Ik vraag me af of er wel iemand is die hier werkelijk in discussie wil gaan?quote:Op zondag 27 mei 2012 22:38 schreef Jigzoz het volgende:
Nou vooruit dan maar. Tijd voor een compromis: iedereen is een domme, zielige sukkel, tenzij je een Jehova's getuige bent, Van Dale snapt niets van lexicografie, bloedtransfusies zijn slecht en het gedwongen afstoten van mensen vanwege het feit dat ze geen lid meer willen zijn van de sekte club is een goede zaak.
Iedereen het ermee eens?
Er zijn nu al 3 lijsten met kenmerken van een sekte langsgekomen!quote:Op zondag 27 mei 2012 22:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Of juist wel, en dan blijk jij de onwetende sukkel te zijn...
Welk topic heb jij gelezen? Je hebt nog geen enkel argument aangedragen dan "nietes".quote:Op zondag 27 mei 2012 23:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Er zijn nu al 3 lijsten met kenmerken van een sekte langsgekomen!
Bij elk van die punten blijkt JG GEEN sekte te zijn. Dus wie is er nou onwetend?
Het punt was of dit een sekte is of niet. Of ze iemand gewillig op de koffie vragen heb ik dan weer geen boodschap aan.quote:Op zondag 27 mei 2012 21:36 schreef TheHappyPrince het volgende:
[..]
Ja dat wel, maar de mormonen zijn zeer wijdverbreid en juist heel open naar de wereld toe, totaal niet afgesloten. Dat is mijn punt.
En dit gaan we even terug in zijn context plaatsen :quote:Op zondag 27 mei 2012 22:06 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel zegt dat wel degelijk:
2 Joh 9,10 ''Een ieder die vooruitdringt en niet blijft in de leer van de Christus[...]ontvangt hem nimmer in UW huis en richt ook geen groet tot hem.''
Ik denk dat je de sekte van de JG's hier ook onder mag rekenen, gezien ze verkondigen dat J.C. niet in het vlees gekomen is, wat wil zeggen de vleesgeworden zoon van god.quote:Standvastig tegenover dwaalleraars:
2 Joh.:7 Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.
Ja dus; leugen ! http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_brief_van_Johannes waar duidelijk staat: 2Joh. 7-11: Waarschuwing voor christologische dwaalleraren.quote:Dus wat nou leugen? Staat er toch echt.
In het Bijbelboek Deuteronomium 18:20-22, in het Oude Testament, wordt een definitie gegeven van de valse profeet:quote:Op maandag 28 mei 2012 04:36 schreef Nemephis het volgende:
De Jehova's staan al in de Bijbel. Zie 'Valse profeten'.
Jij was me ook voor met een wiel-lengte.quote:Op maandag 28 mei 2012 04:50 schreef Nemephis het volgende:
Dat was een mooi één-twee'tje, of niet dan Aton?
Jehova's tackelen FTW!
Nou ja zeg... Ik stel een vraag waarbij ik aangeef dat ik zelf het antwoord al denk te hebben, jij begint te schuimbekken dat ik een sukkel ben en dom en zielig, en nu ben ik degene die niet in discussie wil gaan? Ik geef aan wat voor mij de belangrijkste argumenten zijn om de JG een sekte te noemen: het weigeren van bepaalde medische handelingen en het afstotingsprincipe en jij gaat alleen op dat eerste in door te zeggen dat bloedtransfusies slecht zijn. Geen bron daarbij, geen verdere onderbouwing, niets. En dan val ik tegen? De bal ligt bij jou!quote:Op zondag 27 mei 2012 23:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ik vraag me af of er wel iemand is die hier werkelijk in discussie wil gaan?
Jij valt ook zwaar tegen Jigzoz, iemand als Ciappelletto probeert in elk geval nog wat te zeggen.
Jij valt alleen maar mensen aan, komt met idiote opmerkingen aanzetten en maakt een hoop zwaar beschuldigende opmerkingen zonder enige onderbouwing.
Elke idioot kan zien dat die definitie van de v. Dale over sekte onjuist is!
En ongetwijfeld hebben ze ergens een uitbreiding hierop staan want anders valt het gewoon tegen.
Waarom worden katholieken dan nooit als sekte aangemerkt?? Of protestanten?
En ik dacht dat het openen van deze topic iets vragends had voor jou?
Maar blijkbaar niet. Het was geen vraag: Zijn JG een sekte?
Maar jij wil gewoon dom zitten roepen ook al wordt door meerdere personen bewezen dat JG geen sekte is.
Een kenmerk van een sekte is juist afscheiding en afzondering.quote:Op maandag 28 mei 2012 04:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Het punt was of dit een sekte is of niet. Of ze iemand gewillig op de koffie vragen heb ik dan weer geen boodschap aan.
Zouden de JG'en dan ook niet consequent moeten zijn en alle mensen die bij hen over de vloer komen en niet de leer van de JG'en aanhangen de deur moeten wijzen, evenals hun eigen kinderen als deze andere denkbeelden hebben?quote:Op zondag 27 mei 2012 22:06 schreef bianconeri het volgende:
[..]
2 Joh 9,10 ''Een ieder die vooruitdringt en niet blijft in de leer van de Christus[...]ontvangt hem nimmer in UW huis en richt ook geen groet tot hem.''
Dus wat nou leugen? Staat er toch echt.
Hoe is die houding te rijmen met het feit dat Jezus vooral gezonden was voor de zondaars (denk aan Zacheüs)? Of maken jullie specifiek een gradatie in mensen die de leer nog niet hebben aangenomen, en mensen die de leer hebben afgezworen?quote:Op zondag 27 mei 2012 22:06 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dus wat nou leugen? Staat er toch echt.
Een sekte-classificatie beschreven vanuit een sektequote:Op zondag 27 mei 2012 18:16 schreef bianconeri het volgende:
Een hele mooie lijst die een ander lid een keer gemaakt heeft.
Laat zeer duidelijk punten zien, dat we GEEN sekte zijn.
[ afbeelding ]
Duidelijk is dat je nogal een afkeer hebt van niet-christenen. Duidelijk is ook dat dat komt door het dwingende karakter van de sekte waar je deel van uitmaakt. Zolang die afkeer niet gepaard gaat met welke vorm van geweld dan ook, denk ik dat de overheid er niet verkeerd aan doet om jullie sekte te gedogen. Af en toe zullen er wel mensen bevrijd moeten worden, kinderen bijvoorbeeld. Je moet er toch niet aan denken dat er kinderen doodgaan omdat hun ouders de keuze hebben gemaakt dat sterven beter is dan een medische behandeling ondergaan?quote:Op zondag 27 mei 2012 21:07 schreef bianconeri het volgende:
Daarom zullen we niet overvloedig contact zoeken met ongelovigen/verstandelozen.
Aangezien die je gedachten alleen maar bezoedelen.
Echter dit betekend niet dat wij discussies uit de weg gaan, of lectuur die tegen ons ingaan.
We zullen alleen heel goed opletten.
Ook zullen we niet omgaan met uitgesloten.
De Bijbel verbiedt christenen om te gaan met mensen die eens in de leer van Christus waren om die zelfs maar te groeten!
Bedankt!quote:Op zondag 27 mei 2012 21:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja wij(JG) mogen omgaan met ongelovige personen.
Echter zijn er enkele punten:
Spreuken 13:20 zegt: ''Hij die met wijzen wandelt, zal wijs worden, maar wie zich met de verstandelozen inlaat, zal het slecht vergaan.''
Daarom zullen we niet overvloedig contact zoeken met ongelovigen/verstandelozen.
Aangezien die je gedachten alleen maar bezoedelen.
Echter dit betekend niet dat wij discussies uit de weg gaan, of lectuur die tegen ons ingaan.
We zullen alleen heel goed opletten.
Ook zullen we niet omgaan met uitgesloten.
De Bijbel verbiedt christenen om te gaan met mensen die eens in de leer van Christus waren om die zelfs maar te groeten!
1. Nou wij zijn geen kleine groep binnen een grote groep ofzo? Niet een onderscheiding van protestanten of iets dergelijks. Gewoon een christelijke stroming die daarin apart staat.quote:Op maandag 28 mei 2012 05:11 schreef breaky het volgende:
Definities van andere, engelstalige, woordenboeken:
Volgens Merriam-Webster:
Definition of SECT
1
a : a dissenting or schismatic religious body; especially : one regarded as extreme or heretical b : a religious denomination
2
archaic : sex 1 <so is all her sect — Shakespeare>
3
a : a group adhering to a distinctive doctrine or to a leader b : party c : faction
[/quote]
Vind ik hele vage punten. Afwijkend? Tja elke stroming wijkt af van elke ander.
Extreem of heidens zijn we ook totaal niet.
2. Archaic is een raar begrip, kijk maar eens wat het woordenboek/internet daarover zegt.
Beetje raar punt.
3. Onderscheidend? Uhm ja duh?? Maar uhm bij ons is dat de Bijbel, en de leider God.
Niet iets menselijks ofzo.
Volgens de the Free Dictionary:
sect (skt)
n.
1. A group of people forming a distinct unit within a larger group by virtue of certain refinements or distinctions of belief or practice.
2. A religious body, especially one that has separated from a larger denomination.
3. A faction united by common interests or beliefs.
Komt aardig overeen met de van Dale lijkt me en volgens deze definities is JG gewoon een sekte.
Iemand die ons Jehova's noemt valt niet serieus te nemen.quote:
Wat een onzin! Wij geloven net zo goed dat Jezus in het vlees gekomen is? Wie zegt dat wij dat niet doen? Wij geloven alleen niet dat Jezus de vleesgeworden God is! En de Bijbel leert ook heel duidelijk dat Jezus NIET God is.quote:Op maandag 28 mei 2012 04:47 schreef ATON het volgende:
Ik denk dat je de sekte van de JG's hier ook onder mag rekenen, gezien ze verkondigen dat J.C. niet in het vlees gekomen is, wat wil zeggen de vleesgeworden zoon van god.
Oh leuk weer zo'n vent die van alles schreeuwt zonder ook maar 1 onderbouwing.quote:Op maandag 28 mei 2012 04:36 schreef Nemephis het volgende:
De Jehova's staan al in de Bijbel. Zie 'Valse profeten'.
Uhm de Bijbelse chronologie bijvoorbeeld, over de jaartallen die matchen met wat de wetenschap zegt en leidt tot 607.quote:Op zondag 27 mei 2012 23:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Maar vertel me eens, welke bewijzen heb je dat
- Jeruzalem in 607 is gevallen?
- bloedtransfusies slecht zijn?
Wat jammer is dat... Ik zou me ontzettend zorgen maken om haar als ik jou was. Hoe ga je daarmee om? Of zijn jullie niet heel close?quote:Op maandag 28 mei 2012 21:07 schreef Ziba het volgende:
[..]
Bedankt!Ik heb (of had inmiddels) namelijk altijd een hele goede vriendin die Jehova getuige is. Ikzelf ben atheïst maar we hebben nooit problemen met elkaar gehad, altijd was het gezellig.
Ik heb haar nu al tijden niet gesproken en ze gaat steeds 'dieper' in het geloof zie ik wel via Facebook. Ze doet er meer voor en gaat ook alleen nog maar om met de mensen uit die gemeenschap, niets anders. Als ik haar zie doet ze afstandelijk en als ik vraag wanneer we weer eens gaan afspreken reageert ze óf niet of reageert ze simpelweg nietszeggend. Kortom: het komt er nooit meer van.
Toch heb ik het rare gevoel dat het door de godsdienst komt. Hoewel dat misschien nergens op slaat. Of nou ja, eigenlijk wel dus. Stom eigenlijk.
Tja zoals ik al zei in mijn antwoord willen wij wel zoveel mogelijk contact vermijden.quote:Op maandag 28 mei 2012 21:07 schreef Ziba het volgende:
Bedankt!Ik heb (of had inmiddels) namelijk altijd een hele goede vriendin die Jehova getuige is. Ikzelf ben atheïst maar we hebben nooit problemen met elkaar gehad, altijd was het gezellig.
Ik heb haar nu al tijden niet gesproken en ze gaat steeds 'dieper' in het geloof zie ik wel via Facebook. Ze doet er meer voor en gaat ook alleen nog maar om met de mensen uit die gemeenschap, niets anders. Als ik haar zie doet ze afstandelijk en als ik vraag wanneer we weer eens gaan afspreken reageert ze óf niet of reageert ze simpelweg nietszeggend. Kortom: het komt er nooit meer van.
Toch heb ik het rare gevoel dat het door de godsdienst komt. Hoewel dat misschien nergens op slaat. Of nou ja, eigenlijk wel dus. Stom eigenlijk.
Ik heb geen afkeer van niet christenen?quote:Op maandag 28 mei 2012 18:43 schreef Jigzoz het volgende:
Duidelijk is dat je nogal een afkeer hebt van niet-christenen. Duidelijk is ook dat dat komt door het dwingende karakter van de sekte waar je deel van uitmaakt. Zolang die afkeer niet gepaard gaat met welke vorm van geweld dan ook, denk ik dat de overheid er niet verkeerd aan doet om jullie sekte te gedogen. Af en toe zullen er wel mensen bevrijd moeten worden, kinderen bijvoorbeeld. Je moet er toch niet aan denken dat er kinderen doodgaan omdat hun ouders de keuze hebben gemaakt dat sterven beter is dan een medische behandeling ondergaan?
1. Ik heb al 3 lijstjes met definities gegeven waaruit blijkt dat we geen sekte zijn. Dus wat wil je nou nog meer dan?quote:Uiteraard was dit topic licht uitdagend bedoeld. Laten we die discussie nu maar eens voeren, dan zijn we er daarna vanaf. Mij is duidelijk geworden wat een intense haat Jehova's getuigen eigenlijk voelen ten opzichte van de rest van de mensheid, met name richting ex-christenen. Dat had ik echt niet verwacht. Ik vind gelovigen ziek, maar jullie kotsen ongelovigen echt uit. Ik vind dat radicaal en ik ben echt niet zo hypergevoelig.
Ja daar maken wij(logisch) een onderschijding tussen.quote:Op maandag 28 mei 2012 18:39 schreef Haushofer het volgende:
Hoe is die houding te rijmen met het feit dat Jezus vooral gezonden was voor de zondaars (denk aan Zacheüs)? Of maken jullie specifiek een gradatie in mensen die de leer nog niet hebben aangenomen, en mensen die de leer hebben afgezworen?
Er staat: Ieder die NIET BLIJFT.quote:Op maandag 28 mei 2012 17:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Zouden de JG'en dan ook niet consequent moeten zijn en alle mensen die bij hen over de vloer komen en niet de leer van de JG'en aanhangen de deur moeten wijzen, evenals hun eigen kinderen als deze andere denkbeelden hebben?
Toch passen JG'en deze regels alleen toe op ex getuigen.
Waarop is dat gebaseerd?
Ja je schreeuwt weer een hoop zonder dat je echt dingen duidelijk maakt.quote:Op maandag 28 mei 2012 09:03 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja zeg... Ik stel een vraag waarbij ik aangeef dat ik zelf het antwoord al denk te hebben, jij begint te schuimbekken dat ik een sukkel ben en dom en zielig, en nu ben ik degene die niet in discussie wil gaan? Ik geef aan wat voor mij de belangrijkste argumenten zijn om de JG een sekte te noemen: het weigeren van bepaalde medische handelingen en het afstotingsprincipe en jij gaat alleen op dat eerste in door te zeggen dat bloedtransfusies slecht zijn. Geen bron daarbij, geen verdere onderbouwing, niets. En dan val ik tegen? De bal ligt bij jou!
Laat ik het dan anders zeggen: voor iemand die deel uitmaakt van een organisatie/gemeenschap/sekte/(...) die als centraal thema liefde voor de medemens zou hebben, vind ik je nogal neerbuigend, verwijtend, denigrerend en inderdaad, af en toe zelfs nogal hatelijk overkomen. Op zich is een hatelijke houding tegenover bepaalde mensen wat mij betreft geen enkel probleem, maar ik ben dan ook fel antichristelijk. Ik zie liefde en haat als twee zaken die ieder mens in zich heeft. Wat mij opvalt is de tegenstrijdigheid van het thema van je geloof en de manier waarop jij je uitdrukt. Ik zie hypocrisie als een kernelement van het christendom, jij illustreert dat.quote:Op maandag 28 mei 2012 22:20 schreef bianconeri het volgende:
(knip, anders is er wel erg veel te scrollen)
Bijbelse chronologie? De Watchtower Society stelt dat het einde van Babylon in 539 is. Als de Joden 70 jaar van huis waren, dan zouden ze in 609 vertrokken zijn. Jouw datum, dat zijn maar 68 jaar. Probleem.quote:Op maandag 28 mei 2012 22:09 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Uhm de Bijbelse chronologie bijvoorbeeld, over de jaartallen die matchen met wat de wetenschap zegt en leidt tot 607.
Bloedtransfusies zijn slecht dat weet toch iedereen.....
Ooit gehoord van overdraagbare ziektes die in het bloed zitten? Woon je in een grot ofzo?
Klein illustratietje daarbij: mijn vrouw kreeg er gisteren nog twee. Dat heeft haar toch behoorlijk geholpen.quote:Op maandag 28 mei 2012 22:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als bloedtransfusies zo slecht zijn, waarom staan dokters er dan nog steeds op ze uit te voeren? En kun je ook wat bewijs geven dat de gevaren van de bloedtransfusie niet opwegen tegen de voordelen?
Dokters zouden ook psychopaten zijn om mensen zonder goede reden zo'n gevaar te laten lopen als bianconeri schetst. Maar ja, volgens hem is iedereen die niet bij z'n clubje zit dat waarschijnlijk ook.quote:Op maandag 28 mei 2012 22:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Klein illustratietje daarbij: mijn vrouw kreeg er gisteren nog twee. Dat heeft haar toch behoorlijk geholpen.
Ooit gehoord van het feit dat al het bloed voor bloedtransfusies gecontroleerd wordt en daardoor vrijwel altijd schoon en van goede kwaliteit is?quote:Op maandag 28 mei 2012 22:09 schreef bianconeri het volgende:
Bloedtransfusies zijn slecht dat weet toch iedereen.....
Ooit gehoord van overdraagbare ziektes die in het bloed zitten? Woon je in een grot ofzo?
Het vers dat betrekking heft op het niet groeten, en niet in huis ontvangen is:quote:Op maandag 28 mei 2012 22:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Er staat: Ieder die NIET BLIJFT.
Dus iemand die ooit wel de waarheid heeft gekend(JG is geweest) en deze leer van Christus verlaat is dus iemand die niet gegroet mag worden.
Dus niet in het geheel naar alle mensen toe die de waarheid niet kennen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |