Dan is diegene psychisch gewoon niet in orde.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:32 schreef EenKoudKonijn het volgende:
Dat kan ik me wel voorstellen. Als je gelukkig getrouwd bent met het mooiste meisje van de wereld, dan vermoord je haar en jezelf. Zo weet je zeker dat ze zich aan haar woord houdt. Voor altijd samen en nooit meer een ander...
Typische drama film.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:32 schreef EenKoudKonijn het volgende:
Dat kan ik me wel voorstellen. Als je gelukkig getrouwd bent met het mooiste meisje van de wereld, dan vermoord je haar en jezelf. Zo weet je zeker dat ze zich aan haar woord houdt. Voor altijd samen en nooit meer een ander...
Nou nou...quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:33 schreef Angel-Joy het volgende:
[..]
Dan is diegene psychisch gewoon niet in orde.
Ja ik denk dat er wel mensen zo gek zijn die op deze manier denken. Maar die hebben dan wel een psychisch probleem, denk ik.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:38 schreef Murdera het volgende:
Stoppen op het hoogtepunt.
Het kan enkel slechter worden, dus goede tijd om te eindigen.
nee hoor.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:46 schreef IMShuuul het volgende:
[..]
Ja ik denk dat er wel mensen zo gek zijn die op deze manier denken. Maar die hebben dan wel een psychisch probleem, denk ik.
Mensen van 100 zijn meestal niet meer bij machte om er een eind aan te maken.quote:
Ik hoop dat je aan het trollen bent.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:49 schreef Murdera het volgende:
[..]
nee hoor.
[..]
Mensen van 100 zijn meestal niet meer bij machte om er een eind aan te maken.
Ook zijn ze zelden super gelukkig omdat hun lichaam het aan alle kanten begeeft, en dat zware pijnen en andere ongemakken met zich meebrengt.
Wat bedoel je?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:50 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Ik hoop dat je aan het trollen bent.
Oh. Welk steekje dan precies?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:52 schreef MarokkaanseKip het volgende:
[..]
Ik bedoelde "niet 100" als in "een steekje los"
Dat komt voor, maar daar zit natuurlijk bewust of onbewust de negativiteit in van de angst dat het afgelopen is, ofwel doordat ze ontrouw wordt, of doordat ze overlijdt.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:32 schreef EenKoudKonijn het volgende:
Of om anderen een lesje te lerenquote:
Dit ja.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:47 schreef Comp_Lex het volgende:
Bedoel je eigenlijk dat ze blij zijn wanneer ze (bezig zijn met) zelfmoord plegen?
"Herman Brood sprong van het Hilton hotel met een briefje in zijn zak, en het verluidde; maak er nog een groot feest van."quote:herman brood wellicht?
Wanneer een bepaald persoon depressief is vertoont bepaalde karakter trekken wat soms kan leiden naar zelfmoord. Maar wanneer iemand gelukkig is verwacht je dat van die gene niet snel, toch? Zou het niet kunnen dat deze mens gelukkig is en toch er eind eraan wilt maken? Dan ga je afvragen waarom. hij/zij was niet ongelukkig had een mooie toekomst etc.quote:Ik begrijp het niet.
Wie zegt dat hij ongelukkig was?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 21:59 schreef Lienekien het volgende:
Brood was er na al die jaren drank en drugs slecht aan toe.
Dat is wel vrij aannemelijk. Hij was een wrak, hij is van het Hilton gesprongen. Jij denkt dat hij gelukkig was?quote:
Hij had 2 keuzen, een nare dood sterven in een paar maanden door de gevolgen van drank en drugs, of een nare dood sterven in een paar maanden door de ontwennings-verschijnselen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 21:53 schreef CoolCat31 het volgende:
"Herman Brood sprong van het Hilton hotel met een briefje in zijn zak, en het verluidde; maak er nog een groot feest van."
Niet helemaal aangezien hij een drugsgebruiker was had hij vast last van wannen en hele slechte gedachtegang. Hoewel zijn boodschap wel vreugdig klonk :p!
Wat je wel eens hoort is dat mensen niet op het dieptepunt van een depressie zelfmoord plegen, aangezien ze dan niet vooruit te branden zijn, maar juist bij een lichte opleving, aangezien ze dan sowieso pro-actiever zijn.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:06 schreef -Strawberry- het volgende:
Wat zou dan in theorie de beweegreden zijn TS?
Het is wel zo dat niet iedereen die zelfmoord pleegt voldoet aan de kenmerken van een klinische depressie.
Klopt, maar tijdens die lichte opleving zijn ze nog wel depressief, alleen minder.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:09 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Wat je wel eens hoort is dat mensen niet op het dieptepunt van een depressie zelfmoord plegen, aangezien ze dan niet vooruit te branden zijn, maar juist bij een lichte opleving, aangezien ze dan sowieso pro-actiever zijn.
Nou bijv. geen acceptatie van de omgeving.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:06 schreef -Strawberry- het volgende:
Wat zou dan in theorie de beweegreden zijn TS?
Het is wel zo dat niet iedereen die zelfmoord pleegt voldoet aan de kenmerken van een klinische depressie.
En dan ben je wel gelukkig?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:10 schreef Kola het volgende:
[..]
Nou bijv. geen acceptatie van de omgeving.
Ja. Je kan gelukkig zijn met hoe je bent en hoe jij je leven leeft op dat moment. Maar dat je door die ontbrekende acceptatie toch denkt dat het leven niet voor jou gemaakt is. Dat je, vlak voor je sterft, blij en gelukkig bent omdat je boven alles voor jezelf hebt gekozen en niet voor wie andere mensen willen dat je bent.quote:
Ja dat is waar, is ook een risico van het starten met anti-depressiva.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:09 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Wat je wel eens hoort is dat mensen niet op het dieptepunt van een depressie zelfmoord plegen, aangezien ze dan niet vooruit te branden zijn, maar juist bij een lichte opleving, aangezien ze dan sowieso pro-actiever zijn.
Als je gedwongen bent om zelfmoord te plegen omdat anderen jou niet accepteren, dan denk ik niet dat je gelukkig bent, period. Anders zou je namelijk geen zelfmoord plegen, dan zou het je koud laten of je wel of niet geaccepteerd wordt, want je hebt nog zoveel om voor te leven.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:30 schreef Kola het volgende:
[..]
Ja. Je kan gelukkig zijn met hoe je bent en hoe jij je leven leeft op dat moment. Maar dat je door die ontbrekende acceptatie toch denkt dat het leven niet voor jou gemaakt is. Dat je, vlak voor je sterft, blij en gelukkig bent omdat je boven alles voor jezelf hebt gekozen en niet voor wie andere mensen willen dat je bent.
Dan zie jij zelfmoord als een negatieve actie. Dat kan.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:33 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Als je gedwongen bent om zelfmoord te plegen omdat anderen jou niet accepteren, dan denk ik niet dat je gelukkig bent, period. Anders zou je namelijk geen zelfmoord plegen, dan zou het je koud laten of je wel of niet geaccepteerd wordt, want je hebt nog zoveel om voor te leven.
Dit is een compleet antwoord wat wel kan kloppen!quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:30 schreef Kola het volgende:
[..]
Ja. Je kan gelukkig zijn met hoe je bent en hoe jij je leven leeft op dat moment. Maar dat je door die ontbrekende acceptatie toch denkt dat het leven niet voor jou gemaakt is. Dat je, vlak voor je sterft, blij en gelukkig bent omdat je boven alles voor jezelf hebt gekozen en niet voor wie andere mensen willen dat je bent.
Hoe is zelfmoord 'voor jezelf kiezen'?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:30 schreef Kola het volgende:
[..]
Hoe is zelfmoord niet voor jezelf kiezen? Het is toch iets wat je zelf wil (en de mensen om je heen vaak niet).quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe is zelfmoord 'voor jezelf kiezen'?
Ik betwijfel inderdaad of mensen zelfmoord zullen plegen. De mens is (jazeker, welbekend) een sociaal dier dat wel geaccepteerd moet worden door de omgeving. Wordt het dit niet, dan zal het misschien zelfmoord plegen maar dan is diegene zeker niet gelukkig.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is zelf kiezen, niet voor jezelf kiezen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:54 schreef Kola het volgende:
[..]
Hoe is zelfmoord niet voor jezelf kiezen? Het is toch iets wat je zelf wil (en de mensen om je heen vaak niet).
Nee. Gewoon nee. Het is niet iets wat je zelf wil. Het is vaak een uiterste, wanneer je daadwerkelijk geen opties meer ziet en/of hebt. Wanneer je zover bent gedreven dat je DENKT dat je beter af bent.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:54 schreef Kola het volgende:
[..]
Hoe is zelfmoord niet voor jezelf kiezen? Het is toch iets wat je zelf wil (en de mensen om je heen vaak niet).
Maar aan de andere kant kun je ook zelfmoord plegen en vrolijk zijn zonder jou omgeving om je heen, volgens mij. Dus wat dat betreft kan het wel.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar draait dit hele topic om. Maar wat is hierbij je onderbouwing/voorbeelden?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:56 schreef CoolCat31 het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant kun je ook zelfmoord plegen en vrolijk zijn zonder jou omgeving om je heen, volgens mij. Dus wat dat betreft kan het wel.
ik snap niet wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:56 schreef CoolCat31 het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant kun je ook zelfmoord plegen en vrolijk zijn zonder jou omgeving om je heen, volgens mij. Dus wat dat betreft kan het wel.
Oh ja want iedereen die zelfmoord pleegt is en denkt hetzelfde.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:56 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Nee. Gewoon nee. Het is niet iets wat je zelf wil. Het is vaak een uiterste, wanneer je daadwerkelijk geen opties meer ziet en/of hebt. Wanneer je zover bent gedreven dat je DENKT dat je beter af bent.
Het is eerder een kansloze manier om dingen te beëindigen. Vaak gepaard doordat je hersens niet meer in staat zijn om jezelf helder te laten nadenken.
Of course, wat ik bedoel is dat zelfs zonder dat je door mensen geaccepteerd word vrolijk kan zijn en zelfmoord kan plegen omdat je misschien wel denkt dat je iets achter kan laten zoals naam bekendheid of dat mensen na de dood meer aan je denken dan terwijl je leefde ofzo.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:57 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Daar draait dit hele topic om. Maar wat is hierbij je onderbouwing/voorbeelden?
Alleen in gevallen van euthanasie denk ik dat je het zo kan stellen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:54 schreef Kola het volgende:
[..]
Of zo.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:00 schreef CoolCat31 het volgende:
[..]
Of course, wat ik bedoel is dat zelfs zonder dat je door mensen geaccepteerd word vrolijk kan zijn en zelfmoord kan plegen omdat je misschien wel denkt dat je iets achter kan laten zoals naam bekendheid of dat mensen na de dood meer aan je denken dan terwijl je leefde ofzo.
Natuurlijk, maar pleeg je dan zelfmoord?quote:Op zondag 27 mei 2012 00:02 schreef jcdragon het volgende:
Ik denk dat het wel mogelijk is om te genieten van dingen. Maar toch nog steeds depressieve gevoelens te hebben.
Niet altijd. Veel depressieve mensen denken dat hun naasten beter af zijn zonder hen.quote:En ja, mensen kiezen dan misschien toch om er een einde aan te maken. En dus een einde aan hun depressieve gevoelens. Ze kiezen dan niet voor hun naasten en familie om hun dat verlies te besparen. Want ze weten heus wel dat ze hen pijn doen.
Waarom niet?quote:Op zondag 27 mei 2012 00:05 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar pleeg je dan zelfmoord?
Joh, doe eens wat aan de standaard knipoog als PI.quote:
Ik denk dat de context mogelijk verschilt maar dat inderdaad de gedachtegangen uiteindelijk relatief vergelijkbaar zijn.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:58 schreef Kola het volgende:
[..]
Oh ja want iedereen die zelfmoord pleegt is en denkt hetzelfde.![]()
Het is niet kansloos en het is niet egoïstisch. Het is een keuze die je zelf mag maken over je eigen leven, vind ik.
Ja het zal heus wel eens uit wanhoop en ongeluk voortkomen, maar dat betekent niet dat zoiets altijd het geval is. Je moet er niet zo bekrompen over nadenken.
Je vergeet hierbij de context; hij zat diep in de schulden; had ruzie met z'n familie over het lenen van geld; had z'n leven totaal niet op orde en zijn kunst werd niet gewaardeerd door de samenleving.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:06 schreef jcdragon het volgende:
Vincent van Gogh was een brilante schilder. Ik denk dat hij wel genoot van het schilderen en in een zekere mate gelukkig was. Toch heeft hij op een gegeven moment zelfmoord gepleegd.
Ik denk dat als ze depressief zijn, het best weleens zou kunnen.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:05 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Een extra argument om het wel te doen...quote:[..]
Niet altijd. Veel depressieve mensen denken dat hun naasten beter af zijn zonder hen.
Ik vraag me af, hoe wil je kunnen genieten en depressief zijn? Dat is net zoiets als woedend en blij tegelijk zijn. Niet echt mogelijk.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:05 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
[..]
Niet altijd. Veel depressieve mensen denken dat hun naasten beter af zijn zonder hen.
Waarom?quote:Op zondag 27 mei 2012 00:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Joh, doe eens wat aan de standaard knipoog als PI.
En dan kan je mij niet zeggen dat je blij bent. Als je zelfs al de gedachte hebt dat je familie je niet moet hebben/beter af is zonder je.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:09 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Ik denk dat als ze depressief zijn, het best weleens zou kunnen.
[..]
Een extra argument om het wel te doen...
Omdat je serieuze dingen zegt, die we ook serieus moeten nemen, toch?quote:
Nee hoor.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:11 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat je serieuze dingen zegt, die we ook serieus moeten nemen, toch?
Of is het voor jou allemaal een grapje?
Ja, aan dat ik meer van communicatie begrijp dan jij, ja.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:12 schreef Kola het volgende:
[..]
Nee hoor.Maar je moet niets serieus nemen. Als je door zo'n klein figuurtje een geschreven tekst al niet meer serieus kan nemen ligt dat aan jouw niveau.
Miauw.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, aan dat ik meer van communicatie begrijp dan jij, ja.
Daar heb je een stoornis voor toch > biplonare stoornis als ik het goed.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:10 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Ik vraag me af, hoe wil je kunnen genieten en depressief zijn? Dat is net zoiets als woedend en blij tegelijk zijn. Niet echt mogelijk.
Oh sorry, die knipoog is een tic. Dan heb ik niks gezegd, want daar kun je niks aan doen.quote:
En toch denk ik dat hij wel genoot van het schilderen. En als hij klaar was met zijn schilderij hij oprecht gelukkig was met het resultaat.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:09 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Je vergeet hierbij de context; hij zat diep in de schulden; had ruzie met z'n familie over het lenen van geld; had z'n leven totaal niet op orde en zijn kunst werd niet gewaardeerd door de samenleving.
Klopt inderdaad en dat is ook precies mijn punt. Dan ben je in je hersens al niet helemaal 'normaal'. In de mania periode voel je je energiek, super top, machtig en goed. Dan slaap je minder etc.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:17 schreef CoolCat31 het volgende:
[..]
Daar heb je een stoornis voor toch > biplonare stoornis als ik het goed.
@ Lienkien niet overtuigend? Hoezo niet?
Oh dat geloof ik ook wel. Maar het maken van een schilderij en het genot hiervan topt niet de invloed die maatschappij op je heeft. Momentopname versus een alledaagsgevoel.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:19 schreef jcdragon het volgende:
[..]
En toch denk ik dat hij wel genoot van het schilderen. En als hij klaar was met zijn schilderij hij oprecht gelukkig was met het resultaat.
Daar ben ik het wel met je eens.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:20 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Oh dat geloof ik ook wel. Maar het maken van een schilderij en het genot hiervan topt niet de invloed die maatschappij op je heeft. Momentopname versus een alledaagsgevoel.
Dankjewel voor het erkennen van mijn handicap. Ik vind het bijzonder moeilijk om er zelf voor uit te komen.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh sorry, die knipoog is een tic. Dan heb ik niks gezegd, want daar kun je niks aan doen.
dat is moeilijk te onderscheiden inderdaad.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:20 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Oh dat geloof ik ook wel. Maar het maken van een schilderij en het genot hiervan topt niet de invloed die maatschappij op je heeft. Momentopname versus een alledaagsgevoel.
Nee, ik zie simpelweg niet in hoe je op een mooi punt van je leven besluit zelfmoord te plegen. Geluk en zelfmoord gaan gewoon niet samen zoals woede en blij zijn ook niet samen gaan.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:23 schreef CoolCat31 het volgende:
[..]
dat is moeilijk te onderscheiden inderdaad.
@Hmm zelfmoord plegen als je een episode hebt van de stoornis is een mogeijkheid. Maar zelfs zonder die stoornis kan je op je hoogtepunt van je leven staan en het ook doen, correct?
Onzin. Grootste onzin. Dat jij het niet kan begrijpen, betekent niet dat het niet kan.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:27 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Nee, ik zie simpelweg niet in hoe je op een mooi punt van je leven besluit zelfmoord te plegen. Geluk en zelfmoord gaan gewoon niet samen zoals woede en blij zijn ook niet samen gaan.
quote:Op zondag 27 mei 2012 00:07 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Ik denk dat de context mogelijk verschilt maar dat inderdaad de gedachtegangen uiteindelijk relatief vergelijkbaar zijn.
En met de woorden 'wel eens' maak je een ongelofelijk grote understatement. Ik heb nooit iemand gehoord of überhaupt gelezen over zelfmoord en mensen die daarbij gelukkig zijn.
Er zijn 4 soorten mensen die zelfmoord plegen:
Death Seekers: mensen die daadwerkelijk er een einde aan willen maken
Death initiators: mensen die denken dat ze toch wel dood gaan door een ziekte oid
Death ignorers: mensen die denken dat er een volgend leven is
Death darers: mensen die gemixte gevoelens hebben over het dood gaan. (soort adrenaline junkies)
Wat kan zelfmoord triggeren:
Serious ilness
abusive environment
occupational stress
alcohol en drugs
mental disorder
wat zijn mogelijke mechanismen:
psychodynamisch: oorzaak is depressie en woede naar zichzelf of anderen
sociocultural view: de mate waarin iemand zich verbonden voelt met de OMGEVING
biologisch: een tekort een seretonine
Tot nu toe heb ik meer argumenten tegen gegeven dan ik jou voor heb zien geven.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:31 schreef Kola het volgende:
[..]
Onzin. Grootste onzin. Dat jij het niet kan begrijpen, betekent niet dat het niet kan.
Tja er zijn altijd mensen die alles tot op het kleinste puntje willen analyseren. Alles dat daarbuiten valt bestaat niet, is niet mogelijk en zal nooit mogelijk zijn.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:32 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Tot nu toe heb ik meer argumenten tegen gegeven dan ik jou voor heb zien geven.
Wat zijn nu je eigenlijk je argumenten geweest?quote:Op zondag 27 mei 2012 00:33 schreef Kola het volgende:
[..]
Tja er zijn altijd mensen die alles tot op het kleinste puntje willen analyseren. Alles dat daarbuiten valt bestaat niet, is niet mogelijk en zal nooit mogelijk zijn.
Wat depressieve gevoelens hebben vind ik nog weer anders dan full blown depressief zijn, eigenlijk. Dus met dan nuanceverschil vatte ik het ook op. Dan kan je nog wel geluksmomentjes hebben.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:10 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Ik vraag me af, hoe wil je kunnen genieten en depressief zijn? Dat is net zoiets als woedend en blij tegelijk zijn. Niet echt mogelijk.
Maar zal je op geluksmomentjes daadwerkelijk zelfmoord plegen/denken? Als mensen blij, gelukkig zijn, kijken ze naar het grotere beeld dan focussen ze zich niet op de negatieve dingen. Dan zien ze alleen de schijnende zon en niet de regenwolken die eraan komen. In een negatieve staat zien ze de regenwolken maar niet de zon. Daarnaast zien ze dan ook meteen de lelijke kleur van de bankjes, de schulden bij de bank en dat ze een te dikke buik hebben.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Wat depressieve gevoelens hebben vind ik nog weer anders dan full blown depressief zijn, eigenlijk. Dus met dan nuanceverschil vatte ik het ook op. Dan kan je nog wel geluksmomentjes hebben.
Die zijn niet manisch en depressief tegelijk, toch? Dat wisselt elkaar af.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:17 schreef CoolCat31 het volgende:
[..]
Daar heb je een stoornis voor toch > biplonare stoornis als ik het goed.
@ Lienkien niet overtuigend? Hoezo niet?
Klopt.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:39 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Die zijn niet manisch en depressief tegelijk, toch? Dat wisselt elkaar af.
Een sporadisch hoogtepunt in de vorm van een prachtige dag vol mooie herinneringen kan er anders wel goed voor zorgen dat iemand die zich normaliter echt kut voelt en depressief is zich juist dóor dat geluk nog rotter gaat voelen doordat ie beseft wat ie normaliter mist.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:27 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Nee, ik zie simpelweg niet in hoe je op een mooi punt van je leven besluit zelfmoord te plegen. Geluk en zelfmoord gaan gewoon niet samen zoals woede en blij zijn ook niet samen gaan.
Als de geluksmomentjes in het niet vallen als ze kijken naar het grote beeld, dan misschien wel. Dan weegt het gewoon niet op tegen elkaar. De kleine geluksmomentjes zijn niet genoeg om voor te blijven leven als de negativiteit overheerst.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:38 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Maar zal je op geluksmomentjes daadwerkelijk zelfmoord plegen/denken? Als mensen blij, gelukkig zijn, kijken ze naar het grotere beeld dan focussen ze zich niet op de negatieve dingen. Dan zien ze alleen de schijnende zon en niet de regenwolken die eraan komen. In een negatieve staat zien ze de regenwolken maar niet de zon. Daarnaast zien ze dan ook meteen de lelijke kleur van de bankjes, de schulden bij de bank en dat ze een te dikke buik hebben.
Het is zo simpel.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:38 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Onzinnige vraag. Denk je er echt zo simpel over?
In een depressieve staat is een persoon zelfs nog in staat om dat mooie moment, weg te redeneren als kut, verschrikkelijk en kutzooi.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:40 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Een sporadisch hoogtepunt in de vorm van een prachtige dag vol mooie herinneringen kan er anders wel goed voor zorgen dat iemand die zich normaliter echt kut voelt en depressief is zich juist dóor dat geluk nog rotter gaat voelen doordat ie beseft wat ie normaliter mist.
Dan komt de frustratie naar boven, emoties en woede door die depressie en kan het bijzonder snel omslaan, juist door een mooi moment.
Ze gaan dan wel niet samen in de zin van 'door éen deur', maar kunnen wel triggers zijn, niet voor niets dat men zegt dat haat en liefde ook dicht bij elkaar ligt.
Heb ik anders in het verleden geregeld gehad, al zou je dan kunnen stellen dat het moment in kwestie niet bijzonder genoeg was.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:49 schreef MrGuma het volgende:
[..]
In een depressieve staat is een persoon zelfs nog in staat om dat mooie moment, weg te redeneren als kut, verschrikkelijk en kutzooi.
Maar inderdaad, het zou op een of andere manier een trigger kunnen zijn. Maar op het hoogtepunt zelf is het gewoon niet mogelijk.
Overigens moet je volksgezegdes niet al te letterlijk nemen. Zijn vaak tegenstrijdig en ongefundeerd. (weet even niet meer de precieze gezegdes) maar: 2 tegenpolen trekken elkaar versus juist doordat ze hetzelfde zijn passen ze zo goed bij elkaar.
Kan je het voorbeeld geven? Ben er best benieuwd naar.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:51 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Heb ik anders in het verleden geregeld gehad, al zou je dan kunnen stellen dat het moment in kwestie niet bijzonder genoeg was.
Waarom moet alles een reden hebben. Serieus, waarom zou doodgaan niet goed kunnen voelen voor iemand? Niet uit depressie, niet uit wanhoop, niet uit radeloosheid.quote:
Dat klinkt net als van die spirituele troep. Je behandelt zelfmoord nu op hetzelfde niveau als het kopen van een appel of het eten van een banaan. Rare gedachtegang.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:59 schreef Kola het volgende:
[..]
Waarom moet alles een reden hebben. Serieus, waarom zou doodgaan niet goed kunnen voelen voor iemand? Niet uit depressie, niet uit wanhoop, niet uit radeloosheid.
Gewoon, omdat het een van de mogelijkheden is die je hebt. Een keuze, een gevoel.
Het overgrote deel van de mensen is bang om te sterven, waarom zouden er dan geen mensen kunnen zijn die juist uitkijken naar het sterven?
Nee hoor. Ik zeg alleen dat iedereen er ander tegenaan kan kijken. Dat het nooit zwart wit is.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:03 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Dat klinkt net als van die spirituele troep. Je behandelt zelfmoord nu op hetzelfde niveau als het kopen van een appel of het eten van een banaan. Rare gedachtegang.
Ik denk dat het in dit geval wel degelijk zwart wit is. Of je wil leven of je wil niet leven.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:07 schreef Kola het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik zeg alleen dat iedereen er ander tegenaan kan kijken. Dat het nooit zwart wit is.
Ben je gelukkig>wil je leven.
Wil je dood>ben je ongelukkig
Ik snap niet dat het zo onbegrijpelijk is dat sommige mensen gewoon niet willen leven. En dat dat niets te maken heeft met neerslachtige gevoelens.
Heeft te maken met het overlijden van m'n vriendin, zoiets zorgt er echt voor dat je juist op de mooiste momenten uit een periode de diepste val naar beneden maakt.quote:Op zondag 27 mei 2012 00:52 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Kan je het voorbeeld geven? Ben er best benieuwd naar.
Omdat je ook gelukkig zijn zijn met het idee dat je doodgaat. De kers op de taart van geluk.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:09 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Ik denk dat het in dit geval wel degelijk zwart wit is. Of je wil leven of je wil niet leven.
Hoe kan je in hemelsnaam gelukkig zijn en ondertussen niet willen leven?
Leg dan eens uit waarom je in dat geval niet gewoon wacht op het doodgaan, want dat moment komt ongetwijfeld, maar het zelf bespoedigt door zelfmoord?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:11 schreef Kola het volgende:
[..]
Omdat je ook gelukkig zijn zijn met het idee dat je doodgaat. De kers op de taart van geluk.
Juist en hoe kan je in hemelsnaam gelukkig zijn met het idee dat je doodgaat? Als je continu in pijn bent oid geloof ik best, death initiators zoals ik hiervoor al beschreef.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:11 schreef Kola het volgende:
[..]
Omdat je ook gelukkig zijn zijn met het idee dat je doodgaat. De kers op de taart van geluk.
Waarom wachten op iets dan binnen handbereik ligt? Bovendien is zelf bepalen hoe je zal sterven zoveel leuker dan wegrotten in een bejaardentehuis, of wachten tot je een ongeluk krijgt, of ziek zal worden.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Leg dan eens uit waarom je in dat geval niet gewoon wacht op het doodgaan, want dat moment komt ongetwijfeld, maar het zelf bespoedigt door zelfmoord?
Omdat alles een reden (lees:oorzaak) heeft.quote:
Dat ontken ik niet, maar ik denk dat wanneer je tot die keuze of impulsieve actie komt dat per definitie niet gebaseerd is op positieve emoties. Of je moet een zelfmoordterrorist zijn die het waanidee heeft naar de hemel te gaan met een hoop maagden die op hem wachten. Maar dat zijn wel de uitzonderingsgevallen. En die pleegt dus geen zelfmoord met het idee er daarna niet meer te zijn.quote:Serieus, waarom zou doodgaan niet goed kunnen voelen voor iemand?
Nee, dat is niet iets wat je zomaar doet 'omdat het kan'. Hoe kom je daar eigenlijk bij? Eigen ervaring? Daar is het beëindigen van je leven ten eerste al tegennatuurlijk voor, en ten tweede is het onomkeerbaar en derhalve niet iets waar licht over wordt gedacht.quote:Niet uit depressie, niet uit wanhoop, niet uit radeloosheid.
Gewoon, omdat het een van de mogelijkheden is die je hebt.
Zulke mensen zijn er ook zeker, maar die zijn hoogstwaarschijnlijk depressief.quote:Het overgrote deel van de mensen is bang om te sterven, waarom zouden er dan geen mensen kunnen zijn die juist uitkijken naar het sterven?
(met mijn reacties wil ik je niet persoonlijk aanvallen want ik vind het heel kut wat je hebt meegemaakt)quote:Op zondag 27 mei 2012 01:10 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Heeft te maken met het overlijden van m'n vriendin, zoiets zorgt er echt voor dat je juist op de mooiste momenten uit een periode de diepste val naar beneden maakt.
En waarom? Ik denk puur omdat je dan beseft hoe oneerlijk het leven is, je je ergens schaamt dat je weer plezier hebt en kunt genieten van dingen terwijl je gevoel eigenlijk zegt dat het niet mag.
Dat heeft ervoor gezorgd dat ik bij geweldige momenten juist op het hoogtepunt het diepst naar beneden kelderde en niet op het moment dat het feest voorbij was, de leuke gesprekken ten einde kwamen of de PlayStation uitging en vrienden de deur verlieten.
Nee, juist op het moment dat ik me volledig liet gaan qua emotie en toegaf aan de leuke en mooie dingen van het leven zorgde die ene dag ervoor dat ik me weer even net zo rot voelde als op die ene dag.
Het kan dus prima zo zijn dat op het absolute hoogtepunt van geluk en blijdschap, het absolute dieptepunt qua humeur en gedachten samenkomen en ik denk dan ook dat je onderschat hoeveel depressieve mensen al dan niet onbewust meenemen en 24 uur per dag als last met zich meedragen waardoor het 'pure geluk' op dat moment al nooit puur is geweest.
Betere vraag: is het aannemelijk? Nee. Is het veelvoorkomend? Nee. Is het dan wel de discussie waard?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:07 schreef Kola het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik zeg alleen dat iedereen er ander tegenaan kan kijken. Dat het nooit zwart wit is.
Ben je gelukkig>wil je leven.
Wil je dood>ben je ongelukkig
Ik snap niet dat het zo onbegrijpelijk is dat sommige mensen gewoon niet willen leven. En dat dat niets te maken heeft met neerslachtige gevoelens.
Omdat iets niet veelvoorkomend is, is het geen discussie waard? Oke apart zeg.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:20 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Betere vraag: is het aannemelijk? Nee. Is het veelvoorkomend? Nee. Is het dan wel de discussie waard?
Uitzonderingen zijn altijd interessant en dus discussie waardig naar mijn mening.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:20 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Betere vraag: is het aannemelijk? Nee. Is het veelvoorkomend? Nee. Is het dan wel de discussie waard?
Omdat het leven dan ophoudt. En omdat je, als je gelukkig bent, dus een binding hebt met het leven. Waarom zou je daar geforceerd een einde aan maken?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:18 schreef Kola het volgende:
[..]
Waarom wachten op iets dan binnen handbereik ligt? Bovendien is zelf bepalen hoe je zal sterven zoveel leuker dan wegrotten in een bejaardentehuis, of wachten tot je een ongeluk krijgt, of ziek zal worden.
Misschien moeten we Kola maar gewoon laten voor wat het is. Ze is nochtans niet in staat geweest om inhoudelijke argumenten te geven die het tegendeel aantonen. Enige wat ze doet is zeggen dat het inderdaad mogelijk is. (terwijl, puur omdat het mogelijk is, het niet per sé betekent dat het ook daadwerkelijk moét gebeuren/zo moet zijn)quote:Op zondag 27 mei 2012 01:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat het leven dan ophoudt. En omdat je, als je gelukkig bent, dus een binding hebt met het leven. Waarom zou je daar geforceerd een einde aan maken?
Als je kiest voor zelfmoord om jezelf lijden te besparen, vind ik dat weer niet bij de stelling passen.
Misschien heeft niet ieder gelukkig persoon een binding met het leven.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat het leven dan ophoudt. En omdat je, als je gelukkig bent, dus een binding hebt met het leven. Waarom zou je daar geforceerd een einde aan maken?
Als je kiest voor zelfmoord om jezelf lijden te besparen, vind ik dat weer niet bij de stelling passen.
Proberen te beredeneren waarom iets erg onwaarschijnlijk is, noem ik niet iets voor simpele zielen. Je hoeft niet uit te sluiten dat het mogelijk is, maar hoe waarschijnlijker de generalisatie, hoe kleiner de waarschijnlijkheid van de uitzondering.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:21 schreef Kola het volgende:
[..]
Omdat iets niet veelvoorkomend is, is het geen discussie waard? Oke apart zeg.
Generalisering is inderdaad makkelijk, voor de simpele ziel.
Maar dat zou dan in principe betekenen dat een depressief iemand nooit oprecht/puur gelukkig kan zijn of enkel bij absolute uitschieters zoals ten huwelijk vragen waarbij je écht enkel aan datgeen kunt denken en geen afleiding hebt.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:19 schreef MrGuma het volgende:
[..]
(met mijn reacties wil ik je niet persoonlijk aanvallen want ik vind het heel kut wat je hebt meegemaakt)
Maar juist door het samenkomen kan je dus inderdaad niet spreken dat er sprake was van puur geluk. En juist daarom zeg ik ook dat je geen zelfmoord zal plegen wanneer je je gelukkig voelt. Daarnaast mensen die depressief zijn hebben een tekort of overschot aan dopamine geloof ik (heb m'n studieboeken niet bij de hand) wat dus al aantoont dat iemand niet geheel 'normaal' functioneert. Maar ik kan mij er inderdaad in vinden hoor, dat een geluk momentje er voor kan zorgen dat je weer in een dal valt zoals je zelf beschrijft en dan inderdaad alleen nog maar het einde zit. En dat is dan inderdaad niet het stukje waarin je helemaal gelukkig bent en daardoor zelfmoord wil plegen.
Hoe kan je geen binding hebben met het leven en gelukkig zijn? Gelukkig is onmogelijk te scheiden met het leven.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:26 schreef Kola het volgende:
[..]
Misschien heeft niet ieder gelukkig persoon een binding met het leven.
Het is toch (iets in en/of aan) het leven wat je gelukkig maakt? Hoe kun je anders überhaupt gelukkig zijn?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:26 schreef Kola het volgende:
[..]
Misschien heeft niet ieder gelukkig persoon een binding met het leven.
Onmogelijk is niet het juiste woord om te gebruiken als je zo naïef en onwetend bent.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:28 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Hoe kan je geen binding hebben met het leven en gelukkig zijn? Gelukkig is onmogelijk te scheiden met het leven.
Oké ik geef het op met jou en deze discussie.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:29 schreef Kola het volgende:
[..]
Onmogelijk is niet het juiste woord om te gebruiken als je zo naïef en onwetend bent.
Ja dat zal best inderdaad. Maar dat betekent nog niet dat de dood een zelfde soort geluk kan brengen.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is toch (iets in en/of aan) het leven wat je gelukkig maakt? Hoe kun je anders überhaupt gelukkig zijn?
Verlicht ons asjeblieft, oh wijze Kola.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:29 schreef Kola het volgende:
[..]
Onmogelijk is niet het juiste woord om te gebruiken als je zo naïef en onwetend bent.
Ik denk dat iemand die echt depressief is, niet eens in staat is om blij te zijn van een huwelijksaanzoek. Niet als je er midden in zit. Niet zolang de hersens abnormaliteiten bevatten.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:28 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Maar dat zou dan in principe betekenen dat een depressief iemand nooit oprecht/puur gelukkig kan zijn of enkel bij absolute uitschieters zoals ten huwelijk vragen waarbij je écht enkel aan datgeen kunt denken en geen afleiding hebt.
Overigens kan ik me wel vinden in je post en ik vat de dingen niet zo snel persoonlijk op hoor.
Kom ik weer terug op wat ik eerder zei. Dat je in dat geval doorgaat met gelukkig leven en uitkijkt naar de dood.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:31 schreef Kola het volgende:
[..]
Ja dat zal best inderdaad. Maar dat betekent nog niet dat de dood een zelfde soort geluk kan brengen.
Die dingen zijn onzeker en voor het gros van de (jonge) mensen niet in de nabije toekomst, dus geen reden om er dan al een einde aan te maken terwijl je voor hetzelfde geld nog 20 gelukkige jaren kan hebben. Jezelf van kant maken kan áltijd nog, geen haast mee dus.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:18 schreef Kola het volgende:
[..]
Waarom wachten op iets dan binnen handbereik ligt? Bovendien is zelf bepalen hoe je zal sterven zoveel leuker dan wegrotten in een bejaardentehuis, of wachten tot je een ongeluk krijgt, of ziek zal worden.
Wat als je niet nog 20 jaren vol geluk wil hebben? Als je het wel weer gezien hebt. Een voldaan gevoel hebt. Klaar voor het einde, misschien wat eerder dan de rest.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:33 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Die dingen zijn onzeker en voor het gros van de (jonge) mensen niet in de nabije toekomst, dus geen reden om er dan al een einde aan te maken terwijl je voor hetzelfde geld nog 20 gelukkige jaren kan hebben. Jezelf van kant maken kan áltijd nog, geen haast mee dus.
Dus je wil niet 20 jaar gelukkig zijn dus pleeg je zelfmoord om gelukkig te zijn?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:35 schreef Kola het volgende:
[..]
Wat als je niet nog 20 jaren vol geluk wil hebben? Als je het wel weer gezien hebt. Een voldaan gevoel hebt. Klaar voor het einde, misschien wat eerder dan de rest.
Je ziet wel dat daar een grote tegenstrijdigheid in zit? Als je het wel weer hebt gezien, dan ben je dus kennelijk helemaal niet zo gelukkig.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:35 schreef Kola het volgende:
[..]
Wat als je niet nog 20 jaren vol geluk wil hebben? Als je het wel weer gezien hebt. Een voldaan gevoel hebt. Klaar voor het einde, misschien wat eerder dan de rest.
In combinatie met andere dingen, zoals dat ik nog geen logische redenering heb gehoord waarom iemand zo lichtzinnig zou kiezen voor de dood, als hij/zij nog gewoon een leuk leven heeft en dus de kans heeft om nog veel meer leuke dingen mee te maken.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:21 schreef Kola het volgende:
[..]
Omdat iets niet veelvoorkomend is, is het geen discussie waard?
Oke apart zeg.
Zegt het heldere licht met als beste argument 'ja, dat kan toch gewoon'.quote:Generalisering is inderdaad makkelijk, voor de simpele ziel.
Grappig om te zien dat we steeds dezelfde gedachten hebben ^^quote:Op zondag 27 mei 2012 01:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je ziet wel dat daar een grote tegenstrijdigheid in zit? Als je het wel weer hebt gezien, dan ben je dus kennelijk helemaal niet zo gelukkig.
Dan vind ik dat onlogisch en zo iemand klinkt in mijn ogen depri. Vooral door de zin in het bold, veelzeggend.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:35 schreef Kola het volgende:
[..]
Wat zij zegt.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan vind ik dat onlogisch en zo iemand klinkt in mijn ogen depri.
Point taken. Alleen wordt het bestaan van die uitzonderingen in deze context iets te makkelijk aangenomen naar mijn mening.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:21 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Uitzonderingen zijn altijd interessant en dus discussie waardig naar mijn mening.
quote:Op zondag 27 mei 2012 01:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Verlicht ons asjeblieft, oh wijze Kola.
quote:Op zondag 27 mei 2012 01:40 schreef MrGuma het volgende:
Kunnen we nu dan tot de conclusie komen dat je inderdaad niet op een gelukkig moment zelfmoord zal plegen? Dat het mogelijk wel als trigger kan zijn als je later in een down moment zit zoals Lastpost aankaartte?
Iedereen behalve Kola komt tot die conclusie.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:40 schreef MrGuma het volgende:
Kunnen we nu dan tot de conclusie komen dat je inderdaad niet op een gelukkig moment zelfmoord zal plegen? Dat het mogelijk wel als trigger kan zijn als je later in een down moment zit zoals Lastpost aankaartte?
Waarom doe jij zo lullig?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:41 schreef Kola het volgende:
[..]Haal je kop een uit de achterkant van je hol.
Uitzondering is misschien dat de persoon op dat moment zich zo sterk voelt om de handeling uit te voeren.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:40 schreef MrGuma het volgende:
Hoe bedoel je?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:42 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Uitzondering is misschien dat de persoon op dat moment zich zo sterk voelt om de handeling uit te voeren.
En dat bewijst maar weer dat uitzonderingen wel degelijk bestaan.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:42 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Iedereen behalve Kola komt tot die conclusie.
quote:
quote:Op zaterdag 26 mei 2012 23:09 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Oe wauw! Dat klinkt echt alsof dat uit een boek komt! Komt me namelijk echt ongelofelijk bekent voor ö (ga er nu even over nadenken ^^)quote:
quote:Op zondag 27 mei 2012 01:44 schreef Lienekien het volgende:
Het besluit om eruit te stappen is vaak een opluchting en het lijkt dan achteraf voor de buitenwereld 'dat het net weer de goede kant opging'.
Hoeveel mensen plegen er wel niet zelfmoord terwijl niemand door had dat er ook maar iets aan de hand was?quote:
En hoeveel mensen plegen er wel niet zelfmoord terwijl de omgeving wist van de depressie of depressieve gevoelens, en dachten dat het net wat beter ging?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:48 schreef Kola het volgende:
[..]
Hoeveel mensen plegen er wel niet zelfmoord terwijl niemand door had dat er ook maar iets aan de hand was?
Geen idee. Weet jij het?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:48 schreef Kola het volgende:
[..]
Hoeveel mensen plegen er wel niet zelfmoord terwijl niemand door had dat er ook maar iets aan de hand was?
Ben je serieus blind? Overduidelijk aanwezig, hier.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:48 schreef Lastpost het volgende:
Wel leuk om te zien dat niemand zich kan voorstellen dat er mensen zijn die gewoon zelf besluiten wanneer ze het genoeg vinden en dat lot in eigen handen nemen wanneer ze nog gelukkig zijn.
In theorie klinkt het aardig, maar in de praktijk is het volstrekt absurd. Je weet ten eerste nooit wat je hoogtepunt is, en wat nog moet komen, ten tweede is de drang om te leven, juist wanneer het goed gaat, groter dan ooit omdat je zoveel hebt om voor te leven op zo'n moment.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:48 schreef Lastpost het volgende:
Wel leuk om te zien dat niemand zich kan voorstellen dat er mensen zijn die gewoon zelf besluiten wanneer ze het genoeg vinden en dat lot in eigen handen nemen wanneer ze nog gelukkig zijn.
Het lijkt me ook wel wat hebben, op je hoogtepunt de stekker eruit trekken en afwachten of er verder nog iets volgt, of je daadwerkelijk contact kunt maken met inmiddels overledenen, of je terugkeert op een of andere manier, of er meer is ...
Dat moet ik nog bevestigend beantwoorden ook, al dan niet slechts aan éen oog.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:50 schreef Kola het volgende:
[..]
Ben je serieus blind? Overduidelijk aanwezig, hier.
Dat doe je dan toch m.i. om een negatieve motivatie en niet omdat je nu zo gelukkig bent.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:48 schreef Lastpost het volgende:
Het lijkt me ook wel wat hebben, op je hoogtepunt de stekker eruit trekken en afwachten of er verder nog iets volgt, of je daadwerkelijk contact kunt maken met inmiddels overledenen, of je terugkeert op een of andere manier, of er meer is ...
Het druist gewoon in tegen de gewoonten en verwachtingspatronen waardoor het direct als gek wordt bestempeld, maar uiteindelijk gaan we allemaal een keer en een groot deel ervan onder rotte omstandigheden, met de meest ernstige ziektes, bestralen om een jaartje te rekken of naar buiten turen wetende dat je kinderen alle tijd hebben, maar gewoon geen trek om bij je op bezoek te komen.
Face it, 9 van de 10 eindigt op een manier die ze absoluut niet zouden wensen, onder omstandigheden die we nu beschamend zouden noemen, mogelijk alleen of juist met de mensen die ze niet om zich heen wensen.
Waarom zou je er niet mee kappen wanneer je persoonlijk vind dat het goed genoeg is geweest zo, puur vanuit de mogelijkheid dat er nog jaren volgen die nóg mooier zijn?
Iets willen afsluiten betekend nog niet dat je daarmee automatisch zegt dat het niet mooi is geweest.
Dat wordt nergens ontkend.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:43 schreef Kola het volgende:
[..]
En dat bewijst maar weer dat uitzonderingen wel degelijk bestaan.
Niet gelukkig. Maar wel wat geluksmomentjes. Waardoor de persoon toch daadkracht heeft.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:44 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Oe wauw! Dat klinkt echt alsof dat uit een boek komt! Komt me namelijk echt ongelofelijk bekent voor ö (ga er nu even over nadenken ^^)
Vind ik inderdaad een lastige maar een wat proactiever moment betekent niet per sé dat diegene meteen weer gelukkig is toch?
Hoeft toch niet persé iets negatiefs te zijn, kan toch prima zo zijn dat ik het geweldig vind om te leven maar het idee heb dat hetgeen erna volgt nóg mooier is?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat doe je dan toch m.i. om een negatieve motivatie en niet omdat je nu zo gelukkig bent.
Dat waren allemaal stikgelukkige mensen? Geloof je het zelf?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:50 schreef Kola het volgende:
[..]
Meer dan "depressieve" mensen, dat sowieso.
Je hoogtepunt weet je aan het einde van je leven. Al je bepaald om zelfmoord te plegen is dat het einde van je leven en weet je ook wat het hoogtepunt van dat leven was.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:50 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
In theorie klinkt het aardig, maar in de praktijk is het volstrekt absurd. Je weet ten eerste nooit wat je hoogtepunt is, en wat nog moet komen, ten tweede is de drang om te leven, juist wanneer het goed gaat, groter dan ooit omdat je zoveel hebt om voor te leven op zo'n moment.
Oke, meer dan OPENLIJK depressieve mensen. Excuses.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat waren allemaal stikgelukkige mensen? Geloof je het zelf?
Ja, ik val in herhaling. Heb ik nou al twee keer op gereageerd.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:52 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Hoeft toch niet persé iets negatiefs te zijn, kan toch prima zo zijn dat ik het geweldig vind om te leven maar het idee heb dat hetgeen erna volgt nóg mooier is?
Maar je weet ook dat het niet het hoogtepunt van je leven had hoeven zijn.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:52 schreef Kola het volgende:
[..]
Je hoogtepunt weet je aan het einde van je leven. Al je bepaald om zelfmoord te plegen is dat het einde van je leven en weet je ook wat het hoogtepunt van dat leven was.
Maakt dat iets uit?quote:Op zondag 27 mei 2012 01:54 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Maar je weet ook dat het niet het hoogtepunt van je leven had hoeven zijn.
You're missing the point. Lees nog even terug. Mijn opmerking over de opluchting ging vooral om aan te geven dat die mensen zich door het genomen besluit zelf beter gaan voelen, of dat nou achteraf door iemand was opgemerkt of niet.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:53 schreef Kola het volgende:
[..]
Oke, meer dan OPENLIJK depressieve mensen. Excuses.
Als iemand overweegt om vanuit lichtzinnige redenen uit het leven te stappen terwijl het leven hem/haar gelukkig maakt, ja dan wel.quote:
Als je met complete tevredenheid sterft (zelfmoord pleegt), wat maakt het je dan uit of er mogelijk nog een ander hoogtepunt in je leven zou zijn geweest. Boeiend.quote:
het is geen computer game met respawn enzo. wacht gewoon het komt echt wel.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:52 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Hoeft toch niet persé iets negatiefs te zijn, kan toch prima zo zijn dat ik het geweldig vind om te leven maar het idee heb dat hetgeen erna volgt nóg mooier is?
Dat is een onverschilligheid die niet te rijmen valt.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:02 schreef Kola het volgende:
[..]
Als je met complete tevredenheid sterft (zelfmoord pleegt), wat maakt het je dan uit of er mogelijk nog een ander hoogtepunt in je leven zou zijn geweest. Boeiend.
wel als je depressief bent.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is een onverschilligheid die niet te rijmen valt.
Dat is echter niet het onderwerp van discussie.quote:
i know het is dan ook een non issue. als je echt gelukkig bent en er geen uitzicht is op ellende is zelfmoord iets wat je niet doet. klaar.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is echter niet het onderwerp van discussie.
Jawel hoor. Veel mensen willen altijd meer, willen alles weten, willen alles meemaken. Anderen niet.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat is een onverschilligheid die niet te rijmen valt.
Ugh, zo'n simplistische gedachte.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:05 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
i know het is dan ook een non issue. als je echt gelukkig bent en er geen uitzicht is op ellende is zelfmoord iets wat je niet doet. klaar.
Die anderen vallen dan misschien onder jouw definitie van gelukkig, maar zeker niet onder die van mij.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:05 schreef Kola het volgende:
[..]
Jawel hoor. Veel mensen willen altijd meer, willen alles weten, willen alles meemaken. Anderen niet.
Dat is één uiterste. Mensen die niks meer willen, niks meer willen weten, niks meer willen meemaken noemen we daarentegen ongelukkig. Dat is een beetje het punt.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:05 schreef Kola het volgende:
[..]
Jawel hoor. Veel mensen willen altijd meer, willen alles weten, willen alles meemaken. Anderen niet.
nee het is totaal tegen de menselijke / dierlijke natuur om zomaar zelfmoord te plegen. maar ok kom maar met bewijs en wetenschappelijk onderzoek dat het wel gebeurt. kusjequote:
Zo'n reactie is anders ook een beschamend zwaktebod.quote:
Alsof geluk te definiëren valt.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die anderen vallen dan misschien onder jouw definitie van gelukkig, maar zeker niet onder die van mij.
Ja en dat slaat nergens op.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is één uiterste. Mensen die niks meer willen, niks meer willen weten, niks meer willen meemaken noemen we daarentegen ongelukkig. Dat is een beetje het punt.
En hoe kostbaar is dat mensenleven dan wel niet? Ik zou mijn leven zo geven om hetgeen van een ander terug te kunnen geven, waardeer ik hierdoor het leven niet of heb ik dan te weinig meegemaakt?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:07 schreef zhe-devilll het volgende:
mensen die dit doen zijn verre van happy maar maakten te weinig mee, om te beseffen hoe kostbaar het leven is an sich!
Als het niet te definiëren valt, waar hebben we het dan al die tijd over?quote:
Ken je iemand die zelfmoord heeft gepleegd en probeer je jezelf ervan te overtuigen dat die persoon gelukkig was of zo? Zodat je je niet schuldig hoeft te voelen? Gewoon uit nieuwsgierigheid, kan natuurlijk best dat je gewoon eigenwijs bent.quote:
quote:Op zondag 27 mei 2012 02:11 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ken je iemand die zelfmoord heeft gepleegd en probeer je jezelf ervan te overtuigen dat die persoon gelukkig was of zo? Zodat je je niet schuldig hoeft te voelen? Gewoon uit nieuwsgierigheid, kan natuurlijk best dat je gewoon een trol bent.
Ik hoop het zo erg. Dat ze nu in een deuk ligt enzo.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:11 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ken je iemand die zelfmoord heeft gepleegd en probeer je jezelf ervan te overtuigen dat die persoon gelukkig was of zo? Zodat je je niet schuldig hoeft te voelen? Gewoon uit nieuwsgierigheid, kan natuurlijk best dat je gewoon eigenwijs bent.
Nee, sterker nog het is een logische gevolgtrekking. Dat jij het niet kan inzien, dat slaat nergens op. In de praktijk is iemand die niks meer wil, niks meer wil weten, niks meer wil meemaken écht niet gelukkig. Alsof iemand dan denkt 'Goh, ik ben nu zo happy, maar ik heb nergens meer zin in.'. Ja logisch. Het gebrek aan zin of motivatie ergens voor hebben is een officieel symptoom van depressie.quote:
Nee hoor. Ik denk zelf gewoon dat je vanuit verschillend gevoelens zelfmoord kan plegen, ook vanuit geluk dus. Ik weet het wel zeker.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:11 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ken je iemand die zelfmoord heeft gepleegd en probeer je jezelf ervan te overtuigen dat die persoon gelukkig was of zo? Zodat je je niet schuldig hoeft te voelen? Gewoon uit nieuwsgierigheid, kan natuurlijk best dat je gewoon eigenwijs bent.
En tot noch toe is dat je enige inbreng geweest. (de beledigende opmerkingen terzijde). Dat je het denkt, vanuit een gevoel.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:15 schreef Kola het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik denk zelf gewoon dat je vanuit verschillend gevoelens zelfmoord kan plegen, ook vanuit geluk dus. Ik weet het wel zeker.
Waarom weet je het zeker? Omdat je het hebt meegemaakt, of omdat je het voor jezelf zo redeneert?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:15 schreef Kola het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik denk zelf gewoon dat je vanuit verschillend gevoelens zelfmoord kan plegen, ook vanuit geluk dus. Ik weet het wel zeker.
vertel. hoe komt het dat jij het zeker weet.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:15 schreef Kola het volgende:
[..]
Omdat je het denkt, weet je het zeker ?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:15 schreef Kola het volgende:
[..]
Probeer ik al 9 pagina's lang achter te komen :pquote:Op zondag 27 mei 2012 02:16 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
vertel. hoe komt het dat jij het zeker weet.
Zou je dan niet juist bad gaan op die drugs?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:18 schreef El_Matador het volgende:
Als ik ooit zelfmoord zou plegen, zou het in vol geluk zijn. Een vette drugscocktail met flink wat xtc.
Ja ja, wat een onzin wederom.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:18 schreef -Strawberry- het volgende:
Denk trouwens best dat je zelfmoord kan plegen als je gelukkig bent, mits je een of ander waanidee hebt. Maar een gelukkig, gezond persoon die zijn leven beëindigt in de wetenschap dat er na de dood niks is? Nee, echt niet.
Kunnen we ook nog een inhoudelijker reactie verwachten op het punt waarom jij zo zeker bent van je gelijk?quote:
Ik zoek wel een mooi cocktail uit, wees maar niet bang...quote:Op zondag 27 mei 2012 02:20 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zou je dan niet juist bad gaan op die drugs?
Omdat ik het zelf zou zou doen, als ik het zou doen.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Kunnen we ook nog een inhoudelijker reactie verwachten op het punt waarom jij zo zeker bent van je gelijk?
Juist, jouw reactie doet 'et em. Ik vind het welletjes. Ben bang dat de rest van het topic alleen nog maar zal bestaan uit jouw trolls.quote:
Als je het zou doen, had je het al gedaan. Dat heb je niet. Waarom?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:22 schreef Kola het volgende:
[..]
Omdat ik het zelf zou zou doen, als ik het zou doen.
Alleen zou dat dus nog moeten blijken.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:22 schreef Kola het volgende:
[..]
je zegt dat nu maar ik geloof niet dat je intens gelukkig bent als je zelfmoord pleegt hoor. en jij bent er nog. en als je er niet meer bent door zelfmoord dan was je gewoon niet gelukkig genoeg om door te leven.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:22 schreef Kola het volgende:
[..]
Waarom zou je, ten eerste, je familie en vrienden dat überhaupt aan willen doen áls je gelukkig bent en dus geen echt grote drijfveer hebt om je leven te beëindigen?quote:
Dat betekent niet dat er niet iemand is die hetzelfde dacht en het wel gedaan heeft.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Alleen zou dat dus nog moeten blijken.
En dus kan ook nog blijken dat het niet zo is.
Ik zoek nog steeds naar een voorbeeld in de praktijk.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:25 schreef Kola het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat er niet iemand is die hetzelfde dacht en het wel gedaan heeft.
ik denk dat geen enkele psycholoog je psychisch goedkeurt EN vindt dat je gelukkig bent als je zelfmoord wilt plegen.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:25 schreef Kola het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat er niet iemand is die hetzelfde dacht en het wel gedaan heeft.
Dat weet je niet.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:25 schreef Kola het volgende:
[..]
Praat voor jezelf sukkel.quote:
wetenschappelijk onderzoek zou goed zijn.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:26 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Ik zoek nog steeds naar een voorbeeld in de praktijk.
Het is een catch 22, als je het mij vraagt.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik denk dat geen enkele psycholoog je psychisch goedkeurt EN vindt dat je gelukkig bent als je zelfmoord wilt plegen.
Wetenschappers ontbreken vaak gevoel. En het gaat hier allemaal om gevoel.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wetenschappelijk onderzoek zou goed zijn.
Gezond wil ik het niet noemen. Dus dan komen we in de richting van waanideeën, zoals ik al eerder opperde.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:25 schreef Kola het volgende:
[..]
Psychologen zijn de geksten onder de mensheid man.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ik denk dat geen enkele psycholoog je psychisch goedkeurt EN vindt dat je gelukkig bent als je zelfmoord wilt plegen.
Hou op met wetenschappers. Geef maar een voorbeeld.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:27 schreef Kola het volgende:
]
[..]
Wetenschappers ontbreken vaak gevoel. En het gaat hier allemaal om gevoel.
Wel heel erg generaliserend.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:28 schreef Kola het volgende:
[..]
Psychologen zijn de geksten onder de mensheid man.
Gevoel staat niet op zichzelf en valt ook wetenschappelijk te verklaren.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:27 schreef Kola het volgende:
]
[..]
Wetenschappers ontbreken vaak gevoel. En het gaat hier allemaal om gevoel.
true, maar psychologische wereld is wel relevant binnen de context van je vraag.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:28 schreef Kola het volgende:
[..]
Ja, maar wie ben jij? Precies. Gezond/niet gezond, allemaal bedachte fictie.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Gezond wil ik het niet noemen. Dus dan komen we in de richting van waanideeën, zoals ik al eerder opperde.
Ik denk inmiddels dat we die kant wel een beetje op moeten denken.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Gezond wil ik het niet noemen. Dus dan komen we in de richting van waanideeën, zoals ik al eerder opperde.
Absoluut niet.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
true, maar psychologische wereld is wel relevant binnen de context van je vraag.
quote:Op zondag 27 mei 2012 02:28 schreef Kola het volgende:
[..]
je klinkt al vrij ver heen. het is waar wat je zegt, en uiteindelijk ga je dood en doet niets ertoe. alleen zien depressieven dat beter dan niet depressieven. is onderzoek naar geweest, depressieve mensen kunnen vaak eerlijker - en harder - naar dingen kijken dan gelukkige mensen. go see thé doctor!quote:Op zondag 27 mei 2012 02:29 schreef Kola het volgende:
[..]
Ja, maar wie ben jij? Precies. Gezond/niet gezond, allemaal bedachte fictie.
ah jawel want anders gaan we definities hanteren buiten de medische wereld om en dan is het echt allemaal gevoel zonder enige harde onderbouwing.quote:
Dus?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ah jawel want anders gaan we definities hanteren buiten de medische wereld om en dan is het echt allemaal gevoel zonder enige harde onderbouwing.
Hey! Ik ben niet gekquote:Op zondag 27 mei 2012 02:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
true, maar psychologische wereld is wel relevant binnen de context van je vraag.
Was hij gelukkig of leek hij gelukkig?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:33 schreef 123dudeguys het volgende:
Ja. Onlangs een docu op NL 3 waar iemand die veel vrienden had, veel aan sport deed, elk jaar lekker op vakantie veel uitgaan met vrienden, en dan zomaar zelfmoord pleegde. Deze jongen was 16 jaar.
http://www.save.org/index.cfm?fuseaction=home.viewpage&page_id=705c8cb8-9321-f1bd-867e811b1b404c94quote:Can a suicidal person mask their depression?
Sure, they can and sometimes do. But we can all be more aware of the signs and symptoms of depression to help those we care about get the necessary treatment to relieve them of their pain. Plus, because many people who are depressed can not see their symptoms, we have to be their eyes and ears for them to help SAVE their life. Many people suffering from depression and even contemplating suicide hide their feelings and appear to be happy just prior to their suicide attempt. This often confuses the people around them since for so long they had been suffering and appearing depressed, then all of a sudden seem better. However, most of the time a person who is suicidal will give clues as to how desperate they feel. It is critical that you familiarize yourself with the symptoms of depression and the warning signs of suicide, and not be afraid to ask direct questions about feelings of the person you're concerned about-it could be what save's their life!
Betekenen deze aannames dat hij gelukkig is dan?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:33 schreef 123dudeguys het volgende:
Ja. Onlangs een docu op NL 3 waar iemand die veel vrienden had, veel aan sport deed, elk jaar lekker op vakantie veel uitgaan met vrienden, en dan zomaar zelfmoord pleegde. Deze jongen was 16 jaar.
Onderscheid tussen gezond en ongezond is geen fictie. Subjectief misschien, maar prima te onderbouwen.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:29 schreef Kola het volgende:
[..]
Ja, maar wie ben jij? Precies. Gezond/niet gezond, allemaal bedachte fictie.
gevoelsmatig is per persoon anders dus dan heeft een discussie al heel weinig zin. het is jouw gevoel en gevoel is gevoel, niet goed of fout.quote:
Nee dat bedoel ik niet. Godver wat een kortzichtige mensen hier in dit topic.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:34 schreef jcdragon het volgende:
Dus iemand kan wel gelukkig lijken, maar dat niet zijn en dan toch zelfmoord plegen.
Ik hoop dat Kola dit bedoelt.
[..]
http://www.save.org/index.cfm?fuseaction=home.viewpage&page_id=705c8cb8-9321-f1bd-867e811b1b404c94
Aanname.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:33 schreef 123dudeguys het volgende:
even checkuh of je echt in de hell komt als je zelfmoord pleegt zeker?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:35 schreef starla het volgende:
Als ik zeker wist dat God niet bestond had ik zelfmoord gepleegd uit nieuwsgierigheid.
Denk daar maar eens over na HA!
Nee, want dan zou God bestaanquote:Op zondag 27 mei 2012 02:36 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
even checkuh of je echt in de hell komt als je zelfmoord pleegt zeker?
Als je zeker wist dat God NIET bestond? Dan is er niets om nieuwsgierig naar te zijn.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:35 schreef starla het volgende:
Als ik zeker wist dat God niet bestond had ik zelfmoord gepleegd uit nieuwsgierigheid.
Leg het nog een keer goed uitquote:Op zondag 27 mei 2012 02:35 schreef Kola het volgende:
[..]
Nee dat bedoel ik niet. Godver wat een kortzichtige mensen hier in dit topic.
You feel me bro.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Als je zeker wist dat God NIET bestond? Dan is er niets om nieuwsgierig naar te zijn.
Maar wat gebeurt er dan als je zelfmoord gepleegd hebt ?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:35 schreef starla het volgende:
Je krijgt aan all kanten vragen en gelegenheid om duidelijk te maken wat je wel bedoelt. Dus die toon kan wel wat minder.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:35 schreef Kola het volgende:
[..]
Nee dat bedoel ik niet. Godver wat een kortzichtige mensen hier in dit topic.
Jij doet zelf niet veel anders dan psychologen. Alleen jij doet het in je vrije tijd, een beetje de psyche en beweegredenen van de mensen analyseren. Een psycholoog leert ervoor.quote:
Ja, daarom moet ie ook niet bestaan hehequote:Op zondag 27 mei 2012 02:38 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Maar wat gebeurt er dan als je zelfmoord gepleegd hebt ?
God straft je ?
99 procent van mijn omgeving weet niet eens van m'n klachten en die ene procent kan het niet op waarde schatten door mijn toedoen.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:33 schreef 123dudeguys het volgende:
Op welke manier ik het ook uitleg, hoe goed ik het ook uitleg, deze mensen zullen het niet begrijpen dankzij hun minimalistische gedachtegangen.quote:
Tenzij je net als Kola, gelukkig bent en een ander hoogtepunt buiten dit leven zoektquote:Op zondag 27 mei 2012 02:39 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, daarom moet ie ook niet bestaan hehe
geen idee. zijn familie dacht dat hij gelukkig was. hij had toch alles? sociaal leven, leuk werk, goed uiterlijk enz? hoe kan ongelukkig zijn als je alles hebt? die docus geven meestal geen antwoordquote:Op zondag 27 mei 2012 02:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Was hij gelukkig of leek hij gelukkig?
Als je het zo ziet kan je beter stoppen met posten en gewoon iets anders gaan doen.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:40 schreef Kola het volgende:
[..]
Op welke manier ik het ook uitleg, hoe goed ik het ook uitleg, deze mensen zullen het niet begrijpen dankzij hun minimalistische gedachtegangen.
Oh, ik kom klaar. Zo prachtig.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:40 schreef El_Matador het volgende:
Waarom zou je zelfmoord plegen?
Het leven is fokking mooi
My young Jedi... you're not dedicated...quote:Op zondag 27 mei 2012 02:40 schreef Kola het volgende:
[..]
Op welke manier ik het ook uitleg, hoe goed ik het ook uitleg, deze mensen zullen het niet begrijpen dankzij hun minimalistische gedachtegangen.
'Alles' is maar betrekkelijk, dat blijkt maar weer.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:41 schreef 123dudeguys het volgende:
[..]
geen idee. zijn familie dacht dat hij gelukkig was. hij had toch alles? sociaal leven, leuk werk, goed uiterlijk enz? hoe kan ongelukkig zijn als je alles hebt? die docus geven meestal geen antwoord
Ah, het ligt aan De Ander.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:40 schreef Kola het volgende:
[..]
Dankje.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:42 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ah, het ligt aan De Ander.
Maakt je een gelukkige psychopaat
Klaarkomen is op zich al genoeg reden om te blijven leven...quote:
Keertje samen klaarkomen?quote:
Dat slaat nergens op inderdaad. Als je gelukkig bent in je leven EN de kans is erg klein dat ellende op je pad komt (hoe je dat ook moge vaststellen), is het een pure gok op zelfmoord te plegen. De kans is namelijk vrij groot dat je al het geluk in moet leveren voor niets, hoewel je daar na je dood natuurlijk geen last van hebt.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:40 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Tenzij je net als Kola, gelukkig bent en een ander hoogtepunt buiten dit leven zoekt
Ik volg je wel maar jij stopt op een punt waar ik nog vragen heb. En die kun jij kennelijk niet beantwoorden.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:40 schreef Kola het volgende:
[..]
Waar maak je dat uit op, kijk me genieten.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Aj je vindt het leven niet bijzonder prachtig. Voila!
Insightfulquote:Op zondag 27 mei 2012 02:44 schreef starla het volgende:
[..]
Dat slaat nergens op inderdaad. Als je gelukkig bent in je leven EN de kans is erg klein dat ellende op je pad komt (hoe je dat ook moge vaststellen), is het een pure gok op zelfmoord te plegen. De kans is namelijk vrij groot dat je al het geluk in moet leveren voor niets, hoewel je daar na je dood natuurlijk geen last van hebt.
Want of er een leven na dit leven is, is voor jou niet relevant. De dood is het einde, na de dood is er niets.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:46 schreef Kola het volgende:
[..]
Nee. Slaat nergens op. Mist het punt compleet.
Please, leg het in Jip en Janneke taal met een voorbeeld aan ons uit.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:46 schreef Kola het volgende:
[..]
Precies, niets mis mee, niets om bang voor te zijn.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Want of er een leven na dit leven is, is voor jou niet relevant. De dood is het einde, na de dood is er niets.
Nou, niet helemaal. Om het toch rationeel te benaderen kun je zeggen: de kans is 1 op geluk (want dat ondervind je momenteel) en de kans is heel klein, laten we zeggen oneindig klein op ellende.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:46 schreef Kola het volgende:
[..]
De 'angst' niet nog meer uit dit geweldige leven te halen, houdt me in leven.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:49 schreef Kola het volgende:
[..]
Precies, niets mis mee, niets om bang voor te zijn.
Wat als niets juist het grotere geluk is dan het huidige? Tevens iets dat je terwijl je leeft niet zal meemaken dus is doodgaan het hoogste hoogtepunt dat je ooit zal bereiken, toch?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:49 schreef starla het volgende:
[..]
Nou, niet helemaal. Om het toch rationeel te benaderen kun je zeggen: de kans is 1 op geluk (want dat ondervind je momenteel) en de kans is heel klein, laten we zeggen oneindig klein op ellende.
Als je zelfmoord pleegt en je wordt beloond met een groter geluk dan het huidige, is dat mooi. Die kans is iig niet 1, want niemand weet zeker wat er na de dood is. De consequentie van zelfmoord is dus óf een groter geluk dan het huidige, óf helemaal niets. Het is aan degene die zelfmoord pleegt een afweging te maken wat zwaarder weegt.
Dus dood is einde verhaal. Waarom zou je daar naar verlangen als je gelukkig bent?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:49 schreef Kola het volgende:
[..]
Precies, niets mis mee, niets om bang voor te zijn.
Omdat je juist niet bang bent. Omdat je het niet ziet als iets negatiefs.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus dood is einde verhaal. Waarom zou je daar naar verlangen als je gelukkig bent?
Ik kan me die keuze alleen voorstellen als je echt bang bent voor bijv. aftakeling.
Het punt dat tevredenheid met je leven een reden is om er een einde aan te maken?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:46 schreef Kola het volgende:
[..]
Ik denk dat we in het kader van de zuiverheid van de discussie wel rationeel moeten blijven. Geluk is een emotie, en emoties voel je alleen als je leeft of als je dood bent, maar 'leeft' in een hiernamaals. Niets is geen emotie.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:50 schreef Kola het volgende:
[..]
Wat als niets juist het grotere geluk is dan het huidige?
Hoe kan 'niets' een groter geluk zijn? Als er niets is, is er niets. Ook geen geluk of ongeluk.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:50 schreef Kola het volgende:
[..]
Wat als niets juist het grotere geluk is dan het huidige?
Maar wat brengt je dan tot de keuze om voor dat niets te kiezen? Nieuwsgierigheid kan het niet zijn, want er is niets.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:52 schreef Kola het volgende:
[..]
Omdat je juist niet bang bent. Omdat je het niet ziet als iets negatiefs.
Ja, dus? Als je er juist ingaat met de verwachting dat er niets meer is, en dat ook wil, wat is er dan niet rationeel aan?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:52 schreef starla het volgende:
[..]
Ik denk dat we in het kader van de zuiverheid van de discussie wel rationeel moeten blijven. Geluk is een emotie, en emoties voel je alleen als je leeft of als je dood bent, maar 'leeft' in een hiernamaals. Niets is geen emotie.
Verlangen.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar wat brengt je dan tot de keuze om voor dat niets te kiezen? Nieuwsgierigheid kan het niet zijn, want er is niets.
Dan kan je ook wel even wachten, tot het vanzelf komt. Tenzij je een controlfreak bent.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:52 schreef Kola het volgende:
[..]
Omdat je juist niet bang bent. Omdat je het niet ziet als iets negatiefs.
Een verlangen naar niets? Waardoor je de keuze maakt om een einde te maken aan een gelukkig leven?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:55 schreef Kola het volgende:
[..]
Ja, dus? Als je er juist ingaat met de verwachting dat er niets meer is, en dat ook wil, wat is er dan niet rationeel aan?
[..]
Verlangen.
Ja, want als je zelf het moment wil uitkiezen, dat idee mooi vind, ben je meteen een controlefreak. Ding-dong, is daar iemand thuis in je hoofd?quote:Op zondag 27 mei 2012 02:56 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan kan je ook wel even wachten, tot het vanzelf komt. Tenzij je een controlfreak bent.
Soms kan niets beter zijn dan iets.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:57 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Verlangen naar niks, terwijl je iets hebt. Compleet irrationeel.
Als je het zó formuleert heb je gelijk, maar initieel formuleerde je het alszijnde iets dat gebeurt (geluk), niet als iets dat niet gebeurt (geen ellende oid). Je kunt met zelfmoord alleen iets verliezen. Nochtans kan het verliezen van iets negatiefs positief zijn. Maar als je dood bent kun je dat positieve weer niet ervaren.quote:Op zondag 27 mei 2012 02:55 schreef Kola het volgende:
Ja, dus? Als je er juist ingaat met de verwachting dat er niets meer is, en dat ook wil, wat is er dan niet rationeel aan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |