Ja dan zal het geen melkblaar zijn :{
Heb goed gekeken in vol daglicht, prikte precies in het lichte gedeelte.
Het leek wel precies op wat hier & op andere sites omschreven werd..

:X

Bitterend
:X auw

:*
  woensdag 30 mei 2012 @ 22:06:08 #99
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112239942
Pessie, ja dat zou ik kunnen doen, we brengen haar nu naar ons bed, manlief haalt haar dan op. Maar onze kamer is veel lichter dan die van haar. Ik gok dat ze het niet pikt dat ik haar terug in bed stop, maar ik kan dat idd wel proberen. Muziekolifant hebben we, dus dat is een duidelijk signaal voor haar.

Bitterend, droomvoeding is niet echt meer een optie, als ik haar kamer op loop is ze vrij snel wakker en als ik haar oppak is ze echt alert. Maar 's avonds laat voeden is altijd een optie, dat wil ze vast wel. ;)
En auuw, sterkte met de kloof. :*

Sverbern, ja in ons bed mag ze ook best slapen, ze sliep er tot ze ging doorslapen altijd en ik zou het heerlijk vinden als ze dat weer doet, maar als ik haar neerleg en haar speen en pop geef schiet ze bijna in drift.
Laten zitten totdat ze zelf gaat slapen is ook geen optie, dan gaat ze op ons klimmen en huilen omdat ze uit bed wil en wil opstaan.
Idd, terug in haar eigen bed vind ik ook de beste optie, na de borst, dat ze dan gaat spelen en evt slapen.

Inmiddels heeft ze een eigen wil en karakter en dat maakt het niet heel simpel. O-)
  donderdag 31 mei 2012 @ 01:11:21 #100
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112249131
juud, kan je een stoel op haar kamer zetten? Dan hoef je de kamer niet uit?
  donderdag 31 mei 2012 @ 08:28:38 #101
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112252138
Davinia, er staat een stoel op haar kamer, een hele lekkere ook, daar voed ik haar overdag en 's avonds ook.

Vanochtend 06.15 wakker, 06.25 borst in ons bed, 06.40 weer in haar eigen bed, 07.20 klaar met spelen, opstaan.
Daar kan ik mee leven, gisteravond geen late voeding gegeven, ik dacht ik kijk het eerst nog even aan. En het is dus alweer iets later.
Ik was zelf als kind en manlief ook, altijd om 06.00/06.30 wakker, dus ik verwacht ook geen uitslaapkind. :)
  donderdag 31 mei 2012 @ 08:31:47 #102
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112252188
Leyla is een tijdje om 5 uur wakker geweest. Dan nam ik haar even bij me, tot half 6 ofzo, en dan legde ik haar op haar eigen kamer terug. Dan ging ze tot mn verbazing gewoon weer slapen.
  donderdag 31 mei 2012 @ 08:56:23 #103
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112252526
Ik neem haar dus ook bij me, want ze krijgt de borst, maar zodra ze ermee klaar is, wil ze overeind, spelen, kruipen en niet meer bij me liggen. Wie weet is het een faaaase.
Ze gaat op haar eigen kamer wel lief spelen in bed, is soms ook stil, maar weer gaan slapen doet ze niet, maar dat kan nog veranderen natuurlijk.
Ach en vanochtend was al het 06.15 uur. :+
pi_112263745
quote:
1s.gif Op woensdag 30 mei 2012 22:00 schreef Zoë23 het volgende:

[..]

Ja dan zal het geen melkblaar zijn :{
Heb goed gekeken in vol daglicht, prikte precies in het lichte gedeelte.
Het leek wel precies op wat hier & op andere sites omschreven werd..

:X
Au! Dat klinkt alsof je gewoon in een bobbeltje op de tepel geprikt hebt? Er zitten bovenop de tepel allemaal bobbeltjes in verschillende kleurtjes (bij mij wittig, roze, donker roze, bruinig :P) Bij een melkblaar ziet er echt uit als een gewone blaar ergens anders op je lichaam, maar dan erg klein. Het ziet er dus uit als een velletje waar lucht/ vloeistof onder zit.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_112263813
Ja! die bobbeltjes heb ik ook..het zijn geen blaren, ziet eruit als broccoli :+

Kijk je goed uit dat het niet ontstoken raakt Zoe??
pi_112263861
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:25 schreef bitterend het volgende:
hihihi! Vandaar dat Niels als baby zo gek was op broccoli stronkjes!
pi_112263955
_O-
Niels O+
  donderdag 31 mei 2012 @ 14:52:35 #108
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_112264912
Zoe heb je niet gewoon, nou ja gewoon, een puist.
Want ik had laasts een puist op mijn tepel, getver :r
Nooit geen puisten gehad en zeker niet op mijn tepel _O-
Rayen 2½ jaar!
pi_112265470
Lijkt me eerder een verstopt talkkliertje, TJ (kliertjes van Montgomery) ;)
  donderdag 31 mei 2012 @ 15:25:47 #110
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112266451
Die bobbeltjes knijp ik altijd uit.
  donderdag 31 mei 2012 @ 15:47:18 #111
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_112267465
't Kan ook een gerstekorrel zijn, die heb ik ook een paar keer gehad en deed daar een beetje (olijf)olie op, met een zoogcompres. Meestal was het dan wel met een dag of 2 over. Ondertussen verschillende houdingen geprobeerd dat ik er zo min mogelijk last van had tijdens het voeden. In de juiste houding deed het dan alleen met aanhappen zeer, verder niet meer.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_112267985
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:25 schreef bitterend het volgende:

Kijk je goed uit dat het niet ontstoken raakt Zoe??

* Zoë23 gaat nooit meer in haar tepel prikken :9

ah broccoli :P ja dat klopt wel.

:Y ja ik let er goed op, heb het ook ontsmet & vaak zoogcompressen vervangen enzo.

quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:23 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Au! Dat klinkt alsof je gewoon in een bobbeltje op de tepel geprikt hebt? Er zitten bovenop de tepel allemaal bobbeltjes in verschillende kleurtjes (bij mij wittig, roze, donker roze, bruinig :P) Bij een melkblaar ziet er echt uit als een gewone blaar ergens anders op je lichaam, maar dan erg klein. Het ziet er dus uit als een velletje waar lucht/ vloeistof onder zit.
:o wist niet dat het verschillende kleuren kon hebben? wel roze/donkerroze zo, maar niet wittig?

het is geen puistje oid, en het is ook niet persé dat plekje wat pijn doet, alles doet pijn :@
ik kolf die borst nu een paar dagen, dat is wel prettiger.

heb er creme van avent op gesmeerd O+ en dat was wel prettig.
pi_112268387
Ik heb niet helemaal goed teruggelezen hoor, maar het kan geen spruw zijn of verkeerd aanleggen? De tepel blijft pijn doen tussen de voedingen in?
pi_112270066
Ja verkeerd aanleggen.
Moest van de kraamhulp tepelhoedjes gebruiken omdat S niet goed aanhapte (huilde als ze dichtbij mn borst kwam, ze kreeg de tepel niet goed te pakken en raakte gefrustreerd)

De 1e tijd na de geboorte kon ik me niet concentreren en liet alles wat over me heen komen, tot ik hier las en op de websites uit de OP..
toen las ik ook over tepelhoedjes oid en aanleggen.. maar dat was me dus nooit uitgelegd..

Spruw hebben ze vrijdag nog naar gekeken

De tepel doet 24/7 pijn zegmaar, douchen is ook echt niet fijn. Een branderig gevoel is het.
Bh/zoogcompressen doen ook pijn.
Heb nu creme van avent, dat is wel verlichtend.

Morgen kan mn vriend weer autorijden dus dan gaan we kijken wat het precies is bij de dokter.
pi_112274084
Zoe, ik heb de eerste weken ook continue tepelpijn gehad, douchen en met name afdrogen vond ik ook echt heel naar. Het is uiteindelijk vanzelf overgegaan. Goed om na te gaan of je goed aanlegt en of het geen spruw is, maar mochten het 'gewoon' gevoelige tepels zijn, dan kan het dus ook prima zo zijn dat het nog een stuk minder wordt.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_112276607
Ik heb net het consult van de lactatiekundige gehad en ben erg onder de indruk. Ik wist niet dat ze naar zoveel dingen kijken: manier van zuigen, kort tongriempje heel uitgebreid (met voelen in de mond etc.), de borsten en tepels zelf tot aan verspanningen bij het kind etc.

Zoë je zou ook nog zo een consult bij een lk kunnen doen. Je leert in ieder geval goed aanleggen in verschillende houdingen en ook bovengenoemde oorzaken en nog andere oorzaken van problemen uitsluiten.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112277252
Bedankt clubsoda

We laten er morgen naar kijken (weer kijken of het geen spruw is) en of t gevoeligheid is aan m'n tepels of iets anders.

Tinuviel
Fijn dat ze er goed naar gekeken hebben!

Waar zou ik een lk kunnen vinden? Via het cb?
  donderdag 31 mei 2012 @ 19:40:25 #118
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112277379
Mijn tepels doen nu geen zeer meer.
Maar de eerste paar weken ook :X Vooral met afdrogen idd.

Ik denk dat ze ook een beetje moeten harden/wennen aan het zogen, aan het schuren van vanalles..

Mijn tsr wordt nu ook langzaamaan minder pijnlijk.
  donderdag 31 mei 2012 @ 19:54:26 #119
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112278135
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 19:26 schreef Tinuviel het volgende:
Ik heb net het consult van de lactatiekundige gehad en ben erg onder de indruk. Ik wist niet dat ze naar zoveel dingen kijken: manier van zuigen, kort tongriempje heel uitgebreid (met voelen in de mond etc.), de borsten en tepels zelf tot aan verspanningen bij het kind etc.

Zoë je zou ook nog zo een consult bij een lk kunnen doen. Je leert in ieder geval goed aanleggen in verschillende houdingen en ook bovengenoemde oorzaken en nog andere oorzaken van problemen uitsluiten.
wat was de conclusie?

fijn dat je et een goed gevoel bij hebt :)
pi_112278775
Zoe hier: http://www.borstvoeding.com/lk/nl/friesland.html

Fijn Asy!

Tinu bij wie heb je een consult gehad? ben ook benieuwd wat ze vond!
pi_112279012
Ik moet voor mijn kolf straks weer nieuwe schelpen hebben, maar Asy begreep ik nou goed dat ze die softshields niet meer hebben, die bij de Pisa enzo horen?
pi_112279200
Zoë, je kunt ook hier zoeken: http://www.nvlborstvoeding.nl/particulieren/zoek-lactatiekundige en misschien heeft iemand hier een tip als je post in welke plaats je woont.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  donderdag 31 mei 2012 @ 20:16:59 #123
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112279297
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 20:11 schreef Gerberaatje het volgende:
Ik moet voor mijn kolf straks weer nieuwe schelpen hebben, maar Asy begreep ik nou goed dat ze die softshields niet meer hebben, die bij de Pisa enzo horen?
Die softfit hebben ze niet meer. Zijn eruit gehaald en ik kon ze nergens meer vinden/krijgen.
Maar 2 lieve fokkers hebben mij voorzien O+
pi_112279568
Dus alleen nog die harde plastic dingen zijn er? Hmmmzz...
pi_112279830
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 20:22 schreef Gerberaatje het volgende:
Dus alleen nog die harde plastic dingen zijn er? Hmmmzz...
Gerberaatje als je niet vlakbij Asy woont kun je nog proberen winkels door te bellen en te kijken of een winkel ze nog heeft liggen. Ik kreeg in een thuiszorgwinkel de info, dat de slangetjes voor de punp in style niet meer verkrijgbaar zijn en een andere thuiszorgwinkel had ze gewoon nog liggen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  donderdag 31 mei 2012 @ 20:29:29 #126
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112279957
Gaan alle onderdelen van de pisa eruit? Dan haal ik nog ff slangetjes ook.
pi_112280156
Oh dan ga ik even mijn lk mailen of die toevallig nog heeft liggen....
pi_112280159
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 20:29 schreef Ticootje het volgende:
Gaan alle onderdelen van de pisa eruit? Dan haal ik nog ff slangetjes ook.
Ja idd, dan haal ik ook nog even wat.
*poef* nu is het weg
pi_112280188
Pisa = pump in style?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112280668
Yup, pump in style advanced...

Ik heb ook nog een swing, maar daar zal dan hetzelfde voor gelden, aangezien dezelfde schilden daar op passen?
pi_112281187
Om even terug te komen op Davinia en Bitterend:

Eerst gekeken naar mijn tepels. Ze zag de vervorming met name links nog zitten. Een een klein kloofje rechts maar niet schokkend. Ik denk ook niet dat die verantwoordelijk is voor het ongemakkelijke gevoel, maar weet het niet zeker.

Toen naar mijn jochie gekeken: Ze zei dat het slijmvlies onder de tong een beetje strak aanvoelde, maar dat hij geen extreem kort tongriempje had en ze niet dacht dat het daaraan ligt. Ook de zuigtest op de vinger was niets bijzonders. Hij hield de tong soms idd wat meer naarachteren maar niet de hele tijd.

Tips bij het aanleggen was om toch eerst de rugby houding te doen. Met haar tips welke hand waar moest en hoe ik hem moest neerleggen plus zonodig armpjes inwikkelen in hydrofielluier, is het idd toch een veel fijnere houding dan ik dacht. En ik gebruikte het voedingskussen verkeerd. :P Verder zei ze dat ik niet mijn borst moest optillen en zorgen dat ik comfortabel zit en hem naar de borst brengen in plaats van de borst naar hem :P En ik hoor Davinia zeggen: "told you so". :P

De vervorming van de tepel zou idd van afglijden of door loslaten kunnen komen, zagen we 1 of 2 keer of toch door het tongetje wat niet helemaal naar voren ligt. Voor dat laatste had zij dan niet echt tips over hoe ik dat zou kunnen helpen. Ze vond de vervorming en/ of verkleuring ook niet heel schokkend. In ieder geval al genoeg adviezen en oefenmateriaal om mee aan de slag te gaan. :P

Gerb: oh als alles eruit gaat van de PISA ga ik ook nog maar snel een setje reserve schelpen halen. Maar dat kan Medela toch niet doen. Dan kun je toch niets meer met zo'n kolf :o
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112282723
Bedankt voor de links bitterend en tinuviel!

Fijn dat ze er goed naar hebben gekeken tinuviel :)
pi_112282726
Klinkt als een erg fijn consult Tinu! hoop dat het helpt! :Y
pi_112283010
Oeh, het gaat weer over kolven. Zijn er hier dames met een nuby handkolf? Zo ja, hoe bevalt die?

Tinu, klinkt als een fijn consult zeg ^O^
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_112283041
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 21:14 schreef bitterend het volgende:
Klinkt als een erg fijn consult Tinu! hoop dat het helpt! :Y
Dat was het zeker. Zij was heel kundig en heel aardig. :Y

Nu nog hopen dat we het voeden voor elkaar krijgen met helemaal gave tepels en dat de gevoeligheid helemaal wegtrekt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  donderdag 31 mei 2012 @ 21:25:27 #136
259886 pessie
pi_112283359
Wat betreft pijn, ik had laatst wel degelijk spruw, deed verschrikkelijk zeer maar je zag er helemaal niets van.
  donderdag 31 mei 2012 @ 21:25:49 #137
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112283375
Voor zover ik weet ging het alleen om de softfit schildjes.
Bel anders even naar Medela zelf voordat jullie als een gek slangen gaan inslaan ;)
pi_112287366
Tinu, dat klinkt goed zeg! Hopelijk helpen de tips, en kan je snel pijnvrij voeden.

Ik heb ook vrij recent de schilden van mn medela vervangen, en heb nu dus die hatde, en eigenlijk vind ik die fijner dan de zachte. Ik heb t wel redelijk gehad met dat kolven trouwens. Kost me onwijs veel tijd, en ik kolf bijna altijd net 50 cc te weinig, dus mijn kleine voorraad gaat er rap doorheen. Vanaf volgende week toch maar weer drie keer kolven ipv twee, misschien gaat dat toch beter.
pi_112287540
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 21:25 schreef pessie het volgende:
Wat betreft pijn, ik had laatst wel degelijk spruw, deed verschrikkelijk zeer maar je zag er helemaal niets van.
Same here!

Waarom zijn de softschildjes uit de handel? Niets met kwalijke stoffen ofzo?
  donderdag 31 mei 2012 @ 22:38:56 #140
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112287669
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 22:36 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Same here!

Waarom zijn de softschildjes uit de handel? Niets met kwalijke stoffen ofzo?
nee, ze konden de kwaliteit niet garanderen aldus iemand van Medela. Niks schadelijks of kwalijke stoffen...
pi_112288821
De kloof aan de linker tepel is eergisteren weer open gegaan (tepel niet goed laten drogen, bh weer aan en het korstje is blijven hangen aan de bh toen ik hem weer uit deed :( ) Was het zo zat, dat ik een kolf heb aangeschaft. Morgen naar de ha, want ik heb een (denk ik) opgezette melkklier, en omdat ie net onder de tepel zit kan ik hem er niet uit masseren tijdens het voeden. Eens kijken wat de ha zegt, en als die mij niet kan helpen dan zal ik maar eens aankloppen bij een lactatiekundige.

*zucht* niks is gemakkelijk :p
  donderdag 31 mei 2012 @ 23:09:17 #142
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112289663
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 20:49 schreef Tinuviel het volgende:
Om even terug te komen op Davinia en Bitterend:

Eerst gekeken naar mijn tepels. Ze zag de vervorming met name links nog zitten. Een een klein kloofje rechts maar niet schokkend. Ik denk ook niet dat die verantwoordelijk is voor het ongemakkelijke gevoel, maar weet het niet zeker.

Toen naar mijn jochie gekeken: Ze zei dat het slijmvlies onder de tong een beetje strak aanvoelde, maar dat hij geen extreem kort tongriempje had en ze niet dacht dat het daaraan ligt. Ook de zuigtest op de vinger was niets bijzonders. Hij hield de tong soms idd wat meer naarachteren maar niet de hele tijd.

Tips bij het aanleggen was om toch eerst de rugby houding te doen. Met haar tips welke hand waar moest en hoe ik hem moest neerleggen plus zonodig armpjes inwikkelen in hydrofielluier, is het idd toch een veel fijnere houding dan ik dacht. En ik gebruikte het voedingskussen verkeerd. :P Verder zei ze dat ik niet mijn borst moest optillen en zorgen dat ik comfortabel zit en hem naar de borst brengen in plaats van de borst naar hem :P En ik hoor Davinia zeggen: "told you so". :P

De vervorming van de tepel zou idd van afglijden of door loslaten kunnen komen, zagen we 1 of 2 keer of toch door het tongetje wat niet helemaal naar voren ligt. Voor dat laatste had zij dan niet echt tips over hoe ik dat zou kunnen helpen. Ze vond de vervorming en/ of verkleuring ook niet heel schokkend. In ieder geval al genoeg adviezen en oefenmateriaal om mee aan de slag te gaan. :P

Gerb: oh als alles eruit gaat van de PISA ga ik ook nog maar snel een setje reserve schelpen halen. Maar dat kan Medela toch niet doen. Dan kun je toch niets meer met zo'n kolf :o
Told you So ;)

Fijn dat je bruikbare tips hebt gekregen!
(Had je nog gevraagd over de combi lanoline + Mother mates?)
pi_112297409
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2012 23:09 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Told you So ;)

Fijn dat je bruikbare tips hebt gekregen!
(Had je nog gevraagd over de combi lanoline + Mother mates?)
Oh nee dat heb ik nou niet gevraagd. Ik zal haar nog eens telefonisch vragen hoe dat zit.

Gisternacht in bed lukte het weer niet zonder vervormde tepel te voeden. Ook rechts was die vervormd. Even voor degenen die hebben aangegeven in het begin ook zere tepels te hebben en waar het vanzelf wegging? Hoe lang heeft dat geduurd voordat het vanzelf wegging? Waren de tepels bij jullie ook vervormd of verkleurd of waren er kloven? Of leek alles ok en waren ze toch zeer? Zou graag willen horen wat jullie ervaringen waren.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112297655
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 22:55 schreef Xanteh het volgende:
De kloof aan de linker tepel is eergisteren weer open gegaan (tepel niet goed laten drogen, bh weer aan en het korstje is blijven hangen aan de bh toen ik hem weer uit deed :( ) Was het zo zat, dat ik een kolf heb aangeschaft. Morgen naar de ha, want ik heb een (denk ik) opgezette melkklier, en omdat ie net onder de tepel zit kan ik hem er niet uit masseren tijdens het voeden. Eens kijken wat de ha zegt, en als die mij niet kan helpen dan zal ik maar eens aankloppen bij een lactatiekundige.

*zucht* niks is gemakkelijk :p
Nee het is in het begin niet makkelijk maar hopelijk voor jou net als voor mij wordt het zo makkelijk dat je nooit meer over na hoeft te denken, en nu met vaste voedsel moet ik beginnen met denken wat ze wel en niet mag, hoe ze het aangeboden krijgt enzovoort terwijl met bv is het altijd goed, altijd de juiste samenstelling en de juiste temperatuur, geen gehannes(voor mij dan) O+
pi_112297707
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 09:32 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Oh nee dat heb ik nou niet gevraagd. Ik zal haar nog eens telefonisch vragen hoe dat zit.

Gisternacht in bed lukte het weer niet zonder vervormde tepel te voeden. Ook rechts was die vervormd. Even voor degenen die hebben aangegeven in het begin ook zere tepels te hebben en waar het vanzelf wegging? Hoe lang heeft dat geduurd voordat het vanzelf wegging? Waren de tepels bij jullie ook vervormd of verkleurd of waren er kloven? Of leek alles ok en waren ze toch zeer? Zou graag willen horen wat jullie ervaringen waren.
\
Ik heb de eerste 2 weken on en off met tepelhoedje gevoed omdat het vreselijk veel pijn deed en ik erge kloven had. Ik voedde altijd zittend in bed 's nachts en overdag gewoon op de bank, daarna is de pijn geleidelijk minder geworden
pi_112297865
Tinu, aan mijn tepels was niets te zien, alleen ik heb de eerste 2 weken veel pijn gehad aan mn tepels bij het voeden. Daarna nog een aantal weken bij en aanhappen en begin van de voeding en dat heb ik nu nog af en toe. Soms is een tepel gewoon gevoeliger dan anders bij mij. Ik denk dat dat komt omdat mijn baby een slordige drinker is. Hij wil ook niet aanhappen met een grote mond enzo...
pi_112297956
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 09:48 schreef Nirak het volgende:
Tinu, aan mijn tepels was niets te zien, alleen ik heb de eerste 2 weken veel pijn gehad aan mn tepels bij het voeden. Daarna nog een aantal weken bij en aanhappen en begin van de voeding en dat heb ik nu nog af en toe. Soms is een tepel gewoon gevoeliger dan anders bij mij. Ik denk dat dat komt omdat mijn baby een slordige drinker is. Hij wil ook niet aanhappen met een grote mond enzo...
Precies dat probleem met het aanhappen heb ik dus ook. Maar ook al doe ik zo mijn best om hem groot open te laten doen bij het aanhappen, heb ik dus vaak als hij loslaat/ ik hem loskoppel vervormde tepels. Dus of hij zakt dan echt af, wat ik niet altijd zie of het komt echt door iets wat in zijn mond gebeurd en wat ik niet kan zien.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  vrijdag 1 juni 2012 @ 10:11:31 #148
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112298515
Ik had de eerste paar weken met aanhappen en de eerste 15/20 slokken ook altijd even :X
Ging vanzelf over na een paar weken.

Werkt de Fokwet ook andersom?? :D

Vandaag zijn we vrij, Lientje heeft geslapen tot 06.30, toen de borst en om 07.00 in haar bed gekiept met wat speelgoedjes en ik heb haar tot 07.50 niet gehoord. Nou ja, wel horen spelen, maar niet gemiept dat ze uit bedje wou.

O+

We zitten nu overigens op 4 voedingen overdag, ipv 3. Ik vind het allemaal prima, zo stort mijn productie ook niet in.
06.30
voor slaapje 1
voor slaapje 2
19.00
  vrijdag 1 juni 2012 @ 10:18:31 #149
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_112298688
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 09:32 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Als ik me goed herinner heeft het bij mij de eerste 2 maanden zeker ongeloofelijk veel zeer gedaan.
Vervormde tepels en kloven waarvan de lactatiekundige zei dat het wel een krater leek :+
Alles deed zeer, zelfs creme erop smeren kon haast niet, voorzichtig depte ik een klodder erop.
Ik heb wat lopen smeren, en natuurlijk meerdere keren per dag, zowat na iedere voeding.
Van de lactatiekundige kreeg ik toen het advies om zoveel mogelijk zonder bh en van die anti-lekdingen te lopen. ;)

Op een gegeven moment ging het over. Niets veranderd van anders aanleggen, ik heb er wel een ander gevormde tepel aan één kant aan overgehouden :+
Nu geen enkel probleem meer.
Rayen 2½ jaar!
pi_112298711
Xanteh, blegh dat klinkt niet goed. Hopelijk geneest het snel en/ of kan de ha iets betekenen.

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Aparte hier is dus dat het geen pijn doet bij het aanhappen. Soms wel na een tijdje drinken en soms na het drinken. Het lijkt dus echt verband te kunnen houden met de vervormde tepels en verkleuring. Dus ik ga toch maar oefenen om het zonder vervormde en verkleurde tepels ervan af te brengen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112299443
Hoop dat het snel beter gaat tinuviel!

Heb vanmorgen het cb gebeld, die adviseerde de lactatiekundige te bellen
Hoefde de ha niet te bellen (voor borstontsteking/spruw oid) omdat ze vorige week voor spruw had gekeken en toen had ik deze pijn ook.

Ze vertelde dat aanleggen het beste is, maar het doet zo'n pijn..zie het echt niet zitten. Het kolfen geeft me zoveel rust..

Leer liever van de lk hoe ik het beste kan aanleggen enz dan dat ik weer zelf ga 'prutsen' het lukt me niet goed & S is zo ongeduldig dat ze niet goed aantapt.
pi_112300284
Zoë mijn kraam had nog als tip als je kind erg driftig/ overstuur is of hard huilt om even je pink met nagel richting de tong in baby's mondje te stoppen, even laten sabbelen totdat zij tot rust komt. Dan kun je haar weer aanleggen zonder dat ze zo overstuur is. Ik hoop dat het je zo lukt, ik duim voor je ^O^
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112304231
Zoe: heb je al een lk gebeld? Hopelijk kan die je goed helpen!

En -O- , ik ben de pomp van m'n kolf vergeten thuis. Heb net wel even met de hand gekolfd. Opbrengst: 60 cc. Hopelijk kan ik dit weekend wat bijkolven, want ik ben echt bijna door m'n diepvriesvoorraad in, en ik wil wel die 6 maanden halen...
  vrijdag 1 juni 2012 @ 13:16:13 #154
314661 klavertje-4
brengt geluk!
pi_112304667
jeetje Zoe, ik hoop dat het snel beter wordt met de pijn!
En voor jou ook Tinuviel, het consult bij de lk klinkt wel heel fijn!

En Bleie :{ wat rot! Da's wel een beetje mijn nachtmerrie! Je zit niet toevallig hier in de buurt? Dan kun je mijn pomp heel even lenen! (Lelystad?)
  vrijdag 1 juni 2012 @ 13:44:43 #155
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112305714
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 11:12 schreef Tinuviel het volgende:
Zoë mijn kraam had nog als tip als je kind erg driftig/ overstuur is of hard huilt om even je pink met nagel richting de tong in baby's mondje te stoppen, even laten sabbelen totdat zij tot rust komt. Dan kun je haar weer aanleggen zonder dat ze zo overstuur is. Ik hoop dat het je zo lukt, ik duim voor je ^O^
Dat zou mijn mini dus echt niet pikken als hij honger had. Die is prima rustig te houden met een pink als er alleen zuigbehoefte is maar kom niet met die pink als hij eten wil :N

Zoë meis, succes!

Bleie, wat balen zeg :X
pi_112306280
Maar jouw mini is ook gewend dat 'ie direct na aanhappen al 3 liter melk te verstouwen krijgt en niet even moet wachten op een tsr :P
pi_112306614
Ja S vind een pink ook niet zo leuk als ze erg veel honger heeft.
Ze hoeft ook niet te wachten op tsr want soms loopt het er al uit voor ze is aangehapt :9

Gaat ze 'smakken' wat ook niet echt helpt :@

't is een klein boefje

Ze slaapt nu net dus kan nu de lk bellen *O*
pi_112307187
Bitterend; ja dat is wel het nadeel met kolven. Je moet het weer op tempratuur krijgen als het uit de koelkasy komt. Borstvoeding ter plekke is gewoon ideaal, maar gaat nu even niet :)

Volgens de ha was het een beginnende borstontsteking, maar omdat ik geen koorts heb of andere klachten heb ik nog kans dat het verdwijnt door de borst steeds goed te legen. Heb wel een kuur gekregen voor het geval dat het wel mis gaat dit weekend.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 14:27:28 #159
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112307299
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 14:07 schreef Zoë23 het volgende:
Ja S vind een pink ook niet zo leuk als ze erg veel honger heeft.
Ze hoeft ook niet te wachten op tsr want soms loopt het er al uit voor ze is aangehapt :9

Gaat ze 'smakken' wat ook niet echt helpt :@

Als hij gaat smakken, dan haal ik hem eraf (meestal heeft hij de tepel dan niet eens vast maar laat het zo in zijn mond stromen als sabbelende O+ ), dep dan alles even zo goed en kwaad als het kan droog en laat hem opnieuw aanhappen. Werkt als een tiet :P
  vrijdag 1 juni 2012 @ 14:30:28 #160
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112307419
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 13:59 schreef WupWup het volgende:
Maar jouw mini is ook gewend dat 'ie direct na aanhappen al 3 liter melk te verstouwen krijgt en niet even moet wachten op een tsr :P
Als die tsr komt (die komt meestal erg snel) dan spuit het er inderdaad uit :D
pi_112307587
Ik heb er nog even op gelet en bij de laatste voedingen wordt een deel van mijn tepel wit, soms ondanks wel of niet vervormde tepel. Ga de lk toch ook nog een keer daarover bellen. Heb de mothermaids ook maar even niet op gedaan, want het plakt te erg en dat doet dan ook weer pijn. Kheb nu echt pijn na het voeden, varieërt van eventjes tot een half uur of langer.

En een peuter die de hele tijd erbij staat en kusjes geeft en aait enzo, soms ook een beetje te sterk, helpt ook niet echt. Al helemaal niet als het pijn doet of ik net heel erg bezig ben om hem goed te laten aanhappen :{ En als hij dat niet doet, zet hij de kamer op stelten. Dat helpt mij niet echt om in rust te voeden of op te letten op hoe L. drinkt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112307797
Hoop dat het snel beter gaat Xanteh :*

Asy
Ja dan zit S idd ook niet vast
Ze is erg dorstig :9

Lk neemt niet op -O- zo weer proberen
pi_112307837
Lastig tinuviel!
Zo kun je je ook niet echt concentreren
pi_112308548
Dankje Zoë.

Ja ik vind het wel heel lief hoe hij met zijn kleine broer is. Alleen soms is het een beetje teveel van het goede. En in het bijzonder als ik aan het voeden ben en het loopt net even niet lekker of doet pijn dan is het erg vervelend.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112308597
Tinu, dat was hier heel makkelijk. Drinktijd, was tv-tijd :+ Zou dat voor grote broer werken?
Lotte!
Noah!
pi_112308693
Linda dankje voor de tip. Ik kan het proberen. Hij kan soms heel geconcentreerd kijken en soms is hij snel afgeleid. Het is het proberen zeker waard!
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112308828
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:03 schreef Tinuviel het volgende:
Linda dankje voor de tip. Ik kan het proberen. Hij kan soms heel geconcentreerd kijken en soms is hij snel afgeleid. Het is het proberen zeker waard!
Wel tussendoor dan echt uitlaten, anders is de lol er te snel af :P
Lotte!
Noah!
pi_112310359
Dankzij filmpje op borstvoeding.com zojuist een hele voeding met de hand afgekolfd!! Dan nog moet ik vanavond en dit weekend bijkolven, maar wel fijn.

Tinuviel: heel herkenbaar een 'te lieve' peuter. Samen een boekje lezen helpt hier ook weleens. Of liedjes zingen. Of haar met de iPad laten spelen.
pi_112311799
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 15:45 schreef Bleie het volgende:
Dankzij filmpje op borstvoeding.com zojuist een hele voeding met de hand afgekolfd!! Dan nog moet ik vanavond en dit weekend bijkolven, maar wel fijn.

Tinuviel: heel herkenbaar een 'te lieve' peuter. Samen een boekje lezen helpt hier ook weleens. Of liedjes zingen. Of haar met de iPad laten spelen.
Ipad is ook een goede, zal ik ook eens proberen als mijn man het toestaat (zijn Ipad) :P Boekje lezen deed ik eerder, was niet zo een succes helaas. Dan zit hij toch heel dichtbij en ik moet mijn peuter laten wisselen als ik mijn jongste zoon de andere borst geef.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112312788
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 14:24 schreef Xanteh het volgende:
Bitterend; ja dat is wel het nadeel met kolven. Je moet het weer op tempratuur krijgen als het uit de koelkasy komt. Borstvoeding ter plekke is gewoon ideaal, maar gaat nu even niet :)

Volgens de ha was het een beginnende borstontsteking, maar omdat ik geen koorts heb of andere klachten heb ik nog kans dat het verdwijnt door de borst steeds goed te legen. Heb wel een kuur gekregen voor het geval dat het wel mis gaat dit weekend.
Om het snel te laten verdwijnen: Warm maken voor het voeden, met bijv een met warm water gevulde luier. En meemasseren? Voel je zelf ook een bult in je borst? Ibuprofen mag volgens mij ook. Meer tips hebben Wupwup en Tico vast nog wel!
pi_112312808
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 14:34 schreef Tinuviel het volgende:
Ik heb er nog even op gelet en bij de laatste voedingen wordt een deel van mijn tepel wit, soms ondanks wel of niet vervormde tepel. Ga de lk toch ook nog een keer daarover bellen. Heb de mothermaids ook maar even niet op gedaan, want het plakt te erg en dat doet dan ook weer pijn. Kheb nu echt pijn na het voeden, varieërt van eventjes tot een half uur of langer.

En een peuter die de hele tijd erbij staat en kusjes geeft en aait enzo, soms ook een beetje te sterk, helpt ook niet echt. Al helemaal niet als het pijn doet of ik net heel erg bezig ben om hem goed te laten aanhappen :{ En als hij dat niet doet, zet hij de kamer op stelten. Dat helpt mij niet echt om in rust te voeden of op te letten op hoe L. drinkt.
Tinu, kan het raynauds zijn? Heb je het bijv ook na het douchen?
pi_112313022
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 16:47 schreef Morretje het volgende:

[..]

Tinu, kan het raynauds zijn? Heb je het bijv ook na het douchen?
Nee tot nu toe nog nooit last van gehad dat de tepels, vingers of tenen pijn deden of wit werden. Ik had ook al aan Raynauds gedacht. Ik las echter net op bv.com, dat Vasospasme, zoals ze dat met de vakterm noemen ook het gevolg kan zijn van compressie van de tepel. Mijn vermoeden is dat dat het probleem is: http://www.borstvoeding.com/problemen/aandoeningen/raynauds.html.
Wat ze hier omschrijven van het afklemmen van de tepel met tong of kaak is een beetje wat ik beleef. Nu is alleen de grote vraag behalve goed aanleggen, wat kan ik eraan doen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  vrijdag 1 juni 2012 @ 17:57:35 #173
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112315490
de vernleking die ik toen zag, lijkt wel verdacht veel op Raynauds, maar vlgs mij ik dat wel gezegd.
tegen de pijn kan ik je wollen zoogcompressen aanraden. ik weet dat je niet lekt, maar het houdt de borst goed warm. ik heb de mjjne bij het bv-centrum gekocht. Ben de compressen kwijt, maar heb nog wel de zeep om ze te reinigen.
Als je echt Rahnauds aan het ontwikkelen bent, zou ik een second opinion aanvragen ergens...
pi_112316625
Dank je Morretje :) Ibu gebruik ik al een aantal dagen nu en het bobbelje mee masseren kan niet, want het zit onder de tepel zelf. Kan er dus niet bij tijdens het voeden en of kolven. Maar nu weet ik niet meer of ik het moet verwarmen of niet, jij begint over warm houden en mijn ha houdt het over koelen haha :P

[ Bericht 19% gewijzigd door Xanteh op 01-06-2012 18:35:16 (spellingnazi) ]
pi_112317584
Voor t voeden warm maken en de rest van de tijd koelen? :)
pi_112318821
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 17:57 schreef DaviniaHR het volgende:
de vernleking die ik toen zag, lijkt wel verdacht veel op Raynauds, maar vlgs mij ik dat wel gezegd.
tegen de pijn kan ik je wollen zoogcompressen aanraden. ik weet dat je niet lekt, maar het houdt de borst goed warm. ik heb de mjjne bij het bv-centrum gekocht. Ben de compressen kwijt, maar heb nog wel de zeep om ze te reinigen.
Als je echt Rahnauds aan het ontwikkelen bent, zou ik een second opinion aanvragen ergens...
Davinia bedoel je een 2nd opinion van een andere lk? Van het artikel op bv.com waar ik net de link van postte maak ik op, dat ik in ieder geval last heb van zo'n vasospasme. Dat kan ook zonder last te hebben van Raynauds zoals ik uit het artikel begrijp. Ik dacht namelijk altijd dat als je Raynauds had, dat je dan ook last had op andere plekken zoals vingers of tenen en dat je dat ook niet zomaar krijgt. Kan heel goed zijn dat ik me daarin vergis.

Had jij naast de wollen zoogcompressen niet ook zalf, medicijnen of vitamine B6 gebruikt tegen het Raynauds?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112341589
Even een vraagje aan degenen due ervaring hebben met tepelhoedjes:

De lk is ervan overtuigd dat meestal het probleem bij ons aan de drinktechniek van L ligt. Hij houdt zijn tongetje waarschijnlijk niet helemaal naar onderen en voren tegen de onderkaak aan. De lk zei dat wellicht een tepelhoedje de laatste optie zou zijn. Ze denkt dat dat wellicht bij mij tegen de pijn kan helpen en mijn zoontje zijn drinktechniek daardoor zou kunnen verbeteren.
Wat betreft de pijn bij mij weet ik niet of het helpt, omdat ook als hij goed aangelegd is, de tepel niet vervormd en niet verkleurd is soms pijn optreedt. Wat denken jullie zou het tepelhoedje helpen tegen de pijn of voor verbetering van de drinktechniek. hebben jullie zulke ervaringen opgedaan? Moet je de tepelhoed trouwens ook vasthouden of zet je hem gewoon op de borst?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zaterdag 2 juni 2012 @ 12:51:20 #178
259886 pessie
pi_112341828
Een tepelhoedje is van zacht siliconen materiaal en leg je op je borst, hier blijft ie dan een beetje op vastplakken. Bij ons heeft het zeker geholpen, ik had vrij vlakke tepels en Nathan had met zn 5 pond maar een heel klein mondje, ik heb ruim 4 maanden met hoedje gevoed. Ik hasd die van medela, vond ik fijner dan van avent. Vooral zachter materiaal vond ik.
pi_112342117
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 12:51 schreef pessie het volgende:
Een tepelhoedje is van zacht siliconen materiaal en leg je op je borst, hier blijft ie dan een beetje op vastplakken. Bij ons heeft het zeker geholpen, ik had vrij vlakke tepels en Nathan had met zn 5 pond maar een heel klein mondje, ik heb ruim 4 maanden met hoedje gevoed. Ik hasd die van medela, vond ik fijner dan van avent. Vooral zachter materiaal vond ik.
Pessie bedankt. Vlakke tepels heb ik wellicht ook. En het mondje van mijn zoontje is ook nog niet zo groot. Maar het ligt vooral aan zijn tongetje.
Ja de lk had mij ook aangeraden de Medela hoedjes de gebruiken omdat ze dunner en fijner zijn. :Y
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112343135
Tepelhoedjes van avent heb ik in de kraamweek gebruikt, maar ik vond ze niet geweldig. Maar het verlichtte wel de pijn, dus ik heb ze af en toe gebruikt als de pijn te erg was in het begin :)
pi_112343179
Ik heb 1x 6 maanden en 1x 3,5maand met tepelhoedje gevoed. Beide kinders deden hun mond wel open, maar weigerde aan te happen. Dat tepelhoedje kon ik gewoon in mond frotten :9

Je maakt hem van te voren een beetje vochtig en dan blijft het op je huid plakken. Vasthouden moet je soms wel een beetje, merkte ik, omdat je kindje 'm eraf kan trekken met onverwachte bewegingen (of kleine priegelvingertjes :P)

Na het voeden met tepelhoedje bij Lotte geen problemen gehad, bij Noah wel een fase met pijn gekend. Hij nam toen namelijk alsnog een zuinig hapje, gewend aan het tepelhoedje... Lotte deed haar mond wel goed open (of haar mond was gewoon groter...scheelt ook natuurlijk)

Oh, en ik had ook Medela. Een keer gevoed met avent, maar ik vond ze niet prettig. Zowel van vorm als materiaal
Lotte!
Noah!
pi_112344954
Ik heb bij Sofie ook eigenlijk alleen maar gevoed met tepelhoedje. Ik zou nu als het lukt ook graag weer bv willen geven. Zou ik dan nu ook al tepelhoedjes in huis moeten halen? Ik weet, ze zijn snel genoeg gekocht, maar wat als ik nou op zondag die dingen ineens nodig heb? Er is hier niks op zondag geopend.

[ Bericht 0% gewijzigd door kaatjejannie op 02-06-2012 21:58:55 ]
*poef* nu is het weg
pi_112357933
Tepelhoedjes kan je bestellen bij prettymum.nl (voor 16h besteld morgen in huis)

Ik heb goed ervaring met de tepelhoedjes, ik heb er 1 on en off gebruikt en ik hield hem idd vast tot dat ze hem goed in dr mond had. Het heeft de pijn enorm verlicht, na 2 weken heb ik hem niet meer gebruikt.
pi_112364032
Bitterend, je hebt dus nooit problemen gehad met aan de borst gaan direct na het tepelhoedje? Heb je de tepelhoedjes gebruikt direct na de geboorte of had je je dochter eerst direct aan de borst? Als ik hem on en off gebruik, dan heb je daar denk ik geen problemen mee?

Bedankt voor de tip, maar had al gebeld met Prenatal hier om de hoek en daar kan ik ze ook kopen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112364216
Ik heb ze wel voor de zekerheid gehaald KJ. Ze zaten ook in mijn ziekenhuistas. Edit: hangt misschien ook af van de reden dat je ze gebruikte. Lotte kon niet aanhappen door mijn tepel (die is niet plat, maar gewoon echt naar binnen. Ik heb een deuk zeg maar :{ ) Dat was bij Noah niet anders, dus ik had wel hoop dat het anders zou gaan, maar de kans was groter dat het niet zou lukken..

Tinu, ik heb beide kinderen niet aan de borst gehad, alles gekolfd. Bij Lotte 4 dagen, bij Noah 12. Pas daarna dronken ze, maar ook alleen met tepelhoedje. Bij Lotte heb ik er niet echt achteraan gezeten, maar nu bij Noah wist ik via PM-Girl dat ze met 3 maanden nog een keer die zoekreflex krijgen die ze als pasgeborene hadden, dus die heb ik afgewacht om het tepelhoedje af te bouwen. De techniek kende hij ondertussen natuurlijk
Lotte!
Noah!
pi_112373546
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 22:31 schreef Tinuviel het volgende:
Bitterend, je hebt dus nooit problemen gehad met aan de borst gaan direct na het tepelhoedje? Heb je de tepelhoedjes gebruikt direct na de geboorte of had je je dochter eerst direct aan de borst? Als ik hem on en off gebruik, dan heb je daar denk ik geen problemen mee?

Bedankt voor de tip, maar had al gebeld met Prenatal hier om de hoek en daar kan ik ze ook kopen.
Na de bevalling lag ze een tijdje op mijn buik en daarna aan de borst, in de loop van de dag (was in de ochtend bevallen) heeft ze ook direct aan de borst gedronken maar aan het begin van de avond kon ik het bijna niet meer voeden van de pijn...ik zag er zo tegen op en zat met tranen in bed. De dienstdoende vk heeft me een tepelhoedje toen aangeraden en die heb ik 2 weken lang af en toe gebruikt. Dat hielp heel goed om de pijn te verlichten en mijn tepels af en toe rust te geven want R dronk echt om het uur bijna de eerste weken vooral 's nachts
pi_112374239
Tinuviel, ik heb ook on en off een tepelhoedje gebruikt. Eerst week zelfs alleen kolven en fles wegens de pijn. Daarna voor het eerst aangelegd met tepelhoedje. Na een week ongeveer merkte ik dat hij daarmee ging rommelen, hoedje in z'n mond slurpen in plaats van aanhappen. Toen af en toe eens zonder hoedje gevoed maar ook soms met tot ik genoeg aan het drinken gewend was om zonder te kunnen. Geen enkele van de overgangen (borst, fles, hoedje, zonder hoedje) heeft ooit een probleem opgeleverd.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  zondag 3 juni 2012 @ 11:17:14 #188
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112375023
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 19:31 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Davinia bedoel je een 2nd opinion van een andere lk? Van het artikel op bv.com waar ik net de link van postte maak ik op, dat ik in ieder geval last heb van zo'n vasospasme. Dat kan ook zonder last te hebben van Raynauds zoals ik uit het artikel begrijp. Ik dacht namelijk altijd dat als je Raynauds had, dat je dan ook last had op andere plekken zoals vingers of tenen en dat je dat ook niet zomaar krijgt. Kan heel goed zijn dat ik me daarin vergis.

Had jij naast de wollen zoogcompressen niet ook zalf, medicijnen of vitamine B6 gebruikt tegen het Raynauds?
Vasospasme is Raynauds, toch?

Ik heb verder geen meds gebruikt. Alleen gravitamon, multivitamines. Ja wel ff vit B supplement maar dat hielp niet. Het enige dat echt hielp, waren de wollen zoogcompressen. En goed aanleggen, uiteraard.

Je weet dat je met tepelhoedjes goed moet opletten of je productie niet instort? Het kost meer moeite om met een hoedje te drinken.

Wel balen dat het niet vanzelf gaat deze keer :{
pi_112377609
-O- m'n tepel doet nog steeds pijn & ik kolf die borst nu al (langer dan) een week?

Hoop morgen de lk te kunnen bereiken, dit lukte vrijdag niet.
-O- vind de pijn erg lastig

KJ
Zou de tepelhoedjes alvast in huis halen
S wilde niet aanhappen, heb zondag & maandag gekolft en maandagmid heeft m'n vriend op aanraden van kraamhulp de tepelhoedjes gehaald. Had het prettiger gevonden als ik ze eerder had, dan was S misschien niet zo gefrustreerd met het aanhappen de 1e dagen en had ik me ook minder rot gevoeld (niet leuk als je kleintje huilt als je bv wilt geven)

[ Bericht 16% gewijzigd door Zoë23 op 03-06-2012 15:05:19 ]
pi_112382651
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:07 schreef Twinkly het volgende:
Ik heb niet helemaal goed teruggelezen hoor, maar het kan geen spruw zijn of verkeerd aanleggen? De tepel blijft pijn doen tussen de voedingen in?
Moest net weer aan je reactie denken, afgelopen vrijdag gevraagd naar spruw bij de verpleegkundige van het cb , die vrijdag ervoor ook, toen ze langs kwam.

ik herken de symptomen qua pijn wel in de omschrijving :{.

Sinds gisteravond heb ik echt steken in m'n borst die erg pijnlijk zijn.

-O- morgen dus naar de ha

Maar hoe komt zoiets? Ik ben super hygiënisch van mezelf en nu met de baby let ik er nog meer op.

S heeft geen blaasjes op dr tong oid, en op dr tong soms wat wittig maar volgens de verpleegkundige was dit geen spruw. Dat is sinds een week dus niet veranderd.

Kan het zijn dat ik bijv bij m'n pijnlijke borst spruw heb en bij de andere borst niet? En omdat ik die kolf, dat S het niet heeft?
pi_112383306
Verminderde weerstand na de bevalling denk ik...was je ook hydrofielen en onderbroeken op 60c? dat is ook belangrijk :*
pi_112383357
Ja we wassen alles op 60graden, alleen tshirts en spijkerbroeken van m'n vriend niet.

:(

Dat zou kunnen, ik was wel n beetje n wrak na de bevalling
pi_112383465
Bij was het ook het geval na de bevalling, ik heb toen ook een vaginale schimmel infectie opgelopen..je bent moe en de bv vraagt wel veel van je lijf, sowieso een bevalling is niet niks he! ik heb een zalf gekregen en druppels voor R, ging vrij snel weg daarna (slikte ook extra vit C enzo)
pi_112383716
quote:
1s.gif Op zondag 3 juni 2012 11:17 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Vasospasme is Raynauds, toch?

Ik heb verder geen meds gebruikt. Alleen gravitamon, multivitamines. Ja wel ff vit B supplement maar dat hielp niet. Het enige dat echt hielp, waren de wollen zoogcompressen. En goed aanleggen, uiteraard.

Bedankt Davinia voor je antwoord. Vasospasme zijn vaatvernauwingen alleen bij de tepels en veroorzaakt door het aanhappen/ drinken van de baby. Raynauds is de aandoening en wordt volgens mij gebruikt als het ook op andere plekken in het lichaam optreedt. Echter zijn zowel de klachten alsook de voorgestelde behandelmethoden dezelfden.

Ging het bij jou dan wel over omdat jij de wollen borstcompressen niet meer gebruikt?

Heb net Medela tepelhoedjes gescoord. Hebben jullie nog tips voor het gebruik behalve nat maken en eventueel vasthouden aan het begin?
Ik zit eraan te denken om dan afwisselend een voeding met en een voeding zonder te doen. Dat geeft misschien minder risico voor mijn productie en ik kan beter beoordelen wat de verschillen zijn bij het voeden c.q. kijken of het ook helpt voor beter aanhappen en betere drinktechniek direct aan de borst.

Ja wel balen dat het niet van een laaien dakje gaat maar als ik de verhalen hier zo hoor is er nauwelijks iemand waar dat wel zo is :{
Heb in ieder geval als maatregelen nu genomen om zoogcompressen in de bh te doen voor extra warmte en een extra laagje kleren aan doen. Dat hielp een beetje.

Zoë de lk of cb lk of vrijwilliger van lll (ik weet niet meer precies wie het was) zei tegen mij dat het kon zijn dat iemand spruw aan zijn borsten had zonder dat de baby het ook heeft. Hebben je tepels een parelmoerachtige glans en kleur? Schijnt een kenmerk van spruw te zijn.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112383728
Dat is zo..

:) als we weten waardoor het komt kunnen we er iig iets aan doen, dat is ook wel weer fijn. Die stekende en brandende pijn is echt vervelend!
pi_112383846
Stekend klinkt echt als spruw! Bij mij herkende de huisarts het ook niet, ikzelf zag de parelmoerachtige glans alleen/vooral als ik onder de douche stond en de tepels dus nat waren. Niels had toen geen verschijnselen in zijn mond.
pi_112384537
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:30 schreef Twinkly het volgende:
Stekend klinkt echt als spruw! Bij mij herkende de huisarts het ook niet, ikzelf zag de parelmoerachtige glans alleen/vooral als ik onder de douche stond en de tepels dus nat waren. Niels had toen geen verschijnselen in zijn mond.
Twinks, ik had na het stoppen met tepelhoedje bij Noah ook een tijd lang van steken en branden, maar het leek in niks op de spruw die ik bij Lotte had.. het ging ook vanzelf weer weg :? Was toen inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht :Y
Lotte!
Noah!
  zondag 3 juni 2012 @ 16:07:35 #198
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112385414
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:27 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Bedankt Davinia voor je antwoord. Vasospasme zijn vaatvernauwingen alleen bij de tepels en veroorzaakt door het aanhappen/ drinken van de baby. Raynauds is de aandoening en wordt volgens mij gebruikt als het ook op andere plekken in het lichaam optreedt. Echter zijn zowel de klachten alsook de voorgestelde behandelmethoden dezelfden.

Ging het bij jou dan wel over omdat jij de wollen borstcompressen niet meer gebruikt?

Heb net Medela tepelhoedjes gescoord. Hebben jullie nog tips voor het gebruik behalve nat maken en eventueel vasthouden aan het begin?
Ik zit eraan te denken om dan afwisselend een voeding met en een voeding zonder te doen. Dat geeft misschien minder risico voor mijn productie en ik kan beter beoordelen wat de verschillen zijn bij het voeden c.q. kijken of het ook helpt voor beter aanhappen en betere drinktechniek direct aan de borst.

Ja wel balen dat het niet van een laaien dakje gaat maar als ik de verhalen hier zo hoor is er nauwelijks iemand waar dat wel zo is :{
Heb in ieder geval als maatregelen nu genomen om zoogcompressen in de bh te doen voor extra warmte en een extra laagje kleren aan doen. Dat hielp een beetje.

Zoë de lk of cb lk of vrijwilliger van lll (ik weet niet meer precies wie het was) zei tegen mij dat het kon zijn dat iemand spruw aan zijn borsten had zonder dat de baby het ook heeft. Hebben je tepels een parelmoerachtige glans en kleur? Schijnt een kenmerk van spruw te zijn.
De wollen zoogcompressen was echt alleen pijnbesrrijding. Na het voeden is de tepel nat en koelt dus als een malle af aan de lucht. Dat afkoelen deed verdomd ceel pijn, dus door direct zoogcompres erop koelde de tepel niet zo af.

En pijnklachten zonder verbleking, het opnieuw kleuren van de tepel kan ook onwijs pijn doen. Dus dan is je tepel roze, maar komt hij wel van een verkleurde staat af, zeg maar.

Succes met de tepelhoedjes. Ik hoop echt dat het werkt voor jullie. :*
pi_112386400
Twinkly / tinuviel

Heb geen parelmoer glans, zoals ik het zie, maar tijdens het douchen wordt de tepel wel wittig en na het douchen weer 'gewoon' :?

Linda

De stekende pijn in m'n borst heb ik als ik niet kolf & branderige/jeukerige pijn ook.
Vannacht 2x 2paracetamol gehad omdat ik zoveel pijn had :(

Als ik kolf dan voel ik wel kleine steekjes in de tepel.
pi_112386540
Weten jullie wat de beste manier is om de tepelhoedjes schoon te maken. Moet je ze na elke voeding uitkoken?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112386577
Tinuviel
Hoop dat het voeden met tepelhoedje goed gaat!
pi_112386622
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 16:36 schreef Tinuviel het volgende:
Weten jullie wat de beste manier is om de tepelhoedjes schoon te maken. Moet je ze na elke voeding uitkoken?
Ik kookte ze 1x p.d. uit en tussendoor wassen met heet water
pi_112388899
Ja wat zoe zegt!
pi_112395782
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 16:32 schreef Zoë23 het volgende:
Twinkly / tinuviel

Heb geen parelmoer glans, zoals ik het zie, maar tijdens het douchen wordt de tepel wel wittig en na het douchen weer 'gewoon' :?

Linda

De stekende pijn in m'n borst heb ik als ik niet kolf & branderige/jeukerige pijn ook.
Vannacht 2x 2paracetamol gehad omdat ik zoveel pijn had :(

Als ik kolf dan voel ik wel kleine steekjes in de tepel.
Het klinkt echt heel erg als wat ik had, alles! Je kan gewoon proberen wat gentiaanviolet voor je doet, ik voelde echt al heel snel verlichting.
http://www.borstvoeding.c(...)gentiaan-violet.html
pi_112395866
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:46 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Twinks, ik had na het stoppen met tepelhoedje bij Noah ook een tijd lang van steken en branden, maar het leek in niks op de spruw die ik bij Lotte had.. het ging ook vanzelf weer weg :? Was toen inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht :Y
Ook tussendoor en echt je borst in zeg maar?
  zondag 3 juni 2012 @ 20:24:33 #206
259886 pessie
pi_112395954
Zoë, ik had laatst spruw en er was helemaal niets te zien bij mij of bij Nathan, toch was de pijn overduidelijk spruw en na een paar dagen smeren was de pijn weg. Was wel het einde van voeden uit mn stieftiet, maar goed, ik heb niet voor niets 2 borsten >:)

Tepelhoedjes: 1 keer per dag uitkoken en verder voor elke en na elke voeding afspoelen met water. Elke 6 weken vervangen.
pi_112396157
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 20:23 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Ook tussendoor en echt je borst in zeg maar?
Ja, vooral na de voeding..
Lotte!
Noah!
  zondag 3 juni 2012 @ 20:30:08 #208
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112396274
Spruw? Als een soort messteken. Door heel je borst.
pi_112397675
Ja 't doet echt pijn :(

Bedankt voor de link twinkly
Zal naar de ha om te kijken of het echt spruw is.. Maar zoals ik het lees klopt het wel.
-O- dacht het een tijdje geleden al, maar omdat de verpleegkundige van het cb zei dat het niet zo was, er niks mee gedaan :(
  zondag 3 juni 2012 @ 20:58:45 #210
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112397983
Gelukkig heb je voor gv geen recept nodig en werkt het als den tiet.
pi_112398150
Ik las het in het artikel dat twinkly gaf! Dat is wel een goede tip :)
Maar voordat ik iets doe wil ik het zeker weten & of S het echt niet heeft.
  zondag 3 juni 2012 @ 21:05:52 #212
259886 pessie
pi_112398400
Op TLC nu een docu over borstvoeding.
pi_112399603
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 21:05 schreef pessie het volgende:
Op TLC nu een docu over borstvoeding.
Docu van Cherry Healing, is vorig jaar volgens mij ook al eens uitgezonden..
pi_112400990
Ja, messteken inderdaad!

Zoe, mijn huisarts geloofde mij niet, die denkt bij spruw aan enge wonden aan de tepel waarschijnlijk (maar hij is sowieso absoluut niet pro-bv) Ik kreeg wel een behandeling mee voor Niels en mij (daktarin en nog iets anders), maar dat werkte niet. Toen heb ik GV besteld bij Eurolac en was er zo vanaf. Later heb ik het nog eens gekregen en ben ik direct met GV begonnen.
pi_112401050
Zoe, gentiaanviolet kan je rustig gebruiken ook al weet je niet zeker of het spruw is. Zou het trouwens niet gewoon een pijnlijke toeschietreflex kunnen zijn? Heb ik zelf veel last van gehad de eerste maanden. Pijnlijke en kapotte tepels trouwens ook. Tepelhoedje is hier bij beide kinderen ook de redding geweest van de borstvoeding.
Hannah had een slechte drinktechniek, daar heb ik iets van een maand met een th gevoed tot ze ineens wel goed de tepel pakte. Bij Mia ben ik een th gaan gebruiken in de eerste 2 weken wegens ernstige kloven. Zodra het een beetje beter ging heb ik het th weggedaan.

Ik denk dat de kloven trouwens het gevolg waren van het schuren van de tepels aan het gehemelte. Op de een of andere manier was Mia's drinktechniek net niet helemaal voldoende om de tepel echt goed achterin te krijgen waardoor deze bij elke slikbeweging raspte tegen de ribbels in het gehemelte. Gelukkig kreeg ze snel een betere techniek en wende mijn tepels ook. Nu gaat het voeden heerlijk pijnloos en gemakkelijk O+
pi_112414444
Argh! Kom ik vanochtend op het kdv aan, is zo'n stom Avent-bekertje opengegaan, drie kwart leeg. Mijn kostbare melk!!!! Gelukkig heeft manlief tussen de middag tijd om wat langs te brengen uit de vriezer, maar ik baalde echt zo!

En anders had hij een keer kv gekregen, ook geen ramp, dat weet ik wel, maar niet wat ik wil.
  maandag 4 juni 2012 @ 09:55:58 #217
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112414468
@Bleie, ow en dat op een maandagochtend, lekker begin vd week..... -O- :*
pi_112416709
He bah Bleie :(
Ik doe de melk eigenlijk altijd smorgens al in de flessen.. Als die per ongeluk o
Vallen in de koeltas of de koeltas valt om, dan lekt daar amper tot niets uit.. Is dat voor jou geen optie? Of heb je maar 1 fles?
pi_112417179
Twinkly
-O- vervelend dat je ha jou niet geloofde

Klinkt als n goed middel! :) bedankt

Octopussy
Ik heb de hele dag last, branderig en pijnlijk & regelmatig steken door mijn borst.
Als ik voorover buk heb ik ook erg veel pijn in m'n borst :{
Dus niet alleen bij het voeden.

Heb de ha gebeld, mocht gelijk wel een middel ophalen bij de apotheek (eigen ha is op vakantie, dus moet dan contact opnemen met z'n collega, maar het is schijnbaar erg druk en dan doen regelen ze sommige dingen ook wel telefonisch) op zich niet erg maar ik wil ook weten of S het heeft of niet (anders besmet je elkaar)

Dus kunnen we morgenvroeg pas terecht

-O- bleie
pi_112417477
We hebben 1 fles op het kdv, waar ze dus in overgieten. Thuis heb ik wel iets meer flessen, maar niet genoeg denk ik. Pff. Misschien moet ik maar een tasje in elkaar knutselen waarin de bekertjes in elk geval niet om kunnen vallen.

Zoe: dat klinkt echt niet fijn. Hopelijk helpen medicijnen snel!
pi_112419574
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 11:36 schreef Bleie het volgende:
We hebben 1 fles op het kdv, waar ze dus in overgieten. Thuis heb ik wel iets meer flessen, maar niet genoeg denk ik. Pff. Misschien moet ik maar een tasje in elkaar knutselen waarin de bekertjes in elk geval niet om kunnen vallen.
Wij hebben een Avent koeltasje waar max 4 avent bewaarbekers in passen. Ze zitten klem, dus vallen niet om. Mijn man is één keer aangekomen op het KDV met één volledig leeg gelekte beker. Alles onder de melk (incl. zijn werktas). Voor dat soort gevallen hebben ze op het KDV nog een reservevoeding in de vriezer.

Verder heb ik me de laatste week niet gemengd in de adviezen over spruw, kloven, melkblaren, verkeerd aanhappen, te korte rongriempjes, Reynaud en andere narigheden omdat ik daar geen ervaring mee heb...

Nu wel even een vraagje aan jullie: ik ben van 2x per werkdag kolven naar 1x gegaan. Dat gaat veel beter dan gedacht: geen stuwing! Vrijdag had ik om 13 uur gekolfd, om 18 uur had Joris alleen de rechter borst gedronken en de linker dronk hij pas weer om 1 uur 's nachts. En geen stuwing! Ik was erg verbaasd. Nu vraag ik me af: is dit het teken dat mijn productie stabiel is (bij 8,5 maand)? Of is dit een teken dat mijn productie te erg terug loopt? Dit weekend leek ik steeds wel voldoende melk voor Joris te hebben (ondanks zijn verkoudheid waardoor hij vaker wilde drinken).
pi_112420658
Zoe, je moet je mupje sowieso behandelen. Spruw hoeft niet altijd zichtbaar te zijn en dan kan jij alsnog weer besmet raken
Lotte!
Noah!
pi_112421182
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 12:26 schreef sverbern het volgende:

Wij hebben een Avent koeltasje waar max 4 avent bewaarbekers in passen. Ze zitten klem, dus vallen niet om. Mijn man is één keer aangekomen op het KDV met één volledig leeg gelekte beker. Alles onder de melk (incl. zijn werktas). Voor dat soort gevallen hebben ze op het KDV nog een reservevoeding in de vriezer.

Volgens mij is er geen vriesvakje in de koelkast op het kdv, maar ik zal toch eens kijken.

Verder heb ik geen antwoord op je vraag, maar als hij dit weekend nog genoeg had, denk ik niet dat je productie enorm gekelderd is. Bij mijn peuter ben ik toen ze 4 maanden was overgegaan (langzaam afgebouwd dat wel) op alleen 's ochtends en 's avonds voeden, en verder kv. Dat is nog 3 maanden goed gegaan, en toen ben ik gestopt ivm medicatie, productie hield het nog wel. Dus ik kan me best voorstellen dat je productie gewoon stabiel is, en je daarom geen stuwing had.
pi_112421206
Hmm, misschien toch te vroeg gejuicht. Net gekolfd en met veel moeite 280 ml bij elkaar, terwijl ik vorige week nog 320 kolfde (2 voedingen van 160 - nu dus voor morgen maar 2x 140 verzameld).
Ik dacht dat ik met 1x kolven per dag mijn productie nog wel een tijdje in stand zou houden. Ik hoor regelmatig van vrouwen die met 6 of 9 maanden overgaan op ochtend- en avondvoeding en wel voldoende productie behouden.

(overigens ben ik minder gaan kolven omdat Joris nu meer bijvoeding eet en met 1 voeding minder kan overdag: 1 boterham+portie fruit staat blijkbaar gelijk aan 1x melk)
  maandag 4 juni 2012 @ 13:18:05 #225
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112421534
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:10 schreef sverbern het volgende:
Hmm, misschien toch te vroeg gejuicht. Net gekolfd en met veel moeite 280 ml bij elkaar, terwijl ik vorige week nog 320 kolfde (2 voedingen van 160 - nu dus voor morgen maar 2x 140 verzameld).
Ik dacht dat ik met 1x kolven per dag mijn productie nog wel een tijdje in stand zou houden. Ik hoor regelmatig van vrouwen die met 6 of 9 maanden overgaan op ochtend- en avondvoeding en wel voldoende productie behouden.

(overigens ben ik minder gaan kolven omdat Joris nu meer bijvoeding eet en met 1 voeding minder kan overdag: 1 boterham+portie fruit staat blijkbaar gelijk aan 1x melk)
Bij 6 maanden al naar 2 voedingen op een dag? Nou dan is het denk meer uitzondering dan regel dat je productie dat trekt.
pi_112422489
Ik geloof niet in "stabiele" productie. Wel in flexibele productie. Ook na negen maanden is het een kwestie van vraag en aanbod. Als je minder vraag creëert door minder te kolven of te voeden, wordt je productie ook minder. Ik denk wel dat je het na die tijd makkelijker kunt opkrikken als je in een dip zit.
pi_112423269
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:18 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Bij 6 maanden al naar 2 voedingen op een dag? Nou dan is het denk meer uitzondering dan regel dat je productie dat trekt.
Ja, dat denk ik ook. Maar bij 9 maanden lukt dat vrij vaak lijkt in mijn omgeving...

Joris is nu 8,5 maand en drinkt ongeveer 6x per etmaal bij mij waarvan meestal 1x 's nachts. Daarbij eet hij fruit, brood, beetje yoghurt, beetje groente. Dat lijkt me op zich een normaal eet-/drinkpatroon. Maar dat kolven, ik zou zo graag een beetje willen minderen. En bijvoorbeeld op dagen dat ik op pad ben niet mijn kolftas te hoeven meezeulen. Het zal wel een kwestie van proberen worden denk ik qua productie...

Maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.
pi_112424295
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 12:55 schreef Linda2205 het volgende:
Zoe, je moet je mupje sowieso behandelen. Spruw hoeft niet altijd zichtbaar te zijn en dan kan jij alsnog weer besmet raken
Goed om te weten.
Wil ook graag dat de ha kijkt & dat ik m het e.e.a kan vragen (zoals hoort) vind het maar raar dat ze zomaar med. willen geven :{
pi_112425029
Rond het jaar zaten wij op een voeding of negen. Bij anderhalf jaar kon ik stoppen met kolven tijdens mijn twee werkdagen.
pi_112425297
Misschien kan medicatie geen kwaad, ook als het niet nodig blijkt Zoe? Maar ik ben er ook nooit zo happig op hoor..

Wat betreft stabiele productie. Ik hoor hier zo vaak dat kolven niets zegt over je productie sver. Ik kolf op momenten dat D ongeveer een voeding zou vragen, dat is 2 keer op een werkdag. Met deze twee kolfbeurten kan kan ik 1 en als ik heeeeel veel geluk heb 1,25/1,5 fles voor het kdv vullen. En als ik gewoon thuis ben is hij heel tevreden op die twee voedingen. Soms wil hij zelfs geen tweede borst meer of maar 3 slokken.
Dus wat dat betreft maak ik me niet druk (het is alleen dodelijk voor de vriezervoorraad, want daar ben ik bijna doorheen. Dus er komt dadelijk een punt dat er een fles kv mee moet naar het kdv.

Ik zou net als jou sver ook wel af willen van dat kolven, want het is mega onhandig.. Vooral als je net als ik ook wel een door moet 's avonds of in het weekend extra, of gewoon een dagje weg zonder de kleine.. Maar ik kolf braaf omdat ik het moment dat ik kv moet meegeven zo lang mogelijk uit wil stellen :)

Overigens geef ik 2x een fles van 200/220 mee naar het kdv. Misschien is een beetje minder ook geen ramp. Vooral de voeding van 1600 uur mag wel wat minder denk ik, want er gaat tussen de middag (na de borstvoeding) bijna een hele boterham in (twee sneetjes). En 's avonds eet hij over het algemeen ook best goed. Hoe hebben jullie dat gedaan? Overigens ben ik niet van plan om de 1600 uur voeding al weg te laten vallen, want ik vind het prima zolang hij hem zelf nog wil krijgt hij hem. Maar vraag me af of het kwaad kan wat minder in de fles te doen voor het kdv.. Zal wel kwestie van proberen zijn..
pi_112425352
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 13:42 schreef WupWup het volgende:
Ik geloof niet in "stabiele" productie. Wel in flexibele productie. Ook na negen maanden is het een kwestie van vraag en aanbod.
hihi ja, anders zaten we nu en ons hele verdere leven met enorme ploftieten :D
pi_112425522
Ik kreeg pas de gouden tip waarbij ik mezelf echt voor m'n kop kan slaan dat ik dat nooit bedacht heb. Gewoon wat water toevoegen, zodat je toch voldoende vocht kan aanbieden. De voeding haalt ie later wel weer in.
pi_112425829
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 14:53 schreef WupWup het volgende:
Ik kreeg pas de gouden tip waarbij ik mezelf echt voor m'n kop kan slaan dat ik dat nooit bedacht heb. Gewoon wat water toevoegen, zodat je toch voldoende vocht kan aanbieden. De voeding haalt ie later wel weer in.
Maar hoever kan ik daarin gaan? Ik neem aan dat ik 300 ml niet tot 400 ml aan moet gaan lengen? Want dan krijgen ze toch gewoon eerder honger of niet?

Ik heb hier nooit bij stil gestaan eigenlijk.. Idd een gouden tip!
pi_112426239
Mwah, kijk eens wat het oplevert. Anders probeer je eerst 20cc per fles, dan eens 30 als dat goed gaat, enz. Hij eet toch van de bijvoeding. Als ie honger houdt, zal hij misschien een half broodje extra vragen. Ze kunnen ook wat yoghurt bijgeven als nodig. Het zou wat anders zijn als je nu een baby van vijf maanden had.
pi_112427152
@wupwup: dat is zeker wel een gouden tip!

@nirak: bedankt voor jouw ervaring! Ik begrijp dat ik me rijk mag prijzen met zo'n goede kolfopbrengst (300 ml in 1x). Ik ben zo dubbel in het geven van kv. Als een vriendin mij vertelt dat ze 6 of 9 maanden alleen bv heeft gegeven en daarna tot een jaar 1 of 2x per dag een fles kv dan denk ik: wauw, goed bezig! Maar toch wil ik liever Joris alleen bv geven. Niet eens omdat het gezonder is maar gewoon omdat bv de voeding is die hij van nature nodig heeft. Of zo. Ik weet niet eens wat mijn redenen zijn. Ik wil gewoon niet opgeven denk ik. Zeker niet omdat het meestal wel goed gaat allemaal.
pi_112427339
O ja, flessen van 200/220 vind ik veel! Joris drinkt max 160 per gekolfde voeding. Vaak maar 140 zelfs.

Nog even iets anders: ik zit de laatste tijd na te denken over hoe vreemd het is dat kindjes tussen 6 maanden en een jaar zo ontzettend uiteenlopen qua verhouding melk/ander eten. Tot 4 maanden krijgen alle baby's alleen melk - kv is dan volledig een vervanging van bv. Maar vanaf 6 maanden moet kv snel worden verminderd. Op een ander forum waar ik actief ben zitten een paar fv-moeders te vechten omdat hun kind nog maar max 500 ml opvolgmelk per dag mag. Bij 9 maanden is melk dan alleen nog maar de zuivelcomponent van de voeding. Terwijl voor bv-kindjes melk een volwaardige maaltijd is. Misschien is het allemaal heel logisch gezien de samenstelling van de melk. Maar ik wist voorheen helemaal niet dat het verschil zo groot was! Met zo veel gevolgen voor de bijvoeding!
pi_112428034
Verschilt dat niet ook per moeder sverbern? Ik gaf mijn oudste tegen die tijd kv op verzoek, en behandelde de bijvoeding echt als bijvoeding, net als ik dat had gedaan als ze nog bv had gekregen. Nou weet ik echt niet meer welke hoeveelheid ze kreeg (aan die liter per dag is ze nooit gekomen geloof ik), maar bijvoeding ging niet zo heel hard bij haar, dus ik denk dat ze nog wel een poosje meer dan 500 cc per dag heeft gekregen hoor. Of misschien ben ik daar wel helemaal verkeerd mee omgegaan, dat kan ook nog natuurlijk.
pi_112428447
O ja, Bleie, er zit echt een groot verschil tussen kv op schema en op verzoek, merk ik op hetzelfde bewuste forum. Eén moeder die kv op verzoek geeft, geeft vrij kleine hoeveelheden per keer, heeft tot 6 maanden gewacht met bijvoeding en geeft bij 8 maanden nog steeds nachtvoedingen. Zij heeft bij haar vorige kindje bv gegeven en zegt zelf altijd: tot een jaar hebben ze genoeg aan melk.
De extreme schema-moeders waren bij 4 maanden al bezig met drie maaltijden per dag en één van hen had pas geleden van het CB de opdracht gekregen om van 3 naar 2 flessen te gaan, bij voorkeur door de 19-uur fles 'eraf te doen', want het kindje was te zwaar. :X
pi_112430762
Je moet natuurlijk niets, het CB geeft adviezen en het aantal voedigen en hoeveelheden op zo'n pak zijn richtlijnen denk ik dan.. Dat moeders daar zo spastisch mee omgaan ligt meer aan hun zelf denk ik wel eens.
Dan vergelijk ik het maar met mezelf. Ik wilde (en probeerde dat ook) mijn kind pas weer voeden 2,5 uur na de start van de voeding ervoor. Waarom? Omdat ik ergens gelezen had dat ze dan wel genoeg hadden. Net zoals ik baalde van nachtvoedingen: want hij kan toch zonder? Als ik daar nu naar kijk zou ik daar bij een eventuele volgende veel relaxter in staan :)

Ik ga morgen eens proberen wat water bij de wijn.. Uhhh, melk te doen :)
En sver, ik vind 220 ook veel, maar ik heb geen idee hoeveel ik erin moet doen (ik geef nooit de fles ;)) Maar ik kreeg te horen van zowel kdv als mijn ouders dat ze het idee hadden dat hij niet voldaan was na een voeding, dan deed ik er wat bij :)
pi_112432584
Ja ik hoor ook vaak "waarom geef je zoveel nachtvoedingen?" "je moet haar leren doorslapen" "ze kan echt wel zonder"
Waarop ik antwoord dat ik ga haar echt niet leren doorslapen, dat ik geniet van haar in onze slaapkamer en dat ik ook geniet (en mijn man ook trouwens) dat ze vaak bij ons in bed slaapt.
Heb pas een boek gekocht "night time parenting" van Dr. Sears O+ over het omgaan met de nachtvoedingen...

Zoe: kreeg je alleen voor jezelf medicijnen of ook voor S?

Hier krijgt ze 150ml per keer ongeveer bij de opvang, ik kolf 200ml in de ochtend en ongeveer 150ml als ik werk en heb nog wat in de vriezer
pi_112436821
Leren doorslapen vind ik ook echt een onzin opmerking. Kijk als het kind vanzelf doorslaapt, zou je haar/ hem niet wakker maken. Maar omgekeerd dus ook niet. :)
Carpe Diem- Pluk de Dag
  maandag 4 juni 2012 @ 19:18:13 #242
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112436887
Nou vannacht elk half uur dan baal ik behoorlijk dat ze op m'n kamer ligt.
pi_112437187
Mee eens Tinu!

Toen ze 2 nachten op eigen kamer sliep kwam ze om het uur...nu om de 2-3 uur dus enigszins een verbetering :9
pi_112437925
Bitterend
Voor ons beide

S drinkt max 100-120ml per keer (meestal einde van de ochtend en einde van de avond en daarna slaapt ze 3-4uren) en verder 60-80ml

Morgen 8:30 eindelijk naar de ha!
  maandag 4 juni 2012 @ 20:35:29 #245
259886 pessie
pi_112441489
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 19:17 schreef Tinuviel het volgende:
Leren doorslapen vind ik ook echt een onzin opmerking. Kijk als het kind vanzelf doorslaapt, zou je haar/ hem niet wakker maken. Maar omgekeerd dus ook niet. :)
Wij hebben Nathan leren doorslapen, niet door het klassieke principe toe te passen trouwens, maar alsnog...
pi_112441587
Hoe dan wel pessie?
pi_112441616
Vertel? :Y
pi_112480320
http://www.eurolacwinkel.nl/;jsessionid=D1FDAA88C4A0BE1B8A131F321F245905?__stateless=D1FDAA88C4A0BE1B8A131F321F245905

Krijg de link niet goed -O-

omschrijving: Gentiaan Violet 1% in water; bevat maximaal 0,5% alcohol. Ook bij andere schimmelinfecties te gebruiken, zoals kalknagels en zwemmerseczeem.

Is dit het middel wat jullie gebruikten bij spruw?
Dit hoeft niet meer verdund te worden toch?
  dinsdag 5 juni 2012 @ 16:26:46 #249
259886 pessie
pi_112480609
We hebben naar aanleiding van het boek "lekker slapen zonder huilen" zelf een plan opgesteld. We zijn de nachtvoedingen in blokken van 3 uur gaan aanbieden en verder water in een flesje. Ook zijn we om de beurt bij hem op de kamer gaan slapen om te kijken wat er gebeurde en ervoor te zorgen dat je om de nacht wel nachtrust kreeg. Heel verhelderend was dat. Hij was toen 9 maanden, sinds een paar weken slaapt hij tot 's ochtend s 7 uur aaneengesloten.We hebben ook onze definitie van doorslapen langzamerhand aangepast, van doorslapen is 5 uur aaneengesloten slapen (wat al heeeel lang was) naar tot 6 uur 's ochtends, en nu is het dus 7 uur!

Oh ja, dit betekent niet dat hij 7 nachten per week doorslaapt, maar wel 5.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 16:29:49 #250
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112480737
Volgens mij zijn wij klaar. Periode afgesloten.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 16:31:09 #251
259886 pessie
pi_112480794
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 16:29 schreef Ticootje het volgende:
Echt? Zomaar opeens? Wat vind je er zelf van?
  dinsdag 5 juni 2012 @ 16:32:13 #252
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112480845
Oh het is goed zo. Als ze nu ook nog ging doorslapen. :')
  dinsdag 5 juni 2012 @ 16:45:01 #253
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112481412
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 16:29 schreef Ticootje het volgende:
is dit nog voor de vakantie van M?
  dinsdag 5 juni 2012 @ 16:47:38 #254
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112481519
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 16:45 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

is dit nog voor de vakantie van M?
Jep, ruim.
pi_112481952
oh pessie heerlijk!
pi_112485838
Pessie, 9 maanden is natuurlijk ook alweer een ander verhaal. En zeker ook als jullie het niet fijn vinden. Mag ik vragen hoe vaak ze s'nachts nog kwam voordat jullie waren begonnen met "doorslapen leren"? En hoe lang heeft het geduurd?

Onze oudste sliep met 2-3 maanden gewoon door zonder nachtvoeding. Ben benieuwd hoe het deze keer gaat.

Ticootje, fijn als jullie er allebei vrede mee hebben. ;)
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 5 juni 2012 @ 19:32:29 #257
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112488623
Boekje lekker slapen zonder huilen is best een aanrader als je echt echt met slaapdramas zit.
pi_112488695
Toch nog voor de vakantie Tico ^O^

Hier is het al 2 weken om de 2 uur 's nachts...ik heb vandaag op mijn verzoek gevoed, dus best vaak. Kijken of het wat uit maakt..Ik had niet het gevoel dat ze wou alleen troost drinken, ik hoorde haar maag borrelen en ze dronk echt een kwartier lang..
  dinsdag 5 juni 2012 @ 19:37:21 #259
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112488878
Fijn dat het zo gelopen is Tico :Y

Ik heb geen idee hoe vaak Huubke drinkt. Gewoon op verzoek. Bij Harry hield ik dat veel beter bij. Nu leg ik gewoon aan wanneer hij zich meldt. Soms is dat elk uur en soms zitten er 4 uur tussen...
's Nachts zou ik in theorie lange nachten kunnen maken. Hij meldt zich namelijk maar 1x voor een voeding, ware het niet dat hij altijd 1 helft van de nacht niet in zijn wiegje wil slapen en dan dus bij mij slaapt. Daardoor slaap ik slechter. Hij slaapt prima ;)
pi_112489320
Ik voed ook volledig op verzoek, maar ik had het idee doordat ze druk is met spelen in de box dat ze iets minder dronk. Vandaag dus paar keer op mijn verzoek ook gevoed :Y
pi_112490966
Bitterend ik heb iets gelezen over sávonds vaker aanleggen als je baby zelf niet clustert. Dat zou kunnen helpen om s'nachts een langere ruk te maken kwa slapen. Heb het zelf nooit geprobeerd, dus geen idee of het helpt. Succes ermee ^O^

Hier ook voeden op verzoek behalve dat ik af en toe mijn verzoek toepas, meestal vanwege een afspraak. Of ik hoop dat hij zich pas meldt als ik aangekomen ben. :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:57:31 #262
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_112493034
Eigen keus van je kleine?
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:59:10 #263
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112493135
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 20:57 schreef Saffier het volgende:
Eigen keus van je kleine?
Ik was vergeten om een avond te kolven. Met flinke stuwing dus. Productie viel in duigen doordat ik geen domperidon meer gebruikte. Dat alles bij elkaar dronk ze nog 1x per nacht. En nu dus een fles water mee naar bed.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 21:01:31 #264
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_112493266

Goed gedaan. Bijna 2 jaar bv. Petje af :*
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_112493695
Nice, Tico! Goed gevoel over?

L drinkt toch weer zo af en toe. Eens in de drie dagen of zo. Zo'n anderhalve seconde per borst, dan is het op. :D

Jammer wel dat er zo weinig meer inzit. Ik ben ervan overtuigd dat ze graag meer zou drinken als het er was.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 21:32:36 #266
259886 pessie
pi_112495149
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 18:37 schreef Tinuviel het volgende:
Pessie, 9 maanden is natuurlijk ook alweer een ander verhaal. En zeker ook als jullie het niet fijn vinden. Mag ik vragen hoe vaak ze s'nachts nog kwam voordat jullie waren begonnen met "doorslapen leren"? En hoe lang heeft het geduurd?
Onder een spoiler ivm off topic

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fijn dat je het zo goed vind tico!
Heb je uiteindelijk nog gedoneerd?
  dinsdag 5 juni 2012 @ 21:47:42 #267
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112496020
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 21:08 schreef -Spring het volgende:
Nice, Tico! Goed gevoel over?

L drinkt toch weer zo af en toe. Eens in de drie dagen of zo. Zo'n anderhalve seconde per borst, dan is het op. :D

Jammer wel dat er zo weinig meer inzit. Ik ben ervan overtuigd dat ze graag meer zou drinken als het er was.
Nou zoiets is het nu nog ja. Maar dat noem ik niet meer echt voeden. Soms is ze heel erg gericht op m'n borsten en wilt ze drinken en na 3 x zuigen is ze klaar. Het is volgens mij gewoon op.
  dinsdag 5 juni 2012 @ 22:44:44 #268
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112499470
Hier nog steeds een doorslaapbaby, nu al ruim twee weken, bijna 3. Ze kwam een paar dagen terug opeens voor een late avond voeding, om 23.30 ofzo, daarna weer doorgeslapen.
Ze is wakker tussen 05.50 en 06.30 uur, dat vind ik te doen.
Drinken bij wakker worden en voor de beide slaapjes en 's avonds voor het slapen gaan. Dat zal dus bij een slaapje overgaan in drie keer per dag, ik hoop dat ze dat nog een poosje blijft doen.

Ze heeft een tijdje moeilijk gedaan aan de borst, maar sinds de omschakeling naar doorslapen geniet ze echt van het contact en van het drinken. Ze knuffelt ook met mijn borst, drukt haar neus erin en ligt te snuiven, zo schattig.... Het is echt haar kroel en tot rust komen momentje.

Productie trekt het goed, ik heb voldoende melk, dat was ook wel eens minder de afgelopen maanden.
Dus ik ben blij met mijn borstkind en voed haar volgende week een jaar, mijn mijlpaal behaald.
Ik heb wel met mezelf afgesproken dat ik tot een jaar zelf actief haar aan de borst zou houden, na een jaar heb ik er vrede mee als ze gaat weigeren of het loopt af of ze wil niet meer.
Wil ze nog wel drinken ook prima, daar ben ik voor tenslotte. O+ :)

@Tico, bravo! Fijn en mooi dat je zo lang hebt gevoed en prettig dat het nu vanzelf stopt voordat het moet door de vakantie. ;)
pi_112499574
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 16:20 schreef Zoë23 het volgende:
http://www.eurolacwinkel.nl/;jsessionid=D1FDAA88C4A0BE1B8A131F321F245905?__stateless=D1FDAA88C4A0BE1B8A131F321F245905

Krijg de link niet goed -O-

omschrijving: Gentiaan Violet 1% in water; bevat maximaal 0,5% alcohol. Ook bij andere schimmelinfecties te gebruiken, zoals kalknagels en zwemmerseczeem.

Is dit het middel wat jullie gebruikten bij spruw?
Dit hoeft niet meer verdund te worden toch?
Ja, dat spul! Ze verzendt het zo snel mogelijk, ik heb het al twee keer de volgende dag in huis gehad (eerste flesje had ik weggegeven :P)
Je moet het niet meer verdunnen idd :) Als je trouwens kloven hebt kun je de lanolinezalf met gv ook erbij gebruiken, dan kunnen ze "vochtig" helen.
pi_112499646
Wat fijn dat ze al voor de vakantie gestopt is Ticootje, dat is een hele zorg minder!
pi_112544701
Hoe is het met de spruw zoe?

Ik heb het idee dat onze zoon bezig is om de 1600 uur voeding te verlaten... Hij drinkt bij mij maar kort en op het kdv vandaag maar 50 ml.. Dat betekent (als dit zo door gaat) dat ik genoeg kan kolven om aan het kdv mee te geven :)

Het idee van water werkt overigens ook prima, dank voor die tip! maar is nu dus even niet nodig :)
pi_112557450
Juud O+
pi_112557772
Bleie -O-

Zoë, zijn jullie de spruw kwijt? Ben toch nog benieuwd hoe de huisarts de spruw heeft herkend. Gisteren zei de cb arts ook alweer dat mijn zoontje geen spruw kon hebben omdat hij geen witte plekjes heeft. Zo typisch. Ik heb zelf niet de pijnklachten van spruw dus denk het ook niet, maar wel raar dat de cb medewerkers dit dan niet herkennen en een ha wel.

Nirak, fijn dat je dan genoeg kunt kolven.

Juud wat een lief en enthousiast verhaal over je rol als bv moeder O+
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112563658
Nirak
Das fijn!

& met de spruw gaat het wel goed. Heb gentiaan violet besteld maar dat heb ik nog niet binnen.
Tot die tijd gebruik ik de med van de ha maar het doet al minder pijn.
Ik zie het nog wel op mijn borst.

Tinuviel
De ha kon het bij S niet goed zien (ze sliep en ze konden haar mond wel goed bekijken). Ik benoemde de witte aanslag (die soms weg lijkt te zijn dus of het van de spruw is?) en de parelmoerglans op haar lippen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zoë23 op 07-06-2012 13:02:18 ]
pi_112565029
Zoë fijn dat het alweer een stuk beter gaat. Heeft S de parelmoerachtige glans alleen aan de binnenkant van de mond/ lippen of ook aan de buitenkant?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112565352
Alleen op de buitenkant vd lippen (een soort rand op het gedeelte dicht bij de mond) Zie het niet in de mond.
Ze slaapt dus kan nu goed kijken :9 haar mond lijkt verder schoon, op wat wit achterop de tong na.
pi_112565453
Niels had precies hetzelfde als S. Ook verder geen aanslag in de mond, maar wel die glans op de lippen.

En precies daar hechtte de gv zich.
pi_112565639
Ja precies zo tinuviel!
pi_112565740
Ah, helder. Dankje Twinkly en Zoë. Mochten wij er ooit last van krijgen, kan ik het zeker herkennen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  donderdag 7 juni 2012 @ 19:43:18 #280
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_112579811
Toen Aviva spruw had, liet ze ook heel vaak los. Ik heb een keer geteld en kwam tot ruim 70x in 5 minuten...
Was ook een stille hint :')
  donderdag 7 juni 2012 @ 19:55:57 #281
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_112580523
Fijn Zoë dat het al wat beter gaat.

Wij waren vandaag op het cb voor wegen, meten en prikken.
We hebben een lange smalle (die tevens even demonstreerde dat hij al kon draaien van buik naar rug)
Hij is nu 60 cm en 5140 gram. Harry was dit pas met 4 maanden :D

Curves:

pi_112580633
Mooie stats! En wat leuk dat hij al draaide bij het cb :)

En Zoe, fijn dat het beter gaat!
pi_112581064
Mooie stats. Wow knap dat hij al draait. Hoe oud is hij nu precies?

Even een vraagje. Is moedermelk invriezen in Ijsklontjes bakjes echt handig? Wat voor soort ijsklontjesbakjes gebruik je dan het beste? Zijn deze allemaal dezelfde hoeveelheid? Als je het omvult in flessen past het denk ik niet altijd. Bij de avent flesjes zal het wel passen denk ik.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112581444
Mooie curve Asy!

Hier vandaag ook naar het cb geweest. Pietje is 6920 gram en 63,5 cm (grote zus was dat pas met 6 maanden :o ). Verder wel een vaag verhaal, misschien kan iemand hier het plaatsen (ik was niet mee, dus heb het van manlief). ML vroeg of ze wellicht nog tips hadden voor de nachten, omdat Pietje dus nog best vaak 2 of 3 keer drinkt. Eerste wat de verpleegkundige zei dat dat heel normaal is voor kindjes van 4 maanden (wat ik natuurlijk weet, maar toch wel fijn om te horen dat het cb dat ook vindt :) ), en verder had ze een verhaal dat ik bij nachtvoedingen hem niet weer in slaap moet voeden, maar hem wakker terug moet leggen in zijn bedje. Nou weet ik wel dat cb's niet erg voor in slaap voeden zijn, maar ik snap niet wat dat te maken zou hebben met vaker drinken 's nachts.

Tinuviel: er bestaan speciale bakjes voor moedermelk om die in 10 of 30 cc in te vriezen. Die van 30 cc zijn milk trays, van 10 cc gaan via moedermelk netwerk of zo? weet ik even niet meer. Beide zijn geloof ik staafjes, die je makkelijker in een flesje krijgt dan klontjes. Je kan ook van die ijsblokjeszakjes gebruiken, maar die vond ik erg onhandig, omdat ik vaak kleine hoeveelheden kolf, en dat werkt dan gewoon niet zo goed. Als je in één keer genoeg kolft om zo'n heel zakje te vullen, dan kan dat geloof ik wel. En gewone ijsklontjesbakjes, ik weet niet of je ze daar ook weer een beetje makkelijk uitkrijgt...
  donderdag 7 juni 2012 @ 20:21:28 #285
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112581872
Dat wakker wegleggen. Hoe had de dame dat in gedachte? Dat hij eerst lekker drinkt en wegzakt en dan wakker maken en dan moet hij weer in slaap vallen? Komt zij dat dan doen?
pi_112582015
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 20:21 schreef Ticootje het volgende:
Dat wakker wegleggen. Hoe had de dame dat in gedachte? Dat hij eerst lekker drinkt en wegzakt en dan wakker maken en dan moet hij weer in slaap vallen? Komt zij dat dan doen?
Ik moest hem uit zijn slaapzakje halen, dus ja, als ik hem dan na het drinken daar weer in stop, dan wordt hij wel wakker denk ik. Maar inderdaad, stel dat hij daardoorheen slaapt, wat zou ik dan moeten doen. Hem hardhandig weer wakker maken? :P
  donderdag 7 juni 2012 @ 20:28:01 #287
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_112582160
Ik gebruik gewone ijsblokjesbakjes van de Blokker ofzo. Gaat heel goed! Voordat je de blokjes eruit wil halen even met de onderkant op een schaaltje met lauw water en dan gaan ze er heel makkelijk uit. Qua hoeveelheid per blokje; dat heb ik ongeveer uitgerekend. Komt ook niet op een ml meer of minder.

Makkelijkee zijn eigenlijk die siliconen ijsblokjesbakjes, maar of die veilig zijn weet ik niet eerlijk gezegd...
  donderdag 7 juni 2012 @ 20:34:38 #288
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112582479
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 20:24 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik moest hem uit zijn slaapzakje halen, dus ja, als ik hem dan na het drinken daar weer in stop, dan wordt hij wel wakker denk ik. Maar inderdaad, stel dat hij daardoorheen slaapt, wat zou ik dan moeten doen. Hem hardhandig weer wakker maken? :P
Even schudden?

Ik blijf het een raar advies vinden en elke keer weer zie je het terug.
pi_112582521
Bleie, ik zie het verband ook niet. Ik las op bv.com dat je je kind zou kunnen laten clusteren, gewoon vaker aanleggen. Of het werkt geen idee. Ik ga het vanavond ook maar proberen denk ik. Misschien laat hij dan iets langer tussen de voedingen dan 3 uur. ;)
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112582748
Dat wakker terugleggen zie ik ook niet zo. Anderzijds merk ik soms dat als ik Joris slapend in bed leg dat hij dan 10 minuten later wakker wordt en in paniek is omdat de borst weg is. Dus als ik denk dat hij meer honger/dorst had dan hij op heeft probeer ik hem wel een beetje wakker te maken zodat hij 'bewust' genoeg heeft. Hoewel ik dat ook heel vaak niet zo omdat ik te slaperig ben 's nachts :)
  donderdag 7 juni 2012 @ 20:42:08 #291
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_112582893
Mijn meiden sliepen altijd in bed/ cosleeper. Dus als ze dan toch wakker werden legde ik m'n hand erop en was het goed.

Er zit iets in ja, dat paniekerige.
pi_112583221
Sverbern wakker maken zodat je kind goed aan de borst drinkt is natuurlijk ook alweer wat anders, dan wakker maken na een voeding om je kind wakker in bed te leggen omdat het cb denkt dat dat beter is. :P
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_112584424
Ja, ik probeer, als ik zelf wakker genoeg ben, ook wel om hem echt genoeg te laten drinken, maar door onder zijn kin te kriebelen, niet door hem echt wakker te maken. En dat paniekerige heeft hij soms ook wel, maar juist aan het begin van e avond. 's nachts slaapt hij altijd prima, hij wordt alleen soms iets vaker wakker dan ik echt handig vind.
pi_112585172
Bleie, ik heb helaas geen tips voor je. Hier ook een meisje wat sinds een paar weken weer vaker wil drinken 's nachts. Elke 3 uur wel zo'n beetje. Ik dacht dat het misschien kwam omdat ze overdag wat slechter drinkt (erg afgeleid door alles, en ze gaat sinds een paar weken 2 dagen naar het kdv). Nu is ze verkouden en is het helemaal rampzalig.

Ik hoop snel op verbetering want als ik 1 dezer dagen een opdracht heb dan wordt het wel zwaar met 4 dagen werken icm peuter en baby die ons mij wakker houden. Toch wel jammer dat je borstvoeding niet in shifts kan doen :P
pi_112585198
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 20:12 schreef Bleie het volgende:
en verder had ze een verhaal dat ik bij nachtvoedingen hem niet weer in slaap moet voeden, maar hem wakker terug moet leggen in zijn bedje. Nou weet ik wel dat cb's niet erg voor in slaap voeden zijn, maar ik snap niet wat dat te maken zou hebben met vaker drinken 's nachts.

Zonder verder gelezen te hebben of iemand anders het al genoemd heeft:

ik denk dat zij denkt dat Pietje niet kan doorslapen. Wat ik gemerkt heb hier, is dat toen ik haar in slaap voedde met een maand of 7/8, ze op een gegeven moment uit haar slaap kwam en mij 'kwijt' was, en dus vervolgens niet meer kon slapen. De clou was toen ook, om haar zelf in slaap te laten vallen. Maar ik denk dat Pietje daar nog ietsje te jong voor is, voor dat 'probleem'.
Als je snapt wat ik bedoel. :P
pi_112585514
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 21:12 schreef Bleie het volgende:
Ja, ik probeer, als ik zelf wakker genoeg ben, ook wel om hem echt genoeg te laten drinken, maar door onder zijn kin te kriebelen, niet door hem echt wakker te maken. En dat paniekerige heeft hij soms ook wel, maar juist aan het begin van e avond. 's nachts slaapt hij altijd prima, hij wordt alleen soms iets vaker wakker dan ik echt handig vind.
Ja, kriebelen,.borstcompressie wil ook nog wel eens helpen.
Op zich kan Joris wel slapend drinken trouwens. Hij is ook geen kleine muppet meer die altijd wakker gehouden moet worden aan de borst (was hij ooit wel, moest ik hem onder de voet krabben van de kraamzorg.)
  donderdag 7 juni 2012 @ 21:37:57 #297
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112585633
Hier altijd kind in bed gehad, strak tegen mij aan. Ze heeft altijd geslapen, half slapend drinken en weer meteen verder tukken, nooit wakker, kletsen of spoken.
Ik denk dat het komt omdat ze warm tegen mij aan lag en wist dat ik er altijd was, ze kon me ruiken en hoefde niet wakker te worden om me te zoeken.
Na 11 maanden ging ze doorslapen dus, van de ene op de andere dag, niets aan gedaan, gewoon vanzelf.

Eerder sliep ze wel eens een of twee nachten door, maar dat stopte dan weer, toen was ze er blijkbaar nog niet aan toe. Lientje heeft ook altijd twee of drie keer per nacht gedronken, maar ik werd er na een maand of drie zelden meer wakker van, of in ieder geval niet langer dan 5 sec.

Dus het gaat vast over, maar ik geloof niet zo in zelf in slaap laten vallen, proberen langer te laten slapen e.d. ik denk namelijk dat een kleine baby daarin 's nachts niet echt te sturen is en dat dat je uiteindelijk gewoon ook heel veel energie kost.
pi_112585979
Juud, jouw situatie klinkt al als een hele fijne! Isabel ging doorslapen met 4 maanden, ging dus op haar eigen kamer, en kapte met doorslapen toen ze 7 maanden was. We zijn daarna opnieuw gaan co-sleepen, omdat ze idd niet meer alleen kon slapen.
Ik denk wel dat het 'leren' in slaap vallen, niet per se iets onnatuurlijks is. Het enige wat een mini moet leren begrijpen is dat je er nog steeds bent als ze je niet zien.
Dat was hier al een 'issue' toen ik haar met 3 maanden boven overdag liet slapen. Daarvoor sliep ze beneden, maar toen ging ik merken dat ze onrustig werd van alles wat ik beneden deed. Ook toen moest ik eerst naast haar zitten, anders viel ze niet in slaap. Voeden deed ik beneden, dus onderweg werd ze dan weer wakker.

Plus, dat als je binnen je gezin allemaal vindt, dat het geen probleem is zoals het nu gaat, je er ook niets aan hoeft te veranderen.. Maar als er iemand structureel niet aan z'n slaap toekomt. Ik slaap niet als er gedronken wordt bijv.
pi_112586014
Misschien een rare gedachte, maar kan de nabijheid juist niet ook meespelen in het vaak willen drinken? Je bent al moeder dan natuurlijk ook altijd 'beschikbaar' en het schijnt dat beebjes de aanwezigheid van moederlief (en dus melk) kunnen ruiken. Tel daarbij op dat de baby sneller wakker wordt door geluiden van de ouders en de mama ook lichter slaapt door aanwezigheid van een kleine gnorf naast haar.
  donderdag 7 juni 2012 @ 21:47:55 #300
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_112586220
Octo, ja!
Dat heb ik ook altijd gedacht, vooral tot een maand of 6/7 werd ze wel eens wakker van gesnurk (manlief snurkt hard) en soms van aanraking van een van ons.
De laatste maanden niet, dan lag ze helemaal in coma en stoorde zich nergens aan.
Ik geloof zeker dat ze telkens hun mama en melk ruiken en dan instinctief weer even willen aanhappen. O+
pi_112586257
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 21:44 schreef octopussy het volgende:
Misschien een rare gedachte, maar kan de nabijheid juist niet ook meespelen in het vaak willen drinken? Je bent al moeder dan natuurlijk ook altijd 'beschikbaar' en het schijnt dat beebjes de aanwezigheid van moederlief (en dus melk) kunnen ruiken. Tel daarbij op dat de baby sneller wakker wordt door geluiden van de ouders en de mama ook lichter slaapt door aanwezigheid van een kleine gnorf naast haar.
Zit best wat in, S heeft vaker trek als ze bij me ligt of als ze me ruikt (als m'n vriend dr verschoont en ik aai even over dr gezichtje ofzo)

Als ze heel onrustig is en net gedronken heeft, neemt m'n vriend haar even over en dan is die 'trek' en het onrustige ook weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')